Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Tento zákon se vztahuje
a) na nebytové prostory, jimiž jsou místnosti
nebo soubory místností, které podle rozhodnutí
stavebního úřadu jsou určeny k jinému
účelu než k bydlení; nebytovými
prostory nejsou příslušenství bytu,
ani společné prostory domu;
b) na byty, u kterých byl udělen souhlas k jejich
užívání k nebytovým účelům
[§ 57 odst. 2 zák.č. 41/1964 Sb., o hospodaření
s byty,ve znění zákona ČNR č.
146/1971 Sb. a zák.SNR č. 159/1971 Sb.].
S prostory uvedenými v § 1 (dále jen "nebytové
prostory") nakládají jejich vlastníci
nebo ti, kteří vykonávají právo
hospodaření; u nebytových prostor v objektech,
se kterými hospodaří bytová organizace
národního výboru, přísluší
právo s nimi nakládat národnímu výboru
(dále jen "pronajimatel").
(1) Pronajimatel může nebytový prostor přenechat
k užívání jinému (dále
jen "nájemce") smlouvou o nájmu (dále
jen "smlouva").
(2) Nebytové prostory se pronajímají k účelům,
ke kterým jsou stavebně určeny [§
85 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu
(stavební zákon)]. Místnosti určené
k provozování obchodu a služeb lze pronajímat
jen po předchozím souhlasu národního
výboru.
(3) Smlouva musí mít písemnou formu a musí
obsahovat předmět a účel nájmu,
výši a splatnost nájemného a způsob
jeho platby, a nejde-li o nájem na dobu neurčitou,
dobu, na kterou se nájem uzavírá.
(4) Pokud je smlouva uzavřena bez souhlasu národního
výboru podle odstavce 2 nebo neobsahuje náležitosti
podle odstavce 3, je neplatná.
V případech stanovených zákony národních
rad lze přikázat pronajimateli, aby pronajal nebytový
prostor a uzavřel nájemní smlouvu s určeným
nájemcem; v tomto případě může.
pronajimatel vypovědět smlouvu jen se souhlasem
orgánu, který přikázal její
uzavření. Ustanovení tohoto zákona
jinak zůstávají nedotčena.
(1) Není-li ujednáno jinak, pronajimatel je povinen
odevzdat nebytový prostor nájemci ve stavu způsobilém
k smluvenému nebo obvyklému užívání,
v tomto stavu jej svým nákladem udržovat a
zabezpečovat řádné plnění
služeb, jejíchž poskytování je
s užíváním nebytového prostoru
spojeno.
(2) Nájemce je oprávněn užívat
nebytový prostor v rozsahu dohodnutém ve smlouvě.
(3) Nájemce je povinen hradit náklady spojené
s obvyklým udržováním.
(4) Nájemce je povinen bez zbytečného odkladu
oznámit pronajimateli potřebu oprav, které
má pronajimatel provést, a umožnit jejich provedení;
jinak nájemce odpovídá za škodu, která
nesplněním povinnosti vznikla.
(1) Nájemce je oprávněn přenechat
nebytový prostor nebo jeho část na dobu určitou
do podnájmu jen se souhlasem pronajimatele.
(2) Práva a povinnosti vyplývající
z § 5 se vztahují i na toho, komu byl nebytový
prostor předán do podnájmu.
Není-li výše nájemného nebo úhrada
za podnájem upravena zvláštním předpisem,
stanoví se dohodou.
Může-li nájemce užívat nebytový
prostor omezeně jen proto, že pronajimatel neplní
své povinnosti ze smlouvy nebo povinnosti stanovené
tímto zákonem, má nájemce nárok
na poměrnou slevu z nájemného; toto ustanovení
se vztahuje též na podnájem.
(1) Nájem sjednaný na dobu určitou skončí
uplynutím doby, na kterou byl sjednán.
(2) Pronajimatel může písemně vypovědět
smlouvu uzavřenou na dobu určitou před uplynutím
doby, jestliže
a) nájemce užívá nebytový prostor
v rozporu se smlouvou;
b) nájemce je o více než 1 měsíc
v prodlení s placením nájemného nebo
úhrady za služby, jejichž poskytování
je spojeno s nájmem;
c) nájemce, který na základě smlouvy
má poskytovat pronajimateli na úhradu nájemného
určité služby, tyto služby neposkytuje
řádně a včas;
d) nájemce nebo osoby, které s ním užívají
nebytový prostor, přes písemné upozornění
hrubě porušují klid nebo pořádek;
e) užívání nebytového prostoru
je vázáno na užívání bytu
a nájemci byla uložena povinnost byt vyklidit;
f) bylo rozhodnuto o odstranění stavby, o přestavbě
nebo rekonstrukci domu, jež brání užívání
nebytového prostoru;
g) nájemce přenechá nebytový prostor
nebo jeho část do podnájmu bez souhlasu pronajimatele.
(3) Nájemce může písemně vypovědět
smlouvu uzavřenou na dobu určitou před uplynutím
sjednané doby, jestliže
a) ztratí způsobilost k provozování
činnosti, pro kterou si nebytový prostor pronajal;
b) nebytový prostor se stane nezpůsobilý
ke smluvenému užívání.
Je-li nájem uzavřen na dobu neurčitou, jsou
pronajimatel i nájemce oprávněni vypovědět
smlouvu písemně bez udání důvodu,
není-li dohodnuto jinak; nájem uzavřený
za účelem poskytování veřejně
prospěšných služeb lze však vypovědět
jen po předchozím souhlasu národního
výboru.
Pronajimatel je povinen vypovědět smlouvu, jestliže
mu byla uložena povinnost uzavřít smlouvu s
přikázaným nájemcem.
Výpovědní lhůta je 3 měsíce,
nebylo-li dohodnuto jinak; počítá se od prvého
dne měsíce následujícího po
doručení výpovědi.
Nebylo-li dohodnuto jinak, je v případě ukončení
nájmu nájemce povinen vrátit nebytový
prostor ve stavu, v jakém ho převzal s přihlédnutím
k obvyklému opotřebení.
a) zánikem předmětu nájmu;
b) smrtí nájemce;
c) zánikem organizace, je-li nájemcem.
(1) Práva užívání nebytových
prostor, vzniklá podle dosavadních předpisů,
se řídí tímto zákonem a považují
se za vztahy vzniklé na základě smlouvy uzavřené
na dobu neurčitou. Tímto ustanovením nejsou
dotčena práva užívání
vyplývající z věcného břemene
[§ 135 b a násl. zákona č. 40/1964
Sb., občanský zákoník, ve znění
zákona č. 131/1982 Sb.].
(2) Správní řízení zahájená
podle dosavadních právních předpisů
o hospodaření s nebytovými prostory se k
počátku účinnosti tohoto zákona
zastavují.
(3) Tento zákon se nevztahuje na nebytové prostory
užívané podle zákona č. 123/1975
Sb., o využívání půdy a jiného
zemědělského majetku k zajištění
výroby, ve znění zákona č.
95/1988 Sb.
Zrušují se
1. § 196, § 197, § 392, § 393, § 493
odst. 2 zákona č. 40/1964 Sb., občanský
zákoník,
2. zákon č. 111/1950 Sb., o hospodaření
s některými místnostmi,
3. vládní nařízení č.
172/1950 Sb., kterým se provádí zákon
č. 111/1950 Sb.,
4. vládní nařízení č.
52/1955 Sb., o přesunu působnosti v hospodaření
s některými místnostmi,
5. směrnice vlády č. 412/1959, uveřejněná
v částce 42/1959 Ú.l., pro činnost
výkonných orgánů národních
výborů při plánovitém hospodaření
s nebytovými místnostmi.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1990.
1) Obecně
Současné předpisy o hospodaření
s nebytovými místnostmi, zák. č. 111/1950
Sb., o hospodaření s některými místnostmi,
vlád. nař. č. 172/1950 Sb., kterým
se provádí zák. č. 111/1950 Sb., vlád.
nař. č. 52/1955 Sb., o přesunu ve věcech
hospodaření s některými místnostmi
a Směrnice vlády č. 412/1959, pro činnost
výkonných orgánů národních
výborů při plánovitém hospodaření
s nebytovými místnostmi, zveřejněná
v částce 42/ /1959 Ú.l., k nimž přistupuje
i aplikace některých ustanovení občanského
zákoníku a hospodářského zákoníku,
jsou důsledně založeny na principu administrativního
rozdělování. Tento princip se uplatňuje
jak u uspokojování požadavků občanů,
tak organizací. Minimálně se přitom
obecně přihlíží k majetkovým
vztahům k nemovitostem. Ve velké míře
se při přidělování také
uplatňuje osobní vliv zástupců podniků
i jednotlivých osob. Naproti tomu téměř
žádný vliv na využití nebytových
místností nemá otázka výše
úhrady za užívání, zvláště
pak proto, že se u velkých podniků jedná
o zanedbatelné částky v jejich hospodaření.
Nevhodnost administrativního uspokojování
požadavků na nebytové místnosti vystupuje
do popředí zvláště při
snaze zrovnoprávnit veškeré subjekty práva,
občany, organizace i stát. Proto se doporučuje
zrušit tento způsob přidělování
místností a stanovit, že občané
a další právní subjekty, které
mají ve vlastnictví budovy, v nichž jsou nebytové
prostory (dále jen vlastník), hospodaří
s nebytovými prostory tak, aby je účelně
a hospodárně využívaly; pokud je nepotřebují
pro sebe, mohou je přenechat jiným subjektům
do nájmu, aniž by k tomu bylo zapotřebí
souhlasu národního výboru, či jiného
státního orgánu.
K tomu účelu se navrhuje zrušit stávající
předpisy o hospodaření s nebytovými
prostory a vydat zcela nový zákon.
Vydání navrhovaného zákona současně
vyžaduje zrušit ustanovení § 196, 197, 392,
393 a 493 odst. 2 občanského zákoníku
a změnit § 349 hospodářského
zákoníku. Zrušovací ustanovení
jsou obsahem předloženého návrhu zákona,
změna § 348 hospodářského zákoníku
je zahrnuta do připravované novely hospodářského
zákoníku. U obou případech se jedná
o úpravy, které mají vstoupit v účinnost
ke stejnému datu.
Možnost ovlivnit využití nebytových prostor
v souladu se zájmy obce se nadále předpokládá
zejména prostřednictvím finančních
nástrojů, jmenovitě místních
poplatků nebo dotací a z hlediska samotného
zákona pak přiznáním postavení
vlastníka národnímu výboru v případech,
kdy se jedná o nebytové prostory v domech spravovaných
bytovými organizacemi. Pokud jde o specifické zájmy
usměrnit využití místností pro
obchod a služby,řeší se tato otázka
právem národního výboru dávat
předchozí souhlas k uzavření nájemních
smluv.
Vzhledem k tomu, že předmětná právní
úprava užívacího práva k nebytovým
prostorům se dotýká zejména občanského
a hospodářského zákoníku, navrhuje
se upravit obecné podmínky hospodaření
s těmito prostory zákonem Federálního
shromáždění. V zákoně
se předpokládá, že budou stanoveny případy,
kdy lze z důvodů veřejného zájmu
(např. umístění orgánu státní
správy, soudu, prokuratury) přikázat vlastníkovi
nájemce do nájmu.
2) K jednotlivým paragrafům
K § 1
Zákon se vztahuje na místnosti nebo soubor místností,
které jsou určený k jinému účelu
než k bydlení. Taktéž na byty, u kterých
byl dán souhlas k jejich dočasnému využití
k nebytovým účelům.
K § 2
Právo nakládat s nebytovými prostory mají
podle navržené právní úpravy
vlastníci a ti, kterým přísluší
právo hospodaření, a to tak, že je mohou
pronajímat jiným subjektům do nájmu.
Vzhledem k pochybnostem o postavení národních
výborů k majetku, s nímž hospodaří
podniky bytového hospodářství, je
jednoznačně stanoveno, že právo uzavírat
nájemní smlouvy přísluší
národním výborům.
K § 3
V zájmu právní jistoty účastníků
se jeví jako vhodné, aby smlouva o nájmu
nebytového prostoru měla písemnou formu a
obsahovala obligatorně stanovené náležitosti.
V zájmu ovlivnění využití nebytových
prostor určených pro obchod a služby v souladu
se zájmy obce se dává národnímu
výboru právo spolurozhodovat o uzavírání
nájemních smluv těchto prostor; smlouva uzavřená
bez předchozího souhlasu národního
výboru je neplatná.
K § 4
Ve výjimečných případech, za
které se považuje umístění státních
orgánů, je třeba umožnit přikázání
nájemníka do nájmu. Jde o výjimečné
řešení, které však neomezuje pronajimatele
v jeho právech sjednat ostatní náležitosti
u smlouvy v souladu s jeho oprávněnými nároky.
Těmi je myšlena zejména úhrada za pronájem
nebytových prostor, resp. stanovení jiných
podmínek ve smlouvě.
Možnost přikázání do nájmu
upravují zákony národních rad. Předpokládá
se, že toto zmocnění bude dáno jedině
Národnímu výboru hl.m.Prahy a Národnímu
výboru hl.m.SSR Bratislavy a tak bude vytvořena
možnost, aby tato města odpovídajícím
způsobem zabezpečovala plnění úkolů
hlavních měst federace a republik.
K § 5
Pronajaté místnosti je třeba užívat
zásadně k účelu a v rozsahu stanoveném
ve smlouvě. Vzhledem k tomu, že nebytové prostory
mohou být používány k nejrůznějším
účelům, předpokládá
se, že práva a povinnosti jak vlastníka, tak
nájemce nebytového prostoru budou individuálně
upraveny smlouvou. Pokud tomu tak nebude, stanoví se základní
povinnosti, jak vlastníka, tak nájemce přímo
v zákoně.
K § 6
Je třeba předpokládat, že nájemce
z nejrůznějších důvodů
nebude moci pronajaté nebytové prostory dočasně
využívat. Z toho důvodu se připouští
možnost, aby je pronajal jinému, avšak výhradně
se souhlasem vlastníka.
K § 7
Předpokládá se, že výše
nájemného bude zásadně stanovena dohodou
a nájemné bude zařazeno do kategorie smluvních
cen.
Z počátku však bude třeba výši
úhrad nájemného regulovat a to tak, aby kryla
příslušný díl pořizovacích
nákladů, veškeré provozní a udržovací
náklady a přiměřenou míru zisku.
Příslušný předpis je oprávněn
vydat federální cenový úřad
podle § 104 zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti
federálních ústředních orgánů
státní správy.
K § 8
Neplnění povinností ze strany pronajimatele
zakládá právo nájemce na přiměřenou
slevu z nájemného.
K § 9 - 14
Smlouvy mohou být uzavřeny jak na dobu neurčitou;
tak i určitou. Před uplynutím nájemní
smlouvy na dobu určitou lze od smlouvy odstoupit jen v
taxativně stanovených důvodech. Výpovědní
lhůta se upravuje jednotně na 3 měsíce,
pokud se smluvní strany nedohodnou jinak. Výjimečně
se vyžaduje souhlas příslušného
národního výboru, má-li být
dána výpověď nájmu ze smlouvy
uzavřené na dobu neurčitou, jestliže
nájem byl uzavřen za účelem veřejně
prospěšných služeb. Jde např. o
pošty nebo zdravotnická a sociální zařízení.
Příslušnost konkrétního stupně
národního výboru bude zakotvena v připravovaném
zákoně o působnosti národních
výborů při provádění
některých ustanovení zákona o hospodaření
s nebytovými prostory.
K § 15
Uplatnění nového zákona vyžaduje
i přechodné ustanovení po úpravě
dosud existujících vztahů a rozhodovacích
postupů. Navrhuje se proto tyto vztahy ze zákona
změnit na nájemní smlouvy v souladu s předkládaným
zákonem s výjimkou případů,
kdy užívání nebytových prostor
má charakter věcného břemene. Probíhající
správní řízení se doporučuje
zastavit, protože zákon umožňuje podstatně
pružnější řešení vzniku
či ukončení užívacích
vztahů než dosud platná právní
úprava.
Uplatnění zákona v praxi nepřinese
žádné zvýšení výdajů
ze státního rozpočtu ani nepředstavuje
zvýšení administrativní náročnosti
práce národních výborů. Naopak
zjednoduší postup při uzavírání
nájemních smluv a odstraní z tohoto procesu
správní rozhodnutí národních
výborů. V praxi to povede k většímu
pohybu ve využití nebytových prostor v souladu
se skutečnými potřebami rozvoje města
a obcí a potřebami oživení činnosti
soukromých podnikatelů.
V Praze, dne 12. března 1990