Ministryně-předsedkyně VLK ČSFR K. Kořínková: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové poslanci, já bych chtěla uvést na pravou míru některé informace, které se týkají fondů Národní fronty. Rozpočet orgánů Národní fronty i jejího ústředního výboru, tedy bývalé federální Národní fronty i Národních front republikových, je součástí rozpočtu buď federace, nebo národních republik. V rámci tohoto rozpočtu Národní fronty (dnešních sdružení společenských organizací) byly prováděny dotace společenským organizacím a politickým stranám. Komunistické straně Československa pouze do roku 1971. Od roku 1971 zmíněnou rámcovou dohodou mezi stranou a federálním ministerstvem financí mimo rozpočet Národní fronty šly přímo dotace, o kterých jsem hovořila a které jsou podchyceny a zdokladovány, do rozpočtu KSČ ze státního rozpočtu, tedy přímo z financí z příslušné kapitoly.
Nelze zpochybňovat, že prostředky, o kterých
jsme hovořili, nebyly zdokladovány a neodpovídaly
záměru, o který vám jde. Spíše
jde o to, že jsme třeba některé věci
špatně jmenovali v původních návrzích
a informacích. Avšak ve zprávě i ve
zhodnocení je to zcela správné a odpovídá
to pravidlům hry pro poskytování dotací
ze státního rozpočtu jednotlivým politickým
stranám.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji ministryni Kořínkové. Ptám
se pana Kučery, zda k tomu chce něco dodat.
Poslanec SL P. Kučera: Jsou dvě možnosti. Buď záležitost výzvy veřejnosti, týkající se hladovějících skrečujeme, nebudeme se k tomu vyjadřovat, neboť, tak jak zde zaznělo, vlastně bychom zavazovali vládu.
Domnívám se, že by se to možná dalo udělat i formulací, protože situace může být poměrně dramatická v několika dnech. Federální shromáždění se už nesejde a možná, že za den, dva, by toto plénum se k této záležitosti rádo vyjádřilo, aby ji pomohlo řešit a nebude k tomu příležitost, protože víme, že lidé, kteří se k hladovce rozhodli, jsou odhodlaní v této záležitosti pokračovat.
My se domníváme, že je možné, aby
jim z naší strany byla poskytnuta určitá
morální opora, abychom jim umožnili čestné
východisko ze situace s tím, že hladovka by
mohla být ukončena. Pochopitelně to záleží
na vás, na plénu, jak se k této záležitosti
vyjádříte.
Poslanec SL J. Pospíšil: Domnívám
se, že formulace by měla být utvořena
tak, abychom vydali vyhlášení pouze parlamentu
a vláda, která nám několikrát
řekla, že se nemusí cítit zavázána,
pokud to neodpovídá právnímu podkladu,
usnesením parlamentu, tak si vydá své vlastní
prohlášení. Vždyť vláda k
tomu musí dřív nebo později také
zaujmout nějaké stanovisko.
Předsedající předseda SL J.
Bartončík: Děkuji. Hlásí
se poslanec Stome.
Poslanec SN K. Stome: Vážení, obdržel jsem usnesení Federálního shromáždění nikoliv z tisku, ale z toho, co šlo nahoru, tedy na vládu a co se stalo součástí archivu, a tam je zase ten bod o Národní frontě České a Slovenské republiky. Schází tam tedy jen bod o Národní frontě, resp. právním nástupci ČSSR. Taková je současná situace.
Jinak k tomu, co bylo řečeno před tím,
museli bychom zřejmě teď přijmout nějaký
zákon, aby se vláda na něj mohla "zavěsit".
To je asi všechno.
Předsedající předseda SL J. Bartončík: Děkuji panu poslanci Stomemu. Obávám se, že není v našich silách teď přijímat nějaké zákony ...
Má ještě někdo připomínku?
Pan poslanec Langoš.
Místopředseda SL J. Langoš: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, mám len takýto kraťúčký návrh, ktorým by sme pokračovali "v upratovaní".
Hneď po otvorení 27. spoločnej schôdze bol porušený zákon Federálneho zhromaždenia tým, že vystúpil bez súhlasu, alebo bez hlasovania snemovní generálny prokurátor Českej republiky JUDr. Rychetský.
Navrhujem, aby sa na jeho vystúpenie pozeralo tak, akoby
neodoznelo na spoločnej schôdzi snemovní a
aby sa text jeho vystúpenia nedostal do záznamu
z tejto spoločnej schôdze.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji, to je připomínka trochu v jiné
souvislosti. Prosím ještě pana Kučeru.
Poslanec SL P. Kučera: Ještě jednou, než se půjdu posadit. Je možné tedy vypustit pasáž druhou. Přečtu tedy upravený text.
Je třeba se však Federálního shromáždění
nejprve dotázat, zda se v záležitosti hladovějících
exponovat, či nikoliv.
Předsedající předseda SL J. Bartončík: Nezbývá tedy nic jiného, než zjistit názor hlasováním. Pokládám tedy otázku, zda se máme k problematice držících hladovku vyjádřit, či nikoliv.
Kdo tedy souhlasí, abychom se vyjádřili k otázce držících hladovku zde na Václavském náměstí? Jinými slovy, kdo souhlasí s tím, aby příslušná pasáž byla součástí návrhu obecně, nechť zvedne ruku.
Nejprve tedy Sněmovna národů.
Kdo souhlasí, abychom oslovili hladovějící? (Hlasuje se.) (Šedesát.) Konstatuji, že z devadesáti čtyř poslanců jich šedesát hlasuje pro. Sněmovna národů tedy souhlasí.
Prosím nyní poslance Sněmovny lidu.
Kdo souhlasí, abychom oslovili hladovějící, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) (Devadesát čtyři.) Při účasti jedno sto dvaceti osmi poslanců je devadesát čtyři pro.
Obě sněmovny se souhlasně vyjádřily
v tom smyslu, že máme oslovit protestující
na Václavském náměstí. Prosím
pana Kučeru, aby pokračoval.
Poslanec SL P. Kučera: Děkuji. Přečetl bych text výzvy v upravené podobě.
Federální vláda k dnešnímu dni, tj. k 9. 5. 1990, předložila prostřednictvím Výboru lidové kontroly dílčí výsledek šetření ve věci nemovitého majetku a výrobních prostředků politických stran.
Federální shromáždění ji svým usnesením zavazuje k dalšímu šetření ve věci týkající se majetku movitého a finančních prostředků, jakož i ke kontrole provedených majetkových převodů od 17. 11. 1989.
Poslanci Federálního shromáždění vyjadřují plné porozumění pro zájem Nezávislého sdružení revolucionářů od Svatého Václava ve věci majetku KSČ a ostatních politických stran.
Vzhledem k přijatým opatřením Federálního
shromáždění a federální
vlády vyjadřují poslanci přesvědčení,
že příslušníci Nezávislého
sdružení revolucionářů od Svatého
Václava by hladovku v současné době
mohli ukončit.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
S faktickou poznámkou chce vystoupit pan poslanec Šilhán.
Poslanec SL V. Šilhán: Pane předsedo,
vážení kolegové, myslím, že
po výčtu věcí, o kterých hovořil
kolega Kučera, je možno uzavřít asi
takto: Federální shromáždění
se domnívá, že důvody, pro které
tato skupina občanů, aniž bych je jmenoval,
jsou odpovědně řešeny vládou
republiky s tím, že se naše Federální
shromáždění ztotožňuje.
Ale postrádám výzvu v tom smyslu, že
se Federální shromáždění
domnívá, že není důvodu právě
v tyto dny narůstající volební agitace
přistupovat k těmto metodám, a já
si odvážím říci, volebního
boje. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL J.
Bartončík: Hlásil se ještě
poslanec Šabata a poslanec Benda.
Poslanec SL J. Šabata: Chtěl jsem říci
totéž.
Poslanec SL V. Benda: Chtěl jsem říci
v podstatě totéž, ale podpořit to fakticky.
Mluvil jsem s těmi lidmi během odpoledne, přijela
další skupina hladovějících z
Ostravy a chystají se z Mariánských lázní.
To už zdaleka není jenom ta to skupina. Musí
to být adresováno všem, kteří
drží hladovku.
(Faktická připomínka: Vážené
Federální shromáždění,
skutečnost, že vláda není povinna řídit
se usnesením Federálního shromáždění
ukazuje, že jedině stanovení příslušného
zákona může vést k dosažení
deklarovaných cílů, to jest k přešetření
činnosti KSČ a zjištění stavu
jejich financí. Pan poslanec Mikule je ochoten se svým
kolektivem na tomto zákonu začít ihned pracovat.
Navrhuji představenstvu, aby nechalo hlasovat o přerušení
jednání.
Předsedající předseda SL J.
Bartončík: Byl zde předložen
návrh. Budeme hlasovat o návrhu, který zde
zazněl na přerušení jednání
za účelem přípravy příslušného
právního podkladu. Hlásí se pan profesor
Jičínský.
Místopředseda FS Z. Jičínský:
Nemohu mluvit za poslance Mikuleho a jeho kolegy z ústavně
právního výboru. Osobně si myslím,
že to není reálné, aby se v tak krátké
době připravila zákonná osnova, kterou
by tento parlament stihl ještě přijmout. Přece
nemůžeme legislativní pravidla, která
zde existují, takovým způsobem porušovat.
Návrh zákona musí projednat vláda,
zejména když jde o návrh zákona, který
je určen vládě, musí to projednat
národní rady. Jsem si vědom zvláštnosti
situace, ale možné je jenom to, co možné
je. Můžeme přijmout politickou výzvu
k těm, co se dali touto cestou, kterou já osobně
nepovažuji za vhodnou a správnou. Jsem pro to, abychom
přijali ono stanovisko s určitým dovětkem,
které formuloval poslanec Šilhán a tím
by věc pro nás měla skončit. Nemůžeme
se zákonodárstvím zacházet tak neseriózním
způsobem. To možné není. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL J.
Bartončík: Děkuji profesoru Jičínskému.
Je třeba upozornit také na skutečnost, že
od národních rad by stanovisko k tomuto návrhu
nebylo vůbec získatelné, protože ty
ukončily svoji činnost a rovněž příslušné
reakce z vlády by znamenaly, že bychom se museli sejít
ještě jednou. Obávám se, že hned
zítra by se vláda asi těžko tímto
návrhem zabývala.
(Hlas z pléna: Chci upozornit, že obě sněmovny
už rozhodly hlasováním o tom, aby bylo přijato
provolání.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Sněmovny rozhodly v tom smyslu, zda se máme
nebo nemáme obracet na účastníky demonstrace
na Václavském náměstí. Ptám
se pana Kučery, jestli je připravený opravený
text. Prosím, pan poslanec Soldát.
Poslanec SL M. Soldát: Navrhoval bych využít
přestávky, která tu vznikla, aby nás
poslanec Stome seznámil s výsledkem dohodovacího
řízení.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Já bych s tímto návrhem nesouhlasil,
protože už tak se nám prolínají
jednotlivé body jednání a pomalu ztrácím
přehled o tom, co vlastně řídím.
(Faktická připomínka: Dnes nám bylo
vysvětleno, že vláda se necítí
vázána naším usnesením z doby
před dvěma měsíci, což nám
mohla říci. Bohužel, já jsem to nevěděl,
omlouvám se. Pan místopředseda tady prohlásil,
že vláda nese plnou politickou odpovědnost.
Myslím, že můžeme vydat prohlášení
dost obecné a vláda, ať si nese politickou
odpovědnost.)
(Hlas z pléna: Pan podpredseda vlády povedal, že
žiadame od neho, aby inicioval to všetko zákonom.
On tiež povedal, že zákon my môžeme
prijať a veľmi sa divím, že tu veliká
snaha zo strany parlamentu nie je, aby tento zákon sa nejaký
vôbec vytvoril, alebo prijal. Tak buďme féroví
a nesvalujme na vládu to, čo nechceme sami robiť.)
(Hlas z pléna: My si ten brambor přehazujeme mezi
parlamentem a vládou. Máme tady ještě
jednu instituci, které by se to možná mohlo
naservírovat - co kdyby se to řešilo opatřením
generálního prokurátora? Mám za to,
že taková možnost zde existuje.)
Předsedající předseda SL J.
Bartončík: Pan Kučera předloží
poslední variantu návrhu.
Poslanec SL P. Kučera: Třetí
varianta výzvy: "Federální vláda
k dnešnímu dni, tj. k 9. květnu 1990, předložila
prostřednictvím Výboru lidové kontroly
dílčí výsledek šetření
ve věci nemovitého majetku a výrobních
prostředků politických stran. Federální
shromáždění svým usnesením
zavazuje k dalšímu šetření věcí,
týkajících se majetku movitého a finančních
prostředků, jakož i ke kontrole provedených
majetkových převodů od 17. listopadu 1989.
Poslanci se s řešením otázek majetku
politických stran a hnutí zabývají
od února t. r. a věří, že důvody,
které vedly některé občany k zahájení
hladovky, jsou odpovědně vládou řešeny."
Tam máme dvakrát "řešeny",
takže se omlouvám za stylizaci. "Používáme
této příležitosti k tomu, abychom se
obrátili na občany republiky s výzvou, aby
chránili všechny etické a občanské
hodnoty a zdrželi se dramatických kroků v době
narůstajícího volebního zápasu."
Předsedající předseda SL J.
Bartončík: Slyšeli jste upravený
návrh. Máte k němu někdo připomínku?
Prosím, pan poslanec Benda.
Poslanec SL V. Benda: Vážené
Federální shromáždění,
domnívám se, že hlavním smyslem tohoto
prohlášení je, aby ti lidé ukončili
hladovku a příslušná věta tam
vypadla. Měla by se tam zařadit výzva, že
se domníváme, že by měli hladovku ukončit.
Poslanec SL P. Kučera: To znamená,
že bychom to mohli dát na konec. Máme to zde
zahrnuto ve větě, ve které se domníváme,
že kroky, které občany vedly k zahájení
hladovky, fakticky pominuly. Implicitně to tam tedy je.
Můžeme to ovšem explicitně vyjádřit
v poslední větě: "Používáme
této příležitosti k tomu, abychom se
obrátili na občany republiky s výzvou, aby
chránili všechny etické a občanské
hodnoty a zdrželi se všech dramatických kroků."
Potom by následovala příslušná
věta.
Poslanec SL V. Benda: Domnívám se,
že bychom neměli být vůči nim
agresívní. Mělo by to být zařazeno
v předchozí větě, že důvody,
které k hladovce vedly, pominuly, že by měli
hladovku ukončit. Potom teprve závěrečnou
větu, která se týká všech jiných
i dramatických kroků. Aby hladovka nebyla brána
jako kritizovaný nebo nevhodný krok. Chceme dosáhnout
toho, aby ji opravdu ukončili. Je třeba to formulovat
proto rozumně a přijatelně.
Poslanec SN K. Stome: Vážení přítomní,
dikce jejich rezoluce, respektive prohlášení,
zejména akcentuje neinformovanost. Říkají,
že se nic neděje a že všichni o tom mlčí.
Z toho bychom také mohli vycházet. Důvody,
které je vedly k hladovce, byly vedeny domněnkou,
že se opravdu nic nedělá. Nyní z toho,
co jsme dostali od vlády, zjišťujeme, že
se dělá, ale pouze oni o tom nevědí.
Snad i tím, že to od března neleželo,
by se dalo argumentovat, že důvody v podstatě
pominuly opatřením, které vláda provedla,
i bez přijetí příslušného
předpisu, že se na tom pokračuje.
Předsedající předseda SL J.
Bartončík: Děkuji. Prosím,
kdo má další poznámku? Poslanec Kužílek.
Poslanec SL O. Kužílek: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně poslankyně, vážení kolegové poslanci, domnívám se, že se nám stále opakuje ta věc, že se to, co je podstatné, nevyjevuje. Inspirovala mě k tomu ta formulace, aby se "zdrželi všech dramatických věcí". Jsem divadelní režisér, zabývám se profesionálně věcmi, které jsou dramatické, a vím, co slovo "dramatické" znamená. Neznamená, že se děje něco nepříjemného, něco stresujícího, ale znamená to, že se děje něco, co vyjevuje podstatu. To je samotný obsah slova "dramatický". Vyjevování pak bývá třeba otřesné. Ale podstata je, že se to vyjevuje. To mě inspirovalo k tomu, že jsem si uvědomil, že podstatou je, že jsme přijali výzvu, ať už jsme k ní měli nebo neměli nějaké právo, aby se uklidnilo to společenské napětí, které plyne z toho, že jedna strana v předvolebním boji má neúměrně velké prostředky. To je přímo to, z čeho plyne společenské napětí, které nyní narůstá i těmi hladovkami. To je to, před čím stojíme.
Zjistili jsme, že už nemáme šanci to řešit legislativně. Nevím sám přesně, co s tím udělat, ale mám jeden návrh. Když se nemůžeme obrátit s výzvou na vládu, když se možná nemůžeme obrátit na generální prokuraturu, když to sami nemůžeme udělat, jestli se nemůžeme obrátit na toho, o koho v samé podstatě jde, tedy na tu stranu, která má tento nadmíru velký majetek ve chvíli předvolebního boje.
Jestli nemůžeme, nikoli závazně, ale prostě společensky, partnersky, se obrátit na KSČ, vyzvat ji, jestli by se nemohla do několika dnů veřejně vyjádřit před celou společností k tomu, jak tento svůj skutečně velký majetek - jak jsme dnes slyšeli - vždy několikanásobný oproti jiným stranám, využije v předvolebním boji. Tímto bychom dosáhli společenské regulace. Všichni by viděli, jak se rozhodla a jestli rozhodnutí dodržuje.
Uvažte, prosím, tento můj návrh požádat
KSČ, která svým velkým majetkem, ze
kterého možná v tuto chvíli sama nemá
radost, věcně vyvolává společenské
napětí, aby se sama vyjádřila k
tomu, jak se svým majetkem naloží.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji. Slovo má pan Mohorita.
Poslanec SL V. Mohorita: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, nechtěl jsem právě proto, o čem zde hovořil můj předřečník, vystupovat k otázkám majetku KSČ, protože jsme sami na mimořádném sjezdu KSČ 20. a 21. prosince loňského roku sdělili celé společnosti, že v hospodaření KSČ byl nepořádek, že jsme si toho vědomi a že jsme si vědomi toho, že je potřebné uvést celé hospodaření strany na pravou míru, uvést do souladu s platnými zákonnými normami, vypořádat se i s některými negativy z minulosti.
Reagovali jsme na to tak, že od prosince loňského roku nové vedení KSČ, které bylo zvoleno 21. 12. na mimořádném sjezdu, okamžitě začalo všechny otázky majetku strany řešit. Tedy především při vyrovnávání vztahů s československým státem, především v otázkách majetku, který byl v trvalém užívání strany.
Rovněž tak i při projednávání
na společné schůzi, kdy jsem vystupoval a
navrhl, aby vznikla komise, jsem tak činil s přesvědčením,
že je skutečně potřebné našim
spoluobčanům a celé veřejnosti dát
jasně najevo, jak na tom naše strana s majetkem je,
aniž bychom cokoli zatajovali. V souvislosti s tím
jsme přijali závěry, které byly na
jednání vlády po iniciativě Federálního
shromáždění - tedy usnesení,
které zde bylo vzpomínáno - a prověrku
Výboru lidové kontroly. Myslím, že i
paní ministryně může potvrdit, že
jsme vyšli ve všem vstříc a že prakticky
dnes - kromě mezinárodního účtu,
o kterém jsme hovořili dnes v usnesení -
není nic, o čem by Výbor lidové kontroly
nevěděl, a co by bylo možno zneužít
či využít, aniž by se na to, ať už
v předvolební, nebo v povolební kampani,
přišlo, to znamená, že - i zde to několikrát
dnes zaznělo - majetek KSČ - dá se říci
- je svým způsobem pod kontrolou, tedy je pod drobnohledem
a vidí se, kolik a kde se dá či nedá
využít.