Domníváme se, že nelze prostě z ničeho
nic zbavit pojmu Československa nerozděleného
ani pomlčkou. Vycházíme z toho, že naše
národy, národ Čechů a národ
Slováků, jsou v rámci slovanského
etnika národy mimo vší pochybnost nejbližší
a doslova bratrskými, i když byly historicky neorganicky
státoprávně rozděleny. Přirozenost
vztahů však vyústila nejprve v částečně
společné národní obrození a
sebeuvědomění. Vývoj pak byl korunován
vznikem společného státu, na němž
se podílely oba naše národy. Později,
v době 2. světové války, opět
příslušníci obou národů
bojovali v zahraničí i ve své vlasti za Československo
bez pomlčky.
Ano, vzájemné vztahy Čechů a Slováků
nebyly vždy bez kazu, ale proč je tomu tak v této
době, kdy všichni budujeme kvalitativně nový
stát, který chce navázat na to nejlepší
v minulosti. Proč máme řešit státoprávní
uspořádání prostřednictvím
názvu, který sám o sobě nic neřeší.
Posilování významu státnosti obou
rovnoprávných republik je přece otázkou
zcela jinou a hlavně samostatnou. Řešení
této problematiky je daleko optimálnější
v rámci nové ústavy.
Domníváme se zároveň, že tuto
otázku by měl vyřešit nový parlament,
který vzejde ze svobodných voleb.
Ještě se chci zmínit a pohovořit o argumentu,
který byl zde několikrát použit, tj.
k citaci "Pittsburghské dohody". T. G. Masaryk
ve svém listu ministerskému předsedovi, publikovaném
v souboru projevů z první republiky nazvaném
Cesta k demokracii, vysvětluje okolnosti jejího
vzniku a její skutečný význam. Pittsburghská
dohoda byla uzavřena mezi Čechy a Slováky
žijícími mimo historické území.
V závěru dává text dohody mandát
osvobozeným Čechům a Slovákům
podrobným ustanovením o zřízení
česko-slovenského státu, přičemž
dále T. G. Masaryk odkazuje na shromáždění
v Liptovském Mikuláši 1. května 1918,
kde se zástupci Slováků vyslovili pro vytvoření
jednotného československého státu.
Na závěr chci upřímně vyjádřit
a zdůraznit, že nemáme v úmyslu vyvolávat
konflikty. Nemáme v úmyslu ani provádět
na tomto fóru předvolební agitaci, jak se
nám snaží podsouvat některé sdělovací
prostředky. Není nám ani vlastní tzv.
"tradiční český nacionalismus".
Jsme především stranou národní,
hodláme prosazovat skutečnou rovnoprávnost
našich národů, rovnoprávnost vyjádřenou
takovým uspořádáním a fungováním
našeho státu, které odráží
zájmy a potřeby Slováků, Čechů
i ostatních občanů. Této rovnoprávnosti
nelze dosáhnout pouze názvem; musí jí
být dosaženo trvalou a důslednou snahou a prací.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslankyni
Hykové. Slovo má poslanec Mohorita.
Poslanec SL V. Mohorita: Vážený pane
předsedo, pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci. Už
několik týdnů diskutujeme zde, na půdě
Federálního shromáždění
o názvu naší republiky. Jednaly o něm
několikrát Česká i Slovenská
národní rada, vlády republik, hodně
se o této otázce debatuje ve veřejnosti,
na stránkách novin, v rozhlase a televizi. Iniciativa
různých politických a společenských
sil jde přitom až tak daleko, že padají
dokonce ultimativní požadavky. Nechci nikomu sahat
do svědomí, ale u některých mi to
připadá tak, že tento problém považují
snad za vůbec nejvýznamnější
ze všech, které dneska jsou.
Na druhé straně je faktem i to, že změna
názvu republiky, o které máme právo
rozhodnout, bude doprovázet nejen náš život,
ale i život řady dalších generací.
Proto by to měla být změna důstojná,
která neudělá ostudu ani našemu parlamentu
ani naší vlasti. Komunistická strana Československa
i členové Klubu komunistických poslanců
přitom vychází z přesvědčení,
že základem postupného formování
nové společnosti, počínaje volbou
federální vlády přes volbu prezidenta
republiky až po rekonstrukci nejvyšších
zákonodárných sborů při řešení
závažných otázek posledních tří
měsíců, byla myšlenka národního
porozumění. Proto je mou povinností informovat
vás o pocitech mnoha našich členů, kteří
projevují obavy, aby dlouhotrvající diskuse,
tu či onde přijatá a často až
nesmiřitelně obhajovaná usnesení,
týkající se změny názvu země
neohrozila zodpovědné projednávání
zákonů, zásad a opatření, které
z hlediska lepší budoucnosti této republiky
tolik potřebujeme a na něž lidé netrpělivě
čekají.
V této souvislosti chci připomenout, s jakými
následky se v dosavadní historii setkala naše
národní či státní nejednota
a nesvornost. Jakýkoliv vzrůst nacionalistických
vášní dnes může vést k nedozírným
škodám. Zdánlivě vysoká hra jitřící
vášně a city toho či onoho národa,
té či oné sociální, společenské
či věkové skupiny může v očekávání
okamžitých politických zisků přinést
hluboké ztráty pro všechny do budoucna. Říkáme,
že míříme do prosperující
budoucí společné Evropy, kde budou postupně
mizet hranice, nejrůznější ekonomické
či jiné bariéry a přitom by u nás
měly sílit separatismus, odstředivé
tendence, prosazování dílčích
zájmů nad zájmy společnými.
Kam bychom došli touto cestou? Nejsem zastáncem unáhlených
řešení a rozhodnutí. Znovu však
zdůrazňuji: před několika týdny
jsme vyslechli první návrh, potom jsme dostali další
návrh. Ve svém středečním vzkazu
nám pan prezident předložil další
možnou alternativu. Navíc máme i návrh,
který předložila skupina poslanců. Jsem
toho názoru, abychom se na této společné
schůzi vyjádřili ke všem předloženým
návrhům, aby však ke konečnému
hlasování byl předložen návrh
jediný, ten, který podpoří nejvíce
poslanců. Tato cesta podle mého názoru může
jako jediná zabezpečit, aby takový návrh
získal potřebnou třípětinovou
většinu obou sněmoven poslanců zvolených
v České i Slovenské republice ve Sněmovně
národů.
Klub komunistických poslanců o této otázce
včera jednal, a protože jsme tak doposud neučinili,
podporujeme návrh, aby naše země dále
nesla název Československá federativní
republika, což je v souladu se včerejším
dopisem prezidenta republiky a návrhem skupiny poslanců
jako přijatelný kompromis.
Jsem pevně přesvědčen, že potřeba
dalšího rozvoje naší země a mnoha
významných opatření, která
je v zájmu toho nutné přijmout, nám
pomůže překonat dosavadní rozdílnost
stanovisek a názorů a věřím,
že to tak pochopí i naši voliči, rozumní
lidé v této zemi. V celé šíři
demokratické plurality názorů nemůžeme
spoléhat, že s naším rozhodnutím
budou všichni souhlasit. Znovu však opakuji názor,
že důstojné rozhodnutí je třeba
přijmout, pokud má být pokračování
politiky národního porozumění úspěšné
a této zemi prospěšné. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo
má poslanec Kontra. Než bude hovořit, chtěl
bych jenom říci, abychom si byli vědomi toho,
že z ústavně právního hlediska
jsou předloženy dva návrhy. Návrh prezidenta
republiky na to, aby se republika jmenovala Republika česko-slovenská
a potom je tu návrh ten, který podpoří
nejvíce poslanců iniciativní skupiny poslanců
na změnu názvu republiky na Československá
federativní republika, který má podporu prezidenta
republiky ve smyslu jeho včerejšího vystoupení,
ale nemůže být prezidentovým návrhem,
protože jako takový prezident svůj první
návrh nezměnil, čili přirozeně
prezidentův návrh jako ústavní návrh
je předložen k jednání.
Prosím poslance Kontru.
Poslanec SN M. Kontra: Vážené poslankyne,
vážení poslanci, domnievam sa, že v otázke
názvu nášho štátu za daných
podmienok sa odkrýva celý rad politických,
sociálnych a ekonomickoprávnych problémov,
ktorých riešenie v minulosti narážalo
najprv na rôzne východiskové pozície,
z ktorých Česi a Slováci vstupovali do spoločného
štátu, a ktoré sa do roku 1938 upevňovali
v neprospech Slovákov a po roku 1948 boli potláčané
praxou proletárskeho internacionalizmu, hoci navonok boli
po roku 1968 proklamované formálnou federáciou.
Na tieto skutočnosti poukáazl aj pán prezident
v liste adresovanom včera poslancom Federálneho
zhromaždenia, v ktorom s hĺbkou citu jemu vlastnému
pochopil podstatu identity svojbytnosti Slovákov v spoločnom
štáte a preto opätovne na báze spoločenského
konsensu v politickej reprezentáci obidvoch národov
trvá aj naďalej na svojom pozmeňujúcom
návrhu nášho spoločného štátu
Republika česko-slovenská a až v prípade
nezhody pripúšťa alternatívny návrh.
Je to jeho dvakrát už zdôraznený návrh,
a preto zaň budem hlasovať, pretože zo všetkých
návrhov, ktoré boli predložené tomuto
parlamentu, vrátane návrhu federálnej vlády
a iniciatívnej skupiny poslancov, je jeho návrh
najprijateľnejší, pretože stručne
a jasne odráža rovnaké postavenie dvoch rovnoprávnych
národov v jednom štáte, kým napriklad
bývalý vládny návrh celý problém
len takticky odsúva s neprimereným ekonomickým
dopadom na jeho konečné riešenie.
Dovoľte mi ešte jeden postreh, hlavne z klubového
rokovania o tejto otázke, ktorá niekedy vyznievala
skôr ako rétorické cvičenie než
ako vecná diskusia. Kým napriklad poslanci VPN prejavovali
dostatočnú vôľu ku kompromisom a vzájomnej
zhode, čo sa prejavilo v informatívnom hlasovaní,
zatiaľ poslanci Občianskeho fóra, až na
malé výnimky, pripúšťali len jeden
návrh a na platformu protinávrhu pristupovali len
v mizivom počte. Prevláda u mňa dojem, hlavne
u poslancov zo Snemovne ľudu, že vychádzajú
z určitej neistoty z titulu majorizácie ich počtu,
resp. spoľahnutia sa na to, že časť slovenských
poslancov - ak nedosiahne svoj cieľ v hlasovaní o
prvom prezidentovom návrhu a ak nebudú chcieť
spôsobiť parlamente neriešiteľné problémy
- pristúpia na druhý alternatívny návrh
pána prezidenta, k čomu sa včera slovenskí
poslanci priznali. Väčšina argumentov, ktorými
zdôvodňovali českí poslanci potrebu
hlasovania za alternatívny prezidentov návrh, nerešpektovala
prezidentov fundovaný a historicky podložený
prvý návrh, ale tieto argumenty boli postavené
skôr na lokálnych sebeobranných dôvodoch,
ako na prijateľných národných lebo širších
spoločenských danostiach.
Na záver ešte jednu myšlienku na zamyslenie.
Ak v riešení národných a národnostných
problémov iných štátov chceme, aby sa
odohrávali na vysokom stupni tolerancie s použitím
diplomatických prostriedkov, v záujme dosiahnutia
národnej rovnoprávnosti a štátnej slobody,
ako sme to včera na pôde nášho parlamentu
dokumentovali i v spore medzi Litvou a Sovietskym zväzom,
tieto odporúčania musíme aplikovať predovšetkým
doma, aby sme autentickosť našej federácie nestratili
prv, než ju vôbec konštituujeme.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji.
Slovo má poslanec Zeman. Měli bychom si být
vědomi jedné věci. K hlasování
je ještě daleko, protože je ještě
hodně těch, kteří chtějí
mluvit a samozřejmě mluvit budou. Chtěl bych
říci toto: Jsou předloženy dva návrhy,
čili budeme muset projednat a hlasovat o obou návrzích.
Měli bychom si uvědomit, že hlasování
v jednom případě neznamená, že
nemohu hlasovat pro druhý návrh. To se nevylučuje.
Toho si buďme vědomi. Slovo má poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
z hlasů předchozích řečníků
zaznělo jisté vzrušení. Nechť je
slyšena druhá strana, strana nevzrušená.
Dovolte mi, abych se pokusil problém, o kterém dnes
diskutujeme, při všem uznání jeho vážnosti
poněkud depatetizovat. Existuje země, která
se jmenuje Velká libyjská arabská lidová
demokratická džamahirije. Domnívám se,
že neexistuje prokazatelná pozitivní korelace
mezi délkou názvu státu a spokojeností
jeho obyvatel. (Potlesk.) Existuje země, která se
jmenuje Kanada. Je to původní indiánské
označení a i když Indiánů žije
v Kanadě málo, nevznikl návrh na Anglo-francouzské
severoamerické dominium. (Smích v sále.)
Přitom oba dva národy se občas škorpí,
ale Kanaďanům jako celku se žije dobře.
Co tím chci říci? Tvrdím, že
neexistuje výrazná pozitivní souvislost mezi
názvem státu a jeho úrovní, naopak
- jak jsme svědky v některých názvech
některých států - bombastické
názvy mohou nesvobodu spíše zakrývat.
Proto se domnívám, že nás i okolní
svět bude hodnotit spíše podle toho, co umíme,
než podle toho, jak se jmenujeme. A autenticita každého
národa se vytváří především
prací.
Já sám jsem při průzkumném
hlasování Klubu poslanců Občanského
fóra hlasoval pro všechny gramaticky přijatelné
návrhy. Hlasoval jsem pro ně především
z toho důvodu, že se domnívám, že
tento parlament má především řešit
aktuální problémy týkající
se hospodářských otázek a nebyl jsem
tedy ani proti tomu, aby tuto otázku názvu státu
řešilo budoucí ústavodárné
shromáždění.
Došlo však k situaci, že názory veřejnosti
jsou značně rozjitřené a naší
povinností, povinností parlamentu, je tyto názory
uklidnit. Domnívám se tedy, že bychom v názvu
našeho společného státu měli
vyjádřit to, co každému z obou národů
skutečně umožní rozvíjet svou
národní autencitu. Domnívám se, že
předchozí pseudofederace byla založena na tom,
že žádný z našich národů,
tedy ani národ český, neměl svou skutečnou
státnost a že oběma těmto národům
bylo přikazováno, že tato pseudofederace bude
nahražena skutečnou federací, kde oba národní
státy budou delegovat to, co je spojuje na federální
úroveň.
Nikdy bych nevolil politika, který by založil svou
kariéru nebo volební program na tom, že by
fanaticky prohlašoval, že nejdůležitějším
problémem je buď pomlčka nebo absence pomlčky,
a to v obou případech, protože bych se vždy
ptal, co ten politik nabízí dále. Protože
jsem pro to, aby název státu nebyl pouhým
symbolem, ale aby byl instrumentální, aby vyjadřoval
naše společné úsilí o autentickou
federaci, kde politici a státníci obou národů
budou moci realizovat konkrétní a samostatný
politický program, přimlouvám se v této
situaci za to, abychom přijali název Československá
federativní republika. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci
Zemanovi. Slovo má poslanec Šimúth.
Místopředseda FS J. Šimúth: Vážený
pán predsedajúci, milé kolegyne, kolegovia,
vzácni hostia, všetci si v tejto chvíli čím
ďalej tým viac uvedomujeme, že sme služobníci
a nie panovníci. Slúžime ľudu tým,
že sme prevzali zodpovednosť za všetko, čo
nám život v tomto štáte predloží
na riešenie. A v tejto službe si musíme vziať
príklad zo služobníka najvyššieho,
nášho pána prezidenta. Jemu vlastnou logickou
cestou nás priviedol k poznaniu, že nie - či
spojovník v názve štátu nás rozdeľuje,
ale naša neochota raz si konečne povedať "sme
bratia a ako takí vždy budeme pred voľbou niečoho
sa vzdať, aby sme omnoho viac získali".
Schválenie názvu štátu je skúškou,
či sme dospeli k bodu, kde sa osvedčujeme schopnosťou
komunikácie so svetom. Táto skúška -
ak v nej obstojíme - nás obohatí o vnútornú
silu, ktorá nás bude zaväzovať navždy
na rešpektovanie práv jedného i druhého
tak, ako nás k tomu nabáda pán prezident
Havel, keď navrhuje názov štátu "Republika
Česko-Slovenská".
Očakávame, že tento návrh pána
prezidenta podporia aj poslanci z Čiech a Moravy a splnia
tak jeho želanie. Verím, že všetci poslúchneme
hlas prezidenta, ktorý zaznieva k nám z nemocničného
lôžka, citujem: "A slovenský národ
právem chce nalézat svou identitu, a to z důvodu,
které Češi snad nechápou, které
by však pochopit měli. Spatřují výraz
té identity ve vrácení odstraněné
pomlčky v názvu státu. Slovenští
poslanci, jak jsem slyšel, jednomyslně toto řešení
přijímají, čeští poslanci
se proti tomu bouří. Některé politické
strany se dokonce usnesly a zavázaly své poslance,
že nesmějí tento návrh přijmout.
Vychází to z takového tradičního
českého nacionalismu a z nepochopení slovenské
problematiky. Zcela chápu, že většině
Čechů se ta pomlčka nelíbí,
připadá jim tak nepřirozená, absurdní.
Češi však nějaký krok směrem
k tomu, aby naše národy mohly žít v jednom
útvaru, udělat musejí."
Toľko citát pána prezidenta z nemocnice. Prezidentovi
ako hlave štátu prislúcha právo a nám
povinnosť. Upevnime jeho autoritu aspoň tak, ako si
on sám vlastnou silou, silou svojho ducha, krok za krokom
získava vo svete. Prosím poslancov, ktorí
navrhli druhý názov republiky, aby ho anulovali
a hlasovali sme o jedinom návrhu pána prezidenta
aklamačne. Ďakujem vám za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo
má poslanec Petr Kučera.
Poslanec SL P. Kučera: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
diskusí kolem názvu jsme prožili v posledních
týdnech i měsících nespočet.
Zdálo by se nám, kteří jsme jich byli
účastni, že měli příliš
vzrušivý průběh, že tedy jakoby
se měly oba naše národy rozcházet.
Chtěl bych poukázat na něco jiného.
Domnívám se, že diskuse byly ve svém
celku velmi pozitivní, velmi kladné. Po velmi dlouhé
době - hovořil o tom tady pan poslanec Blažej
- jsme měli poprvé možnost veřejně
mluvit o otázkách, které byly do jisté
míry tabuizovány, které byly imanentní
naší společnosti, přesto skrývané.
Myslím, že je zřejmé - a hovoří
o tom dopis pana prezidenta, že pro rozumnou část
české veřejnosti, tak to tam říká,
je pochopitelná snaha slovenských přátel
zvýraznit svou účast na dění,
zvýraznit přítomnost slovenského národa
na společném celku. Je ovšem potřeba
ještě dlouhá osvěta, protože všechny
historické důvody, věcné důvody,
které jsme uváděli my, které uvádí
v dopise pan prezident Havel, si budou jen pozvolna razit cestu
tam, kde informace chyběly, kde dlouhou dobu veškeré
diskuse byly od samého začátku znemožňovány.
Platí to myslím i na slovenské straně,
i když jako příslušník českého
národa pochopitelně nemám nárok o
tom hovořit nějak autoritativně. Myslím,
že i slovenští přátelé pochopili,
že česká část republiky a státu
je k těmto otázkám citlivá, že
jsme svědky jakéhosi nového formování
české státnosti a je pouhou shodou a ironií
osudu, že se to děje v době, kdy se projednává
otázka názvu státu.
Emoce, které byly zdviženy, postupně utichnou,
jsem o tom přesvědčen. Jde o to, abychom
dnes přijali název státu, který k
tomu napomůže, který pomůže uklidnit
atmosféru, uklidnit vášně. I já
se domnívám spolu s poslancem Zemanem, že nás
čekají věci ještě důležitější,
i když nechci název státu bagatelizovat. I
já jsem spolu s ním hlasoval - a on své chování
zdůvodnil velmi dobře a já se k tomu připojuji
- pro všechny smysluplné návrhy. Protože
původní návrh nebo návrh prezidenta
republiky na název státu Republika česko-slovenská
naráží v současné době
na poměrně značný odpor v českém
prostředí (zdůvodnění jsem
uváděl na začátku) a protože
i návrh federální vlády, nakonec stažený,
nemohl být přijatelný, po diskusích
to bylo evidentní i pro většinu slovenských
přátel, přikláním se ke kompromisnímu
návrhu Československá federativní
republika. (Potlesk.)