FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1990

V. volební období

283

Vládní návrh

Zákon

ze dne .......... 1990,

kterým se mění a doplňuje branný zákon

Federální shromáždění československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Branný zákon č. 92/1949 Sb., ve znění pozdějších předpisů (úplné znění č. 121/1978 Sb.), se mění a doplňuje takto:

1. § 1 odst. 1 zní:

"(1) K obraně svobody a nezávislosti Československé socialistické republiky a ochraně jejího ústavního zřízení buduje svrchovaný československý lid ozbrojené síly.".

2. § 1 odst. 2 písm. b) zní:

"b) bojovat za samostatnost, celistvost a jednotu státu a ústa, ní zřízení proti vnějším nepřátelům a plnit vojenské úkoly plynoucí ze spojeneckých závazků Československé socialistické republiky a".

3. § 1 odst. 2 písm. c) zní:

"c) spolupůsobit při udržování bezpečnosti uvnitř státu v případě přímého násilného útoku proti ústavnímu zřízení Československé socialistické republiky.".

4. § 1 odst. 3 první věta zní:

"Vojáků v činné službě smí být použito také při pohromách ohrožujících lidské životy nebo důležité hospodářské statky a v mimořádných případech nejdéle celkem na dobu 60 dnů v kalendářním roce, vyžadují-li toho důležité hospodářské zájmy státu.".

5. § 5 odst. 3 zní:

" (3) Ženy mají odvodní a služební povinnost jen v době mimořádných opatření, pokud ji nepřevzaly dobrovolné.".

6. Za § 8 se vkládá nový § 9, který včetně nadpisu zní:

"§ 9

Ústavní práva a svobody vojáků v činné službě

(1) Výkon ústavou zaručených práv a svobod vojáků v činné službě může být omezen jen na základě zákona.

(2) Vojákům v činné službě je zaručena svoboda projevu náboženského vyznání, včetně účasti na náboženských obřadech, pokud tomu nebrání povinnosti při výkonu služby.".

7. § 11 odst. 2 se vypouští.

8. V § 21 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:

" (2) Povinnost k základní (náhradní) službě jsou muži povinni plnit po dovršení věku 18 let, pokud ji nepřevzali dobrovolně.".

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.

9. § 22 odst. 1 se doplňuje písmenem e), které zní:

"e) osoby, které jsou podle pravomocného rozhodnutí příslušného orgánu povinny civilní službou.".

10. V § 27 odst. 2 se slova "základní služba trvá 24 měsíců" nahrazují slovy "základní služba trvá 18 měsíců".

11. V § 27 odst. 3 se slovo "měnit" nahrazuje slovem "zkrátit".

12. V § 34 odst. 3 se za slova "v roce, kdy odklad končí" vkládají slova "nebo v roce následujícím".

13. V § 46 odst. 1 se slova "státu, ústavu a republikánskou státní formu a socialistické zřízení" nahrazují slovy " státu a ústavní zřízení".

14. § 55 včetně nadpisu zní:

"§ 55

Vystěhování

V době mimořádných opatření potřebují osoby podléhající branné povinnosti k vystěhování povolení vojenské správy. ".

Čl. II

Předsednictvo Federálního shromáždění se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění branného zákona, jak vyplývá z pozdějších předpisů.

Čl. III

Zrušuje se § 29 odst. 2 a 56 až 59 vládního nařízení č. 21/1958 Sb., jímž se provádí branný zákon.

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

K pozitivním změnám v mezinárodních vztazích přispívá i československá socialistická republika některými konkrétními kroky v oblasti snižování počtů ozbrojených sil a jejich výzbroje. Současně provedené analýzy ukázaly, že je možno přistoupit ke zkrácení základní vojenské služby a tedy upravit v potřebném rozsahu branné předpisy.

Druhým významným faktorem svědčícím pro novelizaci branných předpisů je nutnost uvést branný zákon důsledně do souladu s mezinárodní.mi úmluvami, které byly uzavřeny.

Přijímaná opatření musejí respektovat zásadu, že jejich realizace nesmí oslabit přípravy k obraně a bojeschopnost ozbrojených sil naší republiky.

Zkrácení doby trvání základní služby na 18 měsíců si vyžádá zvýšení finančních nákladů o cca 40-45 mil. Kčs ročně; zvýšené náklady souvisejí s rychlejší obměnou povolávání občanů do ozbrojených sil a s jejich materiálním zabezpečením, např. výstroj, přeprava.

Zvláštní část

K čl. I

K § 1 odst. 1 a 2

Účelem navrhované úpravy je nově vymezit úkoly ozbrojených sil a omezit jejich úlohu při udržování bezpečnosti uvnitř státu.

K § 1 odst. 3

Dosavadní znění branného zákona umožňovalo použít ozbrojené síly neomezeně i k plnění úkolů v národním hospodářství.

Navrhovaná úprava respektuje Úmluvu MOP č. 29 o nucené nebo povinné práci a Mezinárodní pakt o občanských a politických právech.

K § 5 odst. 3

Vzhledem k pozitivnímu vývoji mezinárodní situace a k nezastupitelné úloze žen při výchově dětí se doporučuje vypustit z branného zákona zmocnění vlády ČSSR povolávat k vojenské činné službě ženy i mimo dobu mimořádných opatření.

K § 9

Smyslem navrženého ustanovení je zdůraznit, že i po dobu výkonu vojenské činné služby jsou vojákům zachována ústavní práva a svobody. Vzhledem k dosavadnímu stavu se zvlášť uvádí svoboda projevu náboženského vyznání.

K § 11 odst. 2

Navrhuje se vypustit v návaznosti na úpravu § 5 odst. 3.

K § 21

Účelem navrhované úpravy je zaručit, že k výkonu základní (náhradní) služby budou povoláváni muži po dovršení věku 18 let.

K § 22 odst. 1

V návaznosti. na právní úpravu výkonu civilní služby se rozšiřuje okruh osob, které se propustí z vojska, o osoby povinné civilní službou.

K § 27

Navržené zkrácení doby trvání základní služby vychází z již přijatých usnesení Rady obrany státu.

Zkrácení doby trvání základní služby absolventů vysokých škol na 9 měsíců se v souladu s koncepcí branného zákonodárství realizovalo nařízením vlády ČSSR č. 17/1990 Sb.

Navrženou úpravou odstavce 3 se federální vládě umožňuje pouze zkrátit dobu trvání základní služby.

K § 34 odst. 3

Jde o dílčí úpravu nástupu základní (náhradní) služby po uplynutí doby odkladu tak, aby byl nástup služby možný i v roce následujícím po skončení odkladu.

K § 46 odst. 1

Úprava navazuje na navrhované změny § 1 branného zákona.

K § 55

Navrhovaná úprava odstraňuje povolovací režim při cestování vojáků do ciziny a zachovává jej pouze pro případy vystěhování v době mimořádných opatření, takže respektuje zásady uvedené v čl. 12 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech.

K čl. II

Vzhledem k tomu, že se branný zákon týká většího okruhu občanů, doporučuje se Vyhlásit jeho úplné znění.

K čl. III

Zrušení některých ustanovení prováděcího nařízení vlády navazuje na navrhované úpravy § 27 odst. 3 a § 55 zákona.

K čl. IV

Navrhuje se stanovit počátek účinnosti zákona dnem vyhlášení.

Návrh si nevyžádá.nároky na státní rozpočet.

V Praze dne 26. února 1990

předseda vlády

Československé socialistické republiky

Čalfa v.r.

první místopředseda vlády

Československé socialistické republiky

Čarnogurský v.r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP