Úterý 24. března 1987

Výsledky těchto rozsáhlých prací znáte. Vzbudily pozornost a zájem široké veřejnosti a mohu s uspokojením konstatovat, že je to odezva příznivá.

Nyní rozpracováváme Zásady do Komplexního dokumentu tak, aby mohl být po projednání ve stranických a státních orgánech zveřejněn koncem letošního roku.

To nejpodstatnější je, aby všechny odpovědné orgány, všichni zpracovatelé dokumentu pochopili obecný smysl a duch Zásad přestavby a vystříhali se úzkého resortního přístupu, obhajování přežitých metod a vlastních zájmů, které nám tak často i v minulosti ztížily realizaci některých závažných stranických a vládních úkolů a usnesení.

To pochopitelně souvisí se zdokonalováním celého politického systému, rozvoje socialistické demokracie a kádrové práce, jak to zdůraznilo poslední zasedání ústředního výboru naší strany.

Za zpracování jednotlivých částí dokumentu nesou prvořadou odpovědnost ústřední orgány, počítáme však i nadále s aktivní účastí pracovníků vědy a výzkumu, jakož i s velmi žádoucí spoluprací a oponenturou ze strany hospodářských organizací.

I když přestavbě řízení naší ekonomiky věnujeme v současné době prvořadou pozornost, nechceme tvrdit, že je vše v úplném pořádku, že věci jdou kupředu hladce, bez problémů a rozporů. Od našich pracujících, z podniků, ze stranických organizací i sdělovacích prostředků dostáváme signály o tom, že u řady pracovníků aparátu, zvláště centrálních orgánů i středního článku řízení, přetrvávají snahy rozmělnit základní myšlenky přestavby, věci oddalovat nebo přistupovat k polovičatému řešení. V tom spatřujeme největší nebezpečí, které by zavedení nového hospodářského mechanismu mohlo ve své podstatě ohrozit.

V letošním roce chceme již v širším rozsahu využít možnosti experimentálního ověřování některých principů zásad, popřípadě zavádět změny, které se již nyní ukazují jako zcela nesporné.

Experimentu, jehož obsahem je zvýšení samostatnosti a odpovědnosti hospodářských organizací za efektivní rozvoj, se účastní od prvního ledna dvě výrobní hospodářské jednotky. Od 1. dubna, případně od 1. července, se připojí další vybrané výrobní hospodářské jednotky i některé jednotky ze sektorů spotřebního, strojírenského a potravinářského průmyslu. Máme rovněž v úmyslu urychlit zavádění nových prvků hospodářského mechanismu i do oblasti obchodu, místního hospodářství a výrobních družstev jelikož jde o sféru, dotýkající se bezprostředně uspokojování potřeb obyvatelstva.

Důsledněji a rychleji je třeba realizovat principy zásad týkající se zahraničního obchodu. K tomu je nejvíce připomínek. Vláda schválila obecná pravidla pro rozvoj přímých vztahů v oblasti mezinárodní vědeckotechnické a výrobní spolupráce, stimulaci úpravy finančně ekonomických nástrojů i některé organizační změny s cílem těsnějšího sepětí výroby se zahraničním obchodem.

Přestavba hospodářského mechanismu si nezbytně vynutí řadu změn obecně závazných právních předpisů.

Podle střízlivých odhadů bude nutné změnit minimálně dvě desítky zákonných norem. Nejdůležitějším krokem bude vypracování nového zákona o státním podniku, v němž by měly být souhrnně vyřešeny všechny hlavní ekonomické a právní otázky postavení a funkce základních článků hospodářství v nových podmínkách. Zásady tohoto zákona budou připraveny ještě v průběhu prvého pololetí tohoto roku.

Bude nutné přezkoumat a podstatně přepracovat řadu zákonů týkajících se nejdůležitějších nástrojů řízení hospodářství. Budou to především zákony o plánování, odvodech, daních, rozpočtových pravidlech a pracovních silách. Dále pak soustava předpisů na úseku vnějších ekonomických vztahů včetně devizové oblasti, sféra finančního hospodaření podniků, státního řízení cen a další. Výrazné zjednodušení si též vyžádá celá oblast sociálně ekonomických informací, a to po celé řídící ose.

Za účasti ÚRO je připravována novela zákoníku práce, která má reagovat na nové úkoly hospodářských organizací i pracovních kolektivů, zdůraznit požadavek kvalitní a disciplinované práce a zabezpečit s tím spojená práva a povinnosti organizací i pracujících.

Celý tento pohyb v právním řádu si vynutil pozastavit řadu předpisů, které již byly na resortech připraveny nebo dokonce postoupeny vládě k projednání. To je také jeden z důvodů, proč vláda neplní v časovém sledu legislativní program, jak původně předpokládala.

