Úterý 3. května 1988

Vyjadřujeme plnou podporu základním principům politiky vlády ČSSR, vyplývajících ze závěrů 7. a 9. zasedání ÚV KSČ, že vývoj naší sociální politiky se může opírat pouze o dosahované ekonomické výsledky a že ekonomický rozvoj se musí současně opírat o mobilizující vliv sociálního rozvoje. Z tohoto hlediska považujeme v souladu s názory naších členů a v souladu s prohlášením vlády za nanejvýš aktuální, aby vláda přijala urychleně efektivní opatření ke zlepšení zásobování vnitřního trhu, zejména oděvním a textilním zbožím, obuví a řadou druhů strojírenských a elektrotechnických výrobků dlouhodobé masové spotřeby. Víme, že vláda v tomto směru přijala určitá opatření, jejichž účinnost se však neprojevuje zatím v žádoucí míře.

Pro utváření příznivého politického klimatu, nezbytného k realizaci přestavby má svůj nemalý význam i stav v dopravě pracujících do a ze zaměstnání. Nutno říci, že v některých oblastech neuspokojivý stav v tomto směru přerůstá v politický problém. Příčiny, jsou známé, spočívají především v nedostatečné a mnohdy i v zastaralé technické základně veřejné dopravy a tomu odpovídajícím neuspokojivým pracovním podmínkám řidičů. Víme, že z podnětu ÚRO se uvedenou problematikou někteří funkcionáři vlády a ministerstev zabývali, situace v dopravě se však do této doby nezlepšila. Poznatky z většiny krajů naopak spíše vypovídají o zhoršující se situaci. Odbory plně podporují racionalizaci státní a hospodářské sféry, spojené se snížením počtu pracovníků těchto orgánů. Oceňujeme, že vláda ČSSR zpracovala ve spolupráci s Odbory i program umísťování, sociálního a hmotného zabezpečení uvolňovaných pracovníků. Nyní je nanejvýš aktuální a považujeme za důležité, aby tento program byl konkrétně rozpracován ve všech centrálních orgánech a zabezpečena jeho praktická realizace spolu s citlivým přístupem k těm pracovníkům, jichž se racionalizace dotýká.

Soudružky a soudruzi poslanci, Odbory by nesplnily očekávání svých členů a celé naší společnosti, kdyby se samy aktivně nepodílely na uskutečňování revolučních přeměn v životě našeho lidu. Jsme si vědomi, že aktivní podíl Odborů je podmíněn uskutečněním přestavby i v samotných Odborech. Přijali jsme proto v tomto směru na nedávno konané III. plenární schůzi ÚRO celý komplex opatření, která začínáme postupně realizovat. Obsahem činnosti počínaje a racionalizací odborové struktury konče.

Aniž bychom oslabovali naši pozornost k ekonomickým otázkám, zvýšenou péči věnujeme těm oblastem činnosti, které podmiňují aktivizaci lidského činitele společenského pokroku. Mám tím na mysli zejména sociální cíle našeho ekonomického snažení a rozvoj demokratismu, včetně principů socialistické samosprávy.

V zájmu podpory naplňování organizátorské funkce socialistického státu v oblasti národního hospodářství věnujeme pozornost zdokonalení obsahu i organizaci rozvoje iniciativy pracujících, socialistickému soutěžení. Stručně řečeno, jde o to, přizpůsobit je novým ekonomickým podmínkám, dosáhnout toho, aby v jejich obsahu se stále výrazněji prosazovala orientace na intenzifikační faktory ekonomického rozvoje, na efektivnost činnosti a hospodaření podniků.

Lze předpokládat, že v souvislosti s přechodem podniků na plný chozrasčot samo hospodářské vedení, odborová organizace a orgány samospráv budou mít více než dosud zájem na tom, aby iniciativa pracujících co nejvíce přispívala k odhalování a mobilizaci existujících rezerv v zájmu ekonomického a sociálního rozvoje jak státního podniku, jeho pracovního kolektivu, tak celé společnosti.

Nejen minulá, ale i současná zkušenost z experimentujících podniků prokazuje, že jedním z nejobtížnějších úkolů přestavby hospodářského mechanismu, na jehož řešení se budou Odbory výrazněji než dosud podílet, je dosažení plné zainteresovanosti pracujících na konečných výsledcích jejich práce. Domníváme se, že vyřešení tohoto úkolu rozhodne v podstatné míře o úspěchu celé přestavby hospodářského mechanismu.

Proto vedeme odborové orgány a organizace k tomu, aby všestranně působily k dosažení změny vztahu hospodářského vedení, samostatné odborové organizace, budoucích orgánů socialistické samosprávy, všech pracujících k zavádění a k důslednému uplatňování principů vnitropodnikového chozrasčotu a brigádní formy organizace práce a odměňování, které nesporně jsou ekonomickou a organizační základnou pro fungování socialistické samosprávy, uplatňování socialistických principů odměňování, pro efektivní účast pracujících na realizaci úkolů sociálně ekonomického rozvoje státních podniků.

Nemalou pozornost budeme věnovat i formování právního vědomí pracujících, pracovněprávních vztahů, aby tyto byly v souladu s novými ekonomickými podmínkami. Dobrý základ k tomu dává současná veřejná diskuse k zásadám novelizace zákoníku práce.

Jak již bylo řečeno, Odbory budou celou svou činností aktivně napomáhat uvádět do života záměry přestavby. Tomu podřizují obsah, styl a metody odborové práce, její formy.

Chceme zároveň více a lépe využívat ty, které se dosud osvědčily. Na jednom z prvních míst k nim patří společná jednání odborových orgánů všech stupňů s jejich příslušnými hospodářskými a státními partnery, včetně společných jednání sekretariátu Ústřední rady odborů s předsednictvem vlády ČSSR. Zvláště v současném období, kdy rozhodnutí o mnohých zásadních otázkách budou v mnohém měnit život naší socialistické společnosti, považujeme tato vrcholná společná jednání za nanejvýš důležitá a nezbytná. Vítáme proto prohlášení vlády ČSSR, že i v tomto směru bude v nastávajícím období tyto formy spolupráce mezi socialistickým státem a socialistickými odbory dále prohlubovat.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Neubertovi, nyní prosím místopředsedu Federálního shromáždění Bohuslava Kučeru, připraví se poslanec Anton Hlaváč.

Místopředseda FS B. Kučera: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, chtěl bych nejprve jménem Klubu poslanců Československé strany socialistické podpořit prohlášení vlády Československé socialistické republiky.

Cíle, které v tomto prohlášení vláda vyjádřila, odpovídají jak strategické linii XVII. sjezdu KSČ, tak i nedávným zasedáním jejího ústředního výboru. Jsou to záměry, které v plné šíři přijala za své Národní fronta na únorovém zasedání jejích ústředních výborů.

Cíle, které si v současné době klademe, přestavba našeho národního hospodářství, a to v centru i podnikové sféře, změny v mechanismu řízení našly plnou podporu i v řadách Československé strany socialistické. Vidíme v nich prostředek k tomu, abychom rozvíjeli rychleji a efektivněji než dosud naše národní hospodářství, a tak lépe uspokojovali potřeby lidí.

Uvědomujeme si přitom, že důležitým činitelem v celém tomto procesu přestavby je člověk, lidský faktor. A právě proto, aby tento lidský faktor se výrazněji než doposud podílel na řešení současných problémů, je nezbytné rozvíjet též všechny atributy socialistické demokracie. Jsem rád, že federální vláda ve svém prohlášení zdůrazňuje potřebu ještě účinnější spolupráce s orgány Národní fronty i jejími organizacemi. Domnívám se, že to může přinést nejenom zlepšení kvality přijímaných usnesení a rozhodnutí, ale i vytváření potřebné atmosféry pro jejich realizaci. Československá strana socialistická je připravena tyto cíle podpořit nejenom svým prohlášením z této vysoké tribuny, ale především aktivní prací svých členů.

Ve svém vystoupení chci, soudružky a soudruzi, obrátit vaši pozornost k té části vládního prohlášení, která se zabývá mezinárodními otázkami.

Pro Československo má přirozeně prvořadý význam jaderné odzbrojení. Toto odzbrojení je nejen důležité pro Evropu jako celek, ale má mimořádný význam zejména pro střední Evropu, pro niž by jaderná válka představovala totální likvidaci. Proto oceňujeme spolu s veřejností úsilí federální vlády, které přispělo k dosažení dohody mezi SSSR a USA o likvidaci raket středního a kratšího doletu, jež byla na sklonku minulého roku podepsána. I my, poslanci Federálního shromáždění, jsme nedávným doporučením ratifikace příslušné dohody vnesli svůj vklad do řešení této závažné otázky evropského kontinentu.

Jestliže hovořím s uznáním o dohodě o likvidaci raket středního a kratšího doletu, pak nemohu nevyjádřit smíšené pocity, které v našich občanech vyvolávají snahy v některých zemích NATO nahradit tyto zbraně jinými druhy zbraní, uvažovat o jejich přesunu na jiné nosiče, a tak znovu usilovat o převahu zemí NATO. V dohodě o likvidaci raket středního a kratšího doletu vidíme však pouze první krok k jadernému odzbrojení, po němž by měly následovat kroky další. Očekáváme, že v dohledné době bude dosaženo dohody i padesátiprocentního snížení počtu strategických zbraní, že dojde k omezení a posléze k úplnému zákazu zkoušek jaderných zbraní.

V této souvislosti bych se chtěl zastavit u tvrzení některých našich západoevropských partnerů, z nichž vyplývá, že pokládají jaderné odzbrojení za nereálné a dokonce jaderné zbraně za jakousi obranu míru. Velmi často při této příležitosti hovoří o konvenční převaze zemí Varšavské smlouvy. Ta to převaha nebyla nikdy doložena. Lze připustit, že na obou stranách v důsledku historického vývoje mohlo dojít k jisté asymetrii. Země Varšavské smlouvy však nejednou vyjádřily svoji vůli jít po cestě i konvenčního odzbrojení. Jde-li tedy našim partnerům skutečně o konvenční odzbrojení, proč tedy země NATO dva roky vážně nereagovaly na dalekosáhlé návrhy formulované zeměmi Varšavské smlouvy v Budapešti. Namísto toho se stále vytváří ve veřejném mínění na Západě obraz Varšavské smlouvy jako seskupení zemí, které usiluje o jakýsi konvenční útok vůči zemím NATO. Ve zvrácené logice pak se staví do popředí potřeba zachování jaderných zbraní. Je to absurdní, nesmyslná logika. Vždyť to byly právě země Varšavské smlouvy, které navrhovaly nepoužití síly jak v oblasti jaderné, tak i konvenční. Právě ony přišly v návrhem na výměnu informací o vojenských potenciálech. Jde nyní tedy o to, skutečně ukázat opravdovou vůli jít cestou snižování zbrojení a na tuto vůli pozitivně vyjádřenou našimi partnery čekáme.

K dosažení odzbrojovacích cílů mohou směřovat jak iniciativy globální, tak i iniciativy přinášející dílčí řešení. Je jich dnes v Evropě celá řada - na severu, ve Středomoří, na Balkáně. Chci ocenit, že i naše vláda k těmto cílům přispěla, a to jak návrhy v oblasti koridoru bez jaderných zbraní, tak pásma bez chemických zbraní ve střední Evropě. Tyto návrhy vyšly z iniciativ Komunistické strany Československa, Jednotné socialistické strany Německa a Sociálně demokratické strany v NSR. Mají řadu příznivců. Mají však i své odpůrce. Argument, který při této příležitosti slýcháme, většinou zní tak, že je možné a tudíž potřebné buď řešení celkové nebo žádné. Takovýto argument postrádá přirozeně logiku, což například koridor několika set kilometrů, v němž by nebyly jaderné ani chemické zbraně, nesnížil by riziko jejich použití? Myslím, že nesporně ano.

Návrh generálního tajemníka ústředního výboru Komunistické strany Československa soudruha Miloše Jakeše na vytvoření pásma důvěry a spolupráce a dobrých sousedských vztahů na linii dotyku mezi zeměmi NATO a Varšavské smlouvy přináší do této oblasti nový významný impuls, politickou, ekonomickou, ekologickou a humanitární spolupráci mezi zainteresovanými zeměmi. Návrh vyvolal zájem široké evropské veřejnosti, jak jsme se mohli znovu nedávno přesvědčit na zasedání sekretariátu Mezinárodního výboru pro evropskou bezpečnost a spolupráci. Věříme, že i vlády NATO k tomuto návrhu přistoupí konstruktivně a umožní o něm diskusi na politické úrovni.

Československo mělo vždy životní zájem na procesu upevňování a rozvíjení evropské bezpečnosti a spolupráce. Bylo proto aktivním účastníkem Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě, signatářem i realizátorem jejího Závěrečného aktu. Myšlenka zakotvená i z iniciativy Československa do Závěrečného aktu, jež chápe proces evropské bezpečnosti a spolupráce jako proces trvalý, se ukázala být živá. Posunula a posouvá nepochybně myšlenku evropské bezpečnosti a spolupráce kupředu. Vezměme např. skutečnost, že opatření k posílení důvěry se dík aktivitě socialistických zemí ve Stockholmu široce rozšířila. Dnes pozorovatele NATO vidíme na cvičení v Československu, naši pozorovatelé jsou na cvičeních v západních zemích. Před třinácti lety se to zdálo nemožné. Dnes je to skutečnost i doklad, že tam, kde je politická vůle, lze jít skutečně kupředu.

Chtěl bych vyjádřit při této příležitosti názor našich občanů na současné jednání ve Vídni i naše představy, že by mělo při dobré vůli našich partnerů dospět v dohledné době k dohodě o vyváženém závěrečném dokumentu. Měl by nepochybně obsahovat další opatření v oblasti odzbrojení, upevňování důvěry, ale rádi bychom viděli i uskutečnění ekonomického fóra, směřujícího ve smyslu našeho československého návrhu do oblasti druhého koše, jemuž zatím v procesu evropské bezpečnosti bohužel byla věnována příliš malá pozornost. A to i přesto, že otázky obchodu, otázky ekonomické a vědeckotechnické spolupráce, spolupráce v ekologii či dopravě Evropu velmi zajímají, jak jsme se nedávno přesvědčili i při diskusi s představiteli všech frakcí Evropského parlamentu. Jsme přirozeně i pro to, aby patřičná pozornost byla věnována humanitární spolupráci, spolupráci v oblasti kultury a výměny informací. Za předpokladu ovšem, že půjde o skutečnou spolupráci a nikoliv o výpady proti společenskému systému, který si národy svobodně zvolily.

Úkoly, před nimiž stojíme v oblasti zahraniční politiky jsou náročné, budou vyžadovat plné nasazení naší diplomatické služby, její širokou aktivitu. Zahraniční politiku naší země nerealizují ovšem jenom diplomaté. V široké míře se na ní podílí Federální shromáždění i Čs. skupina Meziparlamentní unie. Rovněž naši občané jsou v této oblasti velmi aktivní prostřednictvím mírového hnutí, politických stran, organizací Národní fronty i Československé společnosti pro mezinárodní styky, jejíž partnerské organizace působí více než v šedesáti zemích světa. Jde o to, nyní semknout všechny tyto síly ve prospěch jediného humanistického cíle, který je vlastní naší socialistické společnosti, ve jménu míru a mezinárodní spolupráce. Dobrý pocit pro nás vyplývá z vědomí, že se můžeme v tomto úsilí opřít o naše přátelství a spojenectví se Sovětským svazem i o společenství Varšavské smlouvy.

Předseda FS A. Indra: Děkuji místopředsedovi FS Kučerovi. Soudružky a soudruzi, v polední přestávce vám byl rozdán návrh usnesení k programovému prohlášení vlády ČSSR. Jménem návrhové komise vás prosím, abyste případné připomínky odevzdali do 15 hodin.

Vystupuje poslanec Hlaváč, připraví se poslanec Procházka.

Poslanec SN A. Hlaváč: Vážený súdruh generálny tajomník, vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, vážení hostia, pozorne som sledoval slová súdruha Štrougala o programovom nasmerovaní práce vlády Československej socialistickej republiky pre ďalšie obdobie. Za seba i za poslancov Snemovne národov vyjadrujem plnú podporu zámerom vlády v oblasti zvýšenia dynamiky spolupráce krajín socialistického spoločenstva a zvýšenia československého podieľu na integračnom procese krajín RVHP. Všetci vieme, že sovietska ekonomika sa podieľa asi 43,5 % na celkovom obrate československého zahraničného obchodu. Význam vzájomných československo-sovietskych hospodárskych stykov, ako potvrdili rokovania generálneho tajomníka ÚV KSČ súdruha Jakeša so súdruhom Gorbačovom v Moskve začiatkom tohto roku, bude naďalej rásť. Základom tohoto rastu bude Dlhodobá koncepcia ekonomickej a vedeckotechnickej spolupráce na 15 až 20 rokov, na ktorej sa t. č. usilovne pracuje.

V súvislosti so zavádzaním nového hospodárskeho mechanizmu sa priamo v našich podnikoch ukazuje, že sa zvyšuje záujem pracujúcich - našich voličov - o problematiku medzinárodnej spolupráce, socialistickej deľby práce, vrátane priamych vzťahov medzi hospodárskymi organizáciami členských krajín RVHP.

Teraz však nejde o to, venovať trvalú pozornosť iba rastu objemu, resp. úrovni obchodného obratu so Sovietskym zväzom, ale aj novej kvalite vzájomných vzťahov. V záujme ďalšieho intenzívneho rozvoja obchodnej výmeny treba postupovať aktívnejšie, predovšetkým cestou vyhľadávania ďalších kooperácií a iných foriem priamych vzťahov a zvýšením dovozu strojov a zariadení zo Sovietskeho zväzu. Priestor k tomu otvorila aj dohoda o rozvoji priamych vzťahov medzi podnikmi Československej socialistickej republiky a Sovietskeho zväzu uzatvorená v novembri 1986.

Je potrebné všetky prekážky odstrániť a prekonať bariéry, ktoré bránia integrácii. Ekonomické podmienky nás nútia rozvinúť v tomto smere tvorivú energiu más, využiť všetky pozitívne skúsenosti a rozvinúť v najširšom chápaní vzájomnú kooperáciu a špecializáciu pri využití priamych vzťahov a vytváranie spoločných podnikov. Na úseku priamych vzťahov máme veľké rezervy v rozširovaní vedeckotechnickej spolupráce s mohutným vedeckovýskumným potenciálom Sovietskeho zväzu, vo výmene a využití priemyslových práv a výrobno-technických poznatkov, ale hlavne v tom, aby prinášali viac skutočného efektu vo výrobe.

O tom, že je to skutočne perspektívna cesta, nás oprávňujú hovoriť už prvé výsledky. Od podpisu dohody pred rokom a pol sa priame vzťahy československých a sovietskych podnikov rozrástli na cca 280 väzieb, pričom viac ako 60 % z nich bolo dojednané v krátkej dobe necelého roka. Týkajú sa 120 väzieb medzi priemyslovými podnikmi, 20 stykov medzi poľnohospodárskymi podnikmi a okolo 150 z nich má prepojenie medzi výskumnými a projektovými organizáciami a ústavmi. Máme už 12 spoločných kolektívov vedcov a 7 medzinárodných združení a organizácií.

Konkrétne skúsenosti máme i v našom Západoslovenskom kraji, a to jednak v rámci družobnej spolupráce so Saratovskou oblasťou, a potom aj s výrobnou a kooperačnou súčinnosťou. Napríklad JRD Pokrok sa podieľa na rozvoji pestovateľského systému kukurice v kolchoze Pobeda a V. I. Lenina v Saratovskej oblasti. Z plochy 1000 ha dosiahli priemernú úrodu 7,24 ton kukurice z hektára a na 140 hektárovej zavlažovanej parcele náš hybrid vydal dokonca až 11 ton zrna kukurice z hektára. Dosiahnuté výsledky sú cenným poznatkom aj pre získanie skúseností v JRD Ostrov, ktoré môžu byť využité v ďalšom rozvoji gestorstva nad pestovaním kukurice. Očakávame, že v tomto roku sa plochy pestovania kukurice v uvedenom systéme Saratovskej oblasti zvýšia na 5000 hektárov a v ďalších rokoch môžu ešte ďalej rásť.

Uskutočňuje sa tiež výmena najnovších poznatkov vedeckotechnického rozvoja v šľachtiteľstve, plemenárstve, v reprodukcii a výžive hospodárskych zvierat, pri využívaní biotechnológií, vo výskumnom ústave a na Spoločnom poľnohospodárskom podniku v Nitre a v ďalších oblastiach. Aj Výskumný a šľachtiteľský ústav zeleniny a špeciálnych plodín v našom okrese úzko spolupracuje na základe uzatvorených dohôd so svojimi partnermi v Tiraspole v Moldavskej SSR výmenou šľachtiteľských materiálov, dokumentácie, niektorých strojov i stážovaním perspektívnych pracovníkov.

Rovnako cenné sú viaceré poznatky aj zo spolupráce priemyslových podnikov kraja. Chcel by som ako príklad uviesť aspoň dva podniky z môjho volebného obvodu. V prvom prípade ide o dlhodobú spoluprácu, ktorá má mnohostranný charakter a týka sa Závodov ťažkého strojárstva - Lodeníc Gábora Steinera v Komárne, ktoré 90 % lodnej produkcie vyrábajú pre Sovietsky zväz. Sovietskí odborníci sa podieľajú na teoretickej a praktickej príprave našich vysokoškolských a stredoškolských kádrov. Prehlbuje sa spolupráca nášho Výskumného ústavu lodí s partnerským ústavom v Leningrade. Uskutočňuje sa výmena skúseností nielen v predprojektovej a projektovej príprave plavidiel, ale i v priamej účasti sovietskych a našich odborníkov v procese ich výroby, čo veľmi prispieva k vysokej kvalite produkcie lodenice. Spokojnosť sovietskeho zákazníka vytvára trvalé istoty vo výrobnom programe, zabezpečuje dlhodobý odbyt, ktorý je už dnes zmluvne uzatvorený až do roku 1995. To však neznamená, že by nebola vo vzájomných vzťahoch charakteristická vysoká náročnosť na novú kvalitu, úžitkové a plavebné vlastnosti lodí, pretože konkurencia a ponuka iných zahraničných firiem je dnes už veľmi široká.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP