FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

V. volební období

337

Vládní návrh

ZÁKON

ze dne

kterým se mění a doplňuje zákon č. 157/1989 Sb., o důchodové dani

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 157/1989 Sb., o důchodové dani se mění a doplňuje takto:

1. § 2 odst. 1 písm. g) zní:

"g) ostatní organizace, jejichž vztah ke státnímu rozpočtu není upraven jinými obecně závaznými právními předpisy a fyzické osoby provozující individuální podnikání, zapsané do podnikového rejstříku 16);".

2. Poznámka 15 zní:

"16) 13 zákona č. /1990 Sb., o individuálním podnikání fyzických osob.".

3. § 2 odst. 1 písm. i) zní:

"i) subjekty se sídlem v cizině, jsou-li právnickými osobami, a fyzické osoby provozující individuální podnikání zapsané do podnikového rejstříku 16), které mají bydliště v cizině;".

4. V § 2 odst. 1 se vypouští ustanovení písmena j).

5. § 2 odst. 2 písm. a) zní:

"a) ústřední, krajské a okresní orgány a jim na roveň postavené orgány společenských organizací s výjimkou politických stran a politických hnutí, podniky a hospodářská zařízení přímo napojené na rozpočty ústředních orgánů těchto organizací.".

6. V § 2 odst. 2 pístu. c) se vypouští slovo socialistické".

7. 3 odst. 4 nově zní:

"(4) U bytových družstev, která se zabývají převážně činnostmi pro jiné odběratele než pro bytová družstva, která jsou vlastníky družstevního bytového fondu, je předmětem důchodové daně veškerá činnost a příjmy z ní plynoucí, kromě příjmů z úhrad za užívání družstevních bytů, které jsou ve správě těchto družstev.".

8. V § 3 odst. 6) se na začátku slova "U subjektů se sídlem v cizině" nahrazují slovy "U poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. i).

9. V § 4 odst. 1 se v úvodní větě slova "až i)" nahrazují slovy "až h)".

10. V § 4 odst. 1 se ve větě následující za písmenem d) slova v § 2 odst. 1 písm. a) a b)" nahrazují slovy "v § 2 odst. 1 písm. a), b) a g)".

11. V § 4 odst. 3 se slova "až i)" nahrazují slovy "až h)".

12. V § 4 odst. 4 se vypouštějí slova "a u poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. i)".

13. V § 4 odst. 5 se slova "až i)" nahrazují slovy "až h)".

14. V § 4 se vypouští odstavec 6.

Dosavadní odstavec 9 se označuje jako odstavec 6.

15. V § 4 odst. 7 úvodní věta zní:

"(7) Základem důchodové daně u poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. i) jsou:".

16. V § 4 odst. 7 písm. d) se za slovy "Československé socialistické republiky" nahrazuje čárka tečkou a konec věty se vypouští.

17. V § 4 se vypouští odstavec 8.

18. V § 5 odst. 1 písm. c) se slova "f), g) a i)" nahrazují slovy "f) a g)."

19. V § 5 odst. 1 písm. e) se slova "písm. j)" nahrazují slovy "písm. i)".

20. V § 5 odst. 1 písm. f) se slova "písm. j)" nahrazují slovy "písm. i)".

21. V § 5 odst. 1 písm. g) se slova "písm. j)" nahrazují slovy "písm. i)".

22. V 5 odst. 1 písm. h) se slovo "organizací" nahrazuje slovem "poplatníků".

23. V § 6 odst. 1 se za slova bytovým družstvům uvedeným v § 3 odst. 4" vkládají slova "jiným družstvům, fyzickým osobám provozujícím individuální podnikání uvedeným v 2 odst. 1 písm. g) s výjimkou těch, pro které je stanovena sazba důchodové daně v § 5 odst. 1 písm. h),".

24. 7 odst. 2 zní:

"(2) Poplatníky daně z objemu mezd podle odstavce 1 nejsou bytová družstva a jejich svazy s výjimkou bytových družstev uvedených v § 3 odst. 4, církve, církevní organizace, náboženské společností, nadace, poplatníci uvedení v § 2 odst. 2 písm. b), umělecké svazy, kulturní fondy a organizace zastupující autory nebo výkonné umělce, podniky a hospodářská zařízení ústředních odborových orgánů a další podniky a hospodářská zařízení ústředních orgánů společenských organizací s činnosti nakladatelskou a vydavatelskou, které jsou osvobozeny od důchodové daně podle § 2 odst. 2 písm. a), a podnik Sazka.".

25. V § 9 odst. 1 písm. a) se za slova "Ústředí slovenské advokacie," vkládají slova u podniká a hospodářských zařízení ústředních orgánů společenských organizací s činností nakladatelskou a vydavatelskou", slova vyšších orgánů" se nahrazují slovy ústředních orgánů", slova "České socialistické republiky" a "Slovenské socialistické republiky" se nahrazují slovy "České republiky" a "Slovenské republiky" a vypouští se slovo socialistickými.

26. V § 11 odst. 1 se na konci připojují tato slova nebo od svého zápisu do podnikového rejstříku 16)".

27. V § 11 odst. 4 se slova "písm. j)" nahrazuji slovy písm. i)".

28. V § 11 odst. 7 se slova "písm. j)" nahrazují slovy "písm. i)".

29. V § 18 odst. 4 se slova "písm. j)" nahrazují slovy "písm. i)" a na konci se připojuje tato věta: "U fyzických osob provozujících individuální podnikání, které se staly poplatníky podle § 2 odst. 1 písm. g) a i) v průběhu zdaňovacího období, stanoví placení záloh orgán vykonávající správu daně."

30. V § 19 odst. 1 se slova "poplatníci uvedení v 2 odst. 1 písm. j)" nahrazují slovy "subjekty se sídlem v cizině".

31. V § 19 odst. 4 se slova "poplatníka uvedeného v § 2 odst. 1 písm. j)" nahrazují slovy "subjekt se sídlem v cizině".

32. V § 19 odst. 6 se slova "poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. j)" nahrazují slovy "subjektů se sídlem v cizině".

33. V § 19 odst. 7 se slova "s poplatníkem uvedeným v § 2 odst. 4 písm. j)" nahrazují slovy "se subjekty se sídlem v cizině."

34. V § 20 odst. 6 se slova "České socialistické republiky" nahrazují slovy České republiky" a slova "Slovenské socialistické republiky" nahrazují slovy "Slovenské republiky".

35. V § 26 odst. 2 se v úvodní větě nahrazují slova "a j)" slovy "a i)", slova "České socialistické republiky" slovy "České republiky" a slova "Slovenské socialistické republiky" slovy "Slovenské republiky".

36. V § 26 odst. 3 se slova "v § 2 odst. 1 písm. j)" nahrazují slovy "v § 2 odst. 1 písm. i)".

Čl. II

Zákon č. 157/1989 Sb., o důchodové dani se mění a doplňuje takto:

1. § 2 odst. 2 zní:

"(2) Od důchodové daně jsou osvobozeny:

a) zařízení zabezpečující výběrovou rekreaci a podnik Sazka;

b) umělecké svazy, kulturní fondy a organizace zastupující autory nebo výkonné umělce, podniky a zařízení provozované těmito svazy, fondy a organizacemi.".

2. § 3 odst. 3 zní:

"(3) trvalou hospodářskou činností se pro účely tohoto zákona rozumějí:

a) u společenských organizací veškeré činnosti, pokud z nich plynoucí hrubé příjmy a výnosy převyšují ve zdaňovacím období v úhrnu částku 500 000 Kčs;

b) u organizací s mezinárodním prvkem veškeré činností, pokud z nich plynoucí hrubé příjmy a výnosy převyšují ve zdaňovacím období v úhrnu částku; 250 000 Kčs;

c) u bytových družstev a jejich svazů veškeré činnosti s výjimkou výstavby, provozu a udržování družstevního bytového fondu a družstevních garáži včetně oprav prováděných v bytech členů bytových družstev, pokud z nich plynoucí hrubě příjmy a výnosy převyšuji ve zdaňovacím období v úhrnu částku 250 000 Kčs. Do příjmů z trvalé hospodářské činnosti se nezahrnují příjmy z úhrad za užívání družstevních bytů, které jsou ve správě bytových družstev a u lidových bytových družstev ani příjmy z pronájmu nebytových prostor.".

3. § 5 odst. 1 písm. c) zní:

"c) nepřesahujícího 200 000 Kčs 20 % a z částky přesahující tuto částku 55 % u poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. a) až g). Výjimku tvoří poplatníci, pro které platí sazba důchodové daně uvedená pod písmeny a), d) a h).".

4. § 5 odst. 1 písm. d) zní:

"d) nepřesahujícího 200 000 Kčs 20 % a z částky přesahující tuto částku 40 % u poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. e), u nichž podíl zahraničního účastníka (účastníků) na základním jmění činí více než 30 %, a u poplatníků uvedených v % 2 odst. písm. h)".

5. V § 6 odst. 3 se za slova "Výrobním družstvům invalidů" vkládají slova a podnikům a hospodářským zařízením svazů invalidů".

6. § 7 odst. 2 zní:

"(2) Poplatníky daně z objemu mezd podle odstavce 1 nejsou bytová družstva a jejich svazy s výjimkou bytových družstev uvedených v § 3 odst. 4, církve, církevní organizace, náboženské společnosti, nadace, zařízení zabezpečující výběrovou rekreaci, umělecké svazy, kulturní fandy a organizace zastupující autory nebo výkonné umělce.".

7. V § 9 odst. 1 písm. a) se na konci připojují slova "a u podniků Sazka".

Čl. III

1. Ustanoveni článku I nabývá účinností dnem vyhlášení a použije se poprvé pro zdaňovací období roku 1990.

2. Poplatníci, u nichž bylo podle článku i zrušeno osvobození od důchodové daně a daně z objemu mezd, zaplatí zálohy na důchodovou daň a daň z objemu mezd splatné od počátku roku nejpozději do jednoho měsíce ode dne vyhlášení tohoto zákona.

3. Ustanovení článku II nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1991.

4. S účinností od 1. ledna 1991 se zrušuje 2 a 3 odst.1 vyhlášky federálního ministerstva financí č. 193/1989 Sb., kterou se provádí zákon o důchodové dani.

Důvodová zpráva

I. Obecná část

Právní úprava důchodové dané byla provedena s účinnosti od 1. ledna 1990, a to zákonem č. 157/1989 Sb. I když v rámci zásadní ekonomické reformy se předpokládá provedení výrazné přestavby celé čs. daňové soustavy s účinnosti od r. 1993, je nutno již v současné době provést nezbytné úpravy této daně, které musí reagovat především na:

a) zákon o individuálním podnikání fyzických osob, které budou jako podnikatelé zapsány do podnikového rejstříku;

b) nutnost objektivizace zdaňováni společenských organizaci, které vykonávají rozsáhlou hospodářskou činnost zejména prostřednictvím svých podniků a hospodářských zařízení;

c) nezbytná racionalizační opatřeni.

V návaznosti na zákon o individuálním podnikání fyzických osob se navrhuje, aby s ohledem na charakter tohoto podnikání se jeho podnikatelé, kteří budou zapsáni do podnikového rejstříku, stali poplatníky důchodové daně. V tomto směru se navrhuje doplnit okruh poplatníků této daně včetně stanoveni jejich daňových povinností v rámci jednotlivých ustanoveni citovaného zákona. Cílem navrhovaného řešeni je vytvořit i pro toto podnikáni relativně stejná daňové podmínky, jaké jsou platné pro obdobné organizace.

Fyzické osoby provozující individuální podnikání, které nebudou zapsány do podnikového rejstříku, budou podléhat dani z příjmů obyvatelstva padle nově navrhované samostatné právní úpravy a budou platit pojistné nemocenského pojištění, pokud budou provozovat toto podnikání jako hlavni činnost.

V zájmu vytvořeni stejných daňových podmínek se přechodně pro rok 1990 navrhuje, aby dosavadní daňové osvobození se vztahovalo na všechny společenské organizace i jejich podniky a hospodářská zařízení, a to bez zřetele na to, zda jsou sdružené v Národní frontě. Dosavadní daňové osvobození se však již od roku 1990 nebude vztahovat na politické strany a politická hnuti a na jejich podniky a hospodářská zařízení.

V rámci objektivizace finančních vztahů ke státnímu rozpočtu resp. k rozpočtům národních výborů se s účinnosti od 1. ledna 1991 navrhuje úplné zrušení daňového osvobozeni u všech společenských organizací včetně jejich podniků a hospodářských zařízeni.

Pro přechodné období se předpokládá, že v odůvodněných případech bude možno poskytovat uvedeným organizacím daňové úlevy, pokud si to budou vyžadovat celospolečenské zájmy. Při rozhodování o případných daňových úlevách bude přihlíženo k úrovni dotací poskytovaných ze státního rozpočtu jednotlivým společenským organizacím.

Návrh zákona obsahuje i některá nezbytná racionalizační opatření podrobněji rozvedená ve zvláštní části důvodové zprávy.

Navrhované změny uvedené v čl.I návrhu zákona mají nabýt účinnosti již pro zdaňovací období letošního roku, zatímco změny uvedené v čl.II návrhu zákona mají nabýt účinností až od 1. ledna 1991.Vzhledem k tomu, že celá navrhovaná úprava na sebe úzce navazuje, doporučuje se především z racionálního hlediska ji realizovat v rámci jedné zákonné úpravy.

Finanční dosah navrhované úpravy nelze v současné době podrobněji kvantifikovat. Je tomu proto, že nelze ani předběžně odhadnout rozsah a předpokládané výsledky individuálního podnikání fyzických osob zapsaných do podnikového rejstříku. Vzhledem k výraznějším změnám v rozsahu a formách provozovaní hospodářské činnosti jednotlivými společenskými organizacemi včetně politických stran a politických hnuti, nelze v této době odpovědně vyčíslit ani v této oblasti finanční dosah navrhovaných opatření.

Je však nutno předpokládat, že se výrazně rozšíří okruh poplatníků provozujících individuální podnikání. Tomu bude nutno uzpůsobit i zabezpečení důsledného výkonu správy této daně tak, aby nedocházelo k daňovým únikům.

II. Zvláštní část

K čl. I

K bodu 1 až 4 a navazujícím ustanovením

V návaznosti na připravovaný zákon o individuálním podnikání fyzických osob navrhuje se rozšíření okruhu poplatníků o fyzické osoby provozující individuální podnikání, které jsou zapsané do podnikového rejstříku, a to se sídlem nebo bydlištěm v tuzemsku i v cizině. Současně se upřesňuje název některých poplatníků, a to v souladu s novelizací hospodářského zákoníku. V důsledku toho se navrhuje úprava dalších ustanovení zákona (bod 6, 8, 9 až 13, 15, 18 až 22, 27 až 33, 35 a 36).

K bodu 5

S ohledem na potřebu objektivizace financování politických stran a politických hnutí se navrhuje již s účinností pro rok 1990 zrušení dosavadního osvobození od důchodové daně pro politické strany, politická hnutí a pro jejich podniky a hospodářská zařízení. Toto opatření se navrhuje i vzhledem k tomu, že dosavadní rozsah jimi provozované běžné hospodářské činnosti je značně rozdílný a nelze vyloučit jeho další diferencovaný rozvoj. I u těchto subjektů je nutno přitom zajistit možnost provádění daňových kontrol ve spojitosti s provozováním hospodářské činnosti. V odůvodněných případech bude možno jednotlivým subjektům poskytnout v rámci zákonného zmocnění úlevy na důchodové dani, a to zejména pokud si to budou vyžadovat společenské zájmy.

Zrušení daňového osvobození pro ostatní společenské organizace včetně jejich podniků a hospodářských zařízení se navrhuje s účinností až od 1. ledna 1991 (viz čl. II bod 1), a to vzhledem k výraznému snížení dotací již po rok 1990.

K bodu 7

Upřesňuje se vymezení předmětu důchodové daně u bytových družstev, která se zabývají převážně (nad 50 %) činnostmi pro jiné odběratele než pro základní činnost bytových družstev. Předmětem důchodové daně u těchto družstev bude veškerá činnost a příjmy z ní plynoucí s výjimkou příjmů z úhrad za užívání družstevních bytů, pokud jsou v jejich správě.

K čl. II

K bodu 1

Z důvodů jednotných davových podmínek pro poplatníky provozující hospodářskou činnost se navrhuje zrušení osvobození pro orgány společenských organizací a jejich podniky a hospodářská zařízení s výjimkou zařízení zabezpečujících výběrovou rekreaci a podniku Sazka, jehož příjmy z loterijních činností jsou používány k financováni veřejněprospěšných činnosti v oblasti tělovýchovy a kultury.

V odůvodněných případech bude možno v rámci zákonného zmocnění poskytovat úlevy, a to zejména i v těch případech, kde si to budou vyžadovat společenské zájmy.

K bodu 2

Z racionálního hlediska se navrhuje vymezení trvalé hospodářské činnosti u základních organizací společenských organizací tak, že předmětem důchodové daně budou veškeré příjmy z hospodářské činnosti, pokud převýší navrhovanou hranici 500 tis. Kčs hrubých příjmů. Do této hranice nebudou tyto organizace zdaňovány. Dosavadní hranice činila 250 tis. Kčs, přičemž prováděcí vyhláška dále vymezovala činnosti, jejichž příjmy nebyly předmětem zdanění. Tato úprava by výrazně zjednodušila správu i kontrolu důchodové daně při zamezení různých sporů.

Ve vymezeni trvalé hospodářské činnosti u organizací s mezinárodním prvkem a u bytových družstev se nenavrhují změny proti dosavadnímu stavu. Dosavadní vymezení v prováděcí vyhlášce se doplňuje do zákona.

K bodu 3 a 4

V návaznosti na nově navrhované vymezení jednotlivých skupin poplatníků se provádí i upřesnění ve vztahu k sazbám důchodové daně.

Dosavadní zvýhodnění 40%-ní sazbou důchodové daně se vztahuje na společné podniky i s nepatrným podílem zahraniční majetkové účasti. V zájmu zamezení případného zneužívání tohoto daňového zvýhodnění se navrhuje, aby snížená 40%-ní sazba se vztahovala pouze na ty podniky, u nichž podíl zahraniční majetkové účasti bude činit nejméně 30 %.

K bodům 14, 16 a 17

Z praktického hlediska se navrhuje vypuštěni ustanovení o minimálním základu důchodové daně ve vztahu k objemu mezd.

K bodu 23

Okruh poplatníků, kterým budou poskytovány slevy na důchodové dani k podpoře přednostního rozvoje služeb se navrhuje rozšířit o fyzické osoby provozující individuální podnikaní (bod I) s výjimkou těch, pro které je stanovena sazba důchodové daně podle progresivní stupnice a o jiná družstva. Toto opatření sleduje vytvoření jednotných podmínek s ostatními poplatníky poskytujícími služby.

K bodu 24 a 25

V souvislosti s navrhovaným omezením poplatníků osvobozených od daně z objemu mezd se rozšíří okruh poplatníků daně z objemu mezd o podniky a hospodářská zařízeni politických stran a politických hnutí, a to v návaznosti na platnou konstrukci cen a na systém zdaňování obdobných poplatníků.

Pro podniky a hospodářská zařízení s vydavatelskou a nakladatelskou činností se navrhuje sazba daně z objemu a mezd ve výši 20, která platí pro ozdobné organizace podléhající odvodu z objemu mezd.

U bytových družstev, která se zabývají převážně správou a údržbou bytového fondu se platí pojistné nemocenského pojištění ve výši 10 %. Stejné zvýhodnění bude uplatněno i u bytových družstev, u nichž převažují jiné činnosti, a to formou úlev na dani z objemu mezd ve výši rozdílu mezi daní vypočtenou podle stanovené sazby a výší pojistného nemocenského pojištění připadajícího na mzdy spojené s výstavbou, správou a údržbou družstevního bytového fondu.

K bodu 26

Jde o stanovení lhůty pro daňovou registraci pro fyzické osoby provozují individuální podnikání.

K bodu 34

Jde o upřesněni názvů republik.

K bodu 5

Při zrušení daňového osvobození podniků a hospodářských zařízení svazů invalidů se současně navrhuje uplatnit ustanovení o slevách na důchodové dani závislé na počtu zaměstnávaných občanů se změněnou pracovní schopností i pro tyto organizace, stejně tak, jak je tomu u výrobních družstev invalidů.

K bodu 6 a 7

K zachování jednotných podmínek navrhuje se rozšíření okruhu poplatníků daně z objemu mezd tak, aby poplatníky této daně byly všechny podniky a hospodářská zařízení společenských organizací s výjimkou zařízení zabezpečujících výběrovou rekreaci.

Pro podnik Sazka se navrhuje uplatnění sazby daně z objemu mezd ve výši 20 %, tj. sazby platné pro obdobné poplatníky.

V Praze dne 26. března 1990

Předseda vlády ČSSR

Ministr financí ČSSR



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP