FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

V. volební období

343

Vládní návrh

ZÁKON

ze dne....... 1990,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 123/1975 Sb., o užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby, ve znění zákona č. 95/1988 Sb.

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 123/1975 Sb., o užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby, ve znění zákona č. 95/1988 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. Preambule se vypouští a nahrazuje se slovy: "Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:".

2. V § 1 se vypouští slovo "socialistické" a slova "ve vlastnictví občanů a jiných než socialistických organizací" se nahrazují slovy "v soukromém vlastnictví".

3. V § 2 odst. 1 se vypouštějí slova "a časově neomezené".

4. V § 2 odst. 2 se vypouští slovo "zejména" a v písmenu c) se vypouštějí slova ",i obytné domy v rámci podnikové bytové výstavby".

5. § 2 odst. 4 zní:

"(4) Jde-li o užívání staveb, může zemědělská organizace zejména provádět na nich úpravy, potřebné pro jejich účelné využití."

6. V § 3 odst. 2 se vypouštějí slova "v zájmu společnosti a cti nejúčinněji je využívat k rozvoji socialistické zemědělské velkovýroby".

7. § 6 a § 7 včetně nadpisu se vypouštějí.

8. V § 9 odst. 1 se vypouštějí slova "nevhodné pro socialistickou zemědělskou velkovýrobu" a slova "v tomto pořadí".

9. V § 9 se vypouštějí odstavce 2 a 8.

10. § 9 odst. 3 zní:

"(3) Zemědělská organizace může přenechat do dočasného užívání i stavby, k nimž jí náleží právo užívání, popřípadě jejich části, a pozemky, na nichž jsou tyto stavby zřízeny."

11. § 9 odst. 4 zní:

"(4) Dočasné užívání vzniká písemnou smlouvou. Ve smlouvě o přenechání pozemku k dočasnému užívání může být dohodnuta i přiměřená úplata a způsob majetkového vypořádání po skončení dočasného užívání."

12. V § 9 se dosavadní odstavce 3, 4, 5, 6, 7 a 9 označují jako 2, 3, 4, 5, 6 a 7.

13. § 10 odst. 1 zní:

"(1) Právo užívání může zemědělská organizace převést na jinou zemědělskou organizaci písemnou smlouvou."

14. § 10 odst. 3 se vypouští.

15. § 11 se vypouští.

16. V § 11a se vypouští slovo "socialistickou" a slova ", k jejíž účinnosti je třeba souhlasu národního výboru".

17. § 12 zní:

"§ 12

(1) Právo užívání zaniká přechodem nebo převodem užívaného majetku do vlastnictví zemědělského družstva nebo státu; jinou změnou vlastnictví není právo užívání dotčeno.

(2) Právo užívání zaniká uzavřením dohody o dočasném užívání pozemku zemědělskou organizací (§ 12a odst. 2)."

18. § 12a zní:

"§ 12a

(1) Okresní národní výbor zruší právo užívání pozemku na návrh jeho vlastníka. Zemědělské pozemky lze vrátit jen k zemědělskému využití; doba skončení práva užívání zemědělského pozemku se stanoví až po sklizni, pokud se vlastník nedohodne se zemědělskou organizací jinak. Vrací se celá výměra pozemku, pokud se vlastník nedohodne se zemědělskou organizací jinak.

(2) Okresní národní výbor nezruší právo užívání k pozemku, není-li to možné proto, že jde o pozemky zastavěné, pozemky, na kterých jsou trvalé porosty (kultury), na nichž byla provedena meliorační opatření, nebo jejichž vynětí z půdního celku by ztížilo racionální využití půdy zemědělskou organizací. V tomto případě je zemědělská organizace povinna přenechat vlastníkovi vhodný pozemek [Při přenechávání pozemků zemědělská organizace postupuje přiměřeně podle zásad stanovených v § 17 a 18 vyhlášky ministerstva zemědělství a lesního hospodářství č. 27/1958 Ú. l., kterou se vydávají prováděcí předpisy k vládnímu nařízení o opatřeních v oboru hospodářsko-technických úprav pozemků.] k dočasnému bezplatnému užívání; pozemek se přenechává k 1. 1. běžného roku na žádost vlastníka podanou nejpozději šest měsíců předem. Pokud zemědělská organizace nemůže přenechat vlastníkovi vhodný pozemek, anebo vlastník s přenecháním takového pozemku nesouhlasí, je zemědělská organizace povinna s vlastníkem uzavřít dohodu o dočasném užívání jeho pozemku za úplatu; jednostranně lze takovou dohodu vypovědět k 31. 12. běžného roku s pětiletou výpovědní lhůtou.

(3) Právo užívání hospodářské budovy nebo jiné stavby (dále jen "hospodářská budova"), zruší okresní národní výbor na návrh vlastníka hospodářské budovy. Rozhodnutím o zrušení práva užívání hospodářské budovy musí být zrušeno i právo užívání zastavěné plochy s nádvořím, popřípadě s přilehlou zahradou.

(4) Nedohodne-li se vlastník hospodářské budovy se zemědělskou organizací jinak, je zemědělská organizace povinna vlastníkovi vrátit hospodářskou budovu ve stavu odpovídajícímu obvyklému opotřebení; byla-li hospodářská budova na náklady zemědělské organizace zhodnocena, je vlastník povinen poskytnout zemědělské organizaci náhradu odpovídající účelnému a trvalému zhodnocení budovy podle stavu v době zrušení práva užívání."

Čl. II

Předsednictvo Federálního shromáždění se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona č. 123/1975 Sb., o užívání půdy a jiného zemědělského majetku, jak vyplývá ze změn a doplnění provedených zákonem č. 95/1988 Sb. a tímto zákonem.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem...........

Důvodová zpráva

I. Všeobecná část

V procesu kolektivizace zemědělství přešla naprostá většina půdy, nacházející se v soukromém vlastnictví občanů, do společenského užívání (viz čl. 8 Ústavy ČSSR). Vedle sdružování půdy ke společnému hospodaření jednotných zemědělských družstev jejich členy se významným prostředkem přechodu půdy do společného užívání stala opatření, prováděná podle vládního nařízení č. 50/1955 Sb., o některých opatřeních k zajištění zemědělské výroby, jež byla uplatňována vůči těm vlastníkům zemědělské půdy, kteří z různých důvodů neplnili nebo nemohli plnit povinnosti spojené s jejím řádným obděláváním, i když byla v minulosti jeho ustanovení zneužívána. Vládní nařízení č. 50/1955 Sb. bylo nahrazeno zákonem č. 123/1975 Sb., o užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby. Tento zákon založil zemědělským organizacím právo užívání i k zemědělské půdě a jinému zemědělskému majetku, které k 1. 1. 1976 zemědělská organizace užívala.

Zrovnoprávnění všech forem a druhů vlastnictví je nutné reálně promítnout i do této oblasti čs. právního řádu. Vlastník nemovitosti nemůže i nadále zůstávat v nerovnoprávném postavení vůči uživateli - zemědělské organizaci, zejména v případech, kdy o uživateli bylo rozhodnuto administrativním opatřením národního výboru. Užívací právo nebude nadále časově neomezené. Novelizací se okresnímu národnímu výboru zavádí povinnost zrušit právo užívání nemovitosti, pokud o to vlastník požádá. U pozemků nebude vždy možné vrácení užívacího práva uskutečnit. V takových případech se umožní občanovi pro jeho potřebu nebo individuální podnikání využít jiný pozemek užívaný zemědělskou organizací, popřípadě sjednat s vlastníkem pozemku dohodu o dočasném užívání jeho pozemku za přiměřenou úplatu.

V některých případech bude v zájmu zemědělské organizace pozemek nebo budovu od vlastníka odkoupit, zejména, aby byla zajištěna stabilita půdního fondu a základních prostředků organizace. Vážnou překážkou v tomto směru zůstávají cenové předpisy, které zatím nemotivují vlastníky k prodeji svých nemovitostí.

V důsledku novelizace se zvýší administrativní agenda národních výborů v souvislosti s vydáváním rozhodnutí o zrušení práva užívání.

Novela zákona ve své základní podstatě je postupným krokem k uplatnění obsahu vlastnického práva k pozemkům. Neupravuje již vznik práva užívání. Pro budoucnost se počítá s tím, že toto užívací právo zemědělské organizaci bude vznikat na základě dohody podle občanského zákoníku (§ 397), to znamená, že již nemůže vzniknout podle tohoto zákona.

II. Zvláštní část

Body 1 a 2

Novela uvádí zákon pojmově do souladu s jinými právními předpisy (např. hospodářský zákoník).

Bod 3

Časovou omezenost práva užívání je nutno spojovat s jeho zánikem podle § 12 a § 12a zákona.

