Federální shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
Pracujícím, kteří byli vystaveni nepříznivým
vlivům pracovního prostředí při
výkonu práce v hornictví, se stálým
pracovištěm pod zemí v hlubinných dolech,
poskytují hornické organizace ke zmírnění
hmotných a sociálních důsledků
spojených s převedením na jinou méně
rizikovou práci, popřípadě uvolněním
do jiného zaměstnání nebo pro výkon
veřejné funkce, a v ocenění jejich
pracovních zásluh, ze svých prostředků
jako sociální dávku zvláštní
příspěvek horníkům (dále
jen "zvláštní příspěvek").
(1) Nárok na zvláštní příspěvek
má pracující, který pro dosažení
nejvyšší přípustné expozice
nebo ohrožení nemocí z povolání
z dosavadního zaměstnání I. pracovní
kategorie v hornictví se stálým pracovištěm
pod zemí v hlubinných dolech [§ 12 odst.
1 písm. a) č. 1 zákona č. 121/1975
Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění
zákona č. 73/1982 Sb. Nařízení
vlády ČSR č. 74/1982 Sb., o některých
úpravách v nemocenském pojištění
a důchodovém zabezpečení pracujících
v hornictví.] (dále jen "hornické
zaměstnání")
a) byl převeden na jinou, méně rizikovou
práci v podzemí hlubinných dolů, nebo
b) byl převeden na jinou práci mimo podzemí
hlubinných dolů, nebo
c) skončil pracovní poměr k organizaci, v
níž vykonával hornická zaměstnání
(dále jen "hornická organizace").
(2) Nárok na zvláštní příspěvek
má též pracující, který
byl zaměstnán celkem nejméně 15 roků
v hornickém zaměstnání, za jehož
trvání dosáhl věku aspoň 50
let a přestal je vykonávat.
(3) Nárok na zvláštní příspěvek
na též pracující, který po dosažení
nejvyšší přípustná expozice
nebo zjištění nemoci z povolání
byl z hornického zaměstnání uvolněn
pro výkon veřejné funkce.
(1) Nárok na zvláštní příspěvek
nenáleží, jestliže
a) se pracujícímu vyplácí starobní,
invalidní nebo částečný invalidní
důchod;
b) pracujícímu vyplácí hornická
organizace po převedení na jinou práci, skončení
pracovního poměru nebo uvolnění pro
výkon veřejné funkce pro dosažení
nejvyšší přípustné expozice
nebo ohrožení nemocí z povolání
mzdové vyrovnání [§ vyhlášky
federálního ministerstva práce a sociálních
věcí č. /187 Sb., o pracovním uplatnění
a hmotném zabezpečení pracovníků
v hornictví trvale nezpůsobilých k dosavadní
práci.] nebo doplatek do průměrného
výdělku [§ 115 odst. 5 zákoníku
práce.]; zvláštní příspěvek
však náleží, jestliže jej již
pracující pobíral nebo pobírá,
a to v dosavadní výši;
c) pracující není zaměstnán
po dobu delší dvou měsíců; do
této doby se nezapočítává doba,
po kterou se pracujícímu vyplácí nemocenská
nebo příspěvek před umístěním
do zaměstnání [§ 136 vyhlášky
federálního ministerstva práce a sociálních
věcí č. 128/1975 Sb., kterou se provádí
zákon o sociálním zabezpečení,
ve znění pozdějších předpisů.];
d) pracující znovu vykonává rizikovou
práci v hornickém zaměstnání;
e) pracující dosáhl 60 let věku.
(2) Za zaměstnání se považuje pracovní
činnost zakládající účast
na sociálním zabezpečení.
(1) Nejvyšší přípustnou expozici
pro práce na jednotlivých pracovištích
v podzemí hlubinných dolů stanoví
závazný posudek příslušného
orgánu hygienické služby v souladu s obecně
závaznými směrnicemi příslušného
ministerstva zdravotnictví - hlavního hygienika
republiky. [Např. Směrnice hlavního hygienika
Československé socialistické republiky a
Ústředního báňského
úřadu o ochraně zdraví pracujících
před účinky škodlivé prašnosti
v organizacích podléhajících hornímu
zákonu uveřejněné pod č. 31
ve sbírce Hygienické předpisy z roku 1986
(rej. v částce 8/1967 Sb.).] Zařazování
prací do kategorií rizika a sledování
expozice u jednotlivých pracovníků v podzemí
hlubinných dolů provádějí podle
tohoto závazného posudku hornické organizace.
(2) Méně rizikovou prací podle § 2 odst.
1 písm. a) se pro účely poskytování
zvláštního příspěvku rozumí
práce,
a) která je podle posudku příslušného
orgánu hygienické služby zařazena do
kategorie prací nepřesahujících nízkou
míru rizika, jde-li o převedení pro dosažení
nejvyšší přípustné expozice,
nebo
b) při které pracující není
vystaven riziku, které vede k ohrožení některou
z nemocí z povolání, jde-li o převedení
pro ohrožení nemocí z povolání
na základě lékařského posudku
příslušného orgánu státní
zdravotní správy.
(3) Hornické zaměstnání se pro účely
poskytování zvláštního příspěvku
hodnotí za podmínek stanovených předpisy
o důchodovém zabezpečení [§
12 odst. 1 písm. a) č. 1 zákona č.
121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení,
ve znění zákona č. 73/1982 Sb. Nařízení
vlády ČSR č. 74/1982 Sb., o některých
úpravách v nemocenském pojištění
a důchodovém zabezpečení pracujících
v hornictví.]), avšak bez ohledu na to, zda a
po jak dlouhou dobu bylo zaměstnání přerušeno.
(4) Nemocemi z povolání jsou nemoci uvedené
v předpisech o sociálním zabezpečení,
jestliže vznikly za podmínek tam uvedených.
[Příloha č. 1 vyhlášky federálního
ministerstva práce a sociálních věcí
č. 128/1075 Sb., kterou se provádí zákon
o sociálním zabezpečení, ve znění
pozdějších předpisů.]
(1) Výše zvláštního příspěvku
činí
a) 1000 Kčs měsíčně, koná-li
pracující méně rizikovou práci
v podzemí hlubinných dolů;
b) 1500 Kčs měsíčně v ostatních
případech.
(2) Jestliže pracující splňuje podmínky
nároku na zvláštní příspěvek,
popřípadě na jeho výplatu, jen po
část měsíce, částky
uvedené v předchozím odstavci se poměrně
upraví.
(3) Jestliže poživatel zvláštního
příspěvku střídá práce
uvedené v odstavci 1 písm. a) a b), upraví
se výše zvláštního příspěvku
při každé takové změně.
(a) Vláda Československé socialistické
republiky může nařízením zvýšit
částky zvláštního příspěvku
uvedené v odstavci 1 v závislosti na změnách,
které nastaly ve vývoji mzdové úrovně
nebo ve výši dávek důchodového
zabezpečení.
(1) Nárok na zvláštní příspěvek
uplatňuje pracující písemnou žádostí
u hornické organizace, v níž naposledy vykonával
hornické zaměstnání.
