Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, chcem vás ubezpečiť, že návrh
nového banského zákona vychádza zo
skúseností a poznatkov, dlhodobo získaných
v oblasti využívania a ochrany nerastného bohatstva
a zachováva tie ustanovenia skôr platných
banských predpisov, ktoré sa v praxi osvedčili
a ukázali účinnými.
V súlade s celosvetovým trendom nových banských
zákonov najmä v socialistických krajinách,
sme neopomenuli ani zvýšenie nárokov na bezpečnosť
a ochranu zdravia pri práci a bezpečnosť prevádzky
pri baníckych prácach a pri prácach, uskutočňovaných
baníckym spôsobom. Väčšiu časť
týchto ustanovení obsahujú návrhy
republikových zákonov.
Pri spracovaní a posudzovaní návrhov banského
zákona sme takisto plne prihliadli na materiály,
týkajúce sa prestavby hospodárskeho mechanizmu
v ČSSR, najmä na návrhy zákona o štátnom
podniku a zákona o poľnohospodárskom družstevníctve.
Návrh nového banského zákona je v
zhode so zásadami prestavby. Návrh zákona
poníma úlohu ústredných orgánov
ako úlohu orgánov, ktoré sa zaoberajú
zásadnou koncepciou a perspektívou pri využívaní
nerastného bohatstva. Dbali sme na to, aby návrh
zodpovedal potrebám rozvinutej socialistickej spoločnosti
a prispel k čo najracionálnejšiemu využívaniu
nášho nenahraditeľného nerastného
bohatstva.
Nová úprava banského práva prináša
aj zjednodušenie - štruktúry právnych
predpisov v tejto oblasti a podstatné zníženie
ich počtu. K novému banskému zákonu
predpokladáme vydanie jedného nariadenia vlády
Československej socialistickej republiky a štyroch
vyhlášok, z toho dvoch vyhlášok Českého
a Slovenského geologického úradu a dvoch
vyhlášok Českého a Slovenského
banského úradu. Súčasne sa zruší
jedenásť všeobecne záväzných
právnych predpisov a stratí platnosť jedno
uznesenie vlády Československej socialistickej republiky.
Na záver by som chcel, vážené súdružky
a súdruhovia, poďakovať za pozornosť, ktorú
ste venovali návrhu banského zákona a za
aktívny prístup pri jeho prerokúvaní
vo výboroch Snemovne ľudu a Snemovne národov.
Navrhované úpravy, ktoré pripravili výbory
snemovní, upresňujú text zákona a
prispievajú k jeho úplnosti.
Vážené súdružky a súdruhovia,
v mene vlády ČSSR odporúčam, aby ste
predložený návrh zákona schválili.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Lacovi.
Návrh projednaly v obou sněmovnách výbory
ústavně právní, pro plán a
rozpočet, pro průmysl, dopravu a obchod a výbory
pro zemědělství a výživu. Prosím
nyní společného zpravodaje výborů
Sněmovny lidu poslance Blažka, aby přednesl
zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
O. Blažek: Vážený soudruhu generální
tajemníku ústředního výboru
Komunistické strany Československa, vážený
soudruhu prezidente Československé socialistické
republiky, vážený soudruhu předsedo
Federálního shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, vládní návrh
zákona o ochraně a využití nerostného
bohatství, tzv. horní zákon, který
projednáváme, je jedním z mála zákonů,
ve kterém se uplatňuje dlouhodobá tradice
našeho horního práva a jeho právních
institutů v přímé návaznosti
na řešení aktuálních otázek
v ekonomicky tak důležité oblasti, jakou je
využívání nerostného bohatství.
Sledujeme-li vývoj od poválečných
let, je zřejmé, že těžba výrazně
vzrostla. Od konce 70. let dochází k dlouhodobě
rostoucímu napětí mezi přírodními
zdroji, respektive jejich hospodářským osvojováním,
a nároky ekonomického růstu. Tato skutečnost
staví světové hospodářství,
ale tím i národní ekonomiky, před
nutnost podstatné intenzifikace využívání
přírodních zdrojů, k nimž patří
především nerostné bohatství.
XVII. sjezd KSČ zdůraznil důležitost
racionálního využívání
ložisek nerostných surovin a poukázal též
na vztahy mezi zdroji a spotřebou.
Podle Ústavy ČSSR je nerostné bohatství
výhradním národním majetkem, je nenahraditelné
a má v rozvoji národního hospodářství
strategické postavení. Proto je nutné, aby
stát toto bohatství důsledně chránil,
aby v rámci volnější regulace chozrasčotní
sféry nadále stanovil přísná
pravidla chování orgánů a organizací
při ochraně a dobývání ložisek
nerostného bohatství. Z tohoto principu a rovněž
z dlouholetých tradic horního práva u nás
jsou koncipovány i nástroje pro účinnější
ochranu nerostného bohatství a jeho racionálnější
využívání v návrhu tohoto zákona.
Navrhovaný zákon, jak zde už bylo řečeno,
je v podstatě v souladu s intenzifikačním
procesem našeho národního hospodářství,
který vyžaduje šířeji a efektivněji
využívat přírodní bohatství
a dostupné surovinové zdroje. Při jednání
ve výborech však bylo zdůrazněno, že
je ke škodě předloženého návrhu,
že se v jeho znění nepodařilo vytvořit
podmínky i pro zvýšení ekonomického
tlaku na racionálnější využívání
nerostného bohatství. Mezi tyto dosud málo
účinné nástroje patří
i nekontrolovatelný přerozdělovací
proces. Podle dosud platných právních úprav
i platné metodiky jsou do konstrukce nákladů,
například těžby uhlí, zahrnuty
jen přímé náklady a část
nákladů na odstranění důlních
škod. Rozhodující část vyvolaných
nákladů, spojených například
s náhradní výstavbou odpadu bytového
fondu včetně vybavenosti dopravních inženýrských
sítí jako důsledku hornické činnosti,
jde k tíži státního rozpočtu
cestou oblastního plánu. Tento citelný úbytek
bytového fondu např. jen v okrese Karviná
za 15 let činí asi 8500 bytů. Touto cestou
jsou skutečné náklady na těžbu
uhlí výrazně deformovány, což
ve svých důsledcích snižuje účinnost
opatření zaměřených na racionalizaci
spotřeby paliv a tím se snižuje i účinnost
tohoto zákona zaměřeného na ochranu
nerostného bohatství. Z jednání výborů
proto vyplynul požadavek, aby uvedený problém
byl řešen při novelizaci navazujících
právních norem, ale i v plánovací
a cenové metodice ústředních orgánů.
Dalším příkladem nedokonalosti stávající
metodiky, ale i určitého stupně podcenění
problematiky je usnesení předsednictva vlády
č. 18 ze 6. 2. 1988, které bez ohledu na stanoviska
územních orgánů řeší
urychlení podmínek pro zabezpečení
těžby uhlí v důlním poli městské
části Darkova a obce Stonava, jehož důsledkem
mimo jiné bude plošná asanace asi tisíce
rodinných domků včetně již uvedených
známých lázní Darkov, a to do roku
1993, aniž by byla věcně zabezpečena
náhradní výstavba. Citované usnesení
předsednictva vlády jen ukládá zabezpečit
výstavbu nových lázní nákladem
asi 500 mil. Kčs na území obce Klimkovice.
Od roku 1962 bylo už však mnoho podobných usnesení
přijato. Nic však nebylo z nich realizováno.
I dnes musím konstatovat, že jde o usnesení,
které je z kapacitních důvodů nereálné
a neřeší vůbec problémy celé
městské části i navazujících
obcí. Takové přístupy znevažují
přijímané právní normy a vytvářejí
napjatou politickou atmosféru u obyvatelstva postižených
oblastí.
Soudružky a soudruzi, místopředseda federální
vlády a předseda Legislativní rady soudruh
akademik Laco ve svém zdůvodnění se
podrobně zabýval hlavními právními
instituty a okruhy otázek, které návrh horního
zákona řeší. Nebudu se proto ve svém
vystoupení touto otázkou zabývat.
Projednání návrhu zákona věnovaly
zcela mimořádnou pozornost výbory ústavně
právní, pro plán a rozpočet, pro zemědělství
a výživu, pro průmysl, dopravu a obchod Sněmovny
lidu a Sněmovny národů. Poslanci - zpravodajové
těchto výborů - se zúčastnili
též porady s odborníky vědy a praxe,
která se konala v lednu. Vážně byly
tyto problémy rovněž posuzovány ve výborech
České národní rady a Slovenské
národní rady. Poslanci kladně hodnotili,
že na expertní poradu byli přizváni
funkcionáři národních výborů
Severomoravského kraje, kteří seznámili
poslance s problémy, které vyvstávají
ve vztahu k životnímu prostředí v důsledku
hlubinné těžby. Odstraňování
takovýchto důsledků vyžaduje značné
náklady finanční, ale také stavební
a jiných kapacit ke sjednání nápravy.
Na projednávané otázky horního zákona
byli poslanci dobře připraveni ze svých volebních
obvodů. Nejčastěji se na výborech
vyskytovala otázka náhrady škod způsobených
v důsledku důlní činnosti, která
má svá specifika podle jednotlivých těžebních
oblastí. Poslanci doporučovali věnovat těmto
otázkám pozornost i nadále v rámci
nové metodiky plánování, jak jsem
o ní hovořil v předcházející
části zpravodajské zprávy.
V předloženém návrhu zákona byla
některými výbory oceněna péče
o životní prostředí v rámci daných
ekonomických podmínek především
na Mostecku. Dodržování potřebných
opatření, uložených všem orgánům
činným v celém těžebním
procesu, však bude nutno pečlivě sledovat.
Poslanci také poukázali, že důležitou
podmínkou pro vlastní realizaci zákona bude
důsledné využívání pravomoci
národních výborů v rámci zákona
o národních výborech, podle něhož
jsou národní výbory přímo odpovědny
za komplexní rozvoj svěřeného území
po stránce ekonomické i z hlediska sociálního
rozvoje.
Soudružky a soudruzi, přes uvedené problémy
vyslovily výbory obou sněmoven s předloženým
vládním návrhem zákona souhlas. Doporučily
však provést některé, v této
etapě možné legislativní úpravy,
které jsou obsažené ve společné
zprávě výborů, tisk 57. Z ústavně
právního hlediska je úprava zákona
Federálního shromáždění
odůvodněna vzhledem k článku 24 odstavec
2 písm. e) ústavního zákona o československé
federaci, podle něhož zásady ochrany a využívání
nerostného bohatství patří do působnosti
federace.
Spolu s tímto horním zákonem vytvoří
navrhované zákony národních rad o
provádění hornické činnosti,
o výbušninách a Státní báňské
správě jednotně sladěnou právní
úpravu ochrany a využívání nerostného
bohatství. Navrhovaná právní úprava
splňuje požadavek zjednodušení našeho
zákonodárství, neboť počet právních
norem se novou úpravou výrazně sníží.
Soudružky a soudruzi, jako společný zpravodaj
výborů ústavně právního,
pro plán a rozpočet, pro zemědělství
a výživu, pro průmysl, dopravu a obchod Sněmovny
lidu vyjadřuji přesvědčení
těchto výborů, že nový horní
zákon bude pozitivním krokem při řešení
problematiky ochrany a využívání nerostného
bohatství z hlediska současných podmínek.
Navrhovaná právní úprava je rovněž
v souladu s tendencemi, které probíhají i
v jiných členských zemích Rady vzájemné
hospodářské pomoci při novelizaci
horních zákonů.
Doporučuji proto Sněmovně lidu schválit
vládní návrh zákona o ochraně
a využití nerostného bohatství se změnami
uvedenými ve společné zprávě
výborů Sněmovny lidu.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Blažkovi.
Prosím, aby se ujala slova společná zpravodajka
výborů Sněmovny národů poslankyně
Martinčičová.
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně V. Martinčičová: Vážený
súdruh generálny tajomník Ústredného
výboru Komunistickej strany Československa, vážený
súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci,
vážení hostia, všetky výbory, ktoré
vládny návrh zákona o ochrane a využití
nerastného bohatstva prerokúvali, t. j. výbory
pre plán a rozpočet, výbory pre poľnohospodárstvo
a výživu, výbory pre priemysel, dopravu a obchod
a ústavnoprávne výbory, zdôraznili
význam ochrany a racionálneho využívania
nerastného bohatstva.
Poslanci sa pri rokovaní zaujímali o zásoby
hlavných druhov surovín, rúd a prvotných
energetických zdrojov, o ich rozmiestnenie a tiež
o ich reálnu možnosť ťažby.
Výbory podrobne posudzovali jednotlivé aspekty vládneho
návrhu a navrhované zmeny proti doterajšiemu
stavu.
Bolo ocenené opatrenie, ktorým sa zavádza
ochrana ložiskového územia, ktoré sleduje
zaistenie ochrany nerastného bohatstva už v štádiu
vyhľadávania a prieskumu. Takýto postup má
význam nielen pre ochranu výhradného ložiska,
ale zároveň zaručuje, že nebudú
na tomto území vybudované zariadenia alebo
stavby, ktoré by sa potom následnou ťažbou
znehodnotili.
Potvrdilo sa tiež, že banícka činnosť
je spojená s nepriaznivými dôsledkami na životné
prostredie. Preto musia byť sprevádzané racionálnymi
opatreniami k ich obmedzeniu.
Je pochopiteľné, že výbory tiež posudzovali,
či navrhovaná právna úprava je v súlade
s prestavbou hospodárskeho mechanizmu a predpokladanými
zmenami ďalších zákonov. Vo výboroch
pre priemysel, dopravu a obchod bolo napríklad kriticky
poukázané na to, že v návrhu zákona
stanovený postup klasifikácie zásob a ich
potvredenie predpokladá nadbytočný počet
orgánov. Vyjadrili sme tiež presvedčenie, že
vláda sa bude touto otázkou podrobne zaoberať
pri prestavbe centrálnych orgánov, uskutočňovanej
v rámci prestavby hospodárskeho mechanizmu. Neboli
sme spokojní ani s tým, že dôvodová
správa vládneho návrhu zákona neobsahuje
ekonomický rozbor.
Čiastočné úpravy predloženého
vládneho návrhu, tak ako vyplynuli z rokovania výborov,
sú zahrnuté v spoločnej správe (tlač
57).
Vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci, v súlade so závermi
výborov ako spoločná spravodajkyňa
výborov Snemovne národov pre plán a rozpočet,
pre poľnohospodárstvo a výživu, pre priemysel,
dopravu a obchod a ústavnoprávneho odporúčam
Snemovni národov schváliť vládny návrhy
zákona o využití nerastného bohatstva
(banský zákon) tlač 49 v znení spoločnej
správy výborov - tlač 57.
Ďakujem za pozornosť.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudružce
Martinčičové.
Do rozpravy k projednávanému návrhu se přihlásil
písemně poslanec Václav Štix. Prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec SL V. Štix: Vážený soudruhu
generální tajemníku ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
vážený soudruhu předsedo Federálního
shromáždění, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, hornická
činnost a důsledky z ní plynoucí se
úzce dotýkají i mé činnosti
poslance v obvodě, který se nachází
v okrese Karviná, tj. v centru dnes silně exponované
Ostravsko-karvinské uhelné pánve. Při
výkonu mé poslanecké funkce mi největší
problémy a starosti způsobuje široká
problematika negativních následků důlní
těžby.
Chci proto poukázat na závažné rozpory,
které vznikly důsledkem nekomplexních přístupů
při řešení rozvoje výrobních
sil v OKR bez potřebných vazeb na rozvoj území
a životních podmínek občanů v
okrese Karviná.
K této situaci došlo v důsledku nedostatečné
právní úpravy ve starém horním
zákonu a žel, komplexní přístup
k řešení důlních vlivů
na životní podmínky občanů a
životní prostředí na těžebním
území se nepodařilo plně zakotvit
ani do návrhu nového horního zákona.
Proto bude nezbytné, aby předpisy navazující
na nový horní zákon, vytvořily potřebné
právní předpoklady pro komplexní a
provázané řešení nejen ochrany
a vytěžení uhelných ložisek, ale
také všech následků a dopadu na životní
podmínky občanů a životní prostředí,
jak to bylo uvedeno ve vystoupení společného
zpravodaje výborů Sněmovny lidu soudruha
poslance Oldřicha Blažka.
Území okresu Karviná patří
k nejprůmyslovějším částem
naší republiky s výraznou jednostrannou orientací
na báňský průmysl. V okrese je 9 důlních
podniků, jejichž roční těžba
16-17 mil. tun černého uhlí představuje
více než tři čtvrtiny celostátní
produkce této nezbytné a nenahraditelné suroviny.
Svou rozlohou 347 km2 patří okres k nejmenším
v ČSSR, přitom extrémně vysoká
hustota, cca 830 obyvatel /1 km2, je srovnatelná
jen s velkými městskými aglomeracemi. Podmínky
územního rozvoje jsou přitom ztíženy
tím, že 40 % území představují
vyhlášená dobývací pole.
Probíhající důlní činnost
v podzemí se projevuje poklesy terénu, které
v místech intenzívního dolování
dosahují hodnot 10 až 17 metrů, a to ve svých
důsledcích znamená devastaci všech povrchových
objektů, včetně liniových staveb,
dochází ke změnám v konfiguraci terénu,
v řadě míst jsou narušovány odtokové
poměry. Tyto dopady na životní podmínky
omezují jakoukoliv činnost v zasaženém
území až k úplnému zastavení
života. O tomto stavu se mimo jiné před měsícem
přesvědčili někteří
poslanci výborů pro kulturu a výchovu obou
sněmoven Federálního shromáždění
a České národní rady, kteří
zde byli na průzkumu.
Protože hlubinné dobývání probíhá
jako prvotní činnost a až následně,
s časovým odstupem se projevují důsledky
těžby na povrchu, i jejich odstraňování
je prováděno následně. To je základní
rozdíl mezi dobýváním v OKR a SHR
a tím i v přístupech řešení
jeho následků.
Tento praktikovaný postup ve svých důsledcích
zapříčiňuje, že řešení
vlivu poddolování na povrch nemá koncepční
a perspektivní charakter. Prozatím je tedy problematika
odčiňování dopadů těžby
na povrch řešena metodou "případ
od případu". Tento postup je do určité
míry odrazem toho, že podle platné plánovací
metodiky jsou za náhradní výstavbu poddolování
objektů odpovědni správci majetku a nikoliv
těžební organizace. Její povinnost podle
platných předpisů je zredukována na
úhradu nákladů na údržbu nebo
zaplacení zůstatkové hodnoty poddolovaného
základního prostředku a vše ostatní
s obstaráváním oprav nebo výstavbou
náhradního objektu je věcí poškozeného
majitele, jak socialistické organizace, tak i občana.
Snižuje se tak míra odpovědnosti i podíl
těžebních organizací na stavu životních
podmínek občanů i úroveň celkové
péče těch, kteří důlní
škody způsobili, na jejich odstraňování.
V podmínkách hospodářství řízeného
národními výbory jsou proto všechny
asanační stavby zařazeny do běžného
plánu účelové investiční
výstavby. Tento dosavadní postup jednoznačně
neumožňuje odstraňovat následky důlních
škod v plném rozsahu. Jen za období 6. a 7.
pětiletky došlo k úbytku 5300 bytových
jednotek a byly asanovány stavby občanského
vybavení a nadstavbového charakteru v hodnotě
1,7 mld. Kčs.
Je sice pravda, že úbytek bytového fondu byl
postupně nahrazován dodavatelskou komunální
výstavbou, počet nově postavených
komunálních bytů je však nižší
než odpad bytového fondu. Jen za období 7.
pětiletky tak vznikla disproporce 700 bytových jednotek.
Z tohoto důvodu zůstaly zcela nepokryty potřeby
terciární sféry, jako je školství,
zdravotnictví, služby, obchod. Vzhledem k tomu, že
průběh komplexní bytové výstavby
v prvních dvou letech 8. pětiletky je naprosto neuspokojivý,
lze předpokládat, že tato disproporce se bude
dále zhoršovat.
Obdobná situace, ne-li horší, je v zajišťování
účelové investiční výstavby,
kde, jak jsem již uvedl, jsou zařazovány v
převážné míře stavby asanačního
charakteru, to znamená ty, které na území
okresu již byly a z důvodu důlních vlivů
musely být odstraněny. V této kategorii byly
úkoly stavební organizace Bytostav za období
6. pětiletky splněny pouze na 43 %, v 7. pětiletce
na 71 %.
Tento dosud platný postup plánování
i vlastní realizace asanačních staveb v rámci
účelové investiční výstavby
- tedy bez jakýchkoliv investic, způsobil, že
v našem okrese nejsou realizovány stavby vyšší
občanské vybavenosti, které jsou naprosto
běžné v jiných městech naší
republiky. Jako příklad bych mohl uvést,
že v okresním městě Karviná není
hotel, město Havířov s 90 tis. obyvateli
nemá svou vlastní správní budovu národního
výboru, chybí zde domov důchodců,
není zde odpovídající sportovní
stadión, který by mimo jiné sloužil
pro důstojné provedení městské
spartakiády atd.
Předmětem značné kritiky, nejen mých
voličů, je i smutná skutečnost, že
v dohledné době dojde k poddolování
i jodobromových lázní v Darkově. Tohoto
lázeňského zařízení
využívají naši občané jednak
k ambulatní léčbě, každoročně
kolem 2500 pacientů, převážně
horníků. Lázeňská léčba
se soustřeďuje na nemoct oběhového a
pohybového ústrojí a nemoci z povolání.
Zároveň tyto lázně slouží
jako stánek kulturního vyžití a oddechu.