Body 4 a 5

V nových podmínkách je nutno omezit obsah užívacího práva zemědělské organizace, zejména pokud jde o zřizování obytných domů, resp. odstraňování staveb ve vlastnictví občana. Nově bude zemědělská organizace na takovém pozemku moci zřídit obytný dům až po odkoupení pozemku od jeho vlastníka.

Bod 7

V podmínkách rovnosti různých forem a druhé vlastnictví nelze omezit soukromého vlastníka nemovitosti při výkonu jeho práva a administrativním rozhodnutím založit užívací právo zemědělské organizace.

Nově by zemědělská organizace mohla užívat nemovitosti pouze na základě dohody s vlastníkem.

Body 8, 9, 10, 11 a 12

Nadále nelze zemědělské organizaci administrativně stanovovat, které pozemky přenechá k dočasnému užívání. Při rozhodování musí mít na zřeteli především racionálnost a efektivnost takového opatření. Navíc v některých případech povinnost přenechat pozemek k dočasnému užívání vyplývá přímo ze zákona. V důsledku toho není potřebné zachovat pořadí subjektů, kterým může být pozemek přenechán.

Navrhuje se umožnit přenechání vodních ploch a rybníků s chovem ryb i občanům v zájmu rozšíření možností pro individuální podnikání.

Nově se umožňuje zemědělské organizaci přenechat budovu do dočasného užívání i občanům.

Body 13, 14 a 15

V nových podmínkách se výrazně omezují zásahy státu do hospodaření zemědělských organizací. Navíc zákon č. 37/1972 Sb., o okresních a krajských zemědělských správách, byl zrušen zákonem č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy. V důsledku toho pozbyla účinnosti i ustanovení o orgánech státního hospodářského řízení zemědělství.

Body 16 a 17

Novela uvádí zákon pojmově do souladu s jinými právními předpisy. Ustanovení stávajícího odstavce 2 se navrhuje zrušit v zájmu omezení zásahy státních orgánů do hospodaření organizací.

Stávající ustanovení odstavce 3 značně omezuje právo vlastníka rozhodovat o převodu vlastnictví, proto se navrhuje je vypustit.

Jako nová forma zániku se navrhuje uzavření dohody a dočasném užívání pozemku nebo budovy zemědělskou organizací uzavřené podle § 12a odst. 2.

Bod 18

Právo užívání zemědělské organizace bylo zpravidla založeno administrativním rozhodnutím národního výboru nebo faktickým užíváním pozemku zemědělských organizací ke dni účinnosti zákona, tj. k 1. 1. 1976. V souladu s principem upevňování soukromého vlastnictví je proto nutné v novele tohoto zákona upravit možnost zrušení užívacího práva zemědělské organizace k pozemku nebo budově, pokud o to požádá vlastník. Zvláštní opatření je nutné přijmout při zrušení užívacího práva k zemědělským pozemkům, které lze zrušit pouze k zemědělskému využití. Nelze však vyloučit případy, že pozemky, které jsou v soukromém vlastnictví, nebude možné z nejrůznějších důvodů vrátit. V takovém případě bude zemědělská organizace na žádost vlastníka pozemku povinna uzavřít dohodu o dočasném užívání jiného pozemku. Pozemek je nutno přidělit s přihlédnutím zejména k rozloze a kvalitě pozemku, který nelze vrátit. Pokud by nebylo možné přidělit vhodný pozemek k dočasnému užívání, je zemědělská organizace povinna sjednat s vlastníkem dohodu o dočasném užívání jeho pozemku za přiměřenou úplatu; totéž platí v případě, že vlastník nebude souhlasit s převzetím pozemku k dočasnému užívání. K tomu bude nutné zvážit vhodnost úpravy obsažené v § 16 vyhlášky MFCM ČSR č. 182/1988 Sb., o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách za zřízení práva osobního užívání pozemků a náhradách za dočasné užívání pozemků, a § 16 vyhlášky MFCM SSR č. 205/1988 Sb.

Sjednáním dohody o dočasném užívání zaniká právo užívání podle § 1 zákona. O obsahu dočasného užívání se účastníci dohodnou ve smlouvě. K zabezpečení určité stability a možnosti plánovat výrobu zemědělské organizace se obligatorně stanoví pětiletá výpovědní lhůta.

Pokud občan požádá o vrácení budovy, je okresní národní výbor povinen zrušit právo užívání zemědělské organizace k budově včetně zastavěné plochy s nádvořím nebo přilehlou zahradou. Budova musí přitom být ve stavu odpovídajícímu obvyklému opotřebení.

V Praze dne března 1990

Předseda vlády ČSSR


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP