FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1990

V. volební období

310

Návrh

poslanců Federálního shromáždění ing. Jána Langoše, Doc. JUDr. Mariána Poslucha, CSc., JUDr. Ernesta Valka a ing. Pavola Balgavého, CSc.

Zákon

ze dne ........... 1990,

kterým se mění některá ustanovení trestního zákona

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Trestní zákon č. 140/1961 Sb. ve znění zákonů č. 120/1962 Sb. č. 52/1963 Sb., č. 56/1965 Sb., č. 81/1966 Sb., č. 148/1969 Sb., č. 45/1973 Sb., č. 43/1980 Sb., zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 10/1989 Sb. a zákona č. 159/1989 Sb. se mění takto:

1. § 41 zní:

§ 41

Pachatel, který znovu spáchal zvlášť závažný úmyslný trestný čin, ač již byl pro takový nebo jiný zvlášť závažný úmyslný trestný čin potrestán, považuje se za zvlášť nebezpečného recidivistu, jestliže uvedené okolnosti pro svou závažnost, zejména vzhledem k délce doby, která uplynula od posledního odsouzení, podstatně zvyšují stupeň nebezpečnosti trestného činu pro společnost."

2. V § 62 se vypouští slova "jakož i zvlášť nebezpečný recidivista (§ 41)".

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Trestní zákon vymezuje v § 41 skupinu pachatelů zvlášť nebezpečných recidivistů. Zákon přitom rozlišuje dvě eventuality nebezpečné recidivy: v písm, a) je zvýrazněna zvláštní závažnost úmyslně spáchaných trestných činů, v písm. b) je vyzvednuta soustavnost páchání trestných činů téže povahy.

Okolnost, že pachatel je zvlášť nebezpečným recidivistou je okolností podmiňující použití zvláštní zvýšené trestní sazby o 1/3 (§ 42). Podle § 39a zařazuje soud zvlášť nebezpečného recidivistu zpravidla do III. nápravné výchovné skupiny, z výkonu trestu odnětí svobody může být zvlášť nebezpečný recidivista propuštěn až po výkonu 2/3 uloženého trestu odnětí svobody (§ 62).

Tato úprava vycházela z pochybné představy, že ochrana společnosti před recidivou bude tím lepší, čím širší bude pojmové vymezení zvlášť nebezpečných recidivistů.

Dlouholetá zkušenost, nezbytnost demokratizace společnosti a trestního práva i celková připravovaná depenalizace ukazují, že je možné a potřebné zažit vymezení pojmu zvlášť nebezpečný recidivista tak, že za něho bude považován pachatel, který znovu spáchal zvlášť závažný úmyslný trestný čin, ač již byl pro takový nebo jiný zvlášť závažný úmyslný trestný čin potrestán. To znamená, že se v § 41 ponechává dosavadní písm. a), písm. b) se vypouští.

S ohledem na to, že horní hranice trestních sazeb odnětí svobody je ve zvláštní části trestního zákona v porovnání s rozpětím trestních sazeb mnohých států značně vysoká, může soud v konkrétních případech použít k ochraně společnosti a občanů i důrazných prostředků.

Úprava § 62 umožní, aby soud podmíněně propustil zvlášť nebezpečného recidivistu na svobodu po výkonu poloviny uloženého nebo podle rozhodnutí prezidenta republiky zmírněného trestu odnětí svobody za podmínek obsažených v § 61 trestního zákona. Soud má přitom možnost stanovit podle § 63 zkušební dobu pro podmíněně propuštěného až na 7 let, může podmíněně propuštěnému u.ložit i přiměřená omezení apod.

Navrhované dílčí změny trestního zákona si nevyžádají zvýšené Finanční prostředky ani nároky na pracovní síly.

Podle čl. 37 odst. 2 ústavního zákona o čs. federaci patří úprava změn trestního zákona do zákonodárné pravomoci Federálního shromáždění.

V Praze dne 20. března 1990


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP