Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
(1) Občané mají právo se sdružovat
k uspokojování a uplatňování
svých zájmů.
(2) K výkonu tohoto práva není třeba
povolení státního orgánu.
(3) Tento zákon se nevztahuje na sdružování
občanů
a) v politických stranách a hnutích,
b) k výdělečné činnosti nebo
k zajištění řádného výkonu
určitých povolání,
c) k vyznávání a projevování
náboženství nebo víry.
(1) Občané mohou zakládat spolky, společnosti,
svazy, hnutí, kluby a jiná občanská
sdružení, jakož i odborové organizace
(dále jen "sdružení") a sdružovat
se v nich.
(2) Členy sdružení mohou být i právnické
osoby.
(3) Sdružení jsou právnickými osobami.
Do jejich postavení a činnosti mohou státní
orgány zasahovat jen v mezích zákona.
(4) Vojáci z povolání, příslušníci
Sboru bezpečnosti a Sborů nápravné
výchovy mohou k ochraně svých sociálních
zájmů také vytvářet odborové
organizace a sdružovat se v nich.
(1) Nikdo nesmí být nucen k členství
ve sdruženích ani k účasti na jejich
činnosti. Ze sdružení může každý
svobodně vystoupit.
(2) Nikomu nesmí být na újmu, že je
členem sdružení, že se účastní
jeho činnosti nebo jej podporuje, anebo že stojí
mimo ně.
(3) Práva a povinnosti člena sdružení
upravují stanovy sdružení.
Nejsou dovolena sdružení
a) jejichž cílem je popírat nebo omezovat osobní,
politická nebo jiná práva občanů
pro jejich národnost, pohlaví, rasu, původ,
politické nebo jiné smýšlení,
náboženské vyznání a sociální
postavení, rozněcovat nenávist a nesnášenlivost
z těchto důvodů, anebo jinak porušovat
ústavu a zákony;
b) které sledují dosahování svých
cílů způsoby, které jsou v rozporu
s ústavou a zákony;
c) které nemají demokraticky ustavované orgány;
d) ozbrojené nebo s ozbrojenými složkami; za
takové se nepovažují sdružení,
jejichž členové drží nebo užívají
střelné zbraně pro sportovní účely
nebo k výkonu práva myslivosti.
Sdružení nesmějí vykonávat funkci
státních orgánů, pokud zvláštní
zákon nestanoví jinak. Nesmějí řídit
státní orgány a ukládat povinnosti
občanům, kteří nejsou jejich členy.
(1) Sdružení vzniká registrací.
(2) Návrh na registraci mohou podávat nejméně
tři občané, z nichž alespoň jeden
musí být starší 8 let (dále jen
"přípravný výbor"). Návrh
podepíší členové přípravného
výboru a uvedou svoje jména a příjmení,
rodná čísla a bydliště. Dále
uvedou, kdo z členů starších 18 let
je zmocněncem oprávněných jednat jejich
jménem. K návrhu připojí stanovy ve
dvojím vyhotovení, v nichž musí být
uvedeny:
a) název sdružení,
b) sídlo,
c) cíl jeho činnosti,
d) orgány sdružení, způsob jejich ustavování,
určení orgánů a funkcionářů
oprávněných jménem sdružení,
e) ustanovení o organizačních jednotkách,
pokud budou zřízeny a pokud budou jednat svým
jménem,
f) zásady hospodaření.
(3) Pokud stanovy neurčují něco jiného,
jedná jménem sdružení až do vytvoření
orgánů uvedených v odstavci 2 písm.
d) přípravný výbor.
(4) Název sdružení se musí lišit
od názvu právnické osoby, která již
vyvíjí činnost na území Československé
socialistické republiky.
(1) Návrh na registraci se podává ministerstvu
vnitra České socialistické republiky nebo
ministerstvu vnitra a životního prostředí
Slovenské socialistické republiky příslušnému
podle sídla sdružení uvedeného v návrhu
na registraci (dále jen ministerstvo"). [Zákon
ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy České socialistické
republiky ve znění pozdějších
předpisů, zákon SNR č. 207/1968 Sb.,
o zřízení ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy Slovenské
socialistické republiky ve znění pozdějších
předpisů.]
(2) Nemá-li návrh náležitosti podle
§ 6 odstavec 2 a 4 (anebo jsou-li údaje v něm
neúplné nebo nepřesné), ministerstvo
na to přípravný výbor bezodkladně,
nejpozději do 5 dnů od doručení návrhu,
upozorní s tím, že dokud tyto závady
nebudou odstraněny, řízení o registraci
nebude zahájeno.
(3) Řízení o registraci je zahájeno
dnem, kdy ministerstvu došel návrh, který nemá
závady uvedené v odstavci 2. O dni zahájení
ministerstvo bezodkladně vyrozumí zmocněnce
přípravného výboru.
(1) Ministerstvo registraci odmítne, jestliže z předložených
stanov sdružení vyplývá, že
a) jde o organizaci uvedenou v § 1 odstavec 3,
b) stanovy nejsou v souladu s § 3 odstavec 1 a 2,
c) jde o sdružení nedovolené (§ 4),
d) cíle sdružení jsou v rozporu s požadavky
uvedenými v § 5.
(2) O odmítnutí registrace rozhodne ministerstvo
do 10 dnů ode dne zahájení řízení.
Rozhodnutí doručí zmocněnci přípravného
výboru.
(3) Proti rozhodnutí o odmítnutí registrace
mohou členové přípravného výboru
podat do 60 dnů ode dne, kdy rozhodnutí bylo jejich
zmocněnci doručeno, opravný prostředek
k nejvyššímu soudu republiky. [Pro řízení
platí ustanovení občanského soudního
řádu (zákon č. 99/1963 Sb., občanský
soudní řád, ve znění pozdějších
předpisů), § 244 - 250.]
(4) Soud rozhodnutí ministerstva zruší, jestliže
nebyly dány důvody k odmítnutí registrace.
Den právní moci takového rozhodnutí
soudu je dnem registrace sdružení. Na žádost
zmocněnce přípravného výboru
mu ministerstvo zašle jedno vyhotovení stanov, na
němž vyznačí den registrace.
(5) Nebylo-li zmocněnci přípravného
výboru do 40 dnů od zahájení řízení
doručeno rozhodnutí ministerstva o odmítnutí
registrace, sdružení vznikne dnem následujícím
po uplynutí této lhůty; tento den je dnem
registrace. Na žádost zmocněnce přípravného
výboru mu ministerstvo zašle jedno vyhotovení
stanov, na němž vyznačí den registrace.
(1) Pokud ministerstvo nezjistí důvod k odmítnutí
registrace, provede do 10 dnů od zahájení
řízení registraci a v této lhůtě
zašle zmocněnci přípravného výboru
jedno vyhotovení stanov, na němž vyznačí
den registrace, kterým je den odeslání. O
registraci se nevydává rozhodnutí ve správním
řízení.
(2) Vznik sdružení, jeho název a sídlo
oznámí ministerstvo do 7 dnů po registraci
Federálnímu statistickému úřadu,
který vede evidenci sdružení vyvíjejících
činnost na území ČSSR; to platí
i pro vznik sdružení. podle § 8 odstavec 4 a
5.
Hodlá-li sdružení registrované v České
socialistické republice vyvíjet činnost i
na území Slovenské socialistické republiky,
oznámí to jejímu ministerstvu a přiloží
ověřený opis stanov s vyznačením
dne registrace. Totéž platí hodlá-li
vyvíjet činnost na území České
socialistické republiky sdružení registrované
ministerstvem Slovenské socialistické republiky.
(1) Změnu stanov oznámí sdružení
písemně ministerstvu do 15 dnů a připojí
ve dvojím vyhotovení text změny.
(2) Jestliže změna stanov není v souladu s
ustanoveními § 6 odstavec 2 a 4, nebo jsou-li uvedené
údaje neúplné nebo nepřesné,
anebo jsou-li důvody k odmítnutí registrace
podle § 8 odstavec 1, ministerstvo na to sdružení
bezodkladně upozorní. Sdružení je povinno
tyto závady odstranit do 60 dnů a ve lhůtě
dalších 10 dnů o tom ministerstvo vyrozumět.
Neučiní-li tak, ministerstvo sdružení
rozpustí; proti rozhodnutí ministerstva je možné
podat opravný prostředek u soudu.
(3) Není-li důvod k postupu podle odstavce 2, zašle
ministerstvo sdružení do 10 dnů jedno vyhotovení
změny stanov, na němž vyznačí,
že bere změnu na vědomí.
(4) Vyvíjí-li sdružení činnost
též na území druhé republiky
(§ 10), zašle do 30 dnů jejímu ministerstvu
ověřený opis změny stanov, která
byla vzata na vědomí ministerstvem té republiky,
na jejímž území má sdružení
sídlo.
(1) Sdružení zaniká
a) dobrovolným rozpuštěním nebo sloučením
s jiným sdružením,
b) rozhodnutím soudu o jeho rozpuštění.
(2) Pokud stanovy sdružení neurčují
způsob dobrovolného rozpuštění
nebo sloučení s jiným sdružením,
rozhoduje o něm jeho nejvyšší orgán.
Tento orgán oznámí zánik sdružení
do 15 dnů příslušnému ministerstvu.
(3) Zjistí-li ministerstvo, že sdružení
vyvíjí činnost
a) která je vyhrazena politickým stranám
a hnutím anebo organizacím sdružujícím
občany k výdělečné činnosti
nebo k vykonávání náboženství
nebo víry (§ 1 odstavec 3);
b) která porušuje zásady uvedené v §
3 odstavec 1 a 2;
c) která je v rozporu s § 4 nebo § 5, neprodleně
je na to upozorní a vyzve je, aby od takové činnosti
upustilo. Jestliže sdružení v této činnosti
pokračuje, podá ministerstvo nejvyššímu
soudu republiky návrh, aby rozhodl, že se sdružení
rozpouští.
(4) Účastníky občanského soudního
řízení o návrhu ministerstva podle
§ 11 odstavec 2 a § 12 odstavec 3 jsou ministerstvo
a sdružení. Jsou-li pro to závažné
důvody, může soud na dobu do právní
moci svého rozhodnutí o návrhu na rozpuštění
sdružení jeho činnosti pozastavit; po tuto
dobu smí sdružení vykonávat jen činnost
nezbytnou k plnění svých povinností
podle zákona.
(5) Jestliže sdružení neodstraní závady
podle § 11 odstavec 2 nebo neupustí od jednání
uvedeného v § 12 odstavec 3 dříve, než
dosud počal vyhlašovat rozsudek, soud o návrhu
rozhodne rozsudkem tak, že sdružení rozpustí.
Nejsou-li důvody k rozpuštění sdružení,
soud návrh zamítne.
(6) Zjistí-li ministerstvo (§ 7 a § 10), že
způsobem uvedeným v § 12 odstavec 3 jedná
organizační jednotka sdružení, která
je oprávněna jednat svým jménem, postupuje
obdobně způsobem tam uvedeným. Ustanovení
odstavce 4 a 5 platí obdobně.
(1) Pro hospodaření sdružení platí
zvláštní zákon. [Zákon č.
109/1964 Sb., hospodářský zákoník
(úplné znění č. 80/1989 Sb.).]
(2) Při zániku sdružení se provede majetkové
vypořádání.
(3) Při zániku sdružení podle §
12 odstavec 1 písm. b) provede její majetkové
vypořádání [Zákon č.
109/1964 Sb., hospodářský zákoník
(úplné znění č. 80/1989 Sb.).]
likvidátor určený ministerstvem.
(4) Způsobem uvedeným v odstavci 2 se postupuje
též při zániku sdružení
podle § 12 odstavec 1 písm. a), není-li její
orgán, který by majetkové vypořádání
provedl.
Zánik sdružení oznámí ministerstvo
Federálnímu statistickému úřadu
do 7 dnů ode dne, kde se o něm dozvědělo.
(1) Považuje-li člen sdružení rozhodnutí
některého z jeho orgánů, proti němuž
již nelze podle stanov podat.
(1) Sdružení mohou mezi sebou uzavírat smlouvy
o součinnosti k dosažení určitého
cíle, popřípadě k uplatňování
jiného společenského zájmu. K platnosti
smlouvy je třeba písemné formy.
(2) Smlouvou o součinnosti se vymezí účel
součinnosti, způsob jejího provádění,
práva a povinnosti zúčastněných
sdružení a prostředky, kterými k součinnosti
přispívají.
(3) Na základě smlouvy o součinnosti může
vzniknout nová právnická osoba, pro kterou
platí obdobně ustanovení o hospodářských
zařízeních společenských organizací.
[Pro řízení platí ustanovení
občanského soudního řádu (zákon
č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád,
ve znění pozdějších předpisů),
§ 244 - 250.]
(4) Smlouvou o součinnosti může být
vytvořen svaz zúčastněných
sdružení, který je právnickou osobou.
Pro svaz platí obdobně ustanovení tohoto
zákona.
(5) Ve smlouvě o součinnosti může být
stanoveno, že smlouva pozbude účinnosti dohodou
zúčastněných sdružení,
dosažením cíle, pro který byla uzavřena,
nebo jinou skutečností ve smlouvě uvedenou.
Jsou-li schůze nebo jiná shromáždění
sdružení přístupná veřejnosti,
mají přítomní občané
povinnosti účastníků shromáždění.
[Zákon č. .......... 1990 Sb., o právu
shromažďovacím] Nesmějí zasahovat
do jednání, pokud předsedající
nerozhodne jinak.
V souladu s cíli své činnosti mají
sdružení právo obracet se na státní
orgány s peticemi. [Zákon č. ...........
1990 Sb., o právu petičním.]
(1) Za sdružení již vzniklá podle tohoto
zákona se považují dobrovolné organizace,
které vznikly po 30. září 1951, nebo
které byly za dobrovolné organizace prohlášeny
podle zákona č. 68/1951, o dobrovolných organizacích
a shromážděních, a které nezanikly.
Tyto organizace jsou pouze povinny do 30. června 1990 oznámit
ministerstvu uvedenému v § 7 odstavec 1, popřípadě
§ 11 svůj název a sídlo.
(2) Spolky vzniklé před 1. říjnem
1951 se považují za sdružení již
vzniklá podle tohoto zákona, pokud nezanikly. Jsou
povinny do 30. června 1990 oznámit ministerstvu
uvedenému v § 7 odstavec 1 popřípadě
§ 11 odstavec 4 svůj název a sídlo.
Pokud toto neučiní, ministerstvo se jich dotáže,
zda hodlají nadále vyvíjet činnost.
Nesplní-li spolek povinnost podle věty druhé
ani do 31. 12. 1990, bude se mít za to, že tímto
dnem zanikl.
(3) Údaje o sdruženích (§ 9 odstavec 2)
uvedených v odstavci 1 a 2 oznámí ministerstvo
(§ 7 odstavec 1) Federálnímu statistickému
úřadu k evidenci.
Zákon č. 116/1985 Sb., o podmínkách
činnosti organizací s mezinárodním
prvkem v Československé socialistické republice,
zůstává nedotčen.
Zrušují se
"1. zákon č. 68/1951 Sb., o dobrovolných
organizacích a shromážděních,
ve znění pozdějších předpisů,
pokud jde o dobrovolné organizace;"
Bod 2 formulovat takto:
"2. vyhláška ministerstva vnitra č. 320/1951
Ú.l. (č. 348/1951 Ú.v.), o dobrovolných
organizacích a shromážděních,
ve znění vyhlášky ministra vnitra č.
158/1957 Ú.l., pokud jde o dobrovolné organizace."
3. vládní nařízení č.
30/1930 Sb., o tvoření zvláštních
sdružení nepodléhajících platným
předpisům o sdružování a dozoru
na ně;
4. § 2 zákona č. 126/1968 Sb., o některých
přechodných opatřeních k upevnění
veřejného pořádku;
5. § 2 odstavec 8 písm. c) zákona č.
128/1970 Sb., o vymezení působnosti československé
socialistické republiky ve věcech vnitřního
pořádku a bezpečnosti;
6. § 45 odstavec 1 písm. c) zákona č.
194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních
orgánů státní správy.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem ............. 1990.
I. Obecná část
Podle ust. čl. 5 Ústavy ČSSR k rozvíjení
společné činnosti, k všestranné
a aktivní účasti na životě společnosti
a státu a k uskutečňování svých
práv sdružují se pracující v
dobrovolné společenské organizace, jimiž
jsou zejména Revoluční odborové hnutí,
organizace družstevní, organizace mládeže,
organizace kulturní, tělovýchovné
a jiné; na společenské organizace postupně
přecházejí některé úkoly
státních orgánů.
Podle čl. 20 Všeobecné deklarace lidských
práv každému je zaručena svoboda
sdružování. Nikdo nesmí být nucen
stát se členem nějakého sdružení.
Mezinárodní pakt o občanských a
politických právech v čl. 22 stanoví,
že každý má právo na svobodu sdružovat
se s jinými, i právo zakládat na ochranu
svých zájmů odborové organizace a
přistupovat k nim. Výkon tohoto práva nesmí
být žádným způsobem omezován
výjimkou jsou omezení, jež jsou stanovena zákonem
a jež jsou nutná v demokratické společnosti
v zájmu národní nebo veřejné
bezpečnosti, veřejného pořádku,
ochrany veřejného zdraví nebo morálky
nebo ochrany práv a svobod jiných. Nic v tomto článku
nebrání omezit zákonem výkon tohoto
práva příslušníkům ozbrojených
sil a policie. Nic v tomto článku neopravňuje
smluvní strany Úmluvy Mezinárodní
organizace práce z roku 1948 o svobodě sdružování
a ochraně práva organizovat se, aby přijaly
zákonodárná opatření, jež
by prejudikovala záruky, stanovené v tomto Paktu
nebo aplikovala právo takovým způsobem, jenž
by tyto záruky prejudikoval.
Podle čl. 8 Mezinárodního paktu o hospodářských,
sociálních a kulturních právech
se smluvní strany Paktu zavazují zajistit:
a) právo každého na zakládání
odborových organizací a právo přistupovat
do odborových organizací podle vlastního
výběru, podléhající pouze stanovám
příslušné odborové organizace,
k uplatňování a ochraně svých
hospodářských a sociálních
zájmů. Výkon tohoto práva nesmí
být omezen žádnými omezeními
kromě těch, která jsou stanovena zákonem
a která jsou nezbytná v demokratické společnosti,
v zájmu národní bezpečnosti nebo veřejného
pořádku nebo k ochraně práv a svobod
druhých;
b) právo odborových organizací na zakládání
národních federací nebo konfederací
a jejich právo vytvářet mezinárodní
odborové organizace nebo se k nim připojit;
c) právo odborových organizací na svobodnou
činnost, nepodléhající žádným
omezením kromě těch, která jsou stanovena
zákonem a která jsou nezbytná v demokratické
společnosti, v zájmu národní bezpečnosti
nebo veřejného pořádku nebo k ochraně
práv a svobod druhých.
Tento článek (čl. 6) nebrání
uložit zákonná omezení výkonu
těchto práv pro příslušníky
ozbrojených sil nebo policie nebo správních
orgánů státu. Nic v tomto článku
neopravňuje smluvní strany Úmluvy Mezinárodní
organizace práce z roku 1948 o svobodě sdružování
a ochraně práva organizovat se, aby přijaly
zákonodárná opatření, jež
prejudikovala záruky stanovené v této Úmluvě
nebo aplikovaly právo takovým způsobem, jenž
by tyto záruky prejudikoval.
Úmluva o odborové svobodě a ochraně
odborového práva, schválená generální
konferencí Mezinárodní organizace práce,
konanou od 17. června 1948, stanoví m.j.:
Čl. 2: Pracující a zaměstnavatelé
bez jakéhokoliv rozdílu mají právo
ustanovovat bez předchozího schválení
organizace podle vlastní volby, jakož i stati se členy
těchto organizací, a to za jediné podmínky,
že se podřídí stanovám těchto
organizací.
Čl. 3: Organizace pracujících a zaměstnavatelů
mají právo vypracovávat své stanovy
a administrativní předpisy, svobodně volit
své zástupce, organizovat své záležitosti
a svou činnost a formulovat svůj program činnosti.
Veřejné orgány se musí zdržet
jakéhokoliv zásahu, který by omezoval toto
právo nebo zabraňoval jeho zákonnému
provádění.
Čl. 4: Organizace pracujících nebo zaměstnavatelů
nepodléhají rozpuštění nebo zastavení
činnosti administrativní cestou.
Čl. 5: Organizace pracujících a zaměstnavatelů
mají právo ustanovovat federace a konfederace, jakož
i stát se jejich členy a každá organizace,
federace nebo konfederace má právo stát se
členem některé mezinárodní
organizace pracujících a zaměstnavatelů.
Čl. 7: Nabytí statutu právnické osoby
organizacemi pracujících nebo zaměstnavatelů,
jejich federacemi a konfederacemi nemůže být
podřízeno takovým podmínkám,
které by ohrožovaly uplatňování
opatření uvedených článků
2, 3 a 4.
Čl. 8: Při vykonávání práv,
která jsou jim přiznána touto Úmluvou,
mají pracující, zaměstnavatelé
a jejich příslušné organizace, tak jako
druhé osoby a organizované kolektivy, respektovat
zákonnost. Vnitrostátní zákonodárství
nemá poškozovat, ani nemá být uplatňováno
takovým způsobem, jenž by poškozoval záruky
stanovené touto Úmluvou.
Čl. 9 odst. 1: V jaké míře budou záruky,
jež stanoví tato mluva, uplatněny v ozbrojených
silách a v policii, bude stanoveno vnitrostátním
zákonodárstvím.
Čl. 10: V této Úmluvě znamená
slovo "organizace" každou organizaci pracujících
nebo zaměstnavatelů, která má cíl
podporovat a hájit zájmy pracujících
nebo zaměstnavatelů.
K otázce odborových organizací:
Zákon č. 144/1946 Sb., o jednotné odborové
organizaci, našel svůj odraz i v Ústavě
9. května (§ 25) a v zákoně č.
68/1951 Sb., o dobrovolných organizacích a shromážděních,
kde se jednak "jednotná odborová organizace"
uvádí jako příklad dobrovolné
organizace (§ 1), jednak se Revoluční odborové
hnutí prohlašuje za organizaci podle tohoto zákona
(§ 5).
Zákonem č. 37/1959 Sb., o postavení závodních
výborů základních organizací
Revolučního odborového hnutí, byly
zrušeny jak zákon č. 144/1946 Sb., tak předpisy
o závodních a podnikových radách.
Jeho součástí je usnesení IV. všeodborového
sjezdu o závodních výborech základních
organizací ROH, ve znění změn a doplňků
provedených usnesením celostátní všeodborové
konference v květnu 1965 (srov. též ust. §
279 odst.4 zákoníku práce). Podle čl.
2 cit. usnesení závodní výbor ROH
jedná a vyjadřuje se nejenom za základní
organizaci ROH, ale současně i za celý kolektiv
pracujících organizace (tj. i za ty, kteří
členy ROH nejsou).
Ústava ČSSR (čl. 5) uvádí Revoluční
odborové hnutí pouze příkladmo mezi
jinými dobrovolnými společenskými
organizacemi.
Vzhledem k námitkám Mezinárodní organizace
práce, že zákon č. 68/1951 není
v souladu s Úmluvou o odborové svobodě a
ochraně odborového práva z r. 1948, byl zákon
č. 68/1951 Sb. změněn zákonem č.
74/1973 Sb. s účinností od 3.7.1973 tak,
že ustanovení § 1 až 5 "se nevztahují
na odborové organizace".
Od té doby nejsou vznik, působení a zánik
odborových organizací nijak právně
upraveny, vzhledem k mocenským poměrům však
nové odborové organizace ani vznikat nemohly.
Na orgány Revolučního odborového hnutí
byly přeneseny některé úkoly státních
orgánů (kontrola nad dodržováním
pracovněprávních předpisů,
společenská kontrola nad stavem bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci, výkon
státní správy v oboru nemocenského
pojištění zaměstnanců aj.).
Problematikou, která by mohla vzniknout, kdyby se vytvořily
nové odborové organizace mimo rámec Revolučního
odborového hnutí, které by pro sebe reklamovaly
práva náležející ROH, se tento
návrh nezabývá, protože tato problematika
musí být řešena v rámci zákoníku
práce, předpisů o nemocenském pojištění
zaměstnanců atd.
K terminologickým otázkám:
Ústava ČSR z r. 1920 (§ 113) i Ústava
ČSR z r. 1948 (§ 24) mluvila o právu spolčovacím.
Také zákon platný do r. 1951 se nazýval
zákon "o spolčovacím právu".
Zákon č. 68/1951 Sb. však tuto terminologii
nepřevzal. Mluví o dobrovolných organizacích
a právu se v těchto organizacích sdružovat.
Označení "spolek" užívá
jen v přechodných ustanoveních v souvislosti
se spolky vzniklými před 1.10.1951.
Ústava ČSSR z roku 1960 v čl. 5 mluví
o právu občanů sdružovat se v dobrovolných
společenských organizacích. Naproti tomu
ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, v čl. 37 odst. 3 užívá výrazu
"spolčování", a ústavní
zákon č. 144/1968 Sb., o postavení národností
v ČSSR, v čl. 3 písm. d) mluví o právu
"spolčovat se" v národnostních
kulturních společenských organizacích.
Všeobecná deklarace užívá výrazů
"sdružování" a "sdružení"
(čl. 20), Mezinárodní pakt o občanských
a politických právech v čl. 22 mluví
o "právu na svobodu sdružovat se s jinými"
(right to freedom of association with others).
Etymologicky slova "spolčovat se" a "spolek"
vycházejí ze slova (ve smyslu dohromady, společně)
a souvisejí se slovy pospolitost, společnost. Výrazy
"spolčovat se, spolčování"
mají však již nyní v obecném povědomí
archaický nádech a kromě toho je tento výraz
poněkud zavádějící, protože
v trestním právu se mluví o spolčení
ve smyslu dohody dvou nebo více osob k trestnému
činu (srov. ust. § 34 písm. g) trest. zákona
o "členu spolčení"). Označení
"spolek" vyvolává nyní v občanech
již pouze představu malé, místní
a nevýznamné zájmové organizace, a
toto označení se již v názvech existujících
organizací prakticky ani nevyskytuje. Z těchto důvodů
návrh výrazu "spolčování"
vůbec nepoužívá a označení
"spolek" připouští jako jedno z možných
označení organizace, v níž se občané
sdružují.
Proti názvům "dobrovolná organizace",
"dobrovolná společenská organizace"
a "společenská organizace" je často
namítáno, že jsou zdiskreditovány používáním
v dosavadním nedemokratickém režimu, kde se
dokonce vytvářela jakási hierarchie takových
organizací mj. tím, že některé
z nich se označovaly jako pouhé "zájmové
organizace", některé z nich se přijímaly
do Národní fronty a jiné nikoliv (čímž
byly výrazně diskriminovány) atd.; přitom
ve všech těchto případech šlo o
realizaci stejné svobody občanů sdružovat
se s jinými. Z těchto důvodů jsou
tyto výrazy většinou zavádějící
a vágní a nevyjadřují náležitě
vazbu mezi právem občanů sdružovat se
s jinými a společenským útvarem, který-uskutečněním
tohoto práva vzniká.
V souladu s terminologií použitou v mezinárodních
dokumentech o lidských právech a zčásti
i v čl. 5 Ústavy ČSSR (kde je provedena hmotně-právní
úprava práva občanů sdružovat
se) se proto navrhuje použít výrazu "sdružování"
a vzniklý sociální útvar označit
jako "občanské sdružení",
resp. "sdružení" (navazuje se na pojetí
občanské společnosti jakožto nejširší
pospolitosti svobodných občanů. Výraz
"sdružení" je etymologicky odvozen ze slovesa
"sdružovat se" a navazuje na výrazy jako
"druh", ve smyslu společník, "soudruh",
"družba" ve smyslu sdružování
nebo přátelství, "družina",
"družiti se", "družný". Tyto
výrazy jsou proto považovány za vhodnější
i proto, že nemíří jen na organizační
formu, ale i na kvalitu vztahů.
I když ústavní předpisy užívají
zčásti odlišné terminologie, není
s nimi návrh v obsahovém rozporu.
Po roce 1948 se začala uplatňovat praxe, že
některé dobrovolné organizace byly jako jediné
a jednotně vytvářeny přímo
ze zákona, přičemž mnohdy na ně
byly přenášeny některé úkoly
státu a členstvím v nich bylo podmiňováno
poskytnutí některých práv, státním
orgánům byla poskytnuta pravomoc zasahovat do jejich
vnitřního života.
Příkladmo lze uvést:
- Československý svaz tělesné výchovy
(zákon č. 68/1956 Sb., o organizaci tělesné
výchovy)
- Český a Slovenský myslivecký svaz
(zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti)
- Český a Slovenský rybářský
svaz (zákon č. 102/1963 Sb., o rybářství),
- Československý svaz požární
ochrany (zákon SNR č. 126/ 1985 Sb., ČNR
č. 133/1985 Sb.)
- Svaz pro spolupráci s armádou (zákon č.
40/1961 Sb., o obraně ČSSR)
- Československý červený kříž
(zákon č. 60/1952 Sb., ve znění zákona
č. 16/1958 Sb.), který je výlučně
uznanou národní pomocnou organizací vojenské
zdravotnické služby podle ženevských úmluv
ze dne 12. srpna 1949
- JZD a Český a Slovenský svaz družstevních
rolníků, (zákon č. 90/1988 Sb., o
zemědělském družstevnictví).
Některé organizace, které mají určité
znaky dobrovolných organizací, nejsou podle právní
praxe za takové považovány (např. Sdružení
rodičů a přátel školy, myslivecká
sdružení) a zařazují se ve smyslu hosp.
zák. do kategorie jiných socialistických
organizací.
Společenské organizace tohoto druhu mají
tedy zcela specifické postavení, protože nebyly
vytvořeny cestou realizace sdružovacího práva
občanů, bez změny zákona nemohou zaniknout
a jsou různými způsoby svázány
se státním mechanismem. Výjimkou z toho je
Československý červený kříž,
jehož výlučné postavení je důsledkem
dohod v oblasti mezinárodního práva.
Zvláštní úpravy postavení těchto
organizací se navrhovaný zákon nechce dotknout.
Předpokládá se, že potřebných
změn bude dosaženo novelizacemi jednotlivých
zvláštních zákonů, při
nichž bude třeba zejména uvážit,
zda je politicky únosné, aby jednotlivým
organizacím bylo poskytování výlučné
postavení v oboru určitého druhu zájmů
občanů.
Vznik a postavení dobrovolných organizací
společně se základními otázkami
shromažďování upravuje dosud zákon
č. 68/1951 Sb., o dobrovolných organizacích
a shromážděních, který byl vydán
ještě za platnosti Ústavy 9. května.
Postupem doby byl tento zákon se svými prováděcími
předpisy (vyhlášky ministra vnitra č.
320/1951 U.l. a č.158/1957 U.l.) překonán
dalším společenským a právním
vývojem.
Nedostatky dosavadní právní úpravy
dobrovolného sdružování občanů
se projevují zejména v těchto směrech:
Předně je třeba poukázat na to, že
zákon č. 68/1951 Sb., který navazuje na článek
IV Ústavy 9. května, upravil dobrovolné organizace
jako formu dobrovolného sdružování s
posláním směřujícím
především k upevnění lidově
demokratického zřízení a k podpoře
úsilí o výstavbu socialismu. V důsledku
této kvalitativní změny v právní
úpravě a dobrovolného sdružování
bylo těžiště sdružování
z oblasti spolků, v nichž se lidé dosud sdružovali
k společnému uskutečňování
rozmanité zájmové činnosti, přeneseno
do většinou celostátních masových
dobrovolných organizací. Tak na jedné straně
rostl počet dobrovolných organizací podle
zákona č. 68/1951 Sb., na druhé straně
pronikavě poklesl počet spolků. Přitom
některé spolky prokázaly další
životnost tím, že rozšířily
svou vlastní zájmovou činnost, jež není
v rozporu s platnými předpisy, o činnost
prospěšnou celé společnosti.
Zákon z roku 1951 nechával na volné úvaze
správního orgánu, zda organizační
řád dobrovolné organizace schválí
či neschválí a byl tedy založen na povolovacím
principu. Neposkytl proto dostatečnou možnost pro
vznik dobrovolných organizací občanů,
v nichž by mohli uskutečňovat své zájmy
přesto, že platná ústava takové
široké dobrovolné sdružování
občanů k rozvíjení jejich vlastních
zájmů umožňuje. Neřeší
ani zánik dobrovolné organizace, který byl
upraven teprve zákonem č. 126/1968 Sb., ovšem
tak, jak to odpovídalo tehdejší aktuální
politické situaci.
Rozbor dosavadní úpravy proto vede k závěru,
že je nezbytně třeba ji v celém rozsahu
změnit a nahradit ji novým zákonem.
Společenským a politickým cílem návrhu
je dosáhnout toho, aby právní úprava
dobrovolného sdružování občanů
se stala výhradně formou zákona, který
by upravil komplexně všechny otázky sdružovacího
práva.
Nepředpokládá se, že uskutečňování
navrhované úpravy by si vyžádalo zvýšení
výdajů ze státního rozpočtu,
a to jak federace, tak i republik. Výkon státní
správy se podstatně zjednodušuje vytvořením
jediného registračního místa v každé
republice a využívá se již existujících
správních orgánů (to platí
i pro evidenci u orgánů státní statistiky).
Pokud se soudům svěřují některé
nové působnosti, lze očekávat, že
rozhodovaných případů bude nepatrný
počet; ostatně tuto působnost v budoucnu
zřejmé převezmou správní soudy.
II. Zvláštní část
K § 1
Návrh zákona vychází z práva
občanů se sdružovat k uspokojování
jakýchkoli zájmů. Nebude tedy možno
nadále uplatňovat ani tzv. princip duplicity, podle
něhož nebyla nová organizace povolená,
jestliže chtěla vyvíjet činnost, jakou
již vyvíjela některá organizace.
Občané mají k realizaci práva sdružovat
se možnost zakládat sdružení a aktivně
se účastnit jejich činnosti.
Subjektem práva na sdružování je občan,
který v celém návrhu konzumuje pojem československý
státní občan i cizinec. Ve smyslu aktů
tomu odpovídá pojem každý, jako člen
občanské společnosti bez ohledu na jeho státní
občanství. (K tomu srovnej i § 19 odstavec
1 návrhu zákona.)
Návrh vychází z registračního
principu.
K výkonu sdružovaného práva se nevyžaduje
povolení státního orgánu.
V odst. 3 se taxativně vypočítávají
sdružení, na něž se tento zákon
nevztahuje a jejichž postavení je třeba upravit
zvláštními zákony. Pokud se mluví
o sdružování "k výdělečné
činnosti nebo k zajištění řádného
výkonu povolání", rozumí se tím
např. bytová, spotřební a výrobní
družstva, jednotná zemědělská
družstva, sdružení advokátů, sdružení
soukromě podnikajících občanů
apod.; toto ustanovení se tedy netýká případné
výdělečné činnosti společenské
organizace.
Zákon se vztahuje i na sdružování v
odborových organizacích (vzhledem k celkové
koncepci navrhované právní úpravy
to není v rozporu ani s Úmluvou o odborové
svobodě a ochraně odborového práva
z 9. 7. 1948, ani s Mezinárodním paktem o občanských
a politických právech (čl. 22) a Mezinárodním
paktem o hospodářských, sociálních
a kulturních právech (čl. a).
K § 2
Navrhuje se, aby se zákon vztahoval i na odborové
organizace. Vychází z návrhu vytvářet
odborové organizace i v ozbrojených silách
a sborech.
Toto řešení není v rozporu s mezinárodními
závazky státu.
K § 3
V tomto ustanovení se zdůrazňuje, že
jde o právo sdružovat se, nikoliv o povinnost. Sdružení
jsou zásadně dobrovolná.
Navrhované ustanovení vychází z principu
svobodného rozhodování občana do sdružení
vstupovat i z něj vystupovat. Z tohoto důvodu nikdo
nesmí být nucen, aby do nějakého sdružená
vstoupil ani aby ze sdružení vystoupil.
K § 4
Uvádí se, která sdružení nejsou
dovolena. Formulace bodu c) zakazuje i vznik takových sdružení,
která jsou založena na vůdcovském principu,
tedy takových, která vytvářejí
své orgány nedemokraticky bez přímé
účast i členstva. Orgány sdružení
by měly být utvářeny demokraticky,
volbou nebo jiným způsobem pod přímým
vlivem členů sdružení na jejich ustanovení.
Za ozbrojené organizace se nepovažují střelecké
kroužky či kluby tělovýchovných
jednot nebo Svazarmu nebo sdružení k výkonu
práva myslivosti. Za ozbrojené organizace se nepovažují
ani sdružení, která pro uvedené účely
zbraně samy vlastní.
K § 5
Navrhované ustanovení vychází z toho,
že je třeba zásadně zabránit
tomu, aby občanská sdružení působila
jako součást státního mechanismu.
Dosavadní právní řád ve smyslu
čl. 5 Ústavy ČSSR umožňuje, aby
některé nestání organizace vykonávaly
funkci státních orgánů. Jde např.
o ROH a JZD. Doporučuje se proto, aby zákon do doby,
než bude tento právní stav změněn,
na tyto případy pamatoval.
K § 6
Registrace není konstitutivním rozhodnutím
v tom smyslu, že by záleželo na úvaze
správního orgánu, zda sdružení
povolí (podle § 1 odstavce 3 povolení není
třeba). Správní orgán pouze zjišťuje,
zda sdružení splňuje předpoklady stanovené
zákonem. Předpoklady jsou stanoveny takovým
způsobem, aby neumožňovaly volnou úvahu.
Vychází se z principu, že dovoleno je vše,
co není zakázáno. V tomto smyslu je registrace
pouze úkonem deklarativním, to znamená, že
orgán provádějící registraci
ověří, zda sdružení vyhovuje
ustanovením § 1 - 5 tohoto zákona.
K § 7
Orgán, který provádí registraci, zkoumá
u všech sdružení tytéž okolnosti,
bez ohledu na to, k jakému cíli se občané
hodlají sdružit, s jakým počtem členů
sdružení se počítá a na jak rozsáhlém
teritoriu sdružení hodlá působit. Navrhuje
se proto, aby registraci všech sdružení v rámci
republiky provádí stejný orgán; také
tím se zabraňuje diskriminaci nebo preferenci jedněch
sdružení proti jiným.
Vzhledem k předpokládané reorganizaci soustavy
národních výborů se navrhuje, aby
registraci prováděla ministerstva vnitra republik,
která tuto činnost dosud u některých
dobrovolných organizací tradičně vykonávala
a u nichž v nynějším demokratickém
ovzduší nehrozí nebezpečí, že
by práva občanů byla porušována,
zvláště když se navrhuje zavedení
možnosti soudního přezkoumání
jejich negativních rozhodnutí.
V § 7 odst. 2 jde výlučně o to, aby
předložené stanovy obsahovaly minimální
zákonem požadované náležitosti
a aby název sdružení byl v souladu s §
6 odst. 4. Pokud by v tomto případě došlo
k rozporu v názorech, mohl by se přípravný
výbor případně obrátit se žádostí
o právní zásah na orgány prokuratury.
K § 8
Odmítnutí registrace není aktem volné
úvahy orgánu státní správy,
nýbrž důsledkem zjištění,
že registrace sdružení by byla v rozporu s výslovnými
ustanoveními zákona.
Vzhledem k tomu, že dosud nebylo v praxi zavedeno správní
ani ústavní soudnictví, doporučuje
se umožnit podání opravného prostředku
k nejvyššímu soudu republiky.
Jestliže soud rozhodnutí ministerstva, o odmítnutí
registrace zruší, ministerstvo již znovu ve věci
nerozhoduje a nastanou přímo ze zákona právní
účinky uvedené v odst. 4.
V odst. 5 se sleduje ochrana občanů před
nezákonnou nečinností správního
orgánu. Lhůta 40 dnů je dostatečně
dlouhá (ministerstvo je povinno rozhodnout do 10 dnů
od zahájení řízení), aby bylo
možno včas odstranit závady při doručování
apod.
K § 9 odst. 2
Centrální evidence o všech sdruženích
působících na území federace
je považována za účelnou vzhledem k
potřebě informace o působících
sdruženích, jejich názvech a sídlech.
K § 10 a § 11 odst. 4
Ministerstvo druhé republiky nebude provádět
registraci. Jde pouze o to, aby vědělo, že
sdružení i na území této republiky
působí.
Totéž platí i při změně
stanov.
K § 11
V odst. 2 jde o případy, kdy změna stanov,
provedená již existujícím sdružením,
byla ve fázi řízení o registraci na
návrh přípravného výboru důvodem
k odmítnutí registrace podle § 8. Protože
však již sdružení existuje, nelze registraci
odmítnout a tím zabránit jeho vzniku; zbývá
proto jako nejzazší řešení rozpuštění
sdružení, jestliže neuvede své stanovy
do souladu se zákonem ani ve lhůtě uvedené
v § 12 odst. 5.
K § 12
Na rozdíl od případu podle § 12 odst.
2, jde v § 12 odst. 3 o to, že sdružení
určitou činnost fakticky vykonává.
úvody navrženého řešení
jsou stejné, jako v § 11.
Rozpuštění existujícího sdružení
je tak závažným zásahem do občanských
práv, že se považuje za účelné,
aby o něm rozhodoval konstitutivním rozsudkem přímo
soud, v pravomoci orgánu státní správy
je pouze rozhodnout, zda návrh soudu na rozpuštění
bude podán.či nikoliv.
K § 13
Hospodaření společenských organizací
návrh neupravuje, protože tato oblast je upravena
platným hospodářským zákoníkem.
K § 15
Návrh nedává orgánům státní
správy oprávnění kontrolovat vnitřní
život sdružení a mocensky do něj zasahovat
(dřívější tzv. spolková
policie).
Také proto se navrhuje, aby členům sdružení
bylo dáno právo domáhat se u okresního
soudu, aby posoudil, zda jakékoliv rozhodnutí některého
z orgánů sdružení je v souladu s jeho
stanovami a se zákonem (takový návrh může
být učiněn jen ohledně konečného
rozhodnutí, které již nemůže být
žádným orgánem sdružení
podle stanov změněno nebo zrušeno). Může
jít o rozhodnutí, které se týká
obecně činnosti sdružení, ale i člena
sdružení (uložení trestu, vyloučení
apod.).
Takováto úprava není ve světě
nijak ojedinělá, většinou však
je možnost člena obrátit se na soud založena
již obecnými předpisy, protože je výrazem
obecné ochranné funkce soudů ve vztahu k
občanům.
K § 20
Navrhované ustanovení má řešit
postavení dosavadních dobrovolných organizací,
popř. spolků vzniklých před účinností
zákona č. 68/1951 Sb., po vydání navrhovaného
zákona.