Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Účelem zákona je zrušit odsuzující
soudní rozhodnutí za činy, které v
rozporu s principy demokratické společnosti respektující
občanská politická práva a svobody,
stanovené v mezinárodních dokumentech a mezinárodních
právních normách zákon označoval
za trestné, umožnit rychlé přezkoumání
případů osob protiprávně odsouzených
v důsledku porušování zákonnosti
na úseku trestního řízení,
odstranit nepřiměřené tvrdosti v používání
represe, zabezpečit neprávem odsouzeným osobám
společenskou rehabilitaci a přiměřené
hmotné odškodnění a umožnit ze
zjištěných nezákonností vyvodit
důsledky proti osobám, které platné
zákony vědomě nebo hrubě porušovaly.
Činy, které směřovaly k pokojnému
prosazení práv a svobod občanů, uvedených
ve Všeobecné deklaraci lidských práv
a zaručených paktem o občanských a
politických právech, pokud směřovaly
k prosazení takových práv nenásilnou
cestou, byly československými trestními zákony
prohlášeny za trestné v rozporu s mezinárodním
právem a mezinárodnímu právu odporovalo
také jejich trestní stíhání
a trestání.
/1/ Pravomocná odsuzující soudní rozhodnutí
vyhlášená v době od 25. února
1948 do 1. ledna 1990, týkající se skutků
spáchaných po 5. květnu 1945,
a) podle zákona č. 50/1923 Sb., ve znění
zákonů jej měnících a doplňujících,
pro zločiny, přečiny nebo přestupky
úkladů podle § 1, přípravy úkladů
podle § 2, prorady podle § 4, zrady státního
tajemství podle § 5, vojenské zrady podle §
6, spolčení k útokům na ústavní
činitele podle § 9, násilí proti ústavním
činitelům neb osobování si jejich
moci podle § 10, urážky prezidenta republiky
podle § 11, nepřekažení nebo neoznámení
trestných podniků podle § 12 odst. 1 ve vztahu
k činům podle § 1,2, 6 a 9, rušení
obecného míru podle § 14 odst. 1, 5, 6 a §
14a, výzvy k neplnění zákonných
povinností nebo k trestným činům podle
§ 15 odst. 1 a podle § 15 odst. 3 ve vztahu k zločinům
podle § 1 a 2, sdružování státu
nepřátelské podle § 17, šíření
nepravdivých zpráv podle § 18, hrubé
neslušnosti podle § 20, nedovoleného zpravodajství
podle § 23, ohrožování obrany republiky
podle § 24 nebo schvalování trestných
činů podle § 16 ve vztahu k uvedeným
zločinům nebo k přečinům;
b) podle zákona č. 231/1948 Sb., pro zločiny,
přečiny nebo přestupky velezrady podle §
l odst. 1, odst. 2,3 písm.b), c), d), e), sdružování
proti státu podle § 2 odst. 1 a 3, pobuřování
proti republice podle § 3 odst. 1 a 2, hanobení republiky
podle § 4, vyzvědačství podle §
5, vyzvědačství proti spojenci podle §
6, nedbalého uchovávání státního
tajemství podle § 7, ohrožení obrany republiky
podle § 8 a 9, nedovoleného zpravodajství podle
§ 12, spolčení k útokům na ústavní
činitele podle § 17, osobování si pravomoci
ústavních činitelů podle § 19,
vzbouření podle § 20 a § 21, ublížení
na cti prezidentu republiky podle § 23, hanobení některých
ústavních činitelů podle § 24,
popuzování podle § 26, zneužití
úřadu duchovního nebo jiné podobné
funkce podle § 28, nedovoleného ozbrojování
podle § 31, šíření poplašné
zprávy podle § 32, sabotáže podle §
36 a 37, ohrožování jednotného hospodářského
plánu z nedbalosti podle § 38, prorady podle §
39, neoprávněného opuštění
území republiky a neuposlechnutí výzvy
k návratu podle § 40, poškozování
zájmu republiky v cizině podle § 41, hanobení
spojeneckého státu podle § 42 nebo podněcování
k trestnému činu a k neplnění zákonných
povinností podle § 33, schvalování trestného
činu podle § 34, nepřekažení anebo
neoznámení trestného činu podle §
35, spáchané ve vztahu k uvedeným zločinům
nebo přečinům;
c) podle zákona č. 86/1950 Sb., ve znění
zákonů jej měnících a doplňujících,
pro trestné činy velezrady podle § 78 odst.
1, odst. 2, 3 písm. b),c),d),e), sdružování
proti republice podle § 79 a 80 odst. 1, odst.2, písm.b),
podvracení republiky podle § 79a, teroru podle §
80a odst. 4,5, pobuřování proti republice
podle § 81 odst. 1 a § 82, sabotáže podle
§ 85, vyzvědačství podle § 86 a
87, ohrožení státního tajemství
podle § 88 až 92, věrolomnosti podle § 93
a 94, opuštění republiky podle § 95, ohrožování
zájmů republiky v cizině podle § 96
a 97, spolčení k útoku na ústavního
činitele podle § 107, násilí na ústavním
činiteli podle § 108, snižování
vážnosti prezidenta republiky podle § 110, hanobení
ústavního činitele podle § 111, ohrožení
hospodářského a služebního tajemství
podle § 112 až 114, nedovolené výroby
a držení vysílací stanice podle §
122, zneužití náboženské funkce
podle § 123, hanobení republiky podle § 124,
hanobení spojeneckého státu podle §
125, šíření poplašné zprávy
podle § 127 a 128 odst. 1, odst. 2 písm. a), odst.
3, nepřátelského jednání proti
republice podle § 129, pletich proti zestátnění
podle § 130, zneužití vlastnického práva
podle § 133, ohrožení zásobování
podle § 134, ohrožení jednotného hospodářského
plánu podle § 135 a 136, pletich při veřejných
dodávkách a pracích podle § 137, ohrožení
plánování a kontroly plnění
plánu podle § 138, maření dozoru nad
církvemi a náboženskými společnostmi
podle § 173 a 174 nebo nadržování podle
§ 163, nepřekažení trestného činu
podle § 164, neoznámení trestného činu
podle § 165, spolčení podle § 166, podněcování
podle § 167 a 168 anebo schvalování trestného
činu podle § 169, spáchané ve vztahu
k uvedeným trestným činům;
d) podle zákona č. 140/1961 Sb., ve znění
předpisů jej měnících a doplňujících,
pro trestné činy rozvracení republiky podle
§ 92 odst. 1, odst. 2 písm. a), podvracení
republiky podle § 98 odst. 1, odst. 2 písm. a), b),
poškozování státu světové
socialistické soustavy podle § 99 ve vztahu k trestným
činům podle § 92 odst. 1, odst.2, písm.
a), nebo § 98, pobuřování podle §
100 odst. 1, odst.2 odst. 3 písm. a), zneužívání
náboženské funkce podle § 101, hanobení
republiky a jejího představitele podle § 102
a 103 hanobení státu světové socialistické
soustavy a jeho představitele podle § 104, opuštění
republiky podle § 109 odst. 1, odst. 2, odst. 3 písm.
a), b), c), poškozování zájmů
republiky v cizině podle § 112, odnětí
věci hospodářskému určení
podle § 116 odst. 1, odst. 2, ohrožení hospodářského
tajemství podle § 122, neoprávněného
nakládání s vynálezem podle §
123, ohrožení služebního tajemství
podle § 173, maření dozoru nad církvemi
a náboženskými společnostmi podle §
178, nebo podněcování podle § 164, schvalování
trestného činu podle § 165, nadržování
podle § 166, nepřekažení trestného
činu podle § 167 a neoznámení trestného
činu podle § 168 spáchané ve vztahu
k uvedeným trestným činům;
e) podle zákona č. 150/1969 Sb., ve znění
předpisů jej měnících a doplňujících,
pro přečiny proti zájmům socialistické
společnosti v oblasti styku s cizinou podle § 5 písm.
b), c), proti veřejnému pořádku podle
§ 6 písm. a) a c), nebo nadržování
podle § 12 ve vztahu k uvedeným přečinům;
f) podle zákonného opatření předsednictva
Federálního shromáždění
č. 99/1969 Sb., pro přestupek podle § 1,
jakož i všechna další rozhodnutí
na ně obsahově navazující se zrušují
k datu, kdy byla vydána.
/2/ Rozhodnutí o tom, zda a do jaké míry
je odsouzený účasten rehabilitace, učiní
soud i bez návrhu. Vztahuje-li se rehabilitace jen na některý
z trestných činů, za něž byl
uložen úhrnný nebo souhrnný trest, stanoví
soud podle vzájemného poměru závažnosti
přiměřený trest za trestné
činy rehabilitací nedotčené. Jinak
trestní řízení zastaví. Proti
tomuto rozhodnutí je přípustná stížnost,
jež má odkladný účinek.
/1/ Proti rozhodnutí podle § 2 odst. 2 může
prokurátor ve lhůtě šedesáti
dnů ode dne jeho oznámení podat námitky,
jestliže
a) skutek, který je předmětem rozhodnutí,
měl být posouzen podle jiného ustanovení,
na které se rehabilitace ze zákona nevztahuje;
b) skutek směřoval k prosazení fašistických
nebo jiných obdobně protidemokratických cílů
nebo byl spáchán v úmyslu zakrýt nebo
usnadnit jiný obecně trestný čin nebo
vyhnout se odpovědnosti za takový čin;
c) skutek byl spáchán za použití násilí
vůči osobě, nebo
d) k postihu skutku je nebo byla Československá
republika vázána mezinárodní smlouvou.
Námitky může prokurátor vznést
i ve stížnosti podle § 2 odst. 2.
/2/ O námitkách prokurátora rozhoduje nejvyšší
soud republiky, v oblasti vojenské justice Nejvyšší
soud ČSSR ve veřejném zasedání.
Nezamítne-li soud námitky jako nedůvodné,
napadené rozhodnutí usnesením zruší
a věc přikáže k přezkumnému
řízení podle oddílu třetího.
Toto rozhodnutí nahrazuje návrh podle § 5.
Přezkumné řízení podle tohoto
oddílu lze konat ve věcech, v nichž bylo v
době od 25. února 1948 do 1. ledna 1990 vyhlášeno
odsuzující soudní rozhodnutí, jež
nabylo právní moci, pro jiné zločiny,
trestné činy, přečiny nebo přestupky
neuvedené v§ 2, spáchané po 5. květnu
1945
a) podle zákona č. 50/1923 Sb., ve znění
zákonů jej měnících a doplňujících,
b) podle zákona č. 231/1948 Sb.,
c) podle hlavy prvé a hlavy druhé oddílu
prvého zvláštní části
zákona č. 86/1950 Sb., ve znění zákonů
jej měnících a doplňuj ících,
dále pro trestný čin zběhnutí
podle § 273 odst. 3 a pro trestný čin spolcení
k zběhnutí podle § 275 odst. 2 písm.
b) uvedeného zákona,
d) podle hlavy první oddílu prvního zvláštní
části zákona č. 88/1950 Sb., ve znění
zákona č. 102/1953 Sb., a pro přestupek na
ochranu jednotného hospodářského plánu
podle § 39 a na ochranu pořádku ve věcech
církevních podle § 101 uvedeného zákona,
e) podle hlavy první zvláštní části
zákona č. 140/1961 Sb., ve znění předpisů
jej měnících a doplňujících
a dále pro trestné činy neplnění
úkolů při provozu soukromého hospodářství
podle § 119, útoku na státní orgán
a orgán společenské organizace podle §
154 odst. 2, útoku na veřejného činitele
podle § 156 odst. 2, ztěžování
výkonu pravomoci veřejného činitele
podle § 156a, hanobení národa rasy a přesvědčení
podle § 198 písm. b), šíření
poplašné zprávy podle § 199, nenastoupení
služby v ozbrojených silách podle § 269
odst. 1 a podle § 270 odst. 1, vyhýbání
se výkonu vojenské služby podle § 280
odst. 1, zběhnutí do ciziny podle § 283 odst.
1,2 a ohrožování politického a morálního
stavu jednotky podle § 288 odst. 1 uvedeného zákona.
/1/ Řízení se zahajuje na návrh odsouzeného,
jeho příbuzných v pokolení přímém,
jeho sourozence, osvojitele, osvojence, manžela nebo druha.
Je-li odsouzený zbaven způsobilosti k právním
úkonům nebo je-li jeho způsobilost k právním
úkonům omezena, může návrh podat
též jeho zákonný zástupce, a
to i proti vůli odsouzeného.
/2/ Návrh může podat též prokurátor.
/3/ Osoba, která návrh podala,jej může
výslovným prohlášením vzít
zpět, a to až do doby, než se soud odebere k
závěrečné poradě. Návrh
podaný jinou oprávněnou osobou lze vzít
zpět jen s výslovným souhlasem odsouzeného
(zákonného zástupce). Prokurátor může
vzít zpět svůj návrh i bez souhlasu
odsouzeného.
/4/ Dozví-li se soud ze své úřední
činnosti o okolnosti, která by mohla odůvodnit
návrh na zahájení řízení,
uvědomí o tom odsouzeného, a není-li
to možné, jinou osobu oprávněnou podat
návrh, vždy však též prokurátora.
/1/ Návrh lze podat nejpozději do jednoho roku ode
dne účinnosti tohoto zákona. Bylo-li zahájeno
přezkumné řízení jen na návrh
prokurátora a ten jej vzal zpět, může
odsouzený podat návrh nejpozději do jednoho
roku ode dne, kdy byl o zpětvzetí návrhu
vyrozuměn.
/2/ Zmešká-li oprávněná osoba
z důležitých důvodů lhůtu
k podání návrhu na zahájení
řízení, může požádat
o navrácení lhůty do jednoho měsíce
od pominutí překážky nejpozději
vsak do dvou let ode dne účinnosti tohoto zákona.
Nebyl-li návrh na zahájení řízení
dosud podán, je třeba jej se žádostí
spojit.
/3/ O navrácení lhůty rozhodne soud, jemuž
přísluší konat přezkumné
řízení.
/1/ K rozhodnutí podle oddílu druhého a k
přezkumnému řízení podle oddílu
třetího je příslušný soud,
který rozhodoval v původním řízení
v prvním stupni. Neexistuje již tento soud, rozhoduje
věcně příslušný soud,
v jehož obvodu měl sídlo soud, který
rozhodoval v původním řízení
v prvním stupni.
/2/ Rozhodnutí ve věcech bývalého
státního soudu a rozhodnutí nejvyššího
soudu jako soudu prvního stupně přezkoumává
krajský soud a byl-li odsouzený osobou podléhající
pravomoci vojenských soudů, vyšší
vojenský soud, příslušný podle
nyní platných předpisů.
/3/ Ustanovení trestního řádu o příslušnosti
samosoudce konat řízení se neužije.
Na vyloučení orgánů činných
v trestním řízení se užije nyní
platných předpisů. Z vykonávání
úkonů podle tohoto zákona je dále
vyloučen soudce, který se účastnil
rozhodování v původním řízení.
Stejně je vyloučen prokurátor, který
byl činný v původním řízení.
Rozhodnutí podle oddílu druhého, není-li
stanoveno jinak, činí soud v neveřejném
zasedání. V řízení o návrhu
podle oddílu třetího může soud
rozhodnout v neveřejném zasedání jen
o zamítnutí návrhu podaného opožděně
nebo neoprávněnou osobou, nebo o zamítnutí
návrhu ve věci, která již podle tohoto
oddílu byla přezkoumána. V ostatních
případech soud rozhoduje ve veřejném
zasedání.
/1/ Účast prokurátora je ve veřejném
i v neveřejném zasedání povinná.
/2/ Ve veřejném zasedání musí
mít odsouzený obhájce.
Veřejné zasedání, o němž
byl odsouzený řádně vyrozuměn,
lze konat i v jeho nepřítomnosti, pokud je možno
věc spolehlivě rozhodnout i bez jeho účasti.
Nelze-li odsouzenému doručit vyrozumění
o veřejném zasedání, stačí
jej doručit obhájci.
/1/ Je-li pro rozhodnutí třeba některé
skutečnosti předem objasnit, provede potřebné
šetření předseda senátu; může
jím pověřit též jiného
člena senátu nebo o ně požádat
vyšetřovatele prokuratury, a jde-li o jednotlivé
úkony menší závažnosti, i jiné
orgány. Obhájce má právo se těchto
úkonů zúčastnit.
/2/ Všechny orgány a organizace jsou povinny na požádání
předložit soudu potřebný písemný
materiál a vyhovět i jiným jeho dožádáním.
Nemohou se přitom dovolávat povinnosti zachovávat
státní, služební nebo hospodářské
tajemství, pokud jde o okolnosti, které souvisí
s původním řízením.
Na výslech svědka v přezkumném řízení
se nevztahuje ustanovení § 99 odst. 1 a 2 trestního
řádu o zákazu výslechu, pokud jde
o okolnosti, které souvisí s původní
řízením. To neplatí pro výslech
obhájce.
/1/ Zjistí-li soud v přezkumném řízení,
že přezkoumávané rozhodnutí je
vadné proto, že
a) bylo učiněno na podkladě nesprávných
zjištění, zejména že se opíralo
o podvržené nebo zfalšované důkazy,
nebo vycházelo z umělé zkonstruovaných
obvinění,
b) v řízení došlo k hrubému porušení
procesních předpisů zejména k vynucení
doznání násilím nebo jinými
způsob
c) skutek, který je předmětem odsuzujícího
výroku, byl vyprovokován, organizován nebo
řízen bezpečnostními orgány,
d) skutek byl uznán trestným v rozporu s tehdy platným
zákonem,
e) skutek byl kvalifikován podle přísnějšího
ustanovení, než vyplývalo ze zákona,
f) uložený druh trestu byl ve zřejmém
rozporu s jeho zákonným účelem nebo
výměra trestu byla ve zřejmém nepoměru
ke stupni nebezpečnosti činu pro společnost,
zruší rozhodnutí zcela nebo v části,
v níž je vadné.
/2/ Jestliže důvod, z něhož soud rozhodl
ve prospěch odsouzeného, prospívá
dalšímu spoluodsouzenému, rozhodne soud vždy
též i v jeho prospěch.
/3/ Zruší-li soud původní rozhodnutí
podle odstavce 1, zruší zároveň všechna
další rozhodnutí na původní rozhodnutí
obsahově navazující, pokud vzhledem ke změně,
k níž zrušením došlo, pozbyla podkladu.
/4/ Nezjistí-li soud důvody k postupu podle odstavce
1, návrh jako nedůvodný zamítne.
/1/ Po právní moci rozhodnutí podle §
14 odst. 1 soud pokračuje v řízení
na podkladě původní obžaloby.
/2/ Novým rozsudkem nelze odsouzenému uložit
přísnější trest, než jaký
mu byl uložen původním rozhodnutím.
/3/ Došlo-li po zrušení vadného rozhodnutí
k zastavení trestního stíhání
v důsledku promlčení nebo amnestie, může
odsouzený do 15 dnů ode dne, kdy mu bylo rozhodnutí
o zastavení oznámeno, požádat, aby se
v řízení pokračovalo. Pro další
řízení pak platí přiměřeně
§ 227 trestního řádu.
/1/ Řízení nebrání smrt odsouzeného.
Trestní stíhání nelze po zrušení
původního rozhodnutí zastavit proto, že
odsouzený zemřel.
/2/ Bylo-li rozhodnutí soudu vydané v původním
řízení zrušeno, doba od jeho právní
moci do právní moci zrušovacího rozhodnutí
se do promlčecí doby nezapočítává.
/1/ Na způsob rozhodování soudu podle tohoto
zákona, s výjimkou rozhodování podle
oddílu šestého, se užije ustanovení
§ 119 odst. 1 trestního řádu.
/2/ Proti usnesení soudu o zrušení původního
rozhodnutí, o návrhu na zahájení řízení
podle tohoto zákona, jakož i usnesení, jímž
se nově ve věci rozhoduje, lze podat stížnost,
jde-li o usnesení, jímž soud rozhoduje v prvním
stupni.
/3/ Proti rozsudku, jímž soud rozhoduje ve věci
v prvním stupni, lze podat odvolání.
/4/Na řízení o odvolání nebo
stížnosti se užijí příslušná
ustanovení trestního řádu.
Na započítání vazby a trestu v případě,
že po zrušení původního rozhodnutí
je odsouzenému pravomocně uložen nový
trest, se užije ustanovení § 38 trestního
zákona.
/1/ Byl-li návrh na zahájení přezkumného
řízení jako zcela nedůvodný
pravomocně zamítnut, je ten, kdo návrh podal,
povinen státu nahradit náklady řízení,
a to paušální částkou stanovenou
ve zvláštním předpisu.
/2/ Povinnost k náhradě podle odstavce 1 nepostihuje
prokurátora.
/3/ Náklady obhajoby hradí stát
a) v řízení podle § 3,
b) byl-li návrh shledán aspoň zčásti
důvodný,
c) bez ohledu na výsledek řízení,
bylo-li řízení zahájen na návrh
prokurátora.
Jestliže rozhodnutí vyhlášené v
původním řízení bylo prohlášeno
podle oddílu druhého za zrušené v celém
rozsahu, nebo takové rozhodnutí bylo v přezkumném
řízení zrušeno a odsouzený obžaloby
plně zproštěn, zrušují se i rozhodnutí
odsuzující jej pro čin spáchaný
během výkonu trestu odnětí svobody
odpykávaného na podkladě zrušeného
rozhodnutí, pokud nejde o čin, který měl
za následek smrt, těžkou újmu na zdraví,
nebo škodu velkého rozsahu.
/1/ Rozhodnutí podle § 20 učiní na návrh
osoby uvedené v § 5 odst. 1 a 2 soud, který
v původním řízení rozhodl v
prvním stupni.
/2/ Rozhodnutí, jímž se návrhu vyhovuje,
lze učinit i v neveřejném zasedání.
Ustanovení § 2 odst. 2 a § 17 se užije obdobně.
/1/ Nárok na náhradu škody zahrnuje zejména:
a) náhradu za ztrátu na výdělku po
dobu vazby a výkonu trestu odnětí svobody;
b) náhradu škody na zdraví, k níž
došlo v souvislosti s vazbou nebo výkonem trestu odnětí
svobody, pokud tato náhrada nepřísluší
podle jiných předpisů;
c) náhradu zaplacených nákladů trestního
řízení a nákladů vazby a výkonu
trestu;
d) náhradu zaplacených nákladů obhajoby
v původním trestním řízení;
e) náhradu zaplaceného peněžitého
trestu nebo úhrnu provedených srážek
z odměny za práci při výkonu trestu
nápravného opatření.
/2/ Zvláštní zákon upraví podmínky
uplatňování nároků vyplývajících
ze zrušených výroků o trestu propadnutí
majetku, propadnutí věci nebo zabrání
věci, jakož i způsob náhrady a rozsah
těchto nároků.
/3/ Náhrada v celém rozsahu se poskytuje jen tehdy,
byl-li poškozený zcela zproštěn obžaloby
a nebo byl-li rozsudek vyhlášený v původním
řízení zrušen podle oddílu druhého
v celém rozsahu. Dojde-li jen k částečné
změně, poskytne se náhrada jen se zřetelem
k rozdílu mezi tresty vykonanými na základě
původního rozsudku a tresty uloženými
v novém řízení.
/4/ Pro způsob a rozsah náhrady škody platí
ustanovení občanského zákoníku
s tím, že
a) průměrným výdělkem před
poškozením se rozumí průměrný
výdělek v době před zahájením
trestního stíhání,
b) náhrada za ztrátu na výdělku po
dobu vazby a výkonu trestu odnětí svobody
nesmí přesáhnout částku 30.000,-Kčs
za jeden rok.
/5/ Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí stanoví obecně závazným
právním předpisem
a) způsob a podrobnosti výpočtu průměrného
výdělku poškozeného v době před
zahájením trestního stíhání
a průměrného výdělku poškozeného
v době výkonu trestu odnětí svobody,
nelze-li již opatřit příslušné
doklady
b) způsob, jakým se při určování
výše náhrady za ztrátu na výdělku
přihlédne ke změnám, jež nastaly
ve vývoji mzdové úrovně.
/1/ Při uplatnění nároků podle
§ 22 se postupuje podle ustanovení zákona č.
58/1969 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou
rozhodnutím orgánů státu nebo jeho
nesprávným úředním postupem.
/2/ Nárok je třeba uplatnit u soudu ve lhůtě
dvou roků od právní moci zprošťujícího
rozhodnutí nebo rozhodnutí odsuzujícího
k mírnějšímu trestu a nebo rozhodnutí,
kterým bylo trestní řízení
zastaveno; jinak nárok zaniká. Po dobu předchozího
projednávání nároku podle § 9
zákona č. 58/1969 Sb., nejdéle však
po dobu šesti měsíců, tato doba neběží.
/1/ Pro účely důchodového zabezpečení
se doba vazby a výkonu trestu odnětí svobody
poškozeného, který byl podle tohoto zákona
zcela zproštěn obžaloby, posuzuje jako doba pokračování
v zaměstnání (pracovní činnosti),
jež poškozený konal před vzetím
do vazby (nástupu trestu), pokud se tato doba nezapočítává
jako doba zaměstnání již podle předpisů
o sociálním zabezpečení. Stejně
se posuzuje část doby výkonu trestu, po kterou
byl trest vykonán neoprávněně, jestliže
se podle tohoto zákona zruší odsuzující
rozsudek jen zčásti.
/2/ Jestliže poškozený v době nezákonného
výkonu trestu vykonával práce, které
by odůvodňovaly zařazení v zaměstnání
do I. (II.) pracovní kategorie, posuzuje se výkon
těchto prací jako výkon zaměstnání
I. (II.) pracovní kategorie.
/3/ Ustanovení odstavce l se užije obdobně
pro zápočet doby, po kterou poškozený
v důsledku výkonu trestu nemohl po svém propuštění
vykonávat zaměstnání (pracovní
činnost) při výpočtu průměrného
měsíčního výdělku (pracovní
odměny) se nehledí k této době, a
pokud je to pro poškozeného výhodnější,
ani k době, po kterou nemohl vykonávat své
dřívější zaměstnání
(pracovní činnost).
/4/ Pro výplatu dávky nesprávně vyměřené
následkem vazby nebo výkonu trestu se nepoužije
ustanovení § 95 odst. 2 zákona č. 100/1988
Sb., o tříleté době, v níž
lze zvýšit nebo přiznat dávku.
/5/ Doba vazby, výkonu trestu nebo doba, po kterou poškozený
v důsledku výkonu trestu nemohl po svém propuštění
vykonávat zaměstnání (pracovní
činnost), se pro vznik a výši nároků
náležejících z pracovního poměru
a nemocenského pojištění započte
jako doba trvání pracovního poměru.
/6/ Ustanovení předchozích odstavců
se užije i v případě, že rozhodnutí
vyhlášené v původním řízení
bylo v celém rozsahu zrušeno podle oddílu druhého
nebo pátého.
Právo žádat náhradu škody přechází
na dědice poškozeného, pokud jsou jimi děti,
manžel a rodiče, s výjimkou nároků,
které podle občanského zákoníku
zanikají smrtí poškozeného.
/1/ Došlo-li k rehabilitaci poškozeného, na němž
byl vykonán trest smrti nebo který zemřel
ve výkonu trestu, mají ti, jímž zemřelý
poskytoval nebo byl povinen poskytovat výživu, kromě
nároků, které na ně přešly
podle § 25, též nárok na náhradu
toho, co jim na výživném ušlo.
/2/ Způsob náhrady nákladů na výživu
se řídí ustanoveními občanského
zákoníku. Při stanovení výše
výživného se vychází z celého
průměrného výdělku poškozeného
před zahájením jeho trestního stíhání.
/3/ Manželu a dětem poškozeného, na němž
byl vykonán trest smrti nebo který zemřel
ve výkonu trestu, které nemají nárok
podle odstavce 1, může být přiznáno
přiměřené odškodnění
za ztížení životních poměrů,
k nimž došlo v důsledku odsouzení poškozeného.
Soudní řízení o náhradě
škody podle tohoto zákona jsou osvobozena od soudních
poplatků.
Vyjde-li v průběhu řízení podle
tohoto zákona najevo, že jednání osob,
které přivodily nezákonnosti napravované
tímto zákonem nebo k nim přispěly,
zakládá podezření z trestného
činu, jehož trestnost v den nabytí účinnosti
tohoto zákona nezanikla promlčením, promlčecí
doba takového činu neskončí před
1. lednem 1995.
Návrhy na obnovu řízení a stížnosti
pro porušení zákona podané ve věcech
uvedených v § 4, o nichž nebylo do nabytí
účinnosti tohoto zákona rozhodnuto, se postoupí
k přezkumnému řízení soudu
příslušnému podle oddílu čtvrt
ho tohoto zákona. Totéž platí o nevyřízených
podnětech ke stížnosti pro porušení
zákona, pokud vyšly od osob oprávněných
podle § 5 navrhovat zahájení přezkumného
řízení.
Přezkumnému řízení ve věcech
uvedených v § 4 nebrání skutečnost,
že nejvyšší soud už věc rozhodl
ke stížnosti pro porušení zákona.
Postupu podle oddílu druhého nebo podání
návrhu na zahájení přezkumného
řízení podle tohoto zákona nebrání
skutečnost, že o obdobném návrhu již
soud v téže věci rozhodoval podle zákona
č. 82/1968 Sb.
/1/ Pokud z povahy věci nevyplývá něco
jiného, rozumí se odsouzeným též
obviněný a obžalovaný. V řízení
podle oddílu šestého se odsouzený označuje
jako poškozený.
/2/ Pokud tento zákon nemá zvláštních
ustanovení, použijí se v řízení
podle oddílu druhého až pátého
ustanovení trestního řádu.
Zrušuje se zákon č. 82/1968 Sb., o soudní
rehabilitaci, ve znění zákona č. 70/1970
Sb.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem .............. 1990.
Obecná část
Deformace na úseku trestního soudnictví v
době od 25. února 1948 do závěru roku
1989 postihly řadu občanů. Zejména
pro trestné činy proti republice byli často
stavěni před soud a odsuzováni k těžkým
trestům i lidé, kteří se ve skutečnosti
žádné trestné činnosti nedopustili.
Soudní rehabilitace podle této osnovy má
proto odstranit křivdy, které byly těmto
občanům způsobeny nezákonným
odsouzením, poskytnout jim morální zadostiučinění
a v návaznosti na to i přiměřenou
hmotnou náhradu za utrpěné škody.
Zvláštní část
K § 1:
Úvodní ustanovení o účelu zákona
vyjadřuje hlavní cíle úpravou sledované
a stanoví v základních rysech způsoby,
jakými jich má být dosaženo.
K § 2:
Osnova vychází z poznatku, že při aplikování
trestně právních předpisů v
období totalitní vlády jedné politické
strany, časově ohraničeném dobou od
25. února 1948 do 1. ledna 1990, docházelo k nejhrubšímu
a nejčastějšímu porušování
zákonnosti zejména u těch skutkových
podstat, které mají výrazný politický
charakter. Do úvahy je proto třeba brát skutkové
podstaty některých činů, které
byly upravovány - v chronologickém sledu - v zákoně
na ochranu republiky č. 50/1923 Sb., v zákoně
č. 231/1948 Sb., na ochranu lidově demokratické
republiky, v trestním zákonu č. 86/1950 Sb.,
v trestním zákonu č. 140/1961 Sb., a to vesměs
ve znění zákonů tyto předpisy
měnících a doplňujících,
jakož i přestupku podle zákonného opatření
předsednictva Federálního shromáždění
č. 99/1969 Sb.
Úprava obsažená v § 2 osnovy tyto zločiny,
trestné činy, přečiny anebo přestupky
taxativně vypočítává a uložení
trestu za ně spojuje s účinkem jejich zrušení
výrokem soudu, a to k datu, kdy byla tato rozhodnutí
vydána. Současně ukládá soudu
povinnost zrušit všechny další výroky,
které byly vysloveny na podkladě zmíněných
meritorních rozhodnutí. Při výběru
těchto deliktů bylo důsledně dbáno,
aby z taxativního výčtu byly vypuštěny
skutky, které měly za následek smrt, újmu
na zdraví a nebo rozsáhlejší majetkovou
škodu. Kromě toho zakotvením opravného
prostředku proti rozhodnutí soudu o zrušení
původního rozsudku se i procesně zabezpečuje,
že půjde vždy jen o takové delikty, které
má osnova v ustanovení § 2 na zřeteli.
Pro rozhodování soudu v případech,
kdy byl uložen souhrnný nebo úhrnný
trest, se volí obdobný postup, jaký platí
pro rozhodování o amnestii.
K § 3:
Zakotvuje se právo prokurátora podat proti rozhodnutí
soudu učiněném podle § 2 námitky
jako zvláštní druh mimořádného
opravného prostředku v případech,
kdy z důvodů v tomto ustanovení uvedených
nelze připustit provedení rehabilitace. Předpokládá
se, že k podání námitek bude docházet
jen ve zcela ojedinělých případech
a proto v zájmu jednotnosti rozhodování se
řízení o námitkách svěřuje
příslušným nejvyšším
soudům.
K § 4:
Koncepce ustanovení § 4 vychází z předpokladu,
že v uvedeném období byly trestně právní
předpisy aplikovány i v dalších ustanoveních,
o nichž však již nelze jednoznačně
bez přezkumného řízení soudit,
že mají tak vyhraněnou povahu, jako skutkové
podstaty uvedené v 2 osnovy. Osnova proto vypočítává
trestně právní předpisy, v nichž
jsou obsaženy skutkové podstaty podléhající
přezkumnému řízení, a to u
zákona na ochranu republiky č. 50/1923 Sb. a u zákona
č. 231/1948 a na ochranu lidově demokratické
republik,v celém rozsahu, u pozdějších
trestních zákonů (zák. č. 86/1950
Sb. a zák. č. 140/1961 Sb.) a u trestního
zákona správního (zák. č. 88/1950
Sb.), v mezích jeho dřívější
aplikovatelnosti v soudním řízení
(zák. č. 102/1953 Sb.), v rozsahu užším.
I v případech odsouzení za trestné
činy nebo přestupky, nepojaté do ustanovení
§ 4 osnovy, lze případné nezákonnosti
reparovat za použití mimořádných
opravných prostředků, tj. obnovy řízení
a stížnosti pro porušení zákona.
K § 5:
Osnova vymezuje okruh osob, které jsou oprávněny
podat návrh na zahájení řízení,
a to včetně prokurátora. Upravuje též
otázku zpětvzetí návrhu a soudu ukládá
notifikovat odsouzenému okolnost, která by mohla
odůvodnit návrh na zahájení řízení,
pokud ji soud ve své úřední činnosti
zjistí.
K § 6:
V tomto ustanovení osnova zakotvuje, že návrh
lze podat nejpozději do jednoho roku ode dne účinnosti
zákona. V případě, že prokurátor
vezme zpět návrh na zahájení přezkumného
řízení, zachovává se odsouzenému
právo podat návrh nejpozději do jednoho roku
ode dne, kdy byl o zpětvzetí návrhu vyrozuměn.
Osnova řeší v § 6 též eventualitu
navrácení lhůty k podání návrhu
pro případ, že ji oprávněná
osoba z důležitých důvodů zmeškala.
Zvláštní ustanovení tohoto druhu je
nezbytné proto, že obecná procesní úprava
navrácení lhůty (§ 61 tr.ř.)
má vazbu na zmeškání lhůty k
podání opravného prostředku a na případ
zmeškání lhůty k podání
návrhu na zahájení řízení
nedopadá.
K § 7:
Návrh nepředpokládá vytváření
zvláštních rehabilitačních soudů
nebo senátů k rozhodování podle tohoto
zákona. Ve všech Případech je zajištěno
právo odsouzeného, případně
dalších oprávněných osob a prokurátora
podat proti rozhodnutí ve věci samé řádný
opravný prostředek, o kterém rozhodne odvolací
soud. Tento princip společně s obligatorním
vyloučením soudců z vykonávání
úkonů podle tohoto zákona, pokud se zúčastnili
rozhodování v původním řízení,
poskytuje dostatečné záruky zákonného
postupu a rozhodování.
K rozhodování podle oddílu druhého
a k přezkumnému řízení bude
příslušný soud, který v původním
řízení rozhodoval v prvním stupni.
V případě, že tento soud v současné
době již neexistuje, rozhodne soud, který je
věcně a místně příslušný
podle ustanovení platného trestního řádu.
Při rozhodování o věcné příslušnosti
soudu konat řízení o činech trestných
podle předpisů dříve účinných
bude nutné vycházet z § 388 tr. řádu.
Vzhledem k závažnosti věci, ve kterých
rozhodoval bývalý státní soud, je
ze zákona k řízení v prvním
stupni jako věcně příslušný
krajský soud, případně vyšší
vojenský soud. I když o několika trestných
činech by příslušelo konat řízení
samo soudci, s ohledem na složitost zejména přezkumného
řízení a požadavek objektivního
postupu v řízení, ve kterém již
v minulost i bylo pravomocně rozhodnuto, se navrhuje použití
příslušných ustanovení trestního
řádu o řízení před samosoudcem
vyloučit.
K § 8:
Nad rámec obecné úpravy o vyloučení
orgánů činných v trestním řízení
obsažené v § 30 a 31 tr. řádu se
v zájmu objektivního rozhodování vylučuje
z vykonávání úkonů podle tohoto
zákona soudce (a obdobně i prokurátor), který
se účastnil rozhodování v původním
řízení. Na vyloučení obhájce,
pokud by přicházelo v úvahu, se užije
vzhledem k § 32 odst. 2 příslušné
ustanovení tr. řádu (§ 35 odst. 3).
K § 9:
S ohledem na povahu řízení podle oddílu
druhého není přítomnost odsouzeného
a obhájce nutná, a proto soud rozhoduje v neveřejném
zasedání. I v těchto případech
lze jeho rozhodnutí napadnout řádným
opravným prostředkem. Naopak v řízení
podle oddílu třetího, ve kterém se
bude provádět více či méně
obsáhlé dokazování, je nutné,
aby soud rozhodoval ve veřejném zasedání.
Výjimku tvoří případy, kdy
soud návrh zamítne z formálních důvodů
uvedených v zákoně, aniž by věcně
přezkoumával původní rozhodnutí
a řízení mu předcházející.
K § 10:
S ohledem na závažnost rozhodování a
složitost řízení zejména ve věcech
pravomocně skončených"před mnoha
lety je nutné, aby se veřejného zasedání
účastnili prokurátor i obhájce a prokurátor
byl přítomen i v neveřejných zasedáních.
Na zvolení nebo ustanovení obhájce se užije
příslušných ustanovení trestního
řádu.
K § 11:
Zajištění účasti odsouzeného
ve veřejném zasedání především
ve věcech pravomocně skončených v
dřívější době může
být značně problematické, a proto
se umožňuje, aby soud mohl konat řízení
i bez jeho přítomnosti za podmínky, že
věc lze spolehlivě rozhodnout. Pokud v těchto
případech nelze doručit odsouzenému
vyrozumění o veřejném zasedání,
připouští se, aby bylo doručeno pouze
obhájci.
K § 12:
Upravuje se postup v případech, kdy soud pro své
rozhodnutí potřebuje provést předem
šetření a dále rozsah povinností
ostatních orgánů a organizací při
předkládání písemností
a vyřizování dožádání
soudů.
K § 13:
Vzhledem k potřebě řádného
zajištění skutkového stavu se na výslech
svědků o okolnostech souvisejících
s původním řízením nepoužití
ustanovení o zákazu výslechu v případech,
kdy předmětem výslechu jsou okolnosti tvořící
státní tajemství nebo tehdy, jestliže
by svědek porušil státem uloženou povinnost
mlčenlivosti. Výjimku tvoří případy,
kdy jako svědek by o těchto okolnostech měl
být vyslechnut obhájce vystupující
v původním řízení.
K § 14:
V tomto ustanovení je upraven postup soudu v řízení
podle oddílu třetího. Taxativně stanovené
důvody, pro které soud původní rozhodnutí
zruší, jsou obsahově shodné s důvody,
pro které mohlo dojít ke zrušení pravomocného
rozhodnutí v rehabilitačním řízení
podle zákona č. 82/1968 Sb.
Zruší-li soud původní rozhodnutí,
by jen zčásti, zruší zároveň
všechna další rozhodnutí na něj
obsahově navazující, pokud pozbyla podkladu.
V odstavci 2 je vyjádřena zásada beneficium
cohaesionis, která platí i v řízení
o mimořádných opravných prostředcích
podle trestního řádu.
K § 15:
Zruší-li soud v přezkumném řízení
napadené rozhodnutí, pokračuje v řízení
na podkladě původní obžaloby. Vzhledem
k tomu, že návrh na zahájení řízení
směřuje vždy ve prospěch odsouzeného,
platí pro nové rozhodnutí ve věci
zákaz reformace in peius. V případě,
že v novém řízení došlo
k zastavení trestního stíhání
v důsledku promlčení nebo amnestie, má
obviněný právo domáhat se pokračování
v řízení obdobně, jako je tomu v řízení
podle trestního řádu (§ 11 odst. 2).
Jestliže soud v takovém řízení
vysloví vinu, neuloží trest (§ 227 tr.ř.).
K § 16:
V zájmu plné rehabilitace zákon obsahuje
výjimky, které platí i pro řízení
o návrhu na.povolení obnovy řízení
podle trestního řádu.
K § 17:
Na způsob, jakým soud v řízení
rozhoduje, se použijí obecně platná
ustanovení trestního řádu (§
119 odst. 1). Současně se zajišťuje, aby
proti každému rozhodnutí podle předchozích
ustanovení nebo podle § 20, pokud soud rozhoduje v
prvním stupni, bylo zachováno právo řádného
opravného prostředku.
K § 18:
Jestliže po zrušení původního rozhodnutí
dojde k uložení nového trestu, přichází
v úvahu započítání vazby a
trestu podle § 38 trestního zákona. Je třeba
na uvedené ustanovení v zákoně výslovně
odkázat, aby bylo možné tímto způsobem
zápočet provést.
K § 19:
Úprava povinnosti hradit náklady řízení
přebírá stejná hlediska, jaká
platí pro řízení o návrhu na
povolení obnovy podle trestního řádu.
Za podmínek uvedených v odstavci 3 nelze na odsouzeném
spravedlivě žádat, aby hradil náklady
obhajoby. Proto se stanoví, že v těchto případech
náklady obhajoby hradí stát.
K § 20:
Pokud došlo ke zrušení původního
rozhodnutí v celém rozsahu, ať již ze
zákona, nebo v přezkumném řízení,
je třeba mít za to, že odsouzený původně
uložený tresty odpykával protiprávně.
Proto je třeba zrušit i další odsuzující
rozhodnutí pro činy, kterých se odsouzený
dopustil v prostředí výkonu takového
trestu, kterému se objektivně nebyl povinen podrobovat.
Jedná se především o odsouzení
za trestné činy kvalifikované jako maření
výkonu úředního rozhodnutí
podle § 171 odst. 1, písm. b) nebo c) tr. zákona.
Výjimku tvoří excesy, které měly
za následek smrt, těžkou újmu na zdraví
nebo škodu velkého rozsahu.
K § 21:
Provedení této další rehabilitace se
váže na návrh osoby uvedené v §
5 odst. 1 a 2. Zajistit rozhodování i bez návrhu
by znamenalo prověřit prakticky všechny soudní
spisy za posledních 42 let, podle popisu skutku v rozsudku
zjišťovat, zda se jednalo o čin spáchaný
ve výkonu trestu odnětí svobody a v kladných
případech dále ověřovat, zda
rozsudek v jiné trestní věci ukládající
trest odnětí svobody, byl zrušen podle tohoto
zákona. Proto se volí stejný postup, jaký
platil v zákoně č. 82/1968 Sb. Podání
návrhu není v těchto věcech limitováno
lhůtou, neboť mu musí předcházet
řízení podle oddílu druhého
nebo třetího ohledně jiného předcházejícího
rozhodnutí.
K § 22:
V podstatě se přejímá osvědčené
ustanovení § 27 rehabilitačního zákona
č. 82/1968 Sb., o náhradě škody. Obecně
je třeba říci, že rozhodování
o náhradě těchto škod není součástí
vlastního rehabilitačního (trestního)
řízení. To plyne již z toho, že
předpokladem odškodnění je to, aby odsuzující
trestní rozhodnutí bylo ve vlastním rehabilitačním
řízení pravomocně zrušeno.
Podle druhého nebo třetího oddílu
budou zrušeny též výroky o trestu propadnutí
majetku, propadnutí věci či zabrání
věci, takže by přicházela v úvahu
majetková restituce. Je však třeba vzít
v úvahu, že za období více než
40 let došlo k převodům těchto věcí,
k jejich dědění atd. Bude třeba mimo
jiné posoudit otázku dobré víry současného
držitele věci, možnost vrácení
věcí s ohledem na změny jejich podstaty,
otázku výše peněžité náhrady,
jestliže vrácení věci nebude možné
nebo účelné.
Jde tedy o složitou a specifickou problematiku, k jejímuž
komplexnímu posouzení bude třeba provést
šetření o převodech těchto majetků
a věcí, posoudit dopady na státní
rozpočet
atd. Jelikož je třeba postižené rychle
odškodnit, osnova navrhuje, aby tento zákon neupravoval
otázky spojené s majetkovými restitucemi,
jak vyplývají ze zrušení shora uvedených
trestů a ochranného opatření zabrání
věci, a odkázal na úpravu, která bude
komplexně provedena zvláštním zákonem.
Teprve na jeho základě se budou moci postižení
domáhat svých nároků ohledně
majetkových restitucí.
Pro časový odstup může v mnoha případech
dojít k situaci, že podklady, které jsou rozhodující
pro výpočty náhrad podle odstavce 1, písm.
a) a b) (zejména mzdové listy) budou skartovány.
Aby vůbec bylo možno rozhodnout, bude tam, kde tyto
podklady nejsou dostupné, třeba nároky paušalizovat.
K § 23:
Předchozí projednání nároků
u ústředních orgánů podle zákona
č. 58/1969 Sb.,o odpovědnosti za škodu způsobenou
rozhodnutím orgánu státu nebo jeho nesprávným
postupem, je i v případě rozhodování
podle § 22 návrhu účelné.
Tříletá promlčecí doba podle
zák. č. 58/1969 Sb. je však příliš
dlouhá, zejména jestliže se uváží,
že subjektivní promlčecí doba pro uplatnění
nároků na náhradu škody činí
podle obecných ustanovení jen 2 roky.
K 24 až 26:
K dosažení plné rehabilitace je nutné
provést i odpovídající úpravy,
jež mají dopad do důchodového zabezpečení
rehabilitovaných osob a zajistit i odškodnění
dalších osob, jichž se nepochybně odsouzení
blízkého příbuzného dotklo
i v jejich sociální oblasti. Volí se obdobná
úprava, jakou v tomto směru obsahoval již zákon
č. 82/1968 Sb.
K § 27:
Osvobození řízení o náhradě
škody podle tohoto zákona plně vyplývá
z jeho povahy.
K § 28:
Je třeba zajistit postih za trestné činy,
které přivodily nezákonnosti napravované
tímto zákonem nebo k nim přispěly,
za současného respektování zákonných
ustanovení o promlčení trestního stíhání.
Jestliže trestnost činu již byla promlčena,
nelze ji zpětně obnovovat. V případech,
kdy promlčecí doba k datu účinnosti
tohoto zákona dosud neuplynula, je žádoucí
ji prodloužit obdobným způsobem, jak tomu bylo
v zákoně č. 82/1968 Sb. Trestnímu
stíhání totiž zpravidla bude předcházet
rehabilitační řízení v jiné
věci podle tohoto zákona.
K § 29:
Je třeba zabránit případům,
kdy v téže věci by současně probíhalo
řízení o mimořádných
opravných prostředcích podle trestního
řádu a řízení podle tohoto
zákona. Proto se preferuje rehabilitační
řízení, které je pro odsouzeného
nejvýhodnější.
K § 30:
V zájmu právní jistoty se výslovně
stanoví, že přezkumnému řízení
podle tohoto zákona nebrání skutečnost,
že v minulosti obdobný přezkum již prováděl
nejvyšší soud v řízení o
stížnosti pro porušení zákona.
K § 31:
Vzhledem k tomu, že rehabilitace podle tohoto zákona
je přípustná v širším měřítku,
než tomu bylo podle zákona č. 82/1968 Sb.,
navíc výrazně omezeným novelou provedenou
zákonem č. 70/1970 Sb., nevylučuje se aplikace
tohoto zákona i ve věcech, v nichž soud již
rozhodoval podle předchozího rehabilitačního
zákona.
K § 32:
Vzhledem k tomu,že jednotlivá ustanovení zákona
mohou být aplikována v různých stádiích
řízení i vzhledem k nutnosti používat
v řízení podle oddílu šestého
odlišné terminologie, upravuje se výklad pojmů
pro účel tohoto zákona.
V řízení podle tohoto zákona se postupuje
(nejde-li o řízení podle oddílu šestého)
podle zásad obecně platných pro trestní
řízení. Proto se i v případech,
kdy tento zákon neobsahuje zvláštní
ustanovení, stanoví podpůrná platnost
trestního řádu.
K § 33:
Aplikace zákona č. 82/1968 Sb., ve znění
zákona č. 70/1970 Sb., v současné
době již nepřichází v úvahu,
a proto se navrhuje jeho zrušení. Nároky, které
byly přiznány podle zákona č. 82/1968
Sb. samozřejmě zůstávají zachovány.
Finanční dopady odškodnění rehabilitovaných
osob lze vyčíslit jen přibližným
odhadem. Za trestné činy a další delikty
uvedené v oddílu druhém a třetím
návrhu zákona bylo odsouzeno přibližně
220.000 osob, z toho 116.000 osob za trestný čin
opuštění republiky podle 109 trestního
zákona. Naprostá většina z nich byla
pro uvedený trestný čin odsouzena v řízení
proti uprchlému, a proto v těchto případech
nepřichází v úvahu uplatnění
nároků na náhradu škody podle tohoto
zákona. S přihlédnutím k této
skutečnosti a počtu odsouzených, rehabilitovaných
již podle zákona č. 82/1968 Sb., přichází
v úvahu odškodnění přibližně
102.000 osob.
Ve lhůtě stanovené zákonem č.
82/1968 Sb., využila možnosti domáhat se rehabilitace
jen jedna třetina osob z celkového počtu
odsouzených, na něž se tento zákon vztahoval.
Nyní předkládaný návrh předpokládá
provedení rehabilitace v daleko širším
měřítku a za delší časové
období; proto je třeba předpokládat,
že ke skutečné aplikaci rehabilitačního
zákona dojde ve větším rozsahu, přibližně
v polovině případů, na něž
se teoreticky vztahuje. Nárok na odškodnění
by za této situace uplatnilo přibližně
51.000 rehabilitovaných osob. Průměrná
výše náhrady škody poskytovaná
osobám rehabilitovaným podle zákona č.
82/1968 Sb., pokud byly plně rehabilitovány (tj.
v novém řízení zcela zproštěny
obžaloby), činila 22.761 Kčs. V případě,
že by došlo k plné rehabilitaci uvedeného
počtu 51.000 osob (což je však mezní situace),
činily by celkové náklady na náhradu
škody částku 1.160.811.000 Kčs.
Jednorázové náklady na přepočty
a doplatky důchodů upravených podle tohoto
zákona představují v ČSSR částku
500.000.000 Kčs a zvýšené náklady
na jejich výplatu v dalších letech přibližně
60.000.000 Kčs ročně.
V souvislosti s přijetím zákona o soudní
rehabilitaci bude nutné zvýšit počet
pracovníků krajských a okresních soudů
a ministerstev spravedlnosti jako ústředních
orgánů, příslušných k
projednání nároků podle zákona
č. 58/1969 Sb. Požadavky na zvýšení
počtu pracovníků krajských a okresních
soudů, pokud má být zajištěno
plynulé vyřizování věcí,
představují v České republice 966
osob a 53.437.000 Kčs na mzdových prostředcích
a ve Slovenské republice 483 osob a 26.700.000 Kčs
na mzdových prostředcích. Zvýšení
rozpočtu výdajů neinvestičních
a investičních představuje včetně
mzdových prostředků v ČR 80.723.000
Kčs a v SR 39.765.000 Kčs.
V případě, že samotné vyřízení
žádostí o odškodnění rehabilitovaných
osob by mělo být na ministerstvech spravedlnosti
skončeno do 3 let, bude nutné zvýšit
počet jejich pracovníků na MS ČR o
38 a na MS SR o 19, což představuje zvýšené
nároky na mzdové prostředky o 1.888.800 Kčs
na MS ČR a o 944.395 Kčs na MS SR ročně.
Provádění zákona o soudní rehabilitaci
si vyžádá rovněž dočasné
zvýšení počtu pracovníků
resortu prokuratury, a to v ČR minimálně
o 523 prokurátorů a odborných pracovníků
(včetně generálních prokuratur ČSR
a ČR), spolu se zvýšením dosavadních
mzdových prostředků o 25.787.000 Kčs
a v SR minimálně o 262 prokurátorů
a odborných pracovníků spolu se zvýšením
mzdových prostředků o 12.918.000 Kčs
ročně. Investiční a neinvestiční
náklady bez mzdových prostředků bude
nutné zvýšit v ČR o 9.176.000 Kčs
a v SR o 4.596.000 Kčs.