Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
(1) Občané mají právo pokojně
se shromaždovat.
(2) Výkon tohoto práva slouží občanům
k využívání svobody projevu a dalších
ústavních práv a svobod, k výměně
informací a názorů a k účasti
na řešení veřejných a jiných
společných záležitostí vyjádřením
postojů a stanovisek.
(3) Za shromáždění ve smyslu tohoto
zákona se považují též pouliční
průvody a manifestace.
(4) Ke shromáždění není třeba
předchozího povolení státního
orgánu.
Za shromáždění ve smyslu tohoto zákona
se nepovažují:
a) shromáždění osob související
s činností státních orgánů
upravená jinými právními předpisy;
b) shromáždění související
s poskytováním služeb;
c) jiná shromáždění nesloužící
účelu uvedenému v 1 odst. 2.
Shromáždění může svolat
občan starší 18 let nebo československá
právnická osoba, anebo skupina osob (dále
jen "svolavatel").
(1) Shromáždění musí být
oznamována národnímu výboru (§
16) s výjimkou:
a) shromáždění pořádaných
právnickými osobami přístupných
jen jejich členům či pracovníkům
a jmenovitě pozvaným hostům;
b) shromáždění pořádaných
církvemi nebo náboženskými společnostmi
v kostele nebo v jiné modlitebně, procesí,
poutí a jiných průvodů a shromáždění,
sloužících k projevům náboženského
vyznání, dějí-li se obvyklým
způsobem;
c) shromáždění konaných v obydlích
občanů;
d) shromážděni jmenovitě pozvaných
osob v uzavřených prostorách.
(2) Do shromáždění, které podléhá
oznamovací povinnosti, může národní
výbor vyslat svého zástupce, jemuž je
svolavatel povinen vytvořit podmínky pro řádné
plnění jeho úkolů, zejména
mu umožnit sledování průběhu
shromáždění a provedení úkonů
nezbytných k případnému rozpuštění
shromáždění.
(3) Národní výbor může určit
místo v obci, kde lze konat shromáždění
k účelu uvedenému v § 1 odst. 2 bez
oznámení. Přitom může stanovit
dobu, v níž se taková shromáždění
konat nesmějí.
(1) Svolavatel je povinen shromáždění
písemně oznámit národnímu výboru
tak, aby národní výbor oznámení
obdržel alespoň 5 dnů předem. Národní
výbor může v odůvodněných
případech přijmout oznámení
i v kratší lhůtě. Za právnickou
osobu předloží oznámení ten,
kdo je v této věci zmocněn jednat jejím
jménem. Oznámení může být
předloženo osobně též v pracovní
den v domě mezi osmou a patnáctou hodinou. Národní
výbor vytvoří podmínky, aby oznámení
mohla být řádně přijímána.
(2) V oznámení musí svolatel uvést:
a) účel a programovou náplň shromáždění,
den a místo jeho konání a dobu zahájení;
jde-li o shromáždění na veřejném
prostranství, též předpokládanou
dobu jeho ukončení;
b) předpokládaný počet účastníků
shromáždění;
c) opatření, která provede, aby se shromáždění
konalo v souladu se zákonem, zejména počet
pořadatelů, které k organizaci shromáždění
určí, a způsob jejich označení;
d) má-li jít o pouliční průvod,
výchozí místo, cestu a místo ukončení;
e) jméno, příjmení, rodné číslo
a bydliště svolavatele, u právnické
osoby její název a sídlo a jméno,
příjmení a bydliště toho, kdo
je zmocněny této věci jednat jejím
jménem;
f) jméno, příjmení a bydliště
toho, kdo je zmocněn jednat v zastoupení svolavatele.
(3) Má-li se shromáždění konat
pod širým nebem mimo veřejná prostranství,
je svolavatel povinen k oznámení přiložit
souhlas toho, kdo je vlastníkem nebo uživatelem pozemku.
(4) Je-li oznámení předloženo osobně,
národní výbor to svolavateli písemně
potvrdí s uvedením dne a hodiny, kdy byla oznamovací
povinnost splněna.
(5) Neuvede-li svolavatel údaje podle odstavce 2 a odstavce
3 anebo jsou-li uvedené údaje neúplné
nebo nepřesné, národní výbor
na to svolavatele při osobním předložení
oznámení upozorní s tím, že nebudou-li
tyto závady odstraněny, nepůjde o platné
oznámení. Svolavatel je oprávněn na
místě oznámení potřebným
způsobem doplnit nebo upravit. Bylo-li oznámení
předloženo jiným způsobem, národní
výbor svolavatele na závady neprodleně písemně
upozorní. Povinnost svolavatele podle odst. 1 je splněna,
jestliže závady oznámení byly odstraněny
ve lhůtě tam uvedené.
(1) Svolavatel je oprávněn činit všechna
opatření ke svolání shromáždění.
Zejména je oprávněn v souladu s oznámeným
účelem a programovou náplní shromáždění
osobně či písemně nebo jinak zvát
k účasti na něm. Svolavatel má též
právo, aby pozvání na shromáždění
bylo ve vhodném čase vyhlášeno místním
rozhlasem. Národní výbory a jiné státní
orgány a organizace podle možností a okolností
poskytují svolavateli pomoc.
(2) Oprávnění svolavatele podle odstavce
1 zaniká, nebyla-li platně splněna oznamovací
povinnost podle 5 nebo bylo-li shromáždění
zakázáno.
(3) Je-li důvodná obava, že shromáždění
bude rušeno, může svolavatel požádat
národní výbor nebo příslušný
útvar Veřejné bezpečnosti, aby shromáždění
byla poskytnuta ochrana.
(4) Svolavatel je oprávněn vydávat přímo
nebo s pomocí pořadatelů účastníkům
pokyny k zajištění řádného
průběhu shromáždění.
(5) Svolavatel je povinen
a) poskytnout národnímu výboru na jeho žádost
součinnost nezbytnou k zajištění řádného
průběhu shromáždění a
splnit povinnosti stanovené zvláštními
právními předpisy;
b) zajistit potřebný počet způsobilých
pořadatelů starších 18 let;
c) řídit průběh shromáždění
tak, aby se podstatně neodchylovalo od účelu
a programové náplně shromáždění
uvedené v oznámení;
d) dávat závazné pokyny pořadatelům;
e) pečovat o pokojný průběh shromáždění
a činit opatření, aby nebyl narušován;
f) shromáždění ukončit;
g) uvést místo konání shromáždění
do pořádku a uklidit jej.
(6) Nepodaří-li se svolavateli při narušení
pokojného průběhu shromáždění
zjednat nápravu, požádá o potřebnou
po moc národní výbor nebo útvar Veřejné
bezpečnosti. Může tak učinit též,
jestliže se účastníci po ukončení
shromáždění pokojně nerozejdou.
(7) Vzejde-li ze shromáždění petice,
postupuje se podle zvláštních předpisů
[Zákon č. Sb., o
právu petičním.].
(8) Ustanovení předchozích odstavců
se přiměřeně vztahují i na
shromáždění, která podle 4 nemusí
být oznamován
(1) Účastníci shromáždění
jsou povinni dbát pokynů svolavatele a pořadatelů
podle § 6 a zdržet se všeho, co by narušilo
řádný a pokojný průběh
shromáždění.
(2) Po ukončení shromáždění
jsou jeho účastníci povinni se pokojně
rozejít. Je-li shromáždění rozpuštěno,
jsou povinni neprodleně opustit místo shromáždění.
V rozchodu jim nesmí být žádným
způsobem bráněno.
(3) Účastníci shromáždění
nesmějí mít u sebe střelné
zbraně nebo výbušniny. Rovněž nesmějí
mít u sebe jiné předměty, jimiž
lze ublížit na zdraví, lze-li z okolností
nebo z chování účastníků
usuzovat, že mají být užity k násilí
nebo pohrůžce násilím.
Národní výbor může s ohledem
na místní podmínky nebo na veřejný
pořádek navrhnout svolavateli; aby se shromáždění
konalo na jiném místě nebo v jinou dobu.
Národní výbor může svolavateli
uložit, aby shromáždění konané
ve večerních hodinách bylo ukončeno
tak, aby nedošlo k nepřiměřenému
rušení nočního klidu.
(1) Národní výbor, jemuž bylo shromáždění
oznámeno, je zakáže, jestliže by oznámený
účel shromáždění směřoval
k výzvě:
a) popírat nebo omezovat osobní, politická
nebo jiná práva občanů pro jejich
národnost, pohlaví, rasu, původ, politické
nebo jiné smýšlení, náboženské
vyznání a sociální postavení
nebo k rozněcování nenávisti a nesnášenlivosti
z těchto důvodů;
b) dopouštět se násilí nebo hrubé
neslušnosti;
c) jinak porušovat ústavu a zákony.
(2) Národní výbor shromáždění
zakáže též tehdy, jestliže by mělo
být konáno v blízkosti místa, kde
zasedá zákonodárný sbor nebo soud
nebo na místě, kde by účastníkům
hrozilo závažné nebezpečí pro
jejich zdraví.
(3) Národní výbor může shromáždění
zakázat, má-li být konáno v místě,
kde by nutné omezení dopravy a zásobování
bylo v závažném rozporu se zájmem obyvatelstva,
lze-li bez nepřiměřených obtíží
konat shromáždění jinde, aniž by
se tím zmařil oznámený účel
shromáždění.
(4) Národní výbor nemůže shromáždění
zakázat z důvodů uvedených v odst.
1, 2 a 3, jestliže svolavatel přijal návrh
národního výboru podle § 8.
(1) O zákazu shromáždění (§
10) nebo době jeho ukončení (§ 9) rozhodne
národní výbor bezodkladně, nejpozději
však do tří dnů od okamžiku, kdy
obdržel platné oznámení.
(2) Národní výbor písemné vyhotovení
rozhodnutí vyvěsí na své úřední
desce a rozhodnutí vyhlásí místním
rozhlasem nebo jiným obdobným způsobem; pokud
se má shromáždění konat na území
dvou nebo více obcí, národní výbor
zajistí, aby jeho rozhodnutí bylo vyhlášeno
v obcích, v nichž se shromáždění
má konat. Vyvěšením na úřední
desce je rozhodnutí svolavateli doručeno. Na žádost
svolavatele mu národní výbor vydá
písemné vyhotovení rozhodnutí. Pokud
národní výbor ve lhůtě uvedené
v odstavci 1 nevyvěsí písemné vyhotovení
rozhodnutí na své úřední desce,
může svolavatel shromáždění
uspořádat.
(3) Proti rozhodnutí národního výboru
podle odstavce 1 může svolavatel do 15 dnů
od doručení podat opravný prostředek
[Zákon č. 99/1963 Sb., občanský
soudní řád, ve znění pozdějších
předpisů (§ 244 - 250).] u soudu, k němuž
přiloží písemné vyhotovení
rozhodnutí [Zákon č. 99/1963 Sb., občanský
soudní řád, ve znění pozdějších
předpisů (§ 244 - 250).]. Pro řízení
platí obdobně ustanovení občanského
soudního řádu o přezkoumávání
rozhodnutí jiných orgánů [Zákon
č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád,
ve znění pozdějších předpisů
(§ 244 - 250).]. Opravný prostředek nemá
odkladný účinek. Soud rozhodne do tří
dnů. Rozhodnutí zruší, jestliže
nebyly dány důvody k zákazu shromáždění.
Svolavatel je pak oprávněn shromáždění
uspořádat podle původního oznámení
nebo později tak, aby shromáždění
bylo uskutečněno do 30 dnů od právní
moci rozhodnutí soudu. Jestliže shromáždění
uspořádá v pozdější době,
vyrozumí o tom národní výbor nejpozději
1 den před konáním shromáždění.
(1) Jestliže se shromáždění koná,
ačkoliv bylo zakázáno, zástupce národního
výboru vyzve svolavatele, aby shromáždění
neprodleně ukončil. Pokud svolavatel neučiní
účinná opatření, aby se účastníci
pokojně rozešli, sdělí zástupce
národního výboru účastníkům,
že shromáždění je rozpuštěno.
a vyzve je, aby se pokojné rozešli. Sdělení
musí obsahovat důvody k rozpuštění
a upozornění na následky neuposlechnutí
této výzvy a musí být učiněno
takovým způsobem, aby bylo účastníkům
srozumitelné a aby se s ním všichni účastníci
shromáždění mohli seznámit.
(2) Za nepřítomnosti zástupce národního
výboru může shromáždění
uvedené v odst. 1 rozpustit způsobem tam stanoveným
i příslušník Veřejné bezpečnosti
ve službě.
(3) Shromáždění, které se koná,
aniž bylo oznámeno podle § 5, bude způsobem
uvedeným v odstavci 1 rozpuštěno, jestliže
nastaly okolnosti, které by odůvodnily jeho zákaz.
To platí i pro shromáždění, která
nebyla svolána. Odpovědnost svolavatelů za
přestupek není dotčena, i když shromáždění
nebylo rozpuštěno.
(4) Způsobem uvedeným v odstavci 1 se postupuje
i tehdy, jestliže shromáždění konané
ve večerních hodinách pokračuje i
po stanovené době ukončení (§
9).
(5) Shromáždění, které bylo oznámeno
a nebylo zakázáno, může být způsobem
uvedeným v odstavci 1 rozpuštěno, jestliže
se podstatně odchýlilo od oznámeného
účelu a programové náplně takovým
způsobem, že v průběhu shromáždění
nastaly okolnosti, které by odůvodnily jeho zákaz
podle § 10 odst. 1.
(6) Shromáždění uvedená v odstavci
3 a v odstavci. 5 může zástupce národního
výboru rozpustit způsobem stanoveným v odstavci
1, jestliže účastníci shromáždění
páchají trestné činy a nápravu
se nepodařilo zjednat jiným způsobem, zejména
zákrokem proti jednotlivým pachatelům. V
nepřítomnosti zástupce národního
výboru tak může učinit náčelník
příslušného útvaru Veřejné
bezpečnosti nebo velící příslušník.
Proti rozpuštění shromáždění
může svolavatel nebo účastník
shromáždění do 15 dnů podat námitky
u soudu. Soud rozhodne, zda shromáždění
bylo nebo nebylo rozpuštěno v souladu se zákonem.
Pro řízení platí obdobně ustanovení
občanského soudního řádu o
přezkoumávání rozhodnutí jiných
orgánů [Zákon č. 99/1963 Sb., občanský
soudní řád, ve znění pozdějších
předpisů (§ 244 - 250).].
(1) Tomu, kdo svolává nebo pořádá
shromáždění, aniž splnil oznamovací
povinnost, nebo pořádá shromáždění,
které bylo zakázáno, anebo závažně
poruší jinou povinnost svolavatele podle tohoto zákona,
může být uložena pokuta do výše
1 000,- Kčs.
(2) Stejná pokuta může být uložena
tomu, kdo
a) neuposlechne pořádkových opatření
svolavatele anebo určených pořadatelů
shromáždění nebo těmto osobám
brání v plnění jejich povinnosti;
b) neoprávněně ztěžuje účastníkům
shromáždění přístup na
shromážděni anebo jim v tom brání;
c) jako účastník shromáždění
má u sebe střelnou zbraň nebo výbušninu
anebo jiné předměty, jimiž lze ublížit
na zdraví a lze-li z okolností nebo z jeho chování
usuzovat, že mají být užity k násilí
nebo pohrůžce násilím;
d) neoprávněně vznikne do shromáždění;
e) nepřístojným chováním brání
účastníkům ve splnění
účelu shromáždění;
f) brání účastníkům,
aby se pokojně rozešli.
(3) Jinak o přestupku a jeho projednání platí
obecné předpisy [Zákon č. 60/1961
Sb., o úkolech národních výborů
při zajišťování socialistického
pořádků ve znění pozdějších
předpisů. Zákon č. 71/1967 Sb., o
správním řízení (správní
řád).].
Na shromáždění občanů
k účelu uvedenému v § 1 odst. 2, která
nebyla svolána (§ 5) se vztahují § 1,
2, 4 odst. 3, 7, 12 odst. 3 a odst. 6, 13, 14 a 15.
Pro řízení podle § 11 tohoto zákona
platí ustanovení § 3 odst. 1 - 3, § 46,
§ 47 a § 52 zákona o správním řízení
[Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád).].
Řízení se považuje za zahájené
dnem, kdy národní výbor obdržel oznámení,
účastníkem řízení je
svolavatel.
Je-li v tomto zákonu lhůta určena počtem
dnů, rozumí se jedním dnem doba 24 hodin
od události, k níž se lhůta váže.
Veřejným prostranstvím se pro účely
tohoto zákona rozumějí pozemní komunikace
(s výjimkou neveřejných účelových
komunikací) [Zákon č. 135/1961 Sb., o
pozemních komunikacích (silniční zákon),
(úplné znění č. 55/1984 Sb.).],
jako náměstí, třídy a ulice,
jakož i další prostory pod širým
nebem přístupné každému bez omezení.
Ustanovení zákonů o mimořádných
opatřeních v době výjimečných
poměrů nebo války a o opatřeních
proti šíření přenosných
nemocí nejsou tímto zákonem dotčena.
Trestní zákon č. 140/1961 Sb., ve znění
pozdějších předpisů se doplňuje
tak, že za 197a se vkládá nový 197b,
který včetně nadpisu zní:
(1) Kdo jiného násilím nebo výhrůžkami
omezuje ve výkonu jeho sdružovacího nebo shromažďovacího
práva, bude potrestán odnětím svobody
až na dva roky nebo nápravným opatřením
nebo peněžitým trestem.
(2) Kdo se násilím nebo výhrůžkami
protiví pořádkovým opatřením
svolavatele anebo určeným pořadatelům
shromáždění, které podléhá
oznamovací povinnosti, bude potrestán odnětím
svobody až na jeden rok nebo nápravným opatřením
nebo peněžitým trestem.".
Zrušují se:
1. zákon č. 68/1951 Sb., o dobrovolných organizacích
a shromáždění, ve znění
pozdějších předpisů, pokud jde
o shromáždění;
2. vyhláška ministra vnitra č. 320/1951 Ú.
l. (č. 348/ 1951 U. v.) o dobrovolných organizacích
a shromážděních, ve znění
pozdějších předpisů, pokud jde
o shromáždění;
3. § 1 a 3 zákona č. 126/1968 Sb., o některých
přechodných opatřeních k upevnění
veřejného pořádku;
4. § 40 zákona č. 40/1974 Sb., o Sboru národní
bezpečnosti.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem...........
I. Obecná část
V souladu s mezinárodním paktem o politických
a občanských právech a Ústavou Československé
socialistické republiky se navrhuje nově upravit
právo občanů účastnit se veřejného
života. Mezi základní ústavní
práva a svobody patří svoboda shromažďovací
a svoboda pouličních průvodů a manifestací
zakotvená v čl. 28 ústavního zákona
č. 100/1960 Sb., stava ČSSR. Podmínky pro
realizaci svobody shromažďovací dosud upravuje
zákon č. 68/1951 Sb., o dobrovolných organizacích
a shromážděních, a vyhláška
ministerstva vnitra č. 320/1951 Ú. l. (348/1951
Ú. v.), ve znění pozdějších
předpisů. Tyto předpisy byly vydány
ještě k provedení ústavního zákona
č. 150/1948 Sb., Ústavy 9. května. V dalším
vývoji byly uvedené předpisy několikrát
měněny a doplňovány. Šlo o vyhlášku
č. 158/395 Ú. l., vládní nařízení
č. 34/1958 Sb., zákona ČNR č. 137/1982
Sb. a zákon SNR č. 139/1982 Sb. Uvedené předpisy
přenesly výkon státní správy
na národní výbory nižších
stupňů. Dalším předpisem, který
upravoval výkon shromažďovacího práva,
byl zákon č. 126/1968 Sb., o některých
přechodných opatřeních k upevnění
veřejného pořádku, který dal
okresním národním výborům pravomoc
za stanovených podmínek zakázat veřejné
shromáždění, manifestaci nebo průvod,
popřípadě je rozpustit.
Z čl. 28 stavy ČSSR vyplývá, že
svoboda shromažďovací a svoboda pouličních
průvodů a manifestací jsou občanům
zaručeny, aby jich mohli užívat jak v zájmu
rozvoji své osobnosti a svého tvůrčího
úsilí, tak k uplatňování své
aktivní účasti na správě státu
a na hospodářské a kulturní výstavbě
země; tyto svobody jsou zajištěny tím,
že se pracujícím a jejich organizacím
dávají k dispozici např. veřejné
budovy, sály, prostranství a jiné prostředky.
Podle čl. 21 Mezinárodního paktu o občanských
a politických právech uznává se právo
na pokojné shromažďování. Výkon
tohoto práva nesmí být žádným
způsobem omezován s výjimkami, jež stanoví
zákon a jež jsou nutné v demokratické
společnosti v zájmu národní bezpečnosti
nebo veřejné bezpečnosti, veřejného
pořádku, ochrany veřejného zdraví
nebo morálky nebo ochrany práv a svobod jiných.
Z těchto zásad návrh zákona vychází.
Pouliční průvody a manifestace přitom
staví obsahově na roveň shromážděním.
Vedle zastaralosti právní úpravy dalším
nedostatkem právní úpravy bylo, že meze
svobody shromažďování byly upraveny nejen
zákonem, ale též vyhláškou, což
je v rozporu se zásadou, že práva občanů
mají být upravena v ústavě a v zákonech.
S postupem doby se právní úprava roztříštila
do většího počtu norem, což nepřispívá
srozumitelnosti práva občanům. Vzhledem k
tomu, že náš stát postupně přistoupil
i k celé řadě mezinárodních
úmluv, došlo ke stavu, že platná právní
úprava našim mezinárodním závazkům
již plně neodpovídala.
Navržený zákon vychází z pojetí
práva shromažďovacího v subjektivním
smyslu a stanoví meze a záruky jeho výkonu.
Podle čl. 37 odst. 3 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., pokud to vyžaduje jednota právního
řádu, uskutečňuje Federální
shromáždění zásadní zákonodárnou
úpravu mj. též ve věcech shromažďování.
Okolnosti vyžadují, aby Federální shromáždění
zásadní zákonodárnou úpravu
ve věcech shromažďování provedlo,
protože právo shromažďovací je jedním
ze základních politických a občanských
práv a mělo by sehrát závažnou
roli v procesu demokratizace společnosti. Na území
republik musí pak tento zákon provádět
státní orgány republik, protože zřízení
speciálních federálních orgánů
státní správy pro oblast práva shromažďovacího
přirozeně nepřichází v úvahu
(čl. 83 a 84 ústavního zákona č.
143/1968 Sb.).
Výslovné určení druhu a stupně
národních výborů, které mají
působnost při uplatňování zákona
o právu shromažďovacím vykonávat,
bezprostředně navazuje na hmotně právní
úpravu a je třeba, aby bylo provedeno zákony
národních rad.
II. K jednotlivým ustanovením
K § 1 a 3
"Občanem" se v těchto ustanoveních
rozumí jak československý státní
občan, tak i cizinec, kterému je třeba v
souladu s mezinárodními závazky státu
na území ČSSR poskytnout právo shromažďovací
ve stejném rozsahu.
Shromáždění může svolat
jeden občan nebo jedna právnická osoba, ale
také skupina občanů nebo skupina právnických
osob, popř. skupina fyzických a právnických
osob.
K § 1 odst. 2 a § 2
Vymezení cílů výkonu práva
shromažďovacího má mj. za účel
vysvětlit, na jaká shromáždění
se návrh zákona vztahuje. V § 2 se pak uvádějí
ty druhy shromáždění, která nejsou
shromážděními ve smyslu tohoto zákona.
V bodu a) jde o shromáždění v souvislosti
s různými druhy řízení před
státními orgány (soudy, správními
orgány apod.), se zasedáními a schůzemi
státních orgánů (např. zastupitelských
sborů) s uskutečňováním voleb
do zastupitelských orgánů apod. Pojem "poskytování
služeb" je v bodu b) chápán široce;
jde tu o obchodní zařízení, divadla,
kina, koncerty, sportovní akce, dopravní prostředky
aj. V bodě c) pak jde o všechny ostatní případy,
a to jak o shromáždění spontánní
(např. shromáždění osob v místě,
kde došlo k dopravní nehodě), tak např.
o shromáždění v souvislosti se svatbou
nebo jinou rodinnou událostí, svatební a
pohřební průvody apod.
K § 1 odst. a 4
Výslovně se prohlašuje, že ke shromáždění
není třeba předchozího povolení
státního orgánu, aby byla zdůrazněna
obecná zásada, že dovoleno je vše, co
není výslovně zakázáno.
Není tedy třeba např. ani povolení
silničního správního orgánu
ke zvláštnímu užívání
pozemní komunikace, má-li se shromáždění
konat na takové komunikaci. Některé zvláštní
zájmy chrání ustanovení § 5 odst.
3 (např. shromáždění v lese,
na zemědělském pozemku, v chráněné
přírodní rezervaci). Oznamovací povinnost
se ukládá jen výjimečně, především
tehdy, má-li se shromáždění konat
na veřejnosti přístupném místě
a není-li určeno jen pro předem vymezený
okruh účastníků, takže se ho
může zúčastnit každý, kdo
má zájem. Jinak není třeba, aby národní
výbor o konání shromáždění
věděl.
V 4 odstavec 3 se dává národním výborům
možnost stanovit místa v obci, kde by občané
se mohli volně scházet a svobodně si vyměňovat
názory, zaujímat stanoviska apod.
K § 5
V tomto ustanovení se upravuje způsob splnění
oznamovací povinnosti, pokud z ustanovení 4 vyplývá.
Mnohá shromáždění by prakticky
ztratila smysl, kdyby nemohla být svolána v krátké
době po události, na níž má být
reagováno, popřípadě včas před
událostí, která se očekává.
Svolavateli se proto ukládá, aby národní
výbor informoval alespoň 5 dnů předem.
Delší lhůtou by mohl být smysl shromáždění
zmařen. Oznámení mohou být podávána
osobně i jinak podle volby svolavatele, která bude
souviset s termínem zamýšleného shromáždění.
V odstavci 1 se stanoví některé podmínky
v souvislosti s osobním podáním oznámení.
Národní výbor musí například
zajistit, aby oznámení mohla převzít
ve stanovené době kvalifikovaná osoba, která
je schopna svolavatele případně poučit
o správném postupu (srovnej odstavec 5).
K § 6
Stanoví se zda oprávnění a povinnosti
svolavatele, a to jak v době před shromážděním,
tak v době jeho konáni. Svolavatel je povinen plnit
i povinnosti stanovené zvláštními předpisy,
např. předpisy o požární ochraně,
o zdravotnickém zabezpečení akcí tohoto
druhu a jiné.
Pokud jde o ochranu shromáždění (odstavec
3) a pomoc svolavateli (odstavec 6), srovnej například
ustanovení § 6 odstavec 4 a 5 a § 18 zákona
o národních výborech, § 46 odstavec
i zákona o Sboru národní bezpečnosti
a jiné.
Zvláštní právní úprava
odpovědnosti svolavatele, popřípadě
účastníka za škodu, která v souvislosti
se shromážděním vznikla, se nenavrhuje,
mimo jiné též proto, že obavy z případně
zvýšené odpovědnosti by mohly svolavatele
ovlivňovat v nežádoucím směru.
Platná úprava založená na principu odpovědnosti
za škody způsobené zaviněným
porušením právní povinnosti (§
420 a 423. občanského zákoníku) by
měla postačovat (pokud by za škodu odpovídal
účastník, avšak také svolavatel,
který například nezajistil náležitou
pořadatelskou službu, byla by jejich odpovědnost
podle § 438 občanského zákoníku
solidární).
K § 7
Účastníkem shromáždění
se rozumí občan zletilý i nezletilý,
jestliže jeho účast na konkrétním
shromáždění je svou povahou přiměřená
jeho rozumové a mravní vyspělosti odpovídající
jeho věku (srovnej § 9 občanského zákoníku).
Účastníkům shromáždění
jsou ukládány takové povinnosti, aby byl
zajištěn řádný a pokojný
průběh shromáždění.
"V daném případě nebylo možno
použít definice zbraně, jak je podána
v trestním zákoně. To by totiž vedlo
k tomu, že účastníci shromáždění
by u sebe nemohli mít prakticky žádné
předměty. V odstavci 3 se proto zavádí
zvláštní úprava odpovídající
potřebě chránit ostatní účastníky
shromáždění (bude možno odlišit
například invalidu nutně používajícího
berle od zdravého člověka, který do
shromáždění přichází
s holí).
K § 8
Návrh, aby se shromáždění konalo
na jiném místě nebo v jinou dobu, než
je uvedeno v oznámení, má právní
význam jen do okamžiku, kdy skončí lhůta,
v níž může národní výbor
shromáždění zakázat (§ 11
odstavec 1). Jestliže svolavatel návrh národního
výboru přijme, má to důsledky uvedené
v § 10 odstavec 4.
K § 9
V tomto ustanovení se řeší případný
rozpor mezi zájmem jedné skupiny občanů,
aby se shromáždění konalo ve večerních
hodinách a zájmem jiné skupiny občanů,
aby nebyl rušen noční klid. Národnímu
výboru se umožňuje zabránit, aby noční
klid nebyl rušen v nepřiměřeném
rozsahu, to znamená nad míru, kterou lze ještě
na místním obyvatelstvu požadovat.
K § 10
Zákaz oznámeného shromáždění
se umožňuje jen ve zcela výjimečných
případech. Výklad některých
pojmů je třeba ponechat aplikační
praxi správních orgánů a soudní
judikatuře (§ 11 odstavec 3).
Ustanovení odstavce 3 je koncipováno tak, aby národní
výbor musel pečlivě zvažovat různé
druhy souběžných zájmů; například
je-li zamýšlené místo shromáždění
přímo spjato s účelem shromáždění
(vzpomínková shromáždění
na místě, kde došlo k nějaké
události apod.) a bude k této okolnosti náležitě
přihlížet.
K § 11
O zákazu shromáždění může
národní výbor rozhodnout nejpozději
do tří dnů od okamžiku, kdy oznámení
obdržel. Vzhledem ke krátkosti lhůt je nutno
lhůty počítat podle hodin. Na to je brán
zřetel i při úpravě potvrzování
oznámení předloženého osobně
(§ 5 odstavec 4).
Krátkost lhůt si vynucuje i zvláštní
způsob doručování rozhodnutí
(odstavec 2). Vychází se z přesvědčení,
že svolavateli nemůže činit zvláštní
obtíže podívat se na úřední
desku národního výboru nebo se u národního
výboru jinak informovat. Oznamování rozhodnutí
doručením jeho písemného vyhotovení
je z časových důvodů neúnosné.
Pokud národní výbor v uvedené lhůtě
nevyvěsí písemné vyhotovení
rozhodnutí o zákazu shromáždění
na své úřední desce, bude se mít
za to, že shromáždění nezakázal.
V souladu s obecnými principy právního státu
se umožňuje, aby na podnět svolavatelů
rozhodnutí o zákazu shromáždění
přezkoumal soud; přitom se stanoví některé
zvláštnosti postupu, které povaha věci
vyžaduje. Svolavatel může opravný prostředek
podat kdykoliv ve lhůtě 15 dnů od doručení
rozhodnutí, to znamená od okamžiku, kdy bylo
písemné vyhotovení rozhodnutí vyvěšeno
na úřední desce. Soud rozhodne do tří
dnů (navrhuje se obdobná lhůta jako při
námitkovém řízení podle volebních
zákonů). Rozhodnutí národního
výboru buď potvrdí anebo zruší,
jestliže nebyly dány důvody k zákazu
shromáždění. V případě
zrušení rozhodnutí již národní
výbor ve věci znovu nerozhoduje. Odpovědnost
národního výboru za škodu, která
byla jeho nezákonným rozhodnutím případně
způsobena, se řídí zákonem
č. 58/1969 Sb.
K § 12
Upravuje se postup v případech, kdy je nutno zabránit,
aby již započaté shromáždění
nepokračovalo. Rozpuštění se provádí
úkonem, který se v teorii správního
práva označuje jako bezprostřední
zákrok (nejde tedy o rozhodnutí vydané v
rámci správního řízení).
Důvody rozpuštění korespondují
s důvody zákazu shromáždění.
Zvláštní případ je upraven v
odstavci 6. Tímto ustanovením se sledují
situace, kdy se jednotliví účastníci
shromáždění dopouštějí
takových činů, které jsou nepochybně
trestnými, takže jsou tyto osoby při trestném
činu přistiženy (srovnej například
76 odstavec 2 trestního řádu nebo i Článek
52 úst. zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci). V tomto smyslu se v návrhu mluví o "páchání
trestných činů". K rozpuštění
shromáždění bude možno přikročit
teprve poté, co se ukáží bezvýslednými
zákroky proti jednotlivým pachatelům a zájem
na obnovení veřejného pořádku
a ochraně ostatních účastníků
shromáždění převáží
nad zájmem na pokračování shromáždění.
K § 13
Součástí subjektivního práva
shromažďovacího je nejenom právo občana,
aby shromáždění byla svolávána
a aby se jich mohl zúčastnit, ale i právo,
aby shromáždění nebyla v rozporu se
zákonem rozpouštěna.
Navrhuje se proto, aby nejen svolavatel, ale i účastník
shromáždění měl právo
podat proti rozpuštění (jakožto aktu bezprostředního
zákroku) k soudu námitku. Při řízení
by platila obdobně ustanovení občanského
soudního řádu o přezkoumávání
rozhodnutí jiných orgánů.
Rozhodne-li soud, že shromáždění
bylo rozpuštěno v rozporu se zákonem, bude
to pro navrhovatele nejen morální satisfakce, ale
i podklad pro uplatnění nároku na náhradu
případné škody, která mu byla
nesprávným úředním postupem
státního orgánu způsobena (zákon
č. 58/1969 Sb.). Kromě toho budou taková
soudní rozhodnutí vodítkem pro řešení
podobných situací v budoucnu.
K § 14
Zavádí se nová skutková podstata přestupku,
protože s obecnou úpravou podle zákona č.
60/1960 Sb. vystačit nelze. O přestupku bude rozhodovat
národní výbor. Uložit lze (jako opatření
za přestupek) pouze pokutu do výše 1 000 Kčs;
propadnutí věci (§ 26 odstavec 2 citovaného
zákona) lze uložit vedle pokuty.
Předpokládá se, že v souvislosti s nejbližší
novelizací trestního zákona bude upravena
skutková podstata nového trestného činu
(porušování svobody sdružování
a shromaždování a práva petičního),
která postihne nejtěžší (násilné
apod.) zásahy do těchto práv.
K § 15
Toto ustanovení se týká shromáždění
vzniklých spontánně, například
v souvislosti se situacemi pro národ závažnými,
kdy se občané shromažďují bezprostředně
a bez svolání ve smyslu tohoto zákona. Práva
a povinnosti osob, které se na takových shromážděních
ujmou slova anebo fakticky převezmou některé
úkoly svolavatele; návrh neupravuje, protože
jde o situace a vztahy, které v zákonu o právu
shromažďovacím prakticky regulovat nelze. Účastníci
i takových shromáždění by však
měli mít povinnosti podle § 7 a i taková
shromáždění lze rozpustit, ovšem
jen z důvodů uvedených v § 12 odstavec
3 a 6.
K § 16
Vzhledem ke krátkosti času, který bude zpravidla
k dispozici při rozhodování národního
výboru podle § 11, se navrhuje, aby pro řízení
platily jen základní principy správního
řádu. Správnost rozhodnutí by tím
ohrožena být neměla.
K § 18
Definuje se pojem "veřejné prostranství",
použitý v § 5 odstavec 2 písm. a) a v
§ 5 odstavec 3 návrhu. "Prostory pod širým
nebem" se rozumí prostory bočně ani
svrchu neuzavřené, které jsou přístupné
každému bez omezení a nejsou náměstími,
třídami a ulicemi. Naproti tomu "uzavřenými
prostorami" ve smyslu § 4 odstavec 1 písm. d)
návrhu se rozumí alespoň bočně
uzavřené prostory například oplocená
nádvoří, nezastřešené
stadiony včetně různých druhů
místností v budovách.
K § 20
Navrhuje se nová skutková podstata trestného
činu. Ochrana uvedených práv to vyžaduje.
V Praze dne 26. února 1990