Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně
Zákon č. 103/1964 Sb., o zabezpečení
družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení
matky a dítěte, ve znění zákona
č. 141/1965 Sb., o některých změnách
v sociálním zabezpečení družstevních
rolníků, zákona č. 116/1967 Sb., o
některých dalších změnách
v sociálním zabezpečení družstevních
rolníků, zákona č. 89/1968 Sb., kterým
se mění a doplňuje zákon o sociálním
zabezpečení družstevních rolníků
a zákon o sociálním zabezpečení,
zákona č. 99/1972 Sb., o zvýšení,
přídavků na děti a výchovného,
zákona č. 121/1975 Sb., o sociálním
zabezpečení, zákonného opatření
předsednictva Federálního shromáždění
č. 8/1982 Sb., o zvýšení mateřského
příspěvku a o změnách v nemocenském
zabezpečení, zákona č. 148/1983 Sb.,
o sjednocení sazeb nemocenského, zákona č.
57/1984 Sb., o některých změnách v
nemocenském zabezpečení pracujících,
zákona č. 109/1984 Sb., o změnách
v nemocenském zabezpečení, a zákona
č. 51/1987 Sb., o změnách v nemocenském
zabezpečení, se mění a doplňuje
takto:
1. § 1 až 4 zní:
Zabezpečení v nemoci a zabezpečení
matky a dítěte vzniká družstevníku
dnem vzniku členství v družstvu, ne však
dříve než dnem skutečného začátku
výkonu práce. Toto zabezpečení zaniká
dnem, jímž členství v družstvu
zaniklo.
(1) Družstevník, který podle dohody o členství
v družstvu má konat práci v družstvu jen
po část kalendářního roku,
nebo který byl družstvem uvolněn z výkonu
práce, je účasten zabezpečení
v nemoci a zabezpečení matky a dítěte
jen v době, kdy podle uvedené dohody měl
práci konat nebo ji konal.
(2) Družstevník, který podle dohody o členství
v družstvu koná práce jen občas a nepravidelné
podle potřeb družstva, je účasten zabezpečení
v nemoci a zabezpečení matky a dítěte
v rozsahu stanoveném prováděcím předpisem.
Družstevník je účasten zabezpečení
v nemoci a zabezpečení matky a dítěte
v době, kdy vykonává v zahraničí
práci pro družstvo.
Družstevník, který podle dohody o členství
v družstvu má vykonávat práci takového
rozsahu, že odměna nedosahuje ani 120 Kčs měsíčně,
je ze zabezpečení v nemoci a zabezpečení
matky a dítěte vyňat.".
2. § 7 se vypouští.
3. V § 8 odst. 1 a § 16 odst. 1 se vypouští
závorka s odkazem na § 7
4. § 11 zní:
Družstevníku, který podle dohody o členství
v družstvu bude konat práci v družstvu jen po
část kalendářního roku, a nejde
o důchodce, kterému se vyplácí starobní
nebo invalidní důchod, náleží
nemocenské při, téže pracovní
neschopnosti nejdéle po dobu 75 pracovních dnů;
při více pracovních neschopnostech nejdéle
po dobu 90 pracovních dnů v jednom kalendářním
roce. Toto omezení neplatí, jestliže pracovní
neschopnost vznikla pracovním úrazem (nemocí
z povolání) nebo jestliže družstevník
v době kalendářního roku před
vznikem pracovní neschopnosti byl účasten
zabezpečení v nemoci a zabezpečení
matky a dítěte alespoň 180 dnů.".
5. V § 12 se v první větě slova "v
družstvu pracovně činný po dobu aspoň"
nahrazují slovy "účasten zabezpečení
v nemoci a zabezpečení matky a dítěte
nejméně po dobu".
6. V § 16 odst. 7 se na konci připojují tato
slova "nebo jde-li o družstevníka, který
podle dohody o členství v družstvu nepracuje
na pracovištích družstva, ale vykonává
pro družstvo práci doma.".
7. § 19 se vypouští.
8. § 19a odst. 5 se vypouští a dosavadní
odstavec 6 se označuje jako odstavec 5.
9. § 22 odst. 2 zní:
"(2) Peněžitá pomoc v mateřství
náleží za pracovní dny a svátky,
za něž se poskytuje družstevníku náhrada
pracovní odměny, nebo za něž se měsíční
pracovní odměna jinak nekrátí.".
10. V § 25 odst.1 se v první větě vypouštějí
slova "k pozdějšímu osvojení".
11. § 27 zní:
(1) Peněžitá pomoc podle tohoto zákona
se poskytuje svobodnému, ovdovělému, rozvedenému
nebo z jiných vážných důvodů
osamělému družstevníku, který
nežije s družkou, jestliže pečuje o dítě
na skladě rozhodnutí příslušného
orgánu, nebo o dítě, jehož matka zemřela.
(2) Peněžitá pomoc náleží
také družstevníku, který pečuje
o dítě, jestliže jeho manželce se neposkytuje
peněžitá pomoc v mateřství a
sama nemůže nebo nesmí podle lékařského
posudku o dítě pečovat pro závažné
dlouhodobé onemocnění.
(3) Podmínky pro nárok na peněžitou
pomoc a způsob jejího stanovení se u družstevníka
uvedeného v odstavcích 1 a 2 posuzují podle
stavu ke dni převzetí dítěte. Peněžitá
pomoc se poskytuje ode dne převzetí dítěte
po dobu, po kterou se družstevník o dítě
stará, nejdéle po dobu 31 týdnů, a
v případě uvedeném v odstavci 2 po
dobu 22 týdnů, ne však déle, než
dítě dosáhne osmi měsíců
věku.
(4) Pro přiznání, výši a poskytování
peněžité pomoci družstevníku platí
ostatní ustanovení tohoto zákona obdobně.".
12. § 27a se vypouští.
13. § 30 a § 31 zní:
(1) Přídavky na děti náležejí družstevníku, který je podle tohoto zákona účasten zabezpečení v nemoci a zabezpečení matky a dítěte, jestliže
a) má nezaopatřené děti,
b vykonává práci v družstvu v rozsahu předepsaného pracovního úvazku a
c) vykonával práci v družstvu v kalendářním
měsíci po stanovenou dobu.
(2) Družstevníku povolanému ke službě
v ozbrojených silách náležejí
na nezaopatřené dítě, jsou-li splněny
ostatní podmínky, přídavky na děti,
jestliže byl účasten zabezpečení
v nemoci a zabezpečení matky a dítěte
v dobo nástupu služby nebo v době, kdy byl
povolán k výkonu služby, nebo jestliže
v době, kdy byl povolán k výkonu služby,
měl zachovány nároky z uvedeného zabezpečení.
(3) Přídavky na děti náležejí
družstevníku také po zániku zabezpečení
v nemoci a zabezpečení matky a dítěte,
pokud se poskytuje z důvodu tohoto zabezpečení
ještě nemocenské nebo peněžitá
pomoc v mateřství; podmínkou je, že
před zánikem zabezpečení v nemoci
a zabezpečení matky a dítěte vykonával
v družstvu práci v rozsahu předepsaného
pracovního úvazku.
(1) Za nezaopatřené se považují vlastní
i osvojené děti družstevníka nebo jeho
manžela, pokud děti žijí v Československé
socialistické republice, a to do skončení
povinné školní docházky.
(2) Po skončení povinné školní docházky se dítě považuje za nezaopatřené, nejdéle však do dosažení 26 let, jestliže
a) se soustavně připravuje na budoucí povolání studiem anebo předepsaným výcvikem,
b) se nemůže připravovat na budoucí povolání nebo být zaměstnáno pro nemoc,
c) pro dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav je neschopno se soustavně připravovat na budoucí povolání anebo je schopno se na ně připravovat jen za mimořádných podmínek, nebo
d) pro dlouhodobě nepříznivý zdravotní
stav je neschopno vykonávat soustavné zaměstnání
nebo výkon takového zaměstnání
by vážně zhoršil jeho zdravotní
stav.
(3) Prováděcí předpis stanoví,
za jakých podmínek se poskytuji přídavky
na děti, na vnuky a sourozence družstevníka
nebo jeho manžela a na děti, které se zdržují
v cizině.".
14. Dosavadní § 33 se označuje jako §
35a a dosavadní § 35 se označuje jako §
35b.
15. § 33 až § 35 zní:
(1) K přiznání přídavků
na děti se vyžaduje, aby družstevník měl
pracovní úvazek odpovídající
stanovené týdenní pracovní době,
která je v souladu s družstevními předpisy
obecně zavedena pro provaz, v němž koná
práci.
(2) Jde-li o družstevníka se změněnou
pracovní schopností nebo o družstevnici, která
pečuje aspoň o jedno nezaopatřené
dítě a má z tohoto důvodu kratší
pracovní úvazek, vyžaduje se pro přiznání
přídavků na děti pracovní úvazek
odpovídající polovině pracovní
doby uvedené v předchozím odstavci. To platí
též, jde-li o družstevníka svobodného,
ovdovělého, rozvedeného nebo z jiných
vážných důvodů osamělého,
který nežije s družkou a pečuje aspoň
o jedno nezaopatřené dítě.
(3) Jde-li o družstevníka (družstevnici) svobodného,
ovdovělého, rozvedeného nebo z jiných
vážných důvodů osamělého,
který nežije s družkou (druhem), je poživatelem
částečného invalidního důchodu
a pečuje aspoň o jedno nezaopatřené
dítě, považuje se podmínka pracovního
úvazku za splněnou, dosáhne-li odměna
za práci v kalendářním měsíci
nejméně 400 Kč. Ustanovení odstavce
4 věty třetí platí obdobně.
(4) U družstevníků, kterým družstvo
nestanoví dobu výkonu práce, a u družstevníků,
kteří podle dohody o členství v družstvu
nepracují na pracovištích družstva, ale
vykonávají pro družstvo práci doma,
se považují podmínky pracovního úvazku
a odpracované doby za splněná v kalendářním
měsíci, v němž takový družstevník
dosáhl odměny za práci nejméně
700 Kčs. Jde-li o družstevníka se změněnou
pracovní schopností, o družstevníka
uvedeného v odstavci 2 větě druhé
nebo o družstevnici, která pečuje aspoň
o jedno nezaopatřené dítě, vyžaduje
se, aby odměna za práci v kalendářním
měsíci, činila nejméně 400
Kčs. Částky 700 Kčs, popřípadě
400 Kčs, se úměrně sníží
v kalendářním měsíci, v němž
družstevník nemohl konat práci z vážných
důvodů; za vážný důvod
se považuje uznaná dočasná pracovní
neschopnost pro nemoc nebo úraz, karanténa, placená
mateřská dovolená, lázeňská
péče, výkon veřejné funkce,
občanských povinností, a jiných úkonů
v obecném zájmu a služba v ozbrojených
silách.
(1) K přiznání přídavků
na děti za jednotlivý kalendářní
měsíc se vyžaduje, aby družstevník
v tomto měsíci odpracoval všechny pracovní,
dny (směny), které pro něj vyplývají
ze stanoveného rozvržení pracovní doby.
(2) Odpracované době se klade na roveň
a) doba dočasné pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz, karantény, materské dovolené, další mateřské dovolené a doba nepřítomnosti v práci z důvodu péče o dítě ve věku do 10 let nebo ošetřování nemocného člena rodiny (§ 16),
b) doba, za kterou se poskytuje náhrada odměny za práci, popřípadě odměna za práci, jakož i doba, za kterou při důležitých osobních překážkách v práci náhrada odměny za práci nenáleží jen proto, že družstevník nesplňuje požadovanou podmínku doby výkonu práce,
c) doba výkonu veřejných funkcí, občanských povinností a jiných úkonů v obecném zájmu, služby v ozbrojených silách včetně potřebného pracovního volna poskytovaného v souvislosti s touto službou,
d) doba, po kterou družstevník prokazatelně nemohl pracovat pro nepříznivé povětrnostní vlivy, popřípadě pro překážku na straně družstva,
e) doba pracovního volna poskytovaného podle předpisů o studiu při zaměstnání nebo podle předpisů o externí aspirantuře,
f) doba náhradního volna za práci přesčas nebo ve svátek,
g) doba lázeňské péče,
h) doba pracovního volna omluveného družstvem
z jiného důvodu.
(1) Přídavky na děti činí měsíčně
na jedno dítě | 200 Kčs. |
na dvě děti | 650 Kčs, |
na tři děti, | 1210 Kčs, |
na čtyři děti | 1720 Kčs, |
a zvyšují se na každé další
dítě o 350 Kčs měsíčně.
(2) Jde-li o nezaopatřené dítě starší jednoho roku, které je podle posudku orgánů sociálního zabezpečení dlouhodobě těžce zdravotně postižené a vyžaduje mimořádnou péči, poskytuje se k přídavkům na děti příplatek ve výši
a) 500 Kčs měsíčně, nebo
b) 700 Kčs měsíčně, jde-li
o dítě, které vyžaduje mimořádnou
péči zvlášť náročnou.
Podmínkou je, že dítě není umístěno
v zařízení s týdenním nebo
celoročním pobytem pro takové děti,
a jde-li o příplatek podle ustanovení písmene
b), ani v zařízení s denní docházkou.
Příplatek podle ustanovení písmene
a) náleží, nesplňuje-li dítě
podmínky pro příplatek podle ustanovení
písmene b) jen proto, že je umístěno
v zařízení s denní docházkou.
(3) Splní-li se během kalendářního
měsíce podmínky pra změnu výše
přídavků na děti, náležejí
za cely kalendářní měsíc vyšší
přídavky na děti.".
16. V § 35b se ve větě druhé za slova
"z důvodu léčení" vkládají
slova "případně z důvodu plnění
povinné školní docházky nebo přípravy
na budoucí povolání".
17. § 116 odst. 3 se vypouští.
Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 3.
18. V § 144 se v první větě za slova
"s ministerstvem zemědělství a výživy"
vkládají slova "se Svazem družstevních
rolníků".
19. V § 144 se na konci připojuje tato věta:
"Jde-li o družstevníka uvedeného v §
2 odst. 2, stanoví také rozsah nároků
ze zabezpečení v nemoci a ze zabezpečení
matky a dítěte.".
Zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení
mateřské dovolené, o dávkách
v mateřství a o přídavcích
na děti z nemocenského pojištění,
ve znění zákona č. 99/1972 Sb., o
zvýšení přídavků na děti
a výchovného, zákona č. 73/1982 Sb.,
o změnách zákona o sociálním
zabezpečení a předpisů o nemocenském
pojištění, zákona č. 57/1984
Sb., o některých změnách v nemocenském
zabezpečení pracujících, zákona
č. 19/1984 Sb., o změnách v nemocenském
zabezpečení, a zákona č. 51/1987 Sb.,
o změnách v nemocenském zabezpečení,
se mění a doplňuje takto:
1. V § 9 se na konci připojují tato slova:
"nebo za něž se měsíční
mzda jinak nekrátí.".
2. V § 11 odst. 1 se ve větě první vypouštějí
slova "k pozdějšímu osvojení".
3. V § 12a se za odstavec 1 vkládají nové
odstavce 2 a 3, které zní:
"(2) Peněžitá pomoc náleží
také pracovníku, listy pečuje o dítě,
jestliže jeho manželce se neposkytuje peněžitá
pomoc v mateřství a sama nemůže nebo
nesmí podle lékařského posudku o dítě
pečovat pro závažná dlouhodobé
onemocnění.
(3) Podmínky pro nárok na peněžitou
pomoc a způsob jejího stanovení se u pracovníka
uvedeného v odstavcích 1 a 2 posuzují podle
stavu ke dni převzetí dítěte. Peněžitá
pomoc se poskytuje ode dne převzetí dítěte
po dobu, po (derou se pracovník o dítě stará,
nejdéle po dobu 31 týdnů, a v případě
uvedeném v odstavci 2 po dobu 22 týdnů, ne
však déle, než dítě dosáhne
osmi měsíců věku.".
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4.
4. V § 21 se připojují nové odstavce
3 a 4, které zní:
"(3) Ustanovení předchozího odstavce
platí i pro pracovníka svobodného, ovdovělého,
rozvedeného nebo z jiných vážných
důvodů osamělého, který nežije
s družkou a pečuje aspoň o jedno nezaopatřené
dítě.
(4) Jde-li o pracovníka (pracovnici) svobodného,
ovdovělého, rozvedeného, nebo z jiných
vážných důvodů osamělého,
který nežije s družkou (druhem), je poživatelem
částečného invalidního důchodu
a pečuje aspoň o jedno nezaopatřené
dítě, považuje se podmínka pracovního
úvazku za splněnou; dosáhne-li hrubého
výdělku v kalendářním měsíci
nejméně 400 Kčs. Ustanovení §
23 třetí věta platí obdobně.".
5. § 22 odst. 2 písm. a) zní:
"a) dobu dočasné pracovní neschopnosti
pro nemoc nebo úraz, karantény, mateřské
dovolené, další mateřské dovolené
a doba nepřítomnosti v práci z důvodu
péče o dítě ve věku do 10 let
nebo ošetřování nemocného člena
rodiny,".
6. § 22 odst. 2 písm. h) zní:
"h) doba pracovního volna omluveného organizací
z jiného důvodu,".
7. V § 22 odst. 2 se vypouští ustanovení
písm. i).
8. V § 23 věta druhá zní: "Jde-li
o pracovníka se změněnou pracovní
schopností, o pracovníka uvedeného v §
21 odst. 3 nebo o pracovnici, která pečuje aspoň
o jedno nezaopatřené dítě, vyžaduje
se, aby hrubý výdělek v kalendářním
měsíci činil nejméně 400 Kčs.".
9. § 24 odst. 2 zní:
"(2) Jde-li o nezaopatřené dítě starší jednoho roku, které je podle rozhodnutí orgánů sociálního zabezpečení dlouhodobě těžce zdravotně postižené a vyžaduje mimořádnou péči, poskytuje se k přídavkům na děti příplatek ve vyši
a) 500 Kčs měsíčně, nebo
b) 700 Kčs měsíčně, jde-li
o dítě, které vyžaduje mimořádnou
péči zvlášť náročnou.
Podmínkou je, že dítě není umístěno
v zařízení s týdenním nebo
celoročním pobytem pro takové děti,
a jde-li o přeplatek podle ustanovení písmene
b), ani v zařízení s denní docházkou.
Příplatek podle ustanovení písmene
a) náleží, nesplňuje-li dítě
podmínky pro příplatek podle ustanovení
písmene b) jen proto, že je umístěno
v zařízení s denní docházkou.".
10. V § 27 odst. 2 se ve větě první
za slova "z důvodu léčení"
vkládají slova "popřípadě
z důvodu plnění povinné školní
docházky nebo přípravy pro budoucí
povolání,".
(1) Družstevníku, kterému nebyly přiznány
peněžité dávky ze zabezpečení
v nemoci a zabezpečení matky a dítěte
jen proto, že podle předpisů platných
před 1. říjnem 1988 nesplnil podmínky
účasti na tomto zabezpečení, náležejí
ode dne účinnosti tohoto zákona peněžité
dávky ze zabezpečení v nemoci a zabezpečení
matky a dítěte, jestliže by podmínky
účasti na tomto zabezpečení byly splněny
podle předpisů platných po 30. září
1988. Peněžité dávky se pak vyplácejí
v rozsahu a za podmínek stanovených předpisy
o zabezpečení družstevních rolníků
v nemoci a o zabezpečení matky a dítěte.
(2) Příslušný orgán sociálního
zabezpečení nejpozději do 30. září
1989 posoudí, které z dětí, jež
bylo před 1. říjnem 1988 uznáno za
invalidní a vyžadující stálou
péči podle dříve platných předpisů,
splňuje podmínku pro uznání za dítě
dlouhodobě těžce zdravotně postižené
a vyžadující mimořádnou péči
s nárokem na příplatek k přídavkům
na děti ve výši 700 Kčs měsíčně.
Předsednictvo Federálního shromáždění
se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění
a) zákona č. 103/1964 Sb., o zabezpečení
družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení
matky a dítěte, jak vyplývá ze zákonů
jej měnících a doplňujících,
b) zákona č. 88/1968 Sb., o prodloužení
mateřské dovolené, o dávkách
v mateřství a o přídavcích
na děti z nemocenského pojištění,
jak vyplývá ze zákonů jej měnících
a doplňujících.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. října 1988.
Všeobecná část
Předloženým návrhem zákona o
změnách v nemocenském zabezpečení
se novelizuje zákon č. 103/1964 Sb., o zabezpečení
družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení
matky a dítěte, a zákon č. 88/1968
Sb., o prodloužení mateřské dovolené,
o dávkách v mateřství a o přídavcích
na děti z nemocenského pojištění,
a to v návaznosti na připravovaní nový
zákon o zemědělském družstevnictví
a nový zákon o sociálním zabezpečení.
Předloženým návrhem dochází
k významná změně v konstrukci účasti
družstevníků na zabezpečení v
nemoci a zabezpečení matky a dítěte,
a to s ohledem na nově koncipovanou právní
úpravu pracovních vztahů družstevních
rolníků, podle níž se tyto vztahy budou
nadále posuzovat v zásadě shodně jako
u pracovníků.
Zatím co systém dávek nemocenského
zabezpečení a zabezpečení matky a
dítěte a podmínky pro jejich poskytování
jsou již v současné době v zásadě
stejně upraveny jak pro družstevní rolníky,
tak pro pracovníky, je dosud úprava vzniku účasti
na uvedeném zabezpečení naprosto odlišná.
Dosavadní ustanovení o účasti družstevních
rolníků na zabezpečení nevychází
z doby trvání pracovní činnosti, tak
jako je tomu u pracovníků, nýbrž ze
sledování počtu měsíců,
ve kterých družstevník v průběhu
kalendářního roku byl pracovně činný
a ze sledování odpracovaných dnů v
jednotlivých měsících. Rozsah pracovní
činnost, pro účast na zabezpečení
se přitom snižuje, existují-li závažné
důvody stanovené v předpisech (doba pracovní
neschopnosti, péče o dítě apod.).
Tato úprava, která je administrativně velmi
komplikovaná, odpovídá podmínkám
hospodaření a možnosti pracovního zapojení
družstevníků v minulosti, kdy družstva
s ohledem na svou ekonomickou úroveň nemohla zajistit
pracovní zapojení družstevníků
po celou dobu a i organizace práce nebyla na odpovídající
úrovni.
V současné době uvedená úprava
už neodpovídá dosaženému stupni
ekonomického rozvoje družstev, kdy podmínky
i rozsah pracovního zapojení družstevníků
jsou stejného rozsahu jako pracovníků v pracovním
poměru. Proto se předpokládalo řešení
této otázky v souvislosti s přípravou
jednotného zákona o nemocenském zabezpečení
pro pracovníky i družstevníky. Tím,
že nyní dochází v navrhovaném
zákoně o zemědělském družstevnictví
k nové úpravě pracovních vztahů
družstevníků, nelze uvedenou úpravu
odkládat, ale je třeba současně s
tímto zákonem nově upravit účast
družstevních rolníků na nemocenském
zabezpečení a zabezpečení matky a
dítěte, a to tak, aby řešení
této účasti odpovídalo novým
právním vztahům a tím i současné
úrovni zemědělského družstevnictví.
Proto se navrhuje účast na zabezpečení
družstevních rolníků vázat na
členství v družstvu a na dobu trvání
pracovní činnosti, přičemž toto
zabezpečení nemůže vzniknout dříve
než ode dne skutečného výkonu práce
(obdobně jako je tomu u pracovníků). Dále
se navrhuje, ve shodě s úpravou platnou pro pracovníky,
stanovit podmínky a rozsah účasti na zabezpečení
v případech, kdy družstevník koná
pracovní činnost v menším rozsahu, nebo
jde-li o další nároky, zejména přídavky
na děti.
Pokud jde o přídavky na děti, budou tak jako
u pracovníků náležet družstevníkům,
jestliže vykonávají práci v družstvu
v rozsahu pracovního úvazku, který bude pro
ně vyplývat z dohody o členství v
družstvu, na rozdíl od dosavadního stavu, kdy
je nutné pro nárok družstevníka sledovat
počet odpracovaných dnů v měsíci.
V úpravě přídavků na děti
náležejících družstevním
rolníkům dochází ještě
k další změně a to v návaznosti
na připravovaný nový zákon o sociálním
zabezpečení, podle něhož bude náležet
k výchovnému příplatek na dítě
dlouhodobě těžce zdravotně postižené
vyžadující mimořádnou péči,
který nahradí dosavadní příplatek
na invalidní dítě. Shodně s touto
úpravou se k přídavkům na děti
bude poskytovat tento příplatek, který bude
diferencován podle rozsahu potřeby péče
o takové dítě i a bude poskytován
v částce 500 Kčs nebo 700 Kčs měsíčně.
Pokud jde o příplatek na invalidní dítě,
je nutno provést stejnou úpravu také v zákoně
č. 88/1968 Sb., kterým se upravuji nároky
na přídavky na děti pro pracovníky.
Pro pracovníky i pro družstevní rolníky
se také nově - výhodněji - stanoví
plnění podmínky pracovního úvazku
pro osamělé poživatele částečných
invalidních důchodů, kteří
pečují o nezaopatřené dítě,
a to v souvislosti s připravovanou úpravou sociálního
zabezpečení, podle níž poživatelům
uvedeného důchodu nebude náležet výchovné.
Dosavadní úprava peněžité pomoci,
v mateřství neumožňuje poskytovat tuto
dávku muži, jestliže jeho manželka nemůže
pro závažné dlouhodobé onemocnění
o dítě pečovat a sama nepobírá
peněžitou pomoc v mateřství. V těchto,
v praxi výjimečných případech,
se rodina dostává do obtížné
situace, a je proto odůvodněné přiznat
takovému muži (pracovníku i družstevníku)
peněžitou pomoc, obdobně jak se již dnes
přiznává osamělému pracovníku.
Navrhovanou úpravou se tak docílí stejného
řešení, jaké už nyní platí
pro mateřsky příspěvek.
V obou předpisech se dále provádějí
drobná zpřesnění vycházející
z praxe a sledující administrativní zjednodušení
při provádění obou předpisů.
Finanční dosah
Změna podmínek účasti na zabezpečení
v nemoci a zabezpečení matky a dítěte
družstevních rolníků se neprojeví
podstatněji v rozsahu jejich zabezpečení
a proto nelze předpokládat, že by navrhovaná
úprava znamenala zvýšení celkových
nákladů na nemocenské zabezpečení.
Také další navrhované drobnější
úpravy si nevyžádají zvýšených
finančních nákladů.
Ke zvýšení výdajů dojde pouze
v souvislosti s úpravou příplatku k přídavkům
na děti, které jsou však zahrnuty ve výdajích
spojených s realizaci nového zákona o sociálním
zabezpečení. Pro informaci se dále uvádí
jejich rozdělení na jednotlivé rozpočty:
v mil. Kčs | ||||||||||||
Zvláštní část
K čl. I bodu 1
Zabezpečení v nemoci a zabezpečení
matky a dítě bude vznikat i zanikat v návaznosti
na členství v družstvu, a ta dnem, kdy k takovému
vzniku nebo zániku dojde, ne však dříve
než dnem skutečného začátku výkonu
práce. Řešení obsažené v
§ 1 umožňuje skutečnost, že nová
právní úprava pracovních vztahů
družstevníků váže vznik členství
na den nástupu do práce i na povinnost družstva
ode dne vzniku členství přidělovat
družstevníku práci podle dohody o členství
v družstvu a na povinnost družstevníka práci
osobně vykonávat.
Současně je však třeba řešit
případy, kdy podle dohody o členství
v družstvu nebude družstevník pracovat po celý
kalendářní rok nebo kdy družstvo člena
z výkonu práce na jeho žádost uvolní,
což podle návrhu zákona o zemědělském
družstevnictví bude možné z důvodů
denního studia, výkonu veřejné funkce,
při vzniku nároku na starobní nebo invalidní
důchod nebo z důvodu péče o dítě,
půjde-li o družstevnici nebo o osamělého
družstevníka. V uvedených případech
bude družstevník účasten zabezpečení
v nemoci a zabezpečení matky a dítěte
jen v době, kdy podle dohody o členství v
družstvu má v družstvu pracovat, tak jak se uvádí
v § 2 odst. 1 návrhu.
Družstevník tedy nebude účasten zabezpečení
v době, kdy podle dohody o členství v družstvu
nemá práce vykonávat nebo kdy byl z výkonu
práce uvolněn. Uvedené situace však
nelze zaměňovat s případy, kdy družstevník
nebude vykonává práci z důvodu překážek
v práci nebo kdy mu bude stanoven menší rozsah
práce nebo bude-li mu stanoven rozsah práce tak,
že výkon práce nebude nepřetržitý.
V těchto případech samozřejmě
bude účast na zabezpečení trvat po
celou dobu.
Obdobně jako u pracovníků se bude řešit
účast na zabezpečení v případech,
kdy bude družstevník podle dohody o členství
v družstvu pracovat ve velmi malém rozsahu. Půjde-li
o případ, že bude družstevník konat
práce jen občas a nepravidelně podle potřeb
družstva, předpokládá návrh zákona
úpravu zabezpečení v nemoci a zabezpečení
matky a dítěte převáděcím
předpisem, kde by byl rozsah tohoto zabezpečení
stanoven, obdobně jako pracovníkům na nepravidelnou
výpomoc.
Podle návrhu zákona o zemědělském
družstevnictví může družstvo uskutečňovat
zahraničně hospodářskou činnost
a proto návrh zákona v § 3 stanoví,
že pokud by družstevník vykonával pro
družstvo práci v zahraničí, bude i po
tuto dobu účasten na zabezpečení.
Návrh v § 4 také stanoví, že bude-li
rozsah pracovní činnosti, družstevníka
stanoven tak, že výdělek z této činnosti
nemá dosáhnout ani 120 Kčs měsíčně,
dojde k vynětí družstevníka ze zabezpečení
v nemoci a zabezpečení matky a dítěte.
K čl. I bodu 2, 3 a 7
Ustanovení § 7 a 19 zákona č. 103/1964
Sb. stanoví, že nároky z nemocenského
zabezpečení a ze zabezpečení matky
s dítěte náleží členům
všech družstev. Tato ustanovení měla své
opodstatnění do roku 1976, kdy pro nároky
v oblasti sociální byla družstva dělena
do dvou skupin, a to na družstva s vyšší
úrovní hospodaření a na družstva
ostatní. Návrhem se tato ustanovení jako
překonaná ruší.
K čl. I bodu 4
Navrhované ustanovení představuje omezení
nároku na nemocenské družstevníka, který
nebude konat práci v družstvu po celý rok,
a to na dobu nejdéle 75 pracovních dnů, popř.
nejdéle na dobu 90 pracovních dnů při
více pracovních neschopnostech v kalendářním
roce.Toto omezení vyjadřuje odpovídající
relaci mezi dobou zaměstnání a dobou pobírání
nemocenského při sníženém pracovním
úvazku a zamezuje tak možnému pobírání
nemocenského v rozsahu neodpovídajícímu
pracovnímu zapojení. Stejné ustanovení
obsahuje úprava nemocenského pojištění
pro pracovníky.
K čl. I bodu 5, 9 a 10
V navrhovaných ustanoveních se provádějí
drobná zpřesnění, vyplývající
z poznatků a potřeb praxe, které přispívají
ke zlepšení aplikace předpisů o nemocenském
zabezpečení.
K čl. I bodu 6
Dosud je odchylně v nemocenském zabezpečení
pro pracovníky a pro družstevní rolníky
upraven nárok na podporu při ošetřování
člena rodiny, je-li pracovní činnost konána
doma. Odchylnost úpravy vyplývá z toho, že
v době, kdy tato úprava vznikala, se u družstevních
rolníků nepředpokládala domácká
forma práce.
Rozdíl spočívá v tom, že domáckým
pracovníkům podpora při ošetřování
člena rodiny nenáleží proto, že
důvody, pro které je tato dávka poskytována,
neexistují, protože pracovníci mohou o dítě
nebo o jinou osobu pečovat právě proto, že
jsou doma. Navíc domácká práce umožňuje
vykonávat ji podle časových možností
v průběhu dne kdykoliv. Taková úprava
pro družstevníky schází a ponechávat
nadále rozdílnou úpravu pro obci skupiny
pracujících není důvodné. Kromě
toho tento rozdíl vyvolává i kritiku. Proto
se v návrhu stanoví, že také družstevníku,
potud koná práci doma, nárok na podporu při
ošetřování člena rodiny nenáleží.
K čl. I bodu 8
Podle dosavadní úpravy nenáleží
vyrovnávací příspěvek družstevnici,
která bez závažných důvodů
po převedení na jinou práci, neodpracovala
v kalendářním měsíci aspoň
osm pracovním dnů. Toto ustanovení se navrhuje
zrušit v návaznosti na novou úpravu účasti
na nemocenském zabezpečení družstevních
rolníků a s ohledem na sjednocení právní
úpravy této dávky družstevníků
a pracovníků.
K čl. I bodu 11 a 12
Navrhovaným zněním § 27 se zavádí
nárok na poskytování peněžité
pomoci družstevníku pečujícímu
o dítě do osmi měsíců věku,
místo manželky, která z důvodu závažného
dlouhodobého onemocnění nemůže
o dítě pečovat, a to po dobu nejdéle
22 týdnů, kde o opatření, které
řeší výjimečnou situaci v rodinách
a které navazuje na dnes již platnou úpravu
poskytování mateřského příspěvku.
Zároveň se do tohoto ustanovení přejímá
dosavadní úprava obsažená v § 27a
zákona (který se v bodě 12 návrhu
vypouští), upravující podmínky,
dobu a výši poskytování peněžité
pomoci osamělému muži. Tato úprava nahradí
dosavadní § 27, který upravuje délku
mateřské dovolené a další mateřská
dovalené, který se stal nadbytečný
tím, že pro družstevníky bude platit zákoník
práce, kde jsou tyto nároky podrobně upraveny.
V důsledku uvedených změn se ruší
§ 27a.
K čl. I bodu 13 až 15
V souvislosti s úpravou účasti na zabezpečení
v nemoci a zabezpečení matky a dítěte
obsažené v § 1 až 4 návrhu je třeba
upravit taká podmínky nároku na přídavky
na děti, pokud jde o pracovní úvazek.
Návrhem se stanoví, že nárok na přídavky
na děti má družstevník, který
vykonává práci v družstvu v rozsahu
předepsaného pracovního úvazku a v
kalendářním měsíci po stanovenou
dobu, přičemž se pracovním úvazkem
rozumí úvazek, který odpovídá
stanovené týdenní pracovní době,
a která je v souladu s družstevními předpisy
obecně zavedena pro provoz, v němž družstevník
koná práci. Podle navrhované úpravy,
která bude shodná s úpravou platnou pro pracovníky,
bude tedy rozhodné o odpracování stanoveného
pracovního úvazku, na rozdíl od nynější
úpravy, kdy musel družstevník odpracovat vždy
úvazek dvaceti pracovních dnů, popř.
musel odpracovat jinak stanovený úvazek, jestliže
družstevník nemohl z vážných důvodů
uvedenou podmínku splnit. Zachovávat odlišnou
úpravu od úpravy platné pro pracovníky
není nadále důvodné a navíc
takto stanovená podmínka pracovního úvazku
vyvolávala problémy v případech, kdy
pracovníku byl stanoven pracovní úvazek v
měsíci, menší než 20 dnů
a družstevník ani nemohl tuto podmínku splnit.
Tento nedostatek navrhovaná úprava odstraňuje.
Protože podle nového zákona o sociálním
zabezpečení nebude náležet výchovné
poživatelům částečných
invalidních důchodů, je nutno stanovit podmínky
pro přídavky na děti tak, aby i tato skupina
občanů, u nichž je omezená možnost
pracovního zapojení, plnila podmínku pracovního
úvazku. Přitom takovou ochranu je důvodné
stanovit jen pro osamělé družstevníky
pečující o nezaopatřené dítě.
Proto se podmínka pracovního úvazku v těchto
případech považuje též za splněnou,
jestliže odměna za práci v kalendářním
měsíci dosáhne 400 Kčs.
V případě, že družstevníku
nebude stanovena doba výkonu práce, bude podmínka
pracovního úvazku a odpracované doby považována
za splněnou, pokud družstevník dosáhne
výše odměny 700 Kčs měsíčně.
Ustanovení obsahuje ochranu družstevníka se
změněnou pracovní schopností a družstevnice
pečující o nezaopatřené dítě
a rozšiřuje tuto ochranu i na osamělého
muže, který pečuje aspoň o jedno nezaopatřeně
dítě v oblasti přiznávání
přídavků na děti. V těchto
případech, kdy jsou dány společensky
závažné důvody, pro které nemůže
družstevník (družstevnice) být zapojen
v plném rozsahu, postačí výdělek
400 Kčs.
V návrhu se s ohledem na novou úpravu podmínek
přídavků na děti upřesňuje
i vyčet dob, které se kladou na roveň odpracované
době pro vznik nároku na přídavky
na děti.
Nově se upravuje příplatek k přídavkům
na děti na dlouhodobě těžce zdravotně
postižené dítě vyžadující
mimořádnou péči, který nahradí
dosavadní příplatek na invalidní dítě.
Navrhovaná úprava znamená jednak zpřesnění
dosavadního stavu, protože u dítěte
se ve smyslu předpisů sociálního zabezpečení
nejedná o invaliditu, jednak diferenciaci příplatku
na 500 Kčs a 700 Kčs, namísto dosud jednotné
částky 500 Kčs, umožňující
vyjádřit skutečnou rozdílnost v časové
i věcné náročnosti péče,
kterou zajišťuje rodina dítěti podle jednotlivých
druhů postižení. Základní kritéria
pro přiznávání jednotlivých
stupňů příplatku budou upravena prováděcím
předpisem a uvedena v příloze prováděcích
předpisů k zákonu o sociálním
zabezpečení.
Navrhovaná úprava podmínek nároku
na přídavky na děti, která v ostatních
směrech přejímá dosavadní právní
stav, je stanovena shodné s podmínkami přídavků
na děti pro pracovníky.
K čl. I bodu 16
V § 35b se řeší výplata přídavků
na děti, a to včetně případů,
kdy je dítě umístěno v ústavu.
Kromě případu léčení
dítěte je důvodné poskytovat přídavky
na děti, namísto ústavu rodičům
také v případech, kdy je dítě
umístěno v ústavu z důvodu plnění
povinné školní docházky nebo přípravy
na budoucí povolání. Půjde o ústavy
pro zdravotně postižené děti a mládež,
kde dítě musí být právě
z důvodů zdravotních, přičemž
rodina nadále plní k tomuto dítěti
všechny povinnosti a bylo by nesprávná této
rodině přídavky nevyplácet.
K čl. II bodu 1 až 4
Návrhem dochází k rozšíření
hmotného zabezpečení pracovníka po
dobu péče o dítě v době, kdy
manželka z důvodu vážného onemocnění
nemůže pečovat o dítě a pobírat
peněžitou pomoc v mateřství (bod 3);
v těchto případech bude náležet
peněžitá pomoc muži, jde o obdobnou úpravu,
jaká je v mateřském příspěvku.
V navrhovaných změnách se také promítá
společensky odůvodněná ochrana osamělého
muže (bod 4) a případů převzetí
dítěte do péče nahrazující
péči rodičů (bod 2).
Protože podle nového zákona o sociálním
zabezpečení nebude náležet výchovné
poživatelům částečných
invalidních důchodů, je nutno stanovit podmínky
pro přídavky na děti tak, aby i tato skupina
občanů, u nichž je omezená možnost
pracovního zapojení, plnila podmínku pracovního
úvazku. Přitom takovou ochranu je důvodné
stanovit jen pro osamělé pracovníky pečující
o nezaopatřené dítě. Proto se podmínka
pracovního úvazku v těchto případech
považuje též za splněnou, jestliže
mzda v kalendářním měsíci dosáhne
400 Kčs.
K čl. II bodu 5 až 7
Navrhovanými změnami, dochází k přesnějšímu
vymezení dob, které se kladou naroveň odpracovaným
dobám pro účely přídavků
na děti. Nová úprava odstraní některé
pochybnosti při hodnocení těchto dob.
K čl. Il bodu 8 a 9
Navrhovaným zákonem se rozšiřuje ochrana
osamělého muže, který pečuje
aspoň o jedno nezaopatřená dítě
v oblasti přídavků na děti. Stejně
jako je to nyní stanoveno pro ženy, postačí
muži výdělek 400 Kčs měsíčně,
aby byla podmínka odpracované doby pro přiznání
přídavků na děti splněna.
Nově se upravuje příplatek k přídavku
na děti no dlouhodobě těžce zdravotně
postižené dítě vyžadující
mimořádnou péči, který nahradí
dosavadní příplatek na invalidní dítě.
Navrhovaná úprava znamená jednak zpřesnění
dosavadního stavu, protože u dítěte
se ve smyslu předpisů sociálního zabezpečení
nejedná o invaliditu, jednak diferenciaci příplatku
na 500 Kčs a 700 Kčs, namísto dosud jednotné
částky 500 Kčs, umožňující
vyjádřit skutečnou rozdílnost v časové
i věcné náročnosti péče,
kterou zajišťuje rodina dítěti podle jednotlivých
druhů postižení. Základní kriteria
pro přiznávání jednotlivých
stupňů příplatku budou upraveny prováděcím
předpisem a uvedena v příloze prováděcích
předpisů k zákonu o sociálním
zabezpečení.
V § 27 odst. 2 se řeší výplata
přídavků na děti, a to včetně
případů, kdy je dítě umístěno
v ústavu. Kromě případů léčení
dítěte je důvodné poskytovat přídavky
na děti namísto ústavu rodičům
také v případech, kdy je dítě
umístěno v ústavu z důvodu plnění
povinné školní docházky nebo přípravy
na budoucí povolání. Půjde o ústavy
pro zdravotně postižené děti a mládež,
kde dítě musí být právě
z důvodů zdravotních, přičemž
rodina nadále plní k tomuto dítěti
všechny povinnosti a bylo by nesprávné této
rodině přídavky nevyplácet.
K čl. III
Nová úprava účasti na zabezpečení
v nemoci a zabezpečení matky a dítěte
družstevníka bude podle návrhu v zásadě
výhodnější než podle úpravy
dosud platné. Proto přechodné ustanovení
zaručuje nárok na dávky nemocenského
zabezpečení a zabezpečení matky a
dítěte v těch případech, kdy
pro nesplnění dosavadních podmínek
nebyla dávka přiznána, avšak pokud by
se podmínky pro nárok na takovou dávku zkoumaly
podle nových předpisů, nárok by na
ni vznikl.
Pokud jde o příplatek k přídavkům
na děti na dítě dlouhodobě těžce
zdravotně postižené, vyžadující
mimořádnou péči, stanoví se
lhůta, do níž musí příslušné
orgány případ posoudit, jde-li o přiznání
tohoto příplatku ve výši 700 Kčs
měsíčně. Tuto lhůtu je třeba
stanovit vzhledem k množství případů,
kterých se bude tato změna týkat, i s ohledem
na promlčecí lhůty.
K čl. IV
Navrhuje se účinnost od 1. října 1988,
shodně s připravovaným novým zákonem
o sociálním zabezpečení.
Předseda vlády ČSSR
Ministr práce a sociálních věcí