Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Zákon č. 73/1952 Sb., o daní z obratu, ve
zněni zákona č. 112/1966 Sb., o zemědělské
dani, se mění a doplňuje takto
1. § 1 zni:
Daň z obratu (dále jen "daň") je
nástrojem rozděleni a přerozdělení
národního důchodu."
2. § 2 zni:
(1) Plátci daně [Zákon č. Sb.,
o státním podniku. Hospodářský
zákoník č. 109/1964 Sb.ve znění
pozdějších předpisů. Zákon
č. Sb., o akciových společnostech. Zákon
č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé
státní dráhy. Zákon č. Sb.,
o bytovém, spotřebním a výrobním
družstevnictví. Zákon č. Sb., o zemědělském
družstevnictví. Zákon č. 42/1980 Sb.,
o hospodářských stycích se zahraničím,
ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 173/1988 Sb., o podniku se zahraniční
majetkovou účastí, ve zněni pozdějších
předpisů. Zákon č. Sb., o individuálním
podnikáni fyzických osob.] jsou:
a) státní podniky, státní hospodářské
organizace, sdružení s právní subjektivitou,
akciové společnosti, obchodní společnosti,
státní organizace Československé státní
dráhy a specializované železniční
organizace, bytová, spotřební, výrobní
a jiná družstva, svazy družstev, Ústřední
rada družstev, družstevní podniky a jednotná
zemědělská družstva, společné
podniky, podniky a hospodářská zařízení
společenských organizací;
b) podniky zahraničního obchodu, účelové
zahraničně obchodní organizace, sdružení
pro zahraniční obchod, podniky se zahraniční
majetkovou účasti;
c) fyzické osoby (podnikatelé), které byly
zapsány do podnikového rejstříku;
d) subjekty se sídlem v cizině provádějící
hospodářskou činnost.
(2) Daň vypořádávají též
některé rozpočtové a jiné státní
organizace a organizace s mezinárodním prvkem na
území československé socialistické
republiky, jestliže tak stanoví federální
ministerstvo financí, pokud jde o subjekty v působnosti
orgánů federace a ministerstvo financí, cen
a mezd České republiky a ministerstvo financí,
cen a mezd Slovenské republiky, jde-li o ostatní
subjekty.
(3) Používá-li se dále pojmu "podnik",
rozumějí se jim subjekty uvedené v odstavci
1 a 2."
3. Název § 3 zni:
4. V § 3 odst.1 se za slova "vlastního nákupu"
doplňují slova "a zboží z dovozu".
5. § 3 odst.4 zni:
"(4) Obrat z prodeje zboží do zahraničí
nepodléhá dani."
6. V § 3 se za odstavec 4 vkládá nový
odstavec 5, který zni:
"(5) Dovoz neobchodního zboží ze zahraničí
nepodléhá dani; vztahují se na něj
předpisy o cle."
7. V § 4 se za odstavec 1 vkládá nový
odstavec 2, který zni:
"(2) Zdanitelným obratem je rovněž prodejní
cena zboží realizovaného na území
Československé socialistické republiky v
jednotkách cizí měny."
8. V § 4 dosavadní odstavec 2 se označuje jako
odstavec 3, v němž se slova "Zdanitelnost obratu"
nahrazuji slovy "Zdanitelný obrat".
9. § 5 se vypouští.
10. § 6 zní:
Federální ministerstvo financi stanoví způsob
výpočtu daně v prováděcí
vyhlášce a sazby v Sazebníku daně z
obratu."
11. § 8 odst.1 zni:
"(1) Podnik je povinen předložit místně
příslušnému finančnímu
orgánu [Zákon České národní
rady č. 33/1970 Sb., o finančních správách
a zákon Slovenské národní rady č.
115/1970 Sb., o finančních správách.]
(dále jen finanční orgán") hlášení
o dani z obratu (dále jen "hlášení")
na předepsaném tiskopisu ve lhůtách
stanovených prováděcí vyhláškou.
Podnik je povinen podat na vyzváni finančního
orgánu vysvětlení, opravu nebo doplněni
hlášeni."
12. § 8 odst.2 zni:
"(2) Finanční orgán přezkouší
hlášení a odchyluje-li se daň jím
vypočtená od daně podle hlášení,
vyrozumí o rozdílu podnik."
13. V § 8 odst.3 se slova "okresnímu národnímu
výboru" nahrazují slovy "finančnímu
orgánu", slova "daňového"
a "daňové" se vypouštějí
a za slovy "kalendářního měsíce"
se doplňuje slovo v závorce "(čtvrtletí)".
14. § 8 odst.4 zní:
"(4) Podnik podá do 31. ledna po uplynutí kalendářního
roku vyúčtování na předepsaném
tiskopisu, v němž uvede daňovou povinnost a
platí na daň. Finanční orgán
přezkouší vyúčtování
a v případě, že zjistí neshody,
oznámí podniku do třiceti dnů ode
dne podání vyúčtováni rozdíly
mezi vyúčtováním podniku a vyúčtováním
finančního orgánu."
15. 9 odst.1 zni:
"(1) Podniky podléhají registraci u místně
příslušných finančních
orgánů podle svého sídla. Finanční
orgán vede pro účely daně katastr
podniků, v němž vyznačuje daňově
důležité skutečnosti a souvislosti."
16. V § 9 odst.2 se slova "okresnímu národnímu
výboru" nahrazuji slovy "finančnímu
orgánu" poslední věta se vypouští.
17. § 10 zni:
Údaje účetnictví slouží
i účelům daňovým."
18. V § 12 se vypouští odstavec 1. Dosavadní
odstavce 2 a 3 se označuji jako odstavec 1 a 2.
19. V § 13 odst.1 se slova "okresních a krajských
národních výborů" nahrazují
slovy "finančních orgánů"
a slovo "daňových" se vypouští.
20. V § 13 odst.2 se slovo "obyvatelé" nahrazuje
slovem občané" a slova okresní a krajské
národní výbory nebo ministerstvo financi"
se nahrazuji slovy "finanční orgány".
21. Název § 14 zní:
22. V § 14 odst.1 se slova ve výši 0,05 % nahrazují
slovy ve výši 0,1 %".
23. V § 14 odst.2 se slovo daňové vypouští.
24. V § 14 se doplňuje odst.3, který zni:
"(3) Zjistí-li finanční orgán,
že hlášení bylo nesprávné
nebo neúplné, je oprávněn zkrácenou
daň zvýšit o 20 %. Zjistí-li podnik
nesprávnost nebo neúplnost sám a podá
dodatečné hlášení, je finanční
orgán oprávněn zkrácenou daň
zvýšit o 10 %."
25. § 15 zní:
Nezaplatí-li podnik daň ve lhůtě,
zašle finanční orgán příslušné
bance nebo spořitelně příkaz k vybrání
a současně o tom zpraví podnik. Tento příkaz
provede banka nebo spořitelna přednostně."
26. V § 17 se odst.1 vypouští; dále se
vypouští označení odstavce 2.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem........... 1990.
I. VŠEOBECNÁ ČÁST
Přechod národního hospodářství
na podmínky tržního mechanismu vyvolává
naléhavou potřebu úpravy dosavadních
zákonných norem, včetně zákona
o dani z obratu. Rozhodujícím impulsem k novelizaci
zákona č. 73/1952 Sb., o dani z obratu je vznik
nových typů podnikatelských subjektů
a především nová právní
úprava individuálního podnikání.
U těchto nových typů subjektů je nutno
vymezit jejich postavení, jakožto plátců
daně z obratu (dosavadní právní úprava
se vztahovala pouze na socialistické organizace) a tím
prakticky stanovit cenovou hladinu jimi získávaných
vstupů i tržně realizovaných výstupů.
Při této příležitosti je účelné
legislativně zakotvit změnu správy daně
z obratu, kterou vykonávají finanční
orgány, upravit výši penále na výši
uplatňovanou v zákoně o odvodech do státního
rozpočtu a v zákoně o důchodové
dani, jakož i lhůty pro odvod daně tak, aby
navazovaly na změny v ostatních předpisech.
Uplatnění nových forem vlastnictví
spojených se vznikem dalších typů podnikatelských
subjektů otevírá v širším
měřítku otázku přímých
prodejů zboží a služeb za zahraniční
měnu na čs. vnitřním trhu. Proto se
za zdanitelný obrat nově považuje rovněž
prodejní cena zboží realizovaného na
čs. území v jednotkách cizí
měny.
Navrhované úpravy vycházejí zejména
z toho, že
- je nutno pro individuální podnikání
vytvořit v zásadě srovnatelné podmínky
s ostatními subjekty,
- z hlediska administrativní náročnosti je
nutné vytvořit systém pro individuální
podnikatele přijatelný,
- při současných hodnotových proporcích
nelze jednoznačně stanovit, zda je výhodnější
globálně pro individuální podnikatele
nakupovat za velkoobchodní či maloobchodní
ceny (dotované v mnoha případech zápornou
dani z obratu).
Z těchto důvodů se navrhuje v návaznosti
na zákon o individuálním podnikáni,
zákon o důchodové dani a zákon o dani
z příjmů uplatnit odlišné režimy
pro jednotlivé typy individuálně podnikatelských
subjektů. Pro podnikatele, kteří budou zapsáni
v podnikovém rejstříku by platila stejná
pravidla jako prs státní organizace, tedy nákup
za velkoobchodní ceny, prodej za ceny včetně
daně z obratu podle sazeb a podmínek stanovených
v předpisech o dani z obratu. Pro individuální
podnikatele, kteří nebudou zapsáni v podnikovém
rejstříku a kteří budou poplatníky
daně z příjmů obyvatelstva se navrhuje
ponechat nákup za maloobchodní ceny a prodej za
ceny bez daně, nebo při dnešní složitosti
systému daně z obratu by jeho uplatnění
bylo administrativně neúnosné. Bylo zvažováno
i eventuální uplatnění paušální
sazby daně z obratu u individuálních podnikatelů.
To by však znamenalo při stávající
obrovské diferenciaci sazeb vytváření
nejednotných podmínek se všemi důsledky
z toho plynoucí.
Uvedené změny jsou předkládány
k projednání ve formě novely zákona
tak, aby bylo možno urychleně reagovat na změny
v podnikatelských subjektech, bylo možno zdaňovat
obra realizovaný na území Československa
zahraničními subjekty, případně
i obrat realizovaný v zahraničních měnových
jednotkách. Novela má zásadní význam
i pro individuální podnikatele, neboť jim stanoví
podmínky pro svoji podnikatelskou činnost. Zásadní
úprava daně z obratu se pak předpokládá
v souvislosti s reformou celé daňové soustavy,
kdy se uvažuje i o přechodu na všeobecnou daň
z obratu (daň z přidané hodnoty) a uplatnění
spotřebních daní.
Finanční dosah navrhovaná novelizace zákona
na příjmy státního rozpočtu
nelze spolehlivě odhadnout. Je oprávněný
předpoklad, že rozšíření
okruhu podnikatelských subjektů povede ke zvýšení
zdanitelného obratu a tím i výnosu daně
z obratu. Na druhé straně dojde ze stejného
důvodu k podstatnému zvýšení
administrativní náročností u finančních
orgánů.
II. ZVLÁŠTNÍ ČÁST
k § 1:
Nově se definuje úloha daně z obratu jako
nástroje rozdělení a znovurozdělení
národního důchodu.
k § 2:
Rozšiřuje se okruh plátců daně
z obratu o další subjekty, zejména o fyzické
osoby, které byly zapsány do podnikavého
rejstříku a subjekty se sídlem v cizině
provádějící hospodářskou
činnost v Československu.
k § 3:
Dochází k upřesněni předmětu
daně, kdy se výslovně do zákona zakotvuje,
že dani nepodléhají prodeje zboží
do zahraniční, podobně jako dovoz neobchodního
zboží, kde je uplatněno neobchodní clo.
k § 4:
Zdanitelný obrat se upřesňuje tak, aby byl
daňově postižitelný také obrat
zboží realizovaný na území Československa
v jednotkách cizí měny, a to jak rezidenty,
tak i nerezidenty.
k § 14:
Výše penále se upravuje nově na 0,1
% za každý promeškaný den (dříve
0,05 %) tak, aby byla výše penále v daňových
předpisech jednotně upravena. Nově se navrhuje
paušální postihování zkrácení
daně ve výši 20 %, bylo-li zjištěno
finanční správou, a v poloviční
výši, jestliže podnik tuto skutečnost
sám zjisti a nahlásí.
