FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ
ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY
se usneslo na tomto zákoně:
Zákon č. 107/1971 Sb., o mateřském
příspěvku, ve znění zákonného
opatření předsednictva Federálního
shromáždění č. 8/1982 Sb., o
zvýšení mateřského příspěvku
a o změnách v nemocenském zabezpečení,
a zákona č.114/1984 Sb., o změnách
zákona o mateřském příspěvku,
se mění a doplňuje takto:
1. § 2 a 3 včetně nadpisu zní:
(1) Ženě náleží mateřský
příspěvek na dítě do jednoho
roku věku.
(2) Ženě náleží mateřský
příspěvek na dítě do dvou let
věku, jde-li o dítě narozené před
1. lednem 1988 a na dítě do tří let
věku, jde-li o dítě narozené po 31.
prosinci 1987, jestliže
a) pečuje ještě o další dítě
ve věku do skončení povinné školní
docházky nebo o dítě ve věku do 26
let, které se soustavně připravuje na budoucí
povolání studiem nebo předepsaným
výcvikem anebo je invalidní a vyžaduje stálou
péči,
b) jde o invalidní dítě, které vyžaduje
stálou péči,
c) jde o dítě, které převzala do trvalé
péče nahrazující mateřskou
péči, nebo
d) jde o ženu svobodnou, ovdovělou, rozvedenou nebo
z jiných vážných důvodů
osamělou, která nežije s druhem, nebo
e) jde o ženu, jejž manžel se soustavně
připravuje na budoucí povolání studiem
nebo předepsaným výcvikem [§ 1 a
2 vyhlášky Ústřední rady odborů
č. 95/1968 Sb., o poskytováni přídavků
na děti v nemocenském pojištění,
ve znění vyhlášky Ústřední
rady odborů č. 78/1984 Sb.]; anebo je poživatelem
invalidního důchodu a není výdělečně
činný.
(3) Nárok na mateřský příspěvek
podle předchozích odstavců má žena
jen tehdy, jestliže
a) celodenně a řádně pečuje
o dítě, na něž náleží
mateřský příspěvek, pokud se
před jeho narozením podrobovala pravidelné
péči o těhotné ženy ve zdravotnických
zařízeních, dítě je státním
občanem Československé socialistické
republiky a žije na jejím území a
b) řádně pečuje o všechny další
děti (odstavec 2 písm. a)) a tyto děti žijí
na území Československé socialistické
republiky.
Dítětem se pro účely tohoto zákona
rozumí vlastní dítě ženy nebo
dítě, které žena převzala do
trvalé péče nahrazující mateřskou
péči. Za dítě převzaté
do trvalé péče nahrazující
mateřskou péči se považuje dítě
osvojené, dítě, jež bylo převzato
do této péče na základě rozhodnutí
příslušného orgánu, dítě,
jehož matka zemřela, a dítě manžele,
které mu bylo svěřeno do výchovy rozhodnutím
soudu.".
2. V § 4 odst. 3 se slova "mladší dvou let"
nahrazují slovy "na něž náleží
mateřský příspěvek" a
za slovy "v jeslích" se vkládají
slova "(mateřské škole)".
3. § 5 a 6 zní:
(1) Jestliže se mateřský příspěvek
poskytuje podle § odst. 2 písm. a), náleží
nejdéle do dne, kdy dítě dosáhlo věku
dvou nebo tři let, i když po porodu tohoto dítěte
další dítě zemřelo, ukončilo
povinnou školní docházku nebo přípravu
na budoucí povolání, dosáhlo věku
26 let přestalo být invalidní nebo odpadla
potřeba stálé péče o ně.
(2) Je-li dítě, na něž se poskytuje
mateřský příspěvek, nebo žena
ze zdravotních důvodů v ústavním
ošetřování po dobu delší
než tři měsíce, mateřský
příspěvek se počínaje čtvrtým
měsícem neposkytuje. Příslušný
orgán (§ 11) může však ze závažných
důvodů rozhodnout, že se mateřský
příspěvek bude poskytovat i nadále.
(1) Mateřský příspěvek činí
za kalendářní měsíc
a) 600 Kčs, pečuje-li žena o jedno dítě,
na něž náleží mateřský
příspěvek,
b) 800 Kčs, pečuje-li žena o dítě,
na něž náleží mateřský
příspěvek, a pečuje-li zároveň
aspoň o dvě další děti uvedené
v § 2 odst. 2 písm. e),
c) 900 Kčs, pečuje-li žena o dvě děti,
na něž náleží mateřský
příspěvek,
d) 1 300 Kčs, pečuje-li žena o tři a
více dětí, na něž náleží
mateřský příspěvek.
(2) Dojde-li ke změně počtu dětí,
na něž náleží mateřský
příspěvek, popřípadě
k nimž se přihlíží pro ustanovení
jeho výše, upraví se výše mateřského
příspěvku ode dne následujícího
po této změně podle počtu dětí,
o které žena nadále pečuje; tím
není dotčeno ustanovení § 5 odst. 1.
(3) Náleží-li mateřský příspěvek
jen po část měsíce, činí
jeho denní částka
20 Kčs z částky 600 Kčs,
26 Kčs z částky 800 Kčs,
30 Kčs z částky 900 Kčs,
43 Kčs 2 částky 1 300 Kčs.
(4) Mateřský příspěvek se vyplácí
měsíčně pozadu.".
4. § 13a zní:
(1) Nárok na příspěvek podle tohoto
zákona má též svobodný, ovdovělý,
rozvedený nebo z jiných vážných
důvodů osamělý muž, který
nežije s družkou.
(2) Orgán uvedený v § 14 mlže přiznat
příspěvek manželu ženy, která
nemůže z vážných důvodů
o dítě pečovat.
(3) Pro přiznání, výši a poskytování
příspěvku muži platí ostatní
ustanovení tohoto zákona obdobně.".
Mateřský příspěvek se upraví
na částku 800 Kčs (čl.I č.3)
bez žádosti ode dne účinnosti tohoto
zákona.
Předsednictvo Federálního shromáždění
se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
č.107/1971 Sb., o mateřském příspěvku,
jak vyplývá ze zákonů jej měnících
a doplňujících.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1987.
Všeobecná část
Základním posláním společenské
pomoci rodinám s dětmi je vytvoření
vhodných a příznivých podmínek
pro zabezpečeni zdravého vývoje mladé
generace. V Československé socialistické
republice má společenská pomoc rodinám
s dětmi nezastupitelný význam a představuje
komplex hmotného zabezpečení a jiných
sociálních opatřeni ve prospěch rodin
s dětmi. Peněžní dávky jsou jednou
z jeho nejdůležitějších forem.
Na celkových čistých příjmech
v rodinách s nezaopatřenými dětmi
se podílejí v rozsahu 17 - 28 %.
Úroveň hmotného zabezpečení
významně ovlivňuje i populační
vývoj, který je důležitým činitelem
celkového společenského vývoje. Proces
reprodukce obyvatelstva totiž významně působí
na rozvoj materiální základny společnosti
a sám je jím také do značné
míry určován. Vývoj populace a rozvoj
společnosti velice úzce souvisejí, a proto
také řečen otázek reprodukce obyvatelstva
je předmětem trvalého zájmu etátních
a stranických orgánů.
Jednou z důležitých peněžitých
forem společenské pomoci rodinám s dětmi
je mateřský příspěvek, který
pomáhá krýt životní náklady
mladé rodiny v období, kdy se žena věnuje
osobni péči o děti v útlém
věku a kdy rodina je odkázána pouze na příjem
muže. Osobní péče matky o dítě
v tomto věku je z hlediska jeho zdravého vývoje
velmi důležitá, protože vytváří
dobrý základ pro jeho duševní a fyzický
vývoj. Úkolem socialistické společnosti
proto je umožňovat a vytvářet podmínky
pro osobní péči matky o dítě
v období, kdy to nejvíce potřebuje.
Mateřský příspěvek se podle
současné úpravy poskytuje do jednoho roku
věku dítěte, pečuje-li žena o
jedno dítě, a do dvou let věku dítěte,
pečuje-li žena ještě o další
nezaopatřené dítě. V některých
stanovených případech se mateřský
příspěvek poskytuje do dvou let věku
dítěte i při péči jen o jedno
dítě. Výše příspěvku
činí při péči o jedno dítě
do dvou let věku 600 Kčs, o dvě děti
do dvou let 900 Kčs a při péči o tři
a více dětí do dvou let věku 1 300
Kčs měsíčně.
V době svého zavedení v roce 1970 tato dávka
představovala cca 39 průměrné čisté
mzdy mladých žen. V roce 1982 přesto, že
byl mateřský příspěvek zvýšen
z 500 Kčs na 600 Kčs, klesla relace ke mzdě
zhruba na 35 a vzhledem k stálému růstu průměrné
mzdy reálná hodnota příspěvku
dále klesá. Příjmová situace
v rodinách se výrazně zhoršuje narozením
třetího dítěte, což je jedním
z důvodů, že rodiny považují třetí
dítě za nežádoucí. Svědčí
o tom i skutečnost, že 50 umělých přerušení
těhotenství je prováděno vdaným
matkám dvou dětí.
V zájmu zohlednění potřeb třídětných
rodin, které jsou pro příznivý populační
vývoj v ČSSR velmi důležité,
se v předloženém návrhu zákona,
kterým se mění zákon č.107/1971
Sb., o mateřském příspěvku,
navrhuje zvýšeni mateřského příspěvku
ze 600 Kčs na 800 Kčs měsíčně
v případech, kdy žena vedle dítěte,
které jí zakládá nárok na mateřský
příspěvek, pečuje ještě
o dvě další nezaopatřené děti.
K prohloubení základního účelu
dávky preferovat celodenní osobní péči
matky o dítě útlého věku se
v návrhu zákona dále navrhuje prodloužení
doby poskytování mateřského příspěvku
do tří let věku dítěte, pečuje-li
žena alespoň o jedno další nezaopatřené
dítě. Jde o nejvýznamnější
sociálně-ekonomické opatření,
které se v rámci navrhovaných opatřeni
přijímá ve prospěch rodin s malými
dětmi. S ohledem na současné ekonomické
možnosti, a to jak co do finančních nákladů,
tak i pokud jde o možnosti uvolnit větši množství
žen z pracovního procesu, se toto opatřeni
zavádí až u dětí narozených
po 31. prosinci 1987; to znamená, že k čerpání
dávky ve třetím roce věku dítěte
dojde nejdříve od 1. ledne 1990.
Zvýšení mateřského příspěvku
při péči o třetí a další
dítě se bude týkat asi 60 tis. žen a
vyžádá si náklady zhruba 150 mil. Kčs
ročně, z toho v ČSR 83 mil. Kčs a
v SSR 67 mil. Kčs.
Prodloužení poskytování mateřského
příspěvku při péči o
druhé a další dítě se bude týkat
asi 125 tis. žen ročně a v roce 1990 si vyžádá
zbytek asi 50 tis. pracujících žen (v ČSR
35 tis. a v SSR 15 tis.). Tento úbytek bude postupně
narůstat a v roce 1993 bude činit zhruba 95 tis.
(z toho 57 tis. v ČSR a 38 tis. v SSR). Prodloužení
poskytování mateřského příspěvku
si vyžádá roční náklady
zhruba 930 mil. Kčs, z toho 575 mil. v ČSR a 355
mil. v SSR.
Zvláštní část
K článku I
V bodě 1 návrhu zákona se prodlužuje
doba poskytování mateřského příspěvku
ze dvou na tři roky. V souvislosti s tím se zpřesňuji
a přehledněji vyjadřují podmínky
nároku na dávku a délku doby jejího
poskytování. Úprava se provádí
novým zněním § 2 a 3.
V § 2 odst. 1 se zachovává i nadále
nárok na mateřský příspěvek
ženám do jednoho roku věku dítěte,
pečují-li o jedno dítě. V odstavci
2 se stanoví podmínky nároku na mateřský
příspěvek do dvou nebo tři let věku
dítěte. Délka doby poskytování
je stanovena diferencovaně v závislosti na datu
narození dítěte, na něž mateřský
příspěvek bude náležet. Do tří
let věku dítěte bude mateřský
příspěvek možné poskytovat až
u děti narozených po 31. prosinci 1987. U dětí
narozených před tímto datem se ponechává
dosavadní délka poskytováni, tj. do dvou
let věku dítěte. V obou případech
musí žena kromě dítěte, na něž
ji náleží mateřský příspěvek,
pečovat ještě o další dítě
nebo děti ve věku do skončeni povinné
školní docházky nebo o dítě nebo
děti ve věku do 26 let, které se připravují
na budoucí povolání nebo jsou invalidní
a vyžaduje stálou péči. Navrhované
prodlouženi doby poskytování mateřského
příspěvku do tři let věku dítěte
se bude vztahovat i na případy, ve kterých
má žena podle dnešní úpravy nárok
na mateřský příspěvek do dvou
let věku dítěte již při péči
jen o jedno dítě.
V důsledku prodlouženi doby poskytováni mateřského
příspěvku až u děti narozených
po 31. prosinci 198? dojde k možnosti prodlouženého
čerpání této dávky nejdříve
od 1. ledna 1990. Toto sociálně ekonomické
opatření, jehož finanční přínos
v rodinách s dětmi se projeví až v roce
1990 má význam i jako populační opatření
sledující již dnes zakládání
rodin a více dětmi.
V ustanovení § 2 odst. 3 se přejímají
a soustřeďují ostatní podmínky
nároku ne mateřský příspěvek
z dosud platné právní dopravy. Jde zejména
o splnění povinnosti ženy pravidelně
se podrobovat zdravotní péči o těhotné
ženy, celodenně a řádně pečovat
o dítě, ne něž se uplatňuje nárok
na mateřský příspěvek, a dále
řádně pečovat o ostatní děti.
Do § 3 se zařazuje dosavadní vymezení
pojmu dítěte pro účely mateřského
příspěvku.
V bodech 2 a 3 návrhu zákona se v návaznosti
na předchozí provedené změny zákona
zpřesňují a formulačně upravují
texty § 4 a 5 a nově se koncipuje § 6.
Podle platné právní úpravy (§
6) výše mateřského příspěvku
je diferencována podle počtu dětí
do dvou let věku s tím, že při jednom
takovém dítěti činí příspěvek
600 Kčs, při dvou 900 Kčs a při třech
a více 1 300 Kčs. Toto řešení,
i když respektuje počet malých dětí
(do dvou let věku) v rodině, působí
velmi omezeně, protože dávka ve vyšší
částce 900 Kčs a 1 340 Kčs) se přiznává
jen v malém počtu případů nebo
jen po krátkou dobu. V § 6 odst. 1 písm. b)
návrhu zákone se proto zvyšuje mateřský
příspěvek na částku 800 Kčs
v případech, kdy žena pečuje nejméně
o tři děti, z nichž jedno jí zakládá
nárok na mateřský příspěvek.
Jde o novou úpravu výše mateřského
příspěvku, která ne rozdíl
od dosavadní úpravy zohledňuje nejenom péči
o děti do dvou let věku, nýbrž i o děti
starší.
Právní úprava § 6 se dále doplňuje
o ustanovení (odstavec 2) řešící
výši mateřského příspěvku
v případech, kdy dojde v průběhu jeho
poskytování ke změně počtu
dětí, na něž náleží,
anebo ke kterým se přihlíží při
určování jeho výše v odstavci
3 se provádí doplnění o částku
za jeden kalendářní den, která bude
náležet při stanovení mateřského
příspěvku ve výši 800 Kčs
za kalendářní měsíc.
V bodě 4 návrhu zákona se navrhuje nové
znění § 13a, které dosavadní
úpravu věcně nemění, ale pouze
zpřesňuje.
K článku II
V tomto článku se navrhuje přechodné
opatření, podle kterého změna výše
mateřského příspěvku zavedená
novou úpravou se provede u vyplácených příspěvků
ke dni účinnosti zákona bez žádosti.
K článku III
Vzhledem ke třem novelám zákona č.107/1971
Sb., o mateřském příspěvku,
se navrhuje vyhlásit ve Sbírce zákonů
úplné zněni zákona a mateřském
příspěvku.
K článku IV
Datum účinnosti zákona se navrhuje v souladu
s datem účinnosti sociálních opatřeni
schválených usnesením předsednictva
ÚV KSČ, vlády ČSSR předsednictva
ÚRO a předsednictva ÚV SSM k realizaci závěrů
XVII. sjezdu KS v sociálním zabezpečení
ze dne 8. dubna 1987.