poslanců Federálního shromáždění
JUDr. B. Kučery, J. Bočkové a a Ing. J. Matouška
Federální shromáždění
Československé federativní republiky se usneslo
na tomto zákoně:
Zrušuje se zákon č. 68 ze dne 20. prosince
1956, o organizaci tělesné výchovy.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem................
Důvodová zpráva
Platnost zákona č. 68/1956 Sb. o organizaci tělesné
výchovy, kterým bylo řízení
dobrovolné tělesné výchovy a zajišťování
jejího plánovitého rozvoje svěřeno
do péče jediné dobrovolné tělovýchovné
organizaci - Československému svazu tělesné
výchovy, je v dnešní době v přímém
rozporu s právní úpravou sdružování
ve společenských organizacích, které
vychází z respektování plurality.
Mimořádný sjezd ČSTV, konaný
dne 25. března 1990, činnost této jediné
dobrovolné tělovýchovné organizace
ukončil s tím, že zároveň byly
sjezdem taxativně ustaveny tři nástupnické
organizace.
V duchu zákona č. 68/1956 Sb. si tak tyto nástupnické
organizace přisvojily výhradní právo
k hospodaření s majetkem zrušeného ČSTV,
a to včetně majetku, který byl v době
vzniku "sjednocené tělovýchovy"
ve vlastnictví ostatních, tehdy existujících
tělovýchovných organizací. Mnohé
z nich však opět obnovují činnost (Čs.
obec sokolská, Junák, Orel a j.), která je
však při platnosti zákona č. 68/1956
Sb. v podstatě nelegální. Zákon tak
popírá fakticky stav organizace tělesné
kultury, který se vytvořil rozbitím monopolu
KSČ i v této oblasti po 17. listopadu 1989.
Z výše uvedených důvodů je zřejmá
nezbytnost okamžitého zrušení tohoto,
v dnešní době již zcela nesmyslného,
zákona bez náhrady. Tímto opatřením
dojde k větší podpoře státní
péče o rozvoj tělesné kultury, která
je v současné době prováděna
ministerstvy školství, mládeže a tělovýchovy
České a Slovenské republiky. Navíc
bude odstraněna legislativní záminka, která
by mohla být zneužita nástupnickými
organizacemi za zrušený ČSTV k brzdění
přirozeného demokratického vývoje
v oblasti organizace a řízení tělesné
kultury v naší vlasti.
Zároveň je možné, po okamžitém
zrušení zákona č. 68/1956 Sb., zahájit
práce na přípravě nové, moderní
legislativní úpravy systému péče
o tělesnou kulturu, kterou by byl jednoznačně
vymezen její význam pro rozvoj společnosti
i vztah státních orgánů a dobrovolných
společenských subjektů k jeho zabezpečení.