Úterý 24. března 1987

Soudružky a soudruzi, dočetl jsem se nedávno (myslím, že i předseda vlády se tady o tom zmínil), že v minulém roce jsme vložili do životního prostředí asi 13 mld. Kčs. (Zde mě předseda vlády upřesňuje, že jde o minulou pětiletku.) Nedávno jsem se také dočetl, že přestože je známo, že stupeň poškození a zničení přírody není v obou republikách stejný, vložená částka byla rozdělena způsobem, který neodpovídá stupni zničení v jednotlivých republikách, že oběma bylo dáno stejně. Byl bych rád, kdyby mi soudruh předseda vlády mohl vysvětlit tuto matematiku, podle jakých zásad se vlastně postupovalo, když se to takto rozdělilo.

Soudružky a soudruzi, nakonec se přimlouvám, jako dlouholetý občan matičky Prahy, aby vláda věnovala větší pozornost a větší pomoc řešení situace obyvatel Prahy. Má to tady pod nosem, nic jí v tom nebrání. Kam vystrčíte hlavu, ať je to na ulici, ve frontách v samoobsluze, nebo samozřejmě na schůzích a já nevím kde všude jinde, se na poslance lidé obracejí, jako by on mohl všechno zařídit. Chudáci lidé nevědí, jakou my, poslanci, máme vlastně možnost to zařídit. (Smích v sále.) Já nevím, jak vy, ale já musím stále lidem vysvětlovat, že nejsem "tam nahoře". Co už jsem se jenom navysvětloval, jak to vlastně je s jednotnou ekonomikou v našem státě. Říkám: "Vždyť jste to slyšeli, máme jednotnou ekonomiku". A oni mi na to: "nepovídej", a uvádějí různé příklady, které svědčí o opaku. Možná, kdyby byl na to čas, že bych se kvalifikovaněji než to dokážu říci já, také jednou od někoho dozvěděl, jak to vlastně vypadá, jestli je skutečně jednota slov a činů.

Pokud jde o Prahu - oč se lidé zajímají? Jak už jsem řekl: o zlepšení životního prostředí, dopravy, o to, aby už jednou z naší krásné Prahy zmizela ta potupná lešení. Vždyť je to hrůza! Je to jedna z věcí, na které jsme si už s otrlostí zvykli, jakoby to ani nemohlo býti jinak. Lešení jsou už třeba zčernalá, ale místo toho, aby se dům opravil, dá se tam nové, žluté lešení. Nikoho nenapadne, co kubíků drahocenného řeziva bychom mohli prodat za tvrdé valuty do zahraničí.

Další věcí, se kterou jsou lidé nespokojeni, jsou služby. Moc často také slyším stížnosti na úroveň, kvalitu práce obvodních národních výborů, na vztahy pracovníků obvodních národních výborů k prostým lidem.

Soudružky a soudruzi, některé věci jsou ve formě otázek (většinou), na některé upozorňuji abych si ulevil.

Mám za to, že nestačí, aby tady předseda vlády v několika formách vyjadřoval svou nespokojenost s tím nebo oním, aby říkal: nemůžeme být spokojeni, je třeba účinněji postupovat v boji proti negativním jevům, vláda je nespokojena, že dochází k haváriím atd. Nevím s čím vším je ještě vláda nespokojena? (Smích v sále.) Ještě jsou tu, myslím, jiné věci.

Soudružky a soudruzi, já si myslím, že slovo "vláda" je odvozeno od slovesa vládnou, a že tyto stesky si mohou dovolit občané nebo poslanci, když nás lidé tlačí, abychom jejich nespokojenost tlumočili "tam někde nahoře", abychom řekli o tom, že chtějí nápravu apod. Vláda se však musí držet jediného jasného hesla vládnout, prokázat akční schopnost, prokázat se energickými činy. Není to jednoduché, ale je to nezbytné. Je to v zájmu autority vlády, je to v zájmu řešení věcí, které lidi trápí. My, poslanci, s tím musíme přicházet. Zároveň se také snažíme vysvětlovat za vládu mnohé věci a jde nám to dosti těžko, poněvadž často ani nevíme, jak bychom různé věci vysvětlili, avšak přesto se o to z dobré vůle a disciplíny snažíme.

Já bych v tomto duchu přál naší vládě, aby energicky řešila tyto problémy, aby se nestávalo, že z roku na rok, pokaždé, když zde budeme kontrolovat plnění programového prohlášení vlády budeme muset opakovat stále tytéž stesky. Přál bych si, aby se jasně mohlo říci: toto se udělalo, toto se udělá tehdy a tehdy, toto popularizujte, toto zatím nemůžeme, toto bude později, v tomto od vás, poslanců žádáme pomoc apod.

Promiňte mi, že jsem tady takto spatra řekl pár poznámek.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Davidovi. Kdo se dále hlásí o slovo? (Nikdo.) Nikdo.

Soudružky a soudruzi, dávám k rozhodnutí náš další postup. Zbývá nám vyslechnout odpověď s. Obziny na otázku poslance Vondrouše, závěrečné slovo soudruha Štrougala, přijmout usnesení k projednávanému bodu a pak ještě další 3 body, odhadujeme asi na 30 minut jednání.

Kdo z vás si přeje, abychom jednání na 20 až 30 minut přerušili? (Hlasuje se.)

Kdo je proti přerušení? (Hlasuje se.) Děkuji.

Většina je pro to, abychom pokračovali v jednání bez přestávky.

Slovo má soudruh Obzina.

Místopředseda vlády ČSSR a předseda Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj J. Obzina: Vážený soudruhu předsedo, milé soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, k otázce poslance Vondrouše bych chtěl uvést tyto skutečnosti. Monitorování znečišťování životního prostředí na území celé republiky není zabezpečeno, je zabezpečeno pouze na hlavních tazích a ve vybraných nejvíce ohrožených oblastech, převážně pohraničních a. kromě pohraničních oblastí v šesti dalších oblastech včetně hlavního města Prahy. Postupně se vytvářejí předpoklady k tomu, aby rozsah monitorování byl větší a postihoval bezezbytku všechny ohrožené oblasti a postupně dosáhl situace, která by nám umožnila monitorování celého území ČSSR.

Pokud jde o situaci ke zlepšení monitorování, je zde uzavřena dohoda s NDR a PLR o přesném měření znečištění na těchto hranicích a rovněž se Sovětským svazem. Jednání s Rakouskou republikou a NSR je připraveno na duben-květen.

Pokud jde o situaci ve znečišťování, až do dnešního dne, nebo lépe řečeno do konce minulé pětiletky, docházelo ke zhoršování situace ve znečišťování ovzduší i ostatních částí, to znamená lesů, půdy a vody. Cílem 8. pětiletky vynaložením 17 100 mil. Kčs je nikoliv zlepšit situaci, ale zastavit zhoršení znečišťování ovzduší, půdy, vody a lesů a ve dvou vybraných oblastech, tj. v Severočeském kraji a Praze, přijmout opatření k dílčímu zlepšení. Tyto prostředky vyčleněné vládou, pokud bude plně využito 17 100 mil. Kčs, z nichž je v současné době investičně zabezpečeno asi 13 500 mil. Kčs a zhruba přes 3 mld. Kčs nejsou dosud zabezpečeny, zajišťují, aby mohly být splněny úkoly v 8. pětiletce.

V předkládané kontrolní zprávě vlády ČSSR, která bude projednávána v dubnu, jsou přijímána opatření, aby i zbývající část, to je více než 3 mld. Kčs vyčleněných prostředků pro 8. pětiletku, byla plně využita s tím, aby byly vytvořeny předpoklady, aby v 9. a 10. pětiletce mohly být řešeny další úkoly nejen v zastavení, ale i zlepšení situace v životním prostředí.

Náš závazek snížit znečištění o 30 % je vázán mezinárodní evropskou úmluvou; má toho být dosaženo do roku 1993. V případě ČSSR se podařilo dosáhnout výjimky do roku 1995. Budou-li provedena plánovaná opatření v této pětiletce a splní-li se předpoklad zpracované Koncepce tvorby a ochrany životního prostředí a ochrany přírodních zdrojů v Československu do roku 2000, která je připravována k projednání ve vládě na říjen tohoto roku, lze. tento závazek, který byl přijat, bezezbytku splnit. Splnit ho lze bezezbytku prakticky dvěma formami, a to realizací speciálně vyčleněných ekologických staveb, které jsou vedeny zvlášť a jejich zdroje nelze převést a užít na žádnou jinou formu investiční výstavby. Za druhé dodržením výstavby jaderných elektráren, protože jejich výstavbou a snížením spotřeby fosilních paliv dochází k dalšímu snížení znečištění ovzduší. Jestliže výroba elektřiny z jaderných elektráren dosáhla v uplynulém roce 21 % a tento trend by měl pokračovat do přibližně 50 % po výstavbě zbývajících devíti reaktorů, je i tato cesta jednou z rozhodujících, která umožňuje dosáhnout tohoto cíle.

Navíc je třeba říci, že 45 % znečištění tvoří zdroje domácí, ale v nejvíce ohrožených oblastech našich pohraničních hor jsou to zdroje, které přicházejí přes hranice. Protože i naše sousední státy přijaly stejný závazek, lze očekávat, že lze tohoto cíle dosáhnout.

Z tohoto hlediska je zabezpečován státní cílový program "Tvorba a ochrana životního prostředí a racionální využívání přírodních zdrojů v ČSSR", který se dělí na 16 dílčích výzkumných úkolů. K jeho realizaci jsou vytvářeny organizační předpoklady. Dnem 1. ledna byl v Ústí nad Labem zřízen ústav k řešení této problematiky. Chtěl bych při této příležitosti soudruhům z územních stranických a státních orgánů za možnost zřídit tento ústav poděkovat.

Nyní bych chtěl říci k zásadní otázce zlepšení životního prostředí: Zlepšení lze dosáhnout za dané situace pouze po roce 1990, ve dvou etapách do roku 2000, v 9. pětiletce přibližnou investicí 40 mld. Kčs a investicí v 10. pětiletce ve výši 42 mld. Kčs. Při splnění těchto předpokladů ukazuje věcná prognóza i koncepce, že by bylo možné dosáhnout podstatného zlepšení životního prostředí, a to ve všech čtyřech základních oblastech, tj. ovzduší, půda, les i voda, a to na takovou úroveň, která by zabezpečila solidní stav srovnatelný se situací v Československu na konci 50. a začátkem 60. let. Hovořím o tom zcela otevřeně, protože situace je mimořádně vážná a vyžaduje bezpodmínečné splnění všech stávajících úkolů, které byly stanoveny.

V závěru bych chtěl říci, že přijetí závazku bylo oprávněné. Závazek je splnitelný, budou-li řešeny důsledně a bezezbytku úkoly, které byly vládou přijaty a stanoveny, protože je třeba otevřeně říci, že až do této pětiletky činily přímé náklady na tvorbu a ochranu životního prostředí něco kolem 5 až 6 mld. Kčs proti současným 17 100 mil. Kčs.

Chci také říci, že jsou činěna všechna opatření k včasné výstavbě jaderných elektráren. Pokud jde o zařízení k odsiřování, je třeba otevřeně konstatovat, že se prozatím neosvědčuje náš fluidní kotel, který nesplnil očekávání, nepodává výkony. Rovněž odsiřovací zařízení, která jsou u nás namontována jako ověřovací, prozatím neumožňují, abychom dnes mohli na základě znalostí, které máme, říci definitivní stanovisko k jejich možnému využití, přestože jsou to zařízení i ze zahraničí, která bychom byli ochotni koupit.

Nemohu zde říci radostnější zprávy, ale obracím se na přítomné poslance a poslankyně. Především krajské národní výbory, ale i ostatní, by při nové investiční výstavbě - nemám na mysli výstavbu ekologických staveb, ale investiční výstavbu vůbec - neměly povolovat nadále výjimky, aby pak následně nežádaly přijetí opatření ke zlepšení životního prostředí. Děkuji.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Obzinovi. Ptám se soudruha poslance Vondrouše, zda je spokojen s odpovědí.

Poslanec SL Vondrouš: Ano.

Předseda FS A. Indra: Prosím soudruha Štrougala o závěrečné slovo a odpovědi na otázky poslanců Štefánika a Davida.

Předseda vlády ČSSR L. Štrougal: Vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, soudružky a soudruzi, já jsem už dlouho poslancem unitárního parlamentu, resp. Federálního shromáždění, takže pamatuji tady různé situace. Ještě když jsem pracoval v Jihočeském kraji jako funkcionář, tady často vystupoval soudruh Harus, nezapomenutelný předválečný válečník, který často kladl vládě velice nepříjemné otázky. Ale já myslím, že je to správné. V má být podrobena náročným hlediskům, kritériím, má být dotazována na všechno, co způsobuje nepříjemný život občanům, má být dotazována na to, co dělá, co je schopna, čeho se dopustila, jak v dané historické etapě posuzuje správnost či nesprávnost svých strategických nebo taktických rozhodnutí.

Nechci začít odpovědí na otázky soudruha Davida, mého kolegy v unitární vládě - on tehdy byl ministrem zahraničních věcí a byl nedotknutelný, já byl ministr zemědělství, který neměl krmiva, neměli jsme maso a byly fronty. Později jsem byl ministr vnitra a on byl ministr zahraničních věcí, tehdy jsme byli už trochu rovnoprávnější partneři, a tak jsme spolu žili, já dál jako člen vlády, on jako předseda Sněmovny lidu. Já si ho velice vážím a chápu jeho otázky, jeho připomínky, poněvadž nejen on je poslanec, i já jsem poslanec, nejen on chodí mezi lidi, i já chodím mezi lidi, nejen on se setkává s dotazy, i já se setkávám s dotazy. I při procházkách jsem nucen odpovídat na dotazy, které lidi mají. Pochopitelně lidé jsou s mnohým nespokojeni a nemohu říci, že vždy neoprávněně. Naopak. Ale vyžaduje to otevřené slovo, vyžaduje to demokratickou diskusi, vyžaduje to uplatnění argumentů z jedné i z druhé strany, jak vždycky říkal soudruh Gottwald: snažme se porozumět lidem, snažme se, aby lidé porozuměli nám. O to marx-leninské, o to gottwaldovské spojení s masami se snažit musíme.

A myslím, že parlament je zvláště v této etapě tím fórem, kde demokratické formy mají nabýt úplně svrchovaného, suverénního vyjádření a že takhle máme také k věcem přistupovat.

Dovolte tedy několik poznámek.

Strategie urychlení, kterou všichni přijímáme, XVII. sjezd a XXVII. sjezd, poslední plénum ÚV KSČ, lednové plénum ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu, to je historická šance, jak to tady soudruh Hajko správně nazval.

Pravda, musíme vycházet z realisticky oceňované situace v Československu a rozlišovat co je univerzální i co je specifické, co se pro nás hodí, co je prospěšné, co je efektivní, co je třeba uplatnit dnes, co zítra. To je třeba hluboce promýšlet, nejen - abych tak řekl - ve vrcholných grémiích, ale promýšlet to i spolu s lidmi, kteří na to mají svůj názor, své zkušenosti, své znalosti a bez kterých nemůžeme posuzovat řadu otázek sociálně ekonomického i společensko-politického rozvoje, účinnosti ideologické práce.

Proto je velice důležité se stavět realisticky k situaci ve společnosti, k výchozí situaci, z níž vzešla taktika a strategie urychlení. Myslím, že XVII. sjezd KSČ v tomto směru vykonal velkou práci a koneckonců také prosincové a 5. zasedání jejího ústředního výboru pokročilo dopředu.

Probojovávat nové, to není bez obtíží. A pochopitelně, že když se vede boj za nové, tak se setkáváme s protivníky, setkáváme se s obtížemi, setkáváme se s nepochopením, setkáváme se i s protinázory, jsou i pochybnosti. A my musíme tento boj vést demokraticky, vést ho velice lidsky, ale přitom zásadně, principiálně. A nesmíme ztrácet čas.

Naší slabinou - a to je pravda, to je třeba si přiznat - je, že někdy známe zásady, cíle, ke kterým směřujeme a ne vždy známe konkrétní odpovědi, jak k těmto cílům dospět. Taková je i současná situace. Proto, abych tak řekl, od rána do večera a od pondělí do neděle, s těmi nejzkušenějšími lidmi praxe, teorie a všech oblastí vedeme diskuse o tom, jak konkretizovat zásady přestavby nejen ekonomického mechanismu, ale celé společenské a politické práce.

Tedy hledáme, pracujeme. Hledáme konkrétní odpovědi a pochopitelně, když hledáme, vždycky v takové situaci je možné nám adresovat mnoho výhrad, mnoho pochybností. To je situace, která je dosti složitá a psychologicky velice náročná. Ale zároveň říkám, že nezůstáváme v této etapě jen u rozpracování, u hledání. Některé věci známe a řada lidí, ať už na těch či oněch úrovních, ať už ve výrobní nebo v nevýrobní sféře, se dovede orientovat, k čemu asi směřujeme, a tedy dovede realizovat i to, co v této etapě zatím rozpracováváme, co ještě konkrétně není uzavřeno. Proto jsou zcela přirozené spory, jsou diskuse. Diskuse, dialog je potřebný, ale prosím vás, aby dialog byl racionální, argumentační, aby naznačoval východiska, i když třeba protichůdná. A aby také v této diskusi, kterou je třeba vést při dopracování zásad společenské a ekonomické přestavby, byly respektovány základní zásady etiky, základní principy slušnosti.

V tomto směru myslím, že je třeba zdůrazňovat: hledáme východiska, straníme novému, a to je to základní. I když se třeba velice nesmiřitelně přeme, ctěme jeden druhého a neurážejme se vzájemně. To k ničemu nevede.

Soudruh David je velice zkušený funkcionář, spolu jsme seděli 12 let v unitární vládě a zná, co to znamená vládnout či nevládnout, zda vláda vládne či nevládne. Nechci vůbec dávat nějaké absolutorium vládě, domnívám se, že žádná vláda o to nemá žádat, protože každá se dopouští chyb, každá má řadu slabin a s odstupem času je sama hlouběji poznává. Tato vláda v nynější etapě stojí před velice náročnými úkoly. Když vezmu materiální sféru, tak je to plnění plánu v roce 1987. Je třeba říci, že tendence extenzívního rozvoje jsou velice úporné a zatím se nám nedaří je zlomit. Proces intenzifikace, ať se hledá viník u toho či onoho - a já tu kritiku přijímám - je velmi složitý, nedaří se nám. Ale já nejsem pesimista, jsem historický optimista. V roce 1987 máme sice co dělat, abychom to zvládli, nejde o úkoly, ale o tendence vývoje, v ekonomice jsou vždycky rozhodující tendence vývoje a ty nejsou příznivé. Ale přitom jsem přesvědčen, že je možné, aby intenzifikační proces rychle pokračoval.

Jsme před úkolem zvládnout 8. pětiletku. To vyžaduje chovat se závazně, odpovědně potvrdit intenzifikační efektivní výstupy. Ale zároveň je třeba počítat s určitou flexibilitou a ta se netýká jenom nesocialistických trhů, ta se týká i socialistického společenství, poněvadž jeho nároky se k světovým parametrům přibližují velice rychle.

Přitom je třeba zpracovat dlouhodobý výhled, za který poneseme odpovědnost před našimi příštími generacemi, před našimi nástupci. Tento dlouhodobý výhled má založit určitý profil, určitou strukturu československé ekonomiky a společnosti vůbec. Takto ho koncipovat při všech variabilitách a při vší pružnosti, to není lehká záležitost, je to velice odpovědná věc, na které strávíme mnoho dnů a mnoho týdnů. Na těchto záležitostech intenzívně pracujeme a takové diskuse vedeme.

S těmito úkoly roku 1987 - pětiletka a dlouhodobý výhled je spojena i reforma. Jak je známo z 5. zasedání ústředního výboru KSČ, netýká se jen ekonomické oblasti. To je to velké a dokonalé poznání ústředního výboru naší strany, že nelze reformovat věci jen v ekonomické oblasti, že je třeba je pojmout komplexně. Poučení XXVII. sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu, našeho XVII. sjezdu, lednového pléna ÚV KSSS i březnového pléna ústředního výboru KSČ je v tomto ohledu velice závažné, velice zdravé, progresívní a domnívám se, že historie to ocení.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP