Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu federace se stanoví částkou | 137 304 800 000 Kčs. |
Celkové výdaje státního rozpočtu federace se stanoví částkou | 131 920 600 000 Kčs. |
Celkový přehled státního rozpočtu
federace je uveden v příloze č. 1.
(2) Z celkových výdajů státního
rozpočtu federace činí:
A. Účelové dotace do státních
rozpočtů republik
- České republice | 31 697 345 000 Kčs |
- Slovenské republice | 20 113 205 000 Kčs |
z toho:
I. dotace na vybrané investiční akce s dosahem
pro celou federaci a další rozvoj republik
- České republice | 10 631 500 000 Kčs |
- Slovenské republice | 6 478 900 000 Kčs |
II. dotace na vybrané neinvestiční akce
- České republice, | 21 065 845 000 Kčs |
- Slovenské republice | 13 634 305 000 Kčs |
v tom:
a) dotace na družstevní bytovou výstavbu
- České republice | 3 060 000 000 Kčs |
- Slovenské republice | 2 800 000 000 Kčs |
b) dotace na individuální bytovou výstavbu
- České republice | 2 310 000 000 Kčs |
- Slovenské republice | 1 380 000 000 Kčs |
c) dotace na modernizaci bytového fondu
- České republice | 1 008 000 000 Kčs |
- Slovenské republice | 75 000 000 Kčs |
d) dotace na státní programy technického
rozvoje
- České republice | 343 100 000 Kčs |
- Slovenské republice | 157 100 000 Kčs |
e) vybrané druhy cenových dotací a intervencí
- České republice | 6 821 000 000 Kčs |
- Slovenské republice | 4 414 700 000 Kčs |
f) dotace na ekonomické nástroje v zahraničním
obchodě
- České republice | 6 796 300 000 Kčs |
- Slovenské republice | 4 475 100 000 Kčs |
g) dotace na potřeby branné povahy včetně
výzkumných a vývojových úkolů
- České republice | 727 445 000 Kčs |
- Slovenské republice | 332 405 000 Kčs |
B. Globální dotace
- České republice | 2 582 355 000 Kčs |
- Slovenské republice | 1 257 795 000 Kčs |
C. Rozpočtová rezerva vlády Československé socialistické republiky a ostatní účelové rezervy se stanoví částkou | 2 329 000 000 Kčs. |
Přehled o účelových rezervách
státního rozpočtu federace je uveden v příloze
č. 2.
(3) Přebytek státního rozpočtu federace se stanoví částkou | 5 384 200 000 Kčs. |
Podíl na výnosu daně z obratu se stanoví
ve výši 21 % pro Českou republiku a ve výši
29 % pro Slovenskou republiku.
Limit výdajů státního rozpočtu
federace na vládní úvěry se stanoví
částkou 4 198 mil. Kčs.
Vláda Československé socialistické
republiky nebo na základě jejího zmocnění
ministr financí může upravit ukazatele státního
rozpočtu federace, zejména v souladu s opatřeními
vlády, se změnami cenovými, organizačními.
a metodickými, s věcnými změnami ve
vazbě na změny státního plánu
a při uvolňování prostředků
z rozpočtové rezervy vlády Československé
socialistické republiky. Těmito opatřeními
nesmí dojít ke.zhoršení výsledného
salda příjmů a výdajů státního
rozpočtu federace.
Zákon č. 68/1989 Sb., o organizaci československé
státní dráhy, se v § 21 doplňuje
o odstavec 3, který zní:
"(3) Federální ministerstvo financí
upraví obecně závazným právním
předpisem způsob financování podnikové
společenské spotřeby Československých
státních drah.".
(1) Pro organizace federálního ministerstva spojů
se stanoví mimořádný odvod volných
zdrojů ze zisku do státního rozpočtu
federace v roce 1990 ve výši 1,0 mld Kčs.
(2) Odvod se provádí nejpozději třetí
den před koncem kalendářního měsíce
ve výši jedné dvanáctiny stanovené
roční odvodové povinností. V měsíci
dubnu se provede za měsíce leden až duben ve
výši čtyř dvanáctin stanovené
roční odvodové povinnosti.
Ustanovení zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti
federálních ústředních orgánů
státní správy, a zákona č.
129/1989 Sb., o rozpočtové soustavě Československé
socialistické republiky a o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky (rozpočtová
pravidla), pokud pojednávají o komplexním
státním plánu hospodářského
a sociálního rozvoje ČSSR, rozpočtových
výhledech a přehledu o souhrnu rozpočtových
výhledů, jakož i o úhrnném finančním
plánu, se nepoužijí do doby jejich nové
právní úpravy.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1990.
Příloha č. 1 k zákonu č. |
(v tisících Kčs) |
Příjmy
Příjmy federálních organizací | |
z hospodářství | 116 263 688 |
z vědy a techniky | 369 879 |
z peněžních a technických služeb | 17 694 231 |
ze společenských služeb a činností | |
pro obyvatelstvo | 128 028 |
z obrany a bezpečnosti | 2 157 000 |
Správní poplatky od organizací | 160 000 |
Ostatní příjmy | 531 974 |
Úhrnem | 137 304 800 |
(v tisících Kčs) |
Výdaje
Výdaje federálních organizací na | |
hospodářství | 26 884 949 |
vědu a techniku | 4 401 069 |
peněžní a technické služby | 5 582 716 |
společenské služby a činnosti | |
pro obyvatelstvo | 2 678 163 |
obranu a bezpečnost | 34 206 752 |
správu | 2 516 251 |
Celkem | 76 269 900 |
z toho: vojenské výdaje | 31 180 000 |
Dotace ze státního rozpočtu federace do státních rozpočtů republik celkem | 55 650 700 |
Úhrnem | 131 920 600 |
Přebytek | 5 384 200 |
Příloha č. 2 k zákonu č. |
(v tisících Kčs) |
Rozpočtová rezerva vády ČSSR | 500 000 |
Ostatní účelové rezervy celkem | 1 829 000 |
v tom: | |
- rozvoj vědy a techniky | 100 000 |
- investice organizací výzkumné a vývojové základny | 29 000 |
- ekologické investice | 500 000 |
- platové úpravy ve školství a zdravotnictví | 900 000 |
- politické strany a volby do zákonodárných orgánů | 300 000 |
Rezervy celkem | 2 329 000 |
Návrh zákona o státním rozpočtu
federace na rok 1990 byl vypracován na základě
ustanovení čl. 11 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o československé federaci,
ve znění zákona č. 125/1970 Sb., ustanovení
52 odst. 1 písm. b) zákona č. 194/1988 Sb.,
o působnosti federálních ústředních
orgánů státní správy a ustanovení
§ 9 a násl. zákona č. 129/1989 Sb.,
o rozpočtové soustavě Československé
socialistické republiky a o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky (rozpočtová
pravidla).
K § 1
Návrh zákona je vypracován v ekonomických
podmínkách roku 1990. V navržených objemech
příjmů a výdajů jsou obsaženy
základní finanční údaje státního
rozpočtu federace, které vyjadřují
vedle číselných objemů příjmů
a výdajů federálních ústředních
orgánů a účelových rezerv i
úroveň finančních vztahů mezi
státním rozpočtem federace a státními
rozpočty republik, jak je uloženo v ustanovení
čl. 11 ústavního zákona č.
143/1968 Sb., o československé federaci a v 16 odst.
1 zákona č. 129/1989 Sb. Prvořadá
pozornost bude v oblasti působení státního
rozpočtu kladena na vytváření výrazně
protiinflačních podmínek v národním
hospodářství a na působení
všech ekonomických nástrojů napomáhajících
strategii ekonomické reformy založené na postupném
a organizovaném přechodu k tržní ekonomice.
K § 2
Navržené ustanovení vychází z
nové právní úpravy pravidel hospodaření
s rozpočtovými prostředky a vedle globálních
dotací představuje nástroj k plánovanému
vyrovnávání rozpočtových zdrojů
republik.
K § 3
Návrh na stanovení uvedeného limitu výdajů
na vládní úvěry v zákoně
o státním rozpočtu vychází
z 13 písm. d) zákona č. 129/1989 Sb. v návaznosti
na usnesení vlády ČSSR č. 145/1990
o státním rozpočtu federace a přehledu
o souhrnu státních rozpočtů ČSSR
na rok 1990.
Uvedená částka limitu se skládá
z těchto položek:
- úhrada vývozu na vládní úvěry kategorie A | 2 088 mil. Kčs |
z toho: čerpání vládních úvěrů do rublové oblasti | 578 mil. Kčs |
- subvencování rozdílů v úrokových sazbách u vládních úvěrů kategorie B | 340 mil. Kčs |
- úhrada disážií a jiných nákladů z deblokací vládních úvěrů | 1 100 mil. Kčs |
- úhrada vícenákladů na vybrané integrační akce v SSSR | 670 mil. Kčs. |
K § 5
Zmocnění pro federální ministerstvo
financí se navrhuje vzhledem k tomu, že je třeba
upravit obecně závazným právním
předpisem způsob financování podnikové
společenské spotřeby Česko.slovenských
státních drah a zákon č. 68/1989 Sb.,
o organizaci Československých státních
drah, takové zmocnění neobsahuje.
K § 6
Komplexní přestavba velkoobchodních cen a
tarifů nebyla v roce 1989 provedena ve všech oborech
spojů. V důsledku toho dosahují organizace
těchto oborů podstatně vyšší
míru rentability než 4,5 %, s níž se uvažovalo
při komplexní přestavbě velkoobchodních
cen k 1. 1. 1989 a při tvorbě zákona o odvodech
do státního rozpočtu. Přechodem z
odvodů volného zůstatku zisku do státního
rozpočtu na základě finančního
piánu na zákonný odvod ze zisku sazbou 65
% (v roce 1990), zůstaly by organizacím resortu
federálního ministerstva spojů volné
finanční zdroje v částce 1,0 mld Kčs,
které se navrhují v rámci protiinflačních
opatření vlády ČSSR na rok 1990 odvést
formou mimořádného odvodu do státního
rozpočtu.
Proto vláda ČSSR svým usnesením č.
145/1990 o státním rozpočtu federace a přehledu
o souhrnu státních rozpočtů ČSSR
na rok 1990 schválila, aby povinnost jednorázového
mimořádného odvodu do státního
rozpočtu v roce 1990 byla pro organizace resortu federálního
ministerstva spojů stanovena v zákoně o státním
rozpočtu federace na rok 1990.
K § 7
Navrženým ustanovením je zajišťován
soulad mezi existující právní úpravou
rozpočtového hospodaření a připravovanými
právními předpisy v oblasti centrálního
plánování. Uvedená problematika bude
právně zakotvena v novelizovaných obecně
závazných právních předpisech
upravujících jak působnost federálních
orgánů státní správy, tak pravidla
rozpočtového hospodaření.
K příloze č. 1
Ve výdajích státního rozpočtu
jsou nově uváděny vojenské výdaje.
Údaje o těchto výdajích vychází
ze standardizované metodiky OSN. Vykazování
vojenských výdajů pro potřeby OSN
schválilo předsednictvo vlády ČSSR
usnesením č. 106/1989 a je potřebné,
aby byly rovněž veřejně publikovány.
Ve vojenských výdajích jsou zahrnuty výdaje
rozpočtu kapitoly federálního ministerstva
národní obrany s výjimkou výdajů,
které přímo nesouvisí se zabezpečováním
obrany, mezi něž patří např.
bytová výstavba federálního ministerstva
národní obrany ve vlastní investorské
péči, dotace hospodářským organizacím
a výdaje vrcholového sportu. Dále jsou ve
vojenských výdajích započteny výdaje
na vojenský výzkum a vývoj resortů,
výdaje pohraniční stráže federálního
ministerstva vnitra a železničního vojska federálního
ministerstva dopravy.
V souvislosti s konstrukcí vojenských výdajů
jsou vykazovány novou metodikou i výdaje na obranu
a bezpečnost. Stejně jako vojenské výdaje
zahrnují i některé výdaje, které
byly dříve zahrnuty v jiných částech
rozpočtu.
K příloze č. 2
Tato příloha k zákonu se předkládá
ke schválení Federálnímu shromáždění
na základě ustanovení 16 odst. 3 zákona
č. 129/1989 Sb., o rozpočtových pravidlech.