FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1990

V. volební období

313

Návrh

poslanců Federálního shromáždění Blanky Hykové a Jiřího Ládra

Zákon

ze dne ............. 1990,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon).

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Vypouští se úvodní část (preambule) v celém rozsahu.

Čl. II

Zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon) se mění a doplňuje takto:

1. § 1 zní:

§ 1

Základní školy, učiliště a střední školy jsou součástí československé výchovně vzdělávací soustavy; v právních vztazích vystupují svým jménem a mají odpovědnost vyplývající z těchto vztahů, pokud není dále stanoveno jinak.".

2. V § 2

se v odstavci 1 za slova "základní škola" vkládá slovo "učiliště".

Odstavec 2 zní:

"(2) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky v České republice a ministerstvo školství, mládeže a tělesné výchovy Slovenské republiky ve Slovenské republice (dále jen "ministerstva školství") stanoví vyhláškou typy a názvy jednotlivých druhů škol uvedených v odstavci 1.

3. V § 4

v odstavci 1 se připojuje věta, která zní: "V soukromých školách se může právo na vzdělání zajišťovat za úplatu.".

4. V § 5

odstavec 1 zní:

"(1) Základní škola poskytuje základní vzdělání; zabezpečuje rozumovou výchovu v souladu se současným poznáním a se zásadami vlastenectví, humanity a demokracie a poskytuje mravní, estetickou, pracovní, zdravotní, tělesnou výchovu a ekologickou výchovu žáků.",

odstavec 2 zní:

"(2) Základní škola připravuje žáky pro další studium a praxi.".

5. § 6 zní:

"§ 6

(1) Základní škola má devět ročníků. Od pátého ročníku se zpravidla diferencuje podle schopností žáků.

(2) V místech, kde nejsou podmínky pro zřízení všech devíti ročníků základní školy, může se zřídit základní škola, která nemá všechny ročníky. Žáci, kteří ukončí poslední ročník takové školy, pokračují v plnění povinné školní docházky v základní škole se všemi ročníky."

6. V § 7

odstavec 1 zní:

"(1) Střední školy poskytují žákům střední odborné vzdělání, úplné střední vzdělání a úplné střední odborné vzdělání a připravují je pro výkon povolání a činností v národním hospodářství, správě, kultuře a v ostatních oblastech života; připravují žáky i pro studium na vysokých školách.",

odstavec 2 zní:

"(2) Střední školy uplatňují jednotu výchovy a vzdělávání, spojení školy se životem a usilují o všestranný harmonický rozvoj osobnosti. mladého člověka; vychovávají jej ve smyslu současného poznání, v souladu se zásadami vlastenectví, humanity a demokracie, formují jeho intelektuální a mravní rozvoj, připravují jej na tvořivou práci a odbornou činnost v povolání a poskytují výchovu estetickou, tělesnou a výchovu ekologickou.".

7. § 8 zní:

"§ 8

(1) Střední odborné vzdělání zahrnuje všeobecné vzdělání a odbornou přípravu; ukončuje se úspěšným vykonání.m závěrečné zkoušky ve studijních nebo učebních oborech.

(2) Úplné střední vzdělání a úplné střední odborné vzdělání zahrnuje obsahově širší a hlubší všeobecné vzdělání a odbornou přípravu, diferencovanou podle druhu středních škol; úplné střední vzdělání se ukončuje úspěšným vykonáním maturitní zkoušky v gymnáziu, úplné střední odborné vzdělání se ukončuje úspěšným vykonáním maturitní zkoušky ve střední odborné škole nebo ve středním odborném učilišti.".

8. § 9 zní:

"§ 9

Výchova a vzdělávání ve střední.m odborném učilišti

(1) Střední odborné učiliště připravuje pro výkon dělnických povolání a odborných činností odpovídající příslušnému učebnímu oboru. Toto studium se ukončuje závěrečnou zkouškou.

(2) Střední odborné učiliště připravuje v nástavbovém studiu pro výkon některých technickohospodářských činností provozního charakteru a zdokonaluje pro kvalifikovaný výkon povolání. Toto studium se ukončuje maturitní zkouškou.

(3) Střední odborné učiliště zajišťuje žákům teoretické vyučování, praktické vyučování a výchovu mimo vyučování; může také zajišťovat jen některou z těchto složek."

9. § 10 zní:

"§ 10

Zřizování a zrušování středních odborných učilišť

(1) Střední odborné učiliště se zřizuje nebo zrušuje

a) ústředním orgánem nebo národním výborem nebo organizací jimi zřízenou pro účely řízení středních odborných učilišť; pro účely tohoto zákona postavení ústředních orgánů mají též svazy družstev,

b) ve výjimečných případech se souhlasem ministerstev školství, státním podnikem nebo státní organizací z podnětu ústředního orgánu nebo národního výboru (zakladatele státního podniku nebo státní organizace), popřípadě jednotným zemědělským družstvem nebo jiným družstvem (dále jen "družstvo") z podnětu orgánu hospodářského řízení.

(2) Případy, kdy ústřední orgány nebo národní výbory jsou povinny zřídit střední odborné učiliště, stanoví na návrh ministerstev školství vláda Česko-slovenské republiky nebo vláda České republiky nebo vláda Slovenské republiky.

(3) Ke řízení středního odborného učiliště státním podnikem je zakladatel státního podniku povinen vymezit nebo doplnit v zakládací listině podniku základní předmět činnost zřizovatele středního odborného učiliště.

(4) Střední odborné učiliště se zřizuje a zrušuje podle stanovené sítě škol. Ke zřízení a zrušení středního odborného učiliště je třeba souhlasu národního výboru; souhlasu není potřeba, je-li zřizovatelem národní výbor.

(5) Střední odborné učiliště zřízené podle odstavce 1 písm. a) a družstvem je samostatnou organizací. Střední odborné učiliště zřízené státním podnikem nebo státní organizací je vnitřní organizační jednotkou státního podniku nebo státní organizace, zapsanou do podnikového rejstříku a vystupující v právních úkonech týkajících se středního odborného učiliště jménem podniku.".

10. Za § 10 se vkládá § 10a, který zní:

" § 10a

Středisko praktického vyučování

(1) Středisko praktického vyučování zajišťuje praktické vyučování pro žáky, kterým střední odborné učiliště zajišťuje pouze teoretické vyučování. Středisko praktického vyučování zřizuje organizace nebo družstvo, pro které se žáci připravují, se souhlasem příslušného národního výboru. Pro účely tohoto zákona se organizací rozumí i fyzická osoba (dále jen "organizace").

(2) Národní výbor zřizuje středisko praktického vyučování pro přípravu mládeže, která nebude připravována pro určité organizace.

(3) Organizace nebo družstvo, které zřídilo středisko praktického vyučování, odpovídá za výuku podle stanovených učebních plánů a učebních osnov, přitom spolupracuje se středním odborným učilištěm, které pro žáky zajišťuje teoretickou výuku.

(4) Organizace nebo družstvo, které zřídily středisko praktického vyučování, hradí náklady na jeho provoz a rozvoj. Jsou-li ve středisku praktického vyučování připravováni žáci i pro jiné organizace nebo družstva, jsou tyto organizace nebo družstva povinny hradit poměrný díl nákladů vynaložených na,jejich přípravu.".

11. V § 11

nadpis zní: "Úkoly orgánů a organizací",

v odstavci. 1 se za slovo "orgány" vkládají slova "a organizace". Tečka na konci věty se nahrazuje středníkem a připojují se slova "jsou povinny vytvářet příznivé podmínky pro rozvíjení schopností a iniciativy žáků a jejich uplatnění v praxi.",

odstavec 3 a 4 zní:

"(3) Orgán nebo organizace, které rozhodly o zrušení, rozdělení, sloučení, splynutí nebo změně hospodářské činnosti organizace, jejíž součástí je střední odborné učiliště nebo středisko praktického vyučování, nebo rozhodly o zrušení, rozdělení, sloučení nebo splynutí středního odborného učiliště, které je samostatnou organizací, určí organizace nebo odborné učiliště, které převezmou práva a povinností k žákům.

(4) Ministerstva školství stanoví po projednání se zúčastněnými ústředními orgány vyhláškou postup a podrobnější vymezení úkolů ústředních orgánů, národních výborů a organizací při řízení a plánování přípravy mládeže pro povolání ve středních odborných učilištích a střediscích praktického vyučování."

dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 5.

12. § 12 zní:

"§ 12

Finanční a materiální zabezpečení středních odborných učilišť

(1) Úhrady provozních nákladů středních odborných učilišť zřízených ústředními orgány nebo národními výbory nebo jimi zřízenými organizacemi s výjimkou úhrad uvedených v odstavci 3 se provádějí z nákladů organizací, pro něž se mládež připravuje; investiční rozvoj se zabezpečuje prostřednictvím ústředních orgánů a národních výborů.

(2) Úhrady provozních nákladů středních odborných učilišť zřízených státním podnikem, státní organizací nebo družstvem, s výjimkou úhrad uvedených v odstavci 3, se provádějí zúčtováním do nákladů státního podniku, státní organizace nebo družstva, jehož vnitřní organizační jednotkou je střední odborné učiliště; investiční rozvoj zabezpečuje státní podnik nebo státní organizace nebo družstvo z vlastních zdrojů. Úhrady nákladů na žáky, kteří jsou připravováni pro jiné organizace, hradí tyto organizace státnímu podniku nebo státní organizaci nebo družstvu, jehož vnitřní organizační jednotkou je střední odborné učiliště.

(3) Národní výbory hradí ze svých prostředků

a) refundace mezd a náhrad mezd učitel: teoretického vyučování, mistrů odborné výchovy a vychovatelů a refundace mezd a náhrad mezd trenérů ve třídách s vrcholovou sportovní přípravou,

b) náklady na učebnice, učební texty a školní potřeby poskytované žákům bezplatně a náklady na učební pomůcky pro potřebu teoretického vyučování,

c) náklady na přípravu žáků, kteří byli přijati do středního odborného učiliště, popřípadě střediska praktického vyučování, a nepřipravují se pro žádnou organizaci.

(4) Vláda Československé socialistické republiky stanoví způsob tvorby fondu pro rozvoj středních odborných učilišť a středisek praktického vyučování a jeho použití, do kterého budou přispívat organizace, které nepřipravují žáky ve středních odborných učilištích nebo ve střediscích praktického vyučování.

(5) Náklady na provoz a rozvoj středních odborných učilišť zřízených jako samostatné organizace a zabezpečujících pouze teoretické vyučování, učilišť (§ 17a), středních odborných učilišť pro mládež vyžadující zvláštní péči (§ 30) a odborných učilišť (§ 32) mohou hradit národní výbory zcela nebo zčásti ze svých prostředků."

13. § 13 se vypouští.

14. § 14 zní:

"§ 14

Národní výbor může po projednání s orgánem nebo organizací, která zřídila střední odborné učiliště nebo středisko praktického vyučování, určit, že ve středním odborném učilišti nebo středisku praktického vyučování budou připravováni žáci i pro jiné organizace (§ 12 odst. 3).".

15. § 5 zní:

"§ 15

Gymnázium

(1) Gymnázium je všeobecně vzdělávací vnitřně diferencovaná škola, která připravuje především pro studium na vysokých školách. Dále připravuje i pro výkon některých činností ve správě, kultuře a v dalších oblastech. Studium v gymnáziu trvá nejdéle osm let.

(2) První až čtvrtý ročník gymnázia se může zřídit i při základní škole.".

16. § 16 zní:

"§ 16

Střední odborná škola

Střední odborná škola připravuje především pro výkon odborných činností, zejména technickohospodářských, ekonomických, pedagogických, zdravotnických, sociálně právních, správních, uměleckých a kulturních; připravuje i pro studium na vysoké škole. Studium trvá zpravidla čtyři roky.".

17. Za § 17 se vkládá díl pátý, který včetně nadpisu zní:

"Díl pátý

Učiliště

§ 17a

(1) Učiliště poskytuje odbornou přípravu pro výkon povolání žákům, kteří ukončili povinnou školní docházku v základní škole v nižším než devátém ročníku nebo devátý ročník neukončili úspěšně. Příprava v učilišti se ukončuje úspěšným vykonáním závěrečné zkoušky.

(2) Učiliště se zřizuje a zrušuje podle § 10 a vztahují se na ně § 9 odst. 3, § 11, § 12, § 14, § 20 odst. 2 a § 22 až 25.".

Dosavadní díl pátý se označuje jako díl šestý.

18. § 18 zní:

"§ 18

Ke studiu ve středních školách se přijímají žáci a další uchazeči podle schopností, vědomostí, zájmů a zdravotního stavu.".

19. § 19 zní:

"§ 19

(1) Ke studiu ve středních školách se přijímají žáci a další uchazeči, kteří úspěšně ukončili základní školu.

(2) Do gymnázia s délkou studia osm let se přijímají zpravidla žáci, kteří úspěšně ukončili pátý ročník základní školy.

(3) Ke studiu ve středních školách se přijímají též další uchazeči, kteří získali základní vzdělání nebo základy vzdělání podle dřívějších předpis.

(4) Ministerstva školství stanoví vyhláškou rozsah pravomocí ředitelů středních škol při přijímání žáků a dalších uchazečů ke studiu ve středních školách; u středních zdravotnických škol v dohodě s ministerstvy zdravotnictví a sociálních věcí.".

20. § 23 zní:

"§ 23

Společensky prospěšná práce

Společensky prospěšná práce žáků středních škol je dobrovolná a lze ji konat pouze v době mimo vyučování.".

21. § 24 zní:

"§ 24

Finanční a hmotné zabezpečení žáků středních škol

(1) Žákům středních odborných učilišť poskytuje střední odborné učiliště z prostředků organizací nebo národních výborů finanční a hmotné zabezpečení, kterým se sledují výchovné cíle. Žákům, kteří se ve středním odborném učilišti nepřipravují pro žádnou organizaci, se finanční a hmotné zabezpečení hradí z prostředků národních výborů. Žákům, kteří se v praktickém vyučování připravují ve středisku praktického vyučování, poskytuje finanční a hmotné zabezpečení v dohodě s příslušným středním odborným učilištěm organizace, která středisko praktického vyučování zřídila. Finanční zabezpečení se poskytuje formou odměn, hmotné zabezpečení zahrnuje zejména stravování a ubytování; žákům může být poskytnuto i další finanční a hmotné zabezpečení. Finanční a hmotné zabezpečení lze poskytovat i v období školních prázdnin. Žákům středních odborných učilišť, u nichž je to odůvodněno komplexností jejich výchovy, jakož i žákům, u nichž je to odůvodněno jejich sociálními poměry nebo zdravotním stavem, lze poskytnout ubytování a stravování bezplatně.".

v odstavci 2 se v poslední větě vypouští slovo "socialistických.",

odstavec 4 zní:

"(3) Podrobnosti o finančním a hmotném zabezpečení žáků středních škol a odborných učilišť stanoví vyhláškou ministerstva školství.

22. V § 25

odstavec 1 zní:

"(1) V gymnáziu, střední odborné škole ve studiu nejméně čtyřletém a středním odborném učilišti v nástavbovém studiu se studium ukončuje maturitní zkouškou. Ve studijních oborech středních odborných škol, jejichž délka studia je kratší než čtyři roky a v učebních oborech středních odborných učilišť se ukončuje závěrečnou zkouškou. Dnem následujícím po dni, kdy žák vykonal úspěšně maturitní zkoušku nebo závěrečnou zkoušku, přestává být žákem školy.",

v odstavci 3 se za slova "maturitní zkoušku" vkládají slova "nebo ve středních odborných školách ve studiu kratším než čtyři roky závěrečnou zkoušku",

v odstavci 5 se vypouští slova "po splnění povinné školní docházky".

23. V § 26

nadpis zní: "Nástavbové studium a pomaturitní studium"

odstavec 1 zní:

"(1) Střední odborná učiliště a střední odborné školy organizují nástavbové studium, které je určeno pro uchazeče, kteří získali střední odborné vzdělání. V nástavbovém studiu se studující zdokonalují pro kvalifikovaný výkon povolání a specializují se pro výkon některých technickohospodářských činností provozního charakteru.

dosavadní odstavec i se označuje jako odstavec 2,

odstavec 3 zní:

"(3) Nástavbové a pomaturitní studium se organizuje zpravidla formou studia při zaměstnání.",

dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4 a na konci věty se za slovo "obory" vkládají slova "nástavbového studia a".

24. V § 28 v odstavci 4 se slova "zvláštní odborná učiliště" nahrazují slovy "odborná učiliště".

25. V § 29

odstavec 2 zní:

"(2) Základní školy pro mládež vyžadující zvláštní péči mají devět ročníků; ministerstva školství stanoví vyhláškou školy, které mají deset ročníků.".

26. V § 31

odstavec 2 zní:

"(2) Zvláštní škola má devět ročníků.",

odstavec 3 se vypouští.

27. V § 32

v nadpisu a v odstavcích 1, 2 a 3 se označení "zvláštní odborné učiliště" mění na označení "odborné učiliště" včetně nadpisu,

odstavce 4 a 5 znějí:

"(4) Do odborného učiliště se přijímají žáci, kteří úspěšně ukončili devátý ročník zvláštní školy.

(5) Odborné učiliště se zřizuje podle § 10 a vztahují se na něj ustanovení § 9 odst. 3, § 11, § 12, § 14, § 20 odst. 2, § 22 až 24 a § 25 odst. 1, 2, 4, 5 a 6.".

28. V § 33

se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a poslední věta se vypouští,

za odstavec 1 se,vkládá odstavec 2, který zní:

"(2) Pomocná škola má devět ročníků ministerstva školství stanoví vyhláškou, které mají deset ročníků.".

29. § 34 zní

"§ 34

Začátek, délka a plnění povinné školní docházky

(1) Povinná školní docházka začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dovrší šestý rok věku. Není-li dítě po dovršení šestého roku věku tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce, lékař nebo ředitelka předškolního zařízení, odloží mu národní výbor začátek povinné školní docházky o jeden školní rok.

(2) Pokud se u žáka prvního ročníku základní školy v průběhu prvého pololetí školního roku projeví nedostatečná tělesná nebo duševní vyspělost ke školní docházce, může národní výbor na základě návrhu ředitele školy a po projednání se zákonnými zástupci dodatečně odložit plnění povinné školní docházky na následující školní rok.

(3) Povinná školní docházka trvá devět let a žáci ji splní ukončením období školního vyučování školního roku; v němž dovrší poslední rok povinné školní docházky.".

30. § 35 se vypouští.

31. § 40 zní:

"§ 40

Učebnice a učební texty

(1) Při výchově a vzdělávání se používá učebnic a učebních textů podle normativu učebnic vydaného ministerstvy školství.

(2) Učebnice a učební texty všeobecně vzdělávacích předmětů pro střední zdravotnické školy se vydávají podle normativů ministerstev školství v dohodě s ministerstvy zdravotnictví a sociálních věcí; učebnice a učební texty odborných předmětů pro tyto školy se vydávají podle normativu ministerstev zdravotnictví a sociálních věcí.".

32. V § 42 v odstavci i se nahrazují slova "za osm let" slovy "za devět let".

33. § 47 zní:

"§ 47

Pomoc škol zájmovým organizacím dětí a mládeže

Školy mohou poskytovat zájmovým organizacím dětí a mládeže prostory a vybavení pro jejich činnost.".

34. V § 48 se v úvodu věty vypouští slovo "socialistické" a v závěru věty se slovo "kádrových" nahrazuje slovem "personálních".

35. § 49 zní:

"§ 49

(1) Orgány, organizace a školy, které zabezpečují výchovu a vzdělávání, zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví žáka při činnostech, které přímo souvisejí s výchovou a vzděláváním, soustavně vytvářejí podmínky pro bezpečnost a ochranu zdraví žáka a kontrolují jejích dodržování.

(2) Orgány, organizace a školy, které zabezpečují výchovu a vzdělávání, zabezpečují současně i ochranu žáka před riziky poruch zdravého vývoje, pokud mohou být způsobeny nebo zvětšeny výchovnou a vzdělávací činností školy.

(3) Zvláštní předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví zůstávají nedotčeny. Škola je povinna dodržovat opatření národních výborů při zhoršených ekologických podmínkách.

(4) Ministerstva školství a ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí mohou vydávat v dohodě s Českým úřadem bezpečnosti práce a Slovenským úřadem bezpečnosti práce vyhlášky o bezpečnosti a ochraně zdraví žáka a o ochraně žáka před riziky poruch jeho zdravého vývoje, které mohou být způsoben nebo zvětšeny výchovnou a vzdělávací činností školy.".

36. § 50

odstavec 1 zní:

"(1) Pedagogickými pracovníky jsou učitelé, včetně ředitelů a zástupců ředitelů předškolních zařízení, základních škol, středních škol, škol pro mládež vyžadující zvláštní péči, učilišť, zařízení pro zájmové studium, školských zotavovacích zařízení, školských zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, zařízení sociální péče, dále vychovatelé škol a školských zařízení včetně instruktorů tělesné výchovy, mistři a vrchní mistři odborné výchovy a trenéři sportovních škol a sportovních tříd středních odborných učilišť.",

v odstavci 2 se slovo "Učitelé" nahrazuje slovy "Pedagogičtí pracovníci."

37. V § 51 odstavci 2 se slova "vychovávají žáky v souladu s cílí a úkoly státní školské politiky" nahrazují slovy "vychovávají žáky v duchu současného poznání v souladu se zásadami vlastenectví, humanity a demokracie".

38. § 52 včetně nadpisu zní:

"§ 52

Pracovníci středních odborných učilišť, učilišť a odborných učilišť

(1) Pedagogičtí pracovníci a ostatní pracovníci středních odborných učilišť, učilišť a odborných učilišť a jejich odloučených pracovišť jsou pracovníky středních odborných učilišť, učilišť nebo odborných učilišť.

(2) Pedagogičtí pracovníci a ostatní pracovníci středisek praktického vyučování jsou pracovníky organizace, kde je toto středisko zřízeno.

(3) K ustanovení do funkce ředitele středního odborného učiliště, učiliště nebo odborného učiliště a k uvolnění z této funkce je třeba souhlasu národního výboru.".

39. V § 54

odstavec 2 zní:

"(2) Střední školy Sboru národní bezpečnosti řídí v oboru své působnosti federální ministerstvo vnitra, ministerstvo vnitra České republiky nebo ministerstvo vnitra a životního prostředí Slovenské republiky; střední školy vojsk ministerstva vnitra řídí federální ministerstvo vnitra. Ve věcech všeobecně pedagogických postupují tato ministerstva v dohodě s příslušným ministerstvem školství.",

odstavec 3 zní:

"(3) Působnost, kterou podle tohoto zákona mají ministerstva školství nebo jiné státní orgány, vykonávají ve věcech středních škol Sboru národní bezpečnosti v oboru své působnosti federální ministerstvo vnitra, ministerstvo vnitra České republiky nebo ministerstvo vnitra a životního prostředí Slovenské republiky, popřípadě ministr vnitra Československé socialistické republiky, ministr vnitra České republiky nebo ministr vnitra a životního prostředí Slovenské republiky; ve věcech středních škol vojsk ministerstva vnitra vykonává federální ministerstvo vnitra, popř. ministr vnitra Československé socialistické republiky.

40. Za část osmou se vkládá část osmá a, která zní:

"Část osmá a

Školy soukromé a školy církevní

§ 57a

(1) Soukromými školami jsou soukromé základní školy, soukromé střední školy a soukromé školy pro mládež vyžadující zvláštní péči; soukromé školy jsou školami podle tohoto zákona; jeho ustanovení se na ně vztahují s výjimkou ustanovení § 4, § 10, § 10a, § 12, § 18, § 19 odst. 4, § 20 až 23, § 24 odst. 2, § 27, § 29 odst. 2, § 30 odst. 3 a 4, § 39, § 43, § 52 až 58.

(2) Působnost při zajišťování povinné školní docházky a ve věcech všeobecně pedagogických vykonávají vůči těmto školám ministerstva školství.

(3) Bližší podmínky pro zřizování soukromých škol stanoví ministerstva školství a pokud jde o soukromé střední zdravotnické školy v dohodě s ministerstvy zdravotnictví a sociálních věcí.

(4) Vláda České republiky a vláda Slovenské republiky stanoví podmínky a výši poskytování dotací soukromým školám.

§ 57b

(1) Školy církevní nebo náboženských společenství (dále jen "církevní školy") jsou církevní.základní školy, církevní školy pro mládež vyžadující zvláštní péči, církevní střední školy a církevní učiliště; církevní školy jsou školami podle tohoto zákona; jeho ustanovení se na ně vztahují s výjimkou ustanovení § 10, § 10a, § 19 odst. 4, § 20 odst. 3, § 21 odst. 5,

§ 22 odst. 3, § 23, § 27, § 29 odst. 2, § 30 odst. 3 a 4, § 39, § 43, § 52 až 58.

(2) Působnost při zajišťování povinné školní docházky a ve věcech všeobecně pedagogických vykonávají vůči církevním školám ministerstva školství.

(3) Bližší podmínky pro zřizování církevních škol stanoví ministerstva školství a ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí.

41. V § 53

v písm. a) se čárka na konci odstavce nahrazuje středníkem a připojuje se věta "řídí pokusné ověřování forem organizace.a řízení základních škol, středních škol a škol pro mládež vyžadující zvláštní péči.",

v písm. b) se vypouští slova "orgánů Revolučního odborového hnutí" a nahrazují se slovy "příslušných odborových orgánů".

42. § 60 zní:

"§ 60

Pro občany, kteří nezískali základní vzdělání, může základní škola nebo střední škola organizovat kursy pro získání základního vzdělání.".

43. Část desátá přechodná ustanovení § 61 až 64 zní:

"Část desátá

Přechodná ustanovení

§ 61

(1) Žáci, kteří ve školním roce 1989/90 úspěšně ukončili osmý ročník základní školy a nebyli přijati ke studiu ve střední škole, do které se přihlásili nebo si nevybrali žádnou střední školu, kterou jim národní výbor nabídl v.rámci volných míst ve středních školách, pokračují v plnění povinné školní docházky v devátém ročníku základní školy.

(2) Žáci, kteří počínaje školním rokem 1990/91 úspěšně ukončí osmý ročník základní školy a nepřihlásí se nebo nebudou přijati do vyhraných studijních nebo učebních oborů středních škol, pokračují v plnění povinné školní docházky v devátém ročníku základní školy. Seznam vybraných učebních a studijních oborů středních škol vydají po projednání se zúčastněnými ústředními orgány ministerstva školství.

§ 62

(1) Žáci, kteří jsou ve školním roce 1989/90 žáky prvních ročníků středních škol, splní povinnou školní docházku a získají základní vzdělání úspěšným ukončením tohoto ročníku; povinnou školní docházku splní také žáci, kteří počínaje školním rokem 1990/91 ukončí první ročník střední školy.

(2) Žáci škol pro mládež vyžadující zvláštní péči, které mají devět ročníků a kteří jsou ve školním roce 1989/90 žáky devátých ročníků, splní povinnou školní docházku a získají základní vzdělání úspěšným ukončením tohoto ročníku.

(3) Povinnou školní docházku splní také žáci, kteří ve školním roce 1990/91 dovrší devět let školní docházky.

§ 63

(1) Deváté ročníky základních škol, zvláštních škol a pomocných škol zavedené tímto zákonem se zřizují postupně podle potřeby od školního roku 1990/91.

(2) Gymnázia zavedená tímto zákonem se zřizují od začátku školního roku 1990/91.

(3) Žáci, kteří jsou k 1. 9. 1990 žáky druhého, třetího nebo čtvrtého ročníku gymnázia dokončí studium podle dosavadních předpisů.

(4) Studijní obory ve středních odborných učilištích s délkou denního studia 4 roky, ukončené maturitní zkouškou, zaniknou dnem 31. srpna 1994.

§ 64

(5) Střední odborná učiliště, učiliště a odborná učiliště a střediska praktického vyučování zřízená podle § 10 a § 10a se zřizují nebo se upravuje jejich postavení postupně, nejpozději do 1. 9. 1991.

§ 64

Základní školy pro mládež vyžadující zvláštní péči s devíti ročníky zřízené podle dosavadních předpisů jsou základními školami pro mládež vyžadující zvláštní péči ve smyslu tohoto zákona (§ 19).".

44. Za § 64 se vkládá § 64a, který zní: "§ 64a

(1) Názvy ministerstvo zdravotnictví České socialistické republiky, ministerstvo zdravotnictví Slovenské socialistické republiky, ministerstvo práce a sociálních věcí České socialistické republiky, ministerstvo práce a sociálních věcí Slovenské socialistické republiky, se ve všech ustanoveních nahrazují názvy ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí České republiky, ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí Slovenské republiky (dále jen "ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí").

(2) Označení "zvláštní odborné učiliště" se ve všech ustanoveních nahrazuje označením "odborné učiliště"."

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem ...............

Důvodová zpráva

A. Obecná část

V nových společenských a ekonomických podmínkách stojí před naší společností závažný úkol - vytvořit novou školskou soustavu, která by tyla schopna vychovávat a vzdělávat mladou generaci v duchu současného poznání a v souladu se zásadami vlastenectví, humanity a demokracie.

Jde o úkol obsahově náročný, jehož řešení a realizace si vyžádá širokou spolupráci se zástupci vědy i praxe.

Návrh novely zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon) si proto klade za cíl vytvořit legislativní předpoklady pro odstranění jen těch nejzávažnějších nedostatků současné právní úpravy tak, aby školská soustava byla, až do vytvoření nové koncepce čs. školství, schopna plnit potřebné úkoly.

Návrh novely školského zákona obsahu je tyto nejzávažnější změny:

- zkracuje povinnou školní docházku z deseti na devět let.

- zabezpečuje, aby veškerá mládež splnila povinnou školní docházku a získala základní vzdělání v základní škole; odstraňuje se tím dosavadní stav, kdy plnění povinné školní docházky bylo dokončováno ve středních školách

- odstraňuje se jednotná škola a zavádí se diferencované vzdělání podle schopností žáků

- v souladu s novými ekonomickými podmínkami se nově upravuje postavení středních odborných učilišť a středisek praktického vyučování a jejich finanční a materiální zabezpečení

- upravuje se délka studia ve středních školách

- dosavadní školská soustava se v souladu s politickým a ideovým pluralismem doplňuje o soukromé školy a církevní školy.

B. Zvláštní část

K § 1 až 3:

Československou výchovně vzdělávací soustavu tvoří základní školy, učiliště a střední školy. Nedílnou součástí soustavy základních a středních škol jsou školy pro mládež vyžadující zvláštní péči, t. j. základní školy a střední školy pro mládež vyžadující zvláštní péči, zvláštní školy, odborná učiliště a pomocné školy. Nově se do československé výchovně vzdělávací soustavy zařazují učiliště určená pro přípravu na jednoduchá povolání žáků, kteří ukončí. povinnou školní docházku v nižším než devátém ročníku základní školy.

Pro zajištění dvoustupňového řízení a přímého pedagogického vedení škol ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy se posiluje samostatnost škol, které v právních vztazích vystupují svým jménem a mají odpovědnost vyplývající z těchto vztahů. Výjimky jsou upraveny zákonem.

K § 5 a 6:

Základní škola se prodlužuje o jeden ročník, t. j. z osmi ročníků na devět ročníků. Od pátého ročníku se škola bude zpravidla diferencovat padle schopností žáků.

V souvislosti s prodloužením základní školy se obnovuje poskytování základního vzdělání po úspěšném ukončení devátého ročníku základní školy. Ukončením devátého ročníku základní školy a dosažením věku 15 let bude ukončena povinná školní docházka. Povinná školní docházka se tedy krátí z dosavadních desíti let na devět let a bude plněna v celém rozsahu v základní škole. Povinnou školní docházku v 15 letech ukončí i ti žáci, kteří,jsou v současné době v prvém ročníku některého z druhů středních škol.

K § 7 a 8:

Střední školy budou poskytovat žákům střední odborné vzdělání ukončené závěrečnou zkouškou, úplné střední vzdělání v gymnáziu ukončené maturitní zkouškou a úplné střední odborné vzdělání ukončené maturitní zkouškou ve střední odborné škole nebo středním odborném učilišti. V novelizaci školského zákona se ruší konání maturitních zkoušek ve čtyřletém denním studiu ve středních odborných učilištích. Maturitní zkoušky ve středních odborných učilištích budou konat pouze v nástavbovém studiu.

K § 9 a 14:

Základním modelem zřizování středních odborných učilišť budou střední odborná učiliště zřizovaná ústředními orgány, národními výbory, popřípadě jim zřízenými organizacemi (Instituty, Správy učilišť) jako samostatné organizace tvořící právní subjekt. Ve výjimečných případech se souhlasem ministerstva školství se zachovává možnost, aby střední odborné učiliště bylo z podnětu ústředního orgánu nebo národního výhoru zřízeno státním podnikem, státní organizací, jednotným zemědělským družstvem nebo jiným družstvem. Na návrh ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy stanoví vláda případy, kdy ústřední orgán nebo národní výbor bude povinen zřídit střední odborné učiliště. Střední odborné učiliště se zřizuje a zrušuje pouze podle stanovené sítě ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, které tímto koordinuje případnou živelnost ve zřizování nebo zrušování středních odborných učilišť. Střední odborné učiliště, které bude zřízené státním podnikem bude jeho vnitřní organizační jednotkou tvořící právní subjekt. Střední odborná učiliště zřízená jednotným zemědělským družstvem nebo jiným družstvem jsou samostatné organizace. Obdobně se zavádí zřizování středisek praktického vyučování, a to nejen státními organizacemi, ale i fyzickými osobami. Pokud organizace nezřídí střediska praktického vyučování, mohou být tato střediska zřizována národními výbory. Ve financování středních odborných učilišť se dále rozšiřují platby ze státních prostředků na celou oblast teoretické výuky včetně refundace mezd a náhrad mezd mistrům odborné výchovy a vychovatelům. Dále z prostředků státu se hradí náklady na investiční rozvoj a náklady na výuku žáků, kteří se ve středních odborných učilištích nepřipravují pro žádnou konkrétní organizaci.

Vláda se dále zmocňuje ke stanovení způsobu tvorby fondu pro provoz a rozvoj středních odborných učilišť a středisek praktického vyučování a jeto použití, do kterého budou přispívat organizace (včetně fyzických osob), které nepřipravují žáky ve středních odborných učilištích nebo ve střediscích praktického vyučování.

K § 15:

Zřizuje se gymnázium jako všeobecně vzdělávací vnitřně diferencovaná škola, která připravuje především pro studium na vysokých školách. Délka studia v gymnáziu trvá nejvýše osm roků. Tato gymnázia budou zřizována od 1. 9. 1990 postupně a v rozsahu podle personálních a materiálních podmínek. Gymnázia obsahově koncipovaná podle dosavadního zákona budou ukončena k 31. srpnu 1994. Gymnázia s délkou studia 4 roky a gymnázia dvojjazyčná budou dále obsahově koncipována podle tohoto zákona. Do osmiletého gymnázia budou přijímáni žáci ze základních škol po úspěšném ukončení pátého ročníku. Všem žákům základní školy se zachovává maximální propustnost, a to jak ze základní školy do gymnázia, tak z gymnázia zpět do základní školy. Pro odstranění dojíždění žáků může být 1. až 4. ročník osmiletého gymnázia zřízen podlé potřeby i při základní škole.

K § 17a:

Učiliště poskytuje odbornou přípravu pro výkon povolání žákům, kteří ukončili povinnou školní docházku v nižším než devátém ročníku základní školy a neodchází do praxe. Zavedením této instituce se ruší dosavadní systém přípravy těchto žáků ve středním odborném učilišti v učebních oborech se zvlášť upravenými učebními plány. Odstraňují se negativní vlivy těchto žáků na výchovu a vzdělávání ve středních odborných učilištích.

K § 18 a 19:

Upravuje se přijímání žáků do středních škol, a to především žáků ke studiu v gymnáziu s délkou studia osm roků.

K § 23:

Vztah ke společensky prospěšné práci (zemědělské brigády se formuje na základě dobrovolnosti v době mimo vyučování. Ruší se dosavadní plnění těchto úkolů na úkor vyučování, které výrazně negativně ovlivňuje nejen práci školy, ale především vztah žáků ke vzdělávání jako životní hodnotě.

K § 24:

Vzhledem k postavení středního odborného učiliště jako právního subjektu se upravuje způsob poskytování finančního a hmotného zabezpečení žáků středních odborných učilišť. Zároveň se upravuje způsob poskytování finančního a hmotného zabezpečení žákům, jejichž praktické vyučování se uskutečňuje ve střediscích praktického vyučování.

K § 25:

Upravuje se ukončování studia v souladu s konáním závěrečné zkoušky ve středních odborných školách ve studiu kratším než 4 roky a s konáním maturitní zkoušky ve středních odborných učilištích pouze v nástavbovém studiu.

K § 26:

Dosavadní pomaturitní studium se rozšiřuje o nástavbové studium ve středních odborných učilištích, které nebylo v dosavadním zákonu promítnuto. Charakterizuje se způsob a cíle nástavbového studia. Umožňuje se i denní studium ve studijních oborech nástavbového studia.

K § 28 až 31:

V základních školách pro mládež vyžadující zvláštní péči a ve zvláštních základních školách se povinná školní docházka stanoví na devět let s tím, že ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy stanoví, které školy pro mládež vyžadující zvláštní péči budou trvat deset let. Jde zejména o školy pro děti s více vadami.

K § 32:

Dosavadní zvláštní odborné učiliště připravují žáky pro výkon jednoduchých dělnických povolání, která vykonávají rovnoprávně s ostatními pracovníky. Ze společenského pohledu není tedy označení "zvláštní" oprávněné a proto se zavádí název instituce jako "odborné učiliště".

K § 34:

Pokud se u žáka prvého ročníku základní školy v průběhu prvého pololetí projeví nedostatečná tělesná nebo duševní vyspělost, může být tomuto žáku na základě návrhu ředitel školy a po projednání se zákonnými zástupci žáka odložena povinná školní docházka na následující školní rok. Rozhodnutí provádí národní výbor, který si ke svému rozhodnutí může vyžádat odborné psychologické a lékařské vysvědčení. Zároveň se ruší dosavadní možnost nástupu povinné školní docházky vyspělým jedincům, kteří dosáhnou věku 6 let v období září až prosinec.

K § 47:

Zakotvuje se možnost školám poskytovat zájmovým organizacím dětí a mládeže prostory a vybavení pro jejich činnost, a to bez účasti školy na této činnosti. Škola se na činnosti zájmových organizací dětí a mládeže nepodílí.

K § 49:

Upravuje povinnost a účast školy a ostatních orgánů a organizací na bezpečnosti a komplexní ochraně zdraví žáka včetně povinnosti dodržovat opatření při zhoršených ekologických podmínkách. Zároveň se zavazují školy a ostatní orgány a organizace k ochraně žáka před nadměrným přetěžováním v rámci výchovně vzdělávací činnosti školy.

K § 51 až 52:

Proti dosavadnímu zákonu se rozšiřuje postavení učitelů o další pedagogické pracovníky, především o ředitele a zástupce ředitelů středních odborných učilišť a o mistry a vychovatele středních odborných učilišť. Zároveň se stanoví, že pracovníci středních odborných učilišť jsou pracovníky středních odborných učilišť, a to včetně učitelů, čímž dojde k odstranění dosavadní dvoukolejnosti personálního řízení ve středních odborných učilištích.

K § 54:

Proti dosavadnímu zákonu se rozšiřuje působnost výkonu státní správy ve školství i na ministerstvo vnitra České republiky a na ministerstvo vnitra a životního prostředí Slovenské republiky.

K § 57a a 57b:

Umožňuje se zřizovat soukromé školy, školy církevní a školy církevních společenství. Jsou to školy základní, střední školy, školy pro mládež vyžadující zvláštní péči a odborná učiliště. Soukromé i církevní školy jsou školami podle školského zákona a ve věci všeobecně pedagogických postupují v dohodě s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Soukromé i církevní školy poskytují obecně platné stupně vzdělání.

Vláda Československé republiky stanoví podmínky a výši dotace pro činnost soukromých škol. Soukromé i církevní školy budou zřizovány ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy podle požadavků od 1. 9. 1990.

K § 58:

V souladu se strukturálními změnami ve státní správě se rozšiřuje zmocnění ministerstev školství, mládeže a tělovýchovy republik k pokusnému ověřování forem organizace a řízení základních škol, středních škol a škol pro mládež vyžadující zvláštní péči.

K § 61 až 64:

Stanoví se postup přechodu žáků z osmého ročníku do devátého ročníku základní školy a způsob a postup ukončení povinné školní docházky při zavedení devátých ročníků základní školy. Dále se stanoví ukončení výuky v gymnáziích ve 4 letém studiu podle dosavadního obsahového zaměření. Od. 1. 9. 1990 budou počínaje 1. ročníkem gymnázia s délkou studia 4 ruky koncipovány podle nového obsahového zaměření. Budou též zaváděna gymnázia dvojjazyčná. Přechodná opatření také stanoví, kdy skončí výuka v dosavadních studijních oborech středních odborných učilišť ukončených maturitní zkouško. První ročníky těchto studijních oborů ukončených maturitní zkouškou budou naposledy otevřeny k 1. září 1990. Od 1. 9. 1991 bude zaveden nový způsob ukončování studia ve středních odborných učilištích s délkou denního studia nejméně 4 roky.

Ekonomický dopad

1. Základní škola -

kvantifikace ekonomických důsledků vychází z následujících předpokladů: zavádění devátého ročníku ZŠ by se realizovalo postupně ve třech letech:

ve šk. r. 1990/91 pro 25 % žáků - 75 % žáků by ukončilo ZŠ v 8. ročníku

ve šk. r. 1991/92 pro 50 % žáků - 50 % žáků by ukončilo ZŠ v 8. ročníku

ve šk. r. 1992/93 pro 75 % žáků - 25 % žáků by ukončilo ZŠ v 8. ročníku

Ekonomické důsledky jsou vztahovány na oblast plánu práce a v oblasti rozpočtu na neinvestiční výdaje (bez mezd). Nepředpokládá se, že ve spojení s novelizací zákona č. 29 by byla vyvolána - kromě plánované - nová potřeba investiční výstavby. Stav uvedený pro šk. rok 1992/93 platí i pro roky následující.

Základní školy

Rok
Přírůstky počtu žáků
Přírůstky počtu pracovníků
Průměrná měs. mzda v Kčs
Přírůstky mzdových prostředků v mil. Kčs
1990
47 300
3 330
3 035
121,3
1991
89 130
3 145
3 095
116,8
1992
131 550
3 420
3 160
129,7

Školní stravování

Rok
Prům. počet stravovaných na 1 pracov.
Přírůstky počtu pracovníků
Průměrná měs. mzda v Kčs
Přírůstky mzdových prostředků v mil. Kčs
1990
62
765
2 140
19,6
1991
60
725
2 186
19,0
1992
58
780
2 230
20,9

Střední školy - v návaznosti na prodloužení základní školy

Rok
Přírůstky počtu žáků
Přírůstky počtu pracovníků
Průměrná měs. mzda v Kčs
Přírůstky mzdových prostředků v mil. Kčs
Gymnázia
1990
- 6 760
- 540
3 035
- 19,7
1991
- 6 020
- 495
3 095
- 18,4
1992
- 6 235
- 530
3 160
- 20,1
Střední odborné školy
1990
- 10 590
- 1 040
3 035
- 37,9
1991
- 9 540
- 670
3 095
- 24,9
1992
- 9 670
- 720
3 160
- 27,3
Střední odborná učiliště
1990
- 29 950
- 1 200
3 035
- 43,7
1991
- 26 270
- 1 090
3 095
- 40,5
1992
- 26 515
- 1 160
3 160
- 44,0

Potřeba neinvestičních výdajů bez mezd

Uvažuje se, že růst neinvestičních výdajů bude způsoben růstem 70 % věcných výdajů v přímé závislosti na počtech žáků.

1990
1991
1992
Základní školy33,8 63,794,1
Gymnázia- 8,6 - 7,7- 8,0
SOŠ- 16,7- 15,1 - 15,3
SOU - 3,4- 3,0 - 3,0
Zvýšení věcných výdajů 5,137,967,8
Zvýšení výdajů na stravování 0,40,81,2
Zvýšení NIV5,5 38,769,0
Zvýšení příjmů za stavování 0,20,40,6

2. Gymnázia - zavádění 1. ročníků osmiletého studia

Počty žáků přijatých do gymnázia v roce
Přírůstek tříd v roce
Přírůstek počtu pracovníků
Přírůstek mzdových prostředků v mil. Kčs v r.
1990
1991
1992
1993
1990
1993
1990
1993
1990
1993
3 460
6 920
10 380
13 840
100
400
210
895
3,1
42,5

3. Střední odborná učiliště

a) refundace mezd a náhrad mezd pro mistry odborné výchovy a vychovatele:

počet mistrů odborné výchovy 25 137
průměrná měsíční mzda v Kčs 3 200
celkem náklad v mil. Kčs 996
počet vychovatelů11 006
průměrná měsíční mzda v Kčs 2 500
celkem náklad v mil. Kčs 331
roční náklady celkem v mil. Kčs 1 327

b) předpokládany počet žáků v SDU, kteří se nebudou připravovat pro konkrétní organizace cca 30 000
náklad na 1 žáka v Kčs 15 000
roční náklady celkem v mil. Kčs 450

Ekonomické důsledky jsou vztahovány ke stavu v roce 1989 a vycházejí ze statistických údajů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP