Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Zřizuje se Parlamentní institut jako informační,
výzkumné a školící pracoviště
Federálního shromáždění.
(1) Parlamentní institut plní zejména tyto
úkoly:
a/ zajišťuje při posuzování návrhů
zákonů sociálně-ekonomické
informace, nezávislé analýzy, expertizy a
prognózy;
b/ zabezpečuje právní informace potřebné
při zákonodárné činnosti Federálního
shromáždění včetně srovnání
s právními úpravami v jiných zemích;
c/ studuje parlamentní problematiku včetně
zjišťování názorů veřejnosti
o práci Federálního shromáždění;
d/ analyzuje činnost zahraničních parlamentů
a regionálních instituci parlamentního typu.
(2) Parlamentní institut spolupracuje s vysokými
školami, vědeckovýzkumnými pracovišti,
jakož i s příslušnými státními
orgány.
Parlamentní institut je podřízen předsednictvu
Federálního shromáždění,
které schvaluje jeho statut, organizační
řád, jmenuje a odvolává jeho ředitele.
Parlamentní institut je financován z rozpočtu
Kanceláře Federálního shromáždění.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Rozsah a složitost úkolů, které bude
plnit Federální shromáždění
u podmínkách parlamentní demokracie, vyžadují,
aby orány sněmoven a Federálního shromáždění
i poslanci měli k dispozici nezbytné objektivní
informace, analýzy a prognózy, předvídající
důsledky rozhodnutí přijímaných
nejvyšším orkánem státní
moci.
Parlamentní institut plní zejména tyto úkoly:
a/ Zpracovávat sociálně ekonomické
informace, analýzy a prognózy v rozsahu potřebném
pro činnost parlamentu;
b/ Zabezpečovat informace o platných čs.
právních předpisech a o právních
úpravách v zahraničí;
c/ Provádět výzkum aktuálních
otázek parlamentarismu, sledovat výsledky výzkumu
této problematiky na vysokých školách
a ve vědeckovýzkumných ústavech a
dávat jim podněty k výzkumu v léto
oblasti;
d/ Informovat o činnosti evropských a jiných
regionálních institucí parlamentního
typu;
e/ Seznamovat s výsledky výzkumu veřejného
mínění o práci Federálního
shromáždění a poslanců, jakož
i s názory veřejnosti k připravovaným
návrhům zákonů a působení
platných zákonů.
Uvedené úlohy institut bude plnit nejen vlastními
silami, ale též prostřednictvím externích
spolupracovníků včetně zahraničních.
Parlamentní institut bude spolupracovat s vysokými
školami, vědeckými institucemi, jakož
i s příslušnými státními
orgány (např. Federálním statistickým
úřadem).
Vzhledem k tomu, že zpracování expertíz
z nejrůznějších oblastí v ad
hoc týmech, vedených výraznými autorskými
osobnostmi by mohlo sloužit i jako forma přípravy
na výkon budoucích manažerských funkcí
ve státní administrativě, lze doporučit,
aby se na činnosti těchto týmů podíleli
i špičkoví vysokých škol. V tomto
smyslu by měl Parlamentní institut i školící
funkci.
Pro zřízení Parlamentního institutu
svědčí i zkušenosti řady států,
při jejichž parlamentech působí instituce
podobného druhu.
V počátku jeho činnosti se nepředpokládá
vysoký počet pracovníků, ale již
v první etapě bude nezbytné vybavování
výpočetní technikou včetně
propojení počítačovou sítí
na existující databáze, a dále získání
odpovídající budovy. Pro rok 1990 v rozpočtu
Kanceláře Federálního shromáždění
je pamatováno s reservou pro zřízení
a činnost Parlamentního institutu.
Na základě získaných zkušeností
bude koncepce Parlamentního institutu dopracována
během příštího dvouletého
volebního období a v souladu s ní se postupně
dovrší jeho výstavba.