Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Účelem tohoto zákona je upravit postavení
a právní poměry státního podniku
(dále jen "podnik").
/1/ Podnik je výrobcem zboží (výrobky,
práce a služby), který svou podnikatelskou
činnost provozuje samostatně na základě
hospodaření na vlastní účet;
přitom na sebe bere přiměřené
hospodářské riziko.
/2/ Pracovní kolektiv podniku tvoří pracovníci,
kteří v podniku konají práce v pracovním
poměru, s výjimkou vedlejšího pracovního
poměru a pracovního poměru vzniklého
na základě rámcové pracovní
smlouvy [§ 27 a násl. a § 70 zákoníku
práce č. 65/1965 Sb. ve znění pozdějších
předpisů (úplné znění
č. 52/1989 Sb.).]
/1/ Stát vytváří podmínky pro
podnikatelskou činnost podniku a tuto činnost reguluje
především právními předpisy.
/2/ Činnost a územní působnost podniku
lze omezovat nebo do ní zasahovat pouze za podmínek
a způsobem stanoveným zákonem.
/1/ Zakladatelem podniku je ústřední orgán
státní správy nebo národní
výbor.
/2/ Zakladatel vykonává vůči podniku
funkci orgánu hospodářského řízení
za podmínek a v rozsahu stanoveném zákonem
a v tomto postavení kontroluje hospodářskou
a sociální činnost podniku.
/1/ Podnik je právnickou osobou; vystupuje v právních
vztazích svým jménem a nese odpovědnost
z těchto vztahů vyplývající.
/2/ Podnik neodpovídá za závazky státu
nebo jiných subjektů. Stát neodpovídá
za závazky podniku, pokud zákon nestanoví
jinak. [Např. § 251 zákoníku práce.]
/3/ proti zásahům orgánů hospodářského
řízení do své činnosti, které
jsou v rozporu s právními předpisy, se podnik
může domáhat ochrany za podmínek stanovených
zákonem. [§ 26a až 26d hospodářského
zákoníku č. 109/1964 Sb. ve znění
pozdějších předpisů § 1
písm. g/, § 2a odst. 1 a § 46d zákona
č. 121/1962 Sb., o hospodářské arbitráži,
ve znění pozdějších předpisů.]
/4/ Orgán hospodářského řízení,
který svým zásahem do činnosti podniku
způsobil tomuto podniku majetkovou újmu, je povinen
ji nahradit. Podmínky a rozsah náhrady majetkové
újmy, jakož i případy, kdy se náhrada
neposkytuje, stanoví zákon. [§ 26e hospodářského
zákoníku č. 109/1964 Sb., ve znění
pozdějších předpisů; § 2a
odst. 1 zákona č. 121/1962 Sb., o hospodářské
arbitráži, ve znění pozdějších
předpisů.]
/1/ Podnik hospodaří s věcmi a majetkovými
právy, svěřenými mu při jeho
založení, a dále s věcmi a majetkovými
právy nabytými v průběhu jeho podnikání.
Věci, s nimiž podnik hospodaří, jsou
ve vlastnictví státu.
/2/ Podnik má právo majetek, se kterým hospodaří,
držet, užívat jej a nakládat s ním
v souladu s právními předpisy. Majetek může
být podniku odňat pouze v případech
a za podmínek stanovených zákonem.
/3/ Čistá hodnota majetku, svěřeného
podniku při jeho založení, tvoří
jeho kmenové jmění.
Podnik je přímým subjektem vztahů
ke státnímu rozpočtu (státní
rozpočet federace nebo státní rozpočet
příslušné republiky), státním
fondům a rozpočtům národních
výborů.
/1/ Podnik hradí své potřeby a náklady
z příjmů získaných především
ze své podnikatelské činnosti, jakož
i z dalších zdrojů.
/2/ Ze svého zisku hradí podnik přednostně
odvody a daně státu.
/3/ Zisk po provedení odvodů a daní (dále
jen "použitelný zisk") využívá
podnik samostatně; přitom provádí
přednostně příděly do fondů,
které je povinen vytvářet. Použitelný
zisk nelze podniku odejmout.
/4/ Odpisy ze základních prostředků
zůstávají podniku.
/1/ Podnik vytváří tyto fondy:
a/ fond rozvoje, určený zejména k financování
vědeckotechnického rozvoje, investic včetně
modernizace a rekonstrukce a přírůstků
zásob;
b/ rezervní fond, určený ke kryti ztrát
a rizik a k financování výkyvů hospodaření
podniku;
c/ fond kulturních a sociálních potřeb,
určený zejména k zabezpečování
potřeb sociálního rozvoje pracovního
kolektivu podniku;
d/ fond odměn, určený k osobní hmotné
zainteresovanosti na výsledcích podnikatelské
činnosti podniku.
/2/ Podnik může vytvářet ze svého
použitelného zisku další fondy. V případech
stanovených zvláštními předpisy
může podnik utvářet i účelové
fondy, tvořené z nákladů, popřípadě
z dalších zdrojů.