Závěry XVII. sjezdu KSČ i programové prohlášení federální vlády předpokládají i další kroky pro zdokonalení a upevňování našeho právního řádu. Vláda předložila k projednání návrh zásad zákona o ochranných známkách, jehož cílem je systémově posílit odpovědnost za kvalitu výrobků a služeb. Základním východiskem připravované novely zákona o státním zkušebnictví je zpřísnění podmínek pro hodnocení kvality výrobků a efektivnost produkce.

V současné době jsou v závěrečné fázi přípravy a v nejbližší době budou předloženy Federálnímu shromáždění návrhy dalších zákonů. Je to zákon o výrobě, rozvodu a spotřebě tepla jako normy prosazující orientaci na úsporu paliv a energií v tepelném hospodářství, jakož i návrh zákona o státní energetické inspekci, upravující postavení, úkoly a oprávnění inspekčních orgánů v oblasti hospodaření s energií. Dále pak návrh zákona o veterinární péči, regulující podmínky zvýšené péče o hospodárnost a efektivnost živočišné výroby v zemědělství a v širším měřítku péče o zvířata vůbec.

Vedle toho je připraven a v krátké době bude předložen návrh zásad zákona o Sbírce zákonů, jako významného opatření, které stanoví zpřísněné podmínky pro publikaci obecně závazných právních předpisů, aby se účinně regulovalo jejich množství a zejména kvalita.

Zmírnění negativních sociálních důsledků vyvolaných nepříznivými vlivy pracovního prostředí je obsahem zákona o zvláštním příspěvku horníkům, jehož zásady předložíme Federálnímu shromáždění ještě v tomto roce. Dokončuje se i příprava návrhu zákona o ochraně a využití nerostného bohatství.

Celkově prosazujeme takový přístup, který povede ke komplexním úpravám s minimálním počtem prováděcích předpisů.

Jsem přesvědčen, že s těmito úkoly, které nás v letošním i v příštích letech očekávají, se úspěšně vyrovnáme a že k tomu přispěje již tradičně dobrá a účinná spolupráce vlády s Federálním shromážděním a výbory obou jeho sněmoven.

Soudružky a soudruzi poslanci, nedílnou a důležitou součástí zápasu za prosazení strategie urychlení, stanovené XVII. sjezdem KSČ, je též prohlubování boje proti porušování zásad socialistické zákonnosti, morálky a pracovní disciplíny, proti ostatním negativním jevům.

V tomto ohledu je již řada věcí v pohybu, ale současně musím zcela otevřeně říci, že nemůžeme být zdaleka spokojeni s dosaženými výsledky a zejména pak s přetrvávající nedostatečnou účinností kontrolních systémů v orgánech a organizacích.

I když resorty rozpracovaly opatření přijatá federální vládou k záležitostem neoprávněného obohacování, postihu majetku a majetkového prospěchu z nepoctivých zdrojů, výsledky prověrek ukázaly, že v řadě kontrolovaných organizací nejsou dosud plněny v potřebném rozsahu.

V mnoha případech stále přetrvává praxe, že vedoucí hospodářských organizací či jiných institucí neoznamují příslušným orgánům případy rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví, tolerují porušování pracovní, plánovací a finanční kázně, podceňují i omlouvají tyto a další nedostatky a nevyvozují z nich žádoucí závěry.

Je zcela zřejmé, že je nezbytné mnohem účinněji vystupovat proti porušování zásad socialistické zákonnosti, morálky a disciplíny v duchu Dopisu předsednictva ÚV KSČ z února 1983, a to zvláště po linii státních a hospodářských orgánů a organizací.

Zkušenosti rovněž potvrzují, že těžiště boje s kriminalitou a jinou protispolečenskou činností je třeba přesunout do oblasti sociální prevence. To samozřejmě nemůže být jen záležitostí Sboru národní bezpečnosti, prokuratury a soudů. Všechny státní orgány, společenské organizace, vedení podniků a závodů a jiných institucí jsou přece povinny odhalovat a odstraňovat příčiny kriminality, ozdravovat společenské vztahy a prosazovat zásady socialistického způsobu života. A na tom budeme důsledně trvat.

Mimořádný význam při tom všem má prevence kriminality mládeže. Každého z nás přece znepokojuje skutečnost, že určitá část mladých lidí našla zálibu v alkoholu a že se i u nás rozšiřuje požívání omamných látek, v nejednom případě končící smrtí. Zde je namístě přísný a tvrdý postih těch osob, které mladé lidi svádějí nebo jim k tomuto nebezpečnému hazardování se zdravím a někdy i životem dávají příležitost.

Alkoholismus a jiné toxikománie představují tak závažný společenský problém, že bude zřejmě třeba přijmout i nová legislativní opatření.

V současné době se připravuje vydání nového zákona o boji proti alkoholismu a jiným toxikomániím. Dále se připravuje doplnění a rozšíření postihu nedovolené výroby a držení omamných prostředků a jedů, obsažené v dosavadním trestním zákoně, aby odpovídal zvýšené protispolečenské nebezpečnosti deliktů souvisejících s nealkoholovou toxikománií.

Soudružky a soudruzi poslanci, nový mechanismus řízení si vyžádá také adekvátní přestavbu státní správy. Výrazně posílit samo. statnost podnikové sféry můžeme pouze ve spojitosti s pronikavými změnami v obsahu a metodách činnosti, především ústředních orgánů státní správy.

Tento proces musíme přitom uskutečňovat s vědomím, že nemůže být oslabena účinnost fungování centra v zajišťování chodu národního hospodářství a celé společnosti, jeho nezastupitelná úloha v přestavbě systému řízení.

V loňském roce vstoupily do nového volebního období národní výbory a započaly s plněním volebních programů Národní fronty. které představují významný přínos k našemu úsilí o urychlení sociálně ekonomického rozvoje. Na základě principů schválených vládami si v nich národní výbory vytyčily úkoly, jež ve zvýšené míře reagují na potřeby občanů a společnosti. Mám na mysli stavby ekologického charakteru, zejména čistírny odpadních vod, zlepšení sociálních služeb občanům i výstavbu nejrůznějších veřejně prospěšných zařízení.

Národní výbory mají výrazný podíl na tom, že se postupně rozšiřuje rozsah poskytovaných služeb a síť jejich provozoven. Vedle podniků místního hospodářství a výrobních družstev máme téměř 70 tisíc pracovníků v nově zřízených drobných provozovnách národních výborů a spolu s nimi též 35 tisíc občanů individuálně činných na základě povolení národního výboru. Tedy již více než sto. tisíc občanů má vytvořenu legální základnu k poskytování služeb. Soudíme, že bude jen prospěšné dále pokračovat v rozšiřování nabídky služeb občanům, zjednodušit jejich poskytování na základě povolení a bez zbytečných průtahů zavádět i další, pro stát i občana výhodné formy služeb, jako například ekonomický pronájem některých provozoven. Pokročit musíme i v převádění organizací služeb na podmínky nového hospodářského mechanismu a využít tak zkušeností, které jsme získali při uskutečňování usnesení ústředního výboru strany o rozvoji služeb z roku 1982.

Ekonomická reforma se týká i sféry národních výborů a práce jimi řízených organizací, včetně přihlédnutí ke specifickým podmínkám jejich činnosti. Obecně platný princip ekonomické samostatnosti a rentability podniků musí být zachován, ale nesmí tu chybět ani hledisko uspokojování potřeb občanů.

Počítáme s tím, že uplatňování nového hospodářského mechanismu založí také povinnost ústředně řízených organizací odvádět část vytvořených prostředků do rozpočtu územně příslušných národních výborů, které tak dostanou významnou možnost účinněji utvářet životní podmínky občanů a zároveň budou více zainteresovány na výsledcích hospodaření podniků na jejich území.

Velmi důležitým úkolem národních výborů zůstává další rozvinutí demokratických principů v činnosti poslanců, volených orgánů, a samozřejmě i v práci aparátu. Vláda si je vědoma, že uskutečňování všech významných společenských přeměn v naší zemi se vždy odehrávalo za plné účasti národních výborů. Proto bude dbát na to, aby opatření, která ve spolupráci s národními vládami připravuje, respektovala a posilovala také jejich politické působení jako orgánů lidové moci a správy.

A nejde jen o národní výbory. Na posledním zasedání ústředního výboru KSČ v úvodním vystoupení soudruha Husáka byl objasněn a zdůvodněn i náš přístup k využití podnětů a zkušeností Komunistické strany Sovětského svazu a zejména pak závěrů jejího lednového zasedání k otázkám dalšího rozvoje socialistické demokracie i kádrové politiky.

Federální vláda se aktivně účastní na rozpracování konkrétních závěrů, které k těmto otázkám přijalo předsednictvo ústředního výboru strany. Považujeme za velmi důležité celou svou činností napomáhat k řádnému fungování politického systému naší společnosti. aby zejména Národní fronta a její nejvýznamnější organizace byly zapojovány již do přípravy zásadních vládních rozhodnutí.

Soudružky a soudruzi poslanci, zaměření a aktivita federální vlády v oblasti zahraniční politiky důsledně vychází ze závěrů XVII. sjezdu. Naší snahou je co nejaktivněji přispívat ke koordinované mírové ofenzívě, vedené Sovětským svazem, napomáhat k upevnění pozic socialismu, k izolaci agresívních imperialistických sil a ozdravění situace ve světě.

Mimořádného významu nabyla jednání socialistického společenství jako celku a tím i mezi našimi bratrským zeměmi jednotlivě. Vcelku úspěšně jsme prosazovali kvalitativně novou úroveň spolupráce našich států v intencích rozhodnutí, která vyplynula z loňského zasedání Politického poradního výboru organizace Varšavské smlouvy v Budapešti a ze setkání nejvyšších představitelů států Rady vzájemné hospodářské pomoci v Moskvě. Přivítali jsme podněty z těchto jednání, které se týkají všech stránek spolupráce, především politických, ekonomických a vojenských. Vláda v současné době pracuje na řadě návrhů, které mají výrazně změnit obsah a formy především hospodářské spolupráce a přispět ke společnému úsilí o lepší fungování Rady vzájemné hospodářské pomoci, zvláště u zavádění nejrůznějších forem integrace, jako jsou přímé styky podniků a organizací a společné podnikání.

Směry československé zahraniční politiky byly také naplňovány postoji, které jsme zaujali na půdě Organizace spojených národů, v mezinárodních organizacích, na regionálních konferencích a v desítkách bilaterálních jednání při prosazování komplexního systému mezinárodního míru, bezpečnosti a spolupráce. Plně jsme se podíleli na koordinovaném úsilí států Varšavské smlouvy dosáhnout odzbrojení i v chemických a konvenčních zbraních v souvislosti s výzvou, přijatou na poradě představitelů socialistických zemí na nejvyšší úrovni v Budapešti. Máme svůj podíl na probíhajících vídeňských konzultacích mezi státy obou vojenských seskupení v Evropě k této problematice. Výrazně se zvýšila frekvence dvoustranných jednání se západními státy včetně států NATO.

Uvítali jsme sovětský návrh z 28. února t. r. vyčlenit problém raket středního doletu v Evropě - s příslušnými změnami i v Asií - z tzv, reykjavíckého balíku a uzavřít dohodu o jejich odstranění. Jestliže tento projekt, který plně podporujeme, bude realizován, pak operačně taktické rakety, rozmístěné v dohodě se Sovětským svazem na našem území a také v Německé demokratické republice, se stanou nadbytečnými.

Významnou iniciativou je i námět na vytvoř ní pásma bez chemických zbraní, jehož uskutečnění jsme společně s vládou Německé demokratické republiky navrhli z iniciativy Komunistické strany Československa a Jednotné socialistické strany Německa vládnoucím představitelům v Bonnu.

Je třeba rovněž uvést, že řadu impulsů v tomto i v dalších směrech přinesly bohaté zahraniční styky představitelů Komunistické strany Československa. zvláště s partnery v západní Evropě. Nezastupitelný je podíl generálního tajemníka ústředního výboru Komunistické strany Československa a prezidenta republiky na realizaci stranických a státních cílů československé z hraniční politiky.

Na vídeňské schůzce Konference o evropské bezpečnosti a spolupráci jsme v minulých měsících iniciativně spolupracovali na předložení 17 návrhů socialistických zemí, z nichž čtyři převzalo Československo pod svou gesci a budou proto předmětem naší zvýšené péče v budoucnu. V záležitosti vojenských cvičení jsme v právě uplynulém měsíci jako vůbec první uplatnili zásady stockholmské konference ve věci vojenské kontroly na místě.

Vítáme zlepšování vztahů se socialistickými zeměmi na asijském kontinentě. V tomto duchu jsou připravovány naše blízké rozhovory s nejvyššími představiteli Čínské lidové republiky. Plně podporujeme konstruktivní kroky Sovětského svazu na Blízkém východě, v Asii i v dalších regiónech.

Je třeba aktivněji přicházet - pochopitelně při respektování zájmů spojenců a po dohodě s nimi - s vlastními iniciativami. A to i prostřednictvím všestranných kontaktů, protože dodržování zásad mezinárodního práva, prosazování nového systému mezinárodní bezpečnosti by se mělo stát záležitostí každého obyvatele naší planety. Chceme kvalifikovaněji šířit naše stanoviska před veřejností na Západě i v rozvojovém světě. Hodláme vést věcný dialog o všech rozhodujících otázkách lidstva tak, jak to odpovídá našim historickým tradicím a smyslu socialistických ideálů. V rozvojovém světě přísně setrváme na zásadách podpory boje proti všem projevům politiky neokolonialismu a rasismu, které spolu s ostatními imperialistickými záměry jsou nadále vážným nebezpečím pro mír, národní nezávislost a pokrok.

Jsme si samozřejmě dobře vědomi, že urychlení sociálně ekonomického rozvoje v naší zemi, podobně jako u spojenců, musí být zajištěno proti všem nahodilostem z vnějška. Proto bude federální vláda i nadále dbát, aby Československá lidová armáda byla zabezpečena vším potřebným pro případ ohrožení naší nezávislosti, pro případ hrozby silou celému socialistickému společenství.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP