Pondělí 7. května 1990

Záverom by som chcel povedať ešte jednu poznámku: je to celkom zvláštne, keď, pokiaľ ide o názor právneho štátu, hovorí tu poslanec tej politickej strany, ktorá tento právny štát do 17. 11. 1989 zatiaľ nedokázala vybudovať. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Valkovi. Ptám se, chce ještě někdo z poslanců vystoupit v rozpravě? Poslanec Stome.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec K. Stome: Vážení přítomní, nechci hovořit jako zpravodaj, ale jsem nucen využít práva mluvit jako poslanec.

Pokud existují strany, které zavazují své členy určitým způsobem jednat, tak nezbývá než přijmout předlohu a nebo v příslušném zákoně upravit činnost politických hnutí a politických stran, aby takto své členy zavazovat nemohli, to je otázka číslo 1.

Za druhé se musí podívat na to, jestli máme požadavek, aby organizovanost prokuratuře představovala pokrytí organizovanosti obyvatelstva, aby v tomto případě došlo k určitému souladu. Pokud takovýto požadavek máme, musíme mít určité metody. Nechci hovořit o organizovanosti jako o důvodu. Chci říci to, že domnívat se, že této společnosti prospěje protahování (oddalování) toho, aby prokuratura se mohla stát zárukou občanských institucí v tomto státě, je názor, který se ze současné praxe a z let nedávno minulých nezdá být potvrzen a nezdá se tedy být názorem, který by nás mohl dovést k tomu, abychom mohli tuto prokuraturu určitým způsobem odzbrojovat.

Pokud zde bylo něco řečeno o třech generálních prokurátorech, odpovídá to přesně zákonu. Jsou tři generální prokurátoři, kteří odpovídají ve svém resortu za stav činnosti prokuratury a na tom se nedá nic změnit, neboť taková je zákonná úprava.

Předsedající místopředseda FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Stomemu, dodatečně se písemně přihlásil poslanec Dymáček. Uděluji mu slovo.

Poslanec SL M. Dymáček: Pane předsedající, dámy a pánové. Chtěl bych říci několik poznámek o mýtech, které převládaly ohledně československého právního řádu v minulosti. Když někteří lidé mluvili o tom, že je potřeba dodržovat československý právní řád resp. ústavu, v podstatě tím mínili, že je potřeba respektovat úlohu jisté politické strany. Tato úprava v ústavě čl. 4 ovšem byla obklopena i ustanoveními jinými. Bylo tam například řečeno v jiném článku, že veškerá moc v našem státě patří pracujícímu lidu, který ji vykonává prostřednictvím zastupitelských sborů. Bylo tam i ustanovení o rovnosti všech občanů.

Pokud se vykládal československý právní řád v celé své integritě nikoliv tak, že z něho vzal článek 4, který se bezbřeze rozšiřoval, tak v této integritě ustanovení článku 4 v podstatě znamenalo jen jakési deklarativní prohlášení. Československo navíc bylo vázáno řadou mezinárodních závazků, zejména po 23. 3. 1976 se součástí čs. právního řádu staly oba dva pakty o lidských právech, a to v postavení, které v podstatě vytvářelo normotvorný charakter. Byl tedy protiprávní veškerý výklad ustanovení trestního zákona o podvracení, o pobuřování a pod., který dovolil stíhání občanů za jejich politický názor, za to že se chtěli sdružovat a pod. Chci říci, bylo to protiprávní už tehdy: to není nějaký výklad ex post, už tehdy činnost řady vyšetřovatelů, řady prokurátorů, řady soudců lze hodnotit jako činnosti protiprávní, jako činnost, která zakládá zneužívání pravomoci veřejného činitele apod.

Jde nyní o to, jestli v nových podmínkách máme postupovat tím způsobem, že budeme požadovat tuto trestně právní odpovědnost po těchto osobách, i po těch, které jednaly s přesvědčením, že jednají podle československého právního řádu, nebo jestli tyto záležitosti z minulosti budeme řešit vhodnějším způsobem.

Osobně se přimlouvám za druhou možnost, to znamená, že postupovat bychom měli civilizovaně, měli by však ti lidé, kteří tuto činnost vykonávali i ti, co je podporovali pochopit, že lidé, kteří tyto praktiky provozovali, na svých místech zůstat nemohou.

Jiná otázka je, že právní předpisy a právní postupy, které budou tyto otázky řešit, by měly být udělány co nejcivilizovanějším způsobem. Očekával jsem proto od poslance Kmetě, že v tomto smyslu dá nějaké konkrétní návrhy, když se mu nelíbí to, co je zde navrhováno. Jinak samozřejmě opět právní řád bude platit v celé své integritě a osoby, které by byly podle navrhovaného zákona o prokuratuře postiženy objektivně nespravedlivě, mají možnost s tím podle československého právního řádu něco dělat.

Přimlouvám se za poznámku poslance Kose, aby tam nebyly jen politické strany, ale i politické hnutí.

Předsedající místopředseda FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Dymáčkovi. Písemně se ještě přihlásil poslanec Mandler. Dávám mu slovo.

Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedající, dámy a pánové poslanci, mám jen stručnou poznámku. Zde byla srovnávána normalizace v roce 1970 s oněmi akty, které projednáváme letos na jaře i dnes. Nemyslím, že by takové srovnání bylo úplně nekorektní. To, co např. je třeba provést v prokuratuře, je nepochybně svého druhu normalizace, protože stav, který byl, je z našeho hlediska silně nenormální.

Je také úplně v pořádku, jestliže nejen my, ale i příslušníci strany, která se o tento nenormální stav v minulosti přičinila, se nyní odvoláváme na mezinárodní závazky a naše povinnosti z toho vyplývající.

Jenom jedno se mi na tom srovnání nezdá: jako kdybychom my dnes byli vůbec schopni dělat věci souměřitelné s tím, co se dálo v roce 1970. Tehdy, na základě intervence cizí mocnosti, tady nastoupilo úplné převrácení celé společnosti, naprosto nezákonné. Když se nyní tváříme, jako že nevíme oč jde - že nevíme oč šlo tehdy, pak je to přinejmenším velice neupřímné. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Mandlerovi. Ptám se, jestli si ještě někdo z poslanců přeje vystoupit? Poslanec Honner.

Poslanec SL K. Honner: Vážený pán predseda, vážené Federálne zhromaždenie, po vypočutí všetkých príspevkov, komentárov i odôvodnení návrhu zákona mi to nedá, aby som i ja ako poslanec za OF a za volebný obvod 181 Žilina sa k tomuto problému nevyjadril.

Zákon o prokuratúre sme vo volebnom obvode prerokúvali a môžem s plnou zodpovednosťou prehlásiť za svojich voličov, že sa s ním v plnej miere stotožnili. Súhlasím s návrhom tak, ako ho odôvodnil pán prokurátor Böhm. Plná pravda je tiež to, čo povedal poslanec Mandler. Nie je korektné zrovnávať starý normalizačný proces, ktorý priviedol celú našu spoločnosť do súčasnej nezávideniahodnej situácie, s tým, čo sa nežná revolúcia snaží uviesť na správnu mieru. Naša loď nežnej revolúcie pláva v búrlivých vodách a my potrebujeme na hladinu naliať olej, ktorý by zmiernil vlny, ktoré môžu nežnú revolúciu zmiesť do hlbín mora. Nech sa nikto zo starých totalitných síl nehnevá, že i naša spoločnosť sa snaží zaviesť právny systém, hľadá spôsoby, ako dosiahnuť toho, aby sa stal nezvratným proces, ktorý započali naši študenti 17. novembra v uplynulom roku.

Předsedající místopředseda FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Honnerovi. Chce ještě někdo vystoupit v rozpravě? (Ne.) Není tomu tak O slovo požádal generální prokurátor ČR pan Rychetský. Doporučuji, abychom mu udělili slovo. Nejsou námitky? (Námitky nebyly.) Nejsou.

Generální prokurátor ČR P. Rychetský: Vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, chtěl bych vám poděkovat, že jste mi umožnili zde vystoupit, protože se domnívám, že je třeba v jisté míře objasnit motivy předložené novely. Novelu zákona o prokuratuře, kterou máte dnes projednat, v první podobě zpracovala Česká generální prokuratura. Jedno z ustanovení, které zde vyvolalo diskusi, v původním návrhu nebylo. Jde o ustanovení o inkompabilitě, to znamená neslučitelnosti práce prokurátora nebo vyšetřovatele prokuratury s členstvím v politické straně. Druhé ustanovení, ustanovení § 40 a u výjimečné, dočasné a přechodné možnosti okamžitého skončení pracovního poměru s prokurátorem a vyšetřovatelem prokuratury z důvodu ztráty důvěry pro minulá léta v původním návrhu bylo a prosadil jsem ho tam já spolu s federálním generálním prokurátorem JUDr. T. Böhmem.

Dovolte mi, abych vás alespoň stručně seznámil s tím, jaká je skutečnost na prokuratuře. Dosavadní platný zákon o prokuratuře umožňuje vyvodit jakékoliv kárné důsledky včetně skončení pracovního poměru pouze pro skutečnosti, které nastaly nejdéle před jedním kalendářním rokem ode dne, kdy se to prokuratura dozví, a v případě skutečností zjištěných již v prokurátorské prověrce do dvou let. Fakticky to znamená, že celé období od roku 1948 do roku 1988, období, o kterém dnes není pochyb (vidíme i ze spisů, že docházelo k hrubému porušování práva, že prokuratura byla hlavním nástrojem, který byl používán k represi, ke kriminalizaci občanských práv a postihu občanů), nám platná právní úprava vůbec neumožňuje postihnout. Jsme naprosto bezmocní.

Přesto bych vám chtěl říci, co jsem já udělal v České republice. Do funkce jsem byl jmenován 8. ledna t. r. ve 4 hodiny odpoledne. 9. ledna v 8 hodin ráno jsem z osmi krajských prokurátorů v České republice odvolal sedm. K dnešnímu dni jsem provedl 227 změn na české prokuratuře, přičemž v ČR je zhruba 85 okresů, z toho 53 okresních prokurátorů odešlo z funkce. Z osmi krajských prokurátorů dnes není ve funkci ani jeden, ačkoliv u jednoho mne to mrzí, že už není ve funkci, rezignoval sám.

Hromady musely prokuraturu opustit jen na základě mravního nátlaku mého a mých kolegů - 60 pracovníků prokuratury v České republice. Ti museli opustit prokuraturu zcela. Neměl jsem žádné právní prostředky. Dá se dokonce říci, že patrně odešli ti, kteří si uvědomovali, ve kterých zbyly jisté trosky mravního uvědomění a ti tedy podali rezignaci. Proti těm, kteří podávali obžalobu na Výbor nespravedlivě stíhaných, na ministra zahraničí, na pana prezidenta - proti těm nemám žádný právní prostředek, neboť to bylo déle, než před dvěma lety zpět. A to nehovořím o skutečnostech, které se udály v 50. letech ...

Domnívám se proto, že ustanovení § 40 a), jak je předloženo iniciativní skupinou poslanců, je ustanovení, které je z důvodů nejen právních a morálních, ale i politických nezbytné. Jsem si naprosto vědom toho, že může být zneužito. Proto jsme prosadili, aby to bylo dočasné a přechodné ustanovení a bereme na sebe veškerou právní i morální odpovědnost za to, aby nebylo zneužito. Systém prokuratury neumožňuje jiný systém, než systém monokratický a odpovědnost toho ústavního činitele, který ve funkci generálního prokurátora zrovna je.

Za svou osobu bych vás chtěl ubezpečit o tom, že toto ustanovení bych chtěl použít vůči těm prokurátorům, u nichž došlo k potenciálnímu mravnímu i profesionálnímu selhání při výkonu jejich funkce. Rozhodně bych nesouhlasil s tím, aby bylo použito proti někomu jinému.

Pokud jde o diskusi ohledně ustanovení zákona o prokuratuře vám předloženého, o neslučitelnosti členství prokurátora nebo vyšetřovatele prokuratury v politické straně - pan poslanec Dymáček dokonce uvažoval o rozšíření tohoto ustanovení i na politická hnutí - musím připustit, že toto ustanovení jsme do návrhu novely zákona nehodlali zahrnout. Věděli jsme, že na prokuratuře prakticky 99 % všech prokurátorů a vyšetřovatelů bylo k 17. listopadu členy KSČ, patrně jsou ještě dnes. Nedomníváme se, že pouhým ustanovením právních předpisů je možné změnit faktickou situaci na prokuratuře. Toto ustanovení se do osnovy dostalo spíše zásluhou těch, kteří na prokuratuře byli dříve než my - tzn. před 17. listopadem. Patrně proto, že hledají nějaké osobní východisko ze situace. Patrně proto, že je jim zatěžko se s touto stranou rozejít veřejně a chtějí zákonné krytí proto, aby se z ní dostali. Na druhé straně se však domnívám, že je to ustanovení smysluplné, protože kdo jiný, než právě prokuratura nebo vyšetřovatel prokuratury by měl být naprosto apolitický. Měl by se řídit jen svým svědomím a platným právním řádem. Proto podporuji i toto ustanovení. Ovšem návrh na to, aby bylo rozšířeno i tzv. členství v politických hnutích má vážné právní, formální překážky, a proto se domnívám, že by neměl být přijat, protože politické hnutí nemá individuální členství (v původním návrhu byl i dovětek v politických hnutích) ten jsme nepovažovali za vhodný, protože politické hnutí není stranou, nemá individuální členství a nelze jej tedy učinit jakýmsi předmětem řízení.

Dovolte mi, abych vás ubezpečil o jediné věci: navrhované opatření je přechodné. Jsem si vědom toho, že by mohlo být zneužito. Přesto jej považuji za nezbytné, neboť očista tak významného resortu pro každého občana v této zemi, resortu, který může každému občanu v této zemi výrazně způsobit situaci právně nepřijatelnou, tato očista je po mém soudu nezbytná. Na rozdíl od některých jiných složek represívního aparátu (mám tím na mysli StB), prokuraturu nemůžeme zrušit. Nemůžeme ji zrušit proto, že jsme bohužel svědky neuvěřitelného nárůstu násilné trestné činnosti a naopak je nutno, aby na prokuratuře stoupl objem prací o několik set procent, a prokuratura musí dále hájit zájmy občanů, musí chránit společnost, musí fungovat. Nemůžeme si dovolit situaci, že bychom všechny vyšetřovatele prokuratury umístili v jakémsi domácím vězení a prokuratura přestala na pár měsíců fungovat. Prokuratura se naopak musí rychle očistit, změnit a plnit to, co od ní společnost požaduje - tzn. nestranně, apoliticky, ale naprosto v souladu s právním řádem zajišťovat fungování zejména ochrany práv a ochrany společnosti. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Jenerál: Děkuji generálnímu prokurátorovi České republiky panu Rychetskému. Žádá o slovo generální prokurátor pan Böhm.

Generální prokurátor ČSFR T. Böhm: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, budem len veľmi stručný, pretože za mňa hovorili niektorí poslanci a generálny prokurátor Českej republiky.

Chcel by som na záver a v rámci upresnenia uviesť aspoň toľko: pokiaľ sa týka otázky umožniť účasť členom politických strán, aby mohli byť zamestnávaní v rezorte prokuratúry - teda pokiaľ ide o prokurátorov a vyšetrovateľov, som toho názoru, že za tejto situácie, keď na Slovensku je napríklad 98-percentná organizovanosť predchádzajúcej strany v rezorte prokuratúry je neúnosná.

Tým si myslím, že by ste vlastne uzákonili, že tento jeden významný mocenský orgán je vlastne koho orgánom? To dávam na uváženie. Práve preto, aby sme tomu aj formálne predišli, aby sme mali všetky možnosti a podmienky pre to, aby sme nezotrvávali s týmto rezortom na tých pozíciach ako v minulosti, myslím si, že iné riešenie nie je, než prijať také ustanovenie, ktoré by vylučovalo príslušnosť prokurátorov v členstve politických strán (samozrejme akýchkoľvek). Nič nemení na veci, že každý bude mať svoje vnútorné presvedčenie, bude sa ním možno riadiť, ale pochopiteľne nebude viazaný žiadnymi stanovemi ani príkazmi v dôsledku svojej prípadnej straníckej príslušnosti, ako by sa to bolo prejavilo v opačnom prípade.

Ešte k ustanoveniu § 40 písmeno a), o ňom sa najviac diskutuje a na ktorý sa tu odvolávali niektorí poslanci, že ide o porušovanie medzinárodných noriem atď. Som toho názoru, že toto nie je možné vysvetľovať takýmto úzkym spôsobom, pretože tu ide výlučne o rezort špecifický, mocenský, teda rezort prokuratúry.

Tento je postavený na princípe monokratického riadenia, teda v závislosti vyššieho na nižšom a z toho dôvodu tu nie je možné aplikovať žiadnu takúto alternatívu, že by niekto druhý, alebo dokonca súd, alebo niekto iný mal rozhodovať o ďalšom zotrvávaní v tejto funkcii na prokuratúre alebo nie.

Chcel by som povedať jednu poznámku. Verte mi, že všetky tie prípady, ktoré boli spomínané, a nebolo ich veľa, boli to prípady, kde ani jeden otvorene - aspoň ja som sa nestretol ani v jednom prípade s prokurátorom, ktorý by otvorene povedal "áno, cítim sa zodpovedným za to, čo som urobil vtedy a vtedy, v tom a v tom roku a v tom a v tom procese, a preto žiadam o uvoľnenie". To nie. Žiadal o uvoľnenie, ale nikto nemal silu, aby si to otvorene priznal.

Ešte ďalšiu perličku. Mal som prípad, že prokurátor, ktorý bol výlučne známy svojou ambicióznou účasťou a veľmi intenzívnou činnosťou v politických procesoch, ktorý už v minulosti odišiel do dôchodku, tak tento prokurátor písomne požiadal, že by nám mohol ponúknuť svoje služby, aby mohol prokuratúre pomôcť. Čo k tomu viac treba povedať?

Dámy a páni, ja si myslím, že keď pôjde o človeka, ktorý bude mať len trochu charakter, trochu svedomia a akú-takú chrbtovú kosť, že nebude potrebné použiť ustanovenie § 40 písm.. a). V žiadnom prípade som ho doteraz nepoužil. Ale ak predsa len sa niekto nájde, a to sa ukáže teraz, keď sa budú v súvislosti s rehabilitačným zákonom preskúmavať procesy, že si tedy strašne pošpinil nielen ruky, ale aj svoje svedomie a nebude mať toľko odvahy a úprimnosti, aby si to priznal a odišiel, tak potom pre takéto skutočne "biele vrany" je potrebné mať ustanovenie, abysme našu spoločnosť chránili od prípadných deformácií v budúcnosti.

Len toľko som chcel k tomu povedať a prosím vás, abyste s najväčšou zodpovednosťou rozhodli o ďalšom účinkovaní tohoto dôležitého mocenského rezortu, kterým prokuratúra stále je. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Jenerál: Děkuji generálnímu prokurátorovi, doktoru Böhmovi. Žádají o slovo společní zpravodajové? Doktor Stome.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec K. Stome: V podstatě z celé té diskuse vyplynulo, že pan poslanec Kos učinil návrh alternativní, a to za prvé, že budou vypuštěna ustanovení pod písmenem b) odstavce 1 § 37, odstavce 4 § 40 a z přechodného textu o povinnosti ukončit členství v politických stranách, toto je za prvé.

Alternativa druhá, že se tyto textace doplňují přičleněním politického hnutí, to za druhé. To je jedna záležitost.

Další záležitostí byl návrh pana poslance Kmetě, aby se vypustil § 40 písm. a) jako celek a předmětem další části jeho návrhu bylo nespecifikované prohlášení o potřebě vyhradit řešení takovýchto případů mimořádnému kárnému řízení.

Dovolte mi, abych se zeptal pana poslance Kose, zda poté, co některé body jeho návrhu a jeho názorů byly zde dotčeny dalšími diskutujícími, trvá na některém ze svých návrhů, případně na obou svých návrzích a zda to tedy činí předmětem jednání ústavně právních výborů naší sněmovny. Kdyby pan poslanec Kos se mohl vyjádřit. Trváte na obou svých návrzích? (Poslanec Kos: Trvám na obou svých návrzích.)

Teď se nám tedy situace posunula tímto prohlášením a teď bych se chtěl zeptat pana poslance Kmetě, zda trvá na svém návrhu vypustit text navrhovaného § 40 písm. a). (Poslanec Kmeť: Trvám.) Prosil bych vás tedy, kdybyste precizně naformuloval svůj návrh na mimořádné kárné řízení, abychom to mohli učinit předmětem jednání ústavně právních výborů. Kdybyste byl tak laskav a šel sem.

Poslanec SL L. Kmeť: Vážené poslankyne a poslanci, isteže "z voleje" nedokážem naformulovať hlavne tú druhú časť môjho návrhu, ale v priebehu 15 minút som schopný to odovzdať.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec K. Stome: To je všechno, nic jiného nebylo předneseno jako pozměňovací návrh.

Předsedající místopředseda FS J. Jenerál: Můžeme tedy přerušit jednání na hodinu a patnáct minut na polední přestávku, současně s tím, že po 45 minutách by se sešly ústavně právní výbory v místnosti č. 274. Čili přerušuji jednání do 15.15 hodin.

(Jednání přerušeno ve 14.00 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 15.32 hodin.)

Předsedající místopředseda FS J. Jenerál: Vážené poslankyně, vážení poslanci, budeme pokračovat v přerušeném jednání 28. společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů. V průběhu polední přestávky se sešly ústavně právní výbory, aby posoudily návrhy pozměňovacích návrhů, které zazněly v rozpravě.

Žádám zpravodaje poslance Balgavého, aby nás seznámil s výsledkem jednání ústavně právních výborů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP