Poslanec SL R. Filkus: Vážené
Federálne zhromaždenie, som Filkus, poslanec Snemovne
ľudu, navrhnutý občianskym hnutím Verejnosť
proti násiliu. Veľmi stručne by som chcel povedať
dve poznámky. Jedna sa týka otázky deficitu
štátneho rozpočtu a druhá charakteru
zákona o podnikateľskej činnosti. Predtým
mi však dovoľte jednu malú poznámku, ktorá
se netýka bezprostredne predmetu týchto dvoch poznámok.
I pred tým, než som sa stal poslancom, čítal
som všetky správy o vývoji a o stave tejto
ekonomiky. Musím povedať, že doposiaľ sa
na takomto fóre správa s takouto kvalitnou úrovňou
a s takým širokým záberom ešte
neobjavila. Neprísluší mi to osohitne hodnotiť,
je to čiste môj názor. Túto skutočnosť
hodnotím veľmi pozitívne.
A teraz k problematike deficitu štátneho rozpočtu.
Vychádzam z toho, že budeme mať príležitosť
s pánom ministrom Klausom pri seminári o týchto
veciach diskutovať, a preto odsúvam ťažisko
tejto otázky a chcem načrtnúť len niektoré
veci.
Pochopil som snahu vlády a najmä pána ministra
Klausa tak, že dokonalejšie využiť protiinflačnú
a transformačnú funkciu štátneho rozpočtu
v smere takých razantných krokov, aké navrhuje,
nie je nič iné ako odstrániť podstatnú
deficitnosť štátneho rozpočtu.
V tejto súvislosti by som chcel len upriamiť pozornosť
a podčiarknuť mieru a tempo tejto razantnosti pri
odstraňovaní deficitu štátneho rozpočtu.
Ďalej by som prosil zobrať do úvahy, že
vo vyspelých ekonomikách vo svete - možno nájsť
príklady - kedy sa prostriedky rozpočtov deficitného
charakteru pomerne úspešne využívajú
na oživenie ekonomiky. Pravda pritom si uvedomujem, že
najväčší handicap československej
ekonomiky je, že tu nie je viac ako 50 rokov zachovaná
kontinuita trhového mechanizmu, a že v tých
podmienkach, kde táto kontinuita existuje, sa môže
podstatne ľahšie narábať aj s rozpočtom,
ktorý má deficitný charakter.
Ešte keď mi dovolíte, vrátim sa k prvému
bodu. Nechcem si ohrievať polievočku preto, že
pracujem vo sfére vedy a výskumu, ale chcel by som
poprosiť o zváženie, či kroky pri odstraňovaní
deficitu štátneho rozpočtu sa majú prejaviť
pri rozvoji vedy a techniky, že predstavujú až
14% zníženie výdajov v roku 1990.
K druhej poznámke, ktorá sa týka charakteru
zákonov o podnikateľskej činnosti. Nechcem
nijako znevažovať zákon o štátnom
podniku, ktorý je, samozrejme, mimoriadne dôležitý.
Ale čo chcem zdôrazniť a podčiarknuť,
je skutočnosť, že pri diverzifikácii vlastníctva,
o ktorej uvažujeme, bude možno podiel štátnych
podnikov - tak ako je to v iných vyspelých ekonomikách,
predstavovať napríklad 1/3. Z tohto hľadiska
by ma mrzelo, keby sa zákon o štátnom podniku
stal profilujúcim zákonom alebo normatívnou
úpravou, ktorá má v prvom rade bezprostredne
ovplyvňovať podnikateľskú činnosť.
Preto, aby sa to nestalo, chcem pripomenúť a zdôrazniť,
že v rámci pozitívne pojímaného
"legislatívneho šoku", ktorý je veľmi
nutný na to, aby sme vytvorili zákonné pravidlá
trhového subjektu a dokázali dať potrebný
priestor pro podnikateľskú činnosť. Bude
nevyhnutné zákony, ktoré sa dotýkajú
podnikateľskej činnosti, naraz prerokovať a naraz
uplatňovať. Preto nemôže sa stať zákon
o štátnom podniku profilujúcim pre celú
podnikateľskú činnosť. Ďakujem, že
ste ma počúvali.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Filkusovi. Slovo má poslankyňa
Freiová. Pripraví se poslanec Běhálek.
Poslankyně SL M. Freiová: Vážený
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
zastupuji volební obvod 43 - okres Domažlice a část
okresu Klatovy a jsem bezpartijní.
K vystoupení předsedy vlády pana Čalfy
bych chtěla upozornit na konkrétní závažné
problémy z mého volebního obvodu. Okres Domažlice,
který zde tímto zastupuji, je jedním ze čtyř
okresů Západočeského kraje, na který
se vztahuje usnesení vlády ČSSR č.
43/86 k rozvoji příhraničních oblastí.
I přes řadu problémů zejména
v prvních letech 1986-1987 se v současnosti opatření
tohoto usnesení projevují jako pozitivní,
stabilizující prvek. Přínosem je příspěvek
pro individuální bytovou výstavbu rodinných
domů, který za léta 1986 u 541 rodinných
domků představoval částku téměř
37 mil. Kčs. Dále k vytvoření účelové
rezervy v investiční výstavbě, kde
bylo čerpáno 55 mil. Kčs a výplata
stabilizačního příspěvku a
další.
Přijatá a realizovaná opatření
přispěla i k tomu, že v roce 1988 došlo
k zastavení absolutního úbytku obyvatelstva
na našem okrese. Doporučuji, aby platnost tohoto usnesení
byla alespoň do roku 1995 podle původních
záměrů.
V současné době je připravována
řada staveb ekologického charakteru, jakými
jsou obecné čistírny odpadních vod,
plynofikace celého podhůří Českého
lesa. Do popředí v souvislosti se zvýšeným
turistickým ruchem vstupuje otázka řešení
kamiónové dopravy TIR i celá údržba
komunikací. Na velmi vážné dopady kamiónové
dopravy TIR jsme už několikrát upozorňovali
nejvyšší orgány. Odpovídající
řešení však dosud nebylo přijato,
a proto žádám, aby se touto otázkou
příslušné orgány urychleně
zabývaly.
Pro národní výbory zůstává
povinnost - dořešit síť zdravotnických
středisek, školských zařízení,
zařízení sociálního zabezpečení
a další občanské vybavenosti v pohraničních
obcích. Myslím si, že vzhledem k rozsahu průmyslové
výroby i zemědělství v okrese, to
bude akce, jejíž realizaci i rozvoj tržní
ekonomiky nebudou schopny podniky, ani národní výbory
zabezpečit z vlastních zdrojů. Alespoň
po přechodnou dobu bude potřeba podpořit
rozvoj této oblasti daňovou, účelovou
nebo státní dotací pro organizace, možností
částečného či úplného
krytí vybraných investičních akcí
ze státního rozpočtu v celé oblasti
příhraničí, příp. provést
další opatření.
Z tohoto důvodu by bylo účelné a potřebné
ponechat usnesení vlády č. 43/86 v platnosti
s případnými dílčími
úpravami ve vazbě na nově přijaté
zákony. Proto prosím předsedu vlády
o stanovisko, příp. o písemné vyjádření
k problémům, které jsem zde uvedla.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslankyni Freiovej. Pred prestávkou vystúpi
ešte poslanec Běhálek.
Poslanec SL L. Běhálek: Jsem poslanec Běhálek,
v. o. Teplice-západ, člen KSČ.
Vážený pane předsedo, vážené
poslankyně, vážení poslanci, ve veřejnosti,
jak to i zde zaznělo, stále častěji
se objevují obavy, zda nezbytné změny ve
struktuře a mechanismu ekonomiky nebudou mít negativní
sociální důsledky, zda neohrozí životní
úroveň a sociální jistoty. Ano, rizika
tohoto druhu existují.
Cílem naší ekonomiky přestal být
objem produkce a stává se jím její
efektivní směnitelnost.
V našem Severočeském kraji je navíc
nutno vzít v úvahu problematiku ekologie, tj. i
ekologické limity rozvoje stávajících
i připravovaných výrob.
Pro každý případ změn ve struktuře
ekonomiky jistě existuje přijatelné a perspektivní
řešení, které by respektovalo požadavky
pracujících. Je však nutno tato řešení
připravit včas a kvalifikovaně (včetně
akcí - jakým jsou např. vymezení nové
úlohy orgánů územní samosprávy,
vyhodnocení alternativních změn ve struktuře
výroby, příprava odborníků
apod.).
Lidé se chtějí mít stále lépe.
Je to přirozené. Hodnota našeho života
není určována pouze množstvím
dostupných spotřebních předmětů
a stravy. Nám, kteří žijeme na severu
Čech, je stále jasnější, že
základní podmínkou plodného a pracovního
života je ekologicky hodnotné, zdravé prostředí,
ve kterém žijeme. Od určitého okamžiku
je to zásadní podmínka nejenom naší
existence, ale i dalšího sociálně ekonomického
rozvoje, a to nejenom nás jako jednotlivců.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, můj volební obvod, jak jsem řekl
v úvodu, se nachází v pánevní
oblasti Severočeského kraje (západní
část okresu Teplice, Bílina, Duchcov, Osek
a další).
Řešení životního prostředí
je pro obyvatele našeho kraje doslova existenční
záležitostí. Kvalita našeho prostředí
je dána především kvalitou vzduchu,
vody a potravin. Klíčovým problémem
v těchto souvislostech je kvalita vzduchu, a to platí
obecně.
Zvláště kritická situace přetrvává
v znečištěném ovzduší zejména
oxidem siřičitým, který je v kraji
produkován v neúnosném množství
již řadu let, a to ve výši 1 mil. tun
ročně, což představuje 47 % z celkového
množství oxidu siřičitého vypouštěného
na území ČSR. Přitom spalovací
proces v elektrárnách je doprovázen celou
řadou dalších nebezpečných exhalací.
Množství emisí vypouštěných
do ovzduší našeho kraje se projevuje ve stále
častějším překračování
nejvýše přípustných koncentrací.
Jako příklad uvádím průměrné
denní hodnoty na začátku prosince, které
dosáhly až 1345 mg/m2 a krátkodobě
až 2812 mg/2. Navíc na převážnou
část obyvatel našeho kraje trvale působí
celý komplex škodlivin s negativními dopady
na zdraví obyvatel. Lidé, kteří v
této oblasti žijí a pracují dodávají
po mnoho desítek let celé republice uhlí,
energii, plyn, chemické výrobky. Po generace za
to platí svým zdravím. Nelze tudíž
chápat tuto problematiku životního prostředí
na severu Čech jako problematiku regionální
a proto zde o ní hovořím, ale jako problém
celé společnosti, jako dluh vůči obyvatelům
tohoto kraje.
Jsem toho názoru, že je třeba, aby se tento
dluh začal splácet. Přitom vůbec nejde
o výhody, ale pouze o vytvoření podmínek
pro základní lidské právo, právo
na život a zdraví. Není potřeba zakrývat,
že ozdravení životního prostředí
bude ekonomicky náročné, že to bude
záležitost dlouhodobá, současně
však existují určité možnosti řešení,
které lze uskutečnit hned, a to v různých
sférách. Je jich celá řada, od rozšíření
a zlepšení monitorování až po včasné,
rychlé a větší regulování
výkonu elektráren při inverzních stavech,
to znamená zavedení ekologického regulačního
stupně zvyšujícího snížení
výkonu elektráren v tomto období až
o 2000 MW.
Pracuji na dole Julia Fučíka v Bílině.
Musím podotknout, že je nebývale těch,
kteří v severočeských hornících
vidí původce zla kouřících
elektráren. Zlo je však třeba vidět
především v tom, že tyto tepelné
elektrárny musejí vyrábět velké
množství energie, se kterou se v celém státě
plýtvá a dosud není vybudováno účinné
zařízení na zachycení škodlivých
složek kouřových plynů, především
sloučenin síry a dusíku, že se zcela
nedostatečným způsobem realizuje teplofikace
a plynofikace s cílem likvidace lokálních
topenišť na tuhá paliva, která výrazně
ovlivňují kvalitu ovzduší při
zhoršených rozptylových podmínkách.
Dosavadní stav přípravy a realizace opatření
přijatých k řešení ekologických
problémů kraje je neuspokojivý. Usnesení
vlády ČSR č. 131 ze 17. května 1989
není v zásadních úkolech plněno.
Dosud nebyl vyřešen způsob financování
staveb, uvedený v příloze tohoto usnesení,
v oblasti plynárenství, teplárenství
a ostatních akcí a to jak v investorství
federálního ministerstva paliv a energetiky, tak
i KNV a ostatních resortů. Není dořešeno
financování převodu kotelen na zemní
plyn, plynofikace obcí atd. Nejsou v daných termínech
a v rozsahu realizována věcná opatření,
která vyplývají z usnesení federální
vlády č. 101/89.
Ve svém vystoupení záměrně
nepoužívám různé údaje
o stavu znečištění ovzduší
či o zdravotním stavu obyvatel. Byly vyjádřeny
ve vystoupeních poslanců Pekla a MUDr. Trefného
v listopadu a prosinci loňského roku.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, domnívám se, že nadešla doba,
kdy bychom měli udělat vše pro to, aby rozvoj
tohoto kraje, specifického z pohledu životního
prostředí byl řešen specifickými
způsoby, včetně vytvoření ekonomických
prostředků. Např. i tím, že všechny
územní činnosti ovlivňující
životní prostředí, a to především
těžba uhlí, výroba elektřiny,
tepla, plynu, chemických výrobků apod. budou
řešeny nadresortním pojetím a že
přitom budou tyto otázky - doslova otázky
strategické - posuzovány zodpovědněji
než v uplynulých letech. Jsem toho názoru,
že oblast životního prostředí je
nutno řešit ve sféře působnosti
federace nadresortním orgánem jako nezbytnost pro
jednotnou koordinaci veškerých opatření
k nápravě narušeného prostředí
nehledě k tomu, že dosud účinný
systém řízení státní
ekologické politiky neexistuje.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Běhálkovi. Prerušujem
jednanie spoločného zasadania oboch snemovní
na 45 minút, to znamená, že začneme
o 13.20 hodín.
(Jednání přerušeno ve 12.35 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.24 hodin.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, budeme pokračovať v rokovaní. Z jeho
priebehu je jasné, že bude musieť zasadať
Snemovňa ľudu a Snemovňa národov už
zajtra tak, ako sme to pôvodne predpokladali. To znamená,
že dnes pôjdeme s tým programom, ktorý
sme stanovili, to znamená, že budeme prerokúvať
správu o stave a vývoji československej federácie.
Skôr, než začne diskusia, by som chcel upozorniť
na povinnosti poslanca, pretože sa množia ospravedlnenia
na zajtrajší deň, ja to chápem a všetci
to iste ľudsky chápeme, že ste neboli pripravení,
že tu budete tri dni. Pôvodne sa predpokladalo, že
to rokovanie bude za dva dni skončené. Ale vzhľadom
na vývoj, a ja si myslím, že pozitívny,
z hľadiska záujmu o správu, ktorú predniesol
predseda vlády, budeme teda musieť pokračovať
v rokovaní i zajtra.
Teraz požiadal o slovo predseda federálnej vlády
pán Marián Čalfa. Prosím, aby sa ujal
slova.
Předseda vlády ČSSR M. Čalfa: Vážené
poslankyne, vážení poslanci, ja som požiadal
o slovo v podstate uprostred vašej diskusie s ohľadom
na to, že mám ďalšie povinnosti dnes popoludní
až do neskorého večera, ktoré mi nedovolia
sa zúčastniť schôdze Federálneho
zhromaždenia. Chcel som vás teda poprosiť o ospravedlnenie
mojej neúčasti na odpoludňajšom zasadaní.
Pokiaľ ide o priebeh diskusie, ja ju pozorne sledujem, a
pozorne ju sledujú aj všetci členovia vlády.
Mám taký dojem, je to dojem, prosím, v polovici
diskusie, že Federálne zhromaždenie, jeho poslanci,
veľmi vnímavo chápu, čo sme chceli oznámiť
v našej pomerne rozsiahlej správe pokiaľ ide
o hodnotenie stavu našej ekonomiky, tak ako ju vidíme
na konci februára 1990, tak i pokiaľ ide o naše
určité predstavy ďalších krokov
v tomto polroku, v tomto roku i v ďalších rokoch,
aby sme dosiahli ten cieľ, ktorý máme, teda
demokratický stav a v ekonomike trhový mechanizmus
národného hospodárstva.
Na jednotlivé otázky budú odpovedať
jednotliví členovia vlády, prvý podpredseda
federálnej vlády pán Komárek bude
odpovedať pokiaľ ide o určitú filozofiu.
Ja som chcel povedať len dve poznámky, táto
správa, ktorú som vám prečítal,
má 61 strán. Dostali ste ju k dispozícii.
Pôvodne bola pojatá širšie a v prvej verzii
mala raz toľko strán. Keď sme to skúšali,
koľko robí prednes, vyšlo nám to zhruba
asi na štyri hodiny. Tak sme sa domnievali, že to nie
je možné. Preto niektoré časti tejto
správy sa skracovali a, pochopiteľne, v tom okamihu
došlo k situácii, ktorá sa tu objavila, že
rad poslancov nedostal odpovede na otázky, ktoré
kládli. Tá problematika funkcií štátu
vo všetkých oblastiach, nielen pokiaľ ide o ekonomiku,
je natoľko rozsiahla, že nie je možné vyčerpávajúcim
spôsobom obsiahnuť v jednej správe. Ja som sľúbil,
že pokiaľ ide o vývoj národného
hospodárstva za rok 1989 a prvý štvrťrok
1990, že koncom apríla vás s tým zoznámime
samostatne. Nepochybne k ďalším konkrétnym
oblastiam funkcií štátu sa budeme vracať
v diskusiách na ďalších plénach
i vo výboroch Federálneho zhromaždenia, prípadne
i pri iných príležitostiach. Preto by som prosil
o pochopenie, ak sa vám zdá, že v tejto správe
niektoré veci nie sú dostatočne, alebo sú
nedostatočne konkrétne, alebo nenachádzate
na ne odpovede. Koncipovali sme ju tak, aby dala tú základnú
predstavu o tom, ako hodnotíme situáciu a čo
si predstavujeme do budúcnosti.