FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

V. volební období

Návrh skupiny poslanců Federálního shromáždění

363

ing. Jozefa Bakšaya, Jana Bubeníka, Tomáše Ctibora, ing. Zdenka Červenky, doc. ing. Rudolfa Fikusa, ing. Dagmar Frýbortové, ing. Zdeňka Křivského, CSc., RNDr. Libora Kudláčka, ing. Petra Kulana, ing. Júliusa Minky, ing. Zsuzsy Némethové, RNDr. Ivo Nováka, Vlastimila Sehnala, Ivana Úlehly a ing. Miloše Zemana

na vydáni zákona o zřízení Parlamentního institutu.

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Zřizuje se Parlamentní institut jako informační, výzkumné a školící pracoviště Federálního shromáždění.

§ 2

(1) Parlamentní institut plní zejména tyto úkoly:

a/ zajišťuje při posuzování návrhů zákonů sociálně-ekonomické informace, nezávislé analýzy, expertizy a prognózy;

b/ zabezpečuje právní informace potřebné při zákonodárné činnosti Federálního shromáždění včetně srovnání s právními úpravami v jiných zemích;

c/ studuje parlamentní problematiku včetně zjišťování názorů veřejnosti o práci Federálního shromáždění;

d/ analyzuje činnost zahraničních parlamentů a regionálních instituci parlamentního typu.

(2) Parlamentní institut spolupracuje s vysokými školami, vědeckovýzkumnými pracovišti, jakož i s příslušnými státními orgány.

§ 3

Parlamentní institut je podřízen předsednictvu Federálního shromáždění, které schvaluje jeho statut, organizační řád, jmenuje a odvolává jeho ředitele.

§ 4

Parlamentní institut je financován z rozpočtu Kanceláře Federálního shromáždění.

§ 5

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Rozsah a složitost úkolů, které bude plnit Federální shromáždění u podmínkách parlamentní demokracie, vyžadují, aby orány sněmoven a Federálního shromáždění i poslanci měli k dispozici nezbytné objektivní informace, analýzy a prognózy, předvídající důsledky rozhodnutí přijímaných nejvyšším orkánem státní moci.

Parlamentní institut plní zejména tyto úkoly:

a/ Zpracovávat sociálně ekonomické informace, analýzy a prognózy v rozsahu potřebném pro činnost parlamentu;

b/ Zabezpečovat informace o platných čs. právních předpisech a o právních úpravách v zahraničí;

c/ Provádět výzkum aktuálních otázek parlamentarismu, sledovat výsledky výzkumu této problematiky na vysokých školách a ve vědeckovýzkumných ústavech a dávat jim podněty k výzkumu v léto oblasti;

d/ Informovat o činnosti evropských a jiných regionálních institucí parlamentního typu;

e/ Seznamovat s výsledky výzkumu veřejného mínění o práci Federálního shromáždění a poslanců, jakož i s názory veřejnosti k připravovaným návrhům zákonů a působení platných zákonů.

Uvedené úlohy institut bude plnit nejen vlastními silami, ale též prostřednictvím externích spolupracovníků včetně zahraničních. Parlamentní institut bude spolupracovat s vysokými školami, vědeckými institucemi, jakož i s příslušnými státními orgány (např. Federálním statistickým úřadem).

Vzhledem k tomu, že zpracování expertíz z nejrůznějších oblastí v ad hoc týmech, vedených výraznými autorskými osobnostmi by mohlo sloužit i jako forma přípravy na výkon budoucích manažerských funkcí ve státní administrativě, lze doporučit, aby se na činnosti těchto týmů podíleli i špičkoví vysokých škol. V tomto smyslu by měl Parlamentní institut i školící funkci.

Pro zřízení Parlamentního institutu svědčí i zkušenosti řady států, při jejichž parlamentech působí instituce podobného druhu.

V počátku jeho činnosti se nepředpokládá vysoký počet pracovníků, ale již v první etapě bude nezbytné vybavování výpočetní technikou včetně propojení počítačovou sítí na existující databáze, a dále získání odpovídající budovy. Pro rok 1990 v rozpočtu Kanceláře Federálního shromáždění je pamatováno s reservou pro zřízení a činnost Parlamentního institutu.

Na základě získaných zkušeností bude koncepce Parlamentního institutu dopracována během příštího dvouletého volebního období a v souladu s ní se postupně dovrší jeho výstavba.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP