zákona ze dne 27. června 1968 č. 88 Sb.,
o prodloužení mateřské dovolené,
o dávkách v mateřství a o přídavcích
na děti z nemocenského pojištění,
jak vyplývá ze změn a doplnění
povedených zákonem ze dne 14. prosince 1972 č.
99 Sb., zákonem ze dne 23. června 1982 č.
73 Sb., zákonem ze dne 20. června 1984 č.
57 Sb., zákonem ze dne 13. listopadu 1984 č. 109
Sb., zákonem ze dne 23. června 1987 č. 51
Sb. a zákonem ze dne 16. června 1988 č. 103
Sb.
Národní shromáždění Československé
socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
(1) Z důvodu těhotenství, porodu a mateřství
se v nemocenském pojištění poskytují
tyto dávky (dále jen "dávky v mateřství"):
a) vyrovnávací příspěvek v
těhotenství a mateřství,
b) peněžitá pomoc v mateřství
a
c) podpora při narození dítěte.
(2) Dávky podle odstavce 1 jsou peněžitými
dávkami nemocenského pojištění.
(1) Dávky v mateřství podle tohoto zákona
náleží
a) pracovnicím účastným nemocenského
pojištění podle zákona č. 54/1956.Sb.,
o nemocenském pojištění zaměstnanců,
ve znění zákonů č. 16/1959
Sb. a č. 87/198 Sb. (dále jen "zákon
o nemocenském pojištění") a předpisů
podle něho vydaných;
b) členkám výrobních družstev
účastným nemocenského pojištění
členů výrobních družstev. [§
63a zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském
pojištění zaměstnanců ve znění
zákona č. 87/1968 Sb.]
(2) Kde se v tomto zákoně mluví o pracovnici,
rozumí se tím i členka výrobního
družstva podle odstavce 1.
(3) Podpora při narození dítěte náleží
matce, rodinným příslušnicím
pracovníků a členů výrobních
družstev, kteří jsou účastni
nemocenského pojištění. [§ 41
zákona č. 54/1956 Sb.]
(1) Pracovnici, která konala práci, jež je
těhotným ženám zakázána
nebo jež podle lékařského posudku ohrožuje
její těhotenství, a je proto v těhotenství
dočasně převedena na jinou práci,
při níž dosahuje bez svého zavinění
nižšího výdělku než na dosavadní
práci, náleží vyrovnávací
příspěvek z prostředků nemocenského
pojištění.
(2) Ustanovení předchozího odstavce plazí
obdobně o matkách do konce devátého
měsíce po porodu.
(1) Vyrovnávací příspěvek v
těhotenství a mateřství (dále
jen "vyrovnávací příspěvek")
se poskytuje ve výši rozdílu mezi průměrným
výdělkem, kterého pracovnice dosahovala po
odečtení daně ze mzdy před převedením
na jinou práci, a výdělkem, kterého
dosahuje po odečtení daně ze mzdy v jednotlivých
kalendářních měsících
po tomto převedení. K poklesu výdělku,
který pracovnici vznikl tím, že s ní
byl sjednán kratší pracovní úvazek,
se nepřihlíží. Rovněž se
nepřihlíží k té části
výdělku před převedením na
jinou práci, která po odečtení daně
ze mzdy přesahuje 750 Kčs v průměru
na týden: tato hranice se přepočte na pracovní
hodinu podle délky stanovené týdenní
pracovní doby, která platí pro provoz, v
němž je pracovnice činná. [Částka
750 Kčs odpovídá nejvyšší
hranici čisté denní mzdy pro stanovení
nemocenského (§ 17 zákona č. 54/1956
Sb.).
Při 42,5 hodinové týdenní pracovní
době činí nejvyšší hranice
čistého výdělku před převedením
na jinou práci 17,60 Kčs na pracovní hodinu;
tato částka se při zkrácení
pracovní doby (83 odst. 3 zákoníku práce)
úměrně zvyšuje.]
(2) Vyrovnávací příspěvek se
poskytuje za dobu, za kterou pracovnice měla po převedení
na jinou práci nárok na mzdu nebo na náhradu
mzdy. V těhotenství se poskytuje nejdéle
do nástupu mateřské dovolené a po
ukončení mateřské dovolené
nejdéle do konce devátého měsíce
po porodu.
(1) Peněžitá pomoc v mateřství
náleží pracovnici, jestliže byla v posledních
dvou letech před porodem účastna aspoň
270 dnů nemocenského pojištění
(§ 3 odst. 1).
(2) Do doby 270 dnů se započítávají
také dřívější období,
v nichž pracovnice v posledních dvou letech před
porodem
a) byla účastna nemocenské péče
v ozbrojených silách,
b) byla účastna zabezpečení důchodců
v nemoci,
c) byla účastna zabezpečení umělců,
občanů poskytujících věcná
plnění a výkony na základě
povolení národního výboru nebo družstevních
rolníků podle předpisů o jejich sociálním
zabezpečení anebo důchodového pojištění
jednotlivě hospodařících rolníků
a jiných osob samostatně hospodařících,
d) pobírala po zániku pojištění,
popřípadě jiného zabezpečení
(péče) nemocenské nebo peněžitou
pomoc v mateřství,
e) byla po skončení zaměstnání,
členství ve výrobním družstvu,
školní docházky nebo studia vedena v evidenci
národního výboru jako uchazečka o
zaměstnání.
(3) Pokud se doby uveden v předchozích odstavcích
navzájem časově kryjí, započtou
se jen jednou.
(4) Peněžitá pomoc v mateřství
náleží také ženě, která
byla v posledních dvou letech před porodem účastna
aspoň 270 dnů pojištění (péče,
zabezpečení) podle předchozích odstavců,
jestliže jí trvá ochranná lhůta
z jejího dřívějšího nemocenského
pojištění [§
42 odst. 2 a 3 zákona č. 54/1956 Sb.
§ 71 až 74 vyhlášky č. 143/1965
Sb., o poskytování peněžitých
dávek v nemocenském pojištění,
ve znění vyhlášky č. 79/1982
Sb.] ještě počátkem šestého
týdne před očekávaným nebo
skutečným dnem porodu, nebo jestliže až
do počátku tohoto týdne pobírá
nemocenské z dřívějšího
nemocenského pojištění.
(1) Peněžitá pomoc v mateřství
se poskytuje místo mzdy, popřípadě
místo nemocenského. Poskytuje se po dobu 28 týdnů
mateřské dovolené, a to od počátku
šestého týdne před očekávaným
dnem porodu, nejdříve však od počátku
osmého týdne před tímto dnem, pokud
se dále nestanoví jinak.
(2) Vyčerpá-li pracovnice z mateřské
dovolené před porodem méně než
šest týdnů, protože porod nastal dříve,
než určil lékař, poskytuje se peněžitá
pomoc v mateřství až do uplynutí doby
stanovené v předchozím odstavci nebo v §
10. Vyčerpá-li však pracovnice z mateřské
dovolené před porodem mně než šest
týdnů z jiného důvodu, poskytuje se
jí peněžitá pomoc v mateřství
jen do uplynutí 22 týdnů ode dne porodu,
a jde-li o pracovnici uvedenou v § 10, jen do uplynutí
31 týdnů ode dne porodu.
(3) Poskytuje-li se pracovnici, která má nárok
na peněžitou pomoc v mateřství, nemocenské
až do počátku šestého týdne
před očekávaným dnem porodu, náleží
jí od počátku tohoto týdne místo
nemocenského peněžitá pomoc v mateřství.
(4) V případech uvedených v § 6 odst.
4 se peněžitá pomoc v mateřství
poskytuje od počátku šestého týdne
před očekávaným dnem po rodu.
(1) Peněžitá pomoc v mateřství
se stanoví z průměrné čisté
mzdy pracovnice připadající na pracovní
den (dále jen "čistá denní mzda"),
nejvýše však z částky 150 Kčs
při pětidenním pracovním týdnu.
Tato částka se úměrně upraví,
je-li pracovní doba rozvržena na jiný počet
pracovních dnů v týdnu. [§
85 zákoníku práce č. 65/1965 Sb.,
ve znění zákona č.153/1969 Sb. a zákona
č. 20/1975 Sb.]
(2) Základem pro zjištění čisté
denní mzdy je výdělek, kterého pracovnice
dosáhla po odečtení daně ze mzdy v
zaměstnání zakládajícím
její nemocenské pojištění nebo
v souvislosti s tímto zaměstnáním
před vznikem nároku na peněžitou pomoc
v mateřství za období stanovené prováděcími
předpisy. [§ 44 vyhlášky č.143/1965
Sb., ve znění vyhlášky č.95/1968
Sb. a č. 113/1975 Sb.]
(3) Výše peněžité pomoci v mateřství
za pracovní den činí 90% z čisté
denní mzdy pracovnice.
Peněžitá pomoc v mateřství náleží
za pracovní dny [§ 23 vyhlášky č.143/1965
Sb., ve znění vyhlášky č.79/1982
Sb.]. Pracovním dnům
se kladou na roveň svátky, za něž se
poskytuje náhrada mzdy nebo za něž se měsíční
mzda jinak nekrátí.
(1) Porodila-li pracovnice zároveň dvě nebo
více dětí, poskytuje se jí peněžitá
pomoc v mateřství i po vyčerpání
doby určené v § 7, pokud se dále stará
aspoň o dvě z novorozených dětí,
nejdéle však do dne, kdy uplyne 37 týdnů
od počátku poskytování této
dávky.
(2) Pracovnici, která je neprovdaná, ovdovělá,
rozvedená nebo z jiných vážných
důvodů osamělá, nežije-li s druhem,
se poskytuje peněžitá pomoc v mateřství,
pokud se stará o novorozené dítě,
i po vyčerpání doby určené
v § 7, nejdéle však do dne, kdy uplyne 37 týdnů
od počátku poskytování této
dávky.
(1) Peněžitá pomoc v mateřství
náleží také pracovnici, která
do své trvalé péče nahrazující
mateřskou péči převzala dítě,
jež jí bylo svěřeno rozhodnutím
příslušného orgánu nebo dítě,
jehož matka zemřela, podmínky pro nárok
na peněžitou pomoc v mateřství a způsob
jejího stanovení se posuzují podle stavu
ke dni převzetí dítěte.
(2) Peněžitá pomoc v mateřství
se v případech uvedených v předchozím
odstavci, poskytuje pracovnici ode dne převzetí
dítěte po dobu, po kterou se o dítě
(děti stará, nejdéle po dobu
a) 22 týdnů, převzala-li jedno dítě,
b) 31 týdnů, převzala-li dvě nebo
více dětí a stará se alespoň
o dvě z těchto dětí, nebo jde-li o
pracovnici uvedenou v 1 odst. 2,
ne však déle, než dítě (nejmladší
dítě) dosáhne osmi měsíců
věku.
(1) Jestliže dítě bylo převzato ze zdravotních
důvodů do péče kojeneckého
ústavu nebo jiného lůžkového
zařízení léčebně preventivní
péče a pracovnice zatím nastoupila do práce,
přeruší se tímto nástupem poskytování
peněžité pomoci v mateřství podle
předchozích ustanovení. Ode dne, kdy pracovnice
převzala dítě z ústavu opět
do své péče a přestala proto pracovat,
pokračuje se v poskytování peněžité
pomoci v mateřství a do vyčerpání
celkového nároku, ne však déle než
do dne, kdy dítě dosáhne věku jednoho
roku. Poskytování peněžitě pomoci
v mateřství lze se souhlasem okresního orgánu
správy nemocenského pojištění
přerušit s týmiž účinky
také tehdy, jestliže pracovnice nemůže
nebo nesmí podle lékařského posudku
o dítě pečovat pro závažné
dlouhodobé onemocnění, pro něž
je neschopna práce, a muselo-li dítě být
z tohoto důvodu převzato do péče kojeneckého
ústavu nebo jiného lůžkového
zařízení léčebně preventivní
péče, anebo jiné osoby.
(2) Pracovnici, která se přestala starat o narozené
dítě, a toto dítě bylo proto svěřeno
do rodinné nebo ústavní péče
nahrazující péči rodičů,
jakož i pracovnici, jejíž dítě
je v ústavní péči z jiných
důvodů, než které jsou uvedeny v předchozím
odstavci, nenáleží peněžitá
pomoc v mateřství na dobu, po kterou o dítě
nepečuje; tato doba se však započítává
do celkové doby, po kterou by jí peněžitá
pomoc v mateřství jinak náležela.
(3) Jestliže se dítě narodilo mrtvé,
poskytuje se pracovnici peněžitá pomoc v mateřství
po dobu 14 týdnů.
(4) Jestliže dítě zemřelo v době,
kdy pracovnici náleží peněžitá
pomoc v mateřství, poskytuje se jí tato pomoc
ještě po dobu dvou týdnů ode dne úmrtí
dítěte, ne však déle než do vyčerpání
celkového nároku.
(5) Doba poskytování peněžité
pomoci v mateřství pracovnici, která dítě
porodila, nemůže být kratší než
14 týdnů a nemůže skončit před
uplynutím šesti týdnů ode dne porodu.
(1) Peněžitá pomoc podle tohoto zákona
se poskytuje svobodnému, ovdovělému, rozvedenému
nebo z jiných vážných důvodů
osamělému pracovníku, který nežije
s družkou, jestliže pečuje o dítě
na základě rozhodnutí příslušného
orgánu nebo o dítě, jehož matka zemřela.
(2) Peněžitá pomoc náleží
také pracovníku, který pečuje o dítě,
jestliže jeho manželce se neposkytuje peněžitá
pomoc v mateřství a sama nemůže nebo
nesmí podle lékařského posudku o dítě
pečovat pro závažné dlouhodobé
onemocnění.
(3) Podmínky pro nárok na peněžitou
pomoc a způsob jejího stanovení se u pracovníka
uvedeného v odstavcích 1 a 2 posuzují podle
stavu ke dni převzetí dítěte. Peněžitá
pomoc se poskytuje ode dne převzetí dítěte
po dobu, po kterou se pracovník o dítě stará,
nejdéle po dobu 31 týdnů, a v případě
uvedeném v odstavci 2 po dobu 22 týdnů, ne
však déle, než dítě dosáhne
osmi měsíců věku.
(4) Pro přiznání, výši a poskytování
peněžité pomoci pracovníku platí
ostatní ustanovení tohoto zákona obdobně.
Porod-li pracovnice nebo pracovníkova rodinná příslušnice,
náleží jí na každé narozené
dítě podpora ve výši 1.000 Kčs.
[Nařízením vlády ČSSR č.98/1971
Sb., o zvýšení podpory při narození
dítěte byla podpora při narození dítěte
zvýšena s účinností od 1. října
1971 na 2.000 Kčs na každé narozené
dítě.] Podpora náleží
manželce nebo družce pracovníkově také
tehdy, jestliže porod nastal v době 300 dnů
od úmrtí pracovníka.
Přídavky na děti, jsou základní
formou společenské péče o rodiny s
nezaopatřenými dětmi; jsou. určeny
výlučně k péči o tyto děti.
Přídavky na děti podle tohoto zákona
jsou dávkou nemocenského pojištění.
(1) Přídavky na děti náleží
a) pracovníkům účastným nemocenského
pojištění podle zákona o nemocenském
pojištění a předpisů podle něho
vydaných,
b) členům výrobních družstev
účastným nemocenského pojištění
členů výrobních družstev.
(2) Kde se v tomto zákoně dále mluví
o pracovníku, rozumí se tím i člen
výrobního družstva podle odstavce 1.
(1) Přídavky na děti náleží
pracovníku, jestliže
a) má nezaopatřené děti, u nichž
jsou splněny stanovené podmínky (§ 18,
19 a 20),
b) má ve sum zaměstnání předepsaný
pracovní úvazek (§ 21) a
c) odpracoval v kalendářním měsíci
stanovenou dobu (§ 22 a 23).
(2) Pracovníku povolanému ke službě
v ozbrojených silách, s výjimkou služby
z povolání, náleží na nezaopatřené
děti přídavky, jestliže jeho zaměstnání
trvalo v době nástupu služby nebo v době,
kdy byl povolán k výkonu služby, anebo jestliže
v době, kdy byl povolán k výkonu služby,
měl zachovány nároky z nemocenského
pojištění.
(3) Přídavky na děti náleží
pracovníku také po zániku jeho nemocenského
pojištění, pokud se poskytuje z důvodu
tohoto pojištění ještě nemocenské
nebo peněžitá pomoc v mateřství;
předpokladem je, že měl ve skončeném
zaměstnání nebo členství ve
výrobním družstvu předepsaný
pracovní úvazek.
(1) Za nezaopatřené se považuje vlastní
i osvojené dítě pracovníka nebo jeho
manžela až do skončení povinné
školní docházky.
(2) Po skončeni povinné školní docházky
se dítě považuje za nezaopatřené,
nejdéle však do dosažení 26 let, jestliže
a) se soustavně připravuje na budoucí povolání
studiem anebo předepsaným výcvikem, nebo
b) se nemůže připravovat na budoucí
povolání nebo být zaměstnáno
pro nemoc, nebo
c) pro dlouhodobě nepříznivý zdravotní
stav je neschopno se soustavně připravovat na budoucí
povolání anebo je schopno se na ně připravovat
jen za mimořádných podmínek, anebo
d) pro dlouhodobě nepříznivý zdravotní
stav je neschopno vykonávat soustavné zaměstnání
nebo výkon takového zaměstnání
by vážně zhoršil jeho zdravotní
stav.
(3) Za nezaopatřené dítě se uznává
také vnuk nebo sourozenec pracovníka nebo jeho manžela,
jestliže je v přímém zaopatření
pracovníka, nelze na něj přiznat přídavky
nebo výchovné z jiného důvodu a jinak
jsou u něho splněny podmínky požadované
u vlastních dětí.
Přídavky podle tohoto zákona nenáleží
na dítě, na které náleží
výchovné k důchodu nebo kterému se
poskytuje invalidní důchod.
(1) Přídavky se poskytují, pokud nezaopatřené
dítě žije v Československé socialistické
republice.
(2) Na nezaopatřené dítě, které
se zdržuje v zahraničí, se přídavky
poskytuj i jen
a) jde-li o přechodný pobyt dítěte
mimo území Československé socialistické
republiky z důvodu léčení, rekreace
nebo studia,
b) doprovází-li dítě svého
rodiče, který je vyslán k dočasnému
výkonu pracovní činnosti pro československou
organizaci v zahraničí, nebo
c) je-li poskytování přídavků
na děti sjednáno mezistátní úmluvou.
(1) K přiznání přídavků
na děti se vyžaduje, aby pracovník měl
ve svém zaměstnání pracovní
úvazek odpovídající stanovené
týdenní pracovní době, která
je v souladu s pracovněprávními předpisy
v organizaci obecně zavedena pro provoz, v němž
je činný.
(2) Jde-li o pracovníka se změněnou pracovní
schopností nebo o pracovnici, která pečuje
aspoň o jedno nezaopatřené dítě
a má z tohoto důvodu kratší pracovní
úvazek, vyžaduje se pro přiznání
přídavků na děti pracovní úvazek
odpovídající nejméně polovině
pracovní doby uvedené v odstavci 1.
(3) Ustanovení předchozího odstavce platí
i pro pracovníka svobodného, ovdovělého,
rozvedeného nebo z jiných vážných
důvodů osamělého, který nežije
s družkou a pečuje aspoň o jedno nezaopatřené
dítě.
(4) Jde-li o pracovníka (pracovnici) svobodného,
ovdovělého, rozvedeného, nebo z jiných
vážných důvodů osamělého,
který nežije s družkou (druhem), je poživatelem
částečného invalidního důchodu
a pečuje aspoň o jedno nezaopatřené
dítě, považuje se podmínka pracovního
úvazku za splněnou, dosáhne-li hrubého
výdělku v kalendářním měsíci
nejméně 400 Kčs. Ustanovení §
23 věty třetí platí obdobně.
(1) K přiznání přídavků
na děti za jednotlivý kalendářní
měsíc se vyžaduje, aby pracovník v tomto
měsíci odpracoval všechny pracovní dny
(směny), které pro něj vyplývají
ze stanoveného rozvržení pracovní doby.
(2) Odpracované době se klade na roveň
a) doba dočasné pracovní neschopnosti pro
nemoc nebo úraz, karantény, mateřské
dovolené, další mateřské dovolené
a doba nepřítomnosti v práci z důvodu
péče o dítě ve věku do 10 let
nebo ošetřování nemocného člena
rodiny,
b) doba, za kterou se poskytuje náhrada mzdy, popřípadě
mzda, jakož i doba, za kterou při důležitých
osobních překážkách v práci
náhrada mzdy nenáleží jen proto, že
pracovník nesplňuje požadovanou podmínku
doby zaměstnání,
c) doba výkonu veřejných funkcí, občanských
povinností a jiných úkonů v obecném
zájmu, služby v ozbrojených silách včetně
potřebného pracovního volna poskytovaného
v souvislosti s touto službou,
d) doba, po kterou pracovník prokazatelně nemohl
pracovat pro nepříznivé povětrnostní
vlivy, popřípadě pro překážku
na straně organizace,
e) doba pracovního volna poskytovaného podle předpisů
o studiu při zaměstnání nebo podle
předpisů o externí aspirantuře,
f) doba náhradního volna za práci přesčas
nebo ve svátek,
g) doba lázeňské péče,
h) doba pracovního volna omluveného organizací
z jiného důvodu.
U domáckých pracovníků, u jiných
skupin pracovníků, kterým organizace nestanoví
dobu výkonu práce, a u pracovníků
činných na základě dohody o pracovní
činnosti se považují podmínky pracovního
úvazku a odpracované doby za splněné
v kalendářních měsících,
v nichž takový pracovník dosáhl hrubého
výdělku nejméně 700 Kčs. Jde-li
o pracovníka se změněnou pracovní
schopností, o pracovníka uvedeného v §
21 odst. 3 nebo o pracovnici, která pečuje aspoň
o jedno nezaopatřené dítě, vyžaduje
se, aby hrubý výdělek v kalendářním
měsíci činil nejméně 400 Kčs.
Částky 700 Kčs, popřípadě
400 Kčs se úměrně sníží
v kalendářním měsíci, v němž
pracovník nemohl konat práci z vážných
důvodů; za vážný důvod
se považuje uznaná dočasná pracovní
neschopnost pro nemoc nebo úraz, karanténa, placená
mateřská dovolená, lázeňská
péče, výkon veřejné funkce,
občanských povinností a jiných úkonů
v obecném zájmu a služba v ozbrojených
silách.
(1) Přídavky na děti činí měsíčně
na jedno dítě | 90 Kčs |
na dvě děti | 430 Kčs |
na tři děti | 880 Kčs |
na čtyři děti | 1 280 Kčs |
a zvyšují se na každé další
dítě o 240 Kčs měsíčně.
[Podle na řízení
vlády ČSSR č. 112/1984 Sb., o zvýšení
některých sociálních dávek
na děti, činí přídavky na děti
měsíčně s účinností
od 1. ledna 1985:
na jedno dítě | 200 Kčs |
na dvě děti | 650 Kčs |
na tři děti | 1 210 Kčs |
na čtyři děti | 1 720 Kčs |
a zvyšují se na každé další
dítě o 350 Kčs měsíčně.]
(2) Jde-li o nezaopatřené dítě starší
jednoho roku, které je podle rozhodnutí orgánů
sociálního zabezpečení dlouhodobě
těžce zdravotně postižené a vyžaduje
mimořádnou péči, poskytuje se k přídavkům
na děti příplatek ve výši
a) 500 Kčs měsíčně, nebo
b) 700 Kčs měsíčně, jde-li
o dítě, které vyžaduje mimořádnou
péči zvlášť náročnou.
Podmínkou je, že dítě není umístěno
v zařízeni s týdenním nebo celoročním
pobytem pro takové děti, a jde-li o příplatek
podle ustanovení písmene b), ani v zařízení
s denní docházkou. Příplatek podle
ustanovení písmene a) náleží,
nesplňuje-li dítě podmínky pro příplatek
podle ustanovení písmene b) jen proto, že je
umístěno v zařízení s denní
docházkou.
(1) Přídavky na děti se poskytují
za celé kalendářní měsíce,
ve kterých byly splněny předepsané
podmínky.
(2) Přídavky se poskytnou za celý kalendářní
měsíc také tehdy, měl-li pracovník
nezaopatřené dítě jen po část
měsíce.
(1) Přídavky na totéž dítě
náleží jen jednou, a to i tehdy, jestliže
podmínky jsou splněny u více pracovníků.
Je-li tomu tak, poskytnou se přídavky z nemocenského
pojištění pracovníka, který má
dítě v přímém zaopatření.
Je-li i tato podmínka splněna u několika
pracovníků a nedohodnou-li se o tom, komu z nich
mají být přídavky poskytovány,
náleží přednostně matce.
(2) Ustanovení odstavce 1 platí také při
souběhu přídavků na děti podle
tohoto zákona a přídavků na děti
z jiných soustav zabezpečení.
(1) Přídavky na děti se vyplácejí
tomu, z jehož nemocenského pojištění
byly přiznány. Má-li však dítě
v přímém zaopatření jiný
občan, vyplácejí se jemu.
(2) Přídavky na dítě, které
je v plném přímém zaopatřeni
ústavu (zařízení) pro péči
o děti nebo o mládež z jiných důvodů
než z důvodu léčení, popřípadě
z důvodů plnění povinné školní
docházky nebo přípravy pro budoucí
povolání se vyplácejí tomuto ústavu.
Částečná úhrada nákladů
na zaopatření dítěte v ústavu
se povinným osobám stanoví s přihlédnutím
k tomu, do jaké míry jsou potřeby dítěte
uhrazovány přídavky vyplácenými
ústavu.
(3) Každý příjemce přídavků
na děti je povinen zabezpečit, aby se jich používalo
výlučně ve prospěch a v zájmu
dětí, pro něž jsou určeny.
(1) Mají-li se přídavky na více dětí
téhož oprávněného vyplácet
různým příjemcům, rozdělí
se celková částka připadající
na všechny děti stejnou poměrnou částí
na každé dítě; přitom se haléřové
částky zaokrouhlují na celé koruny
směrem nahoru.
(2) Přídavky na děti se vyplácejí
pozadu po uplynutí kalendářního měsíce.
(1) Zemře-li pracovník, poskytnou se přídavky
na děti, které náležely z jeho nemocenského
pojištění a nebyly do dne jeho smrti vyplaceny,
tomu, kdo má v přímém zaopatření
děti, na něž náležely; tyto přídavky
nejsou předmětem dědictví.
(2) Nárok na přídavky na děti ani
pohledávky z nich nelze platně postoupit; přídavky
na děti nelze také postihnout výkonem rozhodnutí
nařízených soudem nebo správním
orgánem.
Při určování výživného
na dítě přihlíží soud
také k tomu, do jaké míry jsou potřeby
dítěte uhrazovány přídavky
na děti, které se na ně poskytují;
do určeného výživného se přídavky
na děti nezapočítávají.
(1) Dávky v mateřství s výjimkou vyrovnávacího
příspěvku a přídavky na děti
náleží také občanům, kteří
jsou po skončeni zaměstnáni, členství
ve výrobním družstvu, školní docházky
nebo studia v evidenci národního výboru jako
uchazeči o zaměstnání.
(2) Doba, po kterou občan uvedený v odstavci 1 je
v evidenci národního výboru jako uchazeč
o zaměstnání, se klade na roveň době,
ve které jsou splněny podmínky pracovního
úvazku a odpracované doby (§ 21 a 22).
(3) Dávky podle předchozích odstavců
poskytuje orgán příslušný k poskytování
podpor před nástupem do práce a k usnadnění
takového nástupu z prostředků určených
pro poskytování těchto podpor.
(4) Podrobnosti upraví ministerstvo práce a sociálních
věcí [Federální
ministerstvo práce a sociálních věcí
podle čl. 22 ústavního zákona č.
143/1968 Sb., o československé federaci, a §
44 písm. a/ zákona č. 133/1970 Sb., o působnosti
federálních ministerstev.].
(1) Ustanovení tohoto zákona o dávkách
v mateřství platí obdobně pro vojákyně
z povolání a příslušnice Sboru
národní bezpečnosti zabezpečené
nemocenskou péčí v ozbrojených silách.
[Zákon č.32/1957 Sb., o nemocenské péči
v ozbrojených silách, ve znění pozdějších
předpisů.]
(2) Pro výchovné poskytované příslušníkům
ozbrojených sil a Sboru národní bezpečnosti
podle předpisů o jejich materiálním
zabezpečení [Zákon č.88/1952 Sb.,
o materiálním zabezpečení příslušníků
ozbrojených sil, ve znění pozdějších
předpisů.] na nezaopatřené
děti platí obdobně ustanovení tohoto
zákona o přídavcích na děti.
Toto výchovné se ve vztahu k přídavkům
na děti posuzuje stejně jako přídavky
na děti poskytované pracovníkům.
(3) Podrobnosti o dávkách uvedených v předchozích
odstavcích a potřebné odchylky pro rozhodování
o nich a o způsobu jejich stanovení a výplatě
upraví ministr národní obrany a ministr vnitra;
upraví též poskytování dávek
v mateřství pro vojákyně, které
nejsou vojákyněmi z povolání, a pro
žákyně vojenských škol.
(4) Ustanovení § 12a tohoto zákona platí
obdobně pro vojáky z povolání a příslušníky
Sboru národní bezpečnosti zabezpečené
nemocenskou péčí v ozbrojených silách;
ustanovení předchozího odstavce platí
i zde.
(1) Kde se v jiných předpisech platných pro
pracovníky mluví o vyrovnávacím příspěvku,
peněžité pomocí v mateřství,
podpoře při narození dítěte
nebo o přídavcích na děti, rozumějí
se tím stejnojmenné dávky podle tohoto zákona.
(2) Pokud z tohoto zákona nevyplývá něco
jiného, platí pro dávky v mateřství
a přídavky na děti podle tohoto zákona
ustanovení zákona o nemocenském pojištěni
a předpisů podle něho vydaných.
Vláda [Vláda Československé
socialistické republiky podle čl. 144 odst. 2 a
čl. 22 ústavního zákona č.
143/1968 Sb.] může v souladu s dlouhodobým
programem společenské péče o rodiny
s nezaopatřenými dětmi
a) zvyšovat částku podpory při narození
dítěte uvedenou v § 13, zejména jestliže
je to odůvodněno vývojem cen potřeb
pro novorozené děti,
b) zvyšovat sazby přídavků na děti,
popřípadě příplatek k nim (§
24) a přiznávat k nim jednorázovou výpomoc.
Vláda Československé socialistické
republiky může nařízením zvýšit
pro některé skupiny pracovnic
a) nejvyšší částku průměrného
čistého výdělku, z něhož
se vychází při stanovení vyrovnávacího
příspěvku v těhotenství a mateřství
(§ 5 odst. 1),
b) nejvyšší částku čisté
denní mzdy, z níž se stanoví peněžitá
pomoc v mateřství.
(1) Ústřední rada odborů vydává
prováděcí předpisy, v nichž stanoví
bližší podrobnosti o vyrovnávacím
příspěvku v těhotenství a mateřství,
zejména v tom, jak se zjišťuje a vypočítává
výdělek, podle kterého se vyrovnávací
příspěvek stanoví. [§
47 až 55 vyhlášky č. 143/1965 Sb., ve
znění vyhlášky č. 113/1975 Sb.
a vyhlášky č. 79/1982 Sb.]
(2) Ústřední rada odborů vydává
prováděcí předpisy, v nichž stanoví
bližší podrobnosti o přídavcích
na děti; v těchto prováděcích
předpisech mže také stanovit, které
další děti se považují za nezaopatřené,
co se rozumí soustavnou přípravou na budoucí
povolání, v kterých dalších případech
se poskytují přídavky na děti zdržující
se v zahraničí a které další
doby se kladou na roveň odpracované době.
(1) Podle tohoto zákona ze ode dne 1. července 1968
posuzuje také nárok na vyrovnávací
příspěvek a na peněžitou pomoc
v mateřství u pracovnice, které dne 30. června
1968 náležela některá z těchto
dávek podle dosavadních předpisů.
Do celkové stanovené doby poskytování
peněžité pomoci v mateřství se
této pracovnici započte i doba, po kterou jí
byla poskytována před 1. červencem 1968.
(2) Má-li pracovnice dne 30.června 1968 již
vyčerpánu celou mateřskou dovolenou podle
dosavadních předpisů, náleží
jí od 1. července 1968 peněžitá
pomoc v mateřství pode tohoto zákona, jen
jde-li o případ uvedený v § 10 odst.
2 a neuplynula-li do 30. června 1968 již doba, do
které lze podle tohoto zákona tuto pomoc poskytnout.
Přídavky na děti podle tohoto zákona
se poskytnou poprvé za měsíc červenec
1968. Za dřívější měsíce
se poskytují podle dosavadních předpisů,
i když se o nich rozhoduje po 30. červnu 1968. Ústřední
rada odborů upraví v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady a orgány
bližší podrobnosti, přitom může
zejména stanovit dobu, do které budou poskytovány
přídavky na děti, na něž od 1.
července 1968 náleží výchovné
k důchodům, jako záloha na toto výchovné,
a jak se navzájem vyrovnají přeplatky nebo
nedoplatky přitom vzniklé.
Zrušují se:
1. ustanovení § 28 a 30 až 39 zákona č.54/1956
Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců,
ve znění zákona č.16/1959 Sb.;
2. zákon č. 58/1964 Sb., o zvýšení
péče o těhotné ženy a matky.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1968.
Zákon č. 99/1972 Sb., o zvýšení
přídavků na děti a výchovného,
nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1973, zákon
č.73/1982 Sb., o změnách zákona o
sociálním zabezpečení a předpisů
o nemocenském pojištění, nabyl účinnosti
dnem 1. července 1982, zákon č.57/1984 Sb.,
o některých změnách v nemocenském
zabezpečení pracujících, nabyl účinnosti
dnem 1. září 1984, zákon č.109/1984
Sb., o změnách v nemocenském zabezpečení,
nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1985.