Pri prerokúvaní odpovede budeme postupovať
podľa § 63 zákona o rokovacom poriadku Federálneho
zhromaždenia. Ako ste belo informovaní, prvý
podpredseda vlády sa ospravedlnil, a tiež minister
Burský, ale predtým, než odišli, prerokovali
celú záležitosť s poslancom Ládrom
a k jeho spokojnosti, takže ho prosím, aby nás
informoval o výsledku.
Poslanec SL J. Ládr: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
odpověď místopředsedů federální
vlády pana JUDr. Čarnogurského a pana MVDr.
Burského na moji interpelaci o postavení veterinární
služby přijímám tak, jak je citována
a věřím, že do tří měsíců
předložíme obě dvě služby
veterinární, jak slovenská tak i česká,
federální vládě návrh na novou
koncepci státní veterinární služby
obou republik v takové formě, aby dobře sloužila
společnosti za minimálních nákladů
ze strany státu.
Koncepce veterinární péče v Československu,
založená na důsledné prevenci při
výrobě zdravotně nezávadných
a biologických hodnotných potravin, vyžaduje
celistvou, na výrobci nezávislou organizaci, schopnou
nepřetržitě sledovat celé území
našeho státu. Tvorbu podmínek pro prevenci
je však nutné aktivně ovlivňovat i na
nejnižších stupních, to znamená
na polích, lukách, ve stájích, na
jatkách, v provozovnách proto, aby nevznikaly zbytečné
škody a ztráty, ale zejména, aby se nadále
zamezilo experimentování s lidským zdravím.
Výsledky zatím jaké jsou v tomto oboru, myslím,
že je nemusíme zde uvádět, protože
je všichni známe. Československá struktura
a organizace veterinární služby je ve světě
uznávanou organizací. V tlumení nákaz
vytváří modelové postavení
pro řadu vyspělých zemí. Zabezpečení
zdravotní nezávadnosti a biologické hodnoty
potravin musí být založeno na sledování
a aktivním ovlivňování kontaminace
celého potravinového řetězce od půdy
přes rostlinu, zvíře až po konečné
produkty v prodejní síti. Ochrana zdraví
lidí v uvedeném smyslu musí být zabezpečena
biologickou službou s pravomocemi státního
veterinárního dozoru. Dosavadní praxe, kdy
existují některé potraviny - nyní
prosím dobře poslouchejte - podmíněně
poživatelné, které se ředí potravinami
nezávadnými, je nejenom nemorální,
ale přináší nárůst nákladů
ve zdravotnictví. I podprahová množství
škodlivin v naředěných potravinách
se v těle člověka kumulují a vliv
se uplatňuje s mnohaletým odstupem. Můžeme
hovořit o biologicky časované bombě.
Proto je rozumné věnovat prostředky na ochranu
potravinového řetězce před průnikem
cizorodých látek, tedy preventivně a je přece
známo, že do organizmu člověka se dostává
70 % škodlivin právě prostřednictvím
potravin. Až dosud převládal totiž názor,
že účelem veterinární péče
je chránit zdraví zvířat, především
hospodářských. Proto až dosud je veterinární
služba České i Slovenské republiky řízena
ministerstvy zemědělství a výživy.
Moderní pojetí veterinární služby
chápe smysl činnosti především
v ochraně potravinových řetězců.
Jde o zásadní změny pojetí. Proto
návrh na vytvoření samostatného meziresortního
orgánu veterinární služby řízeného
vládou nebo začlenění celistvé
státní veterinární organizace do ministerstva
životní úrovně, je zcela logickým
požadavkem.
Předpokládám, že federální
vláda o předložených návrzích
rozhodne se znalostí věci a bude mít zájem
o zdravotně nezávadné a biologicky hodnotné
potraviny v co nejkratší době.
Od veřejnosti, jak slovenské, tak české
očekáváme podporu našeho návrhu,
neboť se právě teď rozhoduje o našem
zdraví. Jenom pro ilustraci, pokud mi dovolíte,
bych rád uvedl jeden příklad z poslední
doby.
V současné době se stále častěji
hovoří o residuích polychlorovaných
bifenylů, tedy látek PCB v potravinách. Poprvé
byla zjištěna jejich residua ve vzorcích kravského
mléka na okrese Mělník v roce 1987. K jejich
detekci v celé České republice byl vypracován
takový systém, aby se co nejrychleji prošetřily
všechny zemědělské podniky. K dnešnímu
dni máme zjištěnou nadlimitní kontaminaci
ve 140 stájích roztroušených produkčně
po celé České republice. Odstranění
zdrojů polychronních bifenylů v zemědělské
výrobě vyžaduje namáhavou a nezdravou
práci a vysoké finanční náklady.
Podle našich propočtů činily tyto náklady
kolem 60 milionů korun a ztráty na živočišné
produkci představují pro zemědělské
podniky dalších 50 milionů ročně.
Přitom je zajímavé, že ministerstvo
zemědělství ČR přes úporné
námitky zatím neučinilo v této situaci
vůbec nic. Proto se domníváme, že toto
je zcela logický požadavek našich služeb,
aby odešli ze svazku ministerstva zemědělství
a staly se přirozeně meziresortním orgánem,
který bude velmi usilovně spolupracovat jak s ministerstvem
zemědělství, tak s ministerstvem zdravotnictví,
ale i s ministerstvem životní úrovně.
Příslušné legislativní úpravy,
které jsou v odpovědi místopředsedy
vlády pana JUDr. Čarnogurského se připravují
a očekáváme, že bude připravena
ne novela, ale návrh zákona o veterinární
péči, návrh zákona o potravinách,
který velice potřebujeme, protože jsme jedním
z mála států, který tento zákon
nemá a dále další zákon, který
bude v té souvislosti předložen, je zákon
o ochraně zvířat. Všechny tyto návrhy
zákonů by byly podány v průběhu
druhého pololetí roku. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN J.
Stank: Ďakujem poslancovi Ládrovi. O odpovědi
na interpeláciu sa môže konať rozprava.
Hlási sa niekto o slovo? Poslanec Macek.
Poslanec SL J. Macek: Vážené Federální
shromáždění, vážený
pane předsedající, chtěl bych využít
této příležitosti, abych vás
informoval o akci, kterou podnikla místní organizace
Československé strany lidové v Liberci na
podporu vzniku zákona na ochranu zvířat.
Jsem tedy rád, že tato otázka byla také
nastolena.
Chci tady odcitovat krátký dopis, který byl
odeslán panu ministru Burskému právě
k této problematice: "Vážený pane
ministře, promiňte, že se obracíme přímo
na vás, ale děláme to hlavně proto,
že známe váš etický přístup
k živé přírodě a zájem
o zvířata, člověkem často nelidsky
týraná. Protože v ochraně zvířat
mnoho let pracujeme, dovolíme si přednést
několik připomínek, které pramení
z našich zkušeností. Nepředpokládáme,
že by se jako zákon na ochranu zvířat
uplatnila v plném znění deklarace práv
zvířete, ač jde o dokument mezinárodního
významu i u nás s porozuměním přijímaným.
Chápeme, že zákon na ochranu zvířat
bude muset odpovídat specifickým podmínkám
v Československu. Dosavadní vyhlášky
a novelizovaný veterinární zákon mají
některé základní nedostatky. Tyto
nedostatky se netýkají přímo znění
vyhlášek a zákonů, nýbrž
ležérnosti a nezodpovědnosti institucí,
které by se měli postarat o jejich realizaci. Dále
se to týká především vyhlášek
a směrnic, které si mnohé instituce mění
podle své libovůle. Domníváme se tedy,
aby zákon konkrétně a jednoznačně
zavazoval všechny občany a instituce a neumožňoval
lokální modifikaci v podobě dodatečných
předpisů, vyhlášek a výjimek.
Toto pokládáme za nejdůležitější
v oblasti prováděcích nařízení.
Jako nutné se nám jeví i zřízení
kontrolního orgánu na nejvyšší
úrovni, který byl zaručoval důsledné
plnění zákona a na něž by se
mohli občané s ochranářskými
problémy obracet.
Domníváme se také, že by bylo dobré
začlenit československou ochranu zvířat
do celoevropského kontextu."
Tato výzva byla podpořena a také publikována
a setkala se s velkým ohlasem veřejnosti, o čemž
svědčí prakticky 8 až 9 tisíc
podpisů na vytvoření zákona o ochraně
zvířat. Proto bych se ještě jednou přimlouval
za to, aby zákon na ochranu zvířat byl vypracován
a potom ještě Federálním shromážděním
schválen.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Macekovi. Žiada ešte niekto
o slovo? (Ne.) Nežiada. Môžeme rozpravu ukončiť.
Podľa rokovacieho poriadku Federálneho zhromaždenia
zaujíma snemovňa stanovisko k odpovediam na interpeláciu
uznesením.
Odporúčam, aby Snemovňa ľudu vzala odpoveď
na vedomie.
Má niekto z poslancov iný návrh? (Nemá.)
Nemá.
Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu.
Zisťujem, že v Snemovni ľudu je prítomných
138 poslancov. Snemovňa je uznášania schopná.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom
vziať odpoveď na interpeláciu MVDr. Jiřího
Ládra na vedomie, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Jeden.) Jeden.
Snemovňa ľudu vzala odpoveď na interpeláciu
poslanca MVDr. Jiřího Ládra na vedomie.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 228)
Predposledným bodom nášho rokovania je
V parlamentnej tlači 288 je uvedená činnosť
všetkých orgánov Federálneho zhromaždenia
od 24. schôdze snemovní.
Sú k tejto správe nejaké otázky, alebo
pripomienky? (Ne.) Nie sú.
Konštatujem, že Federálne zhromaždenie vzalo
správu na vedomie.
Ďalším bodom nášho programu, ktorý
sme schválili dodatočne, sú
K tomuto bodu sa do rozpravy prihlásili nasledujúci
poslanci: Malý, Kučera, Mohorita, Stütz, Roček,
Haško, Honner, Bakšay, Machalík, Macek, Hrbotický,
Vébr, Bezecný. Vzhľadom na pokročilý
čas, v ktorom rokujeme, prosím všetkých
prihlásených, aby boli maximálne struční
a vecní.
Dávam slovo poslancovi Malému, pripraví sa
poslanec Kučera.
Poslanec SL M. Malý: Pane předsedající,
paní poslankyně, poslanci, když jsem spolu
s kolegou JUDr. Petrem Tomanem před 14 dny navrhoval, aby
ministerstvo financí provedlo revizi majetku KSČ,
nevedla nás k tomu snaha tuto stranu za každou cenu
diskreditovat, ale snaha o to, abychom zabránili vzrůstajícímu
napětí mezi veřejností a uklidnili
emoce mezi veřejností i mezi námi.
V posledních dnech jsem jako většina z vás
obdržel mnoho dopisů a telegramů, požadujících
znárodnění majetku Komunistické strany
Československa. Dovolte mi citovat jednu ukázku:
Pane poslanče, žádáme vás jako
poslance našeho chomutovského okresu, abyste přednesl
Sněmovně lidu tyto naše požadavky:
1. Požadujeme, aby KSČ do 30. dubna 1990 navrátila
majetek, který si neoprávněně přivlastnila,
a to nejen organizacím a podnikům, ale i jednotlivcům.
2. Požadujeme, aby KSČ uhradila v plné výši
ze svých prostředků finanční
odškodnění těm osobám či
jejich rodinám, které věznila či jinak
pronásledovala.
3. Požadujeme, aby KSČ do 30. dubna 1990 odevzdala majetek v plné výši státních dotací, které obdržela za 42 let své nadvlády.
4. Požadujeme, aby byl s okamžitou platností
zmrazen majetek KSČ tak, aby nemohl být převeden
do zahraničí či zneužit před
volbami.
Občané volebního obvodu č. 64 a KCOF
Kadaň
Chtěl bych k tomu říci toto. Myslím
si, že tento problém nelze řešit emotivně,
jednostranně a způsobem, kterým právě
komunistická strana v roce 1948 sama - mírně
řečeno - připravila ostatní politické
strany, podniky, organizace, ale i jednotlivce o jejich majetky.
Pan poslanec Mohorita i většina členů
komunistické strany nás obviňují ze
zaujatosti a napadání. Musejí si ale uvědomit,
že ve většině případů
k tomu právě komunistická strana dává
sama podnět nejen svou 42letou totalitou a monopolem, ale
i tím, že na tomto monopolu trvá i po 17. listopadu
1989. Jak máme věřit slovům o demokracii,
obrodě, snaze o očistu KSČ, když tato
strana dosud neučinila ani první krok, nepřiznala
prokazatelnou odpovědnost za devastaci naší
ekonomiky a životního prostředí, odpovědnost
za kulturní a morální úpadek našeho
národa, neprojevila mimo prázdných slov a
prohlášení žádnou snahu o nápravu.
Ne její kritikové, ale ona sama svým přístupem
vyvolává emoce a napětí. Jednání
parlamentu, blížícím se volbám,
ale ani rozvoji naší ekonomiky neprospěje,
bude-li opět plné Václavské náměstí,
propukne-li vlna stávek. Pokud se tak stane, nemůže
komunistická strana hledat příčinu
nikde jinde než ve vlastních řadách.
Nechci, aby moje vystoupení bylo chápáno
jako předvolební boj proti komunistické straně,
ale jako snaha o normalizaci situace, která nevyhovuje
snad nikomu. Většině národa, mezi kterou
si dovolím se zařadit, připadá postoj
komunistické strany k majetku, který vydává
za svůj, jako chování hosta, který
si v restauraci dal řízek a chce na kuchaři,
aby jej zaplatil. Věřím, že většina
z nás chce komunistické straně podat ruku,
ale její ruka v tom případě nesmí
zůstat prázdná. Proto si myslím, že
je na čase, aby se tato strana konečně po
42 letech postavila k našim národům čelem
a vyrovnala urychleně a bez úskoků své
účty ze společností dobrovolně.
Jedině tak jsem schopen ji brát jako partnera a
ne jako trvající hrozbu. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Malému. Faktickú poznámku
má poslanec Bubeník.
Poslanec SL J. Bubeník: Dámy a pánové,
dovolte mi krátkou poznámku k tomu, co bylo řečeno.
Je to problém, který nás mladé velmi
trápí. Když jsme se zde dotkli otázky
majetku KSČ, musím upozornit, že stejným
způsobem v minulosti působila i monopolní
organizace mládeže SSM, nyní se skrývající
pod přemalovanou firmou Svazu mladých. Vedení
této organizace v čele s panem Ulčákem
vystupuje při veškerých jednáních
o majetku z pozice síly pod heslem: "Pojďte s
námi ke kulatému stolu, tím nás uznejte
jako partnera a my vám za to upustíme drobek z našeho
majetku. Nepůjdete-li, nic nedostanete". Jak prozaické!
Tím zcela jasně tlačí nově
vzniklé mládežnické organizace nejen
do kouta, protože ty nemají žádné
materiální zázemí, ale i případně
k extrémním postojům části
mládeže. Je to pro nás stejně palčivé
jako majetek KSČ. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)