Vycházejíc z generální linie výstavby
rozvinuté socialistické společnosti, z Hlavních
směrů hospodářského a sociálního
rozvoje Československé socialistické republiky
na léta 1986 - 1990 a výhledu na období do
roku 2000 schválených XVII. sjezdem Komunistické
strany Československa, z výsledků dosažených
v minulém období, jakož i z měnících
se vnitřních a vnějších podmínek
současného a pokračujícího
rozvoje národního hospodářství,
usneslo se Federální shromáždění
Československé socialistické republiky na
tomto zákoně:
Tento zákon stanoví základní úkoly
státního plánu rozvoje národního
hospodářství Československé
socialistické republiky na léta 1986 - 1990 (dále
jen "osmý pětiletý plán")
a rozhodující podmínky pro jeho realizaci
jako závaznou směrnici pro řídící
činnost vlády Československé socialistické
republiky, vlády České socialistické
republiky a Slovenské socialistické republiky (dále
jen "vlády republik"), ústředních
a jiných orgánů Československé
socialistické republiky a republik a pro hospodářskou
činnost orgánů středního článku
řízeni a socialistických organizaci.
Osmý pětiletý plán zabezpečuje
realizaci dlouhodobé hospodářské strategie,
založené na urychlení sociálně
ekonomického rozvoje cestou intenzifikace a zvyšování
efektivnosti společenské výroby, kvality
veškeré práce a přísné
hospodárnosti, na prohlubováni účasti
Československé socialistické republiky v
mezinárodní dělbě práce a upevňování
její obranyschopnosti.
Ke splnění základního zaměření
sociálně ekonomického rozvoje se stanoví
zvýšit vytvořený hrubý národní
důchod v roce 1990 o 18-19 % proti roku 1985 a jeho přírůstek
krýt z 92 - 95 % zvýšením společenské
produktivity práce. K tomu především:
a) urychlit vědeckotechnický pokrok na základě
účinného zapojení do realizace Komplexního
programu vědeckotechnického pokroku členských
zemí Rady vzájemné hospodářské
pomoci do roku 2000; výrazněji a rychleji zavádět
nejnovější výsledky vědeckotechnického
rozvoje do výrobní a společenské praxe
při realizaci společensky žádoucích
strukturálních změn ekonomiky, včetně
útlumu ekonomicky neefektivních výrob.
b) dále snižovat energetickou náročnost
národního hospodářství; v letech
1986 - 1990 dosáhnout poklesu spotřeby palivoenergetických
zdrojů na jednotku vytvořeného hrubého
národního důchodu průměrně
ročně o 2,9 %,
c) podstatně zlepšit hospodaření s kovovým
fondem na všech úsecích národního
hospodářství a dosáhnout během
osmé pětiletky průměrného ročního
snížení finální spotřeby
železných kovů na jednotku vytvořeného
národního důchodu o 3,5 %,
d) snížit přepravní náročnost
v průběhu realizace osmého pětiletého
plánu zhruba o 10 % a postupné komplexně
racionalizovat oběh zboží a modernizovat skladové
hospodářství,
e) dosáhnout předstihu dynamiky obratu zahraničního
obchodu před dynamikou vytvořeného národního
důchodu na základě širšího
a efektivnějšího zapojení do mezinárodní
dělby práce, především do socialistické
ekonomické integrace,
f) využívat neustále se zvyšující
kvalifikace pracujících pro zrychlení růstu
produktivity práce ve všech odvětvích
národního hospodářství a zabezpečovat
rychlejší růst produktivity práce než
průměrných mezd při důsledném
zajišťování principu zásluhovosti,
g) výrazně zlepšit vývoj a využívání
zásob,
h) podstatně zlepšit využíváni
kapacit a základních prostředků, urychlit
likvidaci zastaralých a neefektivních; výrazně
zvýšit efektivnost investic,
i) trvale zdokonalovat soustavu plánovitého řízení
národního hospodářství a prohloubit
úlohu plánu jako základního nástroje
řízení sociálně ekonomických
procesu na všech stupních; přitom účinněji
než dosud využívat hodnotových vztahů
a nástrojů.
Ke zvýšení úlohy vědeckotechnického
rozvoje jako rozhodujícího činitele intenzifikace
ekonomiky se stanoví:
a) vytvářet předpoklady pro výrazný
růst účinnosti mezinárodní
vědeckotechnické spolupráce, zejména
v úzké součinnosti se Svazem sovětských
socialistických republik a ostatními státy
socialistického společenství,
b) zkracovat lhůty řešení a realizace
výzkumných a vývojových úkolů
a zajišťovat, aby bylo dosahováno výsledků
srovnatelných se světovou úrovni a výsledky
byly urychleně uplatněny ve výrobě,
c) koncentrovat síly a prostředky vědy, výzkumu,
vývoje a výroby především na
perspektivní, efektivní a pro rozvoj národního
hospodářství rozhodující akce
a směry řešení,
d) zvýšit efektivní využívání
licencí jako významného zdroje vědeckotechnického
pokroku,
e) rozšířit a zpřísnit hodnocení
kvality výrobků v souladu s potřebami vnitřního
a zahraničního trhu, a to na základě
náročných kritérii, podložených
mezinárodním srovnáním.
Rozhodující úsilí v intenzifikačním
procesu národního hospodářství
realizovat zejména v průmyslu, kde se pro období
osmého pětiletého plánu stanoví:
a) zvýšit objem průmyslové výroby
o 15 - 18 %, z toho v České socialistické
republice o 13 - 14 % a v Slovenské socialistické
republice o 18 - 20 %, a produktivitu práce v průmyslu
o 14 - 17 %; přitom prvořadou pozornost věnovat
optimalizaci struktury výroby a jejímu efektivnímu
užití, jakož i kvalitě a technické
úrovni výrobků,
b) zvýšit objem strojírenské a elektrotechnické
výroby v souhrnu o 30 %, a to při přednostním
rozvoji elektrotechnického průmyslu,
c) zaměřit rozvoj hutnictví na intenzifikaci
výroby a zlepšováním struktury a sortimentu
hutni výroby dosáhnout lepšího využiti
kapacit a modernizace výrobní základny, a
to při postupném snižováni výroby
surového železa a oceli a při zvyšováni
jejich kvality,
d) v palivoenergetickém komplexu dbát o hospodárné
získávání a využívání
všech zdrojů paliv a energie; dále rozvíjet
jadernou energetiku a centralizované zásobování
teplem,
e) zvýšit výrobu chemického průmyslu
do roku 1990 nejméně o 13 % a jeho rozvoj zaměřit
na vyšší zhodnocování a plné
využití vstupních surovin a energií;
výrobu farmaceutického průmyslu zvýšit
nejméně o 40 %,
f) zvýšit výrobu v průmyslu zpracování
dřeva téměř o 13 % a zaměřit
se na vyšší zhodnocení dřevní
hmoty, zejména cestou jejího komplexního
využití,
g) zvýšit výrobu v lehkém průmyslu
nejméně o 12 % při zvyšování
kvality a módnosti výrobků, rozšíření
výroby zboží mimořádné
jakosti a při soustavné inovaci výrobků
spotřebního zboží,
h) zabezpečit rozvojem výroby stavebních
hmot krytí potřeb národního hospodářství
a obyvatelstva v objemu, sortimentní skladbě a vysoké
kvalitě výrobků.
Základním úkolem zemědělsko-průmyslového
komplexu je zabezpečovat a zkvalitňovat výživu
lidu při současném zvyšování
celkové míry soběstačnosti ve výrobě
potravin. K zajištění tohoto úkolu se
stanoví:
a) orientovat zemědělsko-průmyslový
komplex na zvyšováni efektivnosti a snižování
nákladovosti výroby; v odvětvích zajišťujících
výrobní prostředky pro zemědělství
a výrobu potravin zabezpečovat trvalý růst
jejich technické úrovně, vyšší
produktivnost, provozní spolehlivost a komplexnost dodávek,
b) zvýšit hrubou zemědělskou výrobu
v osmé pětiletce ve srovnáni se sedmou pětiletkou
o 6 - 7 % při zabezpečování přednostního
růstu rostlinné výroby před živočišnou,
c) důsledněji uplatňovat opatření
k ochraně půdního fondu a ke zvyšování
úrodnosti půd,
d) zabezpečit vyšší stabilitu sklizní
obilovin a dosáhnout v souhrnu za osmou pětiletku
produkce 57 až 58 mil.tun,
e) rozvíjet živočišnou výrobu v
souladu s celospolečenskými požadavky a reálnými
zdroji krmiv,
f) zvýšit v potravinářském průmyslu
do roku 1990 výrobu i dodávky do tržních
fondů o 9 - 10 %; rozšiřovat sortiment výrobků
ve všech cenových hladinách a jejich inovaci
spojovat se zlepšováním užitných
vlastností, kvality a prodloužením jejich trvanlivosti.
(1) K zajištění podmínek v lesním
hospodářství pro udrženi produkčních
a ostatních funkcí lesa se stanoví:
a) zaměřit hlavní pozornost na intenzifikaci
pěstební činnosti, na zvýšení
péče o porosty do 50 let, zesíleni prevence,
ochrany a péče o čistotu lesa a na odstraňování
škod způsobených exhalacemi, škůdci
a ostatními civilizačními vlivy,
b) výrazně zlepšit v celém národním
hospodářství hospodaření s
dřevem a vytvářet podmínky pro jeho
zvýšené využiti.
(2) Ve vodním hospodářství se stanoví:
a) zabezpečovat pro národní hospodářství
i obyvatelstvo vodu v potřebném množství
a kvalitě při důsledném prosazování
racionálního hospodaření s vodou,
b) rozšiřovat a chránit veškeré
zdroje vody a zajišťovat ochranu vod před znečištěním,
c) vytvářet předpoklady pro efektivní
rozvoj závlah, využívání vodní
energie a zvyšování ochrany před povodněmi.
K rozvoji stavební výroby se stanoví:
a) zabezpečit růst stavební výroby
dodavatelských organizací téměř
o 10 % a zvýšit její výkonnost; zvýšení
objemu stavebních prací zabezpečovat z 80
- 85 % růstem produktivity práce,
b) důsledněji přizpůsobovat stavební
kapacity stanoveným prioritám v zaměření
investiční výstavby v tuzemsku a při
vývozu včetně integračních
akcí; zajistit potřeby modernizace, rekonstrukce,
oprav a údržby základních prostředků,
zejména bytového fondu,
c) věnovat zvýšenou péči kvalitě
stavebních prací; zvyšovat technologickou disciplínu
a osobní odpovědnost za provedené práce,
využiti stavebních strojů, zařízení
a dopravních prostředků a důsledněji
využívat fond pracovní doby.
(1) Rozhodujícím úkolem dopravní soustavy
je zvýšit kvalitu, spolehlivost, bezpečnost
a hospodárnost při uspokojování přepravních
potřeb národního hospodářství
a obyvatelstva; k jeho zabezpečení se stanoví:
a) posilovat veřejnou dopravu a v jejím rámci
pak zejména železniční a vodní
dopravu v souladu s dopravní politikou v nákladní
dopravě,
b) přednostně rozvíjet elektrickou trakci
v železniční a městské hromadné
dopravě, pří současném snižováni
měrných spotřeb pohonných hmot a elektrické
energie na jednotku výkonu ve všech oborech dopravy,
především v závodové dopravě,
c) dosáhnout růstu efektivností dopravy zvýšeným
využíváním dopravních prostředků,
jejich modernizací, zkvalitněním opravárenské
činnosti, zvýšením kázně
a pořádku a rychlejším rozvíjením
progresivních přepravních systémů,
d) inovovat a modernizovat dopravní cesty, dopravní,
přepravní a manipulační prostředky,
rekonstruovat železniční tratě a stanice
při další elektrizaci tratí a jejích
vybavením automatickým zabezpečovacím
zařízením a pokračovat ve výstavbě
dálnic a rozhodujících pozemních komunikací.
(2) K rozvoji spojů se stanoví pokračovat
v rozšiřování a zkvalitňování
spojových služeb; modernizovat, rekonstruovat a rozvíjet
technickou základnu spojových sítí
a připravovat podmínky pro zaváděni
nových služeb, včetně přenosu
dat i textových informací pro potřeby řízení.
V rozvíjeni hospodářských styků
se zahraničím se stanoví:
a) zlepšovat směnné relace především
vyšším zhodnocením vynakládané
práce a efektivní vývozně dovozní
strukturou,
b) zvýšit podíl strojírenství
a oborů založených na domácí
surovinové základně v mezinárodní
dělbě práce,
c) zvyšovat devizový přinos z poskytovaných
služeb, zejména ze zahraničního cestovního
ruchu, lázeňství a dalších forem
nehmotného vývozu
d) trvale prohlubovat ve vztahu k socialistickým státům
všestranné hospodářské styky
a vědeckotechnickou spolupráci zejména s
členskými státy Rady vzájemné
hospodářské pomoci, především
se Svazem sovětských socialistických republik,
e) rozvíjet ve vztahu k nesocialistickým státům
vzájemně výhodnou směnu při
větším využívání
kooperace a spolupráce na třetích trzích;
prohlubovat hospodářskou spolupráci s rozvojovými
státy, zajišťující oboustranně
vyšší, přínos ze vzájemné
spolupráce a účast na jejich industrializaci.
V rozvoji investiční výstavby se stanoví:
a) realizovat celkový objem investiční výstavby
v souhrnu za léta 1986 - 1990 o 10 - 12 % vyšší
než v období sedmé pětiletky, při
výraznější změně struktury
ve prospěch podílu strojů a zařízení,
b) zvýšit podíl investic na efektivní
modernizaci a rekonstrukci výrobní základny
a zabezpečovat včasné uvádění
kapacit do provozu při dosažení projektovaných
parametrů; nezahajovat nepřipravené a dodavatelsky
nezajištěné akce a vytvářet podmínky
pro důsledné snižováni nadměrné
rozestavěnosti a zkracování lhůt investiční
výstavby,
c) zabezpečit hospodárné vynakládání
investic a zastavit neodůvodněný růst
rozpočtových nákladů; výrazně
urychlit obnovu opotřebených základních
prostředků na vyšší technické
úrovni a vyřazováni zastaralých strojních
základních prostředků.
(1) V rozvoji životní úrovně se stanoví:
a) důsledně spojovat další růst
životní úrovně obyvatelstva a upevňování
jeho životních jistot s výsledky, kterých
bude dosahováno v rozvoji.národního hospodářství;
hlavni směry a cesty rozvoje životní úrovně
orientovat na přednostní realizaci takových
opatření, která povedou k výraznějšímu
sepětí zájmu jednotlivých členů
společnosti s celospolečenskými zájmy,
a proto růst osobní spotřeby o 11-12 % nejtěsněji
spojovat s výsledky práce,
b) dále zdokonalovat systém důchodového
zabezpečení, pomoci společnosti rodinám
s dětmi a zabezpečení pracujících
v době nemoci v souladu s vytvářenými
ekonomickými možnostmi a s celkovým vývojem
reálných příjmů obyvatelstva,
c) všestranné zlepšovat podmínky bydlení
a vytvářet územní, technickoekonomické,
materiální a kapacitní podmínky pro
výstavbu 480 tisíc nových bytů včetně
občanské a technické vybavenosti; důsledněji
využívat stávající bytový
fond, zvyšovat rozsah a kvalitu jeho oprav a údržby
a podporovat individuální bytovou výstavbu,
d) zaměřit široce rozvinutý systém
péče o zdraví obyvatelstva zejména
na zlepšováni kvality zdravotnických služeb
včetně prevence; racionalizovat a modernizovat síť
zdravotnických zařízeni a dále ji
rozšířit.
(2) V oblasti mzdové a pracovní politiky se stanoví:
a) opírat růst příjmů obyvatelstva
o zvyšováni produktivity práce; zajišťovat
větší diferenciaci v odměňování,
b) zabezpečovat proporcionalitu mzdového vývoje
ve výrobní i nevýrobní sféře,
c) rozvíjet brigádní formy organizace práce
a odměňování,
d) zvyšovat za účasti odborových orgánů
a pracujících péči organizací
o zlepšování pracovních a životních
podmínek,pracovního prostředí, hygieny
a bezpečnosti při práci.
K zabezpečení tvorby a ochrany životního
prostředí, jakožto jedné z klíčových
otázek zvyšování životní
úrovně občanů a základního
předpokladu péče o člověka,
se stanoví:
a) vyčlenit na jmenovité ekologické akce
účelové prostředky v ob jezu minimálně
17 mld. Kčs,
b) řešit postupně problémy životního
prostředí, a to hlavně zastavením
růstu znečišťování ovzduší,
důslednou ochranou a racionálním využíváním
zdrojů podzemní a povrchové vody, zvýšenou
ochranou zemědělské a lesní půdy
a celkovým posilováním ekologické
stability krajiny,
Vláda Československé socialistické
republiky a vlády republik
a) zabezpečují ve své řídící
činnosti konkretizaci základních úkolů
stanovených tímto zákonem,
b) upřesňují úkoly stanovené
tímto zákonem a soustavně kontrolují
jejich plnění,
c) koordinují v rámci své působnosti
a podle předchozích ustanovení činnost
orgánů státní správy a orgánů
hospodářského řízení
tak, aby úkoly stanovené tímto zákonem
byly plněny optimálním způsobem a
aby bylo dosaženo nejpříznivějších
hospodářských i společenských
výsledků,
d) organizuji práce na prováděcích
(ročních) státních plánech
tak, aby se zabezpečilo splnění osmého
pětiletého plánu,
e) zabezpečuji zdokonalováni systému řízení
národního hospodářství.
(1) Orgány státní správy a orgány
hospodářského řízení
odpovídají za důslednou realizaci úkolů
stanovených tímto zákonem, za stanoveni konkrétních
úkolů a povinnosti podřízeným
orgánům a organizacím a za jejich soustavnou
kontrolu a vyhodnocování.
(2) Orgány středního článku
řízení a organizace jsou povinny aktivně
a iniciativně hledat a uplatňovat nejúčinnější
cesty, postupy a opatření při zabezpečování
svých povinností a k tomuto účelu
využívat i vstřícného plánování
a socialistického soutěženi.
(3) Všechny stupně řízení jsou
povinny provádět kontrolu plnění osmého
pětiletého plánu a vytvářet
podmínky pro jeho realizaci.
S cílem posílit vliv na urychlování
procesu intenzifikace, růstu efektivnosti a kvality se
stanoví:
a) posílit perspektivnost centrálního plánování,
zvýšit jeho vědeckou úroveň a
zabezpečit formování progresivní struktury
výroby a její intenzifikaci; přitom zajistit
soustavné propojování pětiletých
a ročních plánů,
b) vytvořit předpoklady pro účinnější
působení hodnotových vztahů, zejména
cenové soustavy, kalkulací a technickoekonomických
norem s důrazem na uplatnění náročných
podmínek zdokonalovat a důsledněji využívat
finanční a měnové nástroje,
včetně měnových kurzů a posilovat
tak optimální spojeni plánu a chozrasčotu
s cílem účinněji působit na
ekonomickou a finanční rovnováhu a měnovou
stabilitu,
c) zvyšovat účinnost práce státního
aparátu, zjednodušit a zhospodárnit jeho činnost
a snižovat administrativní náročnost
řízení,
d) vytvářet podmínky pro zvyšováni
účasti pracujících na řízená
jako základního předpokladu mobilizace pracovních
kolektivů a jejich iniciativy k dosažení záměrů
stanovených tímto zákonem.
(1) Státní rozpočty československé
federace a státní rozpočty republik vycházejí
ze základních úkolů osmého
pětiletého plánu a pětiletých
plánů republik, z rozpočtového výhledu
Československé socialistické republiky a
rozpočtových výhledů republik na lét
a 1986 - 1990, z prováděcích státních
plánů a ze zásad finanční politiky
stanovených vládou Československé
socialistické republiky. Státní rozpočty
československé federace a státní rozpočty
republik podporují záměry a úkoly
státních plánů a pomocí, finančně
ekonomických nástrojů aktivně působí
na jejich plněni a na prosazování hospodárnost.
(2) Měnový výhled Československé
socialistické republiky na léta 1986 - 1990 se zaměřuje
zejména na rychlejší prosazení intenzifikačních
faktorů růstu ekonomiky, na upevnění
vnitřní a vnější ekonomické
rovnováhy a na stabilizaci kupní síly československé
koruny.
(3) Ke konkretizaci cílů a k zabezpečení
celospolečenských záměrů finanční,
rozpočtové a měnové politiky stanoví
vláda Československé socialistické
republiky odpovídající úkoly.
(4) Všechny orány federace a republik odpovědné
za vypracování návrhů rozpočtů
usilují při jejich přípravě
a v průběhu rozpočtového hospodaření
o zpevnění úkolů uložených
podle odstavce 3.
(5) Státní rozpočty československé
federace a státní rozpočty republik jsou
v zásadě vyrovnané.
(6) K zajištění vyrovnanosti státních
rozpočtů republik se poskytují ze státního
rozpočtu federace v návaznosti na úkoly prováděcích
státních plánů Československé
socialistické republiky a v souladu se zásadou hospodárnosti
účelové a globální dotace do
státních rozpočtů republik.
(1) Vláda Československé socialistické
republiky, popřípadě vlády republik
mohou pro účely experimentálního ověřování
nových prvků plánovitého řízení
národního hospodářství a pro
účely zajištěn realizace integračních
akci stanovených osmým pětiletým plánem
povolit výjimky z ustanovení zákonů,
upravujících řízení národního
hospodářství.
(2) K zajištění náležité
kvality a efektivnosti výrobků a výkonů,
zejména ve výrobní a obdobné hospodářské
činnosti může vláda Československé
socialistické republiky na základě tohoto
zákona vydat obecně závazné právní
předpisy.
(3) K zabezpečení hospodárného využívání
vybraných materiálových a surovinových
zdrojů mohou ústřední orgány
státní správy federace na základě
tohoto zákona a zásad stanovených vládou
Československé socialistické republiky vydávat
obecně závazné právní předpisy.
Státní plán rozvoje národního
hospodářství Československé
socialistické republiky na rok 1986, stanovený na
základě zákona č. 115/1985 Sb., je
prováděcím státním plánem
k osmému pětiletému plánu.
XVII. sjezd Komunistické strany Československa v
dokumentu "Hlavni směry hospodářského
a sociálního rozvoje ČSSR na léta
1986 - 1990 a výhled do roku 2000" stanovil hlavni
úkoly hospodářské a sociální
politiky strany a vymezil politicko-ekonomické souvislosti
osmého pětiletého plánu tohoto dokumentu
vychází i předložený návrh
zákona, který plně respektuje vytyčené
náročné cíle a úkoly, jejichž
splněni je nezbytným předpokladem pro dosaženi
základních záměrů sociálně
ekonomického rozvoje do roku 2000.
Hlavni směry hospodářského a sociálního
rozvoje charakterizuji úsilí pro zabezpečení
rozhodujících cílů a úkolů,
jejichž splněním dosáhneme další
všestranný rozvoj naší socialistické
společnosti a růst životní úrovně,
takto:
"Jedinou cestou k tomu je důsledná, intenzifikace
národního hospodářství, urychlení
rozvoje vědy a techniky a zavádění
jeho výsledků do praxe, prosazovaná maximální
hospodárnosti, racionální využití
zdrojů ve všech oblastech národního
hospodářství, zvýšeni kvality
veškeré práce. Dosahovat tak vysokých
celospolečenských přínosů s
co nejnižšími náklady při trvalém
růstu společenské produktivity práce.
Realizace vytyčených cílů a úkolů
ovlivní život každého našeho občana,
a proto se musí stát záležitostí
všeho lidu. Strana vychází z toho, že
rozhodujícím činitelem při uskutečňování
našich plánů je člověk, jeho
vysoká pracovní a tvůrčí aktivita
a iniciativa, podpora všeho nového a pokrokového."
Osmá pětiletka představuje vstup do kvalitativně
nové etapy našeho hospodářského
a sociálního rozvoje s novostí a rozsahem
úkolů, které stojí před naší
společností v etapě zdokonalování
vyspělého socialismu. Především
jde o podstatné zrychlení růstu osobní
spotřeby na základě urychlení rozvoje
ekonomiky prosazením všestranné intenzifikace
a hospodárnosti, důsledným nástupem
realizace výsledků vědeckotechnického
pokroku v praxi, zásadnějšími strukturálními
změnami, širším a hlubším
zapojením do mezinárodní dělby práce,
zejména socialistické ekonomické integrace
v souladu s výsledky koordinace národohospodářských
plánů se zeměmi RVHP na léta 1986
- 1990. Urychluje se proces výrazné modernizace
výrobně technické základny, zejména
zpracovatelského průmyslu.
Zákon stanoví závazný základ
pro řídící činnost všech
státních orgánů a pro hospodářskou
činnost všech organizací v letech 1985 až
1990. V souladu s ním přijmou národní
rady zákony o pětiletých státních
plánech rozvoje národního hospodářství
republik.
Návrh zákona o osmém pětiletém
plánu vymezuje odpovědnosti a povinnosti za důslednou
realizaci závěrů XVII. sjezdu KSČ
a v hledáni příslušných cest,
postupů a opatřeni všemi orgány a organizacemi.
Koncepce a obsah návrhu zákona odpovídá
současné ekonomické situaci, poznaným
souvislostem jejího vývoje a podmínkám
jejího řešení. Návrh zákona
vychází z příslušných
ustanovení ústavního zákona o československé
federaci, zejména z jeho čl. 10 odst. 5, čl.
11 odst. 5 a čl. 36 písm. d/.
Provedení zákona o osmém pětiletém
plánu si nevyžádá relativní zvýšení
finančních nákladů. Naopak, jeho realizace
přinese zdroje potřebné pro další
rozvoj národního hospodářství.
K § 1
Tento paragraf stanoví funkci zákona o osmém
pětiletém plánu jako základ řízeni
národního hospodářství (závaznou
směrnici) v období let 1986 až 1990, a to v
souladu s čl. 1 ústavního zákona č.
14/1968 Sb., o československé federaci, ve znění
ústavního zákona. č. 125/1970 Sb.
dále rámcově vymezuje obsah zákona
jako stanovení hlavních národohospodářských
úkolů na léta 1986 až 1990 a rozhodující
podmínky pro jejich realizaci.
K § 2
Tento paragraf vytyčuje základní zaměření
osmého pětiletého plánu v souladu
s dlouhodobou sociálně. ekonomickou strategii Komunistické
strany Československa.
K § 3
K dosažení základního zaměření
sociálně ekonomického rozvoje, formulovaného
v § 2, se stanoví soubor základních
úkolů a cest, které mají všestranné
posílit socialistický stát a urychlit jeho
rozvoj. Jde jednak o úkoly, které mají přispět
k růstu tvorby národního důchodu,
jednak o úkoly k jeho efektivnímu užití,
a to při zabezpečení dynamické ekonomické
rovnováhy. Rozhodující úlohu tu mají
intenzifikační faktory, především
rozvoj vědy a techniky, zabezpečující
plynulý a proporcionální růst společenské
výroby a snižování energetické
a materiálové náročnosti národního
hospodářství.
K § 4 až 11
Zákon stanoví základní úkoly
pro rozhodující odvětví a úseky
národního hospodářství, a to
pro vědeckotechnický rozvoj (§ 4), pro průmysl
(§ 5), pro zemědělsko-průmyslový
komplex (§ 6), pro lesní a vodní hospodářství
(§ 7), pro stavební výrobu (§ 8), pro
dopravu a spoje (§ 9) a pro zahraniční obchod
(§ 10). Zvláštní pozornost se pak věnuje
rozvoji investiční výstavby (§ 11) a
jejím žádoucím směrům.
K § 12
Vzhledem k základnímu zaměření(§
2) se podrobněji rozvádí problematika životní
úrovně v podmínkách osmé pětiletky.
Především se stanoví závislost
životní úrovně obyvatelstva na výsledcích
v růstu efektivnosti společenské výroby;
růst hmotné spotřeby obyvatelstva se podmiňuje
výsledky práce v souladu s principem socialistického
odměňování podle množství,
kvality a společenského významu práce.
Další ustanovení obsahují direktivy
k rozvoji jednotlivých složek životní
úrovně.
K § 13
Zvláštní pozornost se věnuje tvorbě
a ochraně životního prostředí
jako součásti zvyšování životní
úrovně občanů. Zvýšená
péče se věnuje čistotě vod.
Sleduje se zastavení růstu znečišťováni
ovzduší emisemi (exhalacemi) a vytvoření
předpokladů k tomu, aby se v 9. pětiletce
začalo toto znečištění snižovat.
K § 14
Konkrétní rozpracování osmého
pětiletého plánu v členění
podle let a na jednotlivá odvětvi národního
hospodářství spadá do hospodářsko-orgnizátorské
funkce vlády ČSSR a vlád republik. Proto
též návrh zákona věnuje postavení
vlád v plánovacím a řídícím
procesu zvýšenou pozornost. K tomu je nutno vzít
v úvahu ještě potřebná zmocnění
pro vládu ČSSR podle § 18.
K zabezpečení realizace osmého pětiletého
plánu budou sloužit i prováděcí
/roční/ státní a hospodářské
plány, organizované vládou ČSSR vládami
republik.
K § 15
Tento paragraf stanoví povinnosti orgánům
státní správy a orgánům hospodářského
řízení při realizaci osmého
pětiletého plánu.
Hospodářské orgány a organizace musí
projevit potřebnou aktivitu a iniciativu při hledání
a využívání nejvhodnějších
cest, postupů a opatření ke splnění
jim uložených úkolů a povinností
v souladu s čl.13 Ústavy ČSSR.
K § 16
Jedním z podstatných předpokladů pro
realizaci osmého pětiletého plánu
je realizace Hlavních směrů dalšího
rozvíjení Souboru opatření ke zdokonalení
soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství, která
má výrazně přispět k naplnění
cílů sociálně ekonomického
rozvoje, prosazení intenzifikace a zvýšení
efektivnosti a kvality. Uvádějí se pouze
základní směry a články systému
řízení charakteristické pro osmou
pětiletku; kromě toho se uplatňují
další ekonomické nástroje a opatření
specifická pro jednotlivá odvětví
a obory, popřípadě používaná
a zaváděná v rámci působnosti
řídicích orgánů.
Zařazena jsou pouze opatření nesporná,
která nebudou v dohledné době překonána.
Jinak se ovšem usilovně pracuje na dalších
opatřeních v soustavě plánovitého
řízení národního hospodářství
v 8. pětiletce i na zaměření dlouhodobějších
prací ke zdokonalování systému řízení.
V neposlední řadě k nim patří
i rozšiřování účasti pracujících
na řízení a zvyšování
účinnosti řízení a plánování
národního hospodářství a jeho
přizpůsopování náročným
a měnícím se podmínkám.
K § 17
Tento paragraf zdůrazňuje prvořadou úlohu
státních rozpočtů i měnového
plánu při podpoře a zajišťování
tvorby a realizace státních plánů.
Přitom se zvýrazňuje priorita základních
úkolů osmého pětiletého plánu
a pětiletých plánů republik i pro
státní rozpočty federace a republik.
K zabezpečení celospolečenských záměrů
finanční, rozpočtové a měnové
politiky a ke konkretizaci jejich cílů se poskytuje
vládě ČSSR oprávnění
stanovit odpovídající úkoly příslušným
orgánům, a to v souladu s jejími ústavními
pravomocemi a ustanoveními dalších zákonů.
Sleduje se zásada vyrovnanosti státních rozpočtů
a v souladu s § 2 odst. 2 zákona č. 134/1970
Sb., o rozpočtových pravidlech se konkretizují
zásady a údaje, z nichž mají vycházet
vztahy ročních státních rozpočtů
federace a republik.
K § 18
Obdobně, jako v předchozích pětiletkách
se vláda ČSSR, popřípadě vlády
republik zmocňují, povolit výjimky z příslušných
ustanovení souvisejících zákonů
pro účely experimentálního ověřováni
nových prvků plánovitého řízeni
národního hospodářství. Toto
zmocnění se v praxi osvědčuje a umožňuje
v omezené míře zkoumat některé
prvky dalšího rozvíjení soustavy řízení.
Nově se doplňují ještě opatření
k realizaci integračních akcí, kde metodika
se teprve postupně vytváří. Jde o
konkrétní akce jmenovitě určené
osmým pětiletým plánem ČSSR.
Další zmocnění jako v předchozích
pětiletkách se vládě ČSSR poskytuje
k vydání obecně závazných právních
předpisů pro zajištění kvality
a efektivnosti výrobků a výkonů. Jde
o případné další úpravy,
které by postihovaly nejakostní výrobní
a jiné činnosti. Předpokládají
se zejména opatřeni ke zdokonaleni systému
řízení jakosti.
K zabezpečení hospodárného využívání
vybraných materiálových a surovinových
zdrojů mohou ústřední orgány
státní správy federace na základě
tohoto zákona a zásad stanovených vládou
ČSSR vydávat obecně závazné
právní předpisy. Obdobné zmocnění
pro ústřední orgány republik stanoví
zákony o pětiletém státním
plánu republik. Příslušnost ústředních
orgánů je dána charakterem (druhem) materiálového
nebo surovinového zdroje, respektive gestorstvím
pro příslušnou materiálovou bilanci.
K § 19 a 20
Tato ustanovení odpovídají obvyklému
postupu, kdy se zákon o pětiletém plánu
vydává až v průběhu příslušného
plánovacího období.
V Praze dne 3. července 1986
Předseda vlády ČSSR
Lubomír Štrougal
Místopředseda vlády ČSSR