1. dosáhnout v národním hospodářství
v průběhu 8. pětiletky celkové relativní
úspory železných kovů ve výši
2,5 mil. tun a v oblasti neželezných kovů 70
tis. tun;
2. do roku 2000 dosáhnout snížení náročnosti
tvorby národního důchodu na železné
kovy maximálně o 40-50 % ve srovnání
s rokem 1985, tj. v průměru kolem 4 % ročně
by se měl snižovat podíl materiálové
náročnosti.
K tomu, jak vypadá zajištění tohoto
státního cílového programu 03 v prvním
roce 8. pětiletky, tj. v roce 1986, můžeme
říci, že plánovaná úspora
ve výši 470 tis. tun byla překročena
o plných 86 tis. tun a bylo dosaženo celkem 556 353
tuny úspor, čímž byl stanovený
rozpis splněn na 118 %. Ve finančním vyjádření
tyto úspory představovaly hodnotu více než
2 mld. Kčs. To se muselo projevit v hospodaření
a efektivnosti našich podniků.
Na naplnění stanovených limitů se
podílely všechny zainteresované resorty i ústřední
orgány. Nemohu však na tomto našem jednání
říci, že výsledky byly všude uspokojivé.
K výraznému poklesu meziroční měrné
spotřeby železných kovů došlo pouze
u některých resortů. V oblasti úspor
neželezných kovů byl rovněž zachován
vysoký trend. V roce 1986 se mělo v celém
národním hospodářství ušetřit
13 330 tun, dosaženo bylo 15 362 tun, což ve finančním
vyjádření představovalo úsporu
600 mil. Kčs.
Je třeba konstatovat, že úspory neželezných
kovů byly překročeny jak v resortu hutnictví,
těžkého strojírenství, tak i
ve všeobecném strojírenství.
Složitější situace se v loňském
roce vytvořila v elektrotechnickém průmyslu,
kde úsilí o maximální snížení
spotřeby neželezných kovů bylo ovlivněno
poměrně značnými strukturálními
vlivy, které byly vyvolány především
zvýšeným společenským tlakem
na materiálně náročnou výrobu
kabelů a vodičů. V tomto resortu však
bylo dosaženo pozoruhodných úspor ve spotřebě
drahých kovů, což vysoce oceňujeme.
Znamenalo to, že jen ve zlatě se podařilo ušetřit
6,1 kg a pokud se týká stříbra,
potom více než 488 kg proti plánu.
Lze říci, že při zachování
těchto žádoucích trendů pro celou
8. pětiletku se podaří splnit úkoly
státního cílového programu 03 - racionalizace
spotřeby kovů, a to jak v oblasti železných,
tak i neželezných kovů.
Přes tyto dosavadní nesporné přínosy
státního cílového programu 03 se však
stále vyskytují některé problémy,
které brání jeho účinnějšímu
působení.
(Předseda Sněmovny národů J. Janík
upozorňuje s. ministra Saula na uplynutí
lhůty jeho vystoupení.)
Ukončím proto tuto část tím,
že pokud jde o státní cílový
program myslím, že jsou reálné podmínky
pro to, aby úkoly byly zabezpečeny tak, jak byly
vytyčeny pro 8. pětiletku.
A nyní k otázkám, které zde byly uvedeny.
Poslanec Habáň se ptal, zda se počítá
s rekonstrukcí kotlů na méně hodnotná
paliva. S naším uhlím, jehož kalorická
hodnota neustále klesá, máme velké
problémy, ke kterým se přidává
ještě vysoký podíl síry, který
se v tomto uhlí objevuje. Této otázce se
velmi aktivně věnujeme se s. ministrem Ehrenbergerem
a se všemi našimi spolupracovníky na ministerstvech.
Tato problematika se řeší, naše hlavní
úsilí je zaměřeno na zvládnutí
a plnění úkolů výstavby jaderných
elektráren, protože to je skutečně cesta
ekologického opatření, tam nám tyto
problémy nevznikají.
Pokud jde o kotle z ČKD Dukla, kde systémem fluidního
spalování máme dosáhnout určitého
zlepšení odsíření a do jisté
míry i spalování méně hodnotných
paliv, chtěl bych říci, že jsou kotle,
u kterých se nám to daří, ale
jsou kotle, u kterých se nám to nedaří.
Skutečností je, že režim spalování
velmi citlivě reaguje na složení uhlí,
přístup vzduchu a je velmi náročný
na údržbu. Uváděli jste zde Tatrovku,
kde jsme měli velké problémy. Mohl bych připojit
Paskov, kde už problémy byly zčásti
vyřešeny, v Bohumíně nastupujeme do
celého automatizovaného řízení
kotle a myslím, že v této etapě se práce
dokončují, nebo se už spouštějí.
Tímto způsobem řešíme uvedené
problémy.
Pokud jde o zabezpečení kotlů, již při
přípravě 8. pětiletky byly do našich
dlouhodobých dohod o spolupráci s ostatními
zeměmi v rámci socialistického společenství
zahrnuty dodávky z Maďarska, Polska, Rumunska atd.
Pokud se týká převodových skříní
z Plzně, byly s nimi problémy. Olej tekl kolem hřídelí
v dělících rovinách. Tyto problémy
byly vyřešeny konstrukční úpravou.
Převodovek je tam hodně a postupně se vyměňují.
Nebyly to jediné problémy, byly to i problémy
v prvním převodovém stupni, kde praskala
kola, ale i tam došlo ke změně výrobní
technologie. Dnes, podle mého názoru, je mezi investorem
a dodavatelem, v tomto případě Škodovkou
nebo Vítkovicemi, uzavřena dohoda, vypracován
harmonogram, jak se převodovky budou postupně opravovat
a vyměňovat.
Dále zde byla přednesena otázka týkající
se sociálního zařízení ve Škodovce.
Vážený soudruhu poslanče, musím
říci, že máš v plném rozsahu
pravdu, ale musím zde také zcela otevřeně
říci, že první odpovědnost za
úroveň sociálního zařízení,
za pracovní podmínky je na hospodářském
vedení ve Škodovce, ať se to soudruhům
líbí nebo nelíbí.
Mohl bych vám říci, že nemám
investice, ty, které jsem měl, jsem rozdělil.
V resortu hutnictví a těžkého strojírenství
jsme při přípravě 10. pléna
dělali podrobnou analýzu stavu základních
fondů. Nejvyšší opotřebení
základních fondů je v mém resortu,
takže bych se na to mohl vymlouvat. Nechci se ale na to vůbec
vymlouvat, tuto záležitost si osobně projednám
se škodováky, poněvadž nejsem přesvědčen
o tom, soudruhu poslanče, že kdyby vedení ve
Škodovce pracovalo angažovaně, že by v investiční
politice šlo o tyto prostředky. O ně určitě
nejde. Je ale potřeba, aby se soudruzi nad touto
záležitostí skutečně zamysleli.
Kdyby bylo více času, řekl bych vám,
jaké jsou technicko-hospodářské ukazatele
v jednotlivých našich výrobních podnicích,
a to třeba jen ze vztahu výroby zboží
k hodnotě základních fondů. Ve Škodovce
se za poslední tři léta zaktivizovalo za
800 miliónů základních fondů.
Nejedná se jenom o Škodovku v Plzni, ale o celou VHJ.
A v rámci těchto 800 mil. Kčs se už
leccos dá udělat. l se soudruhem Mevaldem jsem mnohokrát
tyto otázky projednával. Před nedávnem
jsme rozhodli, že tam uděláme aspoň
pořádnou kuchyni a jídelnu. Skutečně
je to chyba našich hospodářských pracovníků,
ministerstvo. nevyjímaje. Říkáme,
že z celkových investic by 15 až 20 % mělo
jít do oblasti sociální politiky. Pak se
diví, že nemají lidi, že tam nechtějí
učni, že tam je zvláštní nálada
a nikdo nechce jít pracovat třeba do Škodovky
na strojírenskou výrobu. Ačkoliv jsem Škodováky
trochu pohaněl, mají tam skutečně
kvalifikované pracovníky, řemeslo přechází
z generace na generaci a je velká chyba, že nedokážeme
tyto elementární záležitosti také
dát do pořádku, aby se konsolidovaly poměry.
Beru si za svůj úkol věc se soudruhy ve Škodovce
projednat.
Předseda SN J. Janík: Ďakujem súdruhovi
ministrovi Saulovi za jeho vystúpenie a za odpoveď
na otázky poslancov. Pýtam sa poslanca Habáňa,
či súhlasí s odpoveďou. (Poslanec
F. Habáň: Áno.) Ďakujem, teraz sa
pýtam poslanca Humla, či súhlasí s
odpoveďou na jeho otázku. (Poslanec A. Huml: Ano.)
Ďakujem.
Prosím teraz ministra Ehrenbergera, aby odpovedal na otázku
predloženú súdruhom poslancom Riškom.
Ministr paliv a energetiky ČSSR V. Ehrenberger:
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, budu
velice stručný. Vzpomínaný článek,
o kterém hovořil soudruh poslanec Riško, byl
skutečně zveřejněn 8. 5. t. r. v Pravdě.
Soudruh poslanec Kožík mi ho zde pro případ
dal k dispozici.
Chci k tomu říci toto: v článku
se píše o práci sovětských specialistů,
kteří pracují na našich atomových
elektrárnách a jsou tam také vzpomínáni.
Chyba je ta, že ti, kteří jsou tam vzpomínáni,
jako např. vedoucí sovětských specialistů
Malkov, se ke třem částem tohoto článku
nehlásí a distancuje od něho, a jednou
z těch částí jsou právě
údaje o odchylkách, které v článku
jsou. Já jsem se soudruhem Malkovem i s radou Monachovem
hovořil. Sovětským soudruhům to samozřejmě
není příjemné, protože se to
dává do "jakoby nedobrého vztahu mezi
československými a sovětskými odborníky".
Můj názor je, že to není dobrý
příklad "glásnosti" že věci,
které jsou odborné, se mají řešit
mezi odbornou veřejností a na odborné půdě
a nedávat je takto do novin.
Co je ovšem nejhorší, a o to také poslanci
Riškovi šlo, je to, že toho zneužily rakouské
sdělovací prostředky, k nimž se již
přidružily některé jiné, které
velice urážlivým způsobem hovoří
o našich atomových elektrárnách. Např.
jsou tam obrázky, kde je namalována rozpadající
se elektrárna, ze které vytéká radioaktivní
odpad. Je to vulgární, není to nic exaktního
nebo technického, ale samozřejmě Rakušan,
který nemá patřičné znalosti,
je touto situací desinformován. Mimo jiné
nejsou to články na třetí straně,
ale pravidelně vždy na prvních stránkách.
Chtěl bych také ještě říci
něco ke změnám a dodatkům. Zcela přirozeně
- jestliže stavíme atomovou elektrárnu jedenáct
let bylo by velkou chybou, kdybychom nedělali změny
a dodatky. Změny a dodatky se dělají
na celém světě, jsou zcela přirozené
a dodatky, které my děláme, nemají
principiální charakter ani pokud se týče
bezpečnosti, ani celé funkční činnosti
atomové elektrárny. Např. jestliže tam
jsou třeba dlaždičky a dohodne se, že
tam bude litý beton, je to změna. Takové
změny skutečně jsou a jsou projednávány
s generálním projektantem - což jsme my - s
generálním dodavatelem technologie - to jsou organizace
soudruha ministra Saula - se stavebnictvím a samozřejmě
také se sovětskými odborníky. Chci
zcela otevřeně říci, že v žádném
případě se nestalo, že bychom se se
sovětskými odborníky nedohodli. Tyto práce
považuji za velice prospěšné a potřebné
a nadále v nich budeme postupovat. Jestliže se dnes
něco zjistí, bylo by chybou nedávat to do
atomové elektrárny, která má existovat
minimálně třicet let. Dělá
se to - znovu to opakuji - na celém světě.
Při této příležitosti bych chtěl
ještě říci, že Rakušanům
jsou někdy naše elektrárny proti mysli. Jednak
často hovoří o bezpečnosti našich
jaderných elektráren, ale ve velice obecné
poloze, a potom také samozřejmě o rozmístění
atomových elektráren kolem hranic.
Minulý rok jsem byl na pozvání vlády
v Rakousku a jednal jsem s vicekancléřem, je o tom
písemný záznam, kde rakouská strana
akceptovala můj výklad, že pro nás
jiná cesta než výstavbou jaderných elektráren
řešit palivoenergetický komplex uplatněním
jádra není. Dělají to mnohé
země a v daleko větší míře,
jako Bavorsko, Francie atd. Dále je tam také konstatováno,
že Československo dělá maximum pro zvyšování
bezpečnosti. Takže já jsem dost udiven, že
na jedné straně se takovýto dokument přijme,
a aniž by se kolem toho oficiálně diskutovalo,
spustí se takováto kampaň.
Zdůrazňuji, že naše ministerstvo a jeho
organizace věnují a budou věnovat
maximální pozornost bezpečnosti. Je to naše
velká odpovědnost. Také si samozřejmě
necháme říci kritická slova. Naši
atomovou elektrárnu navštívil hlavní
inspektor USA, inspektoři z Mezinárodní atomové
agentury jsou takříkajíc denními hosty
atomové elektrárny. Vždy jim říkám
- jestli máte něco konkrétního, laskavě
to řekněte, my určitě provedeme opatření
nebo vám vysvětlíme, proč takovýmto
způsobem problematiku řešíme. Nic takového
se nestalo. O tom, že nebylo cílem vysvětlit
záležitost, svědčí i to, že
hlavní inspektor jaderných elektráren u
soudruha Obziny ing. Beránek, zkušený pracovník,
v té době byl ve Vídni. Velvyslanec okamžitě
uspořádal tiskovou konferenci, kde tento odborník
velice exaktně věci vysvětlil, ovsem to už
tato odpověď byla uvedena na druhé stránce
jako snaha o výmluvy československé strany.
Myslím, že to je z rakouské strany nesprávné.
My jsme se také dohodli, jaká opatření
z. naší strany přes sdělovací
prostředky uděláme, aby se věci daly
na správnou míru.
Předseda SN J. Janík: Ďakujem za zodpovedaní
otázky. Súhlasí súdruh Riško
s odpoveďou? (Poslanec J. Riško: Áno.)
Prosím podpredsedu vlády Československej
socialistickej republiky a predsedu Štátnej komisie
pre vedeckotechnický a investičný rozvoj
súdruha Obzinu o odpoveď na otázku poslankyne
Ivaničovej a zároveň, keď uzná
za potrebné, o záverečné slovo k tomuto
bodu nášho programu.
Místopředseda vlády ČSSR a předseda
SKVTRI J. Obzina: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, doporučuji, abych mohl spojit závěrečné
slovo a odpověď na otázku poslankyně
Ivaničové.
Chtěl bych říci, že jak příprava,
tak i dnešní jednání potvrdily objektivní
význam i oprávněnost projednávaného
tématu, kterému věnují jak naše
vládní, tak i zákonodárné
sbory pozornost. Chci zdůraznit hlavně tu skutečnost,
že se zde jasně objasnily příčiny,
proč během sedmnácti let máme pouze
dílčí a nikoliv zásadní výsledky
a úspěchy. Podstata spočívá
v tom, zda přistoupíme k řešení
komplexně, národohospodářsky, nebo
- jako až dosud - jen po jednotlivých etapách,
či po jednotlivých výrobních odvětvích.
Pokud jde o kritické připomínky v rozpravě,
chtěl bych říci, že je bereme pouze
jako podnět, protože Státní komise projedná
veškeré kritické připomínky přednesené
ve všech výborech, které máme k dispozici
a dáme na ně odpověď.
K otázce soudružky poslankyně Ivaničové
bych chtěl říci, pokud jde o zkvalitnění
řízení a kontroly toto: Doporučujeme,
aby počínaje osmou pětiletkou byly konstruovány
státní plány technického rozvoje na
základě prognóz a dlouhodobých výhledů,
které jsou schvalovány ústředním
výborem KSČ a sjezdem strany.
Pokud jde o státní plán technického
rozvoje, doporučujeme, aby byly sjednoceny všechny
druhy dosavadních státních programů
pokud to půjde - v jedinou kategorii státního
programu tak, aby nevznikaly ony rozdílné přístupy
k řešení úkolů ve státních
programech nebo mimo státní program.
Počínaje rokem 1988 chceme ověřit
- a od deváté pětiletky chceme zavést,
nebo lépe řečeno zrušit roční
prováděcí plány technického
rozvoje a místo nich vést pouze bilanční
přehledy ve čtyřech až pěti ukazatelích.
Jsem toho názoru, že tato skutečnost podstatně
zkrátí veškerou administrativu, že nám
umožní a zvýrazní větší
kontrolu. Základem této veškeré činnosti,
pokud jde o hospodářské plány, které
jsou v pravomoci resortů a ministerstev, ať již
národních či federálních, je
otázka stanovení jasných technicko-ekonomických
parametrů.
Dnes mohu prohlásit, že po jednání 7.
května ve vládě, vláda tuto zásadu
přijala. Nebude provedena žádná úprava
platová, ani jiné otázky spojené se
sociálními problémy jednotlivých výzkumných
pracovišť do té doby, pokud ústavy a výzkumná
pracoviště nebudou pracovat podle přesně
stanovených technicko-ekonomických parametrů.
Jejich mzdové a sociální úpravy jsou
vázány na tyto skutečnosti.
K práci se státními cílovými
programy. Proč je nelze řešit z jednoho centra.
Prostě z toho důvodu, že část
vědeckovýzkumná přísluší
naší Státní komisi a část
investiční přísluší Státní
plánovací komisi s tím, že my odpovídáme
za výzkumné řešení a oni odpovídají
za realizaci.
Chtěl bych v závěru říci, že
shrnutí poznatků jak z jednání výborů,
tak i z poslaneckých průzkumů - podle mého
názoru - je, až na otázku kontroly dobré.
Je dobře a plně zahrnuto v návrhu usnesení
Sněmovny národů.
Proto jsem toho názoru, že není třeba
na další otázky v závěrečném
slově reagovat. Chci ubezpečit Sněmovnu národů,
že závěry a úkoly které vyplývají
z tohoto jednání pro Státní komisi
a příslušné vládní orgány,
budou projednány a zabezpečeny. Děkuji za
pozornost.
Předseda SN J. Janík: Ďakujem súdruhovi
Obzinovi za odpoveď na otázku a záverečné
slovo. Súdružka poslankyňa Ivaničová
súhlasí s odpoveďou? (Poslankyně
H. Ivaničová: Áno.) Ďakujem.
Súdružky a súdruhovia poslanci, o slovo sa
ešte prihlásil spoločný spravodajca
výborov Snemovne národov poslanec Křenek.
Udeľujem mu slovo.
Společný zpravodaj výborů Sněmovny
národů poslanec D. Křenek: Soudružky
a soudruzi, celá příprava schůze Sněmovny
národů i dnešní jednání
potvrdilo, že ve společnosti je dobré politické
klima pro snižování energetické a materiálové
náročnosti národního hospodářství.
Dlouhodobá politická a agitační práce
i opatření po hospodářské linii
v hospodaření s palivy a energii vytvořila
příznivou situaci, takže pracovníci
všech kategorií si již běžně
všímají a posuzují různé
projevy hospodaření s energií a také
aktivně vyhledávají zdroje úspor a
ty realizují.
Proto se ve velkém množství projevuje řada
návrhů a opatření i konkrétní
činy, které vedou k úsporám. Politické
výzvy a akce Revolučního odborového
hnutí, pokud jsou dovedeny až na jednotlivé
závody, na pracoviště, aktivizují pozornost
i tvůrčí návrhy vedoucí k úsporám
ve všech oblastech spotřeby paliv a energie.
Také programy Československé vědeckotechnické
společnosti aktivizují techniky a přední
pracovníky k spojení sil a znalostí, k
zajištění řady konkrétních
tematických úkolů.
Je třeba dobře využít vytvořené
podmínky k dalšímu rozvoji pracovní
iniciativy a aktivity, při plnění náročných
úkolů ve snižování spotřeby
všech druhů energií a materiálů
v 8. pětiletce.
S uspokojením bereme na vědomí ujištění
zástupce vlády, že náměty, doporučení
a poznatky z dnešního jednání i z práce
výborů, využije Státní komise
pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj i vláda Československé socialistické
republiky ve své další činnosti v souladu
se závěry XVII. sjezdu KSČ, 4. i 5. pléna
ústředního výboru KSČ.
Zároveň předpokládáme, že
Sněmovna národů se bude k plnění
přijatých usnesení vracet v průběhu
tohoto volebního období.
Předseda SN J. Janík: Ďakujem spoločnému
spravodajcovi výborov poslancovi Křenkovi.
Teraz prosím predsedu návrhovej komisie, podpredsedu
Snemovne národov súdruha Štáfka, aby
informoval o návrhu uznesenia.
Místopředseda SN V. Štáfek: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, návrhová komise vám předložila
písemný návrh usnesení. K návrhu
nedošly žádné věcné připomínky,
pouze takové, které nemění obsah.
Jsou vzaty v úvahu při formulaci jeho konečného
znění.
Komise proto doporučuje předložený návrh
usnesení schválit. Zvýrazňuje přitom,
že jednání výborů, zejména
poznatky z poslaneckých průzkumů přinesly
celou řadu podnětů, které však
nemohou být součástí tohoto usnesení.
Z tohoto důvodu se doporučuje, aby je vláda
využila ve své práci. Souhrnné závěrečné
zprávy z průzkumů budou dány vládě
ČSSR k dispozici.
Předseda SN J. Janík: Ďakujem predsedovi
návrhovej komisie súdruhovi Štáfkovi.
Má ešte niekto otázku alebo pripomienku k návrhu
uznesenia? (Nemá.) Nemá.
V súčasnej dobe sa v zasadacej sieni nachádza
63 poslancov zvolených v Českej socialistickej republike
a 68 poslancov zvolených ve Slovenskej socialistickej republike.
Budeme preto o návrhu uznesenia hlasovať tak, ako
ho predložila návrhová komisia.
Kto súhlasí s návrhom uznesenia, nech
zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto
Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, konštatujem,
že Snemovňa národov schválila návrh
uznesenia jednomyseľne.
Vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci, na záver mi dovoľte vysloviť
názor, že naše rokovanie potvrdilo potrebu prerokovať
vytýčenú tému, že splnilo svoje
poslanie.
Uznesenie, ktoré sme dnes prijali, treba každodenne
uvádzať do praktického života. Bude úlohou
nás všetkých starať sa aj o jeho dôslednú
kontrolu.
Dovoľte mi poďakovať všetkým výborom
snemovne, poslancom, funkcionárom a pracovníkom
ÚV KSČ, členom vlády ČSSR,
osobitne podpredsedovi súdruhovi Obzinovi, ministrom súdruhovi
Ehrenbergerovi a súdruhovi Saulovi a ich spolupracovníkom
i Federálnemu štatistickému úradu za
podklady pre poslancov, ďalej pracovníkom organizácií,
v ktorých sa uskutočnili poslanecké prieskumy,
za záujem a porozumenie pre prácu poslancov
v príprave na túto schôdzu.
Ďakujem všetkým za účasť a
prajem veľa úspechov v ďalšej práci.
Končím 3. schôdzu Snemovne národov.
(Potlesk.)