Sněmovna národů
na své 5. schůzi dne 24. října 1989
po projednání zprávy místopředsedy
vlády ČSSR a předsedy Státní
komise pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj Karla Juliše a zprávy společného
zpravodaje výborů Sněmovny národů
místopředsedy Sněmovny národů
Václava Štáfka
1. konstatuje, že
- vytváření podmínek pro kvalitní
bydlení patří k základním úkolům
státní bytové politiky a považuje se
za jeden z klíčových ukazatelů životní
úrovně obyvatelstva. Péče o rozvoj
bydlení je nedělitelnou součástí
ekonomického, sociálně politického
a kulturního programu KSČ. V letech 1945-1990 bude
v ČSSR postaveno zhruba 3,7 miliónů nových
bytů, tj. 70 % ze stávajícího bytového
fondu. Jen za období 1961-1985 získala nový
byt více než polovina našich občanů,
- pro realizaci koncepce státní bytové politiky
na 8. pětiletku vláda ČSSR vyčlenila
potřebné finanční prostředky,
ale nedostatečná návaznost cenové
a technické politiky, materiálního krytí,
nedostatečné rozpracování koncepce
do konkrétních podmínek příslušných
článků řízení, její
časté změny a nedostatečná
kontrola znemožňují její plnou realizaci,
- vládě ČSSR se nepodařilo snížit
ani stabilizovat ceny v bytové výstavbě,
především snižováním nákladů;
úkoly komplexní bytové výstavby na
léta 1986 až 1988 se neplní. Očekává
se, že plán výstavby bytů v 8. pětiletce
nebude zajištěn. Neplnění úkolů
v komplexní výstavbě se projevuje jako sociálně
politický problém,
- vláda doposud nevytvořila dostatečné
podmínky zejména v oblasti technické, ekonomické
a legislativní, které by v souladu s novým
hospodářským mechanismem umožnily zkrátit
celý proces přípravy a realizace bytové
výstavby, zvýšit kvalitu a užitkové
vlastnosti bytů, jakož i zlepšit řešení
bytových souborů ve vazbě na tvorbu a ochranu
životního prostředí a zajistit efektivnost
komplexní bytové výstavby, zejména
vysokou úrovní hospodárnosti výstavby,
dostatečnou údržbou a modernizací,
- vláda ČSSR na základě zpracované
analýzy přijala soubor opatření s
cílem odstranit přetrvávající
nedostatky a zajistit rovnoměrný a plynulý
přechod do 9. pětiletky, poznatky však ukazují,
že se opatření nedaří plnit;
2. zdůrazňuje potřebu
- vytvořit celostátní dlouhodobou koncepci
bytové politiky z hlediska potřeb národního
hospodářství a současných požadavků
na moderní a kulturní bydlení a zabezpečit
její rozpracování na příslušných
úrovních,
- prosadit komplexní přístup k realizaci
bytové výstavby, občanské a technické
vybavenosti, modernizace a údržby bytového
fondu a jejich zabezpečení dodávkami ze stavebnictví
a ostatních resortů národního hospodářství;
zvýšit kapacity a výkonnost stavebnictví,
hospodárnost a efektivnost bytové výstavby,
uspokojovat potřeby ve výstavbě objektů
sociální péče a služeb, věnovat
potřebnou pozornost individuální bytové
výstavbě,
- připravit vyhovující komplexní právní
úpravu v oblasti bytové politiky, především
na úseku hospodaření s byty a nebytovými
prostory,
- zabezpečit při komplexní bytové
výstavbě plné respektování
ekologických požadavků a požadavků
ochrany zemědělského půdního
fondu, zvýšit architektonickou úroveň
sídlišť, domů a bytů, kvalitu provedení
staveb, odstranit zaostalost občanské a technické
vybavenosti sídlišť a zanedbanost domovního
a bytového fondu a za tím účelem zabezpečit
progresivní techniku,
- zajistit přípravu kvalifikovaných kádrů;
vytvořit účinný systém bytového
hospodářství a účast uživatelů
bytů na správě bytového fondu, zavést
evidenci bytů jako nezbytný podklad pro řádné
hospodaření s byty;
3. doporučuje vládě Československé
socialistické republiky využít poznatky poslanců
Sněmovny národů z poslaneckých průzkumů,
jejich podněty a připomínky z rozpravy k
urychlenému dopracování návrhu zásad
koncepce státní bytové politiky na 9. pětiletku
s výhledem do roku 2005 včetně její
realizace právními nástroji a návrh
předložit Federálnímu shromáždění
v prvním pololetí 1990,
4. ukládá poslancům Sněmovny
národů aktivně napomáhat realizaci
úkolů bytové politiky v 8. pětiletce
a při tvorbě koncepce bytové politiky na
9. pětiletku ve svém volebním obvodu.