Jsou též vytvořeny podstatně lepší
podmínky pro zajišťování vývozu
formou hlavního dodavatele, a to pravděpodobně
snadnější spoluprací strojírenských
a elektrotechnických dodavatelů v rámci jednoho
centra. Tedy směr vývozu, který je progresívní
a potřebný.
Samotným sloučením těchto tří
ministerstev a uvažovaným snížením
počtu pracovníků ještě není
zaručeno, že nový resort bude pracovat zcela
ve smyslu nových zásad, že v jeho řízení
nebudou zachovány některé prvky administrativního
řízení. Jak zdůraznilo 9. zasedání
ústředního výboru KSČ, smysl
těchto opatření spočívá
v tom, aby se v podstatě změnil obsah, metody a
styl práce po celé ose řízení
- federální vládou počínaje.
Teprve nové metody a nový styl práce totiž
zajistí, aby i zde zavál nový, svěží
vítr. Proto se domnívám, že by bylo
potřebné zpracovat návrh systému řízení,
ze kterého bude jednoznačně vyplývat
nový pohled na průřezová řízení
strojírensko-elektrotechnického komplexu.
Ze zkušeností z mého volebního obvodu
i členské základny Československé
strany socialistické vyplývá, že naše
veřejnost nový ústavní zákon
dobře přijme. Proto jménem Klubu poslanců
Československé strany socialistické vyslovuji
novému ústavnímu zákonu o změnách
v soustavě federálních ústředních
orgánů plnou podporu.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Dvořákovi.
Slovo má poslanec Dobiáš, připraví
se poslanec Baruš.
Poslanec SL J. Dobiáš: Vážený
soudruhu generální tajemníku, vážený
soudruhu prezidente, vážený soudruhu předsedo
Federálního shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi, návrh
ústavního zákona vychází z
požadavků přestavby hospodářského
mechanismu ČSSR, především z požadavků
dvoustupňového řízení, kdy
na jedné straně budou nově vzniklé
státní podniky a na druhé straně jednotné
centrum řízení národního hospodářství.
Odvětvové orgány, tedy ministerstva, musí
být v tomto jednotném centru uspořádány
tak, aby každý z nich odpovídal za konkretizaci
a realizaci hospodářské politiky ve vztahu
k ucelenému národohospodářskému
komplexu. Proto návrh ústavního zákona
účelně spojuje současné odvětvové
orgány - ministerstva.
Jednu z nejvýznamnějších změn
v organizaci odvětvových orgánů představuje
- jak již zde přede mnou řekl poslanec Dvořák
vytvoření strojírensko-elektrotechnického
komplexu, to znamená, počítá se se
sloučením dosavadního federálního
ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství,
federálního ministerstva všeobecného
strojírenství a federálního ministerstva
elektrotechnického průmyslu v jediné federální
ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky.
Nelze čekat, že tato změna v krátkém
čase vše automaticky vyřeší. Naopak,
nyní půjde o to, zaměřit se na hledání
cest, jak vyřešit nejožehavější
dlouhodobé problémy. V prvé řadě
se bude třeba zaměřit - tak jak se o tom
ostatně již dlouho hovoří - na rekonstrukci
a modernizaci výrobně technické základny
strojírenství a elektrotechnického průmyslu
a urychlení vědecko technického rozvoje.
Je známo, že výrobně technická
základna je značně technicky i morálně
opotřebená a v souvislosti s tím dochází
ve výrobním procesu k vysoké pracnosti a
zároveň i nízké technické úrovni
výrobků. Změnit tuto situaci je vysoce náročné
na investice a na dovoz progresívního technologického
zařízení. Z vlastní praxe mohu říci,
že mluví-li se o zavádění nových
moderních strojů, zařízení
či nových technologií do výroby s
tím, že jde v podstatě o liknavost jednotlivých
závodů. nám vždy rozporné pocity.
Uvedu příklad: Pracuji v závodě Avia
Kutná Hora ve výrobě, kde jsou vyráběny
všechny druhy náprav pro lehké nákladní
vozy Avia a přesto, že máme zastaralé
a dnes již nevyhovující strojní zařízení,
nemohu říci - a ze zkušenosti vím, že
je tomu tak i v mnoha nám podobných závodech
- že, jak se říká, spíme a nechceme
nebo nemáme zájem nic nového do výroby
zavést. Naopak, na základě úkolů,
které máme, je vypracována koncepce rozvoje,
která se bohužel musí často podle situace
měnit, ale na jejímž základě
máme neustálou představu, co zavést
pro zlepšení situace, a tím směrem také
vyvíjíme iniciativu. Otázkou však je,
kde získat prostředky na nová zařízení,
když jejich cena neúměrně roste, a to
i u zařízení často pouze nepatrně
vylepšených oproti původním, a jsou-li
prostředky, nastává potom problém,
kde zařízení obstarat při dnešních
dlouhodobých dodacích lhůtách. Není
přece v pořádku dostanu-li do závodu,
kde je kolem 540 strojů, za posledních 10 let pouze
46 většinou univerzálních, což
zdaleka nestačí ani na pokrytí potřeby
strojů na obnovu, nemluvě již o zavádění
nových progresívních technologií.
Přitom za tutéž dobu vzrostla u nás
výroba zboží neredukovaná z původních
269 mil. Kčs za rok na dnešních 456 mil. Kčs.
To znamená, že přestože trvale rostly
úkoly, nedošlo k tomu, aby se opotřebované
strojní prostředky nahrazovaly zařízením
soudobé úrovně.
Obdobná je situace i u finálního výrobce
těchto vozů v Avii Praha, která je dnes také
na hranici svých technických možností.
Přitom je skutečností, že zdaleka nepokrývá
svými zhruba 17 500 jednotkami vozů ročně
skutečnou národohospodářskou potřebu.
Proto se očekává, že se nový
resort bude významně podílet i na řešení
těchto problémů.
Naopak musím říci, že se v závodech,
které jsou v mém volebním obvodu, nečeká
na dodávku hotových zařízení,
ale k jednotlivým dodávaným strojům
se připravuje doplňující, většinou
manipulační zařízení pro vytváření
komplexních automatizovaných či dokonce robotizovaných
pracovišť. Narážíme zde však
na další problém, který by měl
být nastávajícím strojírensko-elektrotechnickým
komplexem pružněji řešen, a to na oblast
servisů a opravárenských služeb pro
elektronické zařízení. Jak bylo i
předmětem mnoha diskusí na stranických
schůzích, je ta to záležitost naprosto
nedostatečná a na servisní opravy se čeká
i několik měsíců, což vede do
určité míry i k nedůvěře
našich pracujících v tuto modernizaci. A to
již nechci hovořit o tom, že se neúměrně
rozšiřuje množství typů například
řídících systémů, čímž
se zákonitě rozšiřuje i sortiment velmi
drahých náhradních dílů, na
které nemají závody ani plánované
limity oběžných prostředků.
Druhá taková velká oblast, která se
musí řešit - a zde se, myslím, očekává
hodně od nově vytvářeného ministerstva
hutnictví, strojírenství a elektrotechniky
- je oblast materiálně technického zabezpečení
strojírenské a elektrotechnické výroby,
kde se trvale projevují nedostatky zejména ve speciálních
sortimentech hutního materiálu, ale i v dodržování
stanovené jakosti a stálosti technických
parametrů dodávaných materiálů.
Toto je oblast, o které se nyní hovoří
všude. Mnohokrát jsem v posledních dnech mluvil
s dělníky, kteří měli někdy
i zcela opačné názory na připravované
sloučení ministerstev. V jednom však byli zajedno.
Očekávají, že se zlepší
dodavatelsko-odběratelské vztahy a tím odpadne
ono známé šturmování na koncích
měsíců a s tím spojené další
problémy. Zde je však třeba - a to závisí
i na nás, poslancích - umět zpětně
vysvětlit, že podle navrhovaného zákona
o podnicích se čeká podstatné zlepšení
v této oblasti právě od nových státních
podniků.
Soudružky a soudruzi, ve svém příspěvku
jsem chtěl pouze poukázat na některé
problémy našeho hutnictví, strojírenství
a elektrotechniky. Nejen sloučením již zmíněných
tří ministerstev, ale i ostatních organizačních
změn, které zde byly dnes předloženy,
vstupujeme do další fáze přestavby našeho
národního hospodářství. O významu
tohoto kroku svědčí i živý zájem
mezi pracujícími, kteří, jak jsem
se měl možnost osobně přesvědčit,
diskutují o této záležitosti při
výrobních poradách, na stranických
schůzích, ale i o přestávkách
na pracovišti i jinde. Pravda je, že nelze čekat,
že tato reorganizace vyřeší letité
problémy jako mávnutím kouzelného
proutku. Naopak je součástí dlouhodobého
procesu přestavby národního hospodářství
a proto je třeba jít s novým uspořádáním
důsledně za řešením všech
neduhů, neboť jedině tak bude získána
podpora lidí a - jak je známo - bez jejich iniciativy
lze těžko očekávat úspěch.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Dobiášovi,
vystupuje poslanec Baruš, připraví se poslankyně
Pažická.
Poslanec SL V. Baruš: Vážený soudruhu
generální tajemníku Komunistické strany
Československa, vážený soudruhu prezidente
Československé socialistické republiky, vážený
soudruhu předsedo, milé soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, ve stanovisku k vystoupení
prvního místopředsedy vlády Československé
socialistické republiky soudruha Rohlíčka
vycházím z poznatků, které jsem získal
ve svém volebním obvodu v městě Brně,
a také ze zkušeností poslanců, členů
výborů pro sociální politiku Sněmovny
lidu a Sněmovny národů.
Při výkonu poslanecké funkce každý
z nás vidí, jak složitý a náročný
je proces dalšího zkvalitňování
životní úrovně a upevňování
sociálních jistot. Známe také, jak
je nutně tento proces spojen s realitou každodenního
života, s odpovědnou a kvalitní prací
v oblasti materiální výroby, služeb,
vědy i kultury.
Jako zcela konkrétní příklad lze uvést
návrh zákona o sociálním zabezpečení,
který vejde v platnost 1. října tohoto roku.
Máme-li - a nepochybně musíme - jít
dále v sociálním rozvoji, potom jednoznačně
a bez výhrad platí to, co řekl na 9. zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa generální tajemník
soudruh Jakeš - že na další sociální
rozvoj si musíme bezpodmínečně vydělat
a dodal, že tuto nutnost dosud ne všichni chápou.
Proto si žádá naši plnou podporu vládní
návrh ústavního zákona, který
dnes na společné schůzi obou sněmoven
projednáváme.
Život si bude nepochybně vyžadovat přijetí
i dalších potřebných opatření
v budoucnu. Je tomu tak proto, že naše nejvyšší
stranické a státní orgány sledují
v období přestavby pro socialismus a náš
lid nejdůležitější cíl:
dostat naši ekonomiku do výrazného vztahu k
sociálnímu zaměření a užití.
V současné etapě jde především
o program racionalizace řídící sféry
s výraznou úsporou pracovníků a dále
o zpracování a realizaci úkolů k zhospodárnění
společenské spotřeby.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, výbory
pro sociální politiku obou sněmoven považují
v souvislosti s projednávaným vládním
návrhem ústavního zákona za zcela
zásadní vyjádřit se k problémům
zaměstnanosti a vytvoření výsledkům
práce odpovídajících sociálních
jistot. Vycházíme z toho, že rozhodujícím
zdrojem pro dosažení reálné životní
úrovně každého občana v aktivním
věku by mělo být jediné hlavní
zaměstnání, vykonávané s profesionalitou,
kvalitně a s maximální výsledností,
tedy s intenzitou na světové úrovni průmyslově
vyspělých zemí. Vzhledem k tomu, že
rozsah pracovních sil se nebude u nás podstatně
měnit, budou pro budoucí rozvoj k dispozici zejména
osoby pracující v produktivním věku,
jejichž počty jsou závislé na demografickém
vývoji. Ten u nás je ovšem nerovnoměrný,
jak z hlediska času, tak i z hlediska územního.
V osmé pětiletce je možno počítat
s růstem zaměstnanosti přibližně
o 200 až 220 tis. osob, v deváté pětiletce
jde o 350 až 370 tis. a v desáté pětiletce
o 200 až 230 tis. osob. Podíl Slovenské socialistické
republiky na celostátním přírůstku
počtu pracujících je ve srovnání
s Českou socialistickou republikou výrazně
vyšší, v letech 1986-2000 bude dosahovat přibližně
50 % a v dalších letech až dvě třetiny.
Při úvahách o rozdělení disponibilních
zdrojů pracovních sil je proto třeba uvážit
i některá širší sociální
hlediska. Je nutno počítat s dalšími
sociálními opatřeními, která
si vyžádají značnou část
pracovníků. Kromě již vyhlášených
opatření, zejména pro ženy s dětmi,
je nutno počítat s rezervou pro úpravu délky
pracovní doby, která v ČSSR zaostala, zejména
v celkové délce dovolených. Také případná
úprava délky přípravy mladé
generace na povolání by si vyžádala
určitou část disponibilních pracovních
zdrojů.
Nevyhnutelné strukturální změny našeho
národního hospodářství se projeví
snížením počtu pracovníků
především v primárním sektoru,
ze kterého 90 % tvoří zemědělství,
jehož současný podíl činí
přibližně 12 % z celkové zaměstnanosti
a v porovnání s vyspělými zeměmi
je dosud poměrně vysoký.
Podíl zaměstnanosti v sekundárním
sektoru, především v průmyslu a stavebnictví,
dosáhl v roce 1985 hodnoty celkové zaměstnanosti
47 %. Od té doby mírně klesá a do
roku 2000 bude dále klesat. Po roce 1990 se počítá
nejen s relativním, ale i s absolutním poklesem
zaměstnanosti v průmyslu.
Strukturální přestavba se musí proto
ve svých důsledcích výrazně
projevit ve zvýšení podílu terciárního
sektoru, tj. převážně zdravotnictví,
školství, sociální péče,
péče o životní prostředí
a služby placené obyvatelstvem. Jeho současná
výše 39 % celkové zaměstnanosti podle
údajů z roku 1985 by měla stoupnout na 44
% v roce 2000; to je ve srovnání s hospodářsky
vyspělými zeměmi stále málo,
neboť tam už dnes dosahují v terciárním
sektoru v celkové zaměstnanosti 50-60 %. Pro to
uvedenou dynamiku růstu počtu pracovníků
v tomto sektoru je nutno považovat za minimální,
nemá-li dojít k dalšímu zhoršování
úrovně služeb poskytovaných výrobě
i obyvatelstvu.
Na 9. zasedání ÚV KSČ generální
tajemník soudruh Jakeš zdůraznil, že je
třeba počítat také s tím, že
proces přestavby v ekonomické i sociální
sféře nebude krátkodobý a neobejde
se bez problémů. Uvažované strukturální
změny řídící sféry a
následně i na nižších stupních,
včetně podniků a institucí lze proto
realizovat pouze za předpokladu podstatně efektivnějšího
využití pracovních sil. Při zajištění
plné zaměstnanosti je nutno dosáhnout souladu
mezi zdroji pracovních sil a jejich potřebou jak
v oblastní, tak i v odvětvové, oborové,
profesní a kvalifikační struktuře.
Proto je třeba ocenit a podpořit tu skutečnost,
že pracovníkům, kteří budou přecházet
na jiná pracoviště, budou vytvářeny
podmínky pro uplatnění jejich schopností.
K tomu je ovšem nutno využívat systému
rekvalifikace a citlivě postupovat nejen ze strany hospodářského
vedení, ale za plné součinnosti s orgány
Revolučního odborového hnutí, které
se svými právy a povinnostmi mají dnes a
budou mít i v budoucnu zcela mimořádný
význam.
Považuji za nutné také zdůraznit, že
v dalším rozvíjení socialistické
demokracie a samosprávy se budou s těmito problémy
nejen setkávat, ale také je řešit národní
výbory, a to při všech složitostech, se
kterými se již dnes potýkají v rámci
své územní působnosti. Právě
k nim se budou občané s důvěrou obracet.
Nejen z osobní zkušenosti, ale i z rozhovorů
s dalšími poslanci jsem nabyl přesvědčení,
že národní výbory dosud nejsou připraveny
a ani vybaveny na řešení těchto úkolů;
doporučuji proto věnovat jim plnou podporu a pozornost.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, nutná opatření v rozvinutí
procesu přestavby v ekonomické a sociální
sféře jsou pro naše občany provázena
jistotou, že ústavou zakotvené právo
na práci je neměnným axiomem v samých
základech socialistické společnosti. Dnes
více než kdykoli jindy musíme proto ve svých
volebních obvodech objasňovat a přesvědčovat
o nutnosti aktivního podílu občanů
na procesu přestavby a demokratizace naší společnosti.
Musíme zdůrazňovat, že jde o revoluční
přeměnu socialismu vlastní, nezbytnou pro
další vývoj socialismu, pro uspokojování
potřeb občanů na principu socialistických
zásad hmotného i morálního odměňování.
V tomto očekává vláda ČSSR
oprávněně plnou podporu nejvyššího
zastupitelského sboru československé federace.
Rozhodujeme tak v zájmu našich voličů,
kteří nám dali svou důvěru.
Děkuji vám, soudruhu předsedo, za udělení
slova.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Barušovi,
prosím poslankyni Pažickou.
Poslankyně SN I. Pažická: Vážené
súdružky a súdruhovia, prestavba hospodárskeho
mechanizmu, ako to je uvedené aj v dôvodovej správe
- predpokladá výrazné zmeny v chápaní
činnosti odvetvových orgánov vlády
ČSSR i vlád ČSR a SSR. V predloženom
vládnom návrhu ústavného zákona
o zmenách v sústave federálnych ústredných
orgánov, v čele ktorého stojí člen
vlády Československej socialistickej republiky -
ktorý dnes prerokúvame, je popri zlúčení
strojárskych ministerstiev druhou najväčšou
zmenou, návrh na zlúčenie doterajšieho
Federálneho ministerstva dopravy a Federálneho ministerstva
spojov v jedno ministerstvo s názvom "Federálne
ministerstvo dopravy a spojov".
S organizačnými zmenami v týchto rezortoch
máme už dosť skúseností z minulosti.
Boli obdobia, keď boli obe zlúčené a
tvorili jedno ministerstvo a neskôr sa našli vážne
dôvody pre ich rozdelenie. Dokonca sme mali, i keď
iba na krátky čas, samostatné ministerstvo
spojov v ČSR a SSR.
Dnes vláda navrhuje znovu vytvoriť jedno ministerstvo
dopravy a spojov. V dôvodovej správe nie je uvedené
aké výhody, prípadne i nevýhody toto
spojenie môže priniesť a hlavne aký vplyv
bude mať nový rezort na realizácii dlhodobého
rozvoja týchto odvetví a či bude umožňovať
pohotovejšie riešiť dnes známe problémy
v týchto odvetviach - najmä v doprave.
Dovoľte mi preto, aby som k týmto otázkam povedala
niekoľko poznámok.
V oboch rezortoch je podobný režim práce -
je to nepretržitý pracovný cyklus - vo dne
i v noci - vo všedné dni i sviatky - umožňuje
spoločne riešiť rad problémov - vrátane
sociálnych a pracovných. Oba rezorty sú tiež
charakteristické tým, že ich činnosť
vyžaduje celoštátne zjednotený režim.
Železnica je jednotná na celom území,
v každej stanici musia platiť rovnaké pravidlá
pri odbavovaní a zabezpečovaní vlakov, musí
platiť jednotný cestovný poriadok apod. Preto
to vyžaduje dosť obsiahlu riadiacu funkciu ministerstva.
Obdobne to platí v spojoch, či už ide o poštovnú
službu alebo ďalšie spojové služby
- vrátane zabezpečovania rozhlasových a televíznych
prenosov. To znamená, že na podriadené organizácie
sa, aspoň podľa môjho názoru, bude prenášať
menší rozsah zodpovednosti a právomoci, než
napríklad vo výrobných podnikoch.
Je tiež možné, že navrhované spojenie
umožní riešiť dva bolestivé a neodkladné
problémy. Spoje pomôžu rýchlejšie
zaviesť náročnejší automatizovaný
systém spojenia a kontroly prevádzky v doprave tak,
aby napríklad bol nepretržitý prehľad
o pohybe každého nákladného vagóna.
Aby proste naďalej nedochádzalo k tomu, že vagóny
s tovarom sa zatúlajú a potom sa hľadajú
možno i mesiac alebo niekoľko mestacov. Jednoducho preto,
aby sa doprava tovaru po železnici stala spoľahlivou
a rýchlou službou výrobe.
Podobne by mohla naopak doprava pre spoje - teda pre prepravu
poštových zásielok operatívnejšie
a pohotovejšie organizovať najmä vlakovú
a leteckú prepravu tak, aby sa rýchlosť a spoľahlivosť
poštových zásielok dostala na takú úroveň
aká je v popredných európskych krajinách.
Budú iste i ďalšie oblasti spoločného
záujmu. Uvedomujem si však že základná
činnosť riadenia dopravy a riadenia spojov zostane
- najmä v rámci usporiadania vlastného ministerstva
dosť samostatná.
Ďalšou spoločnou vecou oboch rezortov bohužiaľ
je, že sú oba tieto rezorty chudobné - mám
na mysli, že vzhľadom na skutočné potreby
modernizácie majú veľmi málo prostriedkov.
Nie som si však celkom istá, či spojením
týchto dvoch chudobných rezortov vznikne bohatší
celok.
Nedokážem si tiež predstaviť, či
vytvorenie tohto ministerstva umožní, aby sa i na
úrovni nižších stupňov - najmä
na úrovni novo vytváraných štátnych
podnikov mohli niektoré činnosti a organizácie
dopravy a spojov spojovať a zlučovať a tak zefektívňovať
prácu a zjednodušovať organizáciu. Mám
preto otázku, či je tento problém, aspoň
v základných rysoch premyslený a premieta
sa do novo pripravovanej organizácie podnikov v doprave
a spojoch.