Přítomno: | 185 poslanců Sněmovny lidu |
71 poslanec Sněmovny národů zvolený v České socialistické republice | |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Bartošková, Chodurová, Freiová, Jendrejčáková,
Kontríková, Korf, Kuljovský, Kubinský,
Kuželová, Petrželková, Štrbová,
Ujlaky
Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice:
Balánová, Doležal, Nový, Vacek
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice:
Kováč, Liščák, Micovčin,
Mráz, Muržic
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, vážení
hosté, zahajuji 23. společnou schůzi Sněmovny
lidu a Sněmovny národů, na které vás
srdečně vítám. Rovněž
vítám členy federální vlády.
Předsednictva sněmoven se usnesla svolat 23. společnou
schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů
s tímto programem:
1. Vládní návrh zákona o zřízení
Správy ochrany prezidenta Československé
socialistické republiky a o Hradní stráži
Československé socialistické republiky (tisk
247)
2. Odpověď místopředsedy vlády
ČSSR akademika Čiče na interpelaci skupiny
poslanců Sněmovny lidu a Sněmovny národů
FS podanou dne 19. ledna 1990 (tisk 249).
Poznamenávám, že ihned po skončení
společné schůze je plánován
zde, v této zasedací síni, seminář
pro poslance obou sněmoven k volebním zákonům
a k dalším zákonům.
Má někdo z poslanců návrh nebo připomínku
k navrženému pořadu? (Nikdo se nehlásil.)
Nikdo. V zasedací síni je přítomno
177 poslanců Sněmovny lidu, 58 poslanců Sněmovny
národů zvolených v České socialistické
republice a 58 poslanců Sněmovny národů
zvolených ve Slovenské socialistické republice.
Obě sněmovny jsou usnášení schopné.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Nejprve prosím poslance Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva
na konání společné schůze sněmoven
a s navrženým programem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Sněmovna lidu návrh schválila.
Nyní prosím, aby se vyjádřili poslanci
Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva
na konání společné schůze sněmoven
s navrženým programem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Také Sněmovna národů návrh
schválila.
Konstatuji, že obě sněmovny se usnesly podle
článku 34, odst. 2, ústavního
zákona o československé federaci na konání
společné schůze a schválily její
program.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 207, SN
č. 218)
Než přistoupíme k projednávání
schváleného programu, chtěl bych vás
informovat, že novými členy předsednictva
Federálního shromáždění
jsou: ze Sněmovny lidu: poslanci Václav Benda, Ján
Langoš, Vasil Mohorita a Jaroslav Šabata.
Ze Sněmovny národů: poslanci Drahoslav Křenek,
Ladislav Lis, Igor Mičieta, Vladimír Mikule a Petr
Pithart.
Přistoupíme k projednání prvního
bodu programu, to je
Prosím prvního místopředsedu vlády
ČSSR Jána Čarnogurského, aby návrh
odůvodnil.
První místopředseda vlády ČSSR
J. Čarnogurský: Vážený pán
predseda, vážené Federálne zhromaždenie,
prezident republiky Václav Havel sa vo svojom prejave v
tomto zhromaždení dňa 23. januára zmienil
o zmenách v organizácii osobnej ochrany a bezpečnosti
prezidenta a ostrahy a ochrany areálu prezidentovho sídla.
Z prezidentovho podnetu vláda pripravila návrh zákona,
ktorý má uvedené zmeny právne zakotviť.
Vládny návrh zákona o zriadení Správy
ochrany prezidenta Československej socialistickej republiky
a o Hradnej stráži ČSSR, máte pred sebou.
Podľa tohto zákona sa zriadi Správa ochrany
prezidenta ČSSR, ktorá bude zabezpečovať
osobnú bezpečnosť prezidenta a vnútornú
ochranu areálu Pražského hradu, prípadne
objektov, ktoré sú dočasným sídlom
prezidenta.
Správa ochrany prezidenta nahradí doterajšie
zložky Federálneho ministerstva vnútra, ktoré
zabezpečovali bezpečnosť prezidenta a objektov,
v ktorých prezident sídlil. Podobne Hradná
stráž Československej socialistickej republiky,
ktorá bola doteraz súčasťou vojsk Ministerstva
vnútra, prechádza do Československej ľudovej
armády, podriaďuje sa náčelníkovi
Vojenskej kancelárie prezidenta a jeho prostredníctvom
priamo prezidentovi.
Predložený zákon predstavuje zmenu v doterajšej
organizácii ochrany prezidenta, keď túto zabezpečovalo
Federálne ministerstvo vnútra. Podľa novej
organizácie založenej týmto zákonom
ozbrojené zložky zabezpečujúce ochranu
prezidenta a jeho sídla budú podliehať náčelníkovi
Vojenskej kancelárie prezidenta republiky a jeho prostredníctvom
priamo prezidentovi. Dôjde tak k sústredeniu síl
a prostriedkov na tomto úseku pod jednotné riadenie.
Počet príslušníkov týchto zložiek
zostáva zachovaný. Vláda si sľubuje
od tohto zákona vyššiu účinnosť
ochrany prezidenta a jeho sídla, aj zvýšenie
vážnosti úradu prezidenta a jeho sídla.
Ďakujem
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji prvnímu místopředsedovi
vlády ČSSR panu Čarnogurskému.
Návrhy projednaly ústavně právní
výbory a branné a bezpečnostní výbory
obou sněmoven. Prosím společnou zpravodajku
výborů Sněmovny národů Pavlu
Čáslavskou, aby přednesla zpravodajskou zprávu.
Společná zpravodajka výborů SN
P. Čáslavská: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, měli jsme možnost
prostudovat a před sebou máme, co do rozsahu, neobjemný
návrh zákona o zřízení Správy
ochrany prezidenta Československé socialistické
republiky a o Hradní stráži Československé
socialistické republiky. Vyslechli jsme jeho odůvodnění.
V živé paměti máme ještě
slova, která v tomto směru zazněla na naší
minulé společné schůzi z úst
pana prezidenta Václava Havla. Podstatou návrhu
zákona je, že upravuje zřízení,
úkoly a postavení Správy ochrany prezidenta
naší republiky a postavení Hradní stráže
Československé socialistické republiky, které
podřízením náčelníku
Vojenské kanceláře prezidenta republiky budou
podřízeny přímo prezidentu.
Je možné říci, že jde o logicky
odůvodněné opatření, které
je součástí - jak uvedl pan prezident - opatření,
kterých smyslem je vrátit úřadu prezidenta
a jeho sídlu vážnost, které se dříve
těšily.
Návrh zákona - jak zde již bylo řečeno
- projednaly na své společné včerejší
schůzi výbory ústavně právní
a branné a bezpečnostní obou sněmoven,
které v přijatém usnesení s ním
vyslovily souhlas s tím, že dosavadní §
2 se označí jako odst. 2 a doplní se odstavcem
1 tohoto znění: "Úkoly uvedené
v § 1 odst. 2 plní příslušníci
Sboru národní bezpečnosti služebně
zařazení ve Správě ochrany prezidenta
republiky". Toto doplnění je z důvodu
vymezení pravomoci Správy ochrany prezidenta vůči
veřejnosti.
Jako společná zpravodajka výborů Sněmovny
národů doporučuji Sněmovně
národů předložený návrh
zákona s uvedeným doplňkem schválit.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslankyni Čáslavské.
Slovo má společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu poslanec Pavol Bagín.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
P. Bagín: Vážené Federálne
zhromaždenie, ako spoločný spravodajca výborov
Snemovne ľudu sa pripájam k spravodajskej správe
poslankyne Čáslavskej a odporúčam
Snemovni ľudu, aby vládny návrh zákona
o zriadení Správy ochrany prezidenta Československej
socialistickej republiky a o Hradnej stráži Československej
socialistickej republiky schválila.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Bagínovi.
Otevírám rozpravu. Hlásí se někdo
o slovo? (Nikdo.) Nikdo. Přeje si závěrečné
slovo první místopředseda vlády ČSSR
Ján Čarnogurský? (Přeje.)
Prosím.
První místopředseda vlády ČSSR
J. Čarnogurský: S návrhom doplnku §
2 predloženého zákona súhlasím.
Skutočne presnejšie vymedzuje oprávnenia príslušníkov
ochrany prezidenta ČSSR. Bez tohto doplnku by mohlo dochádzať
k nedorozumeniam ohľadom ich právneho postavenia a
ich oprávnení voči tretím osobám,
voči ktorým by prípadne robili zásah.
Týmto doplnkom je jednoznačne stanovené,
že sa na ich oprávnenia aj na podmienky uskutočnenia
zásahu vzťahujú zákony, predovšetkým
zákon o Zbore národnej bezpečnosti, prípadne
ďalšie súvisiace právne normy.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji. Přejí si
závěrečné slovo zpravodajové?
(Nepřejí.) Ne.
Můžeme přistoupit k hlasování.
Počet poslanců v zasedací síni se
nezměnil.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s návrhem
zákona o zřízení Správy ochrany
prezidenta Československé socialistické republiky
a o Hradní stráži Československé
socialistické republiky (tisk 247) ? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Sněmovna lidu zákon schválila.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů.
Kdo z nich s návrhem souhlasí? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Také Sněmovna národů zákon
schválila.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon o zřízení Správy ochrany
prezidenta Československé socialistické republiky
a o Hradní stráži Československé
socialistické republiky.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 131, SL
č. 208, SN č. 219)
Nyní přistoupíme ke druhému bodu pořadu.
Je to
Při projednávání odpovědi budeme
postupovat podle § 63 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění.
Písemnou odpověď obdrželi všichni
poslanci obou sněmoven.
Ptám se nejprve předsedy vlády Slovenské
socialistické republiky a místopředsedy vlády
Československé socialistické republiky akademika
Milana Čiče, zda chce ještě ústně
doplnit písemnou odpověď?
Místopředseda vlády ČSSR M. Čič:
Vážený pán predseda, vážený
pán predsedajúci, vážené poslankyne,
vážení poslanci, tak, ako bolo konštatované,
odovzdal som listom odpoveď všetkým poslancom,
ktorí interpelovali. Dovoľte mi zmieniť sa len
o niektorých otázkach, ktoré by mohli ešte
osvetliť niektoré problémy, ktoré sa
dotýkajú práve okresov Rimavská Sobota,
Veľký Krtíš a Čadca.
Viete veľmi dobre, že došlo k vážnym
programovým štrukturálnym zmenám, k
reprofilácii celého radu podnikov a tento proces
samozrejme stále ešte pokračuje. Tieto programy
súviseli hlavne s útlmom výrob, ktoré
mali za následok migráciu, možno povedať
i emigráciu práceschopného obyvateľstva,
hlavne mládeže z celých oblastí, najmä
z tých, kde bola nekomplexne rozvinutá ekonomická
základňa a nedostatočne vybudovaná
i sociálna infraštruktúra.
Odchod mladých ľudí následne spôsobil
i demografickú degresiu obyvateľstva a treba priznať
celkom otvorene, že došlo i k zvýšeniu populácie
občanov cigánskeho pôvodu. Ide práve
o tieto oblasti a konkrétne o Rimavskú Sobotu i
Veľký Krtíš.
Takáto situácia sa vzhľadom na realizáciu
útlmových programov vyvinula v územných
celkoch tvoriacich okresy Poprad, Spišská Nová
Ves, Stará Ľubovňa a okresoch Prievidza, Topoľčany
a hlavne v okresoch Lučenec, Veľký Krtíš
a Rimavská Sobota.
Nie je možné zamlčovať, že sa pre
tieto okresy - nie však pre všetky - nevytvorili programy
ich rozvoja. I plnenie týchto programov bolo poznamenané
tým, že sa plnili nedôsledne. Týka sa
to hlavne okresov Veľký Krtíš a Rimavská
Sobota. Máme úprimnú snahu tieto nedostatky
napravovať, a to v prvom rade tým, že budeme
ekonomickými opatreniami vytvárať predpoklady
k aktivizácii ekonomickej činnosti tak organizácií,
ako aj obyvateľstva i jednotlivcov. V prvom rade chceme to
robiť ponechaním vytvorených zdrojov organizáciám
už lokalizovaným do týchto regiónov.
Máme na mysli predovšetkým ponechanie odpisov
z útlmových výrob pre podporu náhradných
programov, ďalej zníženie odvodov zo zisku, pri
vzniku nových organizácií budeme stimulovať
podnikateľský záujem hlavne zvýhodnením
úverov kombinovaných s investičnou dotáciou
a vo vybraných odboroch poskytnutím odkladu odvodu
zo zisku na dobu aspoň dvoch rokov.
Súčasne sa počíta s neinvestičnými
dotáciami na úhradu nákladov organizácií,
spojených s rekvalifikáciou a zaškolením
pracovníkov. Pretože problém sociálne
ekonomického rozvoja uvedených regiónov bude
treba riešiť v relatívne krátkom čase,
v podstate kombináciou všetkých ekonomických
nástrojov, ako aj s relatívne vysokým podielovým
účelovým zabezpečovaním, resp.
účelovými dotáciami. Tie nemôžeme
stále vylúčiť, napriek tomu, že
poskytneme tieto systémové opatrenia. Konkretizáciou
týchto opatrení uskutoční vláda
na základe samostatne spracovaných programov rozvoja
týchto regiónov. Týmito otázkami sa
zaoberáme v súčasnej dobe, i na najbližšom
zasadaní Slovenskej národnej rady budú o
týchto otázkach už informovať konkrétnejšie
a to tak, aby pre všaky rezorty, ktoré majú
ingerenciu do týchto oblastí a svoje povinnosti,
aby bolo celkom jednoznačné, akým spôsobom
a v akom harmonogramovom sieťovaní.
Programy rozvoja zabezpečí Slovenská komisia
pre plánovanie a vedecko-technický rozvoj v spolupráci
s príslušnými národnými výbormi
a rezortami pri priamom využití aktivity občanov.
Budeme musieť oveľa viac tieto otázky prerokovávať
priamo na mieste so zainteresovanosťou všetkých,
alebo veľkej väčšiny občanov, ktorých
sa to týka.