(2) Hornická organizace je povinna do dvou měsíců
po doručení žádosti, doručiti
do vlastních rukou žadatele písemné
oznámení o tom, zda mu byl zvláštní
příspěvek přiznán či
nikoliv; před posouzením žádosti je
povinna opatřit si všechny potřeby podklady.
(3) Oznámení hornické organizace o přiznání
zvláštního příspěvku musí
obsahovat údaj, od kdy se zvláštní příspěvek
přiznává, jeho výši, důvody
přiznání a den splatnosti; oznámení
o nepřiznání zvláštního
příspěvku musí obsahovat důvody,
proč zvláštní příspěvek
nenáleží. Oznámení hornické
organizace musí vždy obsahovat poučení
o možnosti obrátit se na soud.
Jestliže zanikne nárok na zvláštní
příspěvek, popřípadě
na jeho výplatu nebo zvláštní příspěvek
náleží v jiné výši, je hornická
organizace povinna do dvou měsíců ode dne,
kdy tuto skutečnost zjistila, doručit poživateli
zvláštního příspěvku do
vlastních rukou písemné oznámení
o tom, od kdy a z jakých důvodů zvláštní
příspěvek nenáleží, nevyplácí
se nebo náleží v jiné výši;
ustanovení § 6 odstavce 3 věty druhé
platí i zde.
(1) Zvláštní příspěvek
vyplácí hornická organizace uvedená
v § 6 odst. 1, a to měsíčně pozadu.
(2) Zvláštní příspěvek
se nevyplácí po dobu pobytu oprávněného
v cizině. Po návratu z ciziny se zvláštní
příspěvek doplatí, nejdéle
však za dobu jednoho roku ode dne, kdy oprávněný
oznámí návrat z ciziny hornické organizaci.
(3) Zvláštní příspěvek
nepodléhá dani.
Jestliže hornická organizace uvedená v §
6 odst. 1 zanikne, přecházejí povinnosti
stanovené tímto zákonem na jejího
právního nástupce; nemá-li jej, přecházejí
tyto povinnosti na organizaci, kterou určí příslušný
ústřední orgán.
(1) Nárok na zvláštní příspěvek
nemůže být postoupen.
(2) Zemřel-li oprávněný, nabývají
nároku na částky zvláštního
příspěvku náležející
do dne jeho smrti postupně manželka, děti a
rodiče, jestliže žili s pracujícím
v době jeho smrti ve společné domácnosti;
podmínka společné domácnosti nemusí
být splněna u dětí, které mají,
nárok na sirotčí důchod. Předmětem
dědictví se uvedené částky
stávají, není-li těchto osob.
(1) Právo na zvláštní příspěvek
se nepromlčuje.
(2) Nárok na jednotlivou splátku zvláštního
příspěvku se promlčuje v jednom roce
ode dne její splatnosti.
(3) Byl-li nárok na zvláštní příspěvek
uplatněn po uplynuti doby delší jednoho roku
ode dne vzniku nároku, náleží jednotlivé
splátky zvláštního příspěvku
nejdéle za dobu jednoho roku přede dnem podání
žádosti u příslušné hornické
organizace.
(4) Promlčecí doba neběží ode
dne podání žádosti u příslušné
hornické organizace do dne, kdy bude doručeno oznámení
o přiznání, nebo nepřiznání
zvláštního příspěvku,
nejdéle však po dobu dvou měsíců.
Nárok hornické organizace na vrácení
jednotlivých splátek zvláštního
příspěvku poskytnutých neprávem
nebo v nesprávné výši se promlčuje
ve třech letech ode dne, kdy hornická organizace
zjistila, že zvláštní příspěvek
byl vyplacen neprávem nebo v nesprávné výši,
nejpozději v deseti letech od jeho výplaty,
(1) Poživatel zvláštního příspěvku
je povinen ohlásit hornické organizaci, která
mu zvláštní příspěvek
vyplácí, do osmi dnů změny ve skutečnostech
rozhodných pro trvání nároku na zvláštní
příspěvek, jeho výši a výplatu
(§ 3, 5 a § 8 odst. 2). Jestliže neplní
tuto povinnost anebo vědomě jinak způsobí,
že zvláštní příspěvek
byl vyplacen neprávem nebo v nesprávné výši,
je povinen zvláštní příspěvek
nebo jeho část vrátit ode dne, od něhož
nenáležel vůbec, nebo od něhož
náležel v nižší výši.
(2) Hornická organizace je povinna vést záznamy
o skutečnostech rozhodných pro nárok na zvláštní
příspěvek, jeho výši a výplatu,
to je a době a druhu zaměstnání, dosahované
expozici, převedení na jinou práci, skončení
zaměstnání a uvolnění pro výkon
veřejné funkce, a na požádání
pracujícího, popřípadě jiné
organizace, o těchto skutečnostech vystavit potvrzení.
Spory o nárocích z tohoto zákona rozhodují
soudy. Návrh může oprávněný
u soudu uplatnit jen nepřizná-li mu hornická
organizace zvláštní příspěvek,
nesouhlasí-li s oznámením organizace a dni
vzniku nároku, jeho výši, splatnosti, změn
či zániku nebo nedoručí-li mu organizace
oznámení o přiznání či
nepřiznání nároku do dvou měsíců
ode dne, kdy jí byla doručena žádost
o zvláštní příspěvek.
Pověření pracovníci federálního
ministerstva práce a sociálních věcí
a ministerstev práce a sociálních věcí
republik jsou oprávněni vstupovat do zařízení
hornické organizace a v součinnosti s pověřenými
pracovníky příslušného ústředního
orgánu a příslušného odborového
orgánů prověřovat plnění
povinností uložených tímto zákonem.
(1) Zvláštní příspěvek
podle tohoto zákona náleží, jestliže
podmínky pro jeho přiznání byly splněny
po 31. prosinci 1987.
(2) Pro nárok na zvláštní příspěvek
podle tohoto zákona se započítávají
i doby výkonu hornického zaměstnání
před 1. lednem 1988 od prokázaného počátku
jejich výkonu.
(1) Zvláštní příspěvky
poskytované pracujícím národními
výbory podle předpisů platných před
1. lednem 1988 [Vyhláška federálního
ministerstva práce a sociálních věcí
č. 129/1979 Sb., o pracovním uplatněním
a hmotném zabezpečení pracovníků
v hornictví trvale nezpůsobilých k dosavadní
práci, ve znění vyhlášek č.
21/1982 Sb. a č. 145/1982 Sb. a zákona č.62/1983
Sb., o věrnostním přídavku horníků.
Výnos federálního ministerstva práce
a sociálních věcí ze dne 3. července
1970 čj. F V/1-662/70-1142 o opatřeních k
prohloubení hmotného a sociálního
zabezpečení uvolňovaných a převáděných
pracovníků v hornictví. Výnos ministerstva
práce a sociálních věcí a ministerstva
hornictví poř. č.9/1968 k prohloubení
hmotného a sociálního zabezpečení
uvolňovaných a převáděných
pracovníků v hornictví.], na které
trvá nárok ke dni účinnosti tohoto
zákona, se považují za zvláštní
příspěvky podle tohoto zákona. Na
částky uvedené v § 5 je na žádost
pracujícího upraví a za podmínek stanovených
tímto zákonem bude dále vyplácet hornická
organizace, v ní pracující naposledy vykonává
hornické zaměstnání. Obdobně
se postupuje v případech, kdy zvláštní
příspěvek horníků není
ke dni účinnosti tohoto zákona vyplácen
jen s ohledem na výši dosahovaného výdělku.
(2) Žádost o úpravu výše zvláštních
příspěvků přiznaných
podle předpisů platných před 1. lednem
1987 [Vyhláška federálního ministerstva
práce a sociálních věcí č.
129/1979 Sb., o pracovním uplatněním a hmotném
zabezpečení pracovníků v hornictví
trvale nezpůsobilých k dosavadní práci,
ve znění vyhlášek č. 21/1982
Sb. a č. 145/1982 Sb. a zákona č.62/1983
Sb., o věrnostním přídavku horníků.
Výnos federálního ministerstva práce
a sociálních věcí ze dne 3. července
1970 čj. F V/1-662/70-1142 o opatřeních k
prohloubení hmotného a sociálního
zabezpečení uvolňovaných a převáděných
pracovníků v hornictví. Výnos ministerstva
práce a sociálních věcí a ministerstva
hornictví poř. č.9/1968 k prohloubení
hmotného a sociálního zabezpečení
uvolňovaných a převáděných
pracovníků v hornictví.] musí
být doložena potvrzením národního
výboru, který zvláštní příspěvek
dosud vyplácel, o nároku na něj a o jeho
výši.
(3) Nároky na zvláštní příspěvky,
která vznikly podle předpisů platných
před 1. lednem 1988 [Vyhláška federálního
ministerstva práce a sociálních věcí
č. 129/1979 Sb., o pracovním uplatněním
a hmotném zabezpečení pracovníků
v hornictví trvale nezpůsobilých k dosavadní
práci, ve znění vyhlášek č.
21/1982 Sb. a č. 145/1982 Sb. a zákona č.62/1983
Sb., o věrnostním přídavku horníků.
Výnos federálního ministerstva práce
a sociálních věcí ze dne 3. července
1970 čj. F V/1-662/70-1142 o opatřeních k
prohloubení hmotného a sociálního
zabezpečení uvolňovaných a převáděných
pracovníků v hornictví. Výnos ministerstva
práce a sociálních věcí a ministerstva
hornictví poř. č.9/1968 k prohloubení
hmotného a sociálního zabezpečení
uvolňovaných a převáděných
pracovníků v hornictví.], avšak
nebyly ke dni účinnosti tohoto zákona přiznány,
je nutné uplatnit u příslušných
národních výborů za podmínek
stanovených předpisy platnými před
7. lednem 1988 nejpozději do 31. prosince 1988. Po přiznání
nároku se postupuje podle předchozích odstavců.
Za § 148 zákoníku práce č. 65/1965
Sb. se vkládá nový 148a, který zní:
Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí v dohodě s federálním
ministerstvem financí, ministerstvy práce a sociálních
zdravotnictví republik a s Ústřední
radou odborů stanoví vyhláškou okruh
pracovníků v hornictví trvale nezpůsobilých
k dosavadní práci ze zdravotních důvodů,
podmínky jejich pracovního uplatnění,
hmotného zabezpečení, jakož i povinnosti
organizací s tím související.".
Tento zákon nabývá účinnost,
dnem 1. ledna 1988.
Všeobecná část
Socialistická společnost věnuje soustavnou
a trvalou pozornost komplexnímu rozvoji hornictví
a sociálnímu zajištění pracovníků
v této oblasti národního hospodářství.
Předkládaný návrh zákona, jimž
dochází k dalšímu prohloubení
zabezpečení horníků při nezbytné
změně jejich povolání, k niž
došlo z důvodu působení rizikových
vlivů při výkonu hornických prací
v podzemí, navazuje na opatření přijatá
v minulých letech, zejména na ta, která byla
učiněna v roce 1982.
Usnesením vlády ČSSR č. 41 z ledna
1982 byl přijat soubor opatření k dalšímu
prohloubení sociální péče,
životních a pracovních podmínek pracujících
v hornictví, jeho cílem bylo zvýraznit preferenci
horníků pracujících na nejobtížnějších
úsecích a řešením jejich sociálně-ekonomických
problémů vytvořit příznivé
podmínky i pro zabezpečení plánovaných
objemů těžby paliv potřebných
pro naše národní hospodářství
a zásobování obyvatelstva.
V oblasti odměňování práce
došlo od 1. dubna 1982 ke zvýšení mezd
pro dělníky v podzemí hlubinných dolů
a uhelných lomů a skrývek povrchových
dolů, byla přijata opatření k řešení
otázek pracovního prostředí a k předcházení
pracovním úrazům a nemocem z povolání,
které vznikají v souvislosti s rizikem hornické
práce. V oblasti důchodového zabezpečení
byla zavedena zvlášť zvýhodněná
I. pracovní kategorie pro pracovníky v hornictví
se stálým pracovištěm pod zemí
v hlubinných dolech, u níž byla snížena
potřebná doba pro nárok na starobní
důchod z dřívějších 20
roků (15 roků v uranových dolech) na 15 roků
(10 roků v uranových dolech), zvýšena
nejvyšší výměra důchodu
z 2500 Kčs měsíčně na 3000
Kč měsíčně atd.
Pro pracovníky v podzemí hlubinných uhelných
a lignitových dolů byla zavedena zvláštní
dodatková dovolená za odpracované směny
stanovené těžebním režimem na soboty,
v nemocenském pojištění došlo ke
zvýšení nejvyšší částky
čisté denní mzdy, z níž se stanoví
dávky nemocenského pojištění
na 180 Kčs a byla přijata řada dalších
významných opatření směřujících
ke zvýšení atraktivnosti hornického
povolání a k posílení stabilizace
pracovních sil v hornictví. Šlo o zlepšení
bytových podmínek horníků, zdravotní,
léčebné a rekreační péče
i závodního stravování. Prohloubena
byla i péče o pracovní uplatnění
a hmotné zabezpečení pracovníků
v hornictví trvale nezpůsobilých k dosavadní
práci, která se týkala i pracovníků
lomů a skrývek povrchových dolů.
Navazujícím usnesením vlády ČSSR
č. 129 z dubna 1982 byla přijata organizační,
technická a některá další opatření
k prohloubení zdravotní péče o pracovníky
v hornictví, k jejichž realizaci byla přistoupeno
v souvislosti s nepříznivým vývojem
zdravotního stavu pracujících v hlubinné
těžbě uhlí, především
v Ostravsko-karvinském revíru. V rámci realizace
těchto opatření bylo dosaženo některých
pozitivních přínosů, avšak pokud
jde o úkoly snižování přesčasové
práce, stanovení nejvyšší přípustné
expozice a přeřazování pracovníků
s naplněnou expozicí na jiné, méně
rizikové práce v podzemí či na povrchu,
nejsou plněny v celém rozsahu. Nejvyšší
přípustná expozice stanovená příslušným
orgánem hygienické služby v zásadě
vyjadřuje dobu, po jejímž uplynutí je
nutné pracovníka, dříve než dojde
k poškození zdraví nebo ohrožení
nemocí z povolání. převést
na jinou práci, a tím působit k ochraně
jeho zdraví a předcházet i nepříznivým
sociálním důsledkům s tím spojeným.
V koncernu OKD Ostrava, pro který byla expozice stanovena,
bylo přeřazování pracovníků
zahájeno, avšak nebylo dosud ukončeno. V současné
době zde pracuje v podzemí cca 7250 horníků
s naplněnou expozicí, z nichž bylo zhruba 6500
přeřazeno na méně riziková
pracoviště v podzemí; je třeba přeřadit
tedy ještě 750 zbývajících pracovníků
a další pracovníky, kteří postupně
budou nejvyšší přípustnou expozici
naplňovat.
Jednou z příčin, která brání
plnění tohoto úkolu; tj. převádění
horníků s naplněnou expozicí na méně
rizikové práce, je vedle nedostatku pracovních
míst na méně rizikových pracovištích
(která jsou z převážné většiny
obsazena pracovníky ohroženými nemocí
z povolání) také to, že není
plně dořešena otázka dalšího
pracovního uplatnění a hmotného zabezpečení
těchto horníků. Převádění
horníků, kteří překročí
nejvyšší přípustnou expozici, je
spojeno s výrazným poklesem výdělku,
a tím i jejich životní úrovně.
Vzhledem k tomu, že jde v zásadě o zdravé
pracovníky, nelze jim přiznávat odškodnění
jaké náleží při onemocnění
nemocemi z povolání, ani částečné
invalidní nebo plně invalidní důchody.
Jejich převedení na jinou, méně rizikovou
práci je však nezbytné, aby se předešlo
škodám na jejich zdraví, které by si
vyžádaly vedle sociálních a zdravotních
následků další náklady spojené
s léčením a odškodňováním
nemocí z povolání. Z celospolečenského
hlediska je proto žádoucí poskytnout převedeným
horníkům zvláštní, sociální
dávku, která by podstatně snížila
rozdíl v příjmu před převedením
a po převedení, přispěla tak k urychlení
převádění horníků na
méně rizikové práce a plnému
využití jejich pracovní schopnosti podle potřeb
národního hospodářství.
Vláda ČSSR schválila usnesením ze
dne 11. září 1986 č. 241 o rozboru
zdravotní situace horníků exponovaných
pracovišť v podzemí hlubinných dolů
a o komplexním řešení jejich pracovních
a hygienických podmínek a preventivní zdravotní
péče v dalších letech 8. a 9. pětiletky
včetně zdrojů finančního krytí
v bodě V zásady ke zvýšení ochrany
zdraví a k dalšímu zaopatření
horníků uvedená v příloze č.2
usnesení. Součástí těchto zásad
jsou i rámcové zásady nové nápravy
zvláštního příspěvku horníkům.
Vláda přitom vycházela ze skutečnosti,
že základní cestou zintenzivnění
boje proti vzniku nemoci z povolání u horníků,
zejména v ražení a dobývání
v hlubinných dolech, musí být vývoj
a urychlené zavádění dalších
technických prostředků a realizace opatření
technologického charakteru při využití
poznatků elektronizace a robotizace s cílem postupného
vyčleňování pracovníků
z pracoviště se zvýšenou mírou
rizika poškození zdraví. Současně
je třeba prohloubit léčebně preventivní
péči o horníky a nadále zlepšovat
jejich pracovní a životní podmínky,
např. vybranému okruhu pracovníků
v podzemí hlubinných dolů zabezpečit
pravidelně se opakující preventivně
léčebné pobyty v určených zdravotnických
zařízeních nebo regeneračně
rekondiční pobyty v zařízeních
k tomu určených, zavést zkrácenou
pracovní dobu bez snížení mzdy ze zdravotních
důvodů podle § 83 odst. 4 zákoníku
práce od 1. ledna 1989 na 36 hodin týdně
u pracovníků mladších 21 roků,
postupně snižovat roční objem práce
přesčas při dobývacích a razících
pracích ve dnech pracovního klidu a vytvářet
podmínky pro její úplnou likvidaci apod.
Právní úprava zvláštního
příspěvku je v současné době
obsažena v § 10 až 11a vyhlášky federálního
ministerstva práce a sociálních věcí
č. 129/1979 Sb., o pracovním uplatnění
a hmotném zabezpečení pracovníků
v hornictví trvale nezpůsobilých k dosavadní
práci, ve znění vyhlášek č.
21/1982 Sb. a č. 145/1982 Sb. Zvláštní
příspěvek se poskytuje pracovníkům
hlubinných dolů, kteří byli pro ohrožení
nemocí z povolání nebo v důsledku
prošlé expozice převedeni na jinou práci
nebo uvolněni do jiné organizace ve výši
80 % rozdílu mezi průměrným čistým
výdělkem před převedením nebo
uvolněním a průměrným čistým
výdělkem dosahovaným na novém pracovišti,
nejvýše však 1400 Kčs měsíčně.
Tato konstrukce zvláštního příspěvku
v některých směrech nevyhovuje potřebám
převádění (uvolňování)
horníků na jinou práci, popř. do jiných
organizací; zejména proto, že tak, jak dochází
k meziročnímu nárůstu průměrných
výdělků, dochází také
k postupnému poklesu a ztrátě této
dávky, a tím i ke snižování,
sociálních jistot příjemců
zvláštního příspěvku.
Krácení zvláštního příspěvku
v závislosti na nově dosahovaném příjmu
působí rovněž retardačně
při zapojování převedených
(uvolňovaných) pracovníků do rekvalifikačního
procesu a jejich dalšího pracovního uplatnění.
Přitom tito pracovníci jsou po psychické
a fyzické stránce schopni vykonat jakékoliv
jiné zaměstnání a mohou se v plné
míře uplatnit i ve vysoce kvalifikovaných
povoláních.
Současná právní úprava poskytování
zvláštního příspěvku,
který je vyplácen národními výbory,
nedostatečně působí k ochotě
převáděných horníků
odejít z rizikového pracoviště zejména
tam, kde jde v převedení pro překročení
nejvyšší přípustné expozice
(ještě zdravý horník ztrácí
zaměstnání s vysokými výdělky).
Převádění proti vůli horníka
(ale v souladu s příslušnými předpisy)
je v těchto případech pro velký pokles
výdělku subjektivně pociťováno
jako asociální opatření a horníci
se snaží, za cenu zvýšeného zdravotního
rizika a v rozporu a celospolečenským zájmem
setrvat na rizikovém pracovišti s vysokou pravděpodobností
ohrožení a onemocnění nemoci z povolání.
Problémem současné úpravy poskytování
zvláštního příspěvku podle
vyhlášky č. 129/1979 Sb., je i značná
administrativní náročnost prací spojených
s její realizací jak na straně národních
výborů, které jej přiznávají
a vyplácejí, tak i hornických, popř.
jiných organizací při zjišťování,
popř. ověřování dosahovaného
výdělku převedeného (uvolněného)
horníka.
Navrhovaná úprava přinese některé
zásadní změny, které umožní
odstranit většinu z uvedených nedostatků
a přispějí k urychlení procesu převádění
(uvolňování) horníků na méně
rizikové práce v podzemí, popř. na
povrchu. Především bude zrušena závislost
výše zvláštního příspěvku
horníků na nově dosahovaném výdělku
na novém pracovišti a příspěvek
bude poskytován v jednotně stanovených pevných
částkách. Přitom se zvýší
i nejvyšší měsíční
částka zvláštního příspěvku
z dosavadních 1400 Kčs na 1500 Kčs. Zvláštní
příspěvek tak bude představovat zhruba
60 % zmírnění poklesu výdělku
při převedení v podzemí a více
než 40 % zmírnění tohoto poklesu při
převedení na povrch nebo uvolnění
do jiné organizace.
Dojde i ke změně plátce zvláštního
příspěvku, který budou nadále
v zájmu vyšší zainteresovanosti na řešení
zdravotní problematiky spojené s prací na
rizikových pracovištích vyplácet místo
národních výborů hornické organizace.
Tím dojde i ke snížení administrativní
náročnosti prací spojených s přiznáváním
a vyplácením zvláštního příspěvku,
a to i s ohledem na podstatné zjednodušení
konstrukce této dávky. Provádění
navrhované úpravy, včetně převodu
zvláštního příspěvku z
národních výborů na organizace, si
nevyžádá nároky na plán práce.
Většinu údajů potřebných
k realizaci navrhované úpravy již dnes hornické
organizace sledují a eviduji pro účely důchodového
zabezpečení nebo pracovněprávní,
a lze je využít i k přiznávání
zvláštního příspěvku bez
podstatnějšího rozšiřování
stávající agendy.
Vzhledem ke změně charakteru zvláštního
příspěvku, který po vyloučení
závislosti na příjmu převedeného
(uvolněného) horníka dosahovaného
na nové práci, získal povahu sociální
dávky, bude právní úprava zvláštního
příspěvku provedena zákonem Federálního
shromáždění. Tím dojde i k posílení
právních jistot převáděných
(uvolňovaných) horníků. Ze stejných
důvodů budou případné spory
o zvláštní příspěvek,
které by při podstatném zjednodušení
konstrukce této dávky měly být jen
výjimečné, rozhodovat soudy ve dvojinstančním
občansko-právním soudním řízení.
Návrh zásad zákona o zvláštním
příspěvku horníkům schválila
vláda ČSSR usnesením ze dne 25. června
1987 č. 160 a projednaly výbory Federálního
shromáždění.
Zvláštní příspěvky horníků
jsou v současné době vypláceny národními
výbory 2770 příjemců v celkové
výši 39,888 ml. Kčs. Realizace navrhované
úpravy předpokládá snížit
ročně o tuto částku rozpočet
národních výborů ve prospěch
plánu nákladů příslušných
ústředních orgánů, za 8. pětiletku
při předpokládané účinnosti
navrhovaného zákona od 1. ledna 1988 celkem o 119,664
mil s Kčs.
V souladu s čl. 22 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o českoslovanské federaci
bude navrhovaná úprava provedena zákonem
Federálního shromáždění.
ZPH vyplácené NV k převedení resortům | |||||
Zvýšení nákladů na ZPH | úprava dosavadních ZPH podle návrhu | ||||
nové nároky | |||||
Z toho | FMPE | ||||
FMHTS | |||||
ostatní resorty | |||||
Celkové náklady |
FMPE uhlí | ||||
FMPE uran | ||||
FMHTS | ||||
ostatní resorty | ||||
Celkem |
Finanční dopad navrhované úpravy byl
promítnut v souladu s bodem VI/7 usnesení vlády
ČSSR č. 241/1986 do státních plánů
a státních rozpočtů.
Zvláštní část:
K § 1:
Ke snižování nepříznivých
účinků pracovního prostředí
na zdraví pracovník v hlubinných dolech je
nezbytné vedle opatření, ke snižování
prašnosti, záření, vibrací a
hlučnosti v ražení a dobývkách
zajistit postupné snížení počtu
pracovníků na exponovaných pracovištích
v porubech a urychlené uvolňování
pracovníků, u nichž je vzhledem k dosažení
nejvyšší přípustné expozice,
popř. vyššího věku největší
pravděpodobnost ohrožení, popř. onemocnění
nemocí z povolání, z takových prací
a jejich převedení na práce méně
rizikové nebo nerizikové. Horníci v těchto
případech setrvávají na dosavadním
pracovišti i s vědomím vysokého zdravotního
rizika práce s ohledem na podstatná snížení
výdělku. Vzhledem k tomu, že převedení,
popř. uvolnění vybraných pracujících,
je spojeno s výrazným poklesem příjmů,
navrhuje se ke zmírnění tohoto poklesu poskytovat
jako zvláštní sociální dávku
příspěvek z prostředků organizací.
S ohledem na jednotný charakter sociálních
zvýhodnění a obdobnou míru zdravotního
rizika se navrhuje poskytovat zvláštní příspěvek
horníkům ve všech hlubinných dolech
(uranových, uhelných, rudných i nerudných).
Zvláštní příspěvek se
navrhuje poskytovat i při odchodu z rizikového pracoviště
po dlouholetém výkonu v 50 letech s ohledem na úbytek
fyzických sil horníků, a také při
uvolnění pro výkon veřejné
funkce po splnění stanovených podmínek.
Jestliže pracující pozbyl vzhledem ke zdravotnímu
stavu podle lékařského posudku nebo rozhodnutí
orgánu státní zdravotní správy
nebo sociálního zabezpečení trvale
způsobilost konat dále dosavadní práci
nebo nesmí-li ji konat pro onemocnění nemocí
z povolání nebo pro ohrožení touto nemocí,
má daná organizace podle § 37 odst. 1 písm.
a) zákoníku práce povinnost jej převést
i bez jeho souhlasu na jinou práci. Realizace tohoto opatření,
spojená s velkým snížením příjmu,
je vůči pracujícím uvolňovaným
z rizikových pracovišť sociálně
tíživá.
Navrhuje se poskytnout zvláštní příspěvek
horníkům jako novou zákonnou sociální
dávku, nahrazující dosavadní zvláštní
příspěvek poskytovaný podle vyhlášky
federálního ministerstva práce a sociálních
věcí č. 129/1979 Sb., o pracovní.m
uplatnění a hmotném zabezpečení
pracovníků v hornictví trvale nezpůsobilých
k dosavadní práci, ve znění pozdějších
předpisů. Poskytováním zvláštního
příspěvku nebudou dotčeny výhody
náležející podle jiných předpisů
(např. výpočet starobního nebo invalidního
důchodu z výdělků dosahovaných
před převedením nebo uvolněním).
Věrnostní přídavek, popř. naturální
požitky, však budou náležet podle těchto
předpisů jen pokud horník po převedení
(uvolnění) zůstane v hornické organizaci.
K § 2:
V současné době dochází k výraznému
poklesu výdělku zejména u pracujících
převáděných z produktivních
pracovišť v podzemí hlubinných dolů
na jiné práce, při převádění
na povrch hlubinného dolu nebo uvolnění pracujících,
kteří vykonávají zaměstnání
X. pracovní kategorie se stálým pracovištěm
pod zemí v hlubinných dolech pro práci v
jiných organizacích (o více než 25 %
při převedení pracujících v
podzemí a až o 58 % při převedení
na povrch). Navrhuje se proto poskytovat zvláštní
příspěvek horníkům především
v těchto případech, aby se horníci
převádění na jiné pracoviště,
popř. uvolňovaní pro jiné organizace
nebo pro výkon veřejné funkce (např.
v Komunistické straně Československa, Revolučním
odborovém hnutí, Socialistickém svazu mládeže)
nebránili změně zařazení, popř.
zaměstnání.
Hlubinné hornictví je průmyslovým
odvětvím, kde v pokročilejším
věku (45 až 50 let) dochází u většiny
pracujících ke ztrátě, popř.
značnému úbytku fyzických sil, a tím
i zaostávání v pracovním výkonu
za mladšími pracovníky s dopadem na výši
dosahovaného výdělku (pokles cca o 10 - 12
%). Tito pracující setrvávají mnohdy
v důlních podmínkách jen z osobních
hmotných či sociálních důvodů,
aniž by (z objektivních příčin)
náležitě přispívali k potřebnému
plnění výrobních úkolů,
zatímco by jejich práce mohla být účelně
a plně využita na povrchových pracovištích
dolů, popř. v jiných organizacích.
Proto se navrhuje poskytnout zvláštní příspěvek
horníkům a pracujícím starším
50 let, kteří odpracovali na pracovištích
v podzemí, více než 15 roků a toto zaměstnání
přestali vykonávat, i když u nich nebude naplněna
nejvyšší přípustná expozice.
K § 3:
Zvláštní příspěvek se
bude poskytovat jako zvláštní sociální.
dávka zmírňující hmotné
důsledky přechodu z rizikových pracovišť
v podzemí hlubinných dolů, kde pracující
dosahují vysoké příjmy, na méně
placená zaměstnání (práce).
Proto nebude náležet v případech, kdy
se převedenému (uvolněnému) horníkovi
poskytují jiná peněžitá plnění
vyrovnávající jeho dřívější
výdělek. Jde např. o doplatek do průměrného
výdělku podle § 115 odst. 5 zákoníku
práce, částečný invalidní
důchod nebo mzdové vyrovnání upravené
dnes ve vyhlášce č. 129/1979 Sb. Zvláštní
příspěvek však bude v těchto
případech náležet horníkům,
kteří již tuto dávku pobírali,
tak aby u nich nedošlo k dalšímu neodůvodněnému
poklesu příjmu.
Vzhledem k tomu, že smyslem navrhované úpravy
je přispět k přechodu horníků
do jiných, pro ně nerizikových zaměstnání,
navrhuje se nepřiznat nárok na zvláštní
příspěvek také v době, kdy
horník po skončení svého zaměstnání
nikde nepracuje po dobu delší než dva měsíce.
Tato doba je dostatečně dlouhá k získání
a nastoupení nového zaměstnání.
Za zaměstnáni se přitom bude v souladu s
předpisy o sociálním zabezpečení
pracujících považovat i jiná pracovní
činnost, než která předpokládá
uzavření pracovního poměru nebo jiného
obdobného pracovního vztahu (např. činnost
občanů poskytujících služby a
opravy na základě povolení národního
výboru, osob samostatně hospodařících,
dlouhodobě uvolněných poslanců zastupitelských
sborů apod.).
Nárok na zvláštní příspěvek
zanikne také v případech, které odparuji
účelu této nové sociální
dávky. Jde zejména o případy, kdy
pracující, který je poživatelem zvláštního
příspěvku, znovu začne vykonávat
rizikové zaměstnání v podzemí
hlubinných dolů nebo odejde do starobního
důchodu. Stejný důsledek nastane i v případě,
kdy pracující odejde do plného invalidního
důchodu (ať již pro invaliditu z tzv. obecných
příčin nebo vzniklou v důsledku pracovního
úrazu nebo nemoci z povolání) nebo je mu
přiznán osobní důchod, který
podle § 44 odst. 2 zákona o sociálním
zabezpečení, nahrazuje jiné důchody
z důchodového zabezpečení, zejména
důchod starobní, popř. invalidní.
Smyslem poskytování zvláštního
příspěvku horníkům je působit
k přechodu horníků po dlouholeté práci
na rizikových pracovištích v podzemí
hlubinných dolů na jinou práci a zmírnění
s tím spojeného poklesu výdělku, nikoliv
zajištění doživotní renty (důchodu).
Proto se navrhuje omezit poskytování zvláštního
příspěvku výškovou hranici 60
let (tj. 6 let po vzniku nároku na starobní důchod
ze zaměstnání zařazeného do
zvlášť zvýhodněné I. pracovní
kategorie v hornictví; v této době již
nelze obecně předpokládat způsobilost
k náročné práci v podzemí a
společenskou účelnost takové práce).
K § 4:
Nejvyšší přípustnou expozici stanoví
zpravidla závazný posudek krajského hygienika,
vydaný v souladu s obecně závaznými
směrnicemi příslušného ministerstva
zdravotnictví - hlavního hygienika o ochraně
zdraví pracujících před účinky
škodlivé prašnosti v organizacích podléhajících
hornímu zákonu, a metodickými pokyny hlavního
hygienika pro hodnocení rizika prašnosti (popř.
radiace) na pracovištích v hornických organizacích
a organizacích vykonávajících činnost
hornickým způsobem a přeřazování
pracujících s dosaženou nejvyšší
přípustnou expozicí na prokazatelně
méně riziková pracoviště.
Vymezení rizikových prací na jednotlivých
důlních pracovištích provedou hornická
organizace podle opatření příslušných
orgánů hygienické služby. Hornickými
organizacemi, které budou zvláštní příspěvek
vyplácet ze svých finančních prostředků,
se pro účely tohoto zákona rozumějí
organizace, v nichž se vykonávají zaměstnání
I. pracovní kategorie v hornictví se stálým
pracovištěm pod zemí v hlubinných dolech.
Doba zvlášť zvýhodněné I.
pracovní kategorie v hornictví se bude započítávat
za podmínek stanovených předpisy o důchodovém
zabezpečení, s výjimkou úpravy důsledků
přerušení a skončení takového
zaměstnání, která je v rozporu s cílem
převádět nebo uvolňovat pracovníky
s celkovou dlouhou dobou práce na rizikových pracovištích,
na méně rizikové práce v podzemí
nebo na povrchu. Pro nárok na zvláštní
příspěvek se pracujícímu budou
sčítat všechny uvedené doby, bez ohledu
na dobu jejich trvání; předpis nebude vyžadovat,
aby zaměstnání bylo nepřetržité.
Obdobně jako v předpisech o důchodovém
zabezpečení bude používán obsah
pojmu "pracující", který souvisí
s uplatňováním zvláštního
příspěvku horníkům s ohledem
na to, že se změnil charakter dávky, a že
pracovněprávní terminologie nepokrývá
některé případy, ke kterým
bude v souladu s navrhovanou úpravou docházet. Např.
horník může byt po skončení hornického
zaměstnání pracovně činný
jako člen jednotného zemědělského
družstva, občan poskytující služby
na základě povolení národního
výboru, umělec, dlouhodobě uvolněný
poslanec národního výboru, Federálního
shromáždění, České národní
rady nebo Slovenské národní rady apod. Vzhledem
k tomu bude nutno pro řešení situací,
které navrhovaná úprava výslovně
neupraví, používat analogicky úpravu
sociálního zabezpečení, nikoliv pracovněprávní.
K § 5:
V současné době činí průměrný
výdělek pracovníků na produktivních
pracovištích v dole cca 6200 Kčs měsíčně,
po převedení na jinou práci v podzemí
cca 4600 Kčs měsíčně (průměrný
výdělek ostatních pracovníků
v dole) a při převedení na povrch 2600 Kčs
měsíčné (průměrný
výdělek povrchových pracovníků
snížený o mzdu za práci, přesčas).
S ohledem na výrazný pokles výdělku
(o 1600 Kčs měsíčně při
převedení v podzemí a o 3600 Kčs měsíčně
při převedení na povrch) se navrhuje poskytovat
zvláštní příspěvek horníkům
v měsíčních částkách
1000, popř. 1500 Kčs, které zajistí
potřebné zmírnění poklesu pracovních
příjmů převáděných
(uvolňovaných) horníků a současně
prakticky vyloučí možnost, aby celkový
příjem pracujícího po převedení
nebo uvolnění (příjem z výdělečné
činnosti a zvláštní příspěvek)
činil více než mzda, kterou pracující
dosahoval před převedením (uvolněním).
Navrhovaná výše zvláštního
příspěvku představuje cca 60 % (40
%) kompenzaci poklesu příjmu převáděného
(uvolňovaného) pracujícího. Jestliže
po převedení na méně rizikovou práci,
při níž bude poskytován zvláštní
příspěvek horníkům, dojde k
dalšímu převedení na povrch, popř.
ke končení zaměstnání, zůstane
nárok na zvláštní příspěvek
zachován a jeho měsíční částka
se zvýší z 1000 Kčs na 1500 Kčs.
Obdobně se bude postupovat i pokud nastanou opačné
případy, kdy se při zachování
nároku na příspěvek jeho měsíční
částka sníží.
Uvedené částky se budou v případech,
kdy budou podmínky nároku na zvláštní
příspěvek horníkům splněny
jen po část měsíce, poměrně
snižovat, vzhledem k tomu, že i pokles pracovních
příjmů bude v této době méně
výrazný. Jednotný postup hornických
organizací při určování poměrných
částek zvláštního příspěvku
bude zajištěn akty řízení v působnosti
jednotlivých ústředních orgánů.
Zavedením pevných částek zvláštního
příspěvku horníkům bez vazby
na dosahovaný výdělek dojde oproti dosavadnímu
stavu k výraznému snížení administrativní
náročnosti agendy spojené s přiznáváním
a výplatou této sociální dávky.
Tato úprava bude rovněž pozitivně působit
i na převedené (uvolněné) pracující,
kteří dosud při krácení zvláštního
příspěvku často neusilovali o zvýšení
své kvalifikace, popř. rekvalifikaci pro jiné
lépe odměňované zaměstnání.
Aby byla nadále po zavedení zvláštního
příspěvku horníkům zachována
jeho funkce účinného sociálního
nástroje ke zmírnění poklesu výdělku
převedených (uvolňovaných) pracujících,
navrhuje se zmocnit vládu ČSSR ke zvyšování
stanovených měsíčních částek
zvláštního příspěvku a
ohledem na změny ve vývoji mezd, popř. ve
výši dávek důchodového zabezpečení.
K § 6:
Oproti dosavadnímu stavu dochází k podstatná
změně tím, že přiznávat
budou napříště zvláštní
příspěvek horníkům organizace,
v nichž dojde k převedení popř. skončení
zaměstnání v podzemí a nikoliv národní
výbory. Tím dojde ke snížení
rozsahu administrativní činnosti národních
výborů a ke zjednodušení vlastního
přiznávání zvláštního
příspěvku.
O poskytnutí zvláštního příspěvku
musí pracující požádat písemně,
což je důležité zejména pro počítání
lhůt, jde-li o promlčení jednotlivých
splátek apod. Hornické organizace, které
mají k dispozici prakticky všechny podklady potřebné
k posouzení žádosti, zejména o době
a druhu vykonávaných prací, o uplynutí
expoziční doby, jejich převádění
apod., žádost doplní potřebnými
doklady, na jejichž podkladě lze učinit závěr,
zda nárok na zvláštní příspěvek
horníkům náleží či nikoliv.
Stanovení lhůty dvou měsíců
pro vyřazení žádosti, o zvláštní
příspěvek je dostatečnou dobou, v
níž může organizace posoudit, popř.
i došetřit všechny skutečnosti rozhodné
pro přiznání zvláštního
příspěvku tak, aby nedocházelo ke
zbytečným soudním sporům. Vzhledem
k tomu, že půjde o sociální dávku,
nikoliv o pracovněprávní nárok, nebudou
spory o zvláštní příspěvek
horníkům projednávat rozhodčí
komise.
K § 7:
V zájmu právních jistot poživatelů
zvláštního příspěvku a
omezení možných sporů o tuto dávku
bude stanovena organizaci povinnost písemně oznámit
poživateli zvláštního příspěvku
všechny změny v poskytování této
dávky odnětí, zastavení dávky,
snížení její výše apod.).
To platí i v případech, kdy organizace změnu
provede na základě splnění ohlašovací
povinnosti poživatelem příspěvku.
K § 8:
Hornické organizace budou vyplácet zvláštní
příspěvky ze svých finančních
nákladů, nikoliv ze mzdových prostředků.
Finanční dopad byl v souladu s bodem VI/7 usnesení
vlády ČSSR č.21/1986 promítnut do
státních plánů a státních
rozpočtů.
Výplata zvláštního příspěvku
nebude z devizových důvodů a vzhledem k administrativní
náročnosti prováděna po dobu pobytu
jeho poživatele v cizině (do ciziny). Odjezd do ciziny
a uvedení doby pobytu v zahraničí musí
poživatel zvláštního příspěvku
hornické organizaci ohlásit. Po návratu pracujícího
do ČSSR mu budou nevyplacené splátky zvláštního
příspěvku vyplaceny za předpokladu,
že po celou dobu pobytu v cizině trval nárok
na tuto dávku, nejdéle však za dobu jednoho
roku nazpět ode dne oznámení návratu
z ciziny hornické organizaci.
Vyplácené částky zvláštního
příspěvku nabudou zdůrazňovány
a nebudou se krátit pro souběh s příjmem
z výdělečné činnosti. Ve výjimečných
případech proto může celkový
příjem pracujícího pobírajícího
zvláštní příspěvek, překročit
jeho dřívější hornický
výdělek.
K § 9:
S ohledem na sociální jistoty se oprávněnému
zajišťuje výplata zvláštního
příspěvku, jestliže organizace, která
jej vyplácí, zanikne. V takovém případě
se navrhuje, aby příspěvek vyplácel
právní nástupce, popř. není-li
jej, organizace, kterou určí příslušný
ústřední orgán (např. pro pracující
koncernu OKD Ostrava federální ministerstva paliv
a energetiky).
K § 10:
Vzhledem k účelu a charakteru zvláštního
příspěvku není obdobně jako
u jiných sociálních dávek (důchody,
výsluhový přídavek ve stavebnictví
apod.) možné připustit postoupení nároku
na tuto dávku. Stejně jako u výsluhového
přídavku se navrhuje upravit i přechod nároku
na částky zvláštního příspěvku,
na které již vznikl pracujícímu nárok,
při jeho úmrti.
K § 11:
Úprava promlčení nároku na zvláštní
příspěvek horníkům a na jeho
splátky se navrhuje v podstatě shodná s úpravou
platnou pro jiné sociální dávky (důchody
z důchodového zabezpečení, výsluhový
přídavek ve stavebnictví apod.). Po dobu
vyřizování žádosti o zvláštní
příspěvek (nejdéle dva měsíce)
promlčecí doba nepoběží.
K § 12:
Úprava vracení splátek, které hornická
organizace vyplatí neprávem nebo v jiné výši,
je obdobná jako u dávek důchodového
zabezpečení.
K § 13:
Stanovení povinnosti příjemce zvláštního
příspěvku horníkům sleduje
včasné a úplná zajištění
potřebných informací o skutečnostech,
které přivodí změnu ve výši,
popř. v trvání nároku na tuto dávku,
aby byly na minimum omezeny případy, kdy dojde k
přeplatkům, popř. nedoplatkům na zvláštním
příspěvku. Tato úprava je řešena
obdobně jako jsou tyto otázky upraveny v oblasti
důchodového zabezpečení pracujících.
Povinnost vrátit v některých případech
zvláštní příspěvek nebo
jeho část bude ukládána pouze v případech,
kdy poživatel této dávky si byl vědom,
že porušil stanovenou povinnost nebo ji nesplnil.
Aby mohly hornické organizace poskytovat zvláštní
příspěvky bez zbytečných průtahů
a sporů se žadateli o tuto dávku, navrhuje
se uložit jim povinnost vést potřebnou evidenci
o skutečnostech, které zakládají nárok
na zvláštní příspěvek,
obdobně jako je tomu pro účely jiných
sociálních dávek. K tomu lze využít
zejména evidenci vedenou pro účely pracovněprávní
a pro účely důchodového zabezpečení.
K § 14:
V zájmu sociální a právní jistoty
převedených (uvolněných) horníků
budou případně spory mezi pracujícími
a hornickými organizacemi o nároky podle navrhovaného
zákona řešit soudy v občanskoprávním
soudním řízení, obdobně jako
tomu je u zákona č. 23/1985 Sb., o výsluhovém
přídavku ve stavebnictví. Možnost pracovníka
obrátit se na soud je důležitou zárukou
ochrany jeho práv v případě, že
organizace nesplní povinnost uloženou jí tímto
zákonem. Předpokládá se však
výjimečnost těchto sporů s ohledem
na stav evidence vedené hornickými organizacemi
pro účely důchodového zabezpečení
i povahu dávky. Navíc by uplatňování
soudních sporů v praxi s sebou neslo i negativní
morální a politický dopad pro hornickou organizaci.
Aby nedocházelo k unáhlenému a předčasnému
podávání návrhů k soudům,
a tím k přenášení agendy přiznávání
zvláštních příspěvku z
hornických organizací na soudy, je podmínkou
zahájení soudního řízení
o přiznání příspěvku
nebo v případě, že organizace zůstane
nečinná (tyto případy je však
v praxi třeba vyloučit), uplynutí dvou měsíců
od podání žádosti.
K § 15:
Plnění povinností podle navrhovaného
zákona a dodržování správného
postupu při přiznávání zvláštního
příspěvku horníkům budou prověřovat
jak pracovníci ministerstev práce a sociálních
věcí, tak orgány hospodářského
řízení, v zájmu zajištění
jednotného postupu hornických organizací
při přiznávání a výplatě
této dávky a ochrany sociálněprávních
jistot převedených (uvolněných) horníků.
K § 16:
Pro nárok na zvláštní příspěvek,
který bude náležet při splnění
stanovených podmínek nejdříve ode
dne účinnosti zákona, se budou, vzhledem
ke sledovanému cíli převádět
(uvolňovat) pracovníci po dlouhodobém výkonu
rizikových prací na méně rizikové,
započítávat i všechny prokázané
doby odpracované na rizikových pracích přede
dnem účinnosti navrhovaného zákona.
K § 17:
Nároky na zvláštní přípěvky
horníkům poskytované podle dosavadních
předpisů budou v zásadě zachovány
a pro jejich další poskytování, včetně
stanovení výše příspěvku,
bude platit navrhovaný zákon. Půjde zejména
o případy, kdy podle dosavadní úpravy
byl již zvláštní příspěvek
přiznán a ke dni účinnosti navrhovaného
zákona jej vyplácí národní
výbor, popř. jej národní výbor
nevyplácí jen s ohledem na výši nové
dosahovaného příjmu převedeného
(uvolněného) horníka. Dále půjde
o případy, kde se před účinností
navrhovaného zákona již splnily podmínky
nároku na zvláštní příspěvek
podle vyhlášky č. 129/1979 Sb., avšak
tento nárok dosud nebyl uplatněn. Aby po počátku
účinnosti navrhovaného zákona nedocházelo
k výplatě příspěvků
jak hornickými organizacemi, tak národními
výbory, navrhuje se ukončit výplatu zvláštních
příspěvků národními
výbory k účinnosti zákona. Přitom
bude zajištěno organizačními opatřeními
plynulé převedení těchto nároků
z národních výborů na hornické
organizace.
O úpravu výše příspěvku
na nově navrhované částky budou muset
jeho poživatelé žádat, vzhledem k tomu,
že tuto úpravu je nutno uplatnit u hornické
organizace, v níž došlo k převedení
(uvolnění), která bude v těchto případech
novým plátcem příspěvku. Pro
uplatnění nároků na zvláštní
příspěvky, u nichž se podmínky
pro jejich přiznání splnily před účinností
navrhované úpravy, ale pracující je
nestačili včas uplatnit u národního
výboru, se stanoví roční lhůta.
K § 18 a 19:
Vzhledem k tomu, že je potřebné vydat novou
vyhlášku o pracovním uplatnění
a hmotném zabezpečení pracovníků
trvale nezpůsobilých k dosavadní práci
ze zdravotních důvodů, doplňuje se
do zákoníku práce příslušné
zmocňovací ustanovení k této úprav.