poslanců Federálního shromáždění
ing. Jána Langoše, Doc. JUDr. Mariána Poslucha,
CSc., JUDr. Ernesta Valka a ing. Pavola Balgavého, CSc.
Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Trestní zákon č. 140/1961 Sb. ve znění
zákonů č. 120/1962 Sb. č. 52/1963
Sb., č. 56/1965 Sb., č. 81/1966 Sb., č. 148/1969
Sb., č. 45/1973 Sb., č. 43/1980 Sb., zákonného
opatření předsednictva Federálního
shromáždění č. 10/1989 Sb. a
zákona č. 159/1989 Sb. se mění takto:
1. § 41 zní:
Pachatel, který znovu spáchal zvlášť
závažný úmyslný trestný
čin, ač již byl pro takový nebo jiný
zvlášť závažný úmyslný
trestný čin potrestán, považuje se za
zvlášť nebezpečného recidivistu,
jestliže uvedené okolnosti pro svou závažnost,
zejména vzhledem k délce doby, která uplynula
od posledního odsouzení, podstatně zvyšují
stupeň nebezpečnosti trestného činu
pro společnost."
2. V § 62 se vypouští slova "jakož
i zvlášť nebezpečný recidivista
(§ 41)".
Trestní zákon vymezuje v § 41 skupinu pachatelů
zvlášť nebezpečných recidivistů.
Zákon přitom rozlišuje dvě eventuality
nebezpečné recidivy: v písm, a) je zvýrazněna
zvláštní závažnost úmyslně
spáchaných trestných činů,
v písm. b) je vyzvednuta soustavnost páchání
trestných činů téže povahy.
Okolnost, že pachatel je zvlášť nebezpečným
recidivistou je okolností podmiňující
použití zvláštní zvýšené
trestní sazby o 1/3 (§ 42). Podle § 39a zařazuje
soud zvlášť nebezpečného recidivistu
zpravidla do III. nápravné výchovné
skupiny, z výkonu trestu odnětí svobody může
být zvlášť nebezpečný recidivista
propuštěn až po výkonu 2/3 uloženého
trestu odnětí svobody (§ 62).
Tato úprava vycházela z pochybné představy,
že ochrana společnosti před recidivou bude
tím lepší, čím širší
bude pojmové vymezení zvlášť nebezpečných
recidivistů.
Dlouholetá zkušenost, nezbytnost demokratizace společnosti
a trestního práva i celková připravovaná
depenalizace ukazují, že je možné a potřebné
zažit vymezení pojmu zvlášť nebezpečný
recidivista tak, že za něho bude považován
pachatel, který znovu spáchal zvlášť
závažný úmyslný trestný
čin, ač již byl pro takový nebo jiný
zvlášť závažný úmyslný
trestný čin potrestán. To znamená,
že se v § 41 ponechává dosavadní
písm. a), písm. b) se vypouští.
S ohledem na to, že horní hranice trestních
sazeb odnětí svobody je ve zvláštní
části trestního zákona v porovnání
s rozpětím trestních sazeb mnohých
států značně vysoká, může
soud v konkrétních případech použít
k ochraně společnosti a občanů i důrazných
prostředků.
Úprava § 62 umožní, aby soud podmíněně
propustil zvlášť nebezpečného recidivistu
na svobodu po výkonu poloviny uloženého nebo
podle rozhodnutí prezidenta republiky zmírněného
trestu odnětí svobody za podmínek obsažených
v § 61 trestního zákona. Soud má přitom
možnost stanovit podle § 63 zkušební dobu
pro podmíněně propuštěného
až na 7 let, může podmíněně
propuštěnému u.ložit i přiměřená
omezení apod.
Navrhované dílčí změny trestního
zákona si nevyžádají zvýšené
Finanční prostředky ani nároky na
pracovní síly.
Podle čl. 37 odst. 2 ústavního zákona
o čs. federaci patří úprava změn
trestního zákona do zákonodárné
pravomoci Federálního shromáždění.