FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1990

V. volební období

257

Návrh poslanců Federálního shromáždění

JUDr. Josefa Bartončíka, PhDr. Věry Bartoškové, Ing. Jaroslava Cuhry, JUDr. Lubomíra Fanty, MUDr. Stanislava Hanáka, Blanky Hykové, JUDr. Miroslava Jansty, Jaroslava Jenerála, prof. JUDr. Zdeňka Jičínského, DrSc., JUDr. Bohuslava Kučery, Stanislava Kukrála, MVDr. Jiřího Ládra, Ladislava Lise, JUDr. PhDr. Zdeňka Masopusta, DrSc., JUDr. Jiřího Medřického, MUDr. Juraje Mesíka, JUDr. Vladimíra Mikule, Ing. Jany Moltašové, CSc., Bohumila Servuse, Ing. Jozefa Stanka, CSc., prof. Ing. Uěnka Šilhana,CSc., Ing. Jozefa Šimútha, Dobromily Vávrové a Ing. Konstantina Viktorína, CSc.

Ústavní zákon

ze dne 1990,

kterým se mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci a ústavní zákon č. 100/1960 Sb., Ústava Československé socialistické republiky

Federální shromáždění Československé republiky se usneslo na tomto ústavním zákoně:

Čl. I

Ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, se mění takto:

1. V článku 30 odstavec 1 zní:

"(1) Sněmovna lidu má 150 poslanců, kteří jsou voleni v celé Československé republice přímou volbou.".

2. V článku 103 odstavec 1 zní:

"(1) Česká národní rada má 150 poslanců. Slovenská národní rada má 100 poslanců.".

3. V článku 47 se doplňuje odstavec 1 tohoto znění:

"(1) Výkon poslaneckého mandátu je neslučitelný s výkonem poslaneckého mandátu národní rady a s výkonem funkcí soudce, prokurátora, arbitra, vojáka z povolání, příslušníka Sboru národní bezpečnosti a Sboru nápravné výchovy.".

Dosavadní text článku 47 se označuje jako odstavec 2.

4. V článku 113 se doplňuje odstavec 1 tohoto znění:

"(1) Výkon poslaneckého mandátu je neslučitelný s výkonem poslaneckého mandátu Federálního shromáždění a s výkonem funkcí soudce, prokurátora, arbitra, vojáka z povolání, příslušníka Sboru národní bezpečnosti a Sboru nápravné výchovy.".

Dosavadní text článku 113 se označuje jako odstavec 2.

5. V článku 48 v odstavci 1 text prvé věty slibu zní: "Slibuji na svou čest a svědomí věrnost Československé republice.".

6. V článku 68 text prvé věty slibu zní: "Slibuji na svou čest a svědomí věrnost Československé republice.".

7. V článku 114 v odstavci 2 text prvé věty slibu zní: "Slibuji na svou čest a svědomí věrnost Československé republice a České republice.".

V odstavci 3 text prvé věty slibu zní: "Slibuji na svou čest a svědomí věrnost Československé republice, Slovenské republice a odkazu Slovenského národního povstání.".

8. V článku 126 v odstavci 1 text prvé věty slibu zní: "Slibuji na svou čest a svědomí věrnost Československé republice a České republice.".

V odstavci 2 text prvé věty slibu zní: "Slibuji na svou čest a svědomí věrnost Československé republice, Slovenské republice a odkazu Slovenského národního povstání.".

Čl. II

Ústavní zákon č. 100/1960 Sb., Ústava Československé socialistické republiky se mění takto:

1. V článku 2 text odstavce 2 končí za slovy "jsou jím voleny". Zbytek věty se vypouští.

2. V článku 3 odstavec 2 zní:

"(2) Členové zastupitelských sborů - poslanci - jsou povinni vykonávat svůj mandát osobně, podle svého svědomí a nejlepšího přesvědčení; nesmí od nikoho přijímat příkazy týkající se výkonu mandátu.".

Dosavadní odstavce 2 a 3 se vypouštějí.

3. V článku 86 text odstavce 2 končí za slovy "jsou lidem voleni". Zbytek věty se vypouští.

4. V článku 88 odstavec 1 zní:

"(1) Poslanec národního výboru je povinen pracovat ve svém volebním obvodu, účastnit se iniciativně práce národního výboru a pracovat v některé jeho komisi.".

Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 2. V textu tohoto odstavce první věta slibu zní: "Slibuji na svou čest a svědomí věrnost Československé republice.".

Dosavadní odstavce 1 a 2 se vypouštějí.

Čl. III

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem

Důvodová zpráva

Současný počet poslanců Federálního shromáždění a obou národních rad, jichž je celkem 700, se jeví jako neúměrně vysoký mimo jiné též s ohledem na velikost státu a počet jeho obyvatel. Tento stav je již delší dobu kritizován a proto se navrhuje snížení celkového počtu poslanců zákonodárných sborů o 150. V návrhu ústavního zákona se doporučuje vyrovnat počet poslanců Sněmovny lidu s počtem poslanců ve Sněmovně národů. Počty poslanců v národních radách se snižují úměrně dosavadnímu stavu. Uvedená změna nijak neoslabí činnost těchto sborů, protože se předpokládá podstatné zvýšení profesionální úrovně jejich členů.

Z týchž důvodů se jeví jako účelné upravit neslučitelnost výkonu určitých funkcí a činností s výkonem poslaneckého mandátu, které by mohly mít nežádoucí vliv na objektivnost rozhodování poslance. Rovněž duplicita výkonu poslaneckého mandátu ve dvou zákonodárných sborech by nebyla zřejmě vhodná jak z důvodu časové zátěže, tak i z hlediska známých negativních důsledků kumulace společensky tak významných funkcí.

S ohledem na nedávno přijatý ústavní zákon, jímž byl upraven čl. 63 ústavního zákona č. 143/1960 Sb., o československé federaci, je potřebné změnit obdobně i znění slibů poslanců Federálního shromáždění, národních rad, národních výborů, jakož i členů vlád.

Nové postavení poslanců zastupitelských sborů, kteří by měli být politicky schopnými zaujímat samostatná stanoviska k zákonným projektům, a u nichž by se měla projevovat ve zvýšené míře i jejich profesionální zdatnost, vyžaduje též nově upravit postavení poslanců zejména z hlediska jejich vztahu k voličům, k politickým stranám popř. k politickým hnutím, na jejichž kandidátce byli zvoleni. Poslanec musí hájit především zájmy celé společnosti.

Realizace ústavního zákona si nevyžádá zvýšení nároků na státní rozpočet ani na pracovní síly. Spíše se očekává úsporný efekt.

V Praze dne 1. února 1990


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP