Přítomno: | 188 poslanců Sněmovny lidu |
72 poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice | |
73 poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Belko, Harenčár, Hlavačka, Jendrejčáková,
Kontríková, Kubinský, Penster, Šoltés,
Štancl, Štix, Tichavský, Zeman
Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice:
Mikule, Svoboda, Vinter
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice:
Kováč, Marušinec
(Řízení schůze převzal a jednání
zahájil místopředseda FS a předseda
SN ing. J. Stank, CSc.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, vážení hostia, prajem vám
dobrý deň. Odpočinutí budeme pokračovať
v prerušenom rokovaní 24. spoločnej schôdze
Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia.
Než pristúpime k prerokovaniu správy o plnení
programového vyhlásenia vlády, musíme
sa vrátiť k otázke doplnenia programu spoločnej
schôdze. Včera tu predniesol predseda Snemovne ľudu
poslanec Bartončík návrh na doplnenie programu
o prerokovanie návrhu ústavného zákona
o zmene názvu republiky. Na základe pozmeňovacieho
návrhu podpredsedu Federálneho zhromaždenia
poslanca Jičínskeho sme sa uzniesli na tom, že
sa zídu ústavnoprávne výbory obidvoch
snemovní a podľa ich záverov prijmeme potom
príslušné uznesenie.
Ústavnoprávne výbory sa včera zišli
a prijali k tomuto stanovisko. Ja by som prosil teraz predsedu
Ústavnoprávneho výboru Snemovne ľudu,
poslanca Masopusta, aby nás s týmto stanoviskom
zoznámil.
Poslanec SL Z. Masopust: Vážený pane
předsedající, vážení páni
poslanci, vážené paní poslankyně,
ústavně právní výbory Sněmovny
lidu a Sněmovny národů se včera sešly,
aby projednaly námět předsedy Sněmovny
lidu poslance JUDr. J. Bartončíka doplnit program
dnešní společné schůze sněmoven
o projednání návrhu ústavního
zákona o změně názvu republiky.
Po diskusi dospěly výbory k závěru,
že změnit název republiky je velmi naléhavé
a potřebné. Doporučily však, aby návrh
ústavního zákona o této změně
byl projednán současně s návrhem ústavního
zákona o státním znaku, jak bylo rozhodnuto,
tj. ve všech výborech, kterým byly tyto návrhy
přikázány, a poté na společné
schůzi sněmoven v březnu t. r. K oběma
těmto zákonům očekává
Federální shromáždění
ještě stanovisko Slovenské národní
rady, které bylo vyžádáno jak od vlády
ČSSR, tak od národních rad podle § 37
zákona o jednacím řádu Federálního
shromáždění. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Počuli sme návrh ústavnoprávnych
výborov, aby návrh ústavného zákona
o zmene názvu nebol na program 24. spoločnej
schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov zaradený.
Má niekto k tomuto otázku? (Nikdo.) Nikto.
Nie. Dávam o návrhu hlasovať.
V zasadacej sále je prítomných 160 poslancov
Snemovne ľudu, 61 poslancov Snemovne národov zvolených
v ČSR a 64 poslancov Snemovne národov zvolených
v SSR.
Obidve snemovne sú teda uznášania schopné.
Najprv prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.
Kto z nich súhlasí s návrhom ústavnoprávnych
výborov nezaraďovať na program 24. spoločnej
schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov návrh
ústavného zákona o zmene názvu republiky,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Osmnáct.) Osemnásť.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Čtyři.) Štyria.
Snemovňa ľudu teda návrh schválila.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.
Kto z nich súhlasí s týmto návrhom
ústavnoprávnych výborov, nech zdvihne ruku.
(Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Dvanáct.) Dvanásť.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Tři.) Traja.
I Snemovňa národov návrh schválila.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní
konštatujem, že schválený program 24.
spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov
nebude doplnený.
Ďalej máme posúdiť správu o stave
a vývoji československej federácie prednesenú
predsedom vlády pánom Čalfom. Pripomínam,
že správu ste včera dostali do lavíc.
Zvolili sme komisiu pre prípravu uznesenia, ktorú
prosím, aby sa na predbežné zasadnutie stretla
v miestnosti 026 o 9. hodine.
Ďalej je prítomná vláda ČSSR
na čele s jej predsedom, takže túto správu
môžeme kompetentne a zodpovedne prerokovať a posúdiť.
Otváram k tomuto bodu rozpravu. Písomne sa o slovo
prihlásili zatiaľ poslanec Téra, poslankyňa
Bartošková, poslanec Šulka, poslanec Šimúth,
poslankyňa Borisová, poslanec Comba, poslanec Vácha,
poslanec Kocáb, poslanec Šabata, poslanec Mohorita,
poslanec Kužílek, poslanec Bagín, poslanec
Zán, poslanec Bakšaj, poslanec Habovštiak, poslankyňa
Řehková, poslanec Kryll, poslanec Kovář,
poslanec Pospíšil, poslankyňa Fuková,
poslanec Batěk, poslankyňa Klůzová,
poslanec Orban, poslanec Roček, poslanec Holčík,
poslanec Géci, poslanec Filkus, poslankyňa Freiová,
poslanec Běhálek, poslanec Šremer, poslanec
Viktorín, poslankyňa Gdovinová, poslankyňa
Moltašová, poslanec Kmeť, poslanec Maleš,
poslanec Trško, poslanec Bezecný, poslanec Rábel,
poslankyňa Sachetová, poslanec Juriš, poslanec
Fišera, poslanec Dúha, poslanec Konečný,
poslanec Kontra, poslankyňa Mikundová, poslanec
Palouš, poslanec Janča, poslanec Macek, poslanec Mdlina,
poslanec Michalík a poslanec Benda. Zatiaľ sa tedy
prihlásilo 51 poslancov. Prosím, aby ste primerane
k tomuto počtu volili dĺžku vašich diskusných
vystúpení v rozprave.
Dávam slovo poslancovi Térovi, pripraví sa
poslankyňa Bartošková.
Poslanec SL M. Téra: Vážený pane
předsedo, vážené Federální
shromáždění, vážení
členové vlády, rád bych se jménem
Klubu poslanců Československé strany lidové
a Křesťansko-demokratického hnutí vyjádřil
k jednomu problému, který vyplývá
z vystoupení pana premiéra.
Všichni jsme větší či menší
měrou zúčastněni na hospodářském
životě. Proto každý podle svého
zaměření známe některé
jeho problémy. Při diskusi v Klubu jsme se shodli
na jednom: hospodářská reforma musí
pokračovat bez ohledu na časově omezený
mandát vlády a Federálního shromáždění,
bez ohledu na předvolební zápolení,
bez ohledu na momentální ekonomické potíže.
Proto se domníváme, že musí pokračovat
i legislativní činnost vlády a práce
zákonodárných sborů, alespoň
nad vybraným balíkem národohospodářských
zákonů až do ukončení mandátu
současné vlády a parlamentu.
Hospodářská sféra totiž zoufale
čeká na nové zákony, aby se mohla
orientovat a začít konkretizovat své podnikatelské
záměry. Zatím je nucena spíš
přešlapovat na místě. Osobně
se domnívám, že současný pokles
hospodářských čísel není
ani tak dán nejistotou lidí na vedoucích
postech - pokud jde o jejich osobní postavení jako
hlavně nevyjasněností krátkodobých
i dlouhodobých ekonomických pravidel. Proto apeluji
na zodpovědnost všech zúčastněných
na této činnosti, aby svou prací zabránili
hospodářským obtížím.
l zde platí - kdo rychle dává, dvakrát
dává. Když totiž základní
zákony nezvládneme nyní, odložíme
jejich uplatnění nejméně o půl
roku. Tím zvýšíme nejistotu hospodářství
se všemi důsledky - a přesně to si přece
v současné situaci nemůžeme dovolit.
O správnosti našeho názoru nás přesvědčuje
kromě dalšího například i stanovisko
vedení kombinátu ZŤS Martin, které máme
v Klubu k dispozici. O složité situaci v kombinátu
každý z nás aspoň něco ví.
Ale kombinát nepožaduje ani tak finanční
pomoc, jako především urychlené dopracování
hospodářských zákonů, aby konverze
zbrojní výroby mohla probíhat cílevědomě
a plynule.
Podobné a stejné postoje zaujímá zcela
samozřejmě většina hospodářských
pracovníků, ale i početná skupina
existujících i potenciálních soukromých
podnikatelů.
Chceme-li změnit charakter naší ekonomiky,
neobstojí žádný důvod pro otálení.
Naopak, čas pracuje proti nám. Vyzývám
proto vládu, aby ve snaze na dopracování
hospodářských zákonů skutečně
nepolevila, spíše přidala. Vyzývám
ostatní poslance a představitele politických
sil, aby toto naše stanovisko - totiž, že je nezbytné
dopracovat základní legislativu ještě
do voleb - plně podpořili. Tolik pokud jde o zákony.
Sebelepší, ale včas vydané zákony
nepomohou hospodářským subjektům v
jejich rozhodování, nebudou-li znát dva rozhodující
údaje - cenu a kurs. V nižší situaci přesněji
způsob tvorby ceny a vývoj kursu. Proto je nutné
dát hospodářské sféře
zároveň a to zdůrazňuji - se základními
ekonomickými zákony k dispozici zásady cenové
reformy, aby byly známy principy tvorby cen a zamyšlené
trendy v postavení koruny vůči dalším
měnám. Teprve potom budou v hospodářství
vytvořeny nejnutnější podmínky
pro odstartování přechodu na tržní
hospodářství. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Térovi, slovo má poslankyňa
Bartošková, pripraví sa poslanec Šulka.
Poslankyně SL V. Bartošková: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, ke zprávě o společensko-politické
situaci, přednesené premiérem vlády
panem Čalfou, bych chtěla vznést jednu připomínku,
s níž se na mne v poslední době obracejí
často moji voliči na veřejných shromážděních
a kterou jsme předevčírem projednali v našem
společném poslaneckém Klubu poslanců
- členů Československé strany lidové,
Křesťansko-demokratické strany a Kresťansko-demokratického
hnutia.
Je to dotaz na majetek Komunistické strany Československa,
respektive na oprávněnost jeho dalšího
užívání a podnikatelského využívání.
Posledním podnětem k mému dnešnímu
vystoupení byla krátká zpráva v novinách
dne 23. února, nazvaná "Dikobraz v novém
rouše", kterou si vám dovolím ocitovat:
"Za 520 miliónů Kčs byla komunistická
strana ochotna vzdát se časopisu Dikobraz. Ten totiž
vydávalo Rudé právo, vydavatelství
ÚV KSČ, nyní Delta, která ekonomický
rozbor odstupného vypracovala. Nemalý zisk z jeho
prodeje plynul a stále ještě plyne do pokladen
KSČ. Kdysi všemocná strana byla snad ochotna
akceptovat ideovou nezávislost humoristického a
satirického týdeníku, o nezávislosti
ekonomické však nebyla ochotna diskutovat. V podobné
situaci byly Květy, Hospodářské noviny,
Tvorba a další noviny a časopisy, které
ve stranickém vydavatelství vycházely. Redakce
Dikobrazu, která nechce mít s KSČ a jejími
praktikami nic společného, učinila proto
jako první z těchto periodik rozhodný a rezolutní
krok a rozhodla první číslo týdeníku
humoru a satiry s názvem Nový Dikobraz, jehož
vydavatelem bude Studio dobré nálady, zatím
samostatně podnikající součást
JZD Třemošná. Časopis bude mít
nové vedení, změní se i složení
redakce a obsah". Tolik zpráva ČTK z novin.
Už dříve v našich sdělovacích
prostředcích proskakovaly zprávy o uvolňování
budov, hotelů, škol a dalších objektů,
které Komunistická strana postupovala různým
jiným organizacím nebo podnikům; postupování
se dělo formou prodeje, samozřejmě, neboť
i podle tvrzení mnoha komunistů, např. v
reportážích Čs. televize, to byl právoplatný
majetek bývalé vedoucí strany, který
si KSČ poctivě pořídila z příspěvků
svých členů.
Pět set dvacet miliónů je částka
nemalá, přičemž je to jen zlomek z jejího
obrovského movitého i nemovitého majetku.
Zbývají redakce dalších významných
časopisů, o nichž byla v článku
řeč - Květy, Hospodářské
noviny, Tvorba, Svět v obrazech, nakladatelství
a vydavatelství a další a další.
Dále desítky atraktivních objektů
po celé republice na nejatraktivnějších
místech ve městech i v rekreačních
oblastech. Většinou v perfektním stavu, tedy
velmi dobře prodejné, nebo ještě lépe:
snadno použitelné do opravdu moderního podnikání,
třeba v akciových společnostech s mezinárodní
kapitálovou účastí, v němž
se tento již nyní multimiliónový movitý
i nemovitý majetek rychle a utěšeně
rozroste do opravdu významného ekonomického
potenciálu.
A vedle něho budou v naší zemi vznikat stále
nová a stále potřebnější
konta a kontíčka, na něž bude národ
posílat větší či menší
příspěvky, tu na dětskou onkologii,
tu na záchranu našich zdevastovaných archivů
a knihoven, na Jedličkův ústav, dětské
SOS vesničky atd. Ptám se zde jménem svých
voličů i za lidovecké a křesťanské
poslanecké kluby, zda je to tak správné?
Naše listopadová revoluce byla něžná
a sametová. Celému světu jsme dokázali,
že my, Češi a Slováci, máme přímo
ve svých genech hluboce zakořeněné
demokratické tradice, velkou morální sílu
a kulturu, kterou ani léta totalitního útisku
nedokázala zničit. Ukázala i náš
elán, s nímž se chceme pustit do obnovy naší
země a do morální obrody národa. Nechceme
trestat a mstít se, odmítáme jakýkoliv
princip kolektivní viny. Naše současné
problémy by nevyřešily politické procesy
nebo soudy s osobami, které na současném
stavu naší společnosti nesou přímou
vinu. Pokud ovšem celý náš národ
chce být velkorysý a nevyčítat komunistické
straně oněch 42 let útlaku a zneužívání
moci, měla by být tato komunistická strana
přinejmenším stejně velkorysá
a snažit se alespoň částečně
napravit nenapravitelné škody, které svým
řízením naší společnosti
způsobila.
Pan prezident v neděli na Staroměstském náměstí
dlouze vypočítával tu neradostnou bilanci
minulých let, a nebyla to bilance zdaleka vyčerpávající.
Myslím, že by bylo nejen vhodné, ale že
je dokonce velmi nutné, aby se komunistická strana
rozešla se svou minulostí i ve smyslu ekonomickém,
tj., aby se vzdala toho majetku, který získala v
době, kdy byla samozvanou vedoucí silou společnosti,
ovládající bezvýhradně všechna
odvětví života, včetně národní
ekonomiky a státního rozpočtu.
V materiálu "Informace o základních
záměrech nového státního rozpočtu
na rok 1990", který jsme pro dnešní zasedání
obdrželi, se na str. 7 uvádí, že v původním
rozpočtu se počítalo s výdaji pro
KSČ ve výši 1,2 mld. Kčs. I to svědčí
o významných státních dotacích
vedoucí straně v uplynulých letech. Zkusme
si vynásobit jen částku 1,2 mld. x 42. Nehledě
na to, že např. Lidové milice, tato stranická
armáda, byly po celá léta vydržovány
z podnikových zdrojů, tj. ze státních
prostředků, a nikoli stranických. I že
řada dalších investic a čerpání
byla uskutečňována pod hlavičkou Národní
fronty a jiných institucí, ale sloužila de
facto také Komunistické straně Československa.
Jen těžko lze uvěřit, že veškerý
svůj obrovský majetek získala komunistická
strana poctivými nákupy a hospodárným
podnikáním. V nejlepším případě
to získala s využitím své neomezené
moci a řídící úlohy a na úkor
všech ostatních politických stran, podniků
i dalších odvětví. Opravdu jen velmi
těžko mohla, např. naše Čs. strana
lidová dosahovat stejného hospodářského
rozkvětu, když nám byla tiskárna zabavena
už v roce 1948, když nám byl po celých
42 let striktně limitován příděl
papíru, omezován náklad Lidové demokracie
i všech knih našeho nakladatelství, diktováno
vydávání naprosto neprodejných titulů
atd., atd. Je pravdou, že naši členové
platili jen asi desetinu výše členských
příspěvků než členové
KSČ, ale těžko jsme mohli vybírat víc
od lidí, kteří si vstupem do jiné
než vedoucí strany uzavírali další
profesionální postup a dobrovolně přijímali
řadu diskriminací a omezení.
I toto všechno je dnes už minulost, v níž
se nechceme zbytečně přehrabovat a jitřit
emoce z různých křivd. Ovšem v naší
svobodné demokratické pluralitní společnosti
by měly mít všechny politické strany
stejné šance. Neměli by zde existovat páriové
s jedním stolem a židlí a multimilionáři
s řadou akciových společností.
Naše národní hospodářství,
životní prostředí, školství,
zdravotnictví, a třeba i vězeňství,
domovy důchodců a dětské domovy, prostě
všechno v naší zemi, je v zoufalém stavu
úpadku a devastace. Komunistická strana měla
po celých 42 let na řízení naší
společnosti monopol. Měla by projevit sama a dobrovolně
gesto alespoň částečného odškodnění
národu a svůj obrovský majetek dobrovolně
věnovat do nejvíce poškozených a nejpotřebnějších
odvětví, anebo třeba na rehabilitace obětí
represí a totalitní zvůle. Měla by
se i ekonomicky skromně o pokorně zařadit
mezi ostatní politické strany, které zápasí
vůbec o vlastní tiskárnu, papír a
rozmnožovací techniku.