Za bezvadnost: |
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 121/1962 Sb. o hospodářské arbitráži
Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Zákon č. 121/1962 Sb., o hospodářské
arbitráži, ve znění zákona č.
116/1965 Sb., zákonného opatření předsednictva
Národního shromáždění
č. 106/1967 Sb., zákona č. 139/1970 Sb.,
zákona č. 166/1982 Sb. a zákona č.
99/1988 Sb., se mění a doplňuje takto:
1. V preambuli se vypouští druhá a třetí
věta.
2. § 1 zní:
Hospodářská arbitráž při
ochraně práv a právem chráněných
zájmů, vznikajících při podnikatelské
činnosti a v dalších hospodářských
vztazích (dále jen "hospodářské
vztahy"), plní tyto hlavní úkoly:
a) projednává a rozhoduje spory vznikající
při podnikatelské činnosti a při hospodářském
styku mezi účastníky hospodářských
vztahů [§ 1, 17 odst. 2 a § 26a hospodářského
zákoníku.] (dále jen "organizace")
a provádí výkon arbitrážních
rozhodnutí,
b) v případech a za podmínek stanovených
zvláštními předpisy rozhoduje o neplatnosti
opatření orgánu hospodářského
řízení a o uložení hospodářské
pokuty [§ 26c a § 384b hospodářského
zákoníku.],
c) připravuje na svém úseku návrhy
zákonů Federálního shromáždění
a nařízení vlády Československé
socialistické republiky z oblasti hospodářských
vztahů a na základě zákonného
zmocnění a v jeho mezích vydává
obecně závazné právní předpisy,
d) výchovnou činností napomáhá
v rámci své působnosti k rozvoji hospodářských
vztahů a ochraně práv a právem chráněných
zájmů všech účastníků
těchto vztahů,
e) shromažduje a zevšeobecňuje poznatky ze své
činnosti a soustavně zkoumá příčiny
závad.".
3. § 2 odst. 1 písm. g) zní:
g) rozhoduje o prodeji zastavené nebo zadržené
věci a o uspokojeni pohledávky z jeho výtěžku
[§ 129g a § 129k hospodářského
zákoníku.].".
4. V § 2a se vypouští odstavec 2; zároveň
se zrušuje číslování odstavců.
5. § 4 se vypouští.
6. § 5 zní
(1) Hospodářská arbitráž je soustavou
nezávislých orgánů rozhodujících
hospodářské spory. Ve zvláštním
řízeni rozhoduje o neplatnosti opatření
orgánu hospodářského řízení
a o uložení hospodářské pokuty.
Při této činnosti je vázána
pouze právními předpisy.
(2) V ostatních oblastech činnosti má Státní
arbitráž Československé socialistické
republiky postavení ústředního orgánu
státní správy Československé
socialistické republiky. Státní arbitráž
České republiky a Státní arbitráž
Slovenské republiky mají v těchto oblastech
postavení ústředního orgánu
státní správy České republiky
a Slovenské republiky.".
7. § 6 odst. 1 písm. a) zní:
a) presidium hospodářské arbitráže,".
Dosavadní písmena a) až c) se označují
jako písmena b) až d).
8. V § 6 se vypouští odstavec 3.
9. V § 8 odst. 1 se vypouští věta první,
zároveň se vypouštějí ustanovení
pod písmeny b) a d). V ustanovení pod písmeny
c) a f) se vypouštějí slova "socialistických",
v ustanovení pod písmenem f) se dále za slova
"instrukce pro" doplňuje slovo "mimorozhodovací".
Dosavadní písmena c), e) až g) se označují
jako písmena b), c) až e).
10. V § 8 se vypouští odstavec 3.
11. V § 8a se vypouští věta první.
Ve větě druhé se slova "Tyto arbitráže"
nahrazují slovy "Státní arbitráž
České republiky a Státní arbitráž
Slovenské republiky".
12. § 8a písm. a) a b) zní:
"a) sledují rozhodování krajských
státních arbitráží a dozírají
na zákonnost jejich rozhodování,
b) zabezpečují hospodaření, personální
agendu a správu také na krajských státních
arbitrážích a v těchto oblastech tyto
arbitrážní orgány řídí,".
13. V § 8a se vypouštějí ustanovení
pod písmeny c) a e), v ustanovení pod písmenem
d) se za slova "instrukce pro" vkládá
slovo "mimorozhodovací". Dosavadní písmeno
d) se označuje jako písmeno c).
14. § 9 odst. 1 věta první zní:
"Hlavního arbitra Československé socialistické
republiky jmenuje a odvolává prezident Československé
socialistické republiky na návrh vlády Československé
socialistické republiky; prvního náměstka
hlavního arbitra jmenuje a odvolává vláda
Československé socialistické republiky.".
15. § 9 odst. 1 věta třetí zní:
"Hlavní arbitr Československé socialistické
republiky je odpovědný Federálnímu
shromáždění, které může
prezidentu Československé socialistické republiky
navrhnout, aby jej z funkce odvolal.".
16. V § 9 odst. 1 se ve větě čtvrté
před slovo "Ustanovuje" vkládají
slova "Hlavní arbitr Československé
socialistické republiky".
17. V § 9 odst. 2 se ve větě první slovo
"vláda" nahrazuje slovy "předsednictvo
národní rady". Ve větě druhé
se slovo "vládě" nahrazuje slovy "národní
radě".
18. V § 9 odst. 3 se na konci poslední věty
připojují slova v rozsahu vyplývajícím
z tohoto zákona.".
19. § 9 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
"(4) Hlavní arbitr Československé socialistické
republiky, hlavní arbitr České republiky,
hlavní arbitr Slovenské republiky a jejich náměstci,
a vedoucí krajských státních arbitráží
musí splňovat požadavky stanovené pro
funkci státního arbitra.".
20. V § 9a odst. 1 se vypouštějí slova
"politicky a".
21. V § 10 odst. 1 se ve větě první
slova "Státní arbitráže Československé
socialistické republiky" nahrazují slovy "hospodářské
arbitráže".
22. V § 10 odst. 2 v úvodní větě
se slova "Státní arbitráže Československé
socialistické republiky" nahrazují slovy "hospodářské
arbitráže".
23. § 10 odst. 2 písm. a) zní:
a) rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí
Státní arbitráže Československé
socialistické republiky a o změně nebo zrušení
rozhodnutí o uložení hospodářské
pokuty a rozhodnutí o neplatnosti opatření
orgánu hospodářského řízení,".
24. § 10 odst. 2 písm. b) zní:
"b) schvaluje jednací řád presidia hospodářské
arbitráže.".
25. V § 10 odst. 3 se v úvodní větě
slova "Státní arbitráže Československé
socialistické republiky" nahrazují slovy "hospodářské
arbitráže".
26. V § 10 odst. 3 se vypouští ustanovení
pod písmenem b). Dosavadní písmeno c) se
označuje jako písmeno b).
27. § 13 odst. 1 zní:
"(1) Státní arbitráž Československé
socialistické republiky projednává a rozhoduje
a) hospodářské spory, v nichž alespoň
jednou ze stran je federální ministerstvo národní
obrany nebo jemu podřízená organizace,
b) hospodářské spory týkající
se dodávek a poddodávek nezbytných pro zajištění
obrany a bezpečnosti státu nebo dodávek v
oboru státních hmotných rezerv,
c) spory uvedené v § 2a mezi organizacemi a federálními
ministerstvy nebo jinými federálními ústředními
orgány.".
28. § 13 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
"(4) Státní arbitráž Československé
socialistické republiky rozhoduje o odvolání
proti rozhodnutí Státní arbitráže
České republiky a Státní arbitráže
Slovenské republiky.".
29. V § 13a odst. 1 se vypouští písmeno
a), zároveň se zrušuje označení
písmena b).
30. § 13a odst. 3 zni:
"(3) Místní příslušnost
Státní arbitráže České
republiky nebo Státní arbitráže Slovenské
republiky se řídí sídlem orgánu
nebo sídlem organizace, proti kterým směřuje
arbitrážní žádost nebo návrh
na uložení hospodářské pokuty,
anebo sídlem orgánu hospodářského
řízení, proti němuž směřuje
návrh na vyslovení neplatnosti jeho opatření;
je-li takových orgánů nebo organizací
více, řídí se příslušnost
sídlem kteréhokoli z nich. Směřuje-li
návrh na uložení hospodářské
pokuty proti podnikateli [§ 1 odst. 2 zákona o
individuálním podnikání fyzických
osob č..../1990 Sb.], řídí se
místní příslušnost místem
podnikání; není-li místo podnikání
trvalé, řídí se místní
příslušnost místem registrace podnikatele.".
31. § 13a se doplňuje odstavcem 4, který zní:
"(4) Státní arbitráž České
republiky nebo Státní arbitráž Slovenské
republiky rozhoduje o odvolání proti rozhodnuti
krajských státních arbitráží.
Jde-li o rozhodnutí krajské státní
arbitráže na území České
republiky, je pro rozhodnutí o odvolání příslušná
Státní arbitráž České
republiky, jde-li o rozhodnutí krajské státní
arbitráže na území Slovenské
republiky, je pro rozhodnutí o odvolání příslušná
Státní arbitráž Slovenské republiky.".
32. § 14 odst. 2 a 3 znějí:
"(2) Místní příslušnost
krajské státní arbitráže se řídl
sídlem organizace, ministerstva, popř. jiného
ústředního orgánu, proti nimž
směřuje arbitrážní žádost.
Týká-li se arbitrážní žádost
odštěpného závodu organizace nebo další
obdobné organizační jednotky organizace [§
107 odst. 1 hospodářského zákoníku.],
řídí se místní příslušnost
sídlem odštěpného závodu nebo
sídlem další obdobné organizační
jednotky organizace. Směřuje-li arbitrážní
žádost proti podnikateli, řídí
se místní příslušnost místem
podnikání; není-li místo podnikání
trvalé, řídí se místní
příslušnost místem registrace podnikatele.
(3) Směřuje-li arbitrážní žádost
proti několika odpůrcům, řídí
se místní příslušnost krajské
státní arbitráže sídlem (místem
podnikání, místem registrace) kteréhokoliv
z nich.".
33. § 14 se doplňuje odstavci 4 a 5, které
znějí:
"(4) Jde-li o investiční výstavbu, která
byla uložena vládou, nebo která je součástí
komplexní bytové výstavby, řídí
se místní příslušnost ve sporech
mezi dodavatelem a investorem, jakož i mezi dodavatelem investora
a jeho dodavateli místem, kde se investiční
výstavba uskutečňuje.
(5) Pro projednávání a rozhodováni
spor, týkajících se dodávek vývozních
investičních celků, v nichž je alespoň
jednou ze stran vývozní odběratel nebo hlavní
dodavatel, je příslušná státní
arbitráž, vykonávající působnost
krajské státní arbitráže pro
území hlavního města Prahy nebo pro
území hlavního města Slovenské
republiky Bratislavy. Místní příslušnost
se v těchto případech řídí
sídlem vývozního odběratele; není-li
vývozní odběratel stranou ve sporu, řídí
se místní příslušnost sídlem
hlavního dodavatele. Má-li vývozní
odběratel nebo hlavní dodavatel sídlo nebo
místo registrace na území České
republiky, je pro projednání a rozhodnutí
sporu místně příslušná
arbitráž vykonávající působnost
krajské státní arbitráže na území
hlavního města Prahy. Má-li vývozní
odběratel nebo hlavní dodavatel sídlo nebo
místo registrace na území Slovenské
republiky, je pro projednání a rozhodnutí
sporu místné příslušná
arbitráž vykonávající působnost
krajské státní arbitráže na území
hlavního města Slovenské republiky Bratislavy.".
34. V § 19 odst. 2 se vypouští slovo "socialistických".
35. § 20 včetně nadpisu zní:
Hospodářská arbitráž zahajuje
arbitrážní řízení na žádost.
Řízení je zahájeno dnem, kdy hospodářské
arbitráži arbitrážní žádost
došla.".
36. V § 21 odst. 1 se na konci připojuje tato věta:
"Směřuje-li arbitrážní žádost
proti podnikateli, musí obsahovat i údaje o místě
podnikání; není-li místo podnikání
trvalé, musí arbitrážní žádost
obsahovat údaje o místě registrace a místě
trvalého bydliště podnikatele.".
37. V § 21 odst. 2 se na konci připojuje tato věta:
"Pokud je v arbitrážní žádosti
obsažen návrh na uložení předběžného
opatřeni, není třeba k arbitrážní
žádosti připojit doklad o pokusu o smír.".
38. V § 22 se za odstavec 1 vkládá nový
odstavec 2, který zni:
"(2) Hospodářská arbitráž
může lhůtu prodloužit nebo v odůvodněných
případech její nedodržení prominout.".
Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako
odstavce 3 a 4.
39. V § 22a odst. 2 se vypouští věta první.
40. V § 22a odst. 3 se z první věty vypouštějí
slova "a vrátí ji tomu, kdo žádost
podal". Ve druhé větě se slovo "vrácené"
nahrazuje slovy "rozhodnutí o odmítnutí
arbitrážní".
41. Za § 22a se vkládá nový § 22b,
který zní:
Byla-li arbitrážní žádost podána
u orgánu hospodářské arbitráže,
který není příslušný k
jejímu projednání, postoupí ji tento
orgán příslušnému orgánu
hospodářské arbitráže a strany
sporu o tom vyrozumí.".
42. V § 23 se vypouští poslední věta.
43. V § 26 se na konci připojují tato slova:
", pokud se tyto návrhy týkají právní
kvalifikace uplatněného nároku a volby procesních
postup.".
44. V § 27 se vypouštějí slova "nebo
zásadami hospodářské politiky Československé
socialistické republiky".
45. V § 28 odst. 2 se z první věty vypouštějí
slova nebo zásadami hospodářské politiky
Československé socialistické republiky"
a z druhé věty slova nebo se zásadami hospodářské
politiky Československé socialistické republiky".
46. § 29 odst. 1 zní:
"(1) Organizaci, která vědomě uvedla
nepravdivé údaje, nepodala ve stanovené lhůtě
vyjádření k arbitrážní
žádosti, řízení svévolně
protahuje, nebo nesplnila opatřeni uložené
podle § 33, může hospodářská
arbitráž uložit pořádkovou pokutu
do 10.000,- Kčs.".
47. § 30 zní:
(1) Hospodářský spor projednává
státní arbitr spolu se zástupci organizací,
mezi nimiž vznikl, a řídí jednání
tak, aby společné bylo dohodnuto řešení,
které je v souladu s právními předpisy
a zásadami poctivého obchodního styku.
(2) Hospodářský spor se složitou problematikou
může být projednán a rozhodnut v senátu.
Členy senátu, který je tříčlenný,
i jeho předsedu určí příslušný
hlavní arbitr nebo náčelník vojenské
složky Státní arbitráže Československé
socialistické republiky anebo příslušný
vedoucí krajské státní arbitráže
z řad státních arbitrů příslušného
arbitrážního orgánu.
(3) Státní arbitři jsou vyloučeni
z projednávání a rozhodování
věci, jestliže s ohledem na jejich poměr k
věci, k účastníkům nebo jejich
zástupcům lze mít pochybnost o jejich nepodjatosti.
O tom, zda je státní arbitr vyloučen, rozhodne
na návrh strany ve sporu vedoucí krajské
státní arbitráže, popřípadě
příslušný hlavní arbitr.".
48. § 30a písm. c) zní:
c) výrok, že rozhodnutí je předběžně
vykonatelné,".
49. § 31 se vypouští.
50. § 32 odst. 1 zní:
"(1) Jednotlivé hospodářské spory,
jejichž rozhodování patří do
pravomoci hospodářské arbitráže,
může projednávat a rozhodovat též
rozhodce. Výjimku tvoří spory, pro jejichž
projednávání a rozhodování
je příslušná Státní arbitráž
Československé socialistické republiky, Státní
arbitráž České republiky nebo Státní
arbitráž Slovenské republiky, spory uvedené
v § 2a, spory týkající se dodávek
vývozních investičních celků,
v nichž je alespoň jednou ze stran vývozní
odběratel nebo hlavní dodavatel a majetkové
spory o částku přesahující
500 000 Kčs. Pokud organizace v průběhu sporu
navrhne snížení nebo prominutí majetkové
sankce nebo snížení náhrady škody,
je rozhodce povinen postoupit spor k dalšímu projednání
a rozhodnutí příslušnému orgánu
hospodářské arbitráže.".
51. § 32 odst. 5 a 6 znějí:
"(5) Rozhodnutí vydané rozhodcem má
účinky arbitrážního rozhodnutí.
Pro jeho splnění a výkon platí ustanovení
§ 42 a § 42a.
(6) Rozhodnutí rozhodce lze napadnout opravnými
prostředky za stejných podmínek jako arbitrážní
rozhodnutí. Odvolání se podává
u orgánu hospodářské arbitráže,
který by byl jinak příslušný
spor rozhodnout. Stejnému orgánu se podává
žádost o obnovu řízení. Tento
orgán o povolení obnovy rozhodne. O odvolání
rozhoduje příslušná státní
arbitráž republiky. Ustanovení § 41 platí
obdobně. Je-li rozhodnutí rozhodce zrušeno,
rozhodne ve sporu orgán hospodářské
arbitráže, do jehož příslušnosti
spor patří.".
52. § 33 včetně nadpisu zní:
Předběžné opatření v průběhu
arbitrážního řízení
(1) Je-li nebezpečí z prodlení, mlže
státní arbitr organizacím, mezi nimiž
je hospodářský spor, uložit písemným
rozhodnutím předběžné opatření
spočívající zejména v povinnosti:
a) nenakládat s určitými věcmi nebo
právy,
b) něco vykonat, něčeho se zdržet nebo
něco snášet.
(2) Předběžné opatření
je možné stanovit na dobu určitou i neurčitou,
a to vždy na návrh některé ze stran
sporu.
(3) Předběžně opatření
zaniká:
a) splněním uložené povinnosti,
b) uplynutím doby, na kterou bylo uloženo,
c) pravomocným rozhodnutím ve věci.
(4) Státní arbitr předběžné
opatření zruší, jakmile pominou důvody,
pro které bylo uloženo. Může tak učinit
i bez návrhu. Jestliže je to potřebné,
vypořádá státní arbitr důsledky
uloženého opatření v rozhodnutí
ve věci.".
53. § 34 zní:
Orgán hospodářské arbitráže
je povinen projednat a rozhodnout spor v prvním stupni
do 30 dnů od zahájení řízení.
Vedoucí příslušného orgánu
hospodářské arbitráže může
v odůvodněných případech tuto
lhůtu prodloužit.".
54. V § 35 odst. 1 se na konci připojuje tato věta:
"Arbitrážní rozhodnutí obsahuje
i poučení o opravném prostředku.".
55. § 35 odst. 2 zní:
"(2) Z odvodnění musí být patrný
skutkový stav, z něhož rozhodnutí vychází,
a jak byly hodnoceny důkazy. Odvodnění rozhodnutí
musí být přesvědčivé.".
56. § 36 zní:
(1) Arbitrážní rozhodnutí se vyhlašuje
zpravidla hned po skončení arbitrážního
jednání. Arbitrážní orgán
si může vyhradit písemné rozhodnutí
bez jeho vyhlášení.
(2) Arbitrážní rozhodnuti, proti němuž
je přípustné odvolání, nabývá
právní moci uplynutím 15 dnů od jeho
doručení, nebylo-li v této lhůtě
podáno odvolání.
(3) Arbitrážní rozhodnutí, proti kterému
není přípustné odvolání,
nabývá právní moci doručením.".
57. V § 38 odst. 4 se slova "právní účinky
rozhodnutí." nahrazují slovy účinky
pravomocného rozhodnutí.".
58. § 39 včetně nadpisu zní:
(1) Organizace, která je stranou hospodářského
sporu, může podat odvolání do 15 dnů
od doručení arbitrážního rozhodnutí,
pokud to zákon nevylučuje. Odvolání
je podáno včas také tehdy, jestliže
bylo podáno po uplynutí 15 denní lhůty
proto, že se organizace, která odvolání
podala, řídila nesprávným poučením
arbitrážního rozhodnutí o odvolání.
Neobsahuje-li arbitrážní rozhodnutí
poučení o odvolání nebo obsahuje-li
nesprávné poučení o tom, že odvolání
není přípustné, lze podat odvolání
do tří měsíců od doručení
arbitrážního rozhodnutí. Je-li odvoláním
napadena jen část rozhodnutí, není
takovým odvoláním dotčena právní
moc výroku, který nebyl napaden. To neplatí
v případech, kdy na rozhodnuti o napadeném
výroku je závislý výrok, který
nebyl odvoláním dotčen.
(2) Odvoláni není přípustné
proti rozhodnutí, jímž
a) se upravuje průběh řízení,
b) byla prodloužena nebo prominuta lhůta k odstranění
vad arbitrážní žádosti,
c) bylo řízení zastaveno na základě
zpětvzetí arbitrážní žádosti,
d) bylo uloženo předběžné opatření
podle § 33,
e) byla schválena dohoda stran.
Odvolání není přípustné
ani tehdy, směřuje-li jen proti důvodům
rozhodnutí.
(3) Odvolání se podává u orgánu
hospodářské arbitráže, proti
jehož rozhodnutí směřuje. K odvolání
musí organizace připojit doklad o zaplacení
stanoveného arbitrážního poplatku. Stejnopis
odvolání musí být současně
zaslán ostatním stranám sporu, které
jsou povinny se k odvolání vyjádřit
do 10 dnů od obdrženi stejnopisu odvolání.
(4) Orgán hospodářské arbitráže,
proti jehož rozhodnutí odvolání směřuje,
dbá o odstranění vad odvolání.
O odstraňování vad platí přiměřeně
§ 22. Jakmile uplyne všem organizacím lhůta
k podání odvolání, popřípadě
lhůta pro odstranění vad odvolání,
předloží orgán, proti jehož rozhodnutí
odvolání směřuje, odvolání
orgánu příslušnému pro řízení
o odvolání.
(5) Bylo-li odvolání podáno opožděně
nebo není-li přípustné nebo nebyly-li
vady odvolání ve stanovené lhůtě
odstraněny, odvolací orgán odvolání
odmítne.
(6) O odvolání se rozhoduje v tříčlenném
senátu. Vyžaduje-li to povaha projednávané
věci, nařídí předseda senátu
jednání. Pro řízení o odvolání
platí jinak přiměřeně ustanovení
části třetí.
(7) Dokud o odvolání nebylo rozhodnuto, může
ten, kdo podal odvolání, vzít odvolání
zpět. V takovém případě postupuje
odvolací orgán obdobné podle § 28.
(8) Byly-li rozhodnutím porušeny právní
předpisy, odvolací orgán rozhodnutí
změní nebo zruší a přikáže
spor k novému projednání. V novém
řízená. rozhodne arbitrážní
orgán i o nákladech celého řízeni.
Je-li rozhodnutí věcně správné,
odvolací orgán rozhodnutí potvrdí.
Odvolací orgán může rozhodnout i tak,
že schválí dohodu organizací nebo řízení
zastaví; přitom platí obdobně §
27 a § 28.
(9) Rozhodnutí o odvolání nabývá
právní moci doručením.".
59. § 40 včetně nadpisu zní:
(1) Pravomocné arbitrážní rozhodnutí
může organizace, která je stranou hospodářského
sporu, napadnout návrhem na obnovu řízení,
jestliže po právní moci rozhodnutí byly
dodatečně zjištěny nové skutečnosti,
které nemohly být v řízení
použity a mají podstatný význam pro
rozhodnutí ve věci, nebo bylo-li rozhodnuto v její
neprospěch v důsledku trestného činu
státního arbitra.
(2) Návrh na obnovu řízeni je možno
podat ve lhůtě 3 měsíců od
zjištění nových skutečností,
nejpozději však do dvou let od právní
moci rozhodnutí. Návrh se podává u
orgánu hospodářské arbitráže,
který rozhodl v prvém stupni. Návrh musí
obsahovat důvody pro obnovu řízení
a příslušné doklady, o které
se opírá. Stejnopis návrhu musí být
současně zaslán ostatním stranám
sporu, které jsou povinny se k návrhu vyjádřit
do 10 dnů od obdržení stejnopisu návrhu.
(3) Návrh na obnovu řízení projedná
orgán hospodářské arbitráže,
který rozhodoval v prvém stupni. Neshledá-li
návrh důvodným nebo je-li návrh opožděný,
návrh zamítne. Proti tomuto rozhodnutí je
možno podat odvolání. O odvolání
platí obdobně § 39.
(4) Je-li návrh na povolení obnovy řízení
důvodný, orgán hospodářské
arbitráže, který rozhodoval v prvém
stupni, rozhodnutím obnovu řízení
povolí. Jakmile rozhodnutí nabude právní
moci, věc znovu projedná. Novým rozhodnutím
se ruší původní rozhodnutí. V
novém rozhodnutí se rozhodne o náhradě
nákladů původního řízení
i řízení o obnově.".
60. § 40a se vypouští.
61. § 41 včetně nadpisu zní:
(1) Arbitrážní rozhodnutí, které
je v právní moci, může být přezkoumáno
mimo odvolací. řízení. Návrh
na přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací
řízení mlže podat některý
z členů presidia hospodářské
arbitráže nejpozději do dvou let od právní
moci rozhodnutí, a to u příslušné
státní arbitráže republiky, jde-li o
pravomocné rozhodnutí krajské státní
arbitráže, u Státní arbitráže
Československé socialistické republiky, jde-li
o pravomocné rozhodnutí státní arbitráže
republiky a u presidia hospodářské arbitráže,
jde-li o pravomocné rozhodnutí Státní
arbitráže Československé socialistické
republiky.
(2) Arbitrážní orgán, jemuž byl
návrh na přezkoumání rozhodnutí
mimo odvolací řízení podán,
rozhodnuti zruší a přikáže spor
k novému projednání, zjistí-li, že
rozhodnutím byly porušeny právní předpisy;
jinak návrh zamítne. V novém řízení
bude rozhodnuto i o nákladech původního řízení.
(3) Při přezkoumávání rozhodnutí
mimo odvolací řízení vychází
arbitrážní orgán ze skutkového
a právního stavu, který byl v době
vydání rozhodnutí.
(4) Přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací
řízení není přípustné
a) proti rozhodnutí presidia hospodářské
arbitráže,
b) proti rozhodnuti podle odstavce 2.".
62. § 41a se vypouští.
63. § 42 včetně nadpisu zní:
(1) Organizace je povinna splnit arbitrážní
rozhodnuti do 15 dnů ode dne, kdy nabylo právní
moci; v rozhodnuti může být stanovena jiná
lhůta pro splnění, počínající
od právní onací rozhodnutí.
(2) Rozhodnutím může být určeno,
že peněžité plněni má být
zaplaceno ve splátkách, jejichž výši
a podmínky splatnosti rozhodnutí určí.
Organizace je povinna splátky plnit, jakmile se podle rozhodnutí
stanou splatnými. Rozhodnutím může být
také určena, že nesplnění některé
splátky má za následek splatnost celého
dluhu. Stane-li se pro nesplnění některé
splátky splatným celý dluh, je splatný
do 15 dnů ode dne splatnosti nesplněné splátky.".
64. § 42a včetně nadpisu zní:
(1) Uplynutím lhůt podle § 42 se stává
rozhodnutí vykonatelným. Rozhodnutím může
být stanovena předběžná vykonatelnost,
jestliže by jinak hrozilo nebezpečí z prodlení.
Rozhodnutí předběžně vykonatelné
je vykonatelné doručením; státní
arbitr také může, jsou-li při jednání
přítomni zástupci organizací, stanovit,
že rozhodnutí je předběžné
vykonatelné vyhlášením.
(2) Není-li v rozhodnutí uložena povinnost
k plněni, je rozhodnutí vykonatelné; jakmile
nabude právní moci.
(3) Na žádost organizace vyznačí hospodářská
arbitráž vykonatelnost doložkou na rozhodnutí.
(4) Vykonatelné rozhodnutí ukládající
organizaci peněžité plnění, které
nebylo včas splněno, se vykonává odepsáním
z účtu povinné organizace u banky, spořitelny,
popřípadě jiné právnické
osoby k tomu oprávněné podle zvláštních
předpisů [§ 14 zákona č. 158/1989
Sb. o bankách a spořitelnách.] Nemá-li
povinná organizace účet u banky, spořitelny,
popřípadě jiné právnické
osoby k tomu oprávněně, provede se výkon
rozhodnutí ukládajícího peněžité
plnění přiměřeně padle
právní úpravy občanského soudního
řádu.
(5) Pro výkon rozhodnuti a prodeji zastavené nebo
zadržené věci se použije přiměřeně
právní úpravy občanského soudního
řádu. Prodej věcí nemovitých
provede státní notářství podle
ustanovení notářského řádu.
(6) Rozhodnutí, ukládající nepeněžitě
plnění, vynucuje na návrh oprávněné
organizace na výkon tohoto rozhodnutí hospodářská
arbitráž uložením pořádkové
pokuty do výše 100 000 Kčs. Tuto pokutu lze
ukládat opětovné.
(7) Návrh na výkon rozhodnutí podává
oprávněná organizace u orgánu, který
rozhodoval v prvním stupni. Považuje-li to hospodářská
arbitráž za nutné, rozhoduje za účasti
organizací. Pro toto řízení platí
ostatní ustanovení části třetí
přiměřené.
(8) Jestliže hospodářská arbitráž
z důvodů zvláštního zřetele
hodných nevyhoví návrhu na výkon rozhodnuti,
rozhodne o odkladu výkonu; o výkonu rozhodne na
návrh oprávněné organizace jakmile
důvody odkladu pominou.
(9) Prokáže-li organizace, že povinnosti uložené
rozhodnutím nebo jim odpovídající
práva přešla na jinou organizaci, lze rozhodnutí
vykonat proti nebo ve prospěch této jiné
organizace; hospodářská arbitráž
v rozhodnutí vyznačí, že došlo
k přechodu povinností nebo práv na jinou
organizaci.".
65. V § 43 se text "§ 41 nebo § 42" nahrazuje
textem "§ 39 nebo § 41".
66. § 44a odst. 1 se doplňuje písmenem c),
které zní:
c) náhrada nutných nákladů na smluvní
zastupování.".
67. § 44a odst. 3 se vypouští.
68. § 45 včetně nadpisu zní:
(1) Hospodářská arbitráž upozorňuje
organizace na podstatné závady v jejich jednání,
které vyšly najevo při výkonu arbitrážní
činnosti (signalizace).
(2) Ten, kdo byl upozorněn na závadu, je povinen
nejpozději do 30 dnů od doručení upozornění,
nebyla-li stanovena jiná lhůta, sdělit, jaká
opatření učinil k odstranění
závady.".
69. V § 46 se vypouští věta druhá.
70. § 46a včetně nadpisu se vypouští.
71. § 46b odst. 6 první věta zní: "O
návrhu na uložení hospodářské
pokuty se rozhoduje vždy v senátu, složeném
ze tří státních arbitrů, z
nichž jeden předsedá.".
72. V § 46b se vypouští odstavec 7. Dosavadní
odstavce 8 a 9 se označují jako odstavce 7 a 8.
73. V § 46b v nově označeném odstavci
8 se v první větě za slova "může
změnit" vkládají slova "nebo zrušit
a přikázat věc k novému projednáni"
a slova "Státní arbitráže Československé
socialistické republiky" se nahrazují slovy
hospodářské arbitráže".
74. § 46c zní:
(1) Hospodářské pokuty uložené
podle § 46b organizacím v působnosti federace
se odvádějí do státního rozpočtu
federace, hospodářské pokuty uložené
ostatním organizacím se odvádějí
do státních rozpočtů republik.
(2) V rozhodnutí o uložení hospodářské
pokuty se uvede, která organizace a jakou částku
je povinna odvést. V rozhodnutí se uvede též
státní orgán, na jehož účet
má být určená částka
odvedena; stejnopis rozhodnutí zašle hospodářská
arbitráž také tomuto orgánu.".
75. § 46d odst. 6 první věta zní: "O
návrhu na vyslovení neplatnosti opatření
orgánu hospodářského řízení
se rozhoduje vždy v senátu, složeném ze
tří státních arbitrů, z nichž
jeden předsedá.".
76. V § 46d se vypouští odstavec 7. Dosavadní
odstavec 8 se označuje jako odstavec 7.
77. V § 46d v nově označeném odstavci
7 se v první větě za slova "může
změnit" vkládají slova "nebo zrušit
a přikázat věc k novému projednání"
a slova "Státní arbitráže Československé
socialistické republiky" se nahrazují slovy
"hospodářské arbitráže".
78. § 46e zní:
(1) Pro řízení o uložení hospodářské
pokuty a o neplatnosti opatření orgánu hospodářského
řízeni platí přiměřené
ustanoveni části třetí.
(2) Zahajuje-li hospodářská arbitráž
řízení z vlastního podnětu,
je řízení zahájeno dnem vydání
rozhodnutí o zahájeni řízeni.
(3) Za tato řízení se arbitrážní
poplatky neplatí.".
79. V § 47a se vypouští slovo socialistické".
80. § 47b se vypouští.
(1) Soudy dokončí spory zahájené u
nich před účinností tohoto zákona,
i když podle ustanovení tohoto zákona tyto
spory do jejích pravomoci nepatří.
(2) Arbitrážní řízení
zahájená před.......... 1990 budov ukončena
podle dosavadních předpisů. Proti rozhodnutím
vydaným v těchto řízeních nejsou
přípustné opravné prostředky
podle tohoto zákona. Při přezkoumáváni
těchto rozhodnutí se postupuj podle dosavadních
předpisů.
(3) Lhůta pro výkon rozhodnutí, která
počala běžet před.... 1990, se až
do jejího zakončeni posuzuje podle dosavadních
předpisů.
(4) Placení a výše arbitrážních
poplatků za odvolání (§ 39 odst. 3 zákona
o hospodářské arbitráži) se řídl
příslušnými ustanoveními zvláštních
předpisů [Nařízení ministra
financí ze dne 11. prosince 1958 č. 78/1958 Sb.,
kterým se stanoví arbitrážní
poplatky.], kterými se stanoví arbitrážní
poplatky, upravujícími poplatky za přezkoumání
rozhodnutí.
(5) Pokud se v zákoně o hospodářské
arbitráži používá výrazů
"Česká socialistická republika"
nebo "Slovenská socialistická republika",
nahrazují se výrazy "Česká republika"
nebo "Slovenská republika".
Zrušují se:
1. vyhláška hlavního arbitra ČSSR č.
40/1966 Sb., o určení místní příslušnosti
pro rozhodování hospodářských
sporů týkajících se některých
závodů (organizačních složek)
socialistických organizaci,
2. opatření hlavního arbitra ČSSR
čj. HA 156/1977/JA, kterým byla určena s
účinností od 1. 7. 1977 pro projednáváni
a rozhodování předsmluvních sporů
a sporů o práva z odpovědnosti za vady týkajících
se investiční výstavby elektráren
příslušnou Státní arbitráž
Československé socialistické republiky v
Praze - reg. v částce 10/1977 Sb.,
3. opatřeni hlavního arbitra ČSSR č.j.
HA 557/74, jímž určil s účinností
od 1. 10. 1974 příslušnou pro projednávání
a rozhodování hospodářských
sporů, v nichž je žadatelem IMEX, dovoz a vývoz
- obchodní podnik, Praha, a které se týkají
jeho odštěpného závodu v Bratislavě,
Státní arbitráž pro hl.m. Slovenské
socialistické republiky Bratislavu v Bratislavě
- reg. v částce 13/1974 Sb.,
4. opatření hlavního arbitra ČSSR
čj. FD 377-0-4/Fa, jimž určil odchylné
od ustanovení § 14 odst. 2 zákona o hospodářské
arbitráži s účinností od 2. 4.
1981 příslušnost pro projednávání
a rozhodování
a) majetkových sporů, týkajících
se výstavby elektráren, které vedou finální
dodavatelé a dodavatelé výrobků pro
generální dodávku technologie proti koncernovému
podniku Škoda Plzeň,
b) sporů o uzavření hospodářských
smluv vedených mezi koncernovým podnikem Škoda
Plzeň jako hlavním dodavatelem vyvážených
elektráren a jeho dodavateli.
Podle tohoto opatření je příslušnou
Státní arbitráž pro hlavní město
Prahu - reg. v částce 16/1981 Sb.
5. výnos hlavního arbitra ČSSR č.
1/1989 ze dne 14. dubna 1989, jímž určil odchylně
od ustanoveni § 14 odst. 3 zákona o hospodářské
arbitráži příslušnost pro projednávání
a rozhodování hospodářských
sporů souvisejících s plněním
pro vývoz nebo z dovozu, v nichž je žadatelem
nebo odpůrcem Koospol, akciová společnost
pro zahraniční obchod, Praha, a které se
týkají jeho filiálky v Bratislavě
- reg. v částce 17/1989 Sb.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem......
Předsednictvo Federálního shromážděni
se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
č. 121/1961 Sb., o hospodářské arbitráži,
jak vyplývá z pozdějších předpisů.
Obecně:
Zákon o individuálním podnikání
fyzických osob, novela hospodářského
zákoníku a další připravované
předpisy otevírají prostor pro podnikání
soukromých podnikatelů, obchodních společností
a podniká se zahraniční majetkovou účastí
v tuzemských hospodářských vztazích.
Spolu se vstupem těchto nových subjektů na
československý trh je nezbytné vyřešit
jejich právní postavení a zajistit ochranu
jejich práv a právem chráněných
zájmů v podnikatelských vztazích.
Ta je základním úkolem předkládané
novely zákona o hospodářské arbitráži,
která mezi účastníky hospodářských
sporů zahrnuje i zmíněné nové
subjekty a zajišťuje jim rovné podmínky
při řešení jejich hospodářských
spor. Kromě toho novela sleduje celkovou demokratizaci
arbitrážního procesu, posiluje postavení
účastníků řízení,
a tím tento proces do značné míry
přibližuje procesu soudnímu při zachování
specifik, nezastupitelných pro řízení
před orgány hospodářské arbitráže.
Jde zejména o takové nové instituty, jako
je zavedení odvolání jako řádného
opravného prostředku, úprava mimořádných
opravných prostředků ve formě obnovy
řízení, přezkoumání
rozhodnutí mimo odvolací řízení
atd.
Na nově vzniklou situaci v podnikatelské sféře
je třeba reagovat urychlené. Proto je nezbytné
vycházet ze stávající struktury státních
orgánů, tj. z existence arbitrážních
orgán, které hospodářské spory
dosud rozhodují. Z toho důvodu se navrhuje pouze
novela zákona o hospodářské arbitráži,
která zachovává kontinuitu s dosavadním
stavem, ale zároveň vnáší do
arbitrážního procesu řadu prvků
vlastních procesu soudnímu. Jde tedy o přechodné
řešení, které však již vytváří
předpoklady pro žádoucí cílový
stav, kdy ochranu práv subjektů podnikatelské
aktivity převezmou obchodní soudy. Dosažení
tohoto cílového stavu si ovšem vyžádá
komplexní úpravu jak organizačních
tak procesních otázek budoucího obchodního
soudnictví, což nutně bude proces dlouhodobější.
K některým navrhovaným změnám
a doplňkům:
K § 1 až § 4
Rozhodování hospodářských sporů
se napříště stane hlavním a nejdůležitějším
úkolem nezávislé hospodářské
arbitráže. V § 1 je obsažena zásadní
změna, jíž je rozšíření
rozhodovací pravomoci hospodářské
arbitráže na spory vedené mezi všemi účastníky
hospodářských vztahů, tj. i na spory,
jejichž stranou je individuálně podnikající
občan nebo obchodní společnost. Jde o významné
zrovnoprávnění všech podnikatelských
subjektů v ochraně jejich práv a právem
chráněných zájmů.
Kromě nutných formulačních úprav
se navrhuje z výčtu hlavních úkolů
hospodářské arbitráže vypustit
zjišťování, zda byla arbitrážní
rozhodnutí splněna (§ 1 písm. h) a činnost
signalizační (§ 1 písm. d) s tím,
že oprávnění arbitráže upozorňovat
na zjištěné závady zůstane zachováno
(§ 45). Další změny (např. §
2 odst. 1 písm. g) odrážejí navržené
změny v hmotněprávní úpravě.
K § 5 - § 10
Pokud jde o organizaci arbitrážních orgánů,
není nezbytné pro přechodné období,
do vytvoření nových orgánů
justičního typu, do této organizace zásadně
zasahovat. Nově se pouze do stávající
soustavy zahrnuje i presidium hospodářské
arbitráže, což jednak odráží
současný stav, jednak vyjadřuje místo
tohoto orgánu zejména při nápravě
vadných rozhodnutí (§ 6, § 10).
Nezávislost hospodářské arbitráže
je vyjádřena úpravami ust. § 5, podle
něhož je hospodářská arbitráž
především soustavou nezávislých
orgánů rozhodujících hospodářské
spory.
Toto východisko je vyjádřeno i v navrhovaných
úpravách § 8, § 8a, § 9, především
novým řešením jmenování
vedoucích představitelů orgánů
hospodářské arbitráže. Hlavního
arbitra Československé socialistické republiky
jmenuje a odvolává prezident, hlavní arbitry
republik jmenují a odvolávají předsednictva
národních rad. Tato změna si vyžádala
i vyjádřeni odpovědnosti uvedených
představitelů Federálnímu shromáždění,
resp. národním radám.
Zásada nezávislosti státních arbitrů
je posílena i tím, že jejich rozhodovací
činnost již nelze usměrňovat závaznými
instrukcemi a směrnicemi Státní arbitráže
ČSSR.
K § 13 až § 19
Dosavadní právní úprava věcné
příslušnosti stanovila, že pro projednávání
a rozhodováni sporů vedených ministerstvy
a ostatními ústředními orgány
jsou příslušné republikové arbitráže
nebo Státní arbitráž ČSSR. Vzhledem
k tomu, ze v horizontálních hospodářskoprávních
vztazích je postavení všech subjektů
rovně, není důvod, aby tyto spory nerozhodovaly
krajské státní arbitráže. Dále
je třeba stanovit místní příslušnost
pro projednání a rozhodnutí sporá
vedených proti podnikatelům. Také tyto spory
budou napříště rozhodovat krajské
státní arbitráže jako základní
článek arbitrážní soustavy.
V návaznosti na novou hmotněprávní
úpravu, která rozšiřuje okruh účastníků
hospodářskoprávních vztahů,
je třeba doplnit i úpravu místní příslušnosti
tak, aby pamatovala na všechny účastníky
těchto vztah.
Vzhledem k podstatnému rozšíření
okruhu organizací oprávněných k zahraničněobchodní
činnosti a z toho plynoucímu očekávanému
nárůstu sporů, je napříště
neudržitelné, aby spory související
s dovozem nebo vývozem, v nichž je jedním z
účastníků taková organizace,
rozhodovaly v celé ČSSR pouze dva arbitrážní
orgány (Státní arbitráž pro hlavní
město Prahu, Státní arbitráž
pro hlavní. město SR Bratislavu). Navrhuje se proto,
aby tyto spory rozhodovaly všechny krajské státní
arbitráže. S přihlédnutím k značné
specifičnosti sporo týkajících se
vývozních investičních celků
se však ponechává dosavadní speciální
úprava místní příslušnosti
pro tyto spory.
K § 20 až § 38
Změny, navrhovaně v třetí části
z. h. a., směřují především
k zabezpečení rovného postaveni účastníků
arbitrážního řízení, nezávislosti
rozhodujícího arbitrážního orgánu
a jeho vázaností pouze právními předpisy.
Současné je prováděna úprava
a zpřesnění některých ustanovení,
pří jejichž aplikaci vznikaly v praxí
pochybností, jež bylo nutno odstraňovat pouze
výkladem. Kromě toho jsou zařazeny některá
nově instituty.
K důležitým navrhovaným změnám
je třeba zejména uvést:
K § 20
Princip oficiality, jenž mohl být při zahájeni
řízení uplatněn, již neodpovídá
novým podmínkám, spočívajícím
mimo jiné ve skutečné samostatnosti subjektů
podnikatelské činností. Proto již není
upraveno zahájení řízeni z vlastního
podnětu arbitráže nebo z podnětu hlavního
arbitra ČSSR.
K § 22 odst. 2
Možnost prodloužení lhůty pro odstranění
vad arbitrážní žádosti či
jejího prominutí je třeba v zákoně
výslovně upravit. Dosud byla dovozována pouze
výkladem.
K § 22a a § 22b
Odstraňuje se nesprávnost v systematickém
zařazení ustanoveni o postoupení arbitrážní
žádosti v případě, že není
podána příslušnému orgánu
hospodářská arbitráže. V ust.
§ 22a odst. z. h. a. se ruší část,
týkající se vracení arbitrážních
žádostí, neboř se v praxi neosvědčila.
K § 26
Významné posílení postavení
účastníků sporu znamená omezení
zvláštního oprávněni hospodářské
arbitráže. Podle dosavadní úpravy arbitráž
není vázána návrhy stran, mezi nimiž
je hospodářský spor. Napříště
však nebude vázána jen těmi návrhy,
které se týkají právní kvalifikace
uplatněného nároku a volby procesních
postupů.
K § 30
Dosavadní stručnou úpravu, týkající
se rozhodování sporá několika arbitry,
je třeba doplnit o základní zásady
případného rozhodování sporá
v senátech. Dosavadní úprava rovněž
zcela postrádala institut vyloučení z projednávání
a rozhodování věci, což je odstraněno
zařazením třetího odstavce do §
30 z. h. a.
K § 31
Rozhodování arbitrážních spor$
v arbitrážních komisích nebylo praxi
vůbec uplatňováno. Navíc by mohlo
vést i k pochybnostem o nestrannosti rozhodování.
Proto se navrhuje, aby ust. § 31 bylo ze zákona vypuštěno.
K § 32
V souvislosti se změnami, týkajícími
se opravných prostředků (viz ust. §
39 a následující), je třeba odpovídajícím
způsobem upravit i nápravu vadných rozhodnutí
rozhodců.
K § 33
Zákon dosud výslovně neumožňoval,
aby v průběhu sporu bylo uloženo předběžné
opatření, směřující
např. k zajištění důkazů.
Tento nedostatek je odstraněn navrženou úpravou,
která má význam i z hlediska zvýšení
právní jistoty účastníků
sporu.
K § 34
Navrženou úpravou dochází ke sjednocení
délky pořádkové lhůty, stanovené
pro rozhodnutí sporu v prvním stupni.
K § 36
Vzhledem k navrhovanému dvoustupňovému arbitrážnímu
procesu je třeba nově upravit i právní
moc arbitrážního rozhodnutí. Rozhodnutí
nabývá právní moci uplynutím
lhůty 15 dnů jen v případě,
nebylo-li v této lhůtě podáno odvolání.
Arbitrážní rozhodnutí, proti kterému
není přípustné odvolání,
nabývá právní moci doručením.
K § 38 odst. 4
Odvoláním nelze napadnout arbitrážní
platební rozkaz (při opačném výkladu
by tento institut pozbyl smysl). Je to vyjádřeno
i navrženým doplněním § 38 odst.
4.
K § 39 až § 41
V ustanoveních § 39 až § 41 se navrhuje
nová právní úprava opravných
prostředků proti arbitrážním
rozhodnutím. Jde o úpravu odlišnou od předchozího
přezkoumání arbitrážních
rozhodnutí. Nová právní úprava
vychází z dvouinstančnosti arbitrážního
procesu. Upravuje odvolání jako řádný
opravný prostředek i opravné prostředky
mimořádné, a to návrh na obnovu řízení
a přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací
řízení.
Odvolání musí směřovat proti
výroku rozhodnutí, neboř v něm je
obsaženo vlastní rozhodnutí ve věci;
odvolání jen proti důvodům rozhodnutí
není přípustné. Odvolání
není přípustné ani proti takovým
rozhodnutím, která nemohou mít vliv na vlastní
výsledek sporu (procesní rozhodnutí) a proti
rozhodnutím, jimiž bylo v průběhu arbitrážního
řízení rozhodnuto o předběžném
opatření. Odvolání není přípustné
ani proti rozhodnutí, kterým byla schválena
dohoda stran. O odvolání se rozhoduje v tříčlenném
senátu. Pro řízeni o odvoláni platí
jinak přiměřeně ustanovení
části třetí. Ve věci samé
rozhodne odvolací orgán bud tak, že byly-li
napadeným rozhodnutím porušeny právní
předpisy, rozhodnutí změní nebo zruší
a přikáže spor k novému projednáni
arbitrážnímu orgánu prvého stupně,
nebo, je-li rozhodnutí věcně správné,
rozhodnutí potvrdí. Rozhodnutí o odvolání
nabývá právní moci doručením.
Obnova řízení je opravným prostředkem
již proti pravomocným rozhodnutím. Návrh
na obnovu řízení lze podat, vyjdou-li dodatečně
po právní moci rozhodnutí najevo nové
skutečnosti, které nemohly být v řízení
použity a které mají pro výsledek sporu
podstatný význam. Řízení o
obnově je upraveno tak, že nejprve je třeba
rozhodnout o návrhu na obnovu řízení
a teprve, byl-li návrh úspěšný,
rozhodnout o věci samé. Novým rozhodnutím
ve věci se původní rozhodnutí ruší.
Řízení o obnově provádí
arbitrážní orgán, který rozhodoval
v prvém stupni, neboř v případě
povolení obnovy bude třeba řízení
doplnit. Podání návrhu na obnovu řízení
je omezeno lhůtami, což vyžaduje požadavek
právní jistoty vztahů.
Zákonnost rozhodování vyžaduje, aby
rozhodnutí, které je v právní moci,
mohlo být z hlediska zákonnosti ještě
přezkoumáno mimo odvolací řízení.
K návrhu na přezkoumání rozhodnutí
mimo odvolací řízeni je oprávněn
některý z členů presidia hospodářské
arbitráže, a to jen v zákonné lhůtě
v zájmu právní jistoty vztahů, o nichž
bylo pravomocně rozhodnuto. Zjistí-li příslušný
arbitrážní orgán (jímž je
příslušná státní arbitráž
republiky, týká-li se návrh rozhodnutí
krajské státní arbitráže, Státní
arbitráž Československé socialistické
republiky, týká-li se návrh rozhodnutí
státní arbitráže republiky, nebo presidium
hospodářské arbitráže, týká-li
se návrh rozhodnutí Státní arbitráže
Československé socialistické republiky),
že napadeným rozhodnutím byly porušeny
právní předpisy, pravomocné rozhodnuti
zruší a přikáže spor k novému
projednání. V opačném případě
návrh zamítne. Přezkoumání
rozhodnutí mimo odvolací řízení
není přípustné, jde-li o rozhodnutí
presidia hospodářské arbitráže
a o rozhodnutí o přezkoumáni mimo odvolací
řízení.
K § 42
Lhůta pro splnění arbitrážního
rozhodnutí počíná od právní
moci rozhodnutí. Obecná lhůta činí
15 dnů, v rozhodnutí může být
pro splnění rozhodnutí stanovena lhůta
jiná (počínající vždy
od právní moci rozhodnutí). Zvláštní
právní úpravu vyžaduje splnění
rozhodnutí na peněžité plnění,
které má být zaplaceno ve splátkách.
Výši a podmínky splatnosti splátek musí
stanovit rozhodnutí.
Rozhodnutím může být také určeno,
že nesplněni některé splátky
má za následek splatnost celého dluhu. Stane-li
se pro nesplněni některé splátky splatným
celý dluh, je splatný do 15 dní ode dne splatnosti
nesplněné splátky.
K § 42a
V navrhovaném § 42a je nově upraveno, kdy se
rozhodnutí stává vykonatelným. Zcela
novým institutem je předběžná
vykonatelnost rozhodnutí, kterou je možno v rozhodnutí
stanovit v případě, že by jinak hrozilo
nebezpečí z prodlení.
Vykonatelné rozhodnutí ukládající
organizaci peněžité plnění, které
nebylo včas splněno, lze vykonat tradičním
a osvědčeným již způsobem, a
to podle zvláštních předpisů
odepsáním z účtu povinné organizace.
Nemá-li organizace účet, bude nutno provést
výkon rozhodnutí některým se způsobů
podle právní úpravy občanského
soudního řádu.
Výkon rozhodnutí ukládající
nepeněžité plnění zůstává
nezměněn.
Pro řízení o výkon rozhodnutí
platí přiměřeně část
třetí zákona.
K § 45
Změny navržené v tomto ustanoveni jsou pouze
úpravami reagujícími na nový okruh
subjektů, které napříště
budou arbitrážní orgány na zjištěné
závady upozorňovat.
K § 46a až § 46e
Změny navržené v části čtvrté
zákona odrážejí nové úpravy
obsažené v novele hospodářského
zákoníku, zejména vypuštění
řízení o odvodech do státního
rozpočtu. Zvýrazňuje se zvláštnost
těchto řízeni obligatorností rozhodováni
v senátu. Potřeby rozhodovací praxe a nepružnost
dosavadní úpravy si dále vyžádaly
i možnost v rámci přezkumného řízení
vadné rozhodnutí nejen změnit, ale i zrušit.
K § 47b
Úprava zde obsažená byla převzata do
nového znění § 14, proto se navrhuje
toto ustanovení vypustit.
Navrhované úpravy vyžadují zvýšení
počtu pracovníků od roku 1991 celkem o 16
- z nich 6 pro každou z arbitráží republik
a 4 pro Státní arbitráž ČSSR.
Požadavky na zvýšeni mzdových nákladů
z rozpočtu federace a republik činí celkem
cca 900.000,- Kčs ročně. Současné
bude třeba vyřešit místnosti a vybavení
těchto pracovníků.
Potřeba nových pracovníků vyplývá
především z toho, že o odvolání
budou, na rozdíl od současného stavu, rozhodovat
senáty, složené ze tří státních
arbitr. Také se podstatně rozšiřuje
okruh právních subjektů, jejichž spory
budou arbitrážní orgány rozhodovat,
a u kterých také budou zabezpečovat výkon
rozhodnutí.
Zvýšení počtu pracovníků
na krajských státních arbitrážích
se nenavrhuje. Předpokládá se, že jsou
kryty (nezávisle na předkládané novele
zákona o hospodářské arbitráži)
dohodnutým zvýšením pra letu ní
rok a pro léta 1991 - 1995. Přesný odhad
zvýšeného počtu sporů žádostí
o výkon arbitrážních rozhodnutí
pra budoucí roky nelze provést.