Zásada č. 130
Invalidní (částečný invalidní)
důchod podle těchto zásad náleží
vojáku z povolání, jestliže byl zaměstnán
po dobu potřebnou pro nárok na tento důchod
a stal se plně (částečně) invalidním
v době trvání služebního poměru
nebo nejpozději do dvou roků od jeho skončení,
anebo konal aspoň 20 roků služby.
Invalidní (částečný invalidní)
důchod vojáka z povolání, který
se stal plně (částečně) invalidním
následkem úrazu nebo onemocnění vzniklých
při výkonu služby nebo v přímé
souvislosti s ním, se posuzuje stejně jako invalidní
(částečný invalidní) důchod
při pracovním úrazu a náleží
vždy podle těchto zásad, bez ohledu na délku
doby, která uplynula od skončené služebního
poměru.
Odůvodnění:
V podstatě se zachovává dosavadní
stav. Aplikuje se pouze obecná zásada, podle které
se pro vznik nároku na invalidní (částečný
invalidní) důchod již nebude požadovat,
aby plná (částečná) invalidita
vznikla v době trvání zaměstnání
nebo nejpozději do dvou let od jeho skončení.
U občana, který byl vojákem z povolání
a nekonal službu po dobu aspoň 20 roků a jehož
invalidita nevznikla následkem úrazu nebo onemocnění
vzniklých při výkonu služby nebo v přímé
souvislosti s ním, se však i nadále požaduje
pro vznik nároku na invalidní (částečný
invalidní) důchod podle těchto zásad,
aby u něho plná (částečná)
invalidit a vznikla nejpozději do dvou roků od skončení
služby,
Zásada č. 131
Činí-li celková doba zaměstnání
(služby) vojáka z povolání (včetně
doby přičtené od vzniku nároku na
invalidní důchod do dosažení věku
60 let u mužů a věku 57 let u žen) 25
roků, činí základní výměra
invalidního důchodu
a) 60 % PMV, konal-li voják z povolání aspoň
20 roků službu zařazenou do I. kategorie funkcí,
nebo stal-li se invalidním následkem úrazu
nebo onemocnění vzniklých při výkonu
služby zařazené do I. kategorie funkcí
nebo v přímé souvislosti s ním;
b) 55 % PMV, konal-li voják z povolání aspoň
20 roků službu, nebo stal-li se invalidním
následkem úrazu nebo onemocnění vzniklých
při výkonu služby zařazené do
II. kategorie funkcí nebo v přímé
souvislosti s ním;
c) 50 % PMV v ostatních případech.
Základní výměra invalidního
důchodu vojáka z povolání se zvyšuje
za dobu služby (zaměstnání) konané
po dosažení věku 18 let od 21. roku služby
(zaměstnání), a to za každý rok
služby (zaměstnání)
v I. kategorii funkcí (pracovní kategorii) | o 2 % |
v II. kategorii funkcí (pracovní kategorii) | o 1,5 % |
v III. pracovní kategorii | o 1 % |
průměrného měsíčního
výdělku.
Zvýšení základní výměry
invalidního důchodu může činit
nejvýše
a) 30 % PMV, konal-li voják z povolání aspoň
10 roků službu zařazenou do I. kategorie funkcí,
b) 25 % PMV v ostatních případech.
Nad tato omezení náleží zvýšení
základní výměry pouze pokud jde o
důchod z I. kategorie funkcí, zvýšení
za dobu zaměstnání v hornictví se
stálým pracovištěm pod zemí v
hlubinných dolech a zvýšení náležející
při invaliditě vzniklé následkem úrazu
nebo onemocnění při výkonu služby
nebo v přímé souvislosti s ním.
Jestliže voják z povolání konal střídavě
službu v různých kategoriích funkcí
nebo byl zaměstnán v různých pracovních
kategoriích, včítá se do započitatelné
doby služby (zaměstnání) rozhodné
pro stanovení procentní výměry důchodu:
a) jde-li o důchod z I. kategorie funkcí, nejprve
15 roků služby zařazené do I. kategorie
funkcí a poté postupně doba zaměstnání
zařazeného do III. pracovní kategorie a doba
služby (zaměstnání) zařazené
do II. a I. kategorie funkcí. Pokud doba služby zařazené
do I. kategorie funkcí nečiní 15 roků,
včítá se nejprve 15 roků služby,
popřípadě celá doba služby, jestliže
je kratší než 15 roků;
b) jde-li o důchod z II. kategorie funkcí, nejprve
20 roků služby. Jestliže doba služby činí
méně než 20 roků, včítá
se do započitatelné doby zaměstnání
nejprve celá doba služby. Byla-li takto započtena
doba služby zařazené do I. kategorie funkcí,
přičítá se k základní
výměře důchodu ještě 0,5
% PMV za každý takto započítaný
rok služby zařazené do I. kategorie funkcí;
c) jde-li o důchod z III. pracovní kategorie, platí
ustanovení posledního odstavce zásady č.
20 obdobně.
Odůvodnění:
Stejně jako u starobního důchodu se částečně
mění způsob výpočtu výše
procentní výměry invalidního důchodu,
jde-li o důchod z I. nebo II. kategorie funkcí.
Zásada č. 132
Nejvyšší výměra invalidního
důchodu v pevných částkách
činí
a) 3 800 Kčs měsíčně, konal-li
voják z povolání aspoň 20 roků
službu zařazenou do I. kategorie funkcí nebo
se stal plně (částečně) invalidním
následkem úrazu nebo onemocnění vzniklých
při výkonu služby zařazené do
I. kategorie funkcí nebo v přímé souvislosti
s ním;
b) 3 250 Kčs měsíčně, konal-li
voják z povolání aspoň 20 roků
službu, z toho nejméně 10 roků službu
zařazenou do I. kategorie funkcí, nebo se stal plně
(částečně) invalidním následkem
úrazu nebo onemocnění vzniklých při
výkonu služby zařazené do II. kategorie
funkcí nebo v přímé souvislosti s
ním, pokud konal aspoň 10 roků službu
zařazenou do I. kategorie funkcí;
c) 2 900 Kčs měsíčně, konal-li
voják z povolání aspoň 20 roků
službu nebo se stal plně (částečně)
invalidním následkem úrazu nebo onemocnění
vzniklých při výkonu služby zařazené
do II. kategorie funkcí nebo v přímé
souvislosti s ním;
d) 2 800 Kčs měsíčně v ostatních
případech.
Nad hranice uvedené pod písm. c) a d) náleží
pouze zvýšení za dobu zaměstnání
v hornictví se stálým pracovištěm
pod zemí v hlubinných dolech, nejvýše
však do částky 3 250 Kčs.
Invalidní důchod nesmí však přesáhnout
90 % neomezeného PMV sníženého o částku
odpovídající dani ze mzdy z takového
výdělku poplatníka staršího 50
let (ženy starší 45 let), který nevyživuje
žádnou osobu nebo vyživuje jen jednu osobu.
Odůvodnění:
Částky nejvyšších výměr
invalidního důchodu vojáků z povolání
se navrhují ve stejné výši jako u starobního
důchodu. Pro vojáky z povolání, kteří
konali službu po dobu kratší než 20 let
a jejichž invalidita nevznikla následkem úrazu
nebo onemocnění vzniklých při výkonu
služby nebo v přímé souvislosti s ním,
se stanoví nejvyšší výměra
invalidního důchodu částkou 2 800
Kčs shodně jako u ostatních pracujících.
Zásada č. 133
Ministři národní obrany a vnitra ČSSR
a ministři vnitra a spravedlnosti republik mohou v oborech
své působnosti povolovat výjimky i podmínky
20 roků služby v I. nebo II. kategorii funkcí
stanovené pro vznik nároku na důchod vojáka
z povolání, který tuto podmínku nemůže
splnit ke dni dosažení věku 55 nebo 57 let,
anebo pro skončení služebního poměru
ze zdravotních důvodů a intenzívně
se podílel na plnění úkolů
ozbrojených sil.
Odůvodnění:
Přesto, že ozbrojené síly jsou doplňovány
převážně mladými kádry
ve věku do 30 let, vyskytují se i v současné
době případy, že do služebního
poměru jsou přijímáni občané
ve vyšším věku, především
z řad politických pracovníků, vysokých
odborníků apod., kteří při
dosažení stanoveného věku nemohou podmínku
20 roků služby zařazené do I. nebo II.
kategorie funkcí splnit. Navrhuje se proto i nadále
zachovat pravomoc ministrů národní obrany
a vnitra ČSSR a ministrů vnitra a spravedlnosti
republik k povolování výjimek z podmínky
20 roků služby v I. nebo II. kategorii funkcí.
Zásada č. 134
Důchod za výsluhu let za podmínek a ve výši
stanovených pro výkonného letce náleží
též vojáku z povolání, který
vykonával funkce zvláštní povahy nebo
zvláštního stupně nebezpečnosti.
Okruh funkcí výkonných letců, funkcí
zvláštní povahy nebo zvláštního
stupně nebezpečnosti a funkcí při
řízení letového provozu, které
zakládají nárok na důchod za výsluhu
let, stanoví v oborech své působnosti ministři
národní obrany a vnitra ČSSR.
Důchod za výsluhu let umělce náleží
za podmínek a ve výši stanovených v
zásadě č. 29 též vojáku
z povolání, který vykonával funkce
dirigenta nebo člena orchestru, pokud přiznání
takového důchodu doporučí příslušný
orgán federálního ministerstva národní
obrany nebo federálního ministerstva vnitra anebo
ministerstva vnitra republiky po projednání s příslušným
ministerstvem kultury republiky. Důchod za výsluhu
let umělce náleží vojáku z povolání
dále za podmínky, že jeho služební
poměr skončil.
Odůvodnění:
V zásadě se přejímá dosavadní
stav. V souladu s obecnou zásadou se rozšiřuje
okruh funkcí, jejichž výkon po stanovenou dobu
zakládá nárok na důchod za výsluhu
let, o funkce při řízení letového
provozu. Proti dosavadnímu stavu, podle kterého
je nárok na důchod za výsluhu let vojáků
z povolání zakotven v obecné části
zákona a v prováděcí vyhlášce
k němu, se navrhuje zakotvit nárok na důchod
za výsluhu let přímo v části
zákona upravující sociální
zabezpečení vojáků z povolání
včetně zmocnění ministrů národní
obrany a vnitra ČSSR k stanovení okruhu funkcí
a zápočtu jejich doby pro nárok a výši
důchodu za výsluhu let.
Zásada č. 135
Úhrn starobního, invalidního (částečného
invalidního) důchodu nebo důchodu za výsluhu
let vojáka z povolání s jakýmkoliv
jiným důchodem z důchodového zabezpečení
nebo případným zvýšením
důchodu pro bezmocnost nesmí přesáhnout
a) 3 800 Kčs, konal-li voják z povolání
aspoň 20 roků službu zařazenou do I.
kategorie funkcí;
b) 3 250 Kčs, konal-li voják z povolání
aspoň 20 roků službu, z toho nejméně
10 roků službu zařazenou do I. kategorie funkcí;
c) 2 900 Kčs, konal-li voják z povolání
aspoň 20 roků službu;
d) 2 800 Kčs v ostatních případech.
Obecně platná zásada o zvýšení
nejvyšší výměry důchodu
o částku, o níž se zvyšuje nárok
na starobní důchod za dobu dalšího zaměstnání
po vzniku nároku na starobní důchod, platí
obdobně.
Odůvodnění:
Nově stanovené nejvyšší výměry
důchodů vojáků z povolání
se v souladu s obecnou úpravou stanoví i pro souběh
nároku na dva důchody a nároku na důchod
a zvýšení důchodu pro bezmocnost.
Zásada č. 136
Důchody a ostatní dávky důchodového
zabezpečení se vyplácejí ve stanoveném
výplatním termínu na běžný
kalendářní měsíc. Termín
a způsob výplaty dávek stanoví v oborech
své působnosti ministři národní
obrany a vnitra ČSSR a ministři spravedlnosti republik.
Dohody o srážkách z důchodu lze uzavřít
též pro pohledávky útvarů ozbrojených
sil a sborů vzniklé za trvání služebního
poměru vojáka z povolání,
Odůvodnění:
V podstatě se zachovává dosavadní
stav. Navrhuje se zmocnit ministry národní obrany
a vnitra ČSSR a ministry spravedlnosti republik k stanovení
způsobu výplaty dávek důchodového
zabezpečení.
Úpravou možnosti uzavírat dohody o srážkách
z důchodu pro pohledávky útvarů se
sleduje snížení administrativy při vymáhání
pohledávek při odchodu vojáka z povolán
do důchodu.
Zásada č. 137
Sociální zabezpečení v Československé
lidové armádě řídí,
kontroluje a svými orgány provádí
federální ministerstvo národní obrany.
O dávkách důchodového zabezpečení
vojáků z povolání Československé
lidové armády rozhoduje krajská vojenská
správa, v jejímž obvodu má žadatel
o dávku trvalý pobyt.
Sociální zabezpečení příslušníků
Sboru národní bezpečnosti řídí
federální ministerstvo vnitra v součinnosti
s ministerstvy vnitra republik; svými orgány je
provádějí a o dávkách důchodového
zabezpečení rozhodují v oborech své
působnosti federální ministerstvo vnitra
a ministerstva vnitra republik. Důchodové zabezpečení
vojáků z povolání vojsk ministerstva
vnitra řídí, svými orgány provádí
a o dávkách důchodového zabezpečení
rozhoduje federální ministerstvo vnitra.
Sociální zabezpečení příslušníků
sborů nápravné výchovy řídí,
kontroluje a svými orgány provádějí
v oborech své působnosti ministerstva spravedlnosti
republik. O dávkách důchodového zabezpečení
příslušníků sborů nápravné
výchovy rozhoduje správa sboru nápravné
výchovy příslušného ministerstva
spravedlnosti.
Výše uvedené orgány rozhodují
též o dávkách důchodového
zabezpečení a provádějí jejich
výplatu v případech stanovených prováděcími
předpisy, jestliže
a) jde o důchod občana, který byl vojákem
z povolání a nesplnil podmínky nároku
na důchod podle těchto zásad,
b) jde o důchod manželky (zásada č.
37) vojáka z povolání nebo občana
uvedeného pod písm. a),
c) jde o důchod vdovský nebo sirotčí
pozůstalého po vojáku z povolání
nebo občanu uvedeném pod písm. a).
Výše uvedené orgány poskytují
poživatelům důchodů a jejich rodinným
příslušníkům, kteří
nejsou důchodově zabezpečeni, též
peněžité příspěvky ze
sociální péče, které se poskytují
a) občanům s těžkým tělesným
nebo smyslovým postižením a občanům
s těžkým postižením pohybového
a nosného ústrojí,
b) starým občanům,
c) občanům, kteří se přechodně
ocitli v mimořádně obtížných
poměrech, v nichž žijí.
Odůvodnění:
Zachovává se dosavadní stav. Zpřesňuje
se pouze rozsah působnosti orgánů sociálního
zabezpečení federálního ministerstva
národní obrany, federálního ministerstva
vnitra a ministerstev vnitra a spravedlnosti republik k poskytování
peněžitých příspěvků
ze sociální péče.
Zásada č. 138
Pro řízení v sociálním zabezpečení
vojáků z povolání platí obdobně
zásady č. 99 až 101, 103 až 106, 108 odst.
2 a 4, 109, 110 a 1111. Žádost o dávku podává
voják z povolání Československé
lidové armády u krajské vojenské správy,
v jejímž obvodu má trvalý pobyt. To
platí též, jestliže žádost
o dávku podává občan, který
byl vojákem z povolání Československé
lidové armády, a jiný oprávněný,
pokud k rozhodnutí o dávce je příslušná
krajská vojenská správa, Příslušník
Sboru národní bezpečnosti a voják
z povolání vojsk ministerstva vnitra podává
žádost o dávku u útvaru, v němž
koná službu. To platí též, jestliže
žádost podává pozůstalý
po příslušníku Sboru národní
bezpečnosti nebo po vojáku z povolání
vojsk ministerstva vnitra.
Příslušník sboru nápravné
výchovy podává žádost o dávku
u útvaru, v němž koná službu; to
platí též, jestliže žádost
podává pozůstalý po příslušníku
sboru nápravné výchovy. V ostatních
případech se žádost o dávku podává
u správy sboru nápravné výchovy příslušného
ministerstva spravedlnosti.
Odůvodnění:
Dosavadní stav odpovídající organizaci
v ozbrojených silách se ponechává
beze změny.
Zásada č. 139
Posudky o tom, zda zdravotní stav vojáka z povolání
nebo jiného oprávněného odůvodňuje
poskytnutí dávky nebo služby, podávají
příslušné národní výbory.
Ministři národní obrany a vnitra ČSSR
mohou po projednání s ministrem práce a sociálních
věcí ČSSR zřídit v oborech
své působnosti posudkové komise sociálního
zabezpečení k posuzování zdravotního
stavu oprávněných v případech,
kdy toto posouzení vyžaduje zvláštních
odborných znalostí. Podává-li tato
komise znalecký posudek v odvolacím řízení,
projedná jej v jiném složení, než
v kterém původně jednala.
Schopnost vojáka z povolání k výkonu
služby posuzují lékařské komise
v oborech působnosti federálních ministerstev
národní obrany a vnitra a ministerstev vnitra a
spravedlnosti republik; pro účely řízení
o invalidním (částečném invalidním)
důchodu a o důchodech pozůstalých
po vojáku z povolání rozhodují tyto
komise o tom, zda úraz nebo onemocnění vznikly
při výkonu služby nebo v přímé
souvislosti s ním.
Odůvodnění:
Přejímá se dosavadní stav, který
vyhovuje. Rozhodování lékařských
komisí o tom, zda úraz nebo onemocnění
vznikly při výkonu služby nebo v přímé
souvislosti s ním, se vztahuje v souladu s dosavadní
úpravou obsaženou v prováděcích
předpisech též na důchody pozůstalých
po vojáku z povolání.
Zásada č. 140
Proti rozhodnutí o dávce důchodového
zabezpečení lze podat písemné odvolání
do 15 dnů u orgánu, který je vydal. Odvolání
není přípustné proti rozhodnutí
o odstranění tvrdosti a proti rozhodnutí
o povolení výjimky podle zásady č.
133. Orgán, který napadené rozhodnutí
vydal, může odvolání sám vyhovět;
neučiní-li tak, je povinen bez odkladu, nejpozději
však do 30 dnů od podání odvolání,
předložit je orgánu příslušnému
k rozhodnutí o odvolání,
Odvolacím orgánem je služební orgán
nejblíže nadřízený služebnímu
orgánu, který napadené rozhodnutí
vydal. Odvolací orgán je povinen rozhodnout o odvolání
bez zbytečného odkladu, nejpozději však
do 60 dnů ode dne podání odvolání;
pokud nebude možno v této lhůtě o odvolání
rozhodnout, musí být oprávněný
uvědomen o důvodech, pro které nemůže
být rozhodnuto, a sdělena mu doba, během
níž se o odvolání rozhodne. Proti rozhodnutí
o odvolání se nelze odvolat.
Rozhodnutí ve věcech dávek sociálního
zabezpečení nepodléhá přezkoumání
soudem.
Odůvodnění:
Přejímá se dosavadní stav.
Zásada č. 141
Do I. a II. pracovní kategorie se zařazují
zaměstnání, která se za současného
stavu vědy a techniky dosud vykonávají za
zvlášť obtížných pracovních
podmínek, zejména zaměstnání,
v nichž se vykonávají práce škodlivé
zdraví a práce zvlášť nebezpečné.
Odůvodnění:
Podle současných předpisů se zaměstnání
pro účely důchodového zabezpečení
zařazují do pracovních kategorií nejen
podle druhu vykonávaných prací v souladu
s rozvojem vědy a techniky, ale též podle společenského
významu práce. I když ustanovení o společenském
významu práce má druhořadý
význam, neboť rozhodujícím činitelem
je obtížnost pracovních podmínek, stéle
častěji dochází k pokusům organizací
i jejich nadřízených orgánů
odůvodňovat požadavky na důchodovou
preferenci jen, nebo převážně, společenským
významem té které práce, přičemž
má podle představ mnoha žadatelů tato
preference plnit funkci náboru, případně
stabilizace pracovníků. Z tohoto důvodu se
vymezení podmínek pro zařazení zaměstnání
do preferovaných pracovních kategorií zpřesňuje.
Platné předpisy nikde blíže nespecifikují,
co je společenský význam práce, neboť
nelze ani uvést, který obor, úsek národního
hospodářství, je společensky nejvýznamnější.
Proto se navrhuje zaměstnání do preferovaných
kategorií zařazovat pouze podle obtížnosti
pracovních podmínek, jimiž se rozumí
pracovní činnost škodlivá zdraví
nebo pracovní činnost zvlášť nebezpečná.
Zásada č. 142
Zaměstnání technicko-hospodářských
pracovníků výrobní osy v důlních
podnicích hlubinných dolů a povrchových
dolů (lomů) na vyjmenované nerosty patří
do I. pracovní kategorie, jen jestliže se vykonávají
aspoň po polovinu celkové pracovní doby na
pracovištích, kde se vykonávají zaměstnání
zařazená do I. pracovní kategorie.
Ostatním technicko-hospodářským pracovníkům
v důlních podnicích hlubinných dolů
na vyjmenované nerosty a technickým pracovníkům
státní báňské správy
se v I. pracovní kategorii hodnotí dny, kdy ve stanoveném
rozsahu vykonávali zaměstnání na pracovišti,
kde se vykonávají zaměstnání
zařazená do I. pracovní kategorie. Pokud
takové zaměstnání vykonávali
aspoň po dobu 110 pracovních dnů v kalendářním
roce, vykáže se pro účely důchodového
zabezpečení takový rok v I. pracovní
kategorii. Jestliže není v některých
letech podmínka předchozí věty splněna,
hodnotí se v I. pracovní kategorii pouze pracovní
dny, v nichž byla práce I. pracovní kategorie
vykonávána; pro nárok a výši
důchodu se úhrn těchto dnů převede
na roky tak, že se vydělí počtem pracovních
dnů požadovaných pro hodnocení kalendářního
roku v I. pracovní kategorii (tj. 110). Doba odpracovaná
v těchto zaměstnáních před
1. říjnem 1988 se hodnotí podle předpisů
platných v době výkonu zaměstnání.
Odůvodnění:
Zaměstnání technicko-hospodářských
pracovníků v důlních podnicích
hlubinných dolů a povrchových dolů
(lomů) na vyjmenované nerosty, jakož i zaměstnání
technických pracovníků státní
bánské správy patří do I. pracovní
kategorie, je-li v pracovní náplni těchto
zaměstnání stanovena povinnost vykonávat
je aspoň po polovinu celkové pracovní doby
na pracovištích, kde se vykonávají zaměstnání
zařazená do I. pracovní kategorie. Vykázat
v I. pracovní kategorii však lze jen ty kalendářní
měsíce, v nichž uvedení pracovníci
v takto stanoveném rozsahu své zaměstnání
na pracovištích, kde se vykonávají zaměstnání
zařazená do I. pracovní kategorie, skutečně
vykonávají. Naopak měsíce, v nichž
nadpoloviční rozsah z celkové pracovní
doby na rizikových pracovištích odpracován
není, v I. pracovní kategorii vykázat nelze.
I pro zaměstnání uvedených technických
a technickohospodářských pracovníků
totiž platí obecné podmínky, podle nichž
se do I. a II. pracovní kategorie zařazují
zaměstnání, která se za současného
stavu vědy a techniky vykonávají za zvlášť
obtížných pracovních podmínek,
zejména zaměstnání, v nichž se
vykonávají práce škodlivé zdraví
nebo práce zvlášť nebezpečné,
a to jak pokud jde o škodlivost (nebezpečnost) prací,
tak pokud jde o jejich výkon.
Navržená úprava přihlíží
ke specifickým podmínkám organizace práce
u technicko-hospodářských pracovníků
mimo výrobní osy. Vychází z toho,
že tito pracovníci plní řadu dalších
úkolů, které jim neumožňují
pravidelný výkon zaměstnání
na pracovištích, kde se vykonávají zaměstnání
zařazená do I. pracovní kategorie. V průběhu
roku však tito pracovníci v úhrnu vykonávají
zaměstnání na uvedených pracovištích
v průměru po polovinu plánovaných
směn. Proto se umožňuje, aby jim bylo vykonávání
zaměstnání zhodnoceno v I. pracovní
kategorii, pokud odpracují plánovanou polovinu směn
(110 směn) na pracovištích I. pracovní
kategorie. Při odpracování menšího
počtu směn se na rozdíl od dosavadní
praxe bude k těmto směnám přihlížet.
Zásada č. 143
Časová převaha vykonávané práce
pro zařazení do I. nebo II. pracovní kategorie
se sleduje v období kalendářního měsíce
s výjimkou zaměstnání uvedených
ve druhém odstavci předchozí zásady.
Odůvodnění:
Vykonává-li pracující zaměstnání,
v nichž soustavně nebo aspoň převážně
koná práce zařazené do preferované
pracovní kategorie, je pro účely důchodového
zabezpečení zařazen do výhodnější
kategorie. Někdy však povaha zaměstnání
či provozní důvody vyžadují,
aby pracující střídal různé
druhy pracovních činností, zařazených
do různých kategorií. V těchto případech
je třeba zkoumat, zda časově převažovala
pracovní činnost odůvodňující
zařazení zaměstnání do preferované
pracovní kategorie či nikoliv. Pozorovacím
obdobím je podle výkladu ministerstev práce
a sociálních věcí ČSSR, ČSR
a SSR kalendářní měsíc. Tato
zásada však není uvedena v žádném
právním předpise, a proto se navrhuje její
zakotvení v zákoně.
Zásada č. 144
Podle tohoto návrhu se posuzují od 1. října
1988 i nároky na dávky, jejichž podmínky
se splnily před tímto dnem a nezakládaly
nárok na dávky podle dosavadních předpisů,
pokud se dále nestanoví jinak.
Nároky na dávky, u nichž byly splněny
všechny podmínky před 1. říjnem
1988, vyjma podmínky trvání zaměstnání,
se posuzují nadále podle předpisů
platných před tímto datem. Splní-li
pracující (občan) podmínku trvání
zaměstnání podle dosavadních předpisů
po 30. září 1988, stanoví se výše
důchodu podle předpisů platných od
1. října 1988.
Získal-li pracující potřebnou dobu
zaměstnání pro nárok na starobní
důchod z I. pracovní kategorie, podmínka
trvání zaměstnání se nevyžaduje;
za vznik nároku se v tomto případě
považuje 1. říjen 1988.
O nárocích na dávky, jež vznikly před
1. říjnem 1988 a o nichž nebylo do tohoto dne
pravomocně rozhodnuto, se rozhodne podle dosavadních
předpisů s odchylkami dále stanovenými.
Tyto předpisy se použijí též, jestliže
u dávek s takto vzniklým nárokem půjde
o změnu výše nesprávně vyměřené
dávky nebo o promlčení jejích splátek.
Dávky důchodového zabezpečení
přiznané podle předpisů platných
před 1. říjnem 1988 se považují
za dávky podle nových předpisů, a
to ve výši, v jaké náležely ke
dni 30. září 1988 po zvýšení
podle předchozích zásad, pokud z následujících
zásad nevyplývá něco jiného.
Odůvodnění:
Upuštění od podmínky trvání
zaměstnání až do dosažení
věku, resp. vzniku invalidity, nebude mít zpětnou
účinnost. Znamená to, že nároky
občanů, kteří před účinností
nových předpisů splnili podmínku potřebné
doby zaměstnání a podmínku věkovou,
nebo vzniku invalidity, ale nikoliv podmínku trvání
zaměstnání, se budou posuzovat podle předpisů
platných do 30. září 1988, nejde-li
o nároky na starobní důchod z I. pracovní
kategorie.
Jestliže např. ženě, která má
včetně náhradní doby péče
o děti celkem 20 roků zaměstnání,
ale věk 60 roků pro nárok na poměrný
starobní důchod dosáhla až za 10 let
po skončení zaměstnání a národní
výbor neuznal důvod pro přerušení
zaměstnání za vážný, vznikne
nárok na poměrný starobní důchod,
bude-li znovu zaměstnána alespoň 3 roky.
Výše důchodu by se stanovila podle nových
předpisů.
Pokud jde o úpravu uvedenou v 1., 4. a 5. odstavci zásady,
zachovává se dosavadní stav.
Zásada č. 145
Zařazení zaměstnání (pracovní
činnosti) vykonávaného před 1. říjnem
1988 do I. nebo II. pracovní kategorie se určuj
e po 30. září 1988 podle ustanovení
nových předpisů, jestliže je to pro
pracujícího výhodnější
a nevznikl mu nárok na důchod před 1. říjnem
1988; pokud však bylo zařazení zaměstnání
vykonávaného před 1. červencem 1964
do I. nebo II. pracovní kategorie výhodnější
podle předpisů platných do tohoto dne, určuje
se zařazení podle nich.
Odůvodnění:
Přejímá se dosavadní stav.
Zásada č. 146
Výše starobního důchodu pracujících,
kteří splnili podmínky pro nárok na
tento důchod před 1. říjnem 1988.
jsou po vzniku nároku na starobní důchod
nepřetržitě zaměstnáni k 30.
září 1988 a nepobírali starobní
důchod ani jeho část, se stanoví podle
předpisů platných od 1. října
1988, je-li to pro ně výhodnější
než stanovení výše podle dosavadních
předpisů.
Ustanovení o maximální výměře
ve výši 90 % (100 %) netto PMV platí i pro
tyto důchody.
K důchodům vyměřeným podle
nových předpisů nenáleží
zvýšení podle tabulky pro zvýšení
vyplácených důchodů, ani zvýšení
podle zákonných opatření z roku 1979
a 1982.
Odůvodnění:
V předpisech o důchodovém zabezpečení
platí princip, že o nárocích vzniklých
před účinností nových předpisů
a o jejich výši se rozhoduje podle předpisů
platných v době vzniku nároku na důchod.
Navrhovaná zásada se vztahuje na případy,
kdy však přiznání dávky podle
výhodnějších nových předpisů
je odůvodněné.
Jde zejména o pracující, kteří
splnili podmínky nároku na starobní důchod
za platnosti dosavadních předpisů a pokračují
v zaměstnání i po účinnosti
nových předpisů.
Zápočet doby zaměstnání a zařazení
zaměstnání do pří slušné
pracovní kategorie se provedou podle předpisů,
za jejichž účinnosti vznikl nárok na
důchod.
Zásada č. 147
Zvyšuje-li si poživatel starobního důchodu,
přiznaného podle předpisů platných
před 1. říjnem 1988, nárok na něj
dalším zaměstnáním, vypočte
se toto zvýšení z PMV, z něhož
byl vypočten dosavadní důchod. Zvýšení
za další zaměstnání po 30. září
1988 náleží i nad částku 3 000
Kčs (maximálně do částky 3
800 Kčs).
Odůvodnění:
Navrhovaná zásada řeší způsob
stanovení nejvyšší hranice důchodu
spolu se zvýšením za další práci
po vzniku nároku na starobní důchod, jestliže
není splněna podmínka nepřetržitého
zaměstnání, a dále stanovení
částky důchodu spolu se zvýšením
za další práci. Jestliže bude pracující
pracovat s přerušením pouze do 30. září
1988, bude činit nejvyšší výměra
tohoto důchodu se zvýšením za další
zaměstnání maximálně částku
3 000 Kčs.