FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1990

V. volební období

295

Vládní návrh

Zákona

kterým se mění a doplňuje zákon č. 68/1979 Sb., o silniční dopravě a vnitrostátním zasílatelství

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. 1

Zákon č. 68/1979 Sb., o silniční dopravě a vnitrostátním zasílatelství, se mění a doplňuje takto:

1. V § 13 se vypouští odstavec 2.

Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 2.

2. § 16 odst. 1 se doplňuje o nová písmena f) a g), která zní:

"f) užívat v provozu jen vozidla, jejichž technický stav byl shledán vyhovujícím při technické prohlídce, od níž neuplynula doba delší než 1 rok, popř. kratší doba stanovená orgánem státní správy, který provozování silniční dopravy povolil;

g) pří provozu vozidel dodržovat bezpečnostní přestávky, doby odpočinku a doby řízení stanovené pro řidiče silničních motorových vozidel zvláštními předpisy. [Vyhláška Českého úřadu bezpečnosti práce č. 88/1980 Sb., o bezpečnosti práce a technických zařízení při provozu silničních vozidel, ve znění vyhlášky č. 62/1981 Sb., Vyhláška Slovenského úřadu bezpečnosti práce č. 71/1980 Sb., o bezpečnosti práce a technických zařízení při provozu silničních vozidel. § 8, 9, 11, 12 výnosu ministerstva vnitra ČSR č.j. SD/33-1908/75, o určování pracovní doby jízdních pracovníků silniční a městské dopravy reg. v částce 33/1975 Sb., ve znění výnosu ministerstva vnitra ČSR č.j. SD/33-2831/77, reg. v částce 2/1978 Sb. Výnos ministerstva vnitra SSR č.j. SD-349/76-3, o určování pracovní doby některých pracovníků silniční a městské dopravy reg. v částce 13/1976 Sb., ve znění výnosu ministerstva vnitra SSR č.j. SD-4349/78-4, reg. v částce 29/1978 Sb.]"

3. § 24 se doplňuje odstavcem 4, který zní:

" (4) Pro dopravu pro vlastní potřeby provozovanou podle odst. 3 písm. c) platí ustanovení § 16 odst. 1 písm. f) a g).".

4. § 25 odst. 2 zní:

"Jiná organizace nebo fyzická osoba [Zákon č. .../1990 Sb., o individuálním podnikání fyzických osob.] mohou provozovat silniční motorovou dopravu pro cizí potřeby za úplatu jen obdrží-li k tomu, pokud nejde o případy uvedené v § 26, povolení od příslušného orgánu státní správy."

5. V § 25 se odstavce 3, 4 a 5 vypouští.

6. § 26 odst. 1 zní:

" (1) Povolení k provozování silniční dopravy pro cizí potřeby podle 25 se nevyžaduje, jde-li o:

a) dopravu osob a věcí prováděnou v rámci péče o vlastní pracovníky a členy družstev, kde obsahem členství je též pracovní vztah; včetně jejich dopravy do zaměstnání a dopravy jejich dětí do škol,

b) nepravidelnou hromadnou dopravu osob prováděnou společenskou nebo družstevní organizací pro své členy a jejich rodinné příslušníky,

c) nepravidelnou hromadnou dopravu dětí za rekreačními, kulturními nebo tělovýchovnými účely a do školských zařízení,

d) dopravu věcí, které jsou předmětem vlastní výrobní nebo obchodní činnosti pro odběratele,

e) dopravu, kterou si na základě smlouvy o sdružení nebo o družstevní spolupráci navzájem poskytují účastníci této smlouvy,

f) dopravu cestujících, zavazadel a leteckých zásilek z letiště do městského centra nebo místa ubytování a zpět, jakož i náhradní dopravu prováděnou československým leteckým dopravcem,

g) dopravu pro organizace a zařízení vykonávající údržbu dálnic, silnic a místních komunikací v rámci zimní údržby těchto komunikací."

7. V § 28 se vypouští ustanovení písm. b) a ustanovení písm. c) se označuje písmenem b).

8. V § 29 odst. 2 se vypouští ustanovení písmene b) a zrušuje se označení písmenem a).

9. V § 31 se vypouští ustanovení písmene b) a ustanovení písmene c) se označuje písmenem b).

Čl. II

Zrušují se:

1. Vyhláška č. 139/1980 Sb., o vytěžování silničních nákladních vozidel, ve znění vyhlášky č. 7/1982 Sb., a vyhlášky č. 117/1984 Sb.

2. Vyhláška č. 58/1980 Sb., kterou se stanoví další osvobození silniční dopravy pro cizí potřeby od povolení.

Čl. III

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem ........ 1990.

Důvodová zpráva

Záměr zákona o živnostenském podnikání zrovnoprávnit postavení občanů a organizací nemůže být důsledně realizován v oblasti silniční dopravy samotným přijetím zákona o živnostenském podnikání.

Zákon o silniční dopravě a vnitrostátním zasílatelství stanoví nestejné podmínky pro provozování dopravy socialistickými organizacemi, jinými než socialistickými organizacemi a občany.

Pouze na základě zákona o živnostenském podnikání by nebylo možné určit, do jakého právního režimu (socialistické či jiné než socialistické organizace) občan nastupuje. Nebyly by vytvořeny stejné podmínky pro všechny provozovatele silniční dopravy při zrovnoprávnění všech druhů vlastnictví tak, jak předpokládá programové prohlášení vlády.

V této souvislosti se navrhuje úprava 25 zákona; úpravy § 13, 16, 24, 26, 28 a 29 na ni navazují.

V zájmu liberalizace podnikání v silniční dopravě se v povolovacím řízení upouští od zkoumání okolnosti, zda uspokojování přepravních potřeb vyžaduje dalšího provozovatele; tím se odstraňuje subjektivní hledisko posuzovatele při udělování povolení, zakotvené dosud v 31 písm. b) zákona.

K odstranění administrativního způsobu zasahování do hospodaření organizací je nezbytné zrušit vyhlášku č. 139/1980 Sb., o vytěžování silničních nákladních vozidel ve znění pozdějších předpisů.

V souvislosti s navrhovanými změnami zákona je nutno zrušit též vyhlášku č. 58/1980 Sb., kterou se stanoví další osvobození silniční dopravy pro cizí potřeby od povolení.

Předpokládá se, že novela zákona nabude účinnosti současně s účinností zákona o živnostenském podnikání.

Předložený návrh novely zákona neklade žádné požadavky na státní rozpočet.

V Praze dne 1. března 1990

Čalfa v.r.

Podlena v.r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP