Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Zákon č. 173/1988 Sb., o podniku se zahraniční
majetkovou účastí se mění a
doplňuje takto:
1. § 1 se vypouští.
2. § 2 zní
(1) Podnikem se zahraniční majetkovou účastí
(dále jen "podnik") je právnická
osoba s hospodářskou činností, která
má sídlo na území Československé
socialistické republiky; pokud se na založení
nebo po tomto založení na jejím podnikání
podílí zahraniční účastník.
(2) Zahraničním účastníkem
pro účely tohoto zákona se rozumí
právnická osoba se sídlem a fyzická
osoba s bydlištěm mimo území Československé
socialistické republiky, která se podílí
majetkovým vkladem na podniku.
(3) Československým účastníkem
pro účely tohoto zákona se rozumí
právnická osoba se sídlem a fyzická
osoba s bydlištěm na území Československé
socialistické republiky, která se podílí
majetkovým vkladem vedle zahraničního účastníka
na podniku.
(4) Ustanovení tohoto zákona se vztahují
i na případy, kdy podnik zakládá nebo
na jeho podnikání se podílí výlučně
zahraniční účastník.".
3. § 3 zní
Vznik, právní forma, právní poměry
a zánik podniku se řídí československým
právem. [Zákon č. 243/1949 Sb., o akciových
společnostech. Zákon č. 101/1963 Sb., o právních
vztazích v mezinárodním obchodním
styku (zákoník mezinárodního obchodu).]".
4. Nadpis části II. zní: "Povolování
založení podniku".
5. § 5 zní:
Podnik může vzniknout jen na základě
a v mezích povolení uděleného federálním
ministerstvem financí v dohodě s ministerstvem financí,
cen a mezd republiky, na jejímž území
má mít podnik sídlo (dále jen "povolení").
V oblasti bankovnictví uděluje povolení Státní
banka československá.".
6. § 6 zní.
(1) Žádost o povolení může podat
kterýkoliv účastník. V žádosti
uvede:
a) název, sídlo, právní formu a předmět
podnikání podniku;
b) název, sídlo, popřípadě
bydliště a předmět podnikání
účastníků;
c) výši základního jmění,
výši podílů jednotlivých účastníků,
formu a měnu těchto podílů, výši
rezervního fondu, zastoupení účastníků
v orgánech podniku, pokud jeho určení připouští
právní forma podniku, jakož i způsob
rozdělení zisku a krytí ztrát, pokud
to nevyplývá z právní formy podniku.
(2) Jestliže podnik zakládá více osob,
přiloží k žádosti o povolení
návrh smlouvy o založení podniku a návrh
jeho stanov nebo statutu.".
7. § 7 odst. 1 zní:
"(1) Při rozhodování o udělení
povolení se přihlédne k tomu, zda jsou předpoklady,
že zakládaný podnik přispěje
k prohloubení účelného zapojení
československého hospodářství
do mezinárodní dělby práce a že
při hospodářské činnosti si
bude vytvářet dostatečné finanční
zdroje v československé měně a v zahraničních
měnách.".
8. § 7 odst. 3 zní:
"(3) Rozhodnutí o povolení se vydává
ve správním řízení [Zákon
č. 71/1967 Sb., o správním řízeni
(správní řád).] nejpozději
do 60 dnů po předložení žádosti.".
9. § 12 zní:
Podnik vytváří po svém založení
rezervní fond ve výši a způsobem určeným
ve stanovách nebo statutu. Tento fond ročně
doplňuje ze zisku zbylého po uhrazení daní
minimálně ve výši 5%, a to až do
výše určené ve stanovách nebo
statutu. Minimální výše rezervního
fondu činí 10 základního jmění.
Podnik je povinnen pro část rezervního fondu
zajistit devizové prostředky.".
10. § 13 zní:
Po splnění daňových povinností
a po přídělech do fondu (§ 12) může
podnik použít zisk k rozdělení mezi
účastníky.".
11. § 15 zní:
Na podnik se vztahuje nabídková povinnost stanovená
v devizových předpisech. [§ 12 odst. 1 písni.
a) devizového zákona č. 162/1989 Sb. Vyhláška
č. 169/1989 Sb., kterou se provádí devizový
zákon ve znění vyhlášky č.
Sb.]".
12. § 16 zní:
Podnik může zřizovat účty v zahraniční
měně u československého devizového
peněžního ústavu nebo se souhlasem Státní
banky československé u zahraniční
banky.".
13. § 18 zní:
Podnik může přijmout úvěr v zahraniční
měně od československého devizového
peněžního ústavu; od banky zahraniční
může takový úvěr přijmout
na základě souhlasu Státní banky československé.".
14. § 28 zní:
Vláda Československé socialistické
republiky může stanovit nařízením,
kdy lze podnik založit bez povolení nebo upravit odchylně
podmínky a postup při udělování
tohoto povolení.".
Povolení udělená před účinností
tohoto zákona podle dosavadních předpisů
k uzavření smlouvy o založení podniku
se považují za povolení k založení
podniku udělená podle tohoto zákona.
Předsednictvo Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky se
zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo
úplné znění zákona č.
173/1988 Sb., o podniku se zahraniční majetkovou
účastí, jak vyplývá ze změn
a doplnění provedených tímto zákonem.
Tento zákon nabývá účinnosti
Nutnost nové úpravy zákonné úpravy
podniků se zahraniční majetkovou účastí
vyplývá z nové zákonné úpravy
hospodářských styků se zahraničím
a zákonné úpravy akciových společností.
Účelem navrhované novelizace je i zajištění
provádění těch částí
programového prohlášení vlády
ČSSR, přednesené ho Federálnímu
shromáždění ČSSR dne 19. prosince
1989, jež se týkají přechodu na tržní
hospodářství.
V čs. právním řádu je zakládání
podniků se zahraniční majetkovou účastí
upraveno zákonem č. 173/1988 Sb., o podniku se zahraniční
majetkovou účastí. Přes krátkou
dobu, která uplynula od vydání tohoto zákona,
byl jeho obsah v důležitých aspektech překonán
dalším politickým vývojem. Tento zákon
vylučuje čs. fyzické osoby z možnosti
účasti na podnicích se zahraniční
majetkovou účastí a zahraniční
účastníky omezuje tak, že se snižuje
jejich zájem o zakládání podniků
v ČSSR.
V souladu s programovým prohlášením
vlády ČSSR ze dne 19. prosince 1989 je hlavním
účelem navrhované právní úpravy
dosažení těchto cílů:
1. Umožnit, aby na podnicích se zahraniční
majetkovou účastí se účastnily
i čs. fyzické osoby.
2. Umožnit, aby za podmínek stanovených zákonem
mohly zahraniční osoby samy zakládat podniky
v ČSSR.
3. Poskytnout výhody, jež vyplývají
pro zahraniční účastníky z
obsahu zákona nejen v případech, kdy podnik
byl založen za účasti zahraničního
účastníka, nýbrž i v případech,
kdy se zahraniční účastník
teprve po založení podniku podílí na
jeho podnikání.
4. Změnit povolení k uzavření smlouvy
o založení podniku na povolení k založení
podniku, aby mohly být zakládány podniky
i jednotlivými osobami.
5. Umožnit, aby povolení k založení podniku
se zahraniční majetkovou účastí
požádal nejen čs. účastník,
ale i zahraniční účastník.
6. Zjednodušit povolovací řízení.
Vedle těchto hlavních cílů usiluje
navrhovaná právní úprava o zpřesněni
některých ustanovení.
Z navrhované úpravy nevyplynou dodatečné
výdaje pro státní rozpočet. Z přijetí
navrhované úpravy vyplyne potřeba zřídit
na FMF útvar skládající se asi z S
pracovníků pro posuzování žádostí
o povolení.
K § 2:
Z navrhovaného znění vyplývá,
že zákon se vztahuje i na zakládání
podniků pouze zahraničními osobami v ČSSR,
dále že se na něm mohou účastnit
i čs. fyzické osoby. Postavení podniku se
zahraniční majetkovou účastí
mají i podniky založené čs. osobami
ode dne, kdy se na podniku účastní zahraniční
osoba. Převod podílu čs. účastníka
na zahraničního účastníka regulují
devizové předpisy.
K § 3:
Na rozdíl od dosavadní úpravy se nevyžaduje,
aby i smlouva o založení podniku a vztahy z ní
vyplývající se řídily čs.
právem a strany mají v tomto směru i možnost
volby práva.
K § 5:
Poněvadž se připouští možnost
založení podniku i jednou osobou, nahrazuje se povolení
k založení podniku. Z nově navrženého
znění § 6 odst. 2 však vyplývá,
že k žádosti o založení podniku má
dojít ještě před uzavřením
smlouvy o založení podniku v případech,
kdy podnik zakládá více osob.
K § 6:
Navrhovaná úprava připouští,
aby o povolení požádal i zahraniční
účastník. Vyžadovaný obsah žádostí
se přizpůsobuje novému pojetí regulace.
K § 7:
Při rozhodování o povolení se uplatní
především devizová hlediska. V zájmu
pružnějšího vyřizování
žádostí o povolení se navrhuje v odstavci
3 zkrácení dosavadní lhůty 3 měsíců
na 60 dní.
K § 12:
Vytvoření rezervního fondu se vyžaduje
v rozsahu, jež určí stanovy nebo statut hned
na počátku činnosti podniku se zahraniční
majetkovou účastí. Tento fond musí
být zvyšován stanoveným způsobem
až do výše, kterou rovněž určí
stanovy nebo statut.
K § 15:
Z připomínek FMF, SBČS, SPK a dalších
účastníků připomínkového
řízení vzešel požadavek neosvobozovat
podnik od nabídkové povinnosti stanovené
devizovými předpisy. V některých mezistátních
smlouvách o podpoře a ochraně investic, jež
budou uzavírány, bude žádoucí
posuzovat přijetí liberálnějšího
transferu zisku. Důsledky takto sjednaného liberálnějšího
transferu bude nutno posuzovat s ohledem na stav čs. devizového
hospodářství. V souvislosti s tím
se navrhuje stanovit nabídkovou povinnost v rozsahu vymezeném
v prováděcím předpisu k devizovému
zákonu.
K § 28:
Znění se upravuje vzhledem k změněnému
předmětu povolení.
V Praze dne 26. března 1990.