Za bezvadnost |
Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto ústavním zákonu:
Ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci se mění a doplňuje takto:
1. V čl. 8 se doplňuje písmeno r), které
zní: "r) životní prostředí".
2. Za čl. 21 se doplňuje čl. 21a, který
zní: "Čl. 21a
V oblasti životního prostředí patří
do působnosti Československé socialistické
republiky:
a) zásadní právní úprava ve
věcech ochrany ovzduší, vody, půdy a
lesa na základě celostního přístupu
ke krajině, zneškodňování nebezpečných
odpadů, hospodaření s druhotnými surovinami
a ochrany potravního řetězce člověka
před cizorodými látkami; výkon v těchto
věcech patří orgánům republik;
b) tvorba státní ekologické politiky vycházející
z koncepce trvale udržitelného rozvoje, a to ve spolupráci
s orgány republik;
c) organizování mezinárodní spolupráce
v působnosti federace a koordinace mezinárodní
spolupráce v působnosti republik."
3. V čl. 37 odst. 3 se vypouštějí slova
lesního a vodního hospodářství."
Tento ústavní zákon nabývá
účinnosti dnem 1. května 1990.
Stav životního prostředí v Československu
je katastrofální, s velmi negativním vlivem
na zdraví obyvatelstva, efektivnost ekonomiky i mezinárodní
postavení státu. Lidé si jsou vážnosti
ekologických problémů vědomi (i když
často neznají jejich hloubku a dosah), a oprávněně
proto očekávají, že federální
vláda i vlády obou republik podniknou rychlé
a účinné kroky ke zlepšení situace.
Pokud se tak nestane, hrozí spontánní výbuchy
občanské nespokojenosti s destabilizujícím
vlivem na celou společnost.
Neuspokojivý vývoj kvality životního
prostředí je důsledkem dlouhodobého
zanedbávání tohoto problému ve společnosti
a zvláště důsledkem neracionálního
systému řízení ekonomiky v minulých
desetiletích, který vedl k nadměrnému
a nešetrnému čerpání přírodních
zdrojů a rozsáhlé emisi odpadů do
prostředí. Prováděná změna
orientace čs. ekonomiky směřující
k tržnímu hospodářství je proto
nezbytná. Pokud však nebude současně
zajištěna garance péče o životní
prostředí, dojde k dalšímu prudkému
prohloubení ekologických problémů
- svědčí o tom zkušenosti všech
západních ekonomik. Nezbytnost řešit
ekologické problémy byla v řadě zemí
(zejména v Japonsku a USA) transformována v jeden
ze základních faktorů nové kvality
ekonomického růstu. Také Československo
musí řešit ekologické a ekonomické
problémy souběžně. Prostřednictvím
ekologické mezinárodní spolupráce
může získat relativně snadný
přístup k vyspělým technologiím.
Dosavadní právní úprava v ústavním
zákoně o čs. federaci ponechává
oblast životního prostředí v působnosti
republik. Pouze v několika případech se předpokládá
jednotná právní úprava jen tehdy,
vyžaduje-li to jednota právního řádu.
Tento stav není uspokojivý, neboť nepostihuje negativní
působení odvětví řízených
federálními resorty a nevytváří
předpoklady pro sjednocení čs. právní
úpravy v oblasti životního prostředí
s úpravou platnou v zemích Evropského společenství.
Svými důsledky se nedostatečné zabezpečení
péče o životní prostředí
na federální úrovni promítá
do zhoršování kvality prostředí
na území obou republik.
Převedením péče o životní
prostředí do společné působnosti
Československé socialistické republiky a
obou národních republik budou vytvořeny předpoklady
pro systematické řešení ekologických
problémů jak na úrovni federace jako celku,
tak i na úrovni jednotlivých republik.
To umožní vytváření jednotné
celostátní politiky v dané oblasti, a to
včetně základních právních
úprav a jednotné zahraniční politiky
státu.
Navrhovaná úprava vychází ze zásady,
že státní správu v oblasti péče
o životní prostředí vykonávají
především orgány obou republik, v souladu
s příslušnými zákony.
Na federální úrovni budou proto vykonávány
pouze ty funkce, které není účelné
duplicitně zabezpečovat na národní
úrovni, nebo jejichž racionální provádění
vyžaduje koordinovaný postup obou republik. Sem patří
především příprava právních
předpisů upravujících základní
práva a povinnosti občanů a institucí
ve vztahu k životnímu prostředí, zahrnující
i hospodaření s přírodními
zdroji. Na tento soubor základních předpisů
budou navazovat právní normy odrážející
specifickou situaci obou republik. Všechny tyto předpisy
by měly respektovat skutečnost, že v zemích
Evropského společenství již existuje
společná základní právní
úprava péče o životní prostředí.
Další oblastí spadající do působnosti
federace je příprava jednotné státní
ekologické politiky jako základního nástroje
prosazování koncepce trvale udržitelného
rozvoje naší společnosti. Uspokojování
našich potřeb musí být zajišťováno
tak, aby byla obnovena harmonie mezi společností
a jejím prostředím a byty zachovány
přírodní zdroje pro potřeby příštích
generací. Tato politika bude zahrnovat návrh racionálního
rozdělování zdrojů federace určených
na zlepšování kvality prostředí.
K realizaci ekologické politiky státu slouží
také podněcování a podpora výzkumu
a vývoje se vztahem k životnímu prostředí
(zejména v oblasti hlubšího poznání
vztahů mezi společností a jejím prostředím
a v oblasti ekologicky šetrných technologií
a výrobků), dále navrhování
ekonomických a jiných nástrojů ovlivňujících
vztah člověka k životnímu prostředí
a koordinace jednotného informačního systému
o životním prostředí na území
celého státu, a to v návaznosti na odpovídající
mezinárodní informační systémy.
Součástí ekologické politiky bude
i nadále (ve smyslu čl. 21 ústavního
zákona o čs. federaci) stanovení zásad
územního plánování, urbanismu
a architektury, včetně zásad hodnocení
ekologických souvislostí významných
investičních projektů. Tím bude stát
vytvářet podmínky pro ekologicky šetrné
hospodaření v urbanizované i volné
krajině.
Do oblasti působnosti Československé socialistické
republiky patří také organizování
a koordinace mezinárodní spolupráce v oblasti
životního prostředí, jako jednoho ze
základních předpokladů řešení
ekologických problémů v regionálním
i globálním měřítku a zároveň
významného prostředku sbližování
národů.
Ve všech uvedených oblastech je nezbytná úzká
spolupráce příslušných federálních
orgánů s odpovídajícími orgány
obou republik.
Touto úpravou zůstává nedotčena
působnost republik ve výkonu státní
správy, jakož i v právních úpravách,
které nejsou vyjmenovány v čl. I. odst. 2
ochrana přírody, péče o památky,
pracovní prostředí atd.).
Na tento návrh navazuje návrh novely zákona
č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních
ústředních orgánů státní
správy.
V Praze dne 26. 3. 1990 | Předseda vlády
|
Místopředseda vlády ČSSR | |
a předseda Státní komise pro | |
vědeckotechnický a investiční | |
rozvoj: |