Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Zákon č. 123/1975 Sb., o užívání
půdy a jiného zemědělského
majetku k zajištění výroby, ve znění
zákona č. 95/1988 Sb., se mění a doplňuje
takto:
1. Preambule se vypouští a nahrazuje se slovy: "Federální
shromáždění Československé
socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:".
2. V § 1 se vypouští slovo "socialistické"
a slova "ve vlastnictví občanů a jiných
než socialistických organizací" se nahrazují
slovy "v soukromém vlastnictví".
3. V § 2 odst. 1 se vypouštějí slova "a
časově neomezené".
4. V § 2 odst. 2 se vypouští slovo "zejména"
a v písmenu c) se vypouštějí slova ",i
obytné domy v rámci podnikové bytové
výstavby".
5. § 2 odst. 4 zní:
"(4) Jde-li o užívání staveb, může
zemědělská organizace zejména provádět
na nich úpravy, potřebné pro jejich účelné
využití."
6. V § 3 odst. 2 se vypouštějí slova "v
zájmu společnosti a cti nejúčinněji
je využívat k rozvoji socialistické zemědělské
velkovýroby".
7. § 6 a § 7 včetně nadpisu se vypouštějí.
8. V § 9 odst. 1 se vypouštějí slova "nevhodné
pro socialistickou zemědělskou velkovýrobu"
a slova "v tomto pořadí".
9. V § 9 se vypouštějí odstavce 2 a 8.
10. § 9 odst. 3 zní:
"(3) Zemědělská organizace může
přenechat do dočasného užívání
i stavby, k nimž jí náleží právo
užívání, popřípadě
jejich části, a pozemky, na nichž jsou tyto
stavby zřízeny."
11. § 9 odst. 4 zní:
"(4) Dočasné užívání
vzniká písemnou smlouvou. Ve smlouvě o přenechání
pozemku k dočasnému užívání
může být dohodnuta i přiměřená
úplata a způsob majetkového vypořádání
po skončení dočasného užívání."
12. V § 9 se dosavadní odstavce 3, 4, 5, 6, 7 a 9
označují jako 2, 3, 4, 5, 6 a 7.
13. § 10 odst. 1 zní:
"(1) Právo užívání může
zemědělská organizace převést
na jinou zemědělskou organizaci písemnou
smlouvou."
14. § 10 odst. 3 se vypouští.
15. § 11 se vypouští.
16. V § 11a se vypouští slovo "socialistickou"
a slova ", k jejíž účinnosti je
třeba souhlasu národního výboru".
17. § 12 zní:
(1) Právo užívání zaniká
přechodem nebo převodem užívaného
majetku do vlastnictví zemědělského
družstva nebo státu; jinou změnou vlastnictví
není právo užívání dotčeno.
(2) Právo užívání zaniká
uzavřením dohody o dočasném užívání
pozemku zemědělskou organizací (§ 12a
odst. 2)."
18. § 12a zní:
(1) Okresní národní výbor zruší
právo užívání pozemku na návrh
jeho vlastníka. Zemědělské pozemky
lze vrátit jen k zemědělskému využití;
doba skončení práva užívání
zemědělského pozemku se stanoví až
po sklizni, pokud se vlastník nedohodne se zemědělskou
organizací jinak. Vrací se celá výměra
pozemku, pokud se vlastník nedohodne se zemědělskou
organizací jinak.
(2) Okresní národní výbor nezruší
právo užívání k pozemku, není-li
to možné proto, že jde o pozemky zastavěné,
pozemky, na kterých jsou trvalé porosty (kultury),
na nichž byla provedena meliorační opatření,
nebo jejichž vynětí z půdního
celku by ztížilo racionální využití
půdy zemědělskou organizací. V tomto
případě je zemědělská
organizace povinna přenechat vlastníkovi vhodný
pozemek [Při přenechávání
pozemků zemědělská organizace postupuje
přiměřeně podle zásad stanovených
v § 17 a 18 vyhlášky ministerstva zemědělství
a lesního hospodářství č. 27/1958
Ú. l., kterou se vydávají prováděcí
předpisy k vládnímu nařízení
o opatřeních v oboru hospodářsko-technických
úprav pozemků.] k dočasnému bezplatnému
užívání; pozemek se přenechává
k 1. 1. běžného roku na žádost
vlastníka podanou nejpozději šest měsíců
předem. Pokud zemědělská organizace
nemůže přenechat vlastníkovi vhodný
pozemek, anebo vlastník s přenecháním
takového pozemku nesouhlasí, je zemědělská
organizace povinna s vlastníkem uzavřít dohodu
o dočasném užívání jeho
pozemku za úplatu; jednostranně lze takovou dohodu
vypovědět k 31. 12. běžného roku
s pětiletou výpovědní lhůtou.
