Věc: Interpelace
Vážené předsednictvo Sněmovny lidu,
vážené předsednictvo
Sněmovny národů,
ve smyslu § 62 zákona
o jednacím řádu Federálního
shromáždění ČSFR ze dne 22. 3.
1989 interpeluji federálního ministra vnitra pana
Sachera v následující věci:
Dne 30. 3. 1990 vydaly Ústřední
prověrková komise a Ústřední
občanská komise, jejímž jsem členem,
společné prohlášení, v němž
se mj. praví: "... Pokud se federální
ministr vnitra rázně a beze zbytku nezbaví
mocenské skupiny z někdejší nomenklatury,
která dosud působí v jeho bezprostřední
blízkostí, bude práce komisí při
FMV a v přímé návaznosti i práce
všech komisí na nižších úrovních
jen zcela formální a neúčinná."
Jedná se o otázky,
které zpochybňují spolupráci občanských
komisí s FMV a nepřispívají ke zvýšení
důvěry našich občanů v demokratizaci
bezpečnostního aparátu.
Dosud nejsou známi odpovědní
činitelé FMV a příslušných
republikových ministerstev vnitra včetně
vůči ním následně vyvozených
právních důsledků za skartaci resp.
likvidaci evidenčních prostředků,
která probíhala v evidenčním systému
ČSFR počátkem prosince 1989. Obdobně
nebyla veřejnost informována o tom, zdali byla vznesena
a případně jakým způsobem uplatněna
konkrétní funkční odpovědnost
včetně právní vůči pracovníkům
bezpečnostního aparátu, kteří
se podíleli na přípravě operací
"Klín", "Student", "Norbert".
Jak vyplynulo, pane ministře, z Vaší odpovědi
na půdě Federálního
shromáždění 27. března 1990 měla
operace "Norbert" vážně omezit osobní
svobody některých našich občanů.
Její příprava v součinnosti s Generální
prokuraturou ČSFR, republikovými ministerstvy spravedlnosti,
národními výbory a vojenskými správami
znamenala hrubé
porušení stávajícího právního
systému a právního závazků
- zejména Ústavy ČSFR, vyhlášky
č. 120/76 Sb. zák. - příslušnými
odpovědnými pracovníky výše uvedených
úřadů.
Nynější způsob
zproštění výkonu služby příslušníků
StB, kteří jsou dále placeni a vedeni v záloze
pro přechodně nezařazené příslušníky
SNB vyvolává obavy a nedůvěru jak
uvnitř FMV, tak u nižších složek
bezpečnostního aparátu. Zároveň
činnost občanských komisí formalizuje
a účinnost jejich rozhodnutí minimalizuje
skutečnost, že o ponechání
příslušníka SNB ve služebním
poměru a jeho žádosti o opětovné
přijetí do služebního poměru
rozhoduje v konečné instanci příslušný
služební funkcionář s kádrovou
pravomocí.
Jasné a včasné
řešení těchto a dalších
otázek spojených s minulostí a přítomností
FMV může, pane ministře, nejen podle mého
mínění, ale i názoru Ústřední
občanské komise a ústřední
prověrkové komise, výrazně posílit
probíhající demokratický proces v
naší zemi.
V Praze dne 5. dubna | poslanec FS SN |
Heřman Chromý |