FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1990

V. volební období

307

Vládní návrh

ZÁKON

ze dne ......... března 1990

o státním rozpočtu federace na rok 1990

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Část první

Státní rozpočet federace na rok 1990

§ 1
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu federace se stanoví částkou 137 304 800 000 Kčs.
Celkové výdaje státního rozpočtu federace se stanoví částkou 131 920 600 000 Kčs.

Celkový přehled státního rozpočtu federace je uveden v příloze č. 1.

(2) Z celkových výdajů státního rozpočtu federace činí:

A. Účelové dotace do státních rozpočtů republik

- České republice31 697 345 000 Kčs
- Slovenské republice20 113 205 000 Kčs

z toho:

I. dotace na vybrané investiční akce s dosahem pro celou federaci a další rozvoj republik

- České republice10 631 500 000 Kčs
- Slovenské republice6 478 900 000 Kčs

II. dotace na vybrané neinvestiční akce

- České republice,21 065 845 000 Kčs
- Slovenské republice13 634 305 000 Kčs

v tom:

a) dotace na družstevní bytovou výstavbu

- České republice3 060 000 000 Kčs
- Slovenské republice2 800 000 000 Kčs

b) dotace na individuální bytovou výstavbu

- České republice2 310 000 000 Kčs
- Slovenské republice 1 380 000 000 Kčs

c) dotace na modernizaci bytového fondu

- České republice1 008 000 000 Kčs
- Slovenské republice75 000 000 Kčs

d) dotace na státní programy technického rozvoje

- České republice343 100 000 Kčs
- Slovenské republice157 100 000 Kčs

e) vybrané druhy cenových dotací a intervencí

- České republice6 821 000 000 Kčs
- Slovenské republice4 414 700 000 Kčs

f) dotace na ekonomické nástroje v zahraničním obchodě

- České republice6 796 300 000 Kčs
- Slovenské republice4 475 100 000 Kčs

g) dotace na potřeby branné povahy včetně výzkumných a vývojových úkolů

- České republice727 445 000 Kčs
- Slovenské republice332 405 000 Kčs

B. Globální dotace

- České republice2 582 355 000 Kčs
- Slovenské republice1 257 795 000 Kčs
C. Rozpočtová rezerva vlády Československé socialistické republiky a ostatní účelové rezervy se stanoví částkou 2 329 000 000 Kčs.

Přehled o účelových rezervách státního rozpočtu federace je uveden v příloze č. 2.

(3) Přebytek státního rozpočtu federace se stanoví částkou 5 384 200 000 Kčs.

§ 2

Podíl na výnosu daně z obratu se stanoví ve výši 21 % pro Českou republiku a ve výši 29 % pro Slovenskou republiku.

§ 3

Limit výdajů státního rozpočtu federace na vládní úvěry se stanoví částkou 4 198 mil. Kčs.

§ 4

Vláda Československé socialistické republiky nebo na základě jejího zmocnění ministr financí může upravit ukazatele státního rozpočtu federace, zejména v souladu s opatřeními vlády, se změnami cenovými, organizačními. a metodickými, s věcnými změnami ve vazbě na změny státního plánu a při uvolňování prostředků z rozpočtové rezervy vlády Československé socialistické republiky. Těmito opatřeními nesmí dojít ke.zhoršení výsledného salda příjmů a výdajů státního rozpočtu federace.

Část druhá

§ 5

Zákon č. 68/1989 Sb., o organizaci československé státní dráhy, se v § 21 doplňuje o odstavec 3, který zní:

"(3) Federální ministerstvo financí upraví obecně závazným právním předpisem způsob financování podnikové společenské spotřeby Československých státních drah.".

Část třetí

§ 6

(1) Pro organizace federálního ministerstva spojů se stanoví mimořádný odvod volných zdrojů ze zisku do státního rozpočtu federace v roce 1990 ve výši 1,0 mld Kčs.

(2) Odvod se provádí nejpozději třetí den před koncem kalendářního měsíce ve výši jedné dvanáctiny stanovené roční odvodové povinností. V měsíci dubnu se provede za měsíce leden až duben ve výši čtyř dvanáctin stanovené roční odvodové povinnosti.

Část čtvrtá

§ 7

Ustanovení zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy, a zákona č. 129/1989 Sb., o rozpočtové soustavě Československé socialistické republiky a o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky (rozpočtová pravidla), pokud pojednávají o komplexním státním plánu hospodářského a sociálního rozvoje ČSSR, rozpočtových výhledech a přehledu o souhrnu rozpočtových výhledů, jakož i o úhrnném finančním plánu, se nepoužijí do doby jejich nové právní úpravy.

Účinnost

§ 8

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1990.

Příloha č. 1 k zákonu č.

Celkový přehled

státního rozpočtu federace
(v tisících Kčs)

Příjmy

Příjmy federálních organizací
z hospodářství116 263 688
z vědy a techniky369 879
z peněžních a technických služeb 17 694 231
ze společenských služeb a činností
pro obyvatelstvo128 028
z obrany a bezpečnosti2 157 000
Správní poplatky od organizací 160 000
Ostatní příjmy531 974
Úhrnem137 304 800

(v tisících Kčs)

Výdaje

Výdaje federálních organizací na
hospodářství26 884 949
vědu a techniku4 401 069
peněžní a technické služby 5 582 716
společenské služby a činnosti
pro obyvatelstvo2 678 163
obranu a bezpečnost34 206 752
správu2 516 251
Celkem76 269 900
z toho: vojenské výdaje31 180 000
Dotace ze státního rozpočtu federace do státních rozpočtů republik celkem 55 650 700
Úhrnem131 920 600
Přebytek5 384 200

Příloha č. 2 k zákonu č.

Přehled

o účelových rezervách státního rozpočtu federace
(v tisících Kčs)

Rozpočtová rezerva vády ČSSR 500 000
Ostatní účelové rezervy celkem 1 829 000
v tom:
- rozvoj vědy a techniky100 000
- investice organizací výzkumné a vývojové základny 29 000
- ekologické investice500 000
- platové úpravy ve školství a zdravotnictví 900 000
- politické strany a volby do zákonodárných orgánů 300 000
Rezervy celkem 2 329 000

Důvodová zpráva

Návrh zákona o státním rozpočtu federace na rok 1990 byl vypracován na základě ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění zákona č. 125/1970 Sb., ustanovení 52 odst. 1 písm. b) zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy a ustanovení § 9 a násl. zákona č. 129/1989 Sb., o rozpočtové soustavě Československé socialistické republiky a o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky (rozpočtová pravidla).

K § 1

Návrh zákona je vypracován v ekonomických podmínkách roku 1990. V navržených objemech příjmů a výdajů jsou obsaženy základní finanční údaje státního rozpočtu federace, které vyjadřují vedle číselných objemů příjmů a výdajů federálních ústředních orgánů a účelových rezerv i úroveň finančních vztahů mezi státním rozpočtem federace a státními rozpočty republik, jak je uloženo v ustanovení čl. 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci a v 16 odst. 1 zákona č. 129/1989 Sb. Prvořadá pozornost bude v oblasti působení státního rozpočtu kladena na vytváření výrazně protiinflačních podmínek v národním hospodářství a na působení všech ekonomických nástrojů napomáhajících strategii ekonomické reformy založené na postupném a organizovaném přechodu k tržní ekonomice.

K § 2

Navržené ustanovení vychází z nové právní úpravy pravidel hospodaření s rozpočtovými prostředky a vedle globálních dotací představuje nástroj k plánovanému vyrovnávání rozpočtových zdrojů republik.

K § 3

Návrh na stanovení uvedeného limitu výdajů na vládní úvěry v zákoně o státním rozpočtu vychází z 13 písm. d) zákona č. 129/1989 Sb. v návaznosti na usnesení vlády ČSSR č. 145/1990 o státním rozpočtu federace a přehledu o souhrnu státních rozpočtů ČSSR na rok 1990.

Uvedená částka limitu se skládá z těchto položek:

- úhrada vývozu na vládní úvěry kategorie A 2 088 mil. Kčs
z toho: čerpání vládních úvěrů do rublové oblasti 578 mil. Kčs
- subvencování rozdílů v úrokových sazbách u vládních úvěrů kategorie B 340 mil. Kčs
- úhrada disážií a jiných nákladů z deblokací vládních úvěrů 1 100 mil. Kčs
- úhrada vícenákladů na vybrané integrační akce v SSSR 670 mil. Kčs.

K § 5

Zmocnění pro federální ministerstvo financí se navrhuje vzhledem k tomu, že je třeba upravit obecně závazným právním předpisem způsob financování podnikové společenské spotřeby Česko.slovenských státních drah a zákon č. 68/1989 Sb., o organizaci Československých státních drah, takové zmocnění neobsahuje.

K § 6

Komplexní přestavba velkoobchodních cen a tarifů nebyla v roce 1989 provedena ve všech oborech spojů. V důsledku toho dosahují organizace těchto oborů podstatně vyšší míru rentability než 4,5 %, s níž se uvažovalo při komplexní přestavbě velkoobchodních cen k 1. 1. 1989 a při tvorbě zákona o odvodech do státního rozpočtu. Přechodem z odvodů volného zůstatku zisku do státního rozpočtu na základě finančního piánu na zákonný odvod ze zisku sazbou 65 % (v roce 1990), zůstaly by organizacím resortu federálního ministerstva spojů volné finanční zdroje v částce 1,0 mld Kčs, které se navrhují v rámci protiinflačních opatření vlády ČSSR na rok 1990 odvést formou mimořádného odvodu do státního rozpočtu.

Proto vláda ČSSR svým usnesením č. 145/1990 o státním rozpočtu federace a přehledu o souhrnu státních rozpočtů ČSSR na rok 1990 schválila, aby povinnost jednorázového mimořádného odvodu do státního rozpočtu v roce 1990 byla pro organizace resortu federálního ministerstva spojů stanovena v zákoně o státním rozpočtu federace na rok 1990.

K § 7

Navrženým ustanovením je zajišťován soulad mezi existující právní úpravou rozpočtového hospodaření a připravovanými právními předpisy v oblasti centrálního plánování. Uvedená problematika bude právně zakotvena v novelizovaných obecně závazných právních předpisech upravujících jak působnost federálních orgánů státní správy, tak pravidla rozpočtového hospodaření.

K příloze č. 1

Ve výdajích státního rozpočtu jsou nově uváděny vojenské výdaje. Údaje o těchto výdajích vychází ze standardizované metodiky OSN. Vykazování vojenských výdajů pro potřeby OSN schválilo předsednictvo vlády ČSSR usnesením č. 106/1989 a je potřebné, aby byly rovněž veřejně publikovány.

Ve vojenských výdajích jsou zahrnuty výdaje rozpočtu kapitoly federálního ministerstva národní obrany s výjimkou výdajů, které přímo nesouvisí se zabezpečováním obrany, mezi něž patří např. bytová výstavba federálního ministerstva národní obrany ve vlastní investorské péči, dotace hospodářským organizacím a výdaje vrcholového sportu. Dále jsou ve vojenských výdajích započteny výdaje na vojenský výzkum a vývoj resortů, výdaje pohraniční stráže federálního ministerstva vnitra a železničního vojska federálního ministerstva dopravy.

V souvislosti s konstrukcí vojenských výdajů jsou vykazovány novou metodikou i výdaje na obranu a bezpečnost. Stejně jako vojenské výdaje zahrnují i některé výdaje, které byly dříve zahrnuty v jiných částech rozpočtu.

K příloze č. 2

Tato příloha k zákonu se předkládá ke schválení Federálnímu shromáždění na základě ustanovení 16 odst. 3 zákona č. 129/1989 Sb., o rozpočtových pravidlech.

V Praze dne 22. března 1990

Předseda vlády ČSSR

Ministr financí ČSSR


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP