Přítomno: | 185 poslanců Sněmovny lidu |
66 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Hoření, Indra, Obžerová, Potáč, Říman, Šimek, Škoda, Vedra, Václavík M., Žákovič
5 poslanců SL rezignovalo
Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice:
Haičman, Haman, Hanus, Mevald, Slavětínský, Štáfek, Švestka
2 poslanci rezignovali
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice:
Hanes, Koyš, Lúčan, Nejezchleb, Zagiba
1 poslanec rezignoval
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, zahajuji 17. společnou
schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů
V. volebního období Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky.
Připadl mi nelehký úkol tuto schůzi
řídit. Dovolte, abych vás především
všechny srdečně přivítal, poslance
Federálního shromáždění,
i hosty na tribuně. Zvlášť srdečně
vítám představitele federální
vlády, bohužel ministerský předseda
se zatím do naší schůze nedostavil,
ale nepochybuji, že přijde každou minutu.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, prezident republiky svým dopisem ze dne 7. prosince
1989 sdělil předsednictvu Federálního
shromáždění, že přijal demisi
předsedy vlády ČSSR a podle článku
61 ústavního zákona o československé
federaci jej odvolal z funkce. Dopisem ze dne 10. prosince 1989
dále sdělil, že odvolal z funkcí podle
článku 61 ústavního zákona
o čs. federaci:
Mariána Čalfu, Bohumila Urbana, Pavla Hrivnáka,
Jaromíra Žáka, Ladislava Vodrážku,
Jaromíra Johanese, Františka Pince, Jana Stejskala,
Alfréda Šebka, Františka Reichela, Antonína
Krumnikla, Jaromíra Algayera a Viliema Rotha.
Dále dopisem ze dne 10. prosince 1989 prezident Československé
socialistické republiky sdělil předsednictvu
Federálního shromáždění,
že podle článku 61 ústavního
zákona o československé federaci jmenoval:
prosím, aby se přítomní členové
vlády představili Federálnímu shromáždění
povstáním.
Vladimíra Dlouhého místopředsedou
vlády. (Potlesk.)
Františka Reichela místopředsedou vlády
a předsedou Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj. (Potlesk.)
Oldřicha Burského místopředsedou vlády
a pověřil jej řízením federálního
ministerstva zemědělství a výživy.
(Potlesk.)
Jiřího Dienstbiera ministrem vlády a pověřil
jej řízením federálního ministerstva
zahraničních věcí. (Potlesk.)
Václava Klause ministrem vlády a pověřil
jej řízením federálního ministerstva
financí. (Potlesk.)
Petra Millera ministrem vlády a pověřil jej
řízením federálního ministerstva
práce a sociálních věcí. (Potlesk.)
Ladislava Vodrážku ministrem vlády a pověřil
jej řízením federálního ministerstva
hutnictví, strojírenství a elektrotechniky.
(Potlesk.)
Františka Pince ministrem vlády a pověřil
jej řízením federálního ministerstva
paliv a energetiky. (Potlesk.)
Roberta Martinku ministrem vlády. (Potlesk.)
Richarda Sachera ministrem vlády. (Potlesk.)
Tolik dopisy prezidenta republiky.
Z předchozí vlády předsedy Adamce
zůstali členy vlády tito ministři:
František Pitra (Potlesk.), Josef Hromádka (Potlesk.),
Miroslav Vacek (Potlesk.), Andrej Barčák (Potlesk.),
František Podlena (Potlesk.), Květoslava Kořínková
(Potlesk.), Ladislav Dvořák (Potlesk.).
Dodatečně bude obsazena funkce jednoho místopředsedy
vlády předsedou vlády SSR.
Ministerstvo vnitra bude zatím řízeno předsedou
vlády a jeho dvěma prvními místopředsedy.
Dovolte mi, abych všem členům nové vlády
popřál mnoho úspěchů v jejich
odpovědné práci. (Potlesk.)
Prezident ČSSR Gustáv Husák dopisem ze dne
10. prosince 1989 oznámil předsednictvu Federálního
shromáždění ČSSR, že odstupuje
z funkce prezidenta Československé socialistické
republiky. (Potlesk.)
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, předseda vlády Marián Čalfa
vzhledem k naléhavým úkolům požádal,
aby vláda mohla z jednání odejít
a pokračovat ve své práci. Myslím,
že je třeba tomuto přání vyhovět,
protože zítra musíme projednat celou řadu
zákonů, na kterých je třeba ještě
ve federální vládě určitým
způsobem pracovat. Děkuji členům vlády
za jejich přítomnost.
Předsednictva sněmoven vzala na vědomí
rezignaci a uvolnění těchto poslanců
na funkci členů předsednictva Federálního
shromáždění ČSSR:
Vasil Bilak, Jozef Fekete, Karel Hoffmann, Alois Indra, Miloš
Jakeš, Ján Janík, Marie Kabrhelová,
Jozef Lenárt, Ján Marko, Viliam Šalgovič,
Václav Štáfek, Vladimír Vedra, Miroslav
Zavadil a Zbyněk Žalman.
Vážené poslankyně a poslanci, předsednictva
Sněmovny lidu a Sněmovny národů navrhla
na svých schůzích dne 28. listopadu 1989
a předsednictvo Federálního shromáždění
dne 11. prosince tohoto roku konat společnou schůzi
sněmoven. Doporučuji poněkud modifikovaný
program 17. společné schůze sněmoven
upravit takto:
1. Volba předsedy Federálního shromáždění,
prvního místopředsedy FS a dalších
místopředsedů FS
2. Zpráva komise sněmoven FS a ČNR pro dohled
nad vyšetřováním události ze
17. listopadu 1989 v Praze (tisk 211)
3. Stanovisko FS ČSSR ke vstupu vojsk Varšavské
smlouvy do ČSSR v srpnu 1968 (tisk 212)
4. Vládní návrh zákona o odvodech
do státního rozpočtu (tisk 174) a společná
zpráva výborů SL a výborů SN
(tisk 205)
5. Vládní návrh zákona o důchodové
dani a o změnách zákona č. 172/1988
Sb., o zemědělské dani a zákona č.
116/1985 Sb., o podmínkách činnosti organizací
s mezinárodním prvkem v ČSSR, zákon
o důchodové dani (tisk 175) a společná
zpráva výborů SL a výborů SN
(tisk 206)
6. Vládní návrh devizového zákona
(tisk 172) a společná zpráva výborů
SL a výborů SN (tisk 207)
7. Vládní návrh zákona o bankách
a spořitelnách (tisk 173) a společná
zpráva výborů SL a výborů SN
(tisk 208)
8. Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje trestní zákon
č. 140/1961 Sb. (tisk 179), vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 141/961 Sb., o trestním řízení
soudním (tisk 178), vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
o přečinech (tisk 180) a společná
zpráva výborů SL a výborů SN
k nim (tisk 209)
Není vyloučeno, že bod 8. bude na návrh
vlády ještě určitým způsobem
modifikován.
9. Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon c. 98/1987
Sb., o zvláštním příspěvku
horníkům (tisk 191)
10. Zpráva o činnosti předsednictva FS, předsednictva
a výborů Sněmovny lidu a předsednictva
a výborů Sněmovny národů za
dobu od 16. listopadu do 11. prosince 1989 (tisk 200).
To je tedy pozměněný návrh společného
zasedání obou sněmoven. Jistě jste
si všimli, že v návrhu není vládní
návrh zákona o státním rozpočtu.
Vláda požádala, aby k této věci
zítra při projednávání příslušných
zákonů, které se dotýkají dokončení
ekonomické reformy, mohl požádat o slovo nový
ministr financí ČSSR a navrhnout, aby bylo možno
pracovat zatím s rozpočtovým provizoriem
a rozpočet předložit později.
Jsou k návrhu programu, jak byl předložen,
nějaké připomínky? Hlásí
se předseda SN Blažej a mám ještě
některé další.
Předseda SN A. Blažej: Vážené
poslankyne, vážení poslanci, vážení
hostia, v súvislosti s predloženým programom
pre spoločnú schôdzu obidvoch snemovní
chcem predložiť ešte jeden bod programu. Politický
pohyb v našej spoločnosti v posledných týždňoch
vytvoril podmienky pre vznik politického pluralizmu, podmienky
pre realizáciu skutočnej demokracie, pre realizáciu
ľudských a občianskych práv, pre vznik
právneho štátu. Politizácia všetkých
sociálnych vrstiev a sociálnych skupín v
našej spoločnosti dostala do pohybu všetky oblasti
života a práce na všetkých úsekoch
a vo všetkých oblastiach v našej spoločnosti.
Oceňujeme kultúrne, disciplinované, spoločensky
veľmi zodpovedné politické formy, prejavy protestov,
demonštrácií a štrajkov. Udalosti minulých
dní vyvolali potrebu zmeny politického systému
v Československej socialistickej republike so všetkými
známymi dôsledkami, ktorých sme svedkami všetci.
Chcel by som povedať, že keď objektívne
hodnotíme reálnu situáciu, keď budeme
schopní vychádzať z politickej reality, tak
musíme konštatovať, že ľud Československa
sa prejavil ako ľud, ktorý má vysokú
úroveň politickej kultúry, ktorý má
vysokú úroveň politickej morálky,
vysokú úroveň politickej gramotnosti. Na
základe týchto objektívnych faktorov odporúčam
poslancom Federálneho zhromaždenia v mene Klubu komunistických
poslancov, aby sme v súvislosti s abdikáciou prezidenta
Československej socialistickej republiky sa vzdali v dnešnej
zložitej politickej situácii ústavného
práva voľby prezidenta vo Federálnom zhromaždení.
Navrhujeme, aby sa voľba prezidenta urobila formou referenda,
teda všeľudovým hlasovaním. (Potlesk.)
Funkcia prezidenta v Československej socialistickej republike
mala v minulosti, má dnes a bude mať i v budúcich
rokoch mimoriadne veľký význam, nesmierne spoločenské
dôsledky. Prezident Československej socialistickej
republiky ako prvý občan štátu mal,
má a mal by mať vysokú úctu, vysokú
autoritu, veľký spoločenský rešpekt
u všetkých občanov tohto štátu.
Preto to musí byť osobnosť, ktorá má
predpoklady odborné, občianske, osobné, ktorá
má morálny kredit zastávať túto
najvyššiu funkciu v našom štáte.
Vzhľadom na bohaté demokratické tradície
našich národov a národností, vzhľadom
na súčasnú politickú situáciu
v Československu je skutočne nesmierne závažná
spoločenská zodpovednosť pri výbere
kandidáta, ktorý by bol naozaj neformálnym
prezidentom všetkého ľudu Československa,
ktorý by bol uznávaným a váženým
všetkými generáciami našich občanov,
všetkými sociálnymi skupinami, všetkými
sociálnymi vrstvami, to jest aby bol akceptovaný
robotníckou triedou, družstevným roľníctvom,
inteligenciou, ženami a mládežou, ale aby bol
akceptovaný i treťou generáciou, generáciou
našich dôchodcov. To znamená, že odporúčame,
aby voľba prezidenta bola urobená z výberu
viac kandidátov. (Potlesk.) Nech vôľa ľudu
Československa rozhodne, koho chce mať na Pražskom
hrade. (Potlesk.)
Odporúčame, aby kandidáti na prezidenta vystúpili
s konkrétnym programom politických východísk
z dnešnej politickej krízy, s programom, ako úspešne
a urýchlene zabezpečiť spoločenskú
prestavbu, ekonomickú prestavbu, ako budovať modernú
demokratickú, humánnu, priemyslovo vyspelú,
kultúrne vyspelú Československú socialisickú
republiku. (Potlesk.)
Kandidáti na voľbu prezidenta musia mať rovnaké
podmienky predstaviť sa a formulovať svoje názory,
postoje, návrhy na východiská, aby skutočne
ľud mal možnosť objektívne rozhodnúť
sa pre určitého konkrétneho kandidáta.
Za tým účelom bude treba zmeniť hlavu
4 článku 60 ústavného zákona
o československej federácii, kde je uvedené,
že voľbu prezidenta vykonáva Federálne
zhromaždenie. Voľbu prezidenta treba vykonať do
14 dní v prípade ukončenia funkčného
obdobia, v prípade abdikácie prezidenta, respektive
v prípade jeho úmrtia.
Súčasne je potrebné urýchlene pripraviť
návrh ústavného zákona o referende,
takzvaného ľudového hlasovania. Odporúčame,
aby návrh zákona pripravili ústavnoprávne
výbory obidvoch snemovní. Prosím, aby zvážili
alternatívne návrh referenda pre prípad len
voľby prezidenta, alebo všeobecne zákon o referende
ako najvyššej forme priamej demokracie, to znamená,
aby bol legislatívny predpoklad pre to, aby ľud tejto
krajiny vykonával štátnu moc priamo ľudovým
hlasovaním v prípadoch, ktoré si vyžadujú
skutočne priamu účasť v rozhodovacích
procesoch v zásadných otázkach života
našej krajiny.
Zákon o referende vytvorí podmienky pre to, aby
nie deklaratívne, nie de jure, ale de facto ľud Československa
bol zdrojom všetkej politickej i štátnej moci
a nie ako to bolo doposiaľ, že moc ľudu sa realizovala
len formou zastupiteľských zborov.
Kvalitatívne nová etapa rozvoja našej spoločnosti
vyžaduje i nové, netradičné formy, ako
je napr. forma referenda, na ktorú sme doposiaľ neboli
zvyknutí. Prijatie zákona o referende, vypracovanie
návrhu ústavného zákona musí
urýchlene prerokovať vláda Československej
socialistickej republiky tak, aby sme ho mohli prijať budúci
týždeň. Bude treba, po zvážení
všetkých organizačných technických
a metodických otázok realizácie priameho
všeľudového hlasovania, určiť konkrétny
termín, najneskôr do jedného mesiaca uskutočniť
voľbu prezidenta Československej socialistickej republiky.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Děkuji předsedovi Blažejovi.
Chápu jeho podnět jako určitý zákonodárný
podnět, protože podle jednacího řádu
Federálního shromáždění
je třeba tento návrh zformulovat, je třeba
jej předložit předsedovi Federálního
shromáždění a podle jednacího
řádu musí tedy předseda Federálního
shromáždění předložit tento
návrh předsednictvům obou sněmoven,
musí být předložen České
a Slovenské národní radě k vyjádření
a musí být předložen rovněž
k vyjádření vládě. Takový
je zákonný postup podle jednacího řádu
o Federálním shromáždění.
Domnívám se tedy, že o tomto návrhu
bude možno jednat v případě, že
příslušný návrh v podobě
skutečně změn ústavy bude předložen
až buď na závěr společných
schůzí, ale vzhledem k vyjádření
subjektů na nejbližší schůzi Federálního
shromáždění, která by měla
být svolána k tomuto účelu.
Jsou tady ještě někteří další
diskutující, poslanec Axmann.
Poslanec SL F. Axmann: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, vážení
hosté, jsem poslancem Sněmovny lidu v prvním
volebním období za družstevní rolníky.
Hovořím k vám jménem Klubu komunistických
poslanců, poctivých komunistů, kteří
pracují na závodech, družstvech a jinde, a
kteří se mohou každému čestně
podívat do očí. Věřím,
že vyjadřuji mínění mých
voličů, poctivých občanů naší
země, kteří chtějí, aby to
v naší krásné zemi bylo lepší.
Jménem komunistických poslanců předkládám
tyto iniciativní návrhy:
1. Aby byly urychleně připraveny, ve všelidové
diskusi posouzeny a pak schváleny nové volební
zákony.
2. Aby byl v nejkratší době připraven
a schválen zákon o politických stranách.
3. Doporučujeme zkrácení volebního
období zákonných orgánů tak,
aby svobodné, tajné, všelidové volby
byly provedeny v průběhu roku 1990.
Tyto předkládané návrhy komunistických
poslanců sledují cíl urychleně řešit
krizovou situaci a umožnit všem občanům
věnovat se čestné a poctivé práci.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)