Vláda i další orgány vyvinuly značné
úsilí, aby princip nejvyšší hospodárnosti
při využívání materiálních,
finančních i dalších zdrojů se
stal trvalou součástí veškerého
rozhodování a racionálního ekonomického
chování. A nejen to. Jeho praktická realizace
musí přinášet konkrétní
efekt.
Na základě zkušeností z minulých
let jsme pro letošní rok přijali celý
soubor opatření ke zvýšení hospodárnosti.
Centrální orgány věnovaly tomuto zabezpečení
a vypracování systému jejich kontroly potřebnou
pozornost.
Rovněž v podnicích a organizacích byla
přijata řada ekonomických a organizačních
opatření k zajištění stanovených
úkolů, podstatně zpřísnit hlediska
pro pořádání různých
propagačních a jiných akcí, pro povolování
služebních cest apod. Kontrola přijatých
opatření přímo v podnicích
a organizacích byla jedním z významných
úkolů finančních kontrol v letošním
roce.
Co můžeme dnes konstatovat?
Dnes lze konstatovat, že záměr, uspořit
na limitovaných a některých dalších
výdajích zhruba 2 mld 400 mil. Kčs, se v
zásadě podaří splnit.
Jednu miliardu Kčs úspory se podařilo splnit
ve snížení výdajů na komplexní
cestovné, kde byl limit snížen o 10%, snížení
výdajů na propagaci o 700 mil. Kčs, snížení
ztráty bytového hospodářství
o 400 mil. Kčs, zhospodárnění v oblasti
osobních výdajů mimo mzdové fondy
- téměř 200 mil. Kčs, výdaje
na pohoštění a dary se snížily
o 40 mil. Kčs.
Jako zcela opodstatněné se ukázalo zavedení
limitu na propagaci od roku 1980. V posledních letech 6.
pětiletky docházelo každoročně
k nadměrnému růstu těchto výdajů.
Např. za léta 1976-78 činilo zvýšení
přes 400 mil. Kčs a celkový objem výdajů
na propagaci v hospodářských organizacích
dosáhl částky téměř
1,7 mld Kčs. Dosavadní čerpání
limitu na propagaci v letošním roce ukazuje, že
se podaří objem těchto výdajů
snížit zhruba na poloviční úroveň
roku 1978.
Rovněž úkol snížit výdaje
na pohoštění a dary o 30% ve srovnání
s limitem bude splněn.
Počínaje rokem 1978 jsme na základě
opatření vlády vyvíjeli značný
tlak na zhospodárnění autoprovozu s cílem
snížit spotřebu benzinu a počet služebních
aut.
Jestliže v roce 1975 činila spotřeba benzinu
v socialistickém sektoru 602 tis. tun a v roce 1977 641
tis. tun, pak na základě přijatých
opatření došlo v roce 1979 k jejímu
poklesu na 551 tis. tun, čili pod úroveň
roku 1975. Letošní spotřeba bude ještě
nižší, neboť za III. čtvrtletí
tohoto roku byl odbyt benzinu v socialistickém sektoru
o 19% nižší než ve stejném období
roku 1979. Zřejmě věci jdou, když se
do těchto opatření jde s důsledností
a když se věci připraví.
Nedílnou součástí úsilí
o hospodárnost je usměrňování
vývoje počtu pracovníků řídícího
a správního aparátu. Na toto téma
na 18. zasedání ústředního
výboru KSČ v řadě vystoupení
je mnoho kritiky a vláda se těmito otázkami
velmi seriózně zabývá, aniž by
je zlehčovala nebo podceňovala. Je to problém
nelehký, složitý, ale problém, do kterého
musíme kousnout. Zvýšení výkonnosti
a účinnosti práce našeho aparátu
není zdaleka záležitostí počtu
pracovníků, ale jejich dobré odborné
a politické připravenosti a organizační
schopnosti. V rámci hospodárnostních
opatření pro letošní rok byl stanoven
úkol snížit početní stavy v této
oblasti podle jednotlivých úseků diferencovaně
o 2 až 10%, což v absolutním vyjádření
představuje více než 22 tis. pracovníků.
Tento úkol je postupně plněn. Celkové
výsledky budeme moci doložit Federálnímu
shromáždění až po skončení
roku, poněvadž v řadě případů
převážná část těchto
úkolů byla přesunuta na IV. čtvrtletí
tohoto roku.
V návaznosti na opatření v této oblasti
pokračujeme i v roce 1981 v přísné
regulaci vývoje celé oblasti státní
správy. Plánovaný počet pracovníků
ve státní správě a objem jejich mzdových
prostředků nesmí překročit
úroveň roku 1980 po promítnutí vlivu
opatření, přijatých pro letošní
rok k jejich zhospodárnění. Celkový
objem neinvestičních výdajů na státní
správu bude v příštím roce nižší
než letos. Z toho také vyplývá, že
růst průměrných výdělků
ve správě bude možno zajistit jen na základě
dalšího trvalého snižování
počtu pracovníků a růstu výkonnosti
tohoto aparátu.
Vedle těchto opatření pro příští
rok stanovila vláda svými direktivami další
úkoly k upevnění hospodárnosti, které
jsou v rozpočtu a ve finančních plánech
promítnuty. Limity výdajů na komplexní
cestovné, pohoštění a dary nepřekračují
úroveň letošního roku. Limit na propagaci
jsme na základě kontroly dále snížili
o 20%, než tomu bylo v letošním roce. Růst
celkových neinvestičních výdajů
v rozpočtových a příspěvkových
organizacích nesmí překročit v souhrnu
za všechny rozpočty 2,6%.
Z toho všeho vyplývá, že pokračujeme
v nastoupeném kursu na přísném prosazování
hospodárnosti ve všech oblastech a ve všech organizacích.
Stručně řečeno: musíme daleko
účinněji a hospodárněji nakládat
se všemi zdroji, které má naše ekonomika
k dispozici, ať jde již o hmotné zdroje, pracovní
síly nebo finanční prostředky. Je
to úkol trvalé platnosti, nevztahuje se jen na rok
či dva, ale na celou příští pětiletku.
Soudružky a soudruzi, významnou součástí
státního rozpočtu je oblast životní
úrovně pracujících, protože přes
státní rozpočet je financována velká
část výdajů, které slouží
a zabezpečují životní a sociální
potřeby našich lidí. V obtížnějších
a složitějších podmínkách,
v nichž se dále rozvíjí naše ekonomika,
je i zajišťování růstu životní
úrovně složitější. Možnosti
tohoto růstu, jeho dynamika, závisí na tempu
rozvoje celého hospodářství, a to
je více než kdy jindy závislé na zvyšování
efektivnosti. Tato ekonomická souvislost je zřejmá.
Vše, co děláme pro rozvoj naší
ekonomiky, včetně změn v systému jejího
plánování a řízení,
konec konců směřuje k tomu, abychom - jak
řekl s. Husák ve svém závěrečném
slově na 18. zasedání ÚV KSČ
- zdrželi a zkvalitnili dosaženou vysokou úroveň
uspokojování hmotných a kulturních
potřeb, upevnili sociální jistoty, které
v průběhu svého rozvoje našemu lidu
přineslo socialistické zřízení.
V příštím roce spolu s růstem
hmotné osobní spotřeby se zvýší
i výdaje státu na financování společenské
spotřeby obyvatelstva. Vzhledem k pomalejšímu
tempu růstu finančních zdrojů musíme
i v této oblasti více než dosud prosazovat
hlediska efektivnosti a hospodárnosti. Na financování
společenské spotřeby obyvatelstva vynakládá
náš stát největší část
rozpočtových výdajů. V příštím
roce to bude skoro 150 mld Kčs. Je to o 3,8% více
než letos. Z toho činí neinvestiční
výdaje skoro 134 mld Kčs a výdaje na investice
16 mld Kčs. Tím však nejsou plně vyčerpány
všechny formy výdajů, kterými se rozpočet
přímo nebo nepřímo podílí
na zajišťování životní úrovně
obyvatelstva. K tomu je třeba připočíst
3 mld Kčs dotací podnikům bytového
hospodářství, 2,1 mld Kčs dotací
podnikům městské hromadné dopravy,
více než 7 mld Kčs přímých
dotací maloobchodních cen v těch případech,
kdy maloobchodní cena je nižší než
velkoobchodní cena, za niž prodávají
své zboží výrobní podniky. V
souhrnu dosáhne v příštím roce
objem společenské spotřeby v přepočtu
na jednoho obyvatele částky 9339 Kčs.
Výdaje na sociální zabezpečení
v příštím roce dosáhnou částky
73,2 mld Kčs, což je o 1,8 mld Kčs, resp. o
2,6% více než očekáváme letos.
Z uvedené částky připadá 44
mld Kčs na důchodové zabezpečení.
Vycházíme při tom z předpokladu, že
počet vyplácených důchodů se
zvýší téměř o 57 tis.
a dosáhne celkem 3 mil. 836 tis. důchodů
při průměrné roční výši
důchodů 11 360 Kčs. Na nemocenském
pojištění má být vyplaceno 23,8
mld Kčs, z čehož tvoří nemocenské
dávky 6,3 mld Kčs, přídavky na děti
12,2 mld Kčs a mateřský příspěvek
1,1 mld Kčs.
Kromě těchto výdajů počítá
rozpočet s částkou 615 mil. Kčs na
státní příspěvek k půjčkám
mladým manželstvím. Dosavadní vývoj
půjček se státním příspěvkem
dokazuje, že záměr zákonného
opatření z roku 1973, tj. usnadnit finanční
situaci mladým manželstvím při zakládání
rodin se plní, a že tento druh půjček
představuje důležitou formu společenské
pomoci mladým rodinám. Od doby účinnosti
do konce letošního roku byly ze státního
rozpočtu poskytnuty státní příspěvky
v celkové výši 2,6 mld Kčs.
Péče státu o zdraví a vzdělanost
se odráží v dalším zvýšení
prostředků rozpočtu na tyto účely.
Neinvestiční výdaje na školství
dosáhnou částky více než 22 mld
Kčs a na zdravotnictví přes 20 mld Kčs,
což je v každé oblasti zhruba o 700 mil. Kčs
více než letos.
Ve struktuře výdajů na školství
se projevuje postupný přechod nejsilnějších
populačních ročníků z předškolních
zařízení do prvních ročníků
základních škol. Roste však i počet
tříd gymnázií (o 3,6%) a počet
studentů na vysokých školách. Růst
výdajů na školství souvisí nejen
s růstem výkonových ukazatelů, ale
i se zvýšenými výdaji na další
rozvoj vzdělávací soustavy, se zvýšeným
počtem strávníků ve školních
jídelnách a se zvýšením norem
ve školním stravování. Tak, jak to budou
vyžadovat konkrétní podmínky, zajistíme
v průběhu rozpočtového hospodaření
i další nutné prostředky pro pobyt dětí
v přírodě.
Ve zdravotnictví budeme pokračovat v rozšíření
ochranných a léčebných akcí,
ve zkvalitňování zdravotní péče
o obyvatelstvo a v budování uceleného systému
zdravotnických služeb. Počet lékařských
míst v ambulantní péčí se zvyšuje
o 760, tj. o 3%, a roste i počet míst v jeslích
- téměř o 2600. Více než 1/4
výdajů na zdravotnictví je určena
na léky a speciální zdravotnický materiál.
Pro příští rok to představuje
5,5 mld Kčs, tj. o 7% více než letos. Každoroční
růst výdajů na léky zhruba v tomto
rozsahu představuje značné nároky
nejen na rozpočet, ale i na devizovou oblast, neboť
rostou ceny dovážených farmaceutických
surovin. Proto je třeba s léky rozumně hospodařit
a neplýtvat jimi.
Neinvestiční výdaje na kulturu jsou na příští
rok plánovány ve výši 3,7 mld Kčs,
tj. o necelých 50 mil. Kčs více než
letos. Tento přírůstek souvisí zejména
s výdaji na opravu a údržbu památkových
objektů, divadel a ostatních kulturních zařízení.
Kromě toho se počítá v rozpočtu
s účelovými prostředky na vybavení
a provoz Paláce kultury v Praze a na rekonstrukci Národního
dívadla.
Počínaje rokem 1981 dochází k určitým
změnám v bytové výstavbě. Koncepce
státní bytové politiky vychází
z potřeby ještě intenzivněji působit
k podpoře stabilizace pracovních sil. Nově
se od roku 1981 v bytové výstavbě upravuje
poskytování stabilizačních příspěvků
na složení členských podílů
bytovým družstvům v těch organizacích
a odvětvích, kde je nedostatek pracovních
sil a která mají pro rozvoj hospodářství
mimořádný význam.
V důsledku toho dochází i ke změnám
ve struktuře výdajů rozpočtu na bytovou
výstavbu. Vedle investičních výdajů
na komunální bytovou výstavbu, které
budou činit 13,6 mld Kčs, státního
příspěvku na družstevní bytovou
výstavbu (3,3 mld Kčs) a na individuální
bytovou výstavbu (1,3 mld Kčs) se nově zavádí
příspěvek na úhradu členského
podílu v družstevní stabilizační
výstavbě, v částce 600 mil. Kčs.
Tento příspěvek bude použit pro vybrané
skupiny pracovníků v rámci stanovených
priorit v souladu se zásadami, které budou projednány
ve vládě.
Soudružky a soudruzi, úkoly, které stanoví
státní plán a státní rozpočet
na příští rok v rozvoji výrobní
sféry i na úseku životní úrovně,
představují náročný ekonomický
program pro počáteční období
7. pětiletky. Jeho splnění je možné
za předpokladu efektivní a kvalitní práce
a zvyšování úrovně a účinnosti
řízení. Z těchto hledisek se musíme
všichni v daleko větší míře
zamyslet nad svou dosavadní prací, nad tím,
co a jak v ní dále zlepšit ve prospěch
celé společnosti. Poctivá a odpovědná
práce je stále více kritériem vztahu
každého našeho občana k výstavbě
socialismu.
Projednávání návrhu státního
rozpočtu v orgánech Federálního shromáždění
bylo vedeno snahou aktivně přispět k řešení
všech úkolů a problémů, které
stojí před naším hospodářstvím.
Dovolte mi, abych vám poděkoval, všem poslancům
i orgánům Federálního shromáždění,
za takovýto přístup a pomoc.
Závěrem mi dovolte, abych jménem vlády
ČSSR navrhl, aby Federální shromáždění
schválilo návrh zákona o státním
rozpočtu čs. federace na rok 1981. Děkuji
za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji ministru financí
ČSSR s. Lérovi. Soudružky a soudruzi, jednotlivé
kapitoly státního rozpočtu projednaly všechny
výbory obou sněmoven, samozřejmě kromě
výboru mandátového a imunitního.
Vládní návrhy obou posuzovaných zákonů
projednaly výbory pro plán a rozpočet a výbory
ústavně právní. Z pověření
výborů sněmovny lidu bude jejich společným
zpravodajem člen výboru pro plán a rozpočet
poslanec Josef Doležal a za výbory Sněmovny
národů bude společnou zpravodajkou místopředsedkyně
výboru pro plán a rozpočet poslankyně
Magdaléna Vojteková.
Nejdříve prosím o přednesení
zpravodajské zprávy poslankyní Vojtekovou.
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně M. Vojteková: Vážený
súdruh generálny tajomník ÚV KSČ
a prezident republiky, vážený súdruh
predseda, súdružky poslankyne a súdruhovia
poslanci! Budúci rok, ktorým sa začne nové
päťročné obdobie hospodárskeho
a sociálneho rozvoja našej spoločnosti bude
mimoriadne významný tak udalosťami celospoločenského
významu, ako aj plánovanými zámermi
závažného ekonomického dosahu.
V jeho priebehu majú byť do života uvedené
dôležité zásady a požiadavky kladené
na zdokonalenie sústavy plánovitého riadenia
nášho národného hospodárstva,
na uplatňovanie ktorých pristúpia všetky
odvetvia a ktoré budú od nich vyžadovať
dosiahnuť zásadný obrat v prístupoch
na zabezpečenie a plnenie hospodársko-finančných
úloh, plánovaných pre tento rok. Pôjde
predovšetkým o dosiahnutie rýchlejšieho
využívania poznatkov vedeckotechnického rozvoja
v hospodárskej praxi tak, aby sa stali ťažiskom
budúcej plánovacej, riadiacej a organizátorskej
práce. Pôjde taktiež o realizáciu celého
radu významných potrieb, súvisiacich s uplatnením
širšej medzinárodnej socialistickej ekonomickej
integrácie, ďalej o presadzovanie kvalitatívne
náročnejších požiadaviek, ktoré
vyplývajú z potrieb intenzifikácie ďalšieho
ekonomického rastu a dosiahnutie vyššej výkonnosti
československej ekonomiky, ktoré vyžadujú
zvýšiť tempo rastu efektívnosti a kvality
všetkej spoločenskej práce a prehlbovať
ďalej úroveň hospodárnosti v celej výrobnej
a nevýrobnej sfére. Pôjde najmä o to,
preniesť tvorivú atmosféru a závery
18. zasadnutia ÚV KSČ do dennej práce a sústavne
bojovať o ich splnenie na všetkých stupňoch
riadenia. Dovoľte mi pripomenúť, že práve
pre toto zasadnutie bol charakteristický veľmi zodpovedný
prístup k hodnoteniu dosahovaných výsledkov
našich ekonomických možností a vecné,
náročné vytýčenie ďalších
smerov rozvoja našej ekonomiky a s nimi spojených
reálne dosiahnuteľných cieľov a ich predpokladov.
V zámeroch a úlohách zapracovaných
do návrhu zákonov, ktoré dnes prerokúvame,
majú takto vytýčené smery a ciele
rozvoja svoj konkrétny výraz. Výbory Snemovne
národov, ktoré boli poverené prerokúvaním
týchto návrhov, posúdili ich vzájomnú
súvislosť a so zreteľom na stav riešenia
niektorých problémov zaujali k ich obsahu kladné
stanovisko.
Dovoľte mi, aby som ako spravodajkyňa týchto
výborov poukázala na dôvody, ktoré
viedli výbory k prijatiu takéhoto stanoviska a aby
som sa po dohode so spravodajcom výboru Snemovne ľudu
s. Doležalom zamerala predovšetkým na otázky,
súvisiace s požiadavkami zapracovanými do návrhu
zákona o štátnom pláne rozvoja národného
hospodárstva.
Vážené súdružky a súdruhovia,
výbory vo svojom stanovisku vychádzajú predovšetkým
z toho, že iba rozvoj spojený so zvýšením
výkonnosti a efektívnosti našej ekonomiky bude
predpokladom zachovania a skvalitňovania už dosiahnutej
životnej úrovne ľudu a upevnenia jeho sociálnych
istôt. Vývoj tejto úrovne i jej jednotlivých
zložiek nemôže preto ostať len vecou určitých
predstáv, ale musí byť odrazom konkrétnych,
konečných výsledkov spoločenskej práce
a predovšetkým teda výsledkov dosiahnutých
výkonnosťou ekonomiky, racionálnou prácou
a efektívnymi prínosmi spoločenského
úsilia.
Výbory sústredili preto svoju pozornosť predovšetkým
na rôzne vnútorné a vonkajšie ekonomické
podmienky a predpoklady, ktoré budú rozhodujúce
pre budúcu tvorbu všetkých požadovaných,
do plánu zapracovaných hmotných a finančných
zdrojov a pre zamýšľané spôsoby
ich efektívneho použitia v základných
smeroch a čiastkových proporciách. Vzali
pritom na zreteľ to, že potreby v rozvoji ekonomiky
stále narastajú a že účinné
presadzovanie línie efektívnosti, kvality a hospodárnosti
je stále naliehavejšie. V podmienkach našej ekonomiky,
pri jej prevažne spracovateľskom charaktere a obmedzených
zdrojoch surovín a značnej investičnej náročnosti
na zabezpečenie prírastkov výroby, sa činnosť
jednotlivých stupňov riadenia výroby prispôsobuje
týmto kvalitatívne novým požiadavkám
iba pomalým tempom.
Výbory preto považujú za správne, že
v obsahu plánovaných úloh budúceho
roku boli vytýčené veľmi náročné,
pritom však podľa ich názoru reálne ciele
a zámery, úmerné ekonomickému potenciálu
štátu a existujúcim rezervám ekonomiky
a zodpovedajúce tvorivej schopnosti našich pracujúcich
a naliehavosti jednotlivých potrieb.