Poslanec SN M. Kovář: Promiňte,
tisk 406, kde jsem se zmínil, že klub VPN, jehož
jsem členem, zavazuje poslance, aby v případě
hlasovali proti. Prosím vás pěkně,
to nebyl Klub. Já se tím omlouvám panu poslanci
Kučerákovi jako vedoucímu Klubu, ale byl
to pan poslanec Zelenay, který mě k tomuto ...
Předsedající předseda SL J.
Bartončík: S faktickou poznámkou vystoupí
opět pan poslanec Zelenay.
Poslanec SN R. Zelenay: Vážený
pán predsedajúci, dámy a páni, je
smutné, že včera som bol zle zacitovaný,
dnes som bol obvinený z niečeho, na čo mám
právo, a teraz sa interpretuje niečo, čo
bolo úplne inak, pretože súkromný rozhovor
dvoch poslancov o tom, aký majú na to názor,
a povedanie svojho názoru, že nie som celkom o tom
presvedčaný, že asi budem hlasovať proti
a že ako bude hlasovať môj kolega - podľa
mňa nie je rozhodujúce. Je to rozhovor dvoch rovnocenných
poslancov. Odvolávať sa na tento rozhovor a na základe
neho interpretovať, že klub rozhodol, pritom klub nezasadal,
podľa mňa je zmätkové. Ďakujem.
Předsedající předseda SL J. Bartončík: Děkuji poslanci Zelenayovi. Jsem rád, že dobrá nálada v parlamentě je i v této pokročilé době.
Chce ještě někdo vstoupit do rozpravy? (Nikdo se nehlásil.) Jsem tedy rád, že mohu rozpravu ukončit. Ptám se, zda chtějí vystoupit ještě zpravodajové. (Nechtěli.) Nechtějí.
Přestože jsme ukončili rozpravu, nemůžeme přistoupit k hlasování, protože Sněmovna národů není stále usnášení schopná. Znovu prosím pracovníky Kanceláře Federálního shromáždění, aby všechny poslance vyzvali k nástupu do jednací síně.
Takže mohu oznámit radostnou zprávu, že ve Sněmovně lidu je přítomen 131 poslanec, 57 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice a 48 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice. Sněmovny jsou schopné se usnášet.
Víte, že k přijetí ústavního zákona je třeba souhlasu třípětinové většiny poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice, třípětinové většiny poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice, jakož i souhlasu třípětinové většiny poslanců Sněmovny lidu.
Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji. (Jedno sto čtrnáct.) Jedno sto čtrnáct.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování?
Bohužel musím konstatovat, že Sněmovna
lidu návrh nepřijala, protože pro hlasovalo
pouze 114 poslanců, zatímco požadovaný
počet je 117. Hlásí se poslanec Benda.
Poslanec SL V. Benda: Pane předsedající,
paní poslankyně, páni poslanci, vzhledem
k těmto okolnostem a vzhledem k tomu, čeho jsme
byli svědky minule, že opakovaně špatně
fungovala elektronika, navrhuji, aby se hlasování
ještě jednou zopakovalo s tím, že se fyzicky
přepočtou hlasy pro. Zatím to nikdy nesouhlasilo,
aby součet, který dává elektronika,
odpovídal součtu hlasů, jak je spočítají
skrutátoři. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL J. Bartončík: Souhlasíte s tímto návrhem? (Souhlas.) Žádám zpravodaje, aby se posadili na svá místa. Prosím, aby komise přerušila své jednání a dostavila se k hlasování.
Budeme tedy opakovat vzhledem ke vzniklým nejasnostem hlasování o přijetí návrhu ústavního zákona ve Sněmovně lidu. Ve Sněmovně lidu je přítomno 140 poslanců. Prosím sčitatele hlasů, aby perfektně sečetli všechny hlasy.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) (Jedno sto osmnáct.) Jedno sto osmnáct.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet dva.) Dvacet dva. Návrh byl schválen. (Potlesk.)
Prosím nyní o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené ve Slovenské republice.
Kdo je pro, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) (Dvacet čtyři.) Dvacet čtyři.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet tři.) Dvacet tři.
Konstatuji, že poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice návrh neschválili.
Budou nyní hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice.
Kdo z poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice souhlasí, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) (Čtyřicet osm.) Čtyřicet osm.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Sedm.) Sedm.
Poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice návrh zákona schválili. (Potlesk.)
Vzhledem k tomu, že ve slovenské části
nebyl zákon schválen, Sněmovna národů
zákon nepřijala. Máme zde tedy opět
situaci nesouhlasného stanoviska sněmoven, a proto
nezbývá než přerušit jednání
a zahájit dohodovací řízení.
Žádám, abyste setrvali na svých místech
do té doby, než připravíme dohodovací
komisi.
Předsedající předseda SL J. Bartončík: Vážené kolegyně a vážení kolegové, na základě upozornění a s odvoláním na § 26 jednacího řádu v případě, že nedojde k souhlasnému usnesení sněmoven máme tři možnosti. Jedna je dát věc k novému projednání, nebo dát věc k projednání výborům, obávám se, že takovou možnost nemáme, nebo není reálná, protože bychom museli přerušit jednání a musely by být zahájeny schůze výborů. Nebo máme možnost provést dohodovací řízení. Pro pořádek, dříve než nechám hlasovat o složení dohodovací komise, nechám hlasovat o tom zda vůbec dohodovací řízení podstoupíme, či nikoli.
Prosím sčitatele hlasů, aby se dostavili
na svá místa. Prosím, faktická připomínka.
(Hlas ze sálu: Ještě je jedna možnost,
rozpustit parlament až potom.)
Předsedající předseda SL J. Bartončík: Jsou tedy prakticky dvě možnosti. Buď vrátit věc k novému projednání a nebo dohodovací řízení. V prvém případě budeme hlasovat o tom, kdo je pro vrácení věci k novému projednání, což by vylučovalo dohodovací řízení. To znamená, že by se tento parlament už touto věcí nezabýval.
Ptám se tedy, kdo je pro vrácení věci k novému projednání ze Sněmovny lidu, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Ze 117 přítomných poslanců Sněmovny lidu je pouze 47 pro vrácení k novému projednání. To znamená, že návrh ve Sněmovně lidu neprošel.
Budeme hlasovat ve Sněmovně národů. Ptám se poslanců Sněmovny národů, kdo souhlasí s tím, aby věc byla vrácena k novému projednání, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) (Třicet osm.) Třicet osm. Ani Sněmovna národů tento návrh nepřijala. Znamená to tedy, že nám zbývá jediná cesta, to je dohodovací řízení.
Ze Sněmovny národů jde o tyto poslance: Jaroslav Kos, Jozef Olej, Jozef Dvorský, Karol Stome, Marián Poslúch, Jan Šolc, Jozef Kučerák, Jiřina Bočková, Josef Lux a Jaroslav Lentvorský.
Ptám se poslanců Sněmovny národů.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem? (Hlasuje se.) To je většina.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Sedm.) Sedm.
Komise byla ve Sněmovně národů zvolena.
Ve Sněmovně lidu jsou navrženi následující poslanci: Jiří Medřický, Karel Löbl, Zdeněk Masopust, Jaromír Gebas, Michael Kocáb, Zdeněk Křivský, Július Minka, Konstantin Viktorín, Václav Benda a Miroslav Bartoš.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu s těmito navrženými souhlasí, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) To je většina.
Kdo je proti? (Jeden.) Jeden.
Kdo se zdržel hlasování? (Dva.) Dva.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 310, SN
č. 320)
Máme zvolenou dohodovací komisi. Komise se sejde
okamžitě v místnosti č. 026. Vyhlašuji
přestávku na 15 minut.
(Schůze přerušena v 18.15 hodin.)
(Schůze opět zahájena v 19.57 hodin.)
Předsedající předseda SL J.
Bartončík: Vážení přátelé,
budeme pokračovat v přerušeném jednání
a vzhledem k tomu, že dohodovací výbor se pod
vedením poslance Stomeho nachází stále
ještě uprostřed tvůrčího
úsilí, provedeme opět takovou malou "kličku"
v programu a vrátili bychom se k dříve přerušenému
bodu, a to je
Požádal bych pana poslance Kučeru, aby nás
seznámil s výsledky jednání komise
a současně bychom diskutovali o navržených
opatřeních, případně se vyjadřovali
hlasováním.
Poslanec SL P. Kučera: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jednali jsme v komisi rozšířené o zástupce Klubů všech politických stran a došli jsme k názoru, že by vlastně Federální shromáždění mělo k té otázce, týkající se majetku, v široce pojaté diskusi, přijmout tři usnesení.
První usnesení týkající se majetku politických stran, politických hnutí a společenských organizací tak, jak jsem návrh přednášel. Šlo by tam o doplnění jednoho bodu, který reaguje na vytvořenou situaci v souvislosti s výzvou ČKD, hladovkou u Sv. Václava atd.
Znamená to, že bychom do návrhu usnesení ve věci majetku politických stran, politických hnutí a společenských organizací zařadili bod, kdy by Federální shromáždění vyzvalo federální vládu k vydání předpisu, který by zabránil majetkovým převodům a transakcím nad rámec přiměřeného řádného hospodaření v KSČ. To reaguje na vzniklou situaci a do jisté míry předurčuje dvě následující usnesení, která se opět odvolávají na toto základní usnesení Federálního shromáždění.
Co se týká výzvy odborových svazů,
Konfederace politických vězňů a Hnutí
za občanskou svobodu, kterou zde četl poslanec Malý,
jsou tam v podstatě položeny nebo formulovány
tři žádosti. Myslím si, že by se
k tomuto mělo přijmout usnesení. Požádám
nyní poslance Malého, aby ho přečetl.
Poslanec SL M. Malý: Komise určená pro přípravu návrhu usnesení předkládá tento návrh usnesení Federálního shromáždění k výzvě odborových svazů ČKD Energetika, ČKD Polovodiče, ČKD Slévárny, Praga, Konfederace politických vězňů a Hnutí za občanskou svobodu.
1. Federální shromáždění se plně ztotožňuje, v souladu s výzvou odborového svazu ČKD ze dne 3. 5. 1990, s tím, aby byla úplně a jednoznačně vyřešena otázka majetku KSČ. V rámci toho navrhuje vládě, aby přijala opatření bránící majetkovým převodům a transakcím nad rámec přiměřeného řádného hospodaření.
K majetku KSČ, jakož i k majetku dalších politických stran, organizací a hnutí přijalo Federální shromáždění usnesení č. 147 ze dne 14. 3. 1990. Na úkolu pracují orgány federální vlády, které dnešního dne informovaly Federální shromáždění o dosavadních výsledcích činnosti VLK v této věci.
2. Požadavky na Federální shromáždění a federální vládu, aby do 9. 5. 1990 ustavily parlamentní komisi, která by prošetřovala činnost KSČ od jejího vzniku dodnes.
Federální shromáždění konstatuje: V současné době existují komise, a to historická a vojenská, vládní komise vedená prof. Menclem pro období let 1968 až po současnost, dále komise pro analýzu finančních vztahů mezi rozpočtem čs. federace republik a politickými stranami, které se otázkou KSČ zabývají.
Navíc vytvoření parlamentní komise brání skutečnosti, že by Federální shromáždění nemohlo provést ani kontrolu její činnosti, neboť dnešní schůzí činnost Federálního shromáždění končí.
K požadavku, aby Federální shromáždění a KSČ znovu zvážily vhodnost kandidátky KSČ v červnových volbách konstatujeme, že Federální shromáždění a KSČ respektují zákon o politických stranách a volební zákon o volbách do Federálního shromáždění a národních rad, vzešlý z usnesení tohoto rekonstruovaného Federálního shromáždění.
Komise Federálnímu shromáždění
navrhuje, aby přijalo přednesený návrh
usnesení k výzvě odborových svazů
ČKD, Konfederace politických vězňů
a Hnutí za občanskou svobodu a vyjádřilo
svůj souhlas hlasováním.
Předsedající předseda SL J. Bartončík: Děkuji a poprosím pana poslance Malého, aby tady zůstal k dispozici.
Doporučil bych, abychom k tomuto bodu ihned zahájili
rozpravu. Máte nějaké připomínky
nebo pozměňovací návrhy k předloženému
návrhu na usnesení? Paní Moltašová.
Místopředsedkyně SL J. Moltašová:
Pane předsedající, paní poslankyně,
páni poslanci, už jsme dnes projednali dvě
zprávy na tomto zasedání a jejich materiál
nám byl předložen v písemné podobě,
včetně návrhu na usnesení. U této
poslední zprávy, která se týká
analýzy finančních vztahů politických
stran a politických hnutí, jsme nedostali písemně
ani zprávu, ani návrh na usnesení. Myslím,
že diskutovat k usnesení tak, jak jsme ho pouze vyslechli,
je dost těžké. Za svou osobu bych poprosila,
jestli by usnesení v té poslední konečné
verzi mohlo být přečteno ještě
jednou. Nevím, jestli to četl pan Kučera
nebo pan Malý.
Poslanec SL P. Kučera: Já jsem návrh usnesení již četl a přečtu jej ještě jednou i s bodem, který to rozšiřuje.
Návrh usnesení Federálního shromáždění ve věci majetku politických stran, hnutí a společenských organizací. Federální shromáždění ČSFR bere na vědomí zprávu komise FS pro majetkové vypořádání politických stran a politických hnutí. Vyzývá federální vládu k vydání předpisu, který by zabránil majetkovým převodům a transakcím nad rámec přiměřeného řádného hospodaření KSČ.
Žádá federální vládu:
a) došetřit majetkové poměry politických stran v souladu se závěry výše uvedené zprávy,
b) provést evidenci movitého majetku kromě DKP, tj. drobné kancelářské potřeby,
c) zjistit výši, způsob nabytí a pohyb finančních prostředků politických stran se zaměřením na výdaje ze státního rozpočtu,
d) objasnit podstatu mezinárodního účtu KSČ, jeho výšku a způsoby použití, včetně všech mezinárodních finančních transakcí prováděných KSČ mimo tento účet,
e) zjistit výši takzvaných nepřímých dotací ze státního rozpočtu a z účtu hospodářských a společenských organizací.
f) rozšířit zadání na inventarizaci
majetku politických hnutí a společenských
organizací v souladu s usnesením Federálního
shromáždění ze 14. března t.
r.
Předsedající předseda SL J. Bartončík: Děkuji. Teď jste slyšeli doslovný text navrhovaného usnesení. Ptám se, zda má někdo k tomuto textu, který přečetl pan Kučera, nějaké připomínky?
Faktická poznámka: Vážený pane
předsedající, vážené kolegyně
a kolegové, jsme už všichni obrovsky unaveni.
Kolegyně Moltašová tady o tom hovořila.
Doporučuji, aby toto bylo namnožené, než
budeme hlasovat. Děkuji.).
Poslanec SN J. Mikule: Řeknu to neformálně, ve zkrácené podobě. Mám před sebou usnesení 147, které jsme schválili 14. března. To, co tady bylo předneseno, mně připadá, že se to zčásti překrývá s usnesením ze 14. března a není mi vůbec jasné, co se usnesením 147 má stát a co je s ním zamýšleno.
Druhá věc: podle mého názoru nelze
vládě ukládat nebo doporučovat, aby
prováděla takováto opatření,
jako je omezení dispozice majetkem nějaké
právnické osoby, jakou politická strana je,
jestliže pro to vláda nemá oporu v zákoně.
Já o žádném takovém zákonu
nevím. Právě usnesením 147 byla vláda
vyzvána před dvěma měsíci,
aby iniciovala takovýto zákon a návrh předložila
Federálnímu shromáždění,
a to se nestalo. Jsme pořád v bludné m kruhu,
hrajeme si na stejném písku a vůbec nepostupujeme
kupředu.
Předsedající předseda SL J.
Bartončík: Děkuji. Hovořit
bude místopředseda vlády pan Čarnogurský.
Místopředseda vlády ČSFR J.
Čarnogurský: Ja sa teraz meritórne
nevyjadrujem k návrhu uznesenia, len som chcel upozorniť,
že bod c) a d) nie je obdobie, za ktoré by sa pohyb
mal zisťovať. Ak by sa mal zisťovať v roku
1948, tak je to na dvä päťročnice.
Poslanec SL P. Kučera: Myslím, že to vyplývá ze zadání, protože se na to odvoláváme a museli bychom to revidovat opravdu, protože v původním zadání je od 1. 1. 1948 do současnosti. Je mně velice líto, protože jsem si vědom, že sledovat pohyb movitého majetku asi za toto období by bylo nad lidské síly. Proto se bude postupovat tím způsobem, že movitý majetek bude evidován v situaci k 17. 11. 1989.
Zjistit výši, způsob nabytí a pohyb
finančních prostředků politických
stran se zaměřením na výdaje ze státního
rozpočtu - tam s určitou znalostí věcí
tvrdím, že se to samozřejmě provádět
do roku 1948 zpětně, protože tak, jak mně
bylo vysvětleno experty federálního ministerstva
financí, údaje ze státního rozpočtu
čitelné a pro tento účel strukturované
jsou až od počátku 70. let. Do té doby
se nedá ve státním rozpočtu rozkrýt
částky, které byly určeny pro financování
činnosti politických stran.
Místopředseda vlády ČSFR Ján
Čarnogurský: Potom je treba upresniť návrh
uznesenia.
Poslanec SL P. Kučera: Říkali jsme od začátku, opakuje se to tady, v projevu pana dr. Mikuleho se na to naráželo, že v původním usnesení z března tohoto roku bylo poměrně jasně definováno období, o které se jedná, i šíře záběru. To znamená, že se jedná o inventarizaci a následné odebrání neoprávněně nabytého majetku politických stran, politických hnutí a společenských organizací od 1. 1. 1948 do současnosti. To znamená, že bude-li potřeba, můžeme to samozřejmě opět specifikovat, vymezit. Ale domníval jsem se, že je to dáno odvoláním se na usnesení z března t. r.
K poznámce pana dr. Mikuleho. Uznávám, že
se usnesení překrývají, ale z diskuse
vyplynulo, že původní rozsah resp. záběr
šetření, nebyl dodržen, vláda jej
z důvodů objektivních, které zde byly
vysvětleny, a myslím, akceptovány, zúžila.
Je třeba jej opět rozšířit. Proto
se to také opakuje.