Federální shromáždění
československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
"Zákon č. 81/1966 Sb., o periodickém
tisku a ostatních hromadných informačních
prostředků, ve znění zákona
č. 84/1968 Sb., zákona č. 127/1968 Sb., zákonného
opatření předsednictva Federálního
shromáždění č. 99/1969 Sb., zákona
SNR č. 131/1970 Sb.,.a zákona ČNR č.
146/1971 Sb., se mění a doplňuje takto:
1. V § 1 odst. 2 se vypouští poslední
věta.
2. § 2 se vypouští.
3. § 4 zní:
Periodický tisk mohou vydávat československé
právnické osoby, jakož i českoslovenští
státní občané, kteří
dosáhli věku 18 let. Jiné právnické
osoby mohou vydávat periodický tisk jen se souhlasem
příslušného federálního
ústředního orgánu státní
správy. Jde-li o tisk republikového významu,
dává souhlas příslušný
ústřední orgán státní
správy republiky".
4. V § 6 se slova "8 týdnů" nahrazují
slovy "třicet dnů".
§ 6 písm. b) zní: jeho obsahové zaměření.
V 6 písm. g) se za čárku doplňuje
text "je-li vydavatelem československý státní
občan, nemusí určit šéfredaktora".
§ 6 písm. h) se vypouští.
5. § 7 zní:
/1/ S vydáním periodického tisku může
být započato až po registraci. Nemá-li
přihláška náležitosti podle §
6 nebo jsou-li údaje o ní neúplné
nebo nepřesné, orgán provádějící
registraci na to toho, kdo přihlášku podal,
bezodkladně, nejpozději do tří dnů
upozorní s tím, že řízení
o registraci bude zahájeno po odstranění
závad přihlášky.
/2/ Řízení o registraci je za.hájeno
dnem, kdy orgánu provádějícímu
registraci došla bezvadná přihláška.
Orgán provádějící registraci
je povinen registraci provést do 15 dnů ode dne,
kdy mu taková přihláška došla.
O provedení registrace se vydává potvrzení.
/3/ Jestliže ten, kdo podal přihlášku,
neobdrží do 30 dnů ode dne, kdy přihláška
došla orgánu provádějícímu
registraci potvrzení o provedení registrace ani
upozornění podle odstavce 1, je dnem registrace
den následující po uplynutí této
lhůty; o tom vydá orgán provádějící
registraci tomu, kdo přihlášku podal na jeho
žádost potvrzení.
/4/ Vydavatel je povinen oznamovat orgánu, který
provedl registrace, každou změnu v údajích
obsažených v přihlášce. Změna
může být provedena až potom, když
ji tento orgán zaregistroval."
6. § 8 zní:
Registrace pozbude platnosti a oprávnění
vydávat periodický tisk zanikne,
a) nebude-li vydávání periodického
tisku zahájeno do jednoho roku po provedené registraci,
b) bude-li přerušeno vydávání
novin na dobu delší jednoho měsíce,
vydávání časopisu nebo jiné
periodické tiskoviny na dobu delší jednoho
roku."
7. do části IX "Závěrečná
ustanovení" se vkládá § 26 a, který
zní:
Práva a povinností šéfredaktora podle
tohoto zákona má československý státní
občan, který periodický tisk vydává,
jestliže jinou osobu jako šéfredaktora neustanovil
(§ 10 odst. 2)."
Zrušuje se:
Zákon č. 127/1968 Sb., o některých
přechodných opatřeních v oblasti tisku
a ostatních hromadných informačních
prostředků.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
I. Obecná část
Pro dosažení rychlé změny zákona
o periodickém tisku v souvislosti se zásadními
demokratizačními změnami v naší
společnosti se navrhují jen některé
nejdůležitější a zcela nezbytné
úpravy jednotlivých ustanovení.
Tyto legislativní změny spočívají
především v odstranění základních
právních překážek svobodného
působení hromadných sdělovacích
prostředků a vznikání nových
periodických tiskovin. Dále mají pro nejbližší
období právně usnadnit demokratický
vývoj na úseku svobody tisku a informací.
V novele tiskového zákona jde o
- odstranění právní podmínky,
že všechny hromadné informační
prostředky musí být předmětem
společenského vlastnictví (§ 1 odst.
2);
- vypuštění definice pojmu "poslání
periodického tisku a ostatních hromadných
informačních prostředků", který
byl často zneužíván proti svobodnému
působení sdělovacích prostředků,
i proti registraci nových periodických tiskovin
(§ 2, § 7 odst. 2 a § 8 písm. c));
- legalizaci fyzické osoby jako vydavatele periodického
tisku za předpokladu, že jde o československého
státního občana staršího 18 let
a dále o odstranění právní
podmínky, že vydávání periodického
tisku musí být určeno pouze k plnění
společenských úkolů vydavatele (§
4);
- podstatné zkrácení lhůt k podání
přihlášky k registraci periodického
tisku před zamýšleným vydáváním
(z 8 týdnů na 30 dnů) a vypuštění
povinných údajů v registrační
přihlášce týkajících se
jednotlivých stránek zabezpečení vydávání
(§ 6 věta první a písm. h));
- zkrácení lhůty k započetí
vydávání periodického tisku, vypuštění
důvodů k zamítnutí registrace a zjednodušení
registračního řízení (§
7 odst. 1 a 2);
- přesné stanovení důvodů pro
pozbytí platnosti registrace a oprávnění
vydávat periodický tisk.
Zrušení zákona č. 127/1968 Sb., o některých
přechodných opatřeních v oblasti tisku
a ostatních hromadných informačních
prostředků, sleduje především
obnovení účinnosti 17 zákona č.
81/1966 Sb., ve znění zákona č. 84/1968
Sb., kterým je zakázána cenzura.
Zákonem č. 84/1968 Sb., byla současně
se zákazem cenzury upravena i ustanovení 18 a 19
odst. 3 tak, že se odpovídajícím způsobem
zvýšila odpovědnost šéfredaktorů.
Tato novelizace ustanovení nebyla zákonem č.
127/1968 Sb. dotčena a jsou i nadále v platnosti.
Dále je výrazně omezován sankční
systém v tiskovém zákoně.
Dílčí novela platného zákona
o periodickém tisku a o ostatních hromadných
informačních prostředcích nemůže
postihnout celou škálu problémů souvisejících
s aktuální demokratizací tiskového
práva. Příprava nového zákona
o hromadných sdělovacích prostředcích,
který bude v celém rozsahu v souladu s příslušnými
mezinárodními závazky ČSSR, již
byla zahájena a je předpoklad jeho přijetí
v návaznosti na přijetí nové stavy
ČSSR.
II. K jednotlivým ustanovením
K čl. I bod 1:
Nedotčeno zůstává ust. čl.
8 odst. 2 Ústavy ČSSR, podle něhož jsou
národním majetkem zejména též
rozhlas, televize a film.
K čl. I bod 2:
Není třeba, aby zákon výslovně
stanovil, jaké má periodický tisk poslání.
Toto poslání vyplývá jednak z Ústavy,
jednak z Mezinárodního paktu o občanských
a politických právech (zejm. čl. 19). Dosavadní
ustanovení § 2 je pro nynější poměry
zcela neúnosné.
Pokud se o poslání periodického tisku mluví
i v některých dalších ustanoveních
zákona, jejichž změna se nenavrhuje (např.
§ 10 odst. 1, § 11), bude třeba tento pojem vykládat
ve shora naznačeném smyslu.
Ochrana občanů i společnosti (např.
pokud jde o pravdivost zveřejňovaných informací)
je zajišťována některými dalšími
ustanoveními zákona (§ 16 až § 19
ve znění zákona č. 84/1968 Sb.), jakož
i jednotlivými ustanoveními trestního zákona,
zejména též ust. § 170a (tisková
nedbalost).
K čl. I bod 3:
Ve shodě s předpisy o nabývání
a pozbývání československého
státního občanství se mluví
o československém státním občanu
(srov. též § 11 zákona).
Občan, který chce periodický tisk vydávat,
přirozeně musí být plně způsobilý
k právním úkonům (§ 8 obč.
zák.), jinak by přihlášku k registraci
nemohl platně podat.
K čl. I bod 5:
V odst. 3 se sleduje ochrana toho, kdo podal přihlášku
k registraci, před nezákonnou nečinností
správního orgánu. Přihláška
může být poštou zaslána na doručenku,
z níž pak odesílatel zjistí, kdy adresát
zásilku přijal. Ochranu před případným
šikanováním ze strany správního
orgánu může ten, kdo přihlášku
podal, hledat i u prokuratury podle ust. 12 zákona o prokuratuře.
Je třeba zdůraznit, že v ust. § 7 odst.
1 nejde o odmítnutí registrace, nýbrž
jen o opatření pro případ, že
přihláška nemá náležitosti
podle § 6.
Registraci provádí orgán, který je
určen zvláštními předpisy (§
5 odst. 2 zákona v původním znění
již neplatí).
K čl. I bod 6:
Problematiku zániku oprávnění vydávat
periodický tisk vzhledem k závadám v jeho
obsahu se vzhledem k cílům navrhované úpravy
neřeší.
Právo vydávat periodický tisk je vázáno
na konkrétní fyzickou nebo právnickou osobu.
mrtím nebo zánikem této osoby i oprávnění
zaniká (v této dílčí novele
nelze řešit přechod tohoto práva na
příp. právní nástupce oprávněného).
Není považováno za nutné novelizovat
tímto návrhem i ust. § 23 zákona, které
se týká dovozu a rozšiřování
zahraničního periodického tisku atd. Toto
ustanovení lze totiž přizpůsobit novým
poměrům pouhým správným výkladem.
Navrhovanou úpravou nejsou dotčeny zejména
- zákon č. 272/1949 Sb., o řízení
výroby a distribuce v oboru působnosti ministra
informací a osvěty, ve znění pozdějších
zákonů,
- předpisy o zřizování a působnosti
tiskáren a rozmnožoven a o povinné evidenci
tiskárenských strojů (vyhláška
ministra průmyslu ČSR č. 67/1971 Sb. a vyhláška
ministerstva průmyslu SSR č. 155/1970 Sb., ve znění
vyhl. č. 161/1971 Sb.).
Návrh si nevyžádá nároků
na státní rozpočet.