poslance Ladislava Lise, Ing. Pavola Balgavého, CSc.,
JUDr. Vladimíra Mikuleho, Ing. Jana Šterna, Ing. Jána
Langoše, Petra Kučery, Ing. Miloše Zemana
Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
V případě, kdy právní předpisy
zakládají oprávnění Revolučního
odborového hnutí, se tato oprávnění
vztahují na odborové organizace a orgány
vytvořené na základě svobodného
odborového sdružování za podmínek
dále uvedených.
1) Působí-li v zaměstnavatelské organizaci
vedle sebe více odborových organizací, musí
zaměstnavatelská organizace v případech
týkajících se všech nebo většího
počtu pracovníků, kdy obecně závazné
právní předpisy vyžadují projednání
nebo souhlas odborového orgánu, plnit tyto povinnosti
vůči příslušným orgánům
všech zúčastněných odborových
organizací, pokud se s nimi nedohodne jinak. Nedohodnou-li
se odborové orgány všech zúčastněných
odborových organizací, zda souhlas udělí
nebo ne, postačí projednání s nimi.
2) Ustanovení první věty předchozího
odstavce se obdobně použije i pro sjednávání
kolektivních smluv s tím, že jménem
kolektivu pracovníků mohou příslušné
odborové orgány působící v
zaměstnavatelské organizaci vystupovat a jednat
s právními důsledky pro všechny pracovníky
jen společně a ve vzájemné shodě,
pokud se mezi sebou a se zaměstnavatelskou organizací
nedohodnou jinak.
1) Působí-li v zaměstnavatelské organizaci
vedle sebe více odborových organizaci, vystupuje
v pracovně právních a obdobných vztazích,
týkajících se jednotlivých pracovníků
příslušný odborový orgán
odborové organizace, jíž je pracovník
členem.
2) V případě uvedeném v odst. 1 vystupuje
v pracovně právních vztazích jménem
pracovníka, který není odborově organizován,
odborový orgán odborové organizace s největším
počtem členů v zaměstnavatelské
organizaci, pokud pracovník neurčí jinak.
3) Odmítne-li orgán odborové organizace udělit
předchozí souhlas k výpovědi a nebo
k okamžitému zrušení pracovního
poměru daných pracovníkovi, může
na žádost zaměstnavatelské organizace
udělit souhlas vyšší odborový orgán
odborové organizace uvedené v předchozích
odstavcích. Není-li takový orgán,
postačí k uvedeným právním
úkonům projednání s příslušným
orgánem odborové organizace.
4) Nemá-li odborová organizace vyšší
odborový orgán, postačí k právním
úkonům zaměstnavatelské organizace
podle odst. 3 vůči odborovým funkcionářům
uvedeným v § 59 zákoníku práce
souhlas odborového orgánu odborové organizace.
Pokud zákon vyžaduje, aby právní předpis
byl vydán v dohodě s orgánem Revolučního
odborového hnutí, je nutno jej projednat s příslušnými
odborovými orgány. Příslušnými
odborovými orgány jsou orgány federace a
konfederace odborových svazů a sdružení.
Jde-li o právní předpisy pro jednotlivá
odvětví, jsou příslušnými
odborovými orgány odborové svazy a sdružení.
ustanovení věty první platí obdobně
ve vztahu k příslušným ústředním
orgánům družstevních a společenských
organizací.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Účelem navrhované právní úpravy
je zabezpečit soulad právních předpisů
s úmluvou MOP č. 87 o svobodě odborů
a ochraně práva odborů se sdružovat,
a s Mezinárodním paktem o hospodářských,
sociálních a kulturních právech, pokud
jde o požadavek, aby právní předpisy
nebránily v řádném výkonu odborových
práv. V souladu s tímto požadavkem není
úprava v řadě právních předpisů,
které v jimi upravovaných právních
vztazích umožňují reálný
výkon odborových práv pouze jedné
odborové organizaci. Revolučnímu odborovému
hnutí a jeho organizačním složkám.
V současné době v Československu existuje
faktický stav odborového pluralismu.
Proto je nezbytné v zájmu právní jistoty
tento nesoulad řešit přijetím zákona,
který by na přechodné období, stanoví
základní pravidla partnerství odborových
orgánů nově vzniklých a vznikajících
odborových organizací ke státním orgánům
a zaměstnavatelským organizacím.
Navržený zákon proto v § 1 obecně
vztahuje všechna oprávnění Revolučního
odborového hnutí na odborové orgány
a organizace vytvořené na základě
svobodného odborového sdružování.
V § 2 řeší případy, kdy
v zaměstnavatelské organizaci působí
více odborových organizací, kdy právní
předpis vyžaduje projednání nebo souhlas
odborového orgánu a důsledky rozhodnutí
se dotýkají všech nebo většího
počtu pracovníků.
V § 3 řeší případy, kdy
odborový orgán vystupuje v pracovně právních
vztazích jménem pracovníka. Preferuje především
členství pracovníka odborové organizace
a pro případy, kdy pracovník není
odborově organizován stanoví, že příslušným
odborovým orgánem odborové organizace je
ta, která má nejvíce členů.
Pracovník má možnost určit si odborovou
organizaci jinou.
V § 4 řeší případy, kdy
zákon vyžaduje partnerství odborového
orgánu při vydávání právních
předpisů. Přitom vychází z
toho, že partnerem státních orgánů
mohou být jen federace a konfederace odborových
svazů a sdružení.
Předkládaný návrh zákona byl
projednán se zástupci Ústavu státu
a práva Československé akademie věd,
a zástupci vybraných federálních ministerstev
a představiteli rozhodujících odborových
svazů.
S ohledem na čl. 37 odst. 3 ústavního zákona
143/1963 Sb. o československé federaci, navrhovaná
právní úprava patří do působnosti
federace.