Pondělí 15. prosince 1980

Vláda i další orgány vyvinuly značné úsilí, aby princip nejvyšší hospodárnosti při využívání materiálních, finančních i dalších zdrojů se stal trvalou součástí veškerého rozhodování a racionálního ekonomického chování. A nejen to. Jeho praktická realizace musí přinášet konkrétní efekt.

Na základě zkušeností z minulých let jsme pro letošní rok přijali celý soubor opatření ke zvýšení hospodárnosti. Centrální orgány věnovaly tomuto zabezpečení a vypracování systému jejich kontroly potřebnou pozornost.

Rovněž v podnicích a organizacích byla přijata řada ekonomických a organizačních opatření k zajištění stanovených úkolů, podstatně zpřísnit hlediska pro pořádání různých propagačních a jiných akcí, pro povolování služebních cest apod. Kontrola přijatých opatření přímo v podnicích a organizacích byla jedním z významných úkolů finančních kontrol v letošním roce.

Co můžeme dnes konstatovat?

Dnes lze konstatovat, že záměr, uspořit na limitovaných a některých dalších výdajích zhruba 2 mld 400 mil. Kčs, se v zásadě podaří splnit.

Jednu miliardu Kčs úspory se podařilo splnit ve snížení výdajů na komplexní cestovné, kde byl limit snížen o 10%, snížení výdajů na propagaci o 700 mil. Kčs, snížení ztráty bytového hospodářství o 400 mil. Kčs, zhospodárnění v oblasti osobních výdajů mimo mzdové fondy - téměř 200 mil. Kčs, výdaje na pohoštění a dary se snížily o 40 mil. Kčs.

Jako zcela opodstatněné se ukázalo zavedení limitu na propagaci od roku 1980. V posledních letech 6. pětiletky docházelo každoročně k nadměrnému růstu těchto výdajů. Např. za léta 1976-78 činilo zvýšení přes 400 mil. Kčs a celkový objem výdajů na propagaci v hospodářských organizacích dosáhl částky téměř 1,7 mld Kčs. Dosavadní čerpání limitu na propagaci v letošním roce ukazuje, že se podaří objem těchto výdajů snížit zhruba na poloviční úroveň roku 1978.

Rovněž úkol snížit výdaje na pohoštění a dary o 30% ve srovnání s limitem bude splněn.

Počínaje rokem 1978 jsme na základě opatření vlády vyvíjeli značný tlak na zhospodárnění autoprovozu s cílem snížit spotřebu benzinu a počet služebních aut.

Jestliže v roce 1975 činila spotřeba benzinu v socialistickém sektoru 602 tis. tun a v roce 1977 641 tis. tun, pak na základě přijatých opatření došlo v roce 1979 k jejímu poklesu na 551 tis. tun, čili pod úroveň roku 1975. Letošní spotřeba bude ještě nižší, neboť za III. čtvrtletí tohoto roku byl odbyt benzinu v socialistickém sektoru o 19% nižší než ve stejném období roku 1979. Zřejmě věci jdou, když se do těchto opatření jde s důsledností a když se věci připraví.

Nedílnou součástí úsilí o hospodárnost je usměrňování vývoje počtu pracovníků řídícího a správního aparátu. Na toto téma na 18. zasedání ústředního výboru KSČ v řadě vystoupení je mnoho kritiky a vláda se těmito otázkami velmi seriózně zabývá, aniž by je zlehčovala nebo podceňovala. Je to problém nelehký, složitý, ale problém, do kterého musíme kousnout. Zvýšení výkonnosti a účinnosti práce našeho aparátu není zdaleka záležitostí počtu pracovníků, ale jejich dobré odborné a politické připravenosti a organizační schopnosti. V rámci hospodárnostních opatření pro letošní rok byl stanoven úkol snížit početní stavy v této oblasti podle jednotlivých úseků diferencovaně o 2 až 10%, což v absolutním vyjádření představuje více než 22 tis. pracovníků. Tento úkol je postupně plněn. Celkové výsledky budeme moci doložit Federálnímu shromáždění až po skončení roku, poněvadž v řadě případů převážná část těchto úkolů byla přesunuta na IV. čtvrtletí tohoto roku.

V návaznosti na opatření v této oblasti pokračujeme i v roce 1981 v přísné regulaci vývoje celé oblasti státní správy. Plánovaný počet pracovníků ve státní správě a objem jejich mzdových prostředků nesmí překročit úroveň roku 1980 po promítnutí vlivu opatření, přijatých pro letošní rok k jejich zhospodárnění. Celkový objem neinvestičních výdajů na státní správu bude v příštím roce nižší než letos. Z toho také vyplývá, že růst průměrných výdělků ve správě bude možno zajistit jen na základě dalšího trvalého snižování počtu pracovníků a růstu výkonnosti tohoto aparátu.

Vedle těchto opatření pro příští rok stanovila vláda svými direktivami další úkoly k upevnění hospodárnosti, které jsou v rozpočtu a ve finančních plánech promítnuty. Limity výdajů na komplexní cestovné, pohoštění a dary nepřekračují úroveň letošního roku. Limit na propagaci jsme na základě kontroly dále snížili o 20%, než tomu bylo v letošním roce. Růst celkových neinvestičních výdajů v rozpočtových a příspěvkových organizacích nesmí překročit v souhrnu za všechny rozpočty 2,6%.

Z toho všeho vyplývá, že pokračujeme v nastoupeném kursu na přísném prosazování hospodárnosti ve všech oblastech a ve všech organizacích. Stručně řečeno: musíme daleko účinněji a hospodárněji nakládat se všemi zdroji, které má naše ekonomika k dispozici, ať jde již o hmotné zdroje, pracovní síly nebo finanční prostředky. Je to úkol trvalé platnosti, nevztahuje se jen na rok či dva, ale na celou příští pětiletku.

Soudružky a soudruzi, významnou součástí státního rozpočtu je oblast životní úrovně pracujících, protože přes státní rozpočet je financována velká část výdajů, které slouží a zabezpečují životní a sociální potřeby našich lidí. V obtížnějších a složitějších podmínkách, v nichž se dále rozvíjí naše ekonomika, je i zajišťování růstu životní úrovně složitější. Možnosti tohoto růstu, jeho dynamika, závisí na tempu rozvoje celého hospodářství, a to je více než kdy jindy závislé na zvyšování efektivnosti. Tato ekonomická souvislost je zřejmá. Vše, co děláme pro rozvoj naší ekonomiky, včetně změn v systému jejího plánování a řízení, konec konců směřuje k tomu, abychom - jak řekl s. Husák ve svém závěrečném slově na 18. zasedání ÚV KSČ - zdrželi a zkvalitnili dosaženou vysokou úroveň uspokojování hmotných a kulturních potřeb, upevnili sociální jistoty, které v průběhu svého rozvoje našemu lidu přineslo socialistické zřízení.

V příštím roce spolu s růstem hmotné osobní spotřeby se zvýší i výdaje státu na financování společenské spotřeby obyvatelstva. Vzhledem k pomalejšímu tempu růstu finančních zdrojů musíme i v této oblasti více než dosud prosazovat hlediska efektivnosti a hospodárnosti. Na financování společenské spotřeby obyvatelstva vynakládá náš stát největší část rozpočtových výdajů. V příštím roce to bude skoro 150 mld Kčs. Je to o 3,8% více než letos. Z toho činí neinvestiční výdaje skoro 134 mld Kčs a výdaje na investice 16 mld Kčs. Tím však nejsou plně vyčerpány všechny formy výdajů, kterými se rozpočet přímo nebo nepřímo podílí na zajišťování životní úrovně obyvatelstva. K tomu je třeba připočíst 3 mld Kčs dotací podnikům bytového hospodářství, 2,1 mld Kčs dotací podnikům městské hromadné dopravy, více než 7 mld Kčs přímých dotací maloobchodních cen v těch případech, kdy maloobchodní cena je nižší než velkoobchodní cena, za niž prodávají své zboží výrobní podniky. V souhrnu dosáhne v příštím roce objem společenské spotřeby v přepočtu na jednoho obyvatele částky 9339 Kčs.

Výdaje na sociální zabezpečení v příštím roce dosáhnou částky 73,2 mld Kčs, což je o 1,8 mld Kčs, resp. o 2,6% více než očekáváme letos. Z uvedené částky připadá 44 mld Kčs na důchodové zabezpečení. Vycházíme při tom z předpokladu, že počet vyplácených důchodů se zvýší téměř o 57 tis. a dosáhne celkem 3 mil. 836 tis. důchodů při průměrné roční výši důchodů 11 360 Kčs. Na nemocenském pojištění má být vyplaceno 23,8 mld Kčs, z čehož tvoří nemocenské dávky 6,3 mld Kčs, přídavky na děti 12,2 mld Kčs a mateřský příspěvek 1,1 mld Kčs.

Kromě těchto výdajů počítá rozpočet s částkou 615 mil. Kčs na státní příspěvek k půjčkám mladým manželstvím. Dosavadní vývoj půjček se státním příspěvkem dokazuje, že záměr zákonného opatření z roku 1973, tj. usnadnit finanční situaci mladým manželstvím při zakládání rodin se plní, a že tento druh půjček představuje důležitou formu společenské pomoci mladým rodinám. Od doby účinnosti do konce letošního roku byly ze státního rozpočtu poskytnuty státní příspěvky v celkové výši 2,6 mld Kčs.

Péče státu o zdraví a vzdělanost se odráží v dalším zvýšení prostředků rozpočtu na tyto účely. Neinvestiční výdaje na školství dosáhnou částky více než 22 mld Kčs a na zdravotnictví přes 20 mld Kčs, což je v každé oblasti zhruba o 700 mil. Kčs více než letos.

Ve struktuře výdajů na školství se projevuje postupný přechod nejsilnějších populačních ročníků z předškolních zařízení do prvních ročníků základních škol. Roste však i počet tříd gymnázií (o 3,6%) a počet studentů na vysokých školách. Růst výdajů na školství souvisí nejen s růstem výkonových ukazatelů, ale i se zvýšenými výdaji na další rozvoj vzdělávací soustavy, se zvýšeným počtem strávníků ve školních jídelnách a se zvýšením norem ve školním stravování. Tak, jak to budou vyžadovat konkrétní podmínky, zajistíme v průběhu rozpočtového hospodaření i další nutné prostředky pro pobyt dětí v přírodě.

Ve zdravotnictví budeme pokračovat v rozšíření ochranných a léčebných akcí, ve zkvalitňování zdravotní péče o obyvatelstvo a v budování uceleného systému zdravotnických služeb. Počet lékařských míst v ambulantní péčí se zvyšuje o 760, tj. o 3%, a roste i počet míst v jeslích - téměř o 2600. Více než 1/4 výdajů na zdravotnictví je určena na léky a speciální zdravotnický materiál. Pro příští rok to představuje 5,5 mld Kčs, tj. o 7% více než letos. Každoroční růst výdajů na léky zhruba v tomto rozsahu představuje značné nároky nejen na rozpočet, ale i na devizovou oblast, neboť rostou ceny dovážených farmaceutických surovin. Proto je třeba s léky rozumně hospodařit a neplýtvat jimi.

Neinvestiční výdaje na kulturu jsou na příští rok plánovány ve výši 3,7 mld Kčs, tj. o necelých 50 mil. Kčs více než letos. Tento přírůstek souvisí zejména s výdaji na opravu a údržbu památkových objektů, divadel a ostatních kulturních zařízení. Kromě toho se počítá v rozpočtu s účelovými prostředky na vybavení a provoz Paláce kultury v Praze a na rekonstrukci Národního dívadla.

Počínaje rokem 1981 dochází k určitým změnám v bytové výstavbě. Koncepce státní bytové politiky vychází z potřeby ještě intenzivněji působit k podpoře stabilizace pracovních sil. Nově se od roku 1981 v bytové výstavbě upravuje poskytování stabilizačních příspěvků na složení členských podílů bytovým družstvům v těch organizacích a odvětvích, kde je nedostatek pracovních sil a která mají pro rozvoj hospodářství mimořádný význam.

V důsledku toho dochází i ke změnám ve struktuře výdajů rozpočtu na bytovou výstavbu. Vedle investičních výdajů na komunální bytovou výstavbu, které budou činit 13,6 mld Kčs, státního příspěvku na družstevní bytovou výstavbu (3,3 mld Kčs) a na individuální bytovou výstavbu (1,3 mld Kčs) se nově zavádí příspěvek na úhradu členského podílu v družstevní stabilizační výstavbě, v částce 600 mil. Kčs. Tento příspěvek bude použit pro vybrané skupiny pracovníků v rámci stanovených priorit v souladu se zásadami, které budou projednány ve vládě.

Soudružky a soudruzi, úkoly, které stanoví státní plán a státní rozpočet na příští rok v rozvoji výrobní sféry i na úseku životní úrovně, představují náročný ekonomický program pro počáteční období 7. pětiletky. Jeho splnění je možné za předpokladu efektivní a kvalitní práce a zvyšování úrovně a účinnosti řízení. Z těchto hledisek se musíme všichni v daleko větší míře zamyslet nad svou dosavadní prací, nad tím, co a jak v ní dále zlepšit ve prospěch celé společnosti. Poctivá a odpovědná práce je stále více kritériem vztahu každého našeho občana k výstavbě socialismu.

Projednávání návrhu státního rozpočtu v orgánech Federálního shromáždění bylo vedeno snahou aktivně přispět k řešení všech úkolů a problémů, které stojí před naším hospodářstvím. Dovolte mi, abych vám poděkoval, všem poslancům i orgánům Federálního shromáždění, za takovýto přístup a pomoc.

Závěrem mi dovolte, abych jménem vlády ČSSR navrhl, aby Federální shromáždění schválilo návrh zákona o státním rozpočtu čs. federace na rok 1981. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji ministru financí ČSSR s. Lérovi. Soudružky a soudruzi, jednotlivé kapitoly státního rozpočtu projednaly všechny výbory obou sněmoven, samozřejmě kromě výboru mandátového a imunitního.

Vládní návrhy obou posuzovaných zákonů projednaly výbory pro plán a rozpočet a výbory ústavně právní. Z pověření výborů sněmovny lidu bude jejich společným zpravodajem člen výboru pro plán a rozpočet poslanec Josef Doležal a za výbory Sněmovny národů bude společnou zpravodajkou místopředsedkyně výboru pro plán a rozpočet poslankyně Magdaléna Vojteková.

Nejdříve prosím o přednesení zpravodajské zprávy poslankyní Vojtekovou.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně M. Vojteková: Vážený súdruh generálny tajomník ÚV KSČ a prezident republiky, vážený súdruh predseda, súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci! Budúci rok, ktorým sa začne nové päťročné obdobie hospodárskeho a sociálneho rozvoja našej spoločnosti bude mimoriadne významný tak udalosťami celospoločenského významu, ako aj plánovanými zámermi závažného ekonomického dosahu.

V jeho priebehu majú byť do života uvedené dôležité zásady a požiadavky kladené na zdokonalenie sústavy plánovitého riadenia nášho národného hospodárstva, na uplatňovanie ktorých pristúpia všetky odvetvia a ktoré budú od nich vyžadovať dosiahnuť zásadný obrat v prístupoch na zabezpečenie a plnenie hospodársko-finančných úloh, plánovaných pre tento rok. Pôjde predovšetkým o dosiahnutie rýchlejšieho využívania poznatkov vedeckotechnického rozvoja v hospodárskej praxi tak, aby sa stali ťažiskom budúcej plánovacej, riadiacej a organizátorskej práce. Pôjde taktiež o realizáciu celého radu významných potrieb, súvisiacich s uplatnením širšej medzinárodnej socialistickej ekonomickej integrácie, ďalej o presadzovanie kvalitatívne náročnejších požiadaviek, ktoré vyplývajú z potrieb intenzifikácie ďalšieho ekonomického rastu a dosiahnutie vyššej výkonnosti československej ekonomiky, ktoré vyžadujú zvýšiť tempo rastu efektívnosti a kvality všetkej spoločenskej práce a prehlbovať ďalej úroveň hospodárnosti v celej výrobnej a nevýrobnej sfére. Pôjde najmä o to, preniesť tvorivú atmosféru a závery 18. zasadnutia ÚV KSČ do dennej práce a sústavne bojovať o ich splnenie na všetkých stupňoch riadenia. Dovoľte mi pripomenúť, že práve pre toto zasadnutie bol charakteristický veľmi zodpovedný prístup k hodnoteniu dosahovaných výsledkov našich ekonomických možností a vecné, náročné vytýčenie ďalších smerov rozvoja našej ekonomiky a s nimi spojených reálne dosiahnuteľných cieľov a ich predpokladov. V zámeroch a úlohách zapracovaných do návrhu zákonov, ktoré dnes prerokúvame, majú takto vytýčené smery a ciele rozvoja svoj konkrétny výraz. Výbory Snemovne národov, ktoré boli poverené prerokúvaním týchto návrhov, posúdili ich vzájomnú súvislosť a so zreteľom na stav riešenia niektorých problémov zaujali k ich obsahu kladné stanovisko.

Dovoľte mi, aby som ako spravodajkyňa týchto výborov poukázala na dôvody, ktoré viedli výbory k prijatiu takéhoto stanoviska a aby som sa po dohode so spravodajcom výboru Snemovne ľudu s. Doležalom zamerala predovšetkým na otázky, súvisiace s požiadavkami zapracovanými do návrhu zákona o štátnom pláne rozvoja národného hospodárstva.

Vážené súdružky a súdruhovia, výbory vo svojom stanovisku vychádzajú predovšetkým z toho, že iba rozvoj spojený so zvýšením výkonnosti a efektívnosti našej ekonomiky bude predpokladom zachovania a skvalitňovania už dosiahnutej životnej úrovne ľudu a upevnenia jeho sociálnych istôt. Vývoj tejto úrovne i jej jednotlivých zložiek nemôže preto ostať len vecou určitých predstáv, ale musí byť odrazom konkrétnych, konečných výsledkov spoločenskej práce a predovšetkým teda výsledkov dosiahnutých výkonnosťou ekonomiky, racionálnou prácou a efektívnymi prínosmi spoločenského úsilia.

Výbory sústredili preto svoju pozornosť predovšetkým na rôzne vnútorné a vonkajšie ekonomické podmienky a predpoklady, ktoré budú rozhodujúce pre budúcu tvorbu všetkých požadovaných, do plánu zapracovaných hmotných a finančných zdrojov a pre zamýšľané spôsoby ich efektívneho použitia v základných smeroch a čiastkových proporciách. Vzali pritom na zreteľ to, že potreby v rozvoji ekonomiky stále narastajú a že účinné presadzovanie línie efektívnosti, kvality a hospodárnosti je stále naliehavejšie. V podmienkach našej ekonomiky, pri jej prevažne spracovateľskom charaktere a obmedzených zdrojoch surovín a značnej investičnej náročnosti na zabezpečenie prírastkov výroby, sa činnosť jednotlivých stupňov riadenia výroby prispôsobuje týmto kvalitatívne novým požiadavkám iba pomalým tempom.

Výbory preto považujú za správne, že v obsahu plánovaných úloh budúceho roku boli vytýčené veľmi náročné, pritom však podľa ich názoru reálne ciele a zámery, úmerné ekonomickému potenciálu štátu a existujúcim rezervám ekonomiky a zodpovedajúce tvorivej schopnosti našich pracujúcich a naliehavosti jednotlivých potrieb.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP