FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

V. volební období

339

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1990,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 73/1952 Sb., o dani z obratu, ve znění zákona č. 112/1966 Sb., o zemědělské dani

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Článek I

Zákon č. 73/1952 Sb., o daní z obratu, ve zněni zákona č. 112/1966 Sb., o zemědělské dani, se mění a doplňuje takto

1. § 1 zni:

"§ 1

Daň z obratu (dále jen "daň") je nástrojem rozděleni a přerozdělení národního důchodu."

2. § 2 zni:

"§ 2

Plátci daně

(1) Plátci daně [Zákon č. Sb., o státním podniku. Hospodářský zákoník č. 109/1964 Sb.ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. Sb., o akciových společnostech. Zákon č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé státní dráhy. Zákon č. Sb., o bytovém, spotřebním a výrobním družstevnictví. Zákon č. Sb., o zemědělském družstevnictví. Zákon č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 173/1988 Sb., o podniku se zahraniční majetkovou účastí, ve zněni pozdějších předpisů. Zákon č. Sb., o individuálním podnikáni fyzických osob.] jsou:

a) státní podniky, státní hospodářské organizace, sdružení s právní subjektivitou, akciové společnosti, obchodní společnosti, státní organizace Československé státní dráhy a specializované železniční organizace, bytová, spotřební, výrobní a jiná družstva, svazy družstev, Ústřední rada družstev, družstevní podniky a jednotná zemědělská družstva, společné podniky, podniky a hospodářská zařízení společenských organizací;

b) podniky zahraničního obchodu, účelové zahraničně obchodní organizace, sdružení pro zahraniční obchod, podniky se zahraniční majetkovou účasti;

c) fyzické osoby (podnikatelé), které byly zapsány do podnikového rejstříku;

d) subjekty se sídlem v cizině provádějící hospodářskou činnost.

(2) Daň vypořádávají též některé rozpočtové a jiné státní organizace a organizace s mezinárodním prvkem na území československé socialistické republiky, jestliže tak stanoví federální ministerstvo financí, pokud jde o subjekty v působnosti orgánů federace a ministerstvo financí, cen a mezd České republiky a ministerstvo financí, cen a mezd Slovenské republiky, jde-li o ostatní subjekty.

(3) Používá-li se dále pojmu "podnik", rozumějí se jim subjekty uvedené v odstavci 1 a 2."

3. Název § 3 zni:

"§ 3

Předmět daně"

4. V § 3 odst.1 se za slova "vlastního nákupu" doplňují slova "a zboží z dovozu".

5. § 3 odst.4 zni:

"(4) Obrat z prodeje zboží do zahraničí nepodléhá dani."

6. V § 3 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zni:

"(5) Dovoz neobchodního zboží ze zahraničí nepodléhá dani; vztahují se na něj předpisy o cle."

7. V § 4 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zni:

"(2) Zdanitelným obratem je rovněž prodejní cena zboží realizovaného na území Československé socialistické republiky v jednotkách cizí měny."

8. V § 4 dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3, v němž se slova "Zdanitelnost obratu" nahrazuji slovy "Zdanitelný obrat".

9. § 5 se vypouští.

10. § 6 zní:

"§ 6

Stanoveni daně

Federální ministerstvo financi stanoví způsob výpočtu daně v prováděcí vyhlášce a sazby v Sazebníku daně z obratu."

11. § 8 odst.1 zni:

"(1) Podnik je povinen předložit místně příslušnému finančnímu orgánu [Zákon České národní rady č. 33/1970 Sb., o finančních správách a zákon Slovenské národní rady č. 115/1970 Sb., o finančních správách.] (dále jen finanční orgán") hlášení o dani z obratu (dále jen "hlášení") na předepsaném tiskopisu ve lhůtách stanovených prováděcí vyhláškou. Podnik je povinen podat na vyzváni finančního orgánu vysvětlení, opravu nebo doplněni hlášeni."

12. § 8 odst.2 zni:

"(2) Finanční orgán přezkouší hlášení a odchyluje-li se daň jím vypočtená od daně podle hlášení, vyrozumí o rozdílu podnik."

13. V § 8 odst.3 se slova "okresnímu národnímu výboru" nahrazují slovy "finančnímu orgánu", slova "daňového" a "daňové" se vypouštějí a za slovy "kalendářního měsíce" se doplňuje slovo v závorce "(čtvrtletí)".

14. § 8 odst.4 zní:

"(4) Podnik podá do 31. ledna po uplynutí kalendářního roku vyúčtování na předepsaném tiskopisu, v němž uvede daňovou povinnost a platí na daň. Finanční orgán přezkouší vyúčtování a v případě, že zjistí neshody, oznámí podniku do třiceti dnů ode dne podání vyúčtováni rozdíly mezi vyúčtováním podniku a vyúčtováním finančního orgánu."

15. 9 odst.1 zni:

"(1) Podniky podléhají registraci u místně příslušných finančních orgánů podle svého sídla. Finanční orgán vede pro účely daně katastr podniků, v němž vyznačuje daňově důležité skutečnosti a souvislosti."

16. V § 9 odst.2 se slova "okresnímu národnímu výboru" nahrazuji slovy "finančnímu orgánu" poslední věta se vypouští.

17. § 10 zni:

"10

Použiti účetnictví

Údaje účetnictví slouží i účelům daňovým."

18. V § 12 se vypouští odstavec 1. Dosavadní odstavce 2 a 3 se označuji jako odstavec 1 a 2.

19. V § 13 odst.1 se slova "okresních a krajských národních výborů" nahrazují slovy "finančních orgánů" a slovo "daňových" se vypouští.

20. V § 13 odst.2 se slovo "obyvatelé" nahrazuje slovem občané" a slova okresní a krajské národní výbory nebo ministerstvo financi" se nahrazuji slovy "finanční orgány".

21. Název § 14 zní:

"14

Penále a zvýšeni daně"

22. V § 14 odst.1 se slova ve výši 0,05 % nahrazují slovy ve výši 0,1 %".

23. V § 14 odst.2 se slovo daňové vypouští.

24. V § 14 se doplňuje odst.3, který zni:

"(3) Zjistí-li finanční orgán, že hlášení bylo nesprávné nebo neúplné, je oprávněn zkrácenou daň zvýšit o 20 %. Zjistí-li podnik nesprávnost nebo neúplnost sám a podá dodatečné hlášení, je finanční orgán oprávněn zkrácenou daň zvýšit o 10 %."

25. § 15 zní:

"§ 15

Vymáhání daně

Nezaplatí-li podnik daň ve lhůtě, zašle finanční orgán příslušné bance nebo spořitelně příkaz k vybrání a současně o tom zpraví podnik. Tento příkaz provede banka nebo spořitelna přednostně."

26. V § 17 se odst.1 vypouští; dále se vypouští označení odstavce 2.

Článek II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem........... 1990.

Důvodová zpráva

I. VŠEOBECNÁ ČÁST

Přechod národního hospodářství na podmínky tržního mechanismu vyvolává naléhavou potřebu úpravy dosavadních zákonných norem, včetně zákona o dani z obratu. Rozhodujícím impulsem k novelizaci zákona č. 73/1952 Sb., o dani z obratu je vznik nových typů podnikatelských subjektů a především nová právní úprava individuálního podnikání. U těchto nových typů subjektů je nutno vymezit jejich postavení, jakožto plátců daně z obratu (dosavadní právní úprava se vztahovala pouze na socialistické organizace) a tím prakticky stanovit cenovou hladinu jimi získávaných vstupů i tržně realizovaných výstupů. Při této příležitosti je účelné legislativně zakotvit změnu správy daně z obratu, kterou vykonávají finanční orgány, upravit výši penále na výši uplatňovanou v zákoně o odvodech do státního rozpočtu a v zákoně o důchodové dani, jakož i lhůty pro odvod daně tak, aby navazovaly na změny v ostatních předpisech.

Uplatnění nových forem vlastnictví spojených se vznikem dalších typů podnikatelských subjektů otevírá v širším měřítku otázku přímých prodejů zboží a služeb za zahraniční měnu na čs. vnitřním trhu. Proto se za zdanitelný obrat nově považuje rovněž prodejní cena zboží realizovaného na čs. území v jednotkách cizí měny.

Navrhované úpravy vycházejí zejména z toho, že

- je nutno pro individuální podnikání vytvořit v zásadě srovnatelné podmínky s ostatními subjekty,

- z hlediska administrativní náročnosti je nutné vytvořit systém pro individuální podnikatele přijatelný,

- při současných hodnotových proporcích nelze jednoznačně stanovit, zda je výhodnější globálně pro individuální podnikatele nakupovat za velkoobchodní či maloobchodní ceny (dotované v mnoha případech zápornou dani z obratu).

Z těchto důvodů se navrhuje v návaznosti na zákon o individuálním podnikáni, zákon o důchodové dani a zákon o dani z příjmů uplatnit odlišné režimy pro jednotlivé typy individuálně podnikatelských subjektů. Pro podnikatele, kteří budou zapsáni v podnikovém rejstříku by platila stejná pravidla jako prs státní organizace, tedy nákup za velkoobchodní ceny, prodej za ceny včetně daně z obratu podle sazeb a podmínek stanovených v předpisech o dani z obratu. Pro individuální podnikatele, kteří nebudou zapsáni v podnikovém rejstříku a kteří budou poplatníky daně z příjmů obyvatelstva se navrhuje ponechat nákup za maloobchodní ceny a prodej za ceny bez daně, nebo při dnešní složitosti systému daně z obratu by jeho uplatnění bylo administrativně neúnosné. Bylo zvažováno i eventuální uplatnění paušální sazby daně z obratu u individuálních podnikatelů. To by však znamenalo při stávající obrovské diferenciaci sazeb vytváření nejednotných podmínek se všemi důsledky z toho plynoucí.

Uvedené změny jsou předkládány k projednání ve formě novely zákona tak, aby bylo možno urychleně reagovat na změny v podnikatelských subjektech, bylo možno zdaňovat obra realizovaný na území Československa zahraničními subjekty, případně i obrat realizovaný v zahraničních měnových jednotkách. Novela má zásadní význam i pro individuální podnikatele, neboť jim stanoví podmínky pro svoji podnikatelskou činnost. Zásadní úprava daně z obratu se pak předpokládá v souvislosti s reformou celé daňové soustavy, kdy se uvažuje i o přechodu na všeobecnou daň z obratu (daň z přidané hodnoty) a uplatnění spotřebních daní.

Finanční dosah navrhovaná novelizace zákona na příjmy státního rozpočtu nelze spolehlivě odhadnout. Je oprávněný předpoklad, že rozšíření okruhu podnikatelských subjektů povede ke zvýšení zdanitelného obratu a tím i výnosu daně z obratu. Na druhé straně dojde ze stejného důvodu k podstatnému zvýšení administrativní náročností u finančních orgánů.

II. ZVLÁŠTNÍ ČÁST

k § 1:

Nově se definuje úloha daně z obratu jako nástroje rozdělení a znovurozdělení národního důchodu.

k § 2:

Rozšiřuje se okruh plátců daně z obratu o další subjekty, zejména o fyzické osoby, které byly zapsány do podnikavého rejstříku a subjekty se sídlem v cizině provádějící hospodářskou činnost v Československu.

k § 3:

Dochází k upřesněni předmětu daně, kdy se výslovně do zákona zakotvuje, že dani nepodléhají prodeje zboží do zahraniční, podobně jako dovoz neobchodního zboží, kde je uplatněno neobchodní clo.

k § 4:

Zdanitelný obrat se upřesňuje tak, aby byl daňově postižitelný také obrat zboží realizovaný na území Československa v jednotkách cizí měny, a to jak rezidenty, tak i nerezidenty.

k § 14:

Výše penále se upravuje nově na 0,1 % za každý promeškaný den (dříve 0,05 %) tak, aby byla výše penále v daňových předpisech jednotně upravena. Nově se navrhuje paušální postihování zkrácení daně ve výši 20 %, bylo-li zjištěno finanční správou, a v poloviční výši, jestliže podnik tuto skutečnost sám zjisti a nahlásí.

V Praze dne 26. března 1990

Předseda vlády ČSSR

Čalfa v.r.

Ministr financí ČSSR





Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP