FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1990

V. volební období

278

Vládní návrh

Zákon

ze dne....................,

o právu petičním

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Úvodní ustanovení

§ 1

/1/ Každý má právo sám nebo společně s jinými obracet se na státní orgány se. žádostmi, návrhy a stížnostmi ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu, které patří do působnosti těchto orgánů (dále jen "petice").

/2/ Právnické osoby mohou toto právo vykonávat, je-li to v souladu s cíli jejich činnosti.

/3/ Peticí se nesmí zasahovat do nezávislosti soudu.

/4/ Petice nesmí vyzývat k porušování ústavy a zákonů, popírání nebo omezování osobních, politických nebo jiných práv občanů pro jejich národnost, pohlaví, rasu, původ, politické nebo jiné smýšlení, náboženské vyznání a sociální postavení, nebo k rozněcování nenávisti a nesnášenlivosti z těchto důvodů, anebo k násilí nebo hrubé neslušnosti.

§ 2

Ve výkonu petičního práva nesmí být nikomu bráněno. Výkon tohoto práva nesmí být nikomu na újmu.

§ 3

Petiční výbor

/1/ K sestavení petice, opatření podpisů občanů pod ni, doručení petice státnímu orgánu a jednání s ním mohou občané vytvořit petiční výbor.

/2/ Petiční výbor není právnickou osobou.

/3/ Členové petičního výboru jsou povinni určit osobu starší 18 let, která je bude zastupovat ve styku se státními orgány.

§ 4

Shromažďování podpisů pod petici

/1/ Občan nebo petiční výbor může každým způsobem, který neodporuje zákonu, vyzývat občany, aby petici svým podpisem podpořili. K podpisu pod petici občan uvede své jméno, příjmení a bydliště. Musí být umožněno, aby se s obsahem petice před podpisem řádně seznámil. K podpisu nesmí být žádným způsobem nucen.

/2/ Pokud podpisové archy neobsahují text petice, musí být označeny tak, aby bylo zřejmé, jaká petice má být podpisy podpořena: dále na nich musí být uvedeno jméno, příjmení a bydliště toho, kdo petici sestavil, nebo jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy petičního výboru, v této věci zastupovat.

/3/ K účelu uvedenému v odst. 1 mohou být petice a podpisové archy vystaveny též na místech přístupných veřejnosti. K tomu není třeba povolení státního orgánu, nesmí však dojít k omezení provozu motorových a jiných vozidel a k rušení veřejného pořádku.

/4/ Shromaždováním podpisů na místě přístupném veřejnosti může být pověžena osoba, která dosáhla věku 16 let.

§ 5

Podání a vyřízení petice

/1/ Petice musí být písemná a musí být pod ní uvedeno jméno, příjmení a bydliště toho, kdo ji podává; podává-li petici petiční výbor, uvedou se jména, příjmení a bydliště všech členů výboru a jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy výboru v této věci zastupovat.

/2/ Státní orgán, jemuž je petice adresována, je povinen ji přijmout. Nepatří-li věc do jeho působnosti, petici do 3 dnů postoupí příslušnému státnímu orgánu a uvědomí o tom toho, kdo petici podal.

/3/ Státní orgán, který petici přijal, je povinen její obsah posoudit a do 30 dnů odpovědět tomu, kdo ji podal anebo tomu, kdo zastupuje členy petičního výboru. V odpovědi uvede stanovisko k obsahu petice. Shledá-li petici zcela nebo zčásti důvodnou, sdělí též, co provede nebo zajistí, aby cílů sledovaných peticí mohlo být dosaženo a jak s tím budou osoby uvedené v odst. 1 seznámeny; tyto osoby též může přizvat ke spolupráci.

§ 6

Vzešla-li petice ze shromáždění,1/ platí pro ni ustanovení § 1, 2 a 5 tohoto zákona s tím, že musí být uvedeno, z jakého shromáždění vzešla a jak byla shromážděním schválena; petičním výborem se rozumí svolavatel shromáždění.

Společná ustanovení

§ 7

Státní orgány upraví způsob přijímání, projednávání a vyřizování peticí jim adresovaných ve svých jednacích řádech nebo obdobných předpisech.

§ 8

Pokud se v tomto zákoně mluví o státních orgánech, rozumí se tím i právnické osoby, jimiž byla působnost státního orgánu svěřena.

§ 9

Ustanovení jiných právních předpisů upravující řízení před státními orgány a přijímání a vyřizování stížností, oznámení a podnětů neplatí pro přijímání a vyřizování peticí podle tohoto zákona.

§ 10

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.


Důvodová zpráva

I. Obecná část

Ústava ČSR z roku 1920 stanovila (115), že právo petiční přísluší každému; právnickým osobám a sdružením jen v mezích jejich působnosti. Přijímání a vyřizování peticí bylo výslovně upraveno mj. v jednacím řádu parlamentu i v jednacích řádech zemských a okresních zastupitelstev. Podle 23 Ústavy ČSR z roku 1948 každý měl právo předkládat petice kterémukoliv veřejnému orgánu.

Ústava ČSSR z roku 1960 vyjadřuje tehdejší představy o významu státu a práva i tím, že žádnou zmínku o petičním právu neobsahuje. Místo toho v čl. 29 uvádí, že občané a organizace mají právo obracet se k zastupitelským sborům a k ostatním státním orgánům s návrhy, podněty a stížnostmi; státní orgány jsou povinny je odpovědně a včas vyřizovat. Toto ustanovení však - stejně jako ústava vůbec - bylo chápáno spíše jako ideologický manifest; k zákonnému provedení tohoto článku nikdy nedošlo.

Stížnosti, oznámení a podněty pracujících jsou dosud vyřizovány zejména podle vládní vyhlášky č. 150/1958 Ú. l., která není obecně závazným právním předpisem (nebylo vydána k provedení nějakého zákona) a která zůstala v užívání až dosud, tedy i po vydání nové ústavy v roce 1960. Může jít o stížnosti, oznámení a podněty všeho druhu, individuální i kolektivní.

Návrh se vrací k tomu, co je společné většině demokratických zemí svět, totiž k pojetí petice jakožto podání ve věcí především veřejného zájmu, které je adresováno státnímu orgánu. Jde tu o věci zpravidla závažné z hlediska veřejné politiky, bez ohledu na to, zda je to politika celostátní nebo místní.

Navrhovaný zákon se tedy opírá o ustanovení čl. 29 Ústavy ČSSR a zčásti jej provádí. Lze očekávat, že připravovaná nová ústava obdobné ustanovení obsahovat nebude a naopak opět upraví petiční právo a jeho výkon.

Návrh je integrální součástí souboru navrhovaných politických zákonů, do něhož dále patří zákon o právu shromažďovacím, zákon o sdružování ve společenských organizacích a zákon o sdružování v politických stranách, které na něj také odkazují; s jeho využitím počítá i připravovaný zákon o volbách do Federálního shromáždění.

II. K jednotlivým ustanovením

K § 1 odst. 1

Pod pojem "petice" patří žádosti, návrhy a stížnosti ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu, které jsou adresovány státním orgánům. Vyloučena jsou tedy podání adresovaná jiným subjektům, než jsou státní orgány, a dále podání, jimiž navrhovatel sleduje a zásadě jen své individuální zájmy (může jít o procesní podání podle předpisů o řízení před soudy, správními orgány, orgány hospodářské arbitráže apod., žádosti o návrhy orgánům prokuratury nebo Sboru národní bezpečnosti podle předpisů upravujících jejich činnost, reklamace v rámci uplatňování odpovědnosti za vady podle předpisů občanského nebo hospodářského práva, stížností na nevhodné jednání pracovníka orgánu či organizace při projednávání konkrétní věci atd.).

O tom, zda jde či nejde o petici ve smyslu návrhu zákona, v praxi zpravidla nebudou pochybnosti (je např. zřejmé, že za petici nutno považovat podání skupiny občanů upozorňujících národní výbor, že nefunguje veřejná teplárna a celý blok domů je proto špatně vytápěn; naopak peticí zjevně nebude stížnost uživatele bytu adresovaná bytovému družstvu, že v jednom z jeho pokojů špatně funguje radiátor ústředního topení). Lze totiž očekávat, že rozvoj tržního hospodářství a celostátní i místní politiky, svobodné působení tisku, rozhlasu a televize atd. povedou k tomu, že postupně přestane být pociťována potřeba podrobné právní regulace vyřizování stížností, oznámení a podnětů v individuálních záležitostech, která byla vyvolána především tím, že uvedené faktory dosud prakticky vůbec nepůsobily.

Výrazem "každý" (anebo "občan" v dalších ustanoveních návrhů) se označuje jak československý státní občan, tak i cizinec, jehož práva v tomto směru není třeba omezovat.

Vojáci v činné službě, příslušníci Sboru národní bezpečnosti, Sborů nápravné výchovy apod. mají stejné subjektivní právo petiční jako ostatní občané; služebními předpisy může být ovšem upraveno případné shromaždování podpisů v prostorách, kde vykonávají službu, jakož i sestavování a předkládání peticí určených jejich nadřízeným.

K § 1 odst. 2

Cíle činnosti právnických osob jsou uvedeny např. v jejich stanovách (pokud jde o společenské organizace, politické strany, družstva apod.) v zakládací listině, statutu anebo podobném aktu (pokud jde o socialistické organizace vyvíjející hospodářskou činnost) atd.

K § 1 odst. 3

Zasahováním do nezávislosti soudu se rozumí působení na soudce, aby porušil své povinnosti v řízení před soudem (srov. ustanovení § 169a trest. zák.). Vzhledem k závažnosti takového případného jednání v podmínkách právního státu se považuje za potřebné tento zákaz vyjádřit výslovným ustanovením.

Nezávislost je ústavně zaručena pouze soudcům (čl. 102 Ústavy ČSSR); v navrhovaném ustanovení se proto nemluví o prokurátorech, vyšetřovatelích SNB a prokuratury, o státních notářích, státních arbitrech apod.

Petice nebude zasahovat do soudcovské nezávislosti, jestliže bude např. adresována orgánu prokuratury a bude v ní navrhováno, aby byla podána stížnost pro porušení zákona proti pravomocnému soudnímu rozhodnutí; peticí ovšem nesmí být schvalován trestný čin.

K § 1 odst. 4

Změnu ústavy nebo zákonů lze přirozeně i cestou petice požadovat.

K § 2

Ve výkonu petičního práva nesmí být nikomu bráněno (také k podpisu petice však nikdo nesmí být donucován - § 4 odst. 7.). Výkon tohoto práva nesmí být nikomu na újmu, uskutečňuje-li se v mezích stanovených zákonem (pokud jde o obsah petice vyplývá toto vymezení z ustanovení § 1 odst. 3 a 4).

K § 3

Petiční výbor je faktickým útvarem, volným sdružením občanů, které spojuje společný zájem. Jeho vznik ani zánik se proto neupravuje.

K § 4 odst. 1

Petici může svým podpisem podpořit občan zletilý, avšak i občan nezletilý, jestliže obsahu a cílům petice může vzhledem ke své rozumové a mravní vyspělosti porozumět (srov. ustanovení § 9 obč. zák.).

K § 4 odst. 3 a 4

"Místem přístupným veřejnosti" se rozumí nejen veřejné ulice, náměstí, parky apod., ale jiná místa veřejností třeba i jen omezeně přístupná (divadlo, kostel, sportovní stadion apod.); ve druhém případě ovšem podpisy nesmí být shromažďovány proti vůli toho, kdo taková místa spravuje.

Není považováno za nutné, aby shromažďováním podpisů na místě přístupném veřejnosti byla pověřována jen zletilá osoba. Ve věku 16 let jsou již totiž občané zpravidla tak rozumově a mravně vyspělí, že taková činnost nebude na újmu ani jim, ani veřejnosti (ostatně např. obecná pracovněprávní způsobilost počítá již dosažením věku 15 let).

K § 5 odst. 1

Petice může být podána v jazyce českém nebo slovenském (čl. 6 úst. zák. č. 143/1968 Sb.).

Občané maďarské, německé, polské a ukrajinské (rusínské) národnosti mají právo podat petici ve svém jazyce, je-li adresována státnímu orgánu působícímu v oblasti obývané příslušnou národností; v tomto jazyce je pak státní orgán povinen jim i odpovědět, příp. vést s nimi další jednání (čl. 3 odst. 1 písm. c/ úst. zák. č. 144/1968 Sb., o postavení národností v ČSSR).

K § 5 odst. 3

Vyřízením petice plní státní orgán především své úkoly v rámci veřejné politiky. Je-li jím zastupitelský sbor, bude se tak dít pod kontrolou jeho členů. Jinak lze počítat i s kontrolním působením tisku a jiných veřejných informačních prostředků, politických stran a společenských organizací, zastupitelských sborů různých stupňů a jejich členů atd. Není proto třeba (a dost dobře ani možno) zavádět nějaké zvláštní prostředky právního donucení. Občané mají ostatně možnost - nejsou-li s vyřízením spokojeni - obrátit se s další peticí na jiný státní orgán (např. vyššího stupně).

K § 6

Bylo třeba vzít v úvahu odlišnosti u peticí vzešlých ze shromáždění. Navrhované ustanovení počítá jen s peticemi vzešlými ze shromáždění svolaných ve smyslu zákona o právu shromažďovacím (funkci petičního výboru pak plní svolavatel shromáždění).

Pokud by petice vzešla ze shromáždění spontánního, které nebylo nikým svoláno, mohla by být podpořena jen občany, kteří ji podepsali způsobem uvedeným v § 4.

K § 7

Význam peticí z hlediska veřejné politiky vyžaduje, aby státní orgány upravily způsob přijímání, projednávání a vyřizování peticí jim adresovaných ve svých jednacích řádech nebo obdobných předpisech. Týká se to jak zastupitelských sborů, tak i ostatních státních orgánů.

K § 8

Zatím jde zejména o některé společenské organizace, na něž byly ve smyslu ustanovení čl. 5 Ústavy ČSSR přeneseny některé úkoly státních orgánů.

K § 9

Vychází se ze zásady, že pozdější zákon má před dřívějšími předpisy přednost. Vládní vyhláška č. 150/1958 Ú. l. se tedy od účinnosti tohoto zákona nebude vztahovat na přijímání a vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících, které jsou peticemi podle tohoto zákona.

Navrhovaná úprava nevyvolá nároky na státní rozpočet.

V Praze dne 26. února 1994

předseda vlády

Československé socialistické republiky

Čalfa v. r.

první místopředseda vlády

Československé socialistické republiky

Čarnogurský v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP