iniciativní skupiny poslanců Federálního
shromáždění ing. Jozefa Habovštiaka,
ing. Jaroslava Hladíka, Stanislava Dandy, ing. Antona Juriše,
ing. Mojmíra Kováře, ing. Jána Langoše,
ing. Josefa Luxe a Věroslava Slámy
k vládnímu návrhu novely zákona č.
123/1975 Sb., o užíváni půdy a jiného
zemědělského majetku k zajištění
výroby, ve znění zákona č.
95/1988 Sb.
k návrhu novely zák. č. 123/75 Sb. o užívání
půdy a jiného zemědělského
majetku k zajištění výroby ve znění
zák. č. 95/88 Sb. ve III. variantě dle podáni
min. zemědělství MVDr. O. Burského
I. Alternativa FS názvu zákona:
"Zákon o vlastnictví půdy, zemědělského
majetku a jeho užívání".
(Původní název vystihuje pouze uživatelské
vztahy a zcela pomíjí vlastnické vztahy)
Právo užívání půdy
a jiného zemědělského majetku k zajištění
výroby.
I. Alternativa /MZVž/
Zemědělské organizace, jakož i státní
organizace, které plní vědeckovýzkumné
úkoly a úkoly výuky pro odvětví
zemědělství (dále jen "zemědělské
organizace") užívají půdu, kterou
nemají v družstevním nebo náhradním
užívání, jakož i jiný zemědělský
majetek v soukromém vlastnictví na základě
práva užívání k zajištění
výroby (dále jen "právo užívání").
II. Alternativa (FS)
Právo užívat půdu a zemědělský
majetek má vlastník nebo nájemce - pachtýř.
Ustanoveni tohoto zákona se vztahují na zemědělské
vlastníky státní, družstevní,
akciové a soukromé.
Zemědělskou organizaci je podnik užívající
zemědělskou půdu a nemovitosti.
(Námitky proti Alt. I: zák. 122/75 Sb. neřeší
dostatečně co je zemědělská
organizace. Z § 1 vyplývá, že nezahrnuje
JZD, ani Státní statky, v užším
pojetí je to vše (mimo JZD) jako jsou státní
organizace plnící vědeckovýzkumné
úkoly a školní statky (plnící
úkoly výuky pro zemědělství).
Vylučuje Státní statky a JZD. Zcela nepřípustně
zůstává věta o užívání
"náhradních půd".
I. Alternativa (MZVž)
(1) Právo užívání je bezplatné
a časově neomezené; opravňuje zemědělskou
organizaci k tomu, aby hospodařila s půdou a jiným
zemědělským majetkem ve stejném rozsahu,
jako by byla vlastníkem, a využívala ji v souladu
s právními předpisy pro plněni všech
úkolů, které jsou předmětem
její činnosti.
(2) Jde-li o užívání pozemků,
může zemědělská organizace zejména
a) provádět na nich úpravy, potřebné
k zajištění nebo zvýšení
zemědělské výroby,
b) měnit podstatu a čerpat z ní,
c) zřizovat na nich stavby, potřebné pro
činnost zemědělské organizace
(3) Veškeré porosty na pozemcích, užívaných
státní zemědělskou organizací,
jsou ve vlastnictví státu. Veškeré porosty
na pozemcích, užívaných družstevní
zemědělskou organizací, jsou v jejím
vlastnictví.
(4) Jde-li o užívání staveb, může
zemědělská organizace zejména provádět
na nich úpravy, potřebné pro jejich účelné
využití.
II. Alternativa (FS)
(1) Zemědělská organizace musí projednat
se všemi vlastníky způsob užívání
pozemků, pokud není vlastníkem sama, dle
předmětu činnosti.
(2) Pokud zemědělské organizace hodlají:
a) provádět na pozemcích úpravy, potřebné
k zajištění nebo zvýšení
zemědělské výroby mohou tak učinit,
b) nemohou měnit podstatu pozemků a čerpat
z nich bez souhlasu orgánů půdního
fondu, a bez souhlasu vlastníka,
c) zřizovat na nich stavby, potřebné pro
činnost zemědělské organizace, pak
pouze se souhlasem vlastníka a s tím, že bude
řádným účastníkem územního
řízení.
(3) Veškeré porosty na pozemcích, užívaných
státní zemědělskou organizací,
pokud by byla jejich zřizovatelem jsou ve vlastnictví
státu. Veškeré porosty na pozemcích,
užívaných družstevní zemědělskou
organizací, pokud byla jejich zřizovatelem, jsou
v jejím vlastnictví.
(4) Jde-li o užívání staveb, může
zemědělská organizace zejména provádět
na nich úpravy pouze se souhlasem vlastníka, který
musí být účastníkem stavebního
řízení.
I. Alternativa (MZVž)
(1) Zemědělská organizace je oprávněna
i povinna chránit své právo užívání
proti každému, kdo do něho neoprávněně
zasahuje.
(2) S půdou a jiným zemědělským
majetkem, k nimž má právo užívání,
je zemědělská organizace povinna řádně
hospodařit, zejména je povinna pečovat o
soustavné zvyšování úrodnosti
zemědělských pozemků.
II. Alternativa (FS)
Zemědělská organizace je povinna chránit
pronajatý majetek, včetně svého. Kromě
toho je soukromý vlastník oprávněn
chránit své vlastnické i užívací
právo proti každému, kdo do něho neoprávněně
zasahuje.
(Alternativa MZVž je nepřijatelná z hlediska
tvrzení, že "JZD je povinno chránit své
užívací právo... atd., které
pouze mělo cenu za platnosti vl.u. 50/55 Sb. Odst. Z -
pokud odpadá věta... v zájmu společnosti
a k rozvoji socialistické velkovýroby..." je
zcela zbytečný).
I. Alternativa (MZVž)
Stejná oprávnění a povinnosti jaká
vyplývají z práva užívání
podle tohoto zákona, přísluší
zemědělské organizaci i k pozemkům,
které má v náhradním užívání.
(Termín "náhradní užívání"
je specifický a je znám pouze pro pozemky odejmuté
vlastníkům dle vl.u. 50/55 Sb. a v této novele
nemá žádné opodstatnění.)
I. Alternativa MZVž)
(1) Právo užívání náleží
zemědělské organizaci k majetku uvedenému
v § 1, který užívá ke dni počátku
účinnosti tohoto zákona.
(2) Právo užívání náleží
zemědělské organizaci i k obytným
částem zemědělských usedlostí
i stavebním pozemkům, na nichž jsou zřízeny,
pokud převzala celou usedlost do užívání
před 1. dubnem 1964.
(3) V pochybnostech, zda zemědělské organizaci
náleží podle odst. 1 a 2 právo užívání,
rozhodne okresní národní výbor.
II. Alternativa (FS)
(1) Právo užívání a disponování
s pozemkem náleží vlastníkovi ode dne,
kdy dosavadní uživatel předá užívání
vlastníkovi nebo ode dne právoplatného rozhodnutí
Okresního národního výboru.
(2) Právo užívání náleží
vlastníkovi i k zemědělským objektům,
včetně obytných částí
zemědělských usedlosti ode dne, kdy je dosavadní
uživatel předá nebo ode dne právoplatného
rozhodnutí ONV.
(3) V pochybnostech rozhoduje soud dle přísl. ustanovení
OZ.
§§ 6,7,8 se vypouštějí.
I. Alternativa (MZVž)
(1) Pozemky může zemědělská organizace,
které k nim náleží právo užívání,
přenechat do dočasného užívání
a) svým členům nebo svým pracovníkům
L zemědělskému využití,
b) státní nebo družstevní organizaci
k zemědělskému a výjimečně
i k nezemědělskému využití,
c) společenské organizaci k zemědělskému
využití,
d) jiným občanům k zemědělskému
využíti.
(2) Zemědělská organizace může
přenechat do dočasného užívání
i stavby, k nimž jí náleží právo
užívání, popřípadě
jejich části, a pozemky, na nichž jsou tyto
stavby zřízeny.
(3) Dočasné užívání vzniká
písemnou smlouvou. Ve smlouvě o přenechání
pozemku k dočasnému užívání
může být dohodnuta i přiměřená
úplata a způsob majetkového vypořádání
po skončení dočasného užívání.
(4) Uživatel, jemuž byly přenechány pozemky
do dočasného užívání k
zemědělskému využití může
na nich s předchozím souhlasem zemědělské
organizace provádět úpravy a zřizovat
dočasné stavby potřebné z hlediska
zemědělského využití. To platí
i pro stavby přenechané zemědělské
organizaci do dočasného využívání,
pokud jde o stavební úpravy. Souhlas zemědělské
organizace je podkladem, bez něhož nemůže
stavební úřad vydat územní
rozhodnutí, stavební povolení nebo sdělení,
že proti provedení stavby nemá námitek.
(5) Všechny porosty, které na pozemku vzešly
v době dočasného užívání,
jsou majetkem dočasného uživatele.
(6) Dočasné užívání skončí
uplynutím doby, na kterou bylo sjednáno. Není-li
doba sjednána, skončí uplynutím doby,
v níž bylo anebo mohlo být dosaženo účelu.
Ke kterému byl pozemek do užívání
přenechán. Užívání může
skončit vypovědí s šestiměsíční
výpovědní lhůtou ke dni 31. prosince
běžného roku, pokud obecně právní
předpis nebo dohoda účastníků
nestanoví jinak.
(7) Ke dni skončení užívání
je uživatel povinen uvést pozemek do původního
stavu, nevyplývá-li ze smlouvy o přenechání
pozemku do dočasného užívání
nebo z pozdějšího ujednání něco
jiného; přitom je třeba dbát, aby
nedocházelo k neodůvodněným hospodářským
ztrátám.
II. Alternativa (FS)
Termín "dočasné užívání"
dle § 2 je "bezúplatné a časově
neomezené užívání" proto
jej nelze užívat ve stejném smyslu jako pronájem
ať bezúplatný či úplatný.
Odst. (4) Uživatel, jemuž byly přenechány
pozemky do dočasného užívání
k zemědělskému využití, může
na nich se souhlasem vlastníka provádět úpravy
a zřizovat dočasné stavby potřebné
z hlediska zemědělského využití.
Souhlas vlastníka je podkladem, bez něhož nemůže
stavební úřad vydat územní
rozhodnutí, stavební povolení či sdělení,
že proti stavbě nemá námitek.
I. Alternativa (MZVž)
(1) Právo užívání může
zemědělská organizace převést
na jinou zemědělskou organizaci písemnou
smlouvou.
(2) Právo užívání se převádí
vždy bezúplatně. Jestliže však zemědělská
organizace, jejíž právo užívání
se převádí, vynaložila z vlastních
prostředků náklady na investice do užívání
nemovitosti může požadovat od zemědělské
organizace, na kterou právo užívání
převádí náhradu těchto nákladů;
jejich výše se zjišťuje oceněním
hodnoty investic ke dni převodu práva užívání.
II. Alternativa (FS)
(1) Právo užívání může
zemědělská organizace převést
na jinou zemědělskou organizaci na základě
písemné dohody s vlastníkem.
(2) Právo užívání se převádí
vždy s placením řádného nájemného
dohodnutého s dřívější
organizací, pokud vlastník nerozhodne jinak. Nájemné
platí nová organizace vlastníkovi pozemku.
Jestliže však zemědělská organizace,
jejíž právo užívání
se převádí, vynaložila z vlastních
prostředků náklady na investice do užívané
nemovitosti, může požadovat od zemědělské
organizace, na kterou se právo užívání
převádí, náhradu těchto nákladů;
jejich výše se zjišťuje oceněním
hodnoty investic ke dni převodu práva užívání.
I. alternativa (MZVž) vypouští
II. Alternativa (FS)
Je-li v celospolečenském zájmu, aby se právo
užívání převedlo na jinou zemědělskou
organizaci a zemědělské organizace se o tomto
převodu nedohodnou, rozhodne o přechodu práva
užívání Okresní národní
výbor po vyjádření příslušného
orgánu státního řízení
zemědělství.
Nedohodne-li se vlastník se zemědělskou organizací
o převodu práv k užívání
pozemku nebo majetkoprávním vyrovnání
nebo a dalších právech, rozhodne soud na návrh
jedné ze stran.
I. Alternativa (MZVž)
Právo užívání pozemku, na němž
bula zřízena malá vodní elektrárna,
může zemědělská organizace se
souhlasem vlastníka převést na organizaci
nebo může pozemek přenechat do pronájmu
občanovi písemnou smlouvou, k jejíž
právoplatnosti je třeba souhlasu Okresního
národního výboru.
I. alternativa (MZVž)
(1) Okresní národní výbor zruší
právo užívání pozemku na návrh
jeho vlastníka; doba skončení práva
užívání zemědělského
pozemku se stanoví až po sklizni, pokud se vlastník
nedohodne se zemědělskou organizací jinak.
(2) Okresní národní výbor nezruší
právo užívání pozemku, není-li
to možné zejména proto, že jde o pozemky
zastavěné, pozemky, na kterých jsou trvalé
porosty (kultury), na nichž byla provedena meliorační
opatření, nebo jejichž vynětí
z půdního celku by ztížilo racionální
využití půdy zemědělskou organizaci.
V tomto případě je zemědělská
organizace povinna přenechat vlastníkovi vhodný
pozemek (dle vyhl. č. 27/1958 Ú.l.) k dočasnému
bezplatnému užívání; pozemek
se přenechává k 1.1. běžného
roku na žádost vlastníka podanou nejpozději
šest měsíců předem. Pokud zemědělská
organizace nemůže přenechat vlastníkovi
vhodný pozemek, anebo vlastník s přenecháním
nesouhlasí, je zemědělská organizace
povinna s vlastníkem uzavřít dohodu o dočasném
užívání jeho pozemku za úplatu;
jednostranně lze takovou dohodu vypovědět
k 31.12. běžného roku s pětiletou výpovědní
lhůtou.
(Poprvé se v novelizační alternativě
MZVž objevuje vlastník, ačkoli ve všech
předešlých zákonných § o
jeho existenci není žádná zmínka,
vlastnictví není aplikováno zákonně).
II. Alternativa (FS)
(1) Okresní národní výbor zruší
právo k užívání pozemku na návrh
jako vlastníka, pokud tak neučinil dřívější
uživatel sám; doba skončení práva
užívání zemědělského
pozemku se stanoví až po sklizni pokud se vlastník
nedohodne se zemědělskou organizací jinak.
(2) Pokud byl pozemek bez souhlasu vlastníka zastavěn,
nebo byly provedeny meliorace, závlahy, je uživatel
povinnen zaplatit a nahradit rozdíl v ceně. Pokud
vlastník bude požadovat od uživatele náhradní
pozemek, je organizace povinna převést do jeho vlastnictví
jiný pozemek ve stejné bonitě.
(3) Pokud byl pozemek bez souhlasu vlastníka osázen
lesní kulturou nebo trvalou kulturou (sady, vinice, chmelnice)
musí dojít k majetkoprávnímu vyrovnání.
(4) Pokud by vynětí pozemku z půdního
celku bývalého uživatele ztížilo
racionální využití půdy vlastníkovi,
je zemědělská organizace povinna vlastníkovi
přenechat do vlastnictví nový pozemek stejné
kvality.
(5) Po určitou dobu, ačkoli zůstane zachováno
vlastnictví, zejména nelze-li zjistit spolehlivě
majitele, může být užívací
právo převedena na stát. V takovém
případě se musí skládat finanční
úhrada k rukám Státního notářství,
a to nejméně po dobu 3 let.
I. Alternativa (MZVž) + (FS)
(1) Právo užívání podle §
5 odst. 1 nevznikne, užívá-li zemědělská
organizace zemědělský majetek na základě
smlouvy podle občanského zákoníku
č. 40/1964 Sb. Vlastník zemědělského
pozemku uzavírá v případě pronájmu
svého pozemku zemědělské organizaci
smlouvu dle občanského zákona. Na zemědělsky
využívané pozemky se nevztahují omezení
rozměrů pády dle obč. zákona.
(2) Smluvní závazky zemědělských
organizací z odkoupení živého inventáře
a zásob podle § 4 vl.nař. č. 50/55 Sb.
o některých opatřeních k zajištění
zemědělské výroby, které vznikly
před účinností tohoto zákona,
zůstávají nedotčeny.
I. Alternativa (MZVž)
Právo užívání k nemovitostem
se zapisuje do evidence nemovitostí podle předpisů
o evidenci nemovitostí (zák.č.22/64 Sb.).
II. Alternativa (FS)
Právo užívání k nemovitostem
se zapisuje do evidence nemovitostí podle předpisů
o evidenci nemovitostí. Právo vlastníka nemovitostí
podléhá registraci státního notářství.
Alternativa (FS)
Vládní nařízení č. 50/55
Sb., o některých opatřeních k zajištění
zemědělské výroby se zrušuje.
Zemědělské organizace, které užívají
sporně nabyté majetky, i k užívání,
kdy vlastník nemohl jednat určitě, srozumitelně,
svobodně a vážně, a jsou proto neplatná,
od 26.2.1948 budou řešeny zvláštním
rehabilitačním zákonem. (Darované
s donucením, neoprávněné vyvlastněné,
vyvlastněné s cenovým podhodnocením.
neoprávněné zábory z veřejného
zájmu, apod.)
Konfiskace prováděné Státními
statky pokud k žádosti vlastníka sami vlastnictví
nevrátí, budou řešena v rámci
rehabilitačního zákona.
Zpracovali: | Předkládá iniciativní skupina |
ing. Josef Očadlík | poslanců výborů pro zemědělství |
ing. Miroslav Janeček | a výživu FS: |
ing. Karel Mašát | ing. Mojmír Kovář |
ing. Frant. Václavík | Stanislav Janda |
JUDr. Vlad. Kopecký | ing. Jaroslav Hladík |
ing. Jozef Habovštiak | |
Věroslav Sláma | |
ing. Anton Juriš | |
ing. Josef Lux |
Důvodová zpráva ke změně zákona
č. 123/1975 Sb., o užívání půdy
a jiného zemědělského majetku k zajištění
výroby.
Zemědělská půda je jednou ze základních
složek životního prostředí a zatím
nenahraditelným výrobním prostředkem
zemědělství. Půda, jako prakticky
neobnovitelný přírodní zdroj, má
zásadní význam nejen pro výrobu potravin
a některých významných surovin, ale
je i základním krajinotvorným faktorem a
jednou z klíčových součástí
biosféry jako celku, působí jako retenční
a regulační faktor hydrosféry, jako nositel
života a je i významným klimatickým
Faktorem. Ve veřejném zájmu je o půdu
řádně pečovat, využívat
ji a chránit. V zájmu zdokonalení systému
hospodaření na půdě podle novodobých
hledisek je nutné provést pozemkové úpravy
odpovídající novým vlastnickým
vztahům a v rámci těchto pozemkových
úprav uskutečňovat půdoochranná
(i vylepšující) a krajinotvorná opatření.
K zajištění těchto cílů
je nutné uplatnit úředně řízený
postup pozemkových úprav na určitém
území za spoluúčasti všech vlastníků
a současných uživatelů půdy.
Cílem musí být snížení
výrobních nákladů, zabezpečení
vhodného sortimentu a kvality potravin a optimální
využití půdy v rámci stabilizovaného
krajinného prostředí. V podstatě jde
o sladění zemědělské struktury
s novou politikou státu.
V zásadě by měl být zvýhodněn
požadavek vytváření rodinných
závodů, zajišťujících rodině
přiměřený životní standard
s využitím výhod družstevního hospodaření.
Kromě toho je nutné počítat i s další
existencí půdy ve vlastnictví státu.
Současně s tím bude potřeba ocenit
veškerý zemědělský půdní
fond, řešit otázky nájemného
a pachtovného tak, aby výhledově bylo možné
vztahy mezi vlastníky řešit směnou pozemků
v rámci určitých celků. Realizací
této nové politiky státu nelze ponechat živelnosti,
aby nedošlo ke snížení produkce a dalšímu
Narušení přírodního prostředí,
ale je potřeba zřídit již v minulosti
osvědčené pozemkové úřady.
Náplní těchto institucí by mělo
být zejména:
- uspořádání právních
vztahů mezi vlastníky půdy a současnými
uživateli při respektování veřejných
zájmů, především zájmů
tvorby a ochrany půdy a krajiny, ale i veřejné
dopravy, vodního hospodářství, výstavby,
těžební činnosti a územních
plánů,
- technicko-hospodářské uspořádání
pozemků zahrnujících stanovení hranic
pozemků, přístupností a cestní
sítě ve vazbě na pro vedená meliorační
opatření,
- stanovení ceny půdy s ohledem na kvalitu a polohu
půdy, bonity půdy, určení výše
daní eventuelně i dotací,
- organizuje vlastní provádění změn
vlastnictví k půdě spolu s účastníky
pozemkových úprav,
- zpracovává plán pozemkových úprav
a urguje, komu je půda přidělována
do vlastnictví, včetně společných
a veřejných zařízení (komunikace,
odvodnění, závlahy apod.),
- do doby schválení zákona o pozemkových
úpravách je možné uvažovat s tím,
aby funkci úřadu pro pozemkové úpravy
dočasně vykonával příslušný
národní výbor.
Z důvodů naléhavé nutnosti změn
ve výkonu vlastnických práv k zemědělskému
majetku doporučujeme, aby bylo přijato znění
zákona č. 123/75 Sb., podle navržených
zásad.