ing. Jozefa Habovštiaka, ing. Vladimíra Fojtíka,
ing. Jaroslava Hladíka, Stanislava Jandy, ing. Antona Juriše,
ing. Mojmíra Kováře, ing. Jána Langoše,
Věroslava Slámy, JUDr. Karla Stome, JUDr. Ernesta
Valka
kterým se mění
zákon č. 123/1975 Sb., o využívání
půdy a jiného zemědělského
majetku k zajištěni výroby ve znění
zákona č.95/1988 Sb.
II. |
zákon č. 123/75/Sb.
o užívání půdy a jiného
zemědělského majetku k zajištění
výroby, ve znění zákona č.
95/88 Sb., dle iniciativního návrhu poslanců
Federálního shromáždění.
"Zákon o vlastnictví
půdy, zemědělského majetku a jeho
užívání"
Vlastnické a užívací
právo k zemědělskému majetku a zajišťování
výroby
Právo a povinnost užívat
půdu a zemědělský majetek má
vlastník nebo nájemce. Ustanovení tohoto
zákona se vztahují na zemědělské
vlastníky státní, družstevní
a soukromé.
Zemědělskou organizací
je podnik, užívající zemědělskou
půdu a nemovitosti.
(1) Zemědělské
organizace musí projednat do 31. 12. 1990 se všemi
vlastníky způsob užívání
pozemku, pokud není vlastníkem sama, dle předmětů
činnosti.
(2) Pokud zemědělské
organizace hodlají:
a) provádět na pozemcích
úpravy, potřebné k zajištění
nebo zvýšení zemědělské
výroby; mohou tak učinit,
b) nemohou měnit podstatu
pozemků a čerpat z nich bez souhlasu orgánů
půdního fondu a bez souhlasu vlastníka
(3) Veškeré porosty
a stavby na pozemcích, užívaných státní
zemědělskou organizací, pokud byla jejich
zřizovatelem jsou ve vlastnictví státu. Veškeré
porosty a stavby na pozemcích užívaných
družstevní zemědělskou organizací,
pokud byla jejich zřizovatelem, jsou v jejím vlastnictví.
(4) Jde-li o užívání
staveb, může zemědělská organizace
na nich provádět úpravy pouze se souhlasem
vlastníka, který musí být účastníkem
stavebního řízení.
Zemědělská
organizace je povinna chránit pronajatý majetek,
včetně svého. Kromě toho je soukromý
vlastník oprávněn chránit své
vlastnické i užívací právo proti
každému, kdo do něho neoprávněně
zasahuje.
(1) Právo a povinnost užívání
náleží zemědělské organizaci
k majetku uvedenému v § 1, který užívá
ke dni počátku účinnosti tohoto zákona.
Právo a povinnost užívání
k pozemku náleží vlastníkovi ode dne,
kdy dosavadní uživatel předá užívání
vlastníkovi nebo ode dne právoplatného rozhodnutí
Okresního národního výboru.
(2) Právo a povinnost užívání
náleží vlastníkovi i k zemědělským
objektům, včetně obytných částí
zemědělských usedlostí ode dne, kdy
je dosavadní uživatel předá nebo ode
dne právoplatného rozhodnutí Okresního
národního výboru.
(3) V pochybnostech rozhoduje
soud. dle příslušného ustanovení
OZ.
(1) Zemědělská
organizace hospodařící na pozemcích
ve státním vlastnictví, k nimž jí
náleží právo užívání,
může tyto pozemky přenechat do dalšího
pronájmu:
a) svým členům nebo svým pracovníkům k zemědělskému využití,
b) státní nebo družstevní organizaci k zemědělskému využití,
c) společenské organizaci
k zemědělskému využití.
(2) Zemědělská
organizace může přenechat do dočasného
pronájmu i stavby, které jsou jejím vlastnictvím,
popřípadě jejich části a pozemky,
pokud jsou jejím vlastnictvím, na nichž jsou
tyto stavby zřízeny.
(3) Dočasný pronájem
vzniká písemnou nájemní smlouvou.
Ve smlouvě o přenechání pozemku k
dočasnému pronájmu může být
dohodnuta i přiměřená úplata
a způsob majetkového vypořádání
po skončení dočasného pronájmu.
(4) Uživatel, jemuž
byly přenechány pozemky do dočasného
pronájmu může na nich se souhlasem vlastníka
provádět úpravy a zřizovat dočasné
stavby, potřebné z hlediska zemědělského
využití. Souhlas vlastníka je podkladem, bez
něhož nemůže stavební úřad
vydat územní rozhodnutí, stavební
povolení či sdělení, že proti
stavbě nemá námitek.
(5) Všechny porosty, které
na pozemku vzešly v době dočasného pronájmu,
jsou majetkem dočasného nájemce.
(6) Dočasný pronájem
skončí uplynutím doby, na kterou bylo sjednáno.
Není-li doba sjednána, skončí uplynutím
doby, v níž bylo anebo mohlo být dosaženo
účelu, ke kterému byl pozemek do nájmu
přenechán. Užívání může
skončit výpovědí s šestiměsíční
výpovědní lhůtou ke dni 31. prosince
běžného roku, pokud obecně právní
předpis nebo dohoda účastníků
nestanoví jinak.
(7) Ke dni skončení
pronájmu je uživatel povinnen uvést pozemek
do původního stavu, nevyplývá-li ze
smlouvy o přenechání pozemku do dočasného
pronájmu nebo z pozdějšího ujednání
něco jiného; přitom je třeba dbát,
aby nedocházelo k neodůvodněným hospodářským
ztrátám.
(1) Právo užívání
může zemědělská organizace převést
na jinou zemědělskou organizaci na základě
písemné dohody s vlastníkem.
(2) Právo užívání
se převádí vždy dohodou o vyrovnání
s dřívější organizací.
Nájemné platí nová organizace vlastníkovi
pozemku. Jestliže však zemědělská
organizace, jejíž právo užívání
se převádí, vynaložila z vlastních
prostředků náklady na investice do užívané
nemovitosti, může požadovat od zemědělské
organizace, na kterou se právo užívání
převádí, náhradu těchto nákladů;
jejich výše se zjišťuje oceněním
hodnoty investic ke dni převodu práva užívání.
(1) Je-li v celospolečenském
zájmu, aby se právo užívání
převedlo na jinou zemědělskou organizaci
a zemědělské organizace se o tomto převodu
nedohodnou, rozhodne o přechodu práva užívání
okresní národní výbor po vyjádření
příslušného orgánu státního
řízení zemědělství.
(2) Nedohodne-li se vlastník
se zemědělskou organizací o převodu
práv k užívání pozemku nebo majetkoprávnímu
vyrovnání nebo o dalších právech,
rozhodne soud na návrh jedné ze stran.
Právo užívání
pozemku, na němž byla zřízena malá
vodní elektrárna může zemědělská
organizace se souhlasem vlastníka převést
na jinou organizaci nebo může pozemek přenechat
do pronájmu dalšímu občanovi písemnou
smlouvou, k jejíž právoplatnosti je třeba
souhlasu okresního národního výboru.
(1) Okresní národní
výbor zruší právo užívání
pozemku na návrh jeho vlastníka, pokud tak neučinil
dřívější uživatel sám;
doba skončení práva užívání
zemědělského pozemku se stanoví až
po sklizni pokud se vlastník nedohodne se zemědělskou
organizací jinak. Pokud bývalý uživatel
nevrátí pravomocnému vlastníkovi řádně
a včas, podléhá progresívní
penalizaci.
(2) Není-li to možné,
protože jde o pozemky bez souhlasu vlastníka zastavěné,
je bývalý uživatel povinnen platit nájemné
podle druhu bonity před trvalým vynětím
z půdního fondu.
Pokud vlastník bude požadovat
od uživatele náhradní pozemek, je organizace
povinna převést do jeho vlastnictví jiný
pozemek ve stejné bonitě.
Pokud byl pozemek bez souhlasu vlastníka osázen
lesní kulturou nebo trvalou kulturou (sady, vinice, chmelnice)
musí dojít k majetkoprávnímu vyrovnání.
Pokud je pozemek nepřístupný
a vynětí z půdního celku bývalého
uživatele by ztížilo využití půdy,
je zemědělská organizace povinna vlastníkovi
přenechat nový pozemek stejné kvality.
Pokud zemědělská
organizace nemůže přenechat vlastníkovi
vhodný pozemek, anebo vlastník s přenecháním
nesouhlasí, je zemědělská organizace
povinna s vlastníkem uzavřít dohodu o dočasném
pronájmu jeho pozemku za úplatu.
Po určitou dobu, ačkoli
zůstane zachováno vlastnictví, zejména
nelze-li zjistit spolehlivě majitele, musí být
užívací právo převedeno na stát.
V takovém případě se musí skládat
finanční úhrada k rukám Státního
notářství, a to nejméně po
dobu 3 let.
Pokud vlastník pozemku hodlá
svůj majetek prodat, vyslovuje se předkupní
právo pro místní, okresní a krajské
zájemce.
(1) právo užívání
podle § 5 odst. 1 nevznikne, užívá-li
zemědělská organizace zemědělský
majetek na základě smlouvy podle OZ č. 40/64
Sb. Vlastník zemědělského pozemku
uzavírá v případě pronájmu
svého pozemku zemědělské organizaci
smlouvu dle občanského zákona. Na zemědělsky
využívané pozemky se nevztahují omezení
rozměrů půdy dle obč. zákona.
(2) Smluvní závazky
zemědělských organizací. z odkoupení
živého inventáře a zásob dle
§ 4 vl. nař. č. 50/55 S. o některých
opatřeních k zajištění zemědělské
výroby, které vznikly před účinností
tohoto zákona, zůstávají nedotčeny.
Právo k užívání
k nemovitostem se zapisuje do evidence nemovitostí podle
předpisu o evidenci nemovitostí. Právo vlastníka
nemovitostí podléhá registraci Státního
notářství.
Vládní nařízení
č. 50/55 Sb. o některých opatřeních
k zajištění zemědělské
výroby se zrušuje.
Zemědělské
organizace, které užívají sporně
nabyté majetky, kdy vlastník nemohl jednat určitě,
srozumitelně, svobodně a vážně
a jsou proto neplatná, od 26.2.1948 budou řešeny
zvláštním rehabilitačním zákonem.
(Darované z donucení, neoprávněně
vyvlastněné, vyvlastněné s cenovým
podhodnocením, neoprávněné
zábory z veřejného zájmu apod.).
Konfiskace prováděné
Státními statky, pokud k žádosti vlastníka
sami vlastnictví nevrátí, budou řešena
v rámci rehabilitačního zákona.
Zpracovali: ing. Mojmír Kovář
ing. Josef Lux
JUDr. Vladimír Kopecký
Novely zemědělských
zákonů (družstevní, zákon o užívání
půdy, ochrana půdního fondu, o zemědělské
dani aj.) jsou nutnou součástí politicko-ekonomických
reforem probíhajících v současné
situaci.
Z hlediska mezinárodněpolitického
postavení naší republiky je nadále neudržitelný
stav, ve kterém není uznáváno vlastnictví
a naopak se uznávají násilné zábory
z padesátých let. Z hlediska ústavy z 1.5.1949,
která uznávala právo vlastnit, užívat
a svobodně nakládat s 50 ha polností, mělo
být do roku 1960
toto právo zaručeno všem vlastníkům,
kteří odpovídali ústavou stanoveným
kritériím. Proto i všechna sporná vlastnictví,
které dosud zemědělské organizace
obhospodařují vyžadují nutnou revizi.
Aby nebyla narušena současná zemědělská
produkce, předpokládá
novela, že se tak stane zvláštním rehabilitačním
zákonem.
Po čtyřicet let
platná teorie marxismu-leninismu, která zavinila
právní anarchii, která žádala
ponechat bez ekonomického využití tzv. patriarchální
vlastnictví (neprodukující a neekonomické),
která se udržela nejen v SSSR, ale i v Jugoslávii,
Bulharsku, NDR, Polsku a dalších státech třetího
světa. Znásilnění právního
státu dosáhlo v naší republice mimořádně
prudkých forem, které jsou světově
ojedinělé. Je proto nutné revidovat vlastnické
vztahy až k 26.2.1948,
době prvních nelegálních záborů.
I dle římského
práva je stát oprávněn k vyvlastňování
soukromého vlastnictví, pokud je ohrožen. Předpokládáme-li,
že takové ohrožení v padesátých
a šedesátých létech existovalo a zábory
byly důvodné, pak okamžikem, kdy takové
ohrožení přestalo, je nutné původní
vlastnictví vrátit bývalých vlastníkům
nebo dědicům ihned zpět.
Novela zák. č. 123/75
Sb. ve znění zák.č. 90/88 Sb. má
na mysli odstranění dosavadní priority ekonomie
a politické sféry do právní úpravy
vlastnických vztahů. Jde o sloučení
vlastnických a užívacích práv,
které bylo až dosud vlastníkům upíráno.
Zároveň má na mysli zachování
stávajících zemědělských
organizací, které ovšem musí nově
upravit vztahy jak vůči svým členům,
vlastníkům,
smluvními vztahy za respektování jiných
vlastnických forem (státní, konfiskáty,
donace, odkazy apod.), které tento zákon neřeší,
ale odkazuje na rehabilitační zákon. V žádném
případě se neuvažuje o zpětných
náhradách škod či dodatečném
nájemném. Novela ukládá
vlastníkům povinnost půdu zemědělsky
užívat, potlačuje na nejmenší míru
pronájem, neboť nájemce je vždy vůči
vlastníkovi v nevýhodě (zakalkulovává
do ceny výrobků i pronájem), dále
nemá zákonem nově předpokládaný
vztah k půdě. Maximálně se využívá
ekonomických nástrojů
k řešení vzniklých vztahů, administrativní
zásahy jsou vyloučeny. Novela zákona ponechává
pouze čtyři případy zásahů
státu (Okresní národní výbor,
soud, orgán půdního fondu, orgán státního
řízení zemědělství -
pravděpodobně budoucí Pozemkový
úřad), dále zcela vylučuje mezinárodní
prvek, který se nepovažuje za možný v
nově vzniklé situaci, ponechává se
zcela na rozhodnutí vlády, jak se bude všeobecně
mezinárodní prvek řešit. Zejména
odst. 5, § 12a dává široké možnosti
pro budoucí konfliktní
možnosti zemědělským organizacím
tak, aby v nejistotě se mohly opřít o stát.
Neuznává akciovou společnost jako vhodný
druh podniku v zemědělství.
Novela zcela ruší
dosavadní prioritu podniku vůči občanovi,
která zakládala rozsáhlou nezákonnost
v oblasti zemědělské politiky. Nově
ukládá konstrukci zemědělského
podniku jen na smluvních zásadách dle OZ
a z hlediska hospodářské výhodnosti
vlastníků. Direktivně požaduje, aby
k 31.12.1990 všechny zemědělské podniky
projedná se všemi vlastníky způsob užívání
pozemků. V případě
nesplnění této povinnosti může
být organizace penalizována progresívní
penalizací, která na mysli skutečné
splnění rekonstrukce právních vztahů,
v co nejkratší lhůtě.
Platnost tohoto novelizovaného zákona, vysoce akcentujícího
otázku vlastnictví
a jeho spojení s uživatelskými právy,
se počítá na 1,5 roku s tím, že
podzimní zasedání Federálního
shromáždění v roce 1991 by nepopulární
zákon č. 123/75 Sb. zcela zrušila a opřelo
se o nově vytvořené situace, během
roku 1990.
Naše republika prochází
dvojí krizí, jednak místní čtyřicetiletou
deformací politickoekonomického systému,
jednak celoplanetární krizí ekologickou.
Současná novela vychází z nutnosti
formovat již nyní budoucí zemědělskou
situaci tak, jak bude aktuální za 15 - 20 let, kdy
maximální ekologie předpokládá
existenci hlubokých proměn ekonomického i
společenského života v následku deficitu
desítek surovinových a energetických zdrojů,
populačních explozí a nárůstu
havarijních situací. Vychází z předpokladu
úplného zániku technokratického
a industriálního zemědělství
a jeho postupné nahrazování zemědělstvím
organickým postaveným pouze na soukromých
rodinných farmách, které budou dostatečně
operativní v nastupujících krizových
podmínkách. Naše současné industriální
zemědělství organizované
monopolistickým a direktivním způsobem je
přehnaně náročné na energetickou
spotřebu (z 10.000 MGWh spotřebovává
26 %), ekonomicky neodůvodnitelné (na 15 mld. Kčs
zisku, potřebuje 38 mild. Kčs dotací), ničí
středoevropskou krajinu, kterou převádí
na druhý Texas, způsobilo
55 % erozi půdního povrchu a při stále
větším investičních nákladech
má proto stále klesající výnosy,
zdeformovává charakter venkovského člověka
na odcizeného průmyslového proletáře,
zásobuje obyvatelstvo podprůměrnými
a zdravotně závadnými potravinami a tím
způsobuje další zhoršování
zdraví našeho lidu. Zemědělství
ve všech východoevropských zemích je
nadto hlavním zdrojem inflačních trendů
(odstraněním dotací hodlá automaticky
zvyšovat ceny).
Právní úprava priority vlastnických
vztahů proto cílí
mnohem dále, k postupnému obnovování
rodinných soukromých forem zemědělské
produkce, které musí být podporovány
a urychlovány tak, aby během 2 let platnosti novely
mohlo být dosaženo nejméně 40 % realizování
organického, soukromého zemědělského
podnikání včetně skutečných
forem hospodářsky výhodného sdružování.
Časová omezenost existence dosavadního monopolistického
zemědělství je dána pouze podmínkou,
aby změny neohrozily dostatečnou zásobovanost
trhu potravinami a nedocházelo k jiným hospodářským
ztrátám, a naopak aby byla postupně realizována
myšlenka budoucího hospodáře, který
plně obnoví staré rolnické řemeslo,
se kterým se vrátí kvalita potravin, svobodný
člověk, producent a pilíř státu,
chápající svoji velkou společenskou
roli, kterou mu přisuzuje
budoucnost.