kterým se mění a doplňují předpisy
o nabývání a pozbývání
československého státního občanství
Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
1. Zákon č. 194/1949 Sb., o nabývání
a pozbývání československého
státního občanství, ve znění
zákona č. 72/1958 Sb., a zákona č.
165/1968 Sb., se mění takto:
§ 7 se vypouští.
2. Ustanovení § 15 zákona Slovenské
národní rady č. 206/ 1968 Sb., o nabývání
a pozbývání státního občanství
Slovenské socialistické republiky pozbývá
platnosti.
1. a) Rozhodnutí o odnětí státního
občanství vydaná podle předpisů
uvedených v čl. I bod 2 se zrušují s
účinností od jejich vydání.
b) Osoby, jímž bylo státní občanství
odňato, se ode dne účinnosti tohoto zákona
považují za osoby propuštěné ze
státního svazku.
2. a) "Chce-li ten, jehož se rozhodnutí uvedené
v bodě I písm. a) týká, zůstat
československým státním občanem,
může to nejpozději do 31. prosince 1993 písemně
sdělit přímo nebo prostřednictvím
diplomatické mise nebo konzulárního úřadu
Československé socialistické.republiky v
cizině příslušnému ústřednímu
orgánu státní správy [Zákon
ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy České socialistické
republiky ve znění pozdějších
předpisů; Zákon SNR č. 207/1968 Sb.,
o zřízení ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy Slovenské
socialistické republiky ve znění pozdějších
předpisů]," podle toho, na území
které republiky měl poslední trvalý
pobyt. Pokud tak učiní, bude se mít za to,
že nepřestal být československým
státním občanem; z toho mu nesmí vzniknout
žádná újma.
b) Účinky uvedené v písm. a) věta
druhá nastávají dnem, kdy sdělení
občana došlo příslušnému
ústřednímu orgánu státní
správy, o tom občanu vydá osvědčení.
3. a) Osobám, které byly propuštěny
ze státního svazku v době od 1. října
1949 do 31. prosince 1989 bude státní občanství
uděleno, jestliže o to požádají
nejpozději do 31. prosince 1993 přímo anebo
prostřednictvím diplomatické mise nebo konzulárního
úřadu Československé socialistické
republiky v cizině příslušný
ústřední orgán státní
správy.
b) Státní občanství nelze podle bodu
a) udělit, pokud by to bylo v rozporu s mezinárodními
závazky, které Československá socialistická
republika převzala.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Účelem zákona je odstranit křivdy,
které byly způsobeny československým
občanům tím, že jim - zpravidla z důvodů
politických bylo odňato československé
státní občanství a nebo je pozbyli
jiným způsobem.
Čl. I
Podle původního znění čl. 5
ústavního zákona č. 143/1969 Sb.,
o československé federaci, platilo, že státní
občan každé z obou republik je zároveň
státním občanem Československé
socialistické republiky. Zásady nabývání
a pozbývání státního občanství
republik měl stanovit zákon Federálního
shromáždění.
Zásady nabývání a pozbývání
státního občanství však stanovilo
ještě Národní shromáždění
ČSSR zákonem č. 165/1968 Sb. s tím,
že pro pozbývání státního
občanství platí podmínky stanovené
dosavadními právními předpisy, pokud
tento zákon nestanoví jinak. V platnosti proto zůstalo
i ust. § 7 zákona č. 194/1949 Sb., o nabývání
a pozbývání československého
státního občanství, ve znění
zákona č. 72/1958 Sb. Podle tohoto ustanovení
ministerstvo vnitra může státní občanství
odníti osobě, která se zdržuje v cizině
a
a) vyvíjela nebo vyvíjí jakýmkoliv
způsobem činnost státu nepřátelskou
nebo takovou, která může porušiti zájem
státu, nebo
b) nezákonně opustila území ČSSR,
nebo
c) nevrátí se do vlasti do stanovené lhůty,
nejméně do 30 dnů (ze zámoří
do 90 dnů) ode dne doručení výzvy
ministerstva vnitra k návratu. Ministerstvo vnitra může
státní občanství odníti také
osobě, která má ještě jinou státní
příslušnost nebo která se zdržuje
v cizině nepřetržitě po dobu 5 let bez
platného československého dokladu, opravňujícího
k pobytu v cizině. Přitom platí, že
je-li doručení rozhodnutí o odnětí
státního občanství nebo výzvy
k návratu do vlastních rukou příjemcových
obtížné, může být nahrazeno
veřejnou vyhláškou.
Cit. úprava byla převzata i do zákona Slovenské
národní rady č. 206/1968 Sb. Naproti tomu
zákon české národní rady č.
39/1969 Sb. vyhradil úpravu pozbývání
státního občanství České
socialistické republiky odnětím zvláštnímu
zákonu České národní rady a
úprava byla provedena teprve zákonným opatřením
předsednictva České národní
rady č. 124/1969 Sb., které důvody odnětí
státního občanství ještě
výrazně rozšířilo.
Ústavním zákonem č. 125/1970 Sb.,
byl čl. 5 ústavního zákona č.
143/1968 Sb. změněn mj. tak, že československé
státní občanství je jednotné;
každý československý státní
občan je zároveň občanem České
socialistické republiky nebo Slovenské socialistické
republiky; nabývání a pozbývání
československého státního občanství
upravuje zákon Federálního shromáždění.
Současně bylo v čl. III ústavního
zákona č. 125/1970 Sb. stanoveno, že pokud
nabude účinnosti zákon Federálního
shromáždění, jehož vydání
předvídá ustanovení článku
5 ústavního zákona, zůstává
v platnosti dosavadní právní úprava.
Takto předvídaný zákon Federálního
shromáždění dosud vydán nebyl,
jsou proto zatím v platnosti zákon SNR č.
206/1968 Sb. a zákon ČNR č. 39/1969 Sb.,
ve znění zák. opatření předsednictva
ČNR č. 124/1969 Sb.
Odnětí státního občanství
je ryze sankčním opatřením, které
je v rozporu se zásadou vyjádřenou ve Všeobecné
deklaraci lidských práv, že nikdo nesmí
být svévolně zbaven své státní
příslušnosti. K odnětí docházelo
bez souhlasu a zpravidla proti vůli občana, většinou
výhradně pro jeho politické názory
a postoje.
Navrhuje se proto především, aby úprava
odnětí státního občanství
byla ze zákona vůbec vypuštěna. Československý
státní občan pak bude moci státního
občanství pozbýt jen propuštěním
ze státního svazku na vlastní žádost,
popř. jinými způsoby podle mezinárodních
smluv. Výslovného zákazu odnětí
státního občanství by za této
situace nebylo třeba (bude pravděpodobně
vyjádřen v nové ústavě).
Jakmile tato zákonná úprava nabude účinnosti,
pozbude platnosti ustanovení 15 zákona Slovenské
národní rady č. 206/1968 Sb. Předpokládá
se, že obě národní rady ustanovení
o odnětí státního občanství
zruší svými zákony.
K čl. II, body 1 a 2.
Dále se navrhuje, aby správní rozhodnutí
o odnětí státního občanství,
vydaná podle předpisů uvedených v
čl. I, byla přímo zákonem s účinností
od data jejich vydání (ex tunc) zrušena. Individuální
přezkoumávání těchto rozhodnutí
by bylo technicky velmi náročné, někdy
i nemožné, a brání mu i platné
nejzažší lhůty (tři roky od právní
moci pokud jde o přezkoumání mimo odvolací
řízení, pět let pokud jde o protest
prokurátora). Navrhovaná úprava se netýká
ztráty státního občanství,
byla-li uložena soudem jako vedlejší trest podle
trestního zákona č. 86/1950 Sb., který
byl v účinnosti do 31. 12. 1956; v tomto směru
je náprava možná jen podle zákona o
soudní rehabilitací.
Ode dne účinnosti navrhovaného zákona
se bude na osoby, kterým bylo státní občanství
odňato, pohlížet tak, jako by byly propuštěny
ze státního svazku.
Současně se však těmto osobám
umožňuje, aby svobodným jednostranným
úkonem, po zvážení všech okolností,
dosáhly navrácení státního
občanství, a to opět s účinky
ex tunc, tak že se na ně bude hledět, jako
by československými státními občany
nikdy být nepřestaly. Lhůta k tomuto úkonu
by měla končit 31. 12. 1993; v tomto téměř
čtyřletém období by měli mít
možnost dozvědět se o této úpravě
všichni, kterých se týká. Opačný
postup (všem, kterým bylo státní občanství
odňato, by bylo přímo ze zákona navráceno
s tím, že by měli možnost prohlásit,
že československými státními
občany být nechtějí) by vedl k tomu,
že státními občany by se přímo
ze zákona, tj. bez projevu své vůle, opět
stali třeba i ti, kteří si tuto změnu
nepřejí a kteří by proto byli nuceni
činit určité úkony, aby jí
zabránili; toto řešení by vytvářelo
právní nejistotu a na občany, kteří
mají být rehabilitováni, by přenášelo
nepřiměřené břemeno - proto
se nedoporučuje. Za nezletilce učiní případný
právní úkon jejich zákonný
zástupce podle obecných zásad.
Z toho, že někdo se zpětnou účinností
opět získá dříve odňaté
státní občanství, mu nesmí
vzniknout újma, jinak by se toto rehabilitační
opatření minulo účinkem. Za újmu
v tomto smyslu ovšem nelze považovat, že mu po
učinění úkonu uvedeného v předchozím
odstavci vzniknou povinnosti, které mají obecně
všichni českoslovenští státní
občané.
K čl. II bod 3.
K propuštění ze státního svazku
je sice třeba žádosti občana, v období
od 1. 10. 1949 do 31. 12. 1989 však došlo k řadě
případů, kdy byli občané k
podání této žádosti přímo
či nepřímo státními orgány
donuceni. Individuální přezkoumávání
těchto případů by bylo mimořádně
obtížně, proto se navrhuje řešení
zde uvedené. Státní občanství
by nebylo udělováno se zpětnou účinností,
nevyžadoval by se však pobyt žadatele na území
ČSSR ani pozbytí případného
jiného státního občanství (jde
tu tedy o lex specialis ve vztahu k obecné právní
úpravě).
Návrh si nevyžádá nároky na státní
rozpočet.