/3/ Prostředky fondů nelze podniku odejmout; podnik
o jejich použití rozhoduje samostatně. Zůstatky
jednotlivých fondů se převádějí
do dalších období bez omezení.
/4/ Podnik je povinen vést předepsaným způsobem
účetnictví, sestavovat roční
závěrku a poskytovat ji zakladateli a příslušným
orgánům státní správy.
/5/ Roční účetní závěrku
podniku přezkušuje osoba, popřípadě
skupina osob určená zakladatelem, nebo ověřovatel
(auditor). Náklady spojené s přezkušováním
hradí podnik.
/1/ Vnitřní organizace podniku a organizace vnitřního
řízení je ve výhradní působnosti
podniku.
/2/ Vnitřní organizaci podniku upravuje organizační
řád, popřípadě jiný
podnikový organizační předpis. V označení
vnitřní organizační jednotky podniku
nesmí být použito slovo "podnik"
nebo "organizace".
/3/ Podnik může stanovit, které vnitřní
organizační jednotky se zapíší
do podnikového rejstříku jako odštěpné
závody. Vedoucí odštěpného závodu
je oprávněn činit jménem podniku všechny
právní úkony týkající
se tohoto odštěpného závodu.
Podnik je při své hospodářské
a sociální činnosti povinen co nejúčinněji
chránit životní prostředí před
škodlivými vlivy, které jsou jeho činností
vyvolávány, a zejména dbát toho, aby
neohrožoval zdraví občanů.
/1/ Podnik vzniká na základě rozhodnutí
zakladatele dnem zápisu do podnikového rejstříku.
/2/ Návrh na zápis podniku do podnikového
rejstříku podává zakladatel. Zakladatel
je povinen k návrhu na zápis podniku do podnikového
rejstříku připojit:
a/ zakládací listinu;
b/ souhlas příslušného orgánu
státní správy s předmětem činnosti
(podnikání), pokud zvláštní předpisy
takový souhlas vyžadují.
/3/ Zakladatel je povinen projednat založení podniku
s národním výborem.
/1/ Zakládací listinu podniku vydává
zakladatel.
/2/ Zakládací listina musí obsahovat:
a/ označení zakladatele;
b/ název, sídlo podniku a jeho identifikační
číslo; název musí vylučovat
možnost záměny s názvy jiných
organizací a musí z něho být zřejmé,
že jde o státní podnik;
c/ základní předmět činnosti
(podnikání);
d/ věcné vymezení majetku svěřeného
podniku;
e/ výši kmenového jmění; pokud
nelze výši kmenového jmění stanovit,
musí se tak stát do 60 dnů ode dne vzniku
podniku;
f/ ustanovení o přechodu práv a povinností
na podnik, pokud se práva a povinnosti na podnik převádějí.
/1/ K rozdělení, sloučení nebo splynutí
podniku dochází na základě rozhodnutí
zakladatele (zakladatelů) dnem zápisu do podnikavého
rejstříku. Návrh na zápis podává
zakladatel; v případě splynutí podniků
ten ze zakladatelů, který bude vůči
nově vzniklému podniku vykonávat funkci zakladatele
(1 odst. 2).
/2/ Rozdělený podnik zaniká a jeho majetek
a závazky přecházejí v rozsahu určeném
zakladatelem na nově vzniklé, popřípadě
přejímající podniky.
/3/ Slučovaný podnik zaniká a jeho majetek
a závazky přecházejí na přejímající
podnik.
/4/ Při splynutí podniků dosavadní
podniky zanikají a jejich majetek a závazky přecházejí
na nově vzniklý podnik.
/5/ K rozdělení, sloučení a splynutí
podniku se vyjadřuje příslušný
odborový orgán.
/1/ Podnik zaniká:
a/ rozdělením, sloučením, splynutím,
zrušením bez likvidace;
b/ likvidací zrušeného podniku.
/2/ Zánik podniku nastává na základě
skutečností uvedených v odstavci 1 dnem výmazu
podniku z podnikového rejstříku. Návrh
na výmaz podniku z podnikového rejstříku
podává zakladatel, popřípadě
likvidátor.
/3/ Při zániku podniku zrušením bez
likvidace učiní zakladatel opatření
o veškerém jeho majetku a závazcích.
Neučiní-li tak, provede se likvidace podniku podle
zvláštních předpisů.
/4/ Zakladatel je povinen projednat zánik podniku s národním
výborem.
/5/ K zániku podniku podle ustanovení odstavce 1
se vyjadřuje příslušný odborový
orgán.
/1/ Podnik, na který přešel majetek i závazky
zaniklého podniku, je povinen neprodleně vyrozumět
podniky a jiné subjekty, které jsou zánikem
podniku dotčeny, o zániku podniku a o přechodu
jeho majetku a závazků.
/2/ Zanikne-li podnik zrušením bez likvidace, má
oznamovací povinnost zakladatel; při likvidaci podniku
má tuto povinnost likvidátor.
/3/ Zakladatel; popřípadě likvidátor
uveřejní též bez zbytečného
odkladu zánik podniku a přechod jeho majetku a závazků,
stanoví-li mu povinnost uveřejnění
těchto skutečností zakládací
listina.
/1/ Týká-li se sloučení nebo splynutí
podniků několika zakladatelů, rozhodují
tito zakladatelé ve vzájemné dohodě.
/2/ Při rozhodování o splynuti podniků
se zakladatelé dohodnou, který z nich bude vůči
nově vzniklému podniku vykonávat funkci zakladatele.
Orgány podniku jsou ředitel a dozorčí
rada (dále jen "rada").
/1/ Ředitele jmenuje a odvolává zakladatel.
/2/ Ředitel řídí činnost podniku
a jako statutární orgán jedná ve všech
jeho věcech. Schvaluje roční účetní
závěrku a rozdělení použitelného
zisku.
/3/ Ředitel jmenuje a odvolává svého
zástupce z řad pracovníků podniku,
který jej v době jeho nepřítomnosti
zastupuje v plném rozsahu jeho práv a povinnosti.
Určí-li více zástupců, stanoví
jejich pořadí.
/1/ Počet členů rady stanoví zakladatel.
/2/ Polovinu členů rady určuje a zprošťuje
funkce v radě zakladatel, polovinu členů
voli a odvolává pracovní kolektiv nebo jeho
delegáti tajným hlasováním. Způsob
a podmínky volby a odvolání stanoví
volební řád, který schvaluje pracovní
kolektiv.
/3/ Členem rady nemůže být ředitel
ani jeho zástupce.
/4/ Rada volí ze svých členů předsedu
a místopředsedu. Předseda svolává
a řídí jednání rady; v době
jeho nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda.
/5/ Funkční období rady činí
5 let. Před uplynutím funkčního období
se člen rady může své funkce vzdát
písemným podáním radě. Sníží-li
se počet členů rady určovaných
zakladatelem, je zakladatel povinen neprodlené určit
nového člena rady. Sníží-li se
počet členů rady volených pracovním
kolektivem, postupuje se podle volebního řádu
pro volby a odvolání členů rady.
/1/ Rada
a/ projednává základní otázky
koncepce rozvoje podniku;
b/ dohlíží na vedení a hospodaření
podniku;
c/ projednává roční účetní
závěrku a rozdělení použitelného
zisku;
d/ může zakladateli doporučit odvolat ředitele;
e/ vyjadřuje se k rozdělení, sloučení,
splynutí a zrušení podniku.
/2/ K přijetí usnesení rady je potřebná
nadpoloviční většina hlasů všech
členů rady.
Zakladatel může po projednání v radě
rozhodnout o sloučení, splynutí, rozdělení
nebo zrušení podniku
a/ na základě programu strukturálních
změn národního hospodářství
(rozvoj nebo útlum odvětví nebo oboru), schváleného
příslušnou vládou;
b/ na návrh podniku (podniků), o jejíchž
sloučení, splynutí, rozdělení
nebo zrušení jde;
c/ jestliže podnik svým hospodařením
ohrožuje nebo neoprávněně snižuje
své kmenové jmění nebo není
schopen plnit své odvodové nebo daňové
povinnosti nebo není schopen vytvářet povinné
podnikové fondy ve stanoveném rozsahu nebo vykazuje-li
ve dvou po sobě následujících ročních
účetních závěrkách ztrátu.
/1/ Pro podniky, jejichž základním předmětem
činnosti je uspokojování veřejně
prospěšných zájmů a u nichž
je tato skutečnost vyjádřena v zakládací
listině, platí ustanovení tohoto zákona
s odchylkami, stanovenými v této hlavě.
/2/ Zakládat podniky podle odstavce 1 je možno jen
v oborech činnosti, popřípadě v případech,
které stanoví vláda československé
socialistické republiky nebo vlády republik.
/3/ Zakladatel je oprávněn stanovit podniku v zakládací
listině v rámci základního předmětu
činnosti povinný předmět činnosti
a tento povinný předmět činnosti měnit.
Zakladatel může též pro povinný
předmět činnosti omezit podniku jeho územní
působnost.
Orgánem podniku je ředitel.
Zakladatel schvaluje roční účetní
závěrku a rozhoduje o rozdělení použitelného
zisku.
/1/ Zakladatel může po projednání s
národním výborem rozhodnout o sloučení,
splynutí, rozdělení nebo zrušení
podniku.
/2/ K opatření podle odstavce 1 se vyjadřuje
příslušný odborový orgán.
Zakladatel může za podmínek stanovených
tímto zákonem podniku přiznat nebo odejmout
charakter podniku, jehož základním předmětem
činnosti je uspokojování veřejně
prospěšných zájmů.
/1/ Při zrušení podniku bez likvidace za podmínek
stanovených tímto zákonem může
zakladatel hmotný majetek zrušeného podniku
jako celek vložit do akciové společnosti, popřípadě
jej smluvně převést do vlastnictví
jiné právnické či fyzické osoby.
Spolu s tímto majetkem přecházejí
na nabyvatele práva a povinnosti zrušeného
podniku. stanovení § 251 věta první
zákoníku práce se nepoužije.
/2/ Zakladatel může hmotný majetek podniku
přenechat smluvně do dočasného užívání
(pronajmout) právnické nebo fyzické osobě
v souladu s hospodářským zákoníkem.
[§ 348 hospodářského zákoníku
č. 109/1964 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.] Přenechává-li
zakladatel majetek podniku do dočasného užíváni
jako celek, přecházejí na nájemce
též práva a povinností podniku, nestanoví-li
smlouva o dočasném užívání
něco jiného.
/3/ Podmínky a způsob provádění
opatření podle odstavce 1 a 2 stanoví zákon.
V podniku, vzniklém podle tohoto zákona, je zakladatel
povinen zabezpečit ustavení rady nejpozději
do 60 dnů od vzniku podniku, nejde-li o podnik pro uspokojování
veřejně prospěšných zájmů.
Postavení, práva a povinnosti odborových
orgánů stanovené právními předpisy
nebo vyplývající z mezinárodních
smluv, jimiž je Československá socialistická
republika vázána, nejsou tímto zákonem
dotčeny.
/1/ Podniky vzniklé podle zákona č. 88/1988
Sb., o státním podniku, se považují
ode dne účinnosti tohoto zákona za vzniklé
podle tohoto zákona. Dosavadní vnitřní
organizační jednotky těchto podniků,
zapsané v podnikovém rejstříku, se
ode dne účinnosti tohoto zákona považují
za odštěpné závody podle tohoto zákona.
/2/ U podniků uvedených v odstavci 1 zanikají
dnem účinnosti tohoto zákona dosavadní
orgány samosprávy. Zakladatel je povinen do 60 dnů
jmenovat ředitele a zabezpečit ustavení rady
podle tohoto zákona. Do nástupu ředitele
do funkce řídí podnik dosavadní ředitel;
není-li jej, řídí podnik zakladatelem
pověřená osoba, která má postavení
statutárního orgánu.
/1/ Zakladatel může do 31. prosince 1990 na návrh
podniku nebo jeho vnitřní organizační
jednotky (jednotek), anebo i bez tohoto návrhu
a/ vyčlenit z podniku vnitřní organizační
jednotku, popřípadě jednotky za účelem
založení dalšího podniku, popřípadě
podniků;
b/ rozdělit podnik;
c/ rozhodnout o vyčlenění vnitřní
organizační jednotky a o jejím začlenění
do jiného podniku. Při těchto opatřeních
je zakladatel povinen rozhodnout o převodu majetku a závazků,
týkajících se převáděné
organizační jednotky.
/2/ Při vyčlenění vnitřní
organizační jednotky je zakladatel povinen upravit
dotčenému podniku zakládací listinu
(kmenové jmění, popřípadě
předmět činnosti).
/3/ Zakladatel může do 31. prosince 1990 podnik zrušit
bez likvidace a hmotný majetek zrušeného podniku
jako celek vložit do akciové společnosti, popřípadě
jej smluvně převést do vlastnictví
jiné právnické nebo fyzické osoby.
Spolu s majetkem přecházejí na nabyvatele
práva a povinnosti zrušeného podniku. Ustanovení
251 věta první zákoníku práce
se v takovém případě nepoužije.
/4/ Opatření podle odstavce 3 vyžadují
předchozího souhlasu vlády Československé
socialistické republiky, popřípadě
vlády české republiky nebo vlády Slovenské
republiky.
Do doby, než bude provedena změna způsobu finančního
hospodaření podniků, se kmenové jmění
podniku při jeho založení stanoví ze
součtu zůstatků fondu základních
prostředků a investic, fondu obratového a
fondu cenných papírů.
Konsolidační program uložený zakladatelem
před účinností tohoto zákona
je podnik povinen plnit. Zakladatel však může
v době plnění konsolidačního
programu rozhodnout o jeho zrušení.
Pokud se v právních předpisech užívá
pojmu státní hospodářská organizace,
rozumí se tím též státní
podnik podle tohoto zákona, pokud není stanoveno
jinak.
/1/ Vláda Československé socialistické
republiky upraví nařízením finanční
hospodaření podniků; přitom může
s výjimkou fondu kulturních a sociálních
potřeb
a/ omezit počet povinně vytvářených
fondů;
b/ upravit odchylně finanční hospodaření
podniků pro uspokojování veřejně
prospěšných zájmů;
c/ upravit odchylně tvorbu a použití povinně
vytvářených fondů pro podniky s počtem
do 100 pracovníků.
/2/ Federální ministerstvo financí upraví
právním předpisem odepisování
základních prostředků, financování
rozvoje a podnikové společenské spotřeby
podniků a přezkušování roční
účetní závěrky podniku.
Zrušuje se zákon č. 88/1988 Sb., o státním
podniku.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem................ 1990.
I. Všeobecná část
Zákon č. 88/1988 Sb., o státním podniku,
odráží dřívější
koncepci tzv. přestavby hospodářského
mechanismu. Ve světle potřeby radikální
reformy československého národního
hospodářství se ukázalo nezbytným
jej nejen novelizovat, nýbrž nahradit novým
zákonem o státním podniku.
V návaznosti na programové prohlášení
federální vlády národního porozumění
ze dne 19. prosince 1989 a na nová východiska hospodářské
reformy byl proto zpracován předkládaný
návrh nového zákona, v němž se
promítají zásadní požadavky na
nové pojetí státních podniků,
fungujících v podmínkách smíšené
(vícesektorové) tržní ekonomiky.
Lze očekávat, že postaveni státních
podniků v národním hospodářství
se bude dále vyvíjet a že rostoucí dynamika
hospodářského rozvoje si patrně vynutí
další legislativní úpravy. Předkládaný
návrh nového zákona má vytvořit
předpoklady pro optimální fungování
podniků v období nejbližších několika
let. Z toho hlediska je nutno chápat zákon o státním
podniku jako právní předpis, jehož regulativní
úloha bude mít relativně přechodný
charakter až do budoucí komplexní zákonné
úpravy ekonomické aktivity všech subjektů
podnikatelské sféry.
Formy řízení státních podniků
a tím i samy tyto podniky se v předloženém
návrhu zákona diverzifikují a vytvářejí
se dva typy státních podniků: základním
typem je podnik, jehož orgány jsou ředitel
a dozorčí rada, skládající
se rovným dílem z členů určených
zakladatelem a členů volených pracovním
kolektivem. Speciálním typem je podnik pro uspokojování
veřejně prospěšných zájmů,
odlišující se zvýšenou ingerencí
zakladatele do činnosti podniku.
Současný dynamický vývoj v aktivitě
subjektů v národohospodářské
sféře a nutnost restrukturalizace československé
ekonomiky se odráží rovněž v poměrně
rozsáhlé právní úpravě
v přechodných a závěrečných
ustanoveních, která mají umožnit přechod
státních podniků na diferencované
formy řízení a hospodaření
i na nové organizačně právní
formy podnikatelské aktivity včetně pronájmu.
Proti dosavadnímu zákonu byla vypuštěna
ustanovení proklamativní a konstatační
povahy a ustanoveni nadbytečná, která jen
opakují právní úpravy, obsažené
již v jiných právních předpisech
(zejména byla prakticky vypuštěna - až
na výjimky celá stávající část
V platného zákona, týkající
se hospodářské a sociální činnosti).
Tím se zákonná úprava zjednodušuje
a činí přehlednější.
II. Zvláštní část (k jednotlivým
ustanovením)
K části I (§ 1 a 2)
Upouští se od podrobného, reglementujícího
vymezení podniku a jeho činnosti a od proklamativního
a administrativně centralistického pojetí
jeho poslání a postavení v ekonomice, zejména
pokud jde o nástroje řízení (státní
plán apod.).
Základními atributy v postavení a činnosti
podniku jsou samostatnost a hospodaření na vlastní
účet.
Přiměřeným hospodářským
rizikem je třeba rozumět takové počínání
ředitele státního podniku, souladné
s právním řádem, při kterém
má ředitel s přihlédnutím ke
všem okolnostem; dostatek důvodů předpokládat,
že pravděpodobnost úspěšnosti konkrétního
hospodářského rozhodnutí je výrazněji
vyšší než pravděpodobnost jeho neúspěšnosti.
Za hospodářské riziko nelze považovat
jednáni státního podniku, které by
ohrožovalo zdraví nebo život lidí. Rizikovost
jednání by měla být obvykle patrná
již na jeho počátku. Z povahy věci je
zřejmé, že významná je rovněž
příprava řídících rozhodnutí,
zejména z hlediska objektivního vyhodnocení
všech dostupných informaci.
Pracovní kolektiv podniku je pro účely zákona
vymezen tak, že jej tvoří pracovníci,
kteří v podniku konají práce v pracovním
poměru, s výjimkou vedlejšího pracovního
poměru a pracovního poměru vzniklého
na základě rámcové pracovní
smlouvy. Zákon zde vychází z dosavadních
aplikačních zkušeností. Dále
vychází z potřeby definovat jednoznačně
pracovní kolektiv podniku a z toho, že pracovník,
který má zájem pracovat v určitém
podniku a podílet se na výsledcích jeho práce
a na jeho podnikatelské činnosti a hospodářském
rozvoji, tak činí zpravidla v hlavním pracovním
poměru. Vedlejší pracovní poměr
je z těchto hledisek chápán jako pracovní
poměr pro pracovníka doplňkový a proto
není takový pracovník v navržené
úpravě považován za člena pracovního
kolektivu v podniku, se kterým má vedlejší
pracovní poměr uzavřen. Totéž
co pro vedlejší pracovní poměr platí
i pro pracovní poměr vzniklý na základě
rámcové pracovní smlouvy. Naproti tomu nelze
vyloučit případy souběžných
pracovních poměrů; tito pracovníci
jsou z hlediska zákona považováni za členy
pracovních kolektivů těch podniků,
u nichž jsou v souběžných pracovních
poměrech.
K části II
K hlavě první (§ 3 - 11)
Postavení a řízení podniku, to znamená
zejména vztahy podniku ke státu a k zakladateli
jsou vymezeny podstatně novým způsobem.
Regulativní funkce státu vůči podniku
(§ 3) se - i při posílení některých
oprávnění zakladatele - omezují a
úloha státu se koncentruje na vytváření
podmínek a nezbytného rámce pro podnikatelskou
činnost. Nadále je zdůrazněna významná
zásada, že činnost a územní působnost
podniku lze omezovat nebo do ní zasahovat pouze za podmínek
a způsobem stanoveným zákonem. Úloha
zákona se zde preferuje v zájmu zajištění
právní jistoty podniku.
Do nového zákona o státním podniku
též nebyla převzata úprava zvláštních
režimů hospodařeni obsažená v §
15 - 17 a v § 14 dosavadního zákona č.
88/1988 Sb., o státním podniku (útlumový
program, konsolidační program, přímá
správa).
Zakladatel podniku, kterým je buď ústřední
orgán státní správy nebo národní
výbor, je reprezentantem státu. Zakladatelem podniku
je podle zákona vždy státní orgán,
neboť jde o státní podnik.
Podnik je právním subjektem. Neodpovídá
za závazky jiných subjektů včetně
státu a naopak stát zásadně neodpovídá
za závazky podniku. Zákon zvýrazňuje
samostatnost podniku i ochranu podniku proti zásahům
orgánů hospodářského řízení,
když odkazuje na příslušnou úpravu
v hospodářském zákoníku a v
zákoně o hospodářské arbitráži.
Majetkové postavení podniku (§ 6) se zpřesňuje;
dikce zákona je zde v zásadě obsahově
shodná s úpravou provedenou hospodářským
zákoníkem.
Ve finančním postavení podniku (§ 7
- 9) v podstatě nedochází ke změnám,
pouze k některým formulačním zpřesněním,
přičemž ustanovení o fondech bylo vloženo
do části II v zájmu přehlednosti a
komplexnosti úpravy a jako základ stávající
právní úpravy. Totéž platí
pro ustanovení o roční účetní
závěrce, které bylo doplněno potřebným
ustanovením o jejím přezkušování.
Vnitřní organizace podniku (§ 10) je plně
v působnosti podniku, včetně označování
vnitřních organizačních jednotek.
Zakazuje se jen takové organizační jednotky
označovati slovem "podnik", popř. "organizace",
což dosud často uvádělo v omyl a mohlo
působit zmatek v hospodářských vztazích
(např. označení "koncernový podnik"
nebo "národní podnik", ačkoliv
o žádný podnik ve skutečnosti nešlo).
Zákon znovu zavádí pojem "odštěpného
závodu", aby se navzájem odlišovaly vnitřní
organizační jednotky, jejichž vedoucí
je oprávněn činit jménem podniku všechny
právní úkony týkající
se dané organizační jednotky (odštěpného
závodu), a ostatní vnitřní organizační
jednotky podniku, které toto oprávněni nemají.
Zákon upravuje v minimálním rozsahu problematiku
ochrany životního prostředí a zdraví
občanů, i když tato úprava systematicky
náleží jiným předpisům.
Je to však z důvodu kontinuity s dosavadní
úpravou, ale především z důvodu
vlastního stavu v této oblasti a proto, že
daná problematika je a zřejmě bude i do budoucna
ve veřejnosti velmi živá.
Vypuštěna byla proklamativní a nadbytečná
ustanovení o činnosti podniku a socialistické
zákonnosti, o účasti pracujících
na řízení a o volebních programech
Národní fronty. V souvislosti se změnami
v pojetí státního plánu bylo vypuštěno
i dosavadní ustanovení o státním plánu.
K hlavě druhé (§ 12 - 17)
Ustanovení o vzniku a zániku podniku jsou v podstatě
totožná, jako v dosavadním zákoně
č. 88/1988 Sb.
Konstitutivní povaha zápisu podniku do podnikového
rejstříku spočívá v tom, že
podnik vzniká teprve zápisem do podnikového
rejstříku. Návrh na zápis se stanovenými
náležitostmi, popř. přílohami
podává zakladatel. Bylo jen vypuštěno
ustanovení, které svou nekonkrétností
zavdávalo podnět, aby zakladatelé volili
organizační formy a prvky i jejich pojmenování
bez obecných pravidel a tím docházelo v organizaci
podnikové sféry k určitým problémům
a pochybnostem.
V zakládací listině (§ 13) musí
být název podniku stanoven tak, aby bylo jasné,
že jde o státní podnik a tak se vyloučily
některé dosavadní obtíže, vznikající
z označování podniků. Poněvadž
se do budoucna nepočítá s podniky, založenými
na určitou dobu, nebyla jejich úprava, která
se ukázala nepraktickou, do zákona pojata. Upřesnění
náležitostí zakládací listiny
vychází z dosavadní aplikační
praxe.
Do zákona již nebylo zařazeno ustanovení
o zániku podniku, založeného dočasně,
na určitou dobu.
Ustanovení o zakladatelské iniciativě podniku
nebo jeho vnitřní organizační jednotky
nebylo převzato, protože se ukázalo nepraktickým
a problematika je řešena v přechodných
ustanoveních o vyčleňování
vnitřních organizačních jednotek ze
státních podniků.
Oznamovací povinnost (§ 16) je ponechána na
přejímajícím podniku, neboť se
vychází z toho, že především
tento podnik má na vyrozumění svých
obchodních partnerů zájem. Do budoucna je
možno předpokládat, že skutečnosti
tohoto druhu budou oznamovány oficiálně.
V zákonem stanovených případech zániku
podniku bez likvidace má uvedenou povinnost zakladatel,
při likvidaci podniku ji má likvidátor.
Nedohodnou-li se zakladatelé v případě
podniků, které mají splynout, který
z nich bude vůči nově vzniklému podniku
vykonávat funkci zakladatele, nemůže ke splynutí
podniků dojít.
K části III
K hlavě první (§ 18 - 22)
Typem státního podniku, který lze označit
jako základní, je podnik, blížící
se značně tzv. manažerskému pojetí
řízení. Orgány podniku jsou ředitel
a dozorčí rada.
Statutárním orgánem státního
podniku, který řídí činnost
podniku, je ředitel, jehož jmenuje a odvolává
zakladatel. Zákon stanoví, že ředitel
jmenuje a odvolává z řad pracovníků
podniku svého zástupce, který jej v době
jeho nepřítomnosti zastupuje v plném rozsahu
práv a povinností. Jde o konstrukci použitou
i u podniku pro uspokojování veřejných
zájmů. V pravomoci ředitele u tohoto typu
podniku je i schvalování roční účetní
závěrky a rozdělení použitelného
zisku.
Dozorčí rada se tvoří z poloviny členů,
které určuje a odvolává z funkce zakladatel
a z poloviny z členů, volených a odvolávaných
pracovním kolektivem. Zakladatel a pracovní kolektiv
se tedy podílejí na složení rady rovným
dílem a nic jim nebrání v uplatnění
odborných hledisek ve složení rady. Zákon
pamatuje i na případ snížení
počtů členů rady a na neslučitelnost
členství v radě s funkcí ředitele
podniku nebo jeho zástupce. Funkční období
rady je stanoveno na 5 let.
Působnost rady je významná, protože
projednává roční účetní
závěrku a způsob rozdělení
použitelného zisku. Rada má dozorčí
pravomoc, neboť dohlíží na vedení
a hospodařeni podniku a blíží se tak
pojetí dozorčí rady v akciové společnosti.
Předpokládá se totiž, že značná
část těchto státních podniků
podnikatelského typu přejde v poměrně
krátké době na akciové společnosti.
Práva a povinnosti zakladatele (§ 22) jsou pro řízeni
podniku velice důležitá, zvláště
z hlediska provádění organizačních
a strukturálních změn a při zásadním
usměrňování hospodaření
podniku.
Zakladatel má právo rozhodnout o sloučení,
splynutí, rozdělení nebo zrušení
podniku především na základě
programu strukturálních změn (rozvoj nebo
útlum), schváleného příslušnou
vládou, přičemž k takovému opatření
postačí projednání v radě,
nevyžaduje se její souhlas. Obdobnou kompetenci má
zakladatel též v případě špatného
hospodaření podniku.
K hlavě druhé (§ 23 - 26)
Jako druhý typ státního podniku byl konstituován
podnik pro uspokojování veřejně prospěšných
zájmů.
Jak vyplývá již z označení tohoto
podniku, jde o takový podnik, jehož základním
předmětem činnosti je uspokojování
veřejně prospěšných zájmů,
přičemž tato skutečnost musí
být vyjádřena v zakládací listině.
Kromě toho charakterizuje tento podnik oprávnění
zakladatele stanovit v zakládací listině
podniku v rámci základního předmětu
činnosti tzv. povinný předmět činnosti,
tj. činnost, kterou podnik ve veřejném zájmu
musí zabezpečovat.
Zakladatel rozhoduje o rozdělení použitelného
zisku, jakož i o sloučení, splynutí,
rozděleni nebo zrušení podniku (k uvedeným
organizačním opatřením je potřeba
projednání s příslušným
národním výborem a vyjádření
příslušného odborového orgánu).
Je třeba zdůraznit, že podniky pro uspokojováni
veřejně prospěšných zájmů
bude možno zakládat jen v těch oborech činnosti,
popř. v těch případech, které
stanoví příslušná vláda
(tyto podniky budou hospodařit s dotací, jejich
vztah ke státnímu rozpočtu bude obvykle určen
finančním plánem).
K části IV
Ke společným ustanovením (§ 27 -
30)
V § 27 zákon pamatuje na přiznání
nebo odnětí charakteru podniku, jehož předmětem
je uspokojování veřejně prospěšných
zájmů.
V § 28 se upravují případy, kdy zakladatel
podnik z důvodů a za podmínek stanovených
tímto zákonem (především půjde
o případy špatného hospodaření
nebo strukturálních změn) zruší
a musí naložit s majetkem zrušeného podniku,
a to formou převodu. Nepatří sem případ
zrušení podniku s likvidací, neboť v takovém
případě podnik zaniká až po provedené
likvidaci.
V případech, stanovených v § 28 zakladatel
převede hmotný majetek (věci) zrušeného
podniku jako celek do vlastnictví jiné právnické
nebo fyzické osoby, zpravidla celý podnik "prodá"
právnické osobě (např. družstvu),
anebo i fyzické osobě (jednotlivci): v posledně
jmenovaném případě jde o privatizaci
(nelze vyloučit ani darování, jde-li o podnik
neefektivní, nerentabilní atp.). Dále zákon
v tomto ustanovení počítá s vložením
majetku zrušeného podniku do akciové společnosti,
což budou patrně případy nejčastější.
V každém případě půjde
o převod na základě smlouvy.
Současně s převáděným
majetkem musejí být vypořádány
i práva a závazky, vztahující se k
převáděnému majetku; tato práva
a povinnosti přecházejí ze zákona
na nabyvatele majetku (takovými právy a povinnostmi
budou pohledávky, dluhy, ale i průmyslová
práva apod.). Pro tyto případy bylo nutno
vyloučit platnost ustanovení § 251 věty
první zákoníku práce, které
má odlišný režim, aby úprava byla
pro všechny případy stejná.
Zákon pamatuje i na případ pronájmu,
upravený hospodářským zákoníkem.
Úprava § 28 předpokládá ke své
aplikaci vydání dalšího zákona,
který stanoví podrobnější podmínky.
V § 29 bylo nutno řešit otázku způsobu
a termínu ustavení orgánů podniku
tehdy, vznikne-li státní podnik již podle ustanovení
tohoto nového zákona.
V § 30 je v dosavadním rozsahu zabezpečeno
postavení, práva a povinnosti odborových
orgánů. Toto ustanovení je významné
pro zabezpečení práv pracujících,
daných především zákoníkem
práce. Přitom nelze ztrácet ze zřetele
řadu úmluv, jimiž je naše republika v
této oblasti vázána.
K přechodným ustanovením (§ 31 -
35)
V ustanoveních přechodných je nezbytné
řešit přechod dosavadních státních
podniků, vzniklých podle zákona č.
88/1988 Sb., na státní podniky podle tohoto zákona
a některá další přechodná
opatření organizační i formálně
právní povahy.
V § 31 se konstruuje zákonná fikce, že
dosavadní státní podniky se ode dne účinnosti
nového zákona považují za vzniklé
podle tohoto zákona a obdobně se považují
za odštěpné závody i stávající
vnitřní organizační jednotky, jejichž
oprávnění jednat jménem podniku bylo
zapsáno do podnikového rejstříku.
Ustanovení § 32 umožňuje, aby přechodně
do 31. prosince 1990 zakladatel mohl provést nezbytné
organizační a strukturální změny
v zájmu demonopolizace, decentralizace a dekoncentrace,
jakož i restrukturalizace národního hospodářství
i bez návrhu podniku, popř. jeho vnitřní
organizační jednotky.
Proto se nejprve umožňuje zakladateli provést
vedle rozdělení podniku i vyčlenění
vnitřní organizační jednotky za účelem
založení dalšího podniku nebo začlenění
do jiného podniku (dosud prozatímně řešeno
usnesením vlády ČSSR č. 413 ze dne
21. prosince 1989).
Dále zakladatel může s předchozím
souhlasem příslušné vlády podnik
zrušit a převést jeho hmotný majetek
smluvně do vlastnictví jiné právnické
nebo fyzické osoby, nebo jej vložit do akciové
společnosti. Jde o obdobu ustanovení § 28 na
přechodnou dobu do 31. prosince 1990.
Ustanovení § 33 předpokládá,
že stanovení (výpočet) kmenového
jmění podniku ze součtu zůstatků
uvedených majetkových fondů, bude platit
dočasně do doby provedeni změny způsobu
finančního hospodaření podniků.
Přechodné ustanovení o konsolidačním
programu v § 34 slouží k tomu, aby tyto programy
byly určitým způsobem a v určité
době ukončeny, neboť se s nimi v tomto zákoně
již do budoucna nepočítá.
K závěrečným ustanovením
(§ 36 - 38)
Federální vláda a federální
ministerstvo financí se zmocňují k nezbytným
prováděcím finančně právním
úpravám a to ve finančním hospodaření
podniků, jakož i při odpisování
základních prostředků, při
financování rozvoje a podnikové společenské
spotřeby podniků a při přezkušování
roční účetní závěrky
podniku.
Finanční dopad
Z nového zákona o státním podniku
neplynou žádné finanční nároky
na státní rozpočet (popř. rozpočty
republik nebo národních výborů); uplatnění
zákona nebude vyžadovat zvýšení
počtu pracovních sil.
Je však třeba předpokládat, že
aplikace zákona bude klást zvýšené
nároky na organizační zabezpečení
nových typů státních podniků
a jejich orgánů, zejména ze strany zakladatelů,
ale i státních podniků.
V Praze dne 26. března 1990
Předseda vlády ČSSR: |
První místopředseda vlády ČSSR: |
Za bezvadnost: |