(3) Právo užívání hospodářské
budovy nebo jiné stavby (dále jen "hospodářská
budova"), zruší okresní národní
výbor na návrh vlastníka hospodářské
budovy. Rozhodnutím o zrušení práva
užívání hospodářské
budovy musí být zrušeno i právo užívání
zastavěné plochy s nádvořím,
popřípadě s přilehlou zahradou.
(4) Nedohodne-li se vlastník hospodářské
budovy se zemědělskou organizací jinak, je
zemědělská organizace povinna vlastníkovi
vrátit hospodářskou budovu ve stavu odpovídajícímu
obvyklému opotřebení; byla-li hospodářská
budova na náklady zemědělské organizace
zhodnocena, je vlastník povinen poskytnout zemědělské
organizaci náhradu odpovídající účelnému
a trvalému zhodnocení budovy podle stavu v době
zrušení práva užívání."
Předsednictvo Federálního shromáždění
se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
č. 123/1975 Sb., o užívání půdy
a jiného zemědělského majetku, jak
vyplývá ze změn a doplnění
provedených zákonem č. 95/1988 Sb. a tímto
zákonem.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem...........
I. Všeobecná část
V procesu kolektivizace zemědělství přešla
naprostá většina půdy, nacházející
se v soukromém vlastnictví občanů,
do společenského užívání
(viz čl. 8 Ústavy ČSSR). Vedle sdružování
půdy ke společnému hospodaření
jednotných zemědělských družstev
jejich členy se významným prostředkem
přechodu půdy do společného užívání
stala opatření, prováděná podle
vládního nařízení č.
50/1955 Sb., o některých opatřeních
k zajištění zemědělské
výroby, jež byla uplatňována vůči
těm vlastníkům zemědělské
půdy, kteří z různých důvodů
neplnili nebo nemohli plnit povinnosti spojené s jejím
řádným obděláváním,
i když byla v minulosti jeho ustanovení zneužívána.
Vládní nařízení č. 50/1955
Sb. bylo nahrazeno zákonem č. 123/1975 Sb., o užívání
půdy a jiného zemědělského
majetku k zajištění výroby. Tento zákon
založil zemědělským organizacím
právo užívání i k zemědělské
půdě a jinému zemědělskému
majetku, které k 1. 1. 1976 zemědělská
organizace užívala.
Zrovnoprávnění všech forem a druhů
vlastnictví je nutné reálně promítnout
i do této oblasti čs. právního řádu.
Vlastník nemovitosti nemůže i nadále
zůstávat v nerovnoprávném postavení
vůči uživateli - zemědělské
organizaci, zejména v případech, kdy o uživateli
bylo rozhodnuto administrativním opatřením
národního výboru. Užívací
právo nebude nadále časově neomezené.
Novelizací se okresnímu národnímu
výboru zavádí povinnost zrušit právo
užívání nemovitosti, pokud o to vlastník
požádá. U pozemků nebude vždy možné
vrácení užívacího práva
uskutečnit. V takových případech se
umožní občanovi pro jeho potřebu nebo
individuální podnikání využít
jiný pozemek užívaný zemědělskou
organizací, popřípadě sjednat s vlastníkem
pozemku dohodu o dočasném užívání
jeho pozemku za přiměřenou úplatu.
V některých případech bude v zájmu
zemědělské organizace pozemek nebo budovu
od vlastníka odkoupit, zejména, aby byla zajištěna
stabilita půdního fondu a základních
prostředků organizace. Vážnou překážkou
v tomto směru zůstávají cenové
předpisy, které zatím nemotivují vlastníky
k prodeji svých nemovitostí.
V důsledku novelizace se zvýší administrativní
agenda národních výborů v souvislosti
s vydáváním rozhodnutí o zrušení
práva užívání.
Novela zákona ve své základní podstatě
je postupným krokem k uplatnění obsahu vlastnického
práva k pozemkům. Neupravuje již vznik práva
užívání. Pro budoucnost se počítá
s tím, že toto užívací právo
zemědělské organizaci bude vznikat na základě
dohody podle občanského zákoníku (§
397), to znamená, že již nemůže vzniknout
podle tohoto zákona.
II. Zvláštní část
Body 1 a 2
Novela uvádí zákon pojmově do souladu
s jinými právními předpisy (např.
hospodářský zákoník).
Bod 3
Časovou omezenost práva užívání
je nutno spojovat s jeho zánikem podle § 12 a §
12a zákona.
Body 4 a 5
V nových podmínkách je nutno omezit obsah
užívacího práva zemědělské
organizace, zejména pokud jde o zřizování
obytných domů, resp. odstraňování
staveb ve vlastnictví občana. Nově bude zemědělská
organizace na takovém pozemku moci zřídit
obytný dům až po odkoupení pozemku od
jeho vlastníka.
Bod 7
V podmínkách rovnosti různých forem
a druhé vlastnictví nelze omezit soukromého
vlastníka nemovitosti při výkonu jeho práva
a administrativním rozhodnutím založit užívací
právo zemědělské organizace.
Nově by zemědělská organizace mohla
užívat nemovitosti pouze na základě
dohody s vlastníkem.
Body 8, 9, 10, 11 a 12
Nadále nelze zemědělské organizaci
administrativně stanovovat, které pozemky přenechá
k dočasnému užívání. Při
rozhodování musí mít na zřeteli
především racionálnost a efektivnost
takového opatření. Navíc v některých
případech povinnost přenechat pozemek k dočasnému
užívání vyplývá přímo
ze zákona. V důsledku toho není potřebné
zachovat pořadí subjektů, kterým může
být pozemek přenechán.
Navrhuje se umožnit přenechání vodních
ploch a rybníků s chovem ryb i občanům
v zájmu rozšíření možností
pro individuální podnikání.
Nově se umožňuje zemědělské
organizaci přenechat budovu do dočasného
užívání i občanům.
Body 13, 14 a 15
V nových podmínkách se výrazně
omezují zásahy státu do hospodaření
zemědělských organizací. Navíc
zákon č. 37/1972 Sb., o okresních a krajských
zemědělských správách, byl
zrušen zákonem č. 194/1988 Sb., o působnosti
federálních ústředních orgánů
státní správy. V důsledku toho pozbyla
účinnosti i ustanovení o orgánech
státního hospodářského řízení
zemědělství.
Body 16 a 17
Novela uvádí zákon pojmově do souladu
s jinými právními předpisy. Ustanovení
stávajícího odstavce 2 se navrhuje zrušit
v zájmu omezení zásahy státních
orgánů do hospodaření organizací.
Stávající ustanovení odstavce 3 značně
omezuje právo vlastníka rozhodovat o převodu
vlastnictví, proto se navrhuje je vypustit.
Jako nová forma zániku se navrhuje uzavření
dohody a dočasném užívání
pozemku nebo budovy zemědělskou organizací
uzavřené podle § 12a odst. 2.
Bod 18
Právo užívání zemědělské
organizace bylo zpravidla založeno administrativním
rozhodnutím národního výboru nebo
faktickým užíváním pozemku zemědělských
organizací ke dni účinnosti zákona,
tj. k 1. 1. 1976. V souladu s principem upevňování
soukromého vlastnictví je proto nutné v novele
tohoto zákona upravit možnost zrušení
užívacího práva zemědělské
organizace k pozemku nebo budově, pokud o to požádá
vlastník. Zvláštní opatření
je nutné přijmout při zrušení
užívacího práva k zemědělským
pozemkům, které lze zrušit pouze k zemědělskému
využití. Nelze však vyloučit případy,
že pozemky, které jsou v soukromém vlastnictví,
nebude možné z nejrůznějších
důvodů vrátit. V takovém případě
bude zemědělská organizace na žádost
vlastníka pozemku povinna uzavřít dohodu
o dočasném užívání jiného
pozemku. Pozemek je nutno přidělit s přihlédnutím
zejména k rozloze a kvalitě pozemku, který
nelze vrátit. Pokud by nebylo možné přidělit
vhodný pozemek k dočasnému užívání,
je zemědělská organizace povinna sjednat
s vlastníkem dohodu o dočasném užívání
jeho pozemku za přiměřenou úplatu;
totéž platí v případě,
že vlastník nebude souhlasit s převzetím
pozemku k dočasnému užívání.
K tomu bude nutné zvážit vhodnost úpravy
obsažené v § 16 vyhlášky MFCM ČSR
č. 182/1988 Sb., o cenách staveb, pozemků,
trvalých porostů, úhradách za zřízení
práva osobního užívání
pozemků a náhradách za dočasné
užívání pozemků, a § 16
vyhlášky MFCM SSR č. 205/1988 Sb.
Sjednáním dohody o dočasném užívání
zaniká právo užívání podle
§ 1 zákona. O obsahu dočasného užívání
se účastníci dohodnou ve smlouvě.
K zabezpečení určité stability a možnosti
plánovat výrobu zemědělské
organizace se obligatorně stanoví pětiletá
výpovědní lhůta.
Pokud občan požádá o vrácení
budovy, je okresní národní výbor povinen
zrušit právo užívání zemědělské
organizace k budově včetně zastavěné
plochy s nádvořím nebo přilehlou zahradou.
Budova musí přitom být ve stavu odpovídajícímu
obvyklému opotřebení.
V Praze dne března 1990