Ve zprávě předsednictva ústředního
výboru Komunistické strany Československa
o stavu prací a hlavních problémech přípravy
7. pětiletky ekonomického a sociálního
rozvoje, kterou projednalo a schválilo 18. zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa, byly zhodnoceny výsledky
dosažené v rozvoji naší ekonomiky, příčiny
neuspokojivého stavu na některých úsecích
a zejména stanoveny úkoly pro další
období. Náročný přístup,
kritičnost, věcnost a konstruktivnost celého
jednání nás zavazuje ve stejném duchu
hodnotit výsledky dosažené v letošním
roce a stanovit úkoly pro rok 1981.
Rok 1980 nebyl pro naši ekonomiku jednoduchý. Na řadě
úseků bylo nutno překonávat těžkosti
související ať již s celkovou situací
ve vnějších ekonomických vztazích,
nebo s některými vnitřními hospodářskými
problémy. Přesto rozvoj naší ekonomiky
dále pokračoval, i když jeho dynamika byla
o něco nižší, než jsme plánovali.
To se projevuje i ve výsledcích finančního
hospodaření.
Záměry a úkoly v této oblasti se v
zásadě daří plnit, i když ne
všude v předpokládané míře.
To platí zejména o efektivnosti, jejíž
růst byl pomalejší než jsme plánovali.
Materiálová spotřeba se sice vyvíjela
v souladu s plánem, avšak úspory v této
oblasti budou pohlceny překročením jiných
nákladů, takže předpokládané
úrovně celkových nákladů nebude
dosaženo. Nesplněny zůstanou i úkoly
na úseku efektivnějšího vývoje
zásob a účinnějšího využívání
základních prostředků.
V příjmech i výdajích státního
rozpočtu dojde k odchylkám od uvažované
struktury. Dotace na investice nebudou využity v plánovaném
rozsah u vlivem nesplnění některých
úkolů v investiční výstavbě.
Celkově očekáváme, že hospodaření
státního rozpočtu skončí jako
vyrovnané, což je jistě pozitivní rys
letošního vývoje. Vzhledem k odchylkám
od plánované struktury příjmů
a výdajů, jakož i k trvajícímu
využívání zahraničních
zdrojů, nelze letošní rozpočtový
výsledek přeceňovat.
Jaká je souhrnná charakteristika státních
rozpočtů a základní rysy finanční
politiky na příští rok?
Hlavním cílem finanční politiky na
rok 1981, který vyplývá ze závěrů
18. zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa i direktiv federální
vlády pro vypracování 7. pětiletky,
je zvýšit efektivnost, upevnit hospodárnost
a zlepšit kvalitu veškeré práce. Při
rostoucí složitosti ekonomických podmínek
to vyžaduje zvýšit účinnost celého
finančního systému v souladu se zdokonalením
soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství.
V průběhu celé této pětiletky
jsme v rozpočtové politice prosazovali zásadu
státního rozpočtu a chceme v tom pokračovat
i v roce 1981. Pro ekonomiku má rozhodující
význam vyrovnanost celkových finančních
zdrojů a potřeb, tedy včetně rovnováhy
vztahů k zahraničí, kde máme určité
problémy. Vycházíme však z toho, že
koncepce vyrovnaného státního rozpočtu,
založená zejména na vyšší
efektivnosti a hospodárnosti, na přizpůsobení
růstu výdajů reálným možnostem
daným růstem finančních zdrojů,
je nezbytná a pro ekonomiku prospěšná.
Celkový objem státního rozpočtu, včetně
rozpočtů národních výborů
dosáhne v roce 1981 částky 293 mld Kčs.
Ve srovnatelných podmínkách s rokem 1980
by dosáhl objem rozpočtu přes 300 mld Kčs,
což představuje růst téměř
o 2%. V rozdílu těchto částek se projevuje
zvýšení podílu vlastních finančních
zdrojů hospodářských organizací
na financování jejich potřeb v souladu s
realizací Souboru opatření ke zdokonalení
soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství.
V důsledku souběžného snížení
odvodů hospodářských organizací
do státního rozpočtu a dotací z rozpočtu
těmto organizacím se částečně
mění struktura celkových příjmů
a výdajů rozpočtů. I nadále
je však rozhodující část jeho
příjmů - přes 85% - tvořena
odvody a dalšími příjmy od socialistických
organizací, z čehož připadá téměř
40% na odvody hospodářských organizací
z hospodářských výsledků a
přes 32% na daň z obratu.
Z plánovaných rozpočtových výdajů
je určeno 18% na dotace hospodářským
organizacím, přes 45% na neinvestiční
výdaje na školství, zdravotnictví, sociální
zabezpečení a další společenské
služby a činnosti pro obyvatelstvo, 27% tvoří
investiční výdaje rozpočtové
sféry a ostatní neinvestiční výdaje
na hospodářství a rozvoj vědy a techniky
a 9,4% připadá na obranu, bezpečnost a správu.
Ve výdajích rozpočtu se odrážejí
záměry státního plánu přizpůsobit
tempo růstu užití hmotných zdrojů
v ekonomice našim možnostem a potřebám.
Přitom je růst jednotlivých skupin výdajů
rozpočtu stanoven diferencovaně. Projevuje se to
např. v tom, že při růstu všech
neinvestičních výdajů rozpočtu
o 1% se zvyšují výdaje pro obyvatelstvo o 3,9%
ale výdaje na správu zůstávají
na úrovní roku 1980, která již byla
snížena proti minulým létům.
Při vyrovnanosti celkových příjmů
a výdajů rozpočtové soustavy je zajištěna
vyrovnanost jejich jednotlivých složek, to je státního
rozpočtu federace, státních rozpočtů
České socialistické republiky, Slovenské
socialistické republiky i rozpočtů národních
výborů.
Z příjmů federálního rozpočtu,
které mají v příštím roce
dosáhnout 157,6 mld Kčs, je určeno na financování
federálně řízených orgánů
a organizací 56 mld Kčs a na dotace do státních
rozpočtů republik 101,6 mld Kčs. Srovnatelně
je to zhruba stejná výše jako letos, což
vyjadřuje i zvýšenou mobilizaci vlastních
zdrojů rozpočtů republik na financování
jejich potřeb.
Objem rozpočtů národních výborů
má v příštím roce dosáhnout
částky 96 mld 200 mil. Kčs, což srovnatelně
představuje zvýšení skoro o 3%. Je to
více, než činí celostátní
průměrný růst rozpočtových
výdajů. Vyplývá to zejména
z toho, že převážná část
výdajů na společenskou spotřebu obyvatelstva
- s výjimkou dávek sociálního zabezpečení
- je financována z rozpočtů národních
výborů. V rámci těchto rozpočtů
jsou rovněž zahrnuty prostředky na financování
akce "Z". Způsob financování akce
"Z", tj. výhradně z doplňkových
zdrojů národních výborů, se
nemění. Zahrnutím této akce do státního
plánu investiční výstavby dochází
k plánovitému usměrňování
jejího objemu v souladu s možnostmi a úkoly
celé investiční oblasti. V letošním
roce se očekává hodnota investičních
akcí z akce "Z" ve výši 4 mld
300 mil. Kčs.
Jaké máme základní úkoly ve
sféře hospodářství:
Na 18. zasedání ÚV KSČ bylo opět
zdůrazněno, že jedinou alternativou dalšího
ekonomického rozvoje je rozhodný přechod
k využití intenzivních faktorů růstu
a naléhavost tohoto požadavku v 80. letech dále
vzroste. Zásadní význam přitom má
výrazně lepší zhodnocení surovinových,
energetických a materiálových zdrojů,
základních a oběžných fondů
a lidské práce, tedy všech hlavních
činitelů výroby; dále zvýšení
efektivnosti celého procesu investování včetně
účinnější regulace investic z
hlediska jejich zahajování, snižování
rozestavěnosti a uvádění kapacit do
provozu; zvýšení exportní schopnosti
naší ekonomiky a efektivnosti zahraniční
směny. V tomto případě nejde o nějaký
izolovaný problém, který by se snad týkal
jen resortu zahraničního obchodu nebo podniků-exportérů.
Efektivnost zahraniční směny je nutné
chápat v úzké spojitosti s celkovou problematikou
efektivnosti vnitřního reprodukčního
procesu.
Při hodnocení dosažených výsledků
v rozvoji hospodářství a zvyšování
jeho efektivnosti nestačí vycházet jen z
vlastních tuzemských měřítek.
Hospodářská politika a ekonomické
rozhodování musí vyvozovat konkrétní
závěry ze srovnání úrovně
naší výroby, produktivity práce, technické
úrovně a kvality výrobků se světem,
s předními výrobci.
Úkoly v každé z těchto oblastí
rozhodných pro růst efektivnosti celého hospodářství
spojujeme s rychlejším a účinnějším
uplatňováním vědeckotechnického
pokroku a intenzivnější inovační
činností, neboť právě zde je
klíč ke kvantitativním i kvalitativním
změnám v řešení otázek
efektivnosti.
Pro další rozvoj naší ekonomiky má
ze všech těchto hledisek zásadní význam
všestranné prohlubování spolupráce
se Sovětským svazem a dalšími socialistickými
státy. Tato spolupráce je stále rozsáhlejší.
Projevuje se zejména v koordinaci pětiletých
plánů, ve společném řešení
otázek a využití zdrojů surovin, paliv
a energie, v prohlubování kooperace a specializace
výroby, ve vědeckotechnickém rozvoji a v
mnoha dalších úsecích.
V ekonomice a jejím řízení klademe
stále větší důraz na dosažení
vyšších konečných národohospodářských
výsledků. Z finančního hlediska to
znamená dosáhnout vyšší tvorby
finančních zdrojů na základě
růstu efektivnosti, optimálně rozdělit
vytvořené zdroje vzhledem k plánovaným
potřebám jednotlivých odvětví
a konečně je efektivně a hospodárně
využít při financování akumulace
a dalších konečných potřeb.
Státní rozpočet a finanční
plán na příští rok jsou zaměřeny
tak, aby se zvyšoval přínos hospodářské
sféry pro celospolečenské účely.
Za takovýto přínos považujeme rozdíl
mezi objemem finančních zdrojů, které
vytvoří, a jejími celkovými výdaji.
Tento přínos je třeba neustále zvyšovat.
Je to jediná reálná cesta k zabezpečení
rostoucích potřeb společnosti, zejména
na společenskou spotřebu. Současně
je to cesta, jak postupně omezovat využívání
zahraničních finančních zdrojů
při financování potřeb ekonomiky.
K tomu je v prvé řadě nezbytné beze
zbytku plnit úkoly ve vývozu, přizpůsobit
tomu dovoz a - zejména zvýšit efektivnost zahraniční
směny.
Ve finančním plánu na příští
rok se vztah mezi zdroji a potřebami hospodářských
organizací projevuje zvýšením jejich
aktivního finančního salda skoro o 30%, což
v absolutním vyjádření představuje
skoro 12 mld Kčs. Z toho připadá 4,4 mld
Kčs na zvýšení zdrojů a 7,4 mld
Kčs na snížení potřeb ve srovnání
s letošním rokem. Odráží se v tom
zejména záměr státního plánu
omezit napětí v investiční výstavbě
nejen stanovením jejího objemu na úrovni
roku 1980, ale i pomocí plánu a ekonomických
stimulů snížit celkovou rozestavěnost
a lépe využívat základních fondů.
Nemenší význam má v tom právě
zlepšení vyvoje zásob. Obrátka zásob
v průmyslu a stavebnictví se má zrychlit
o 1,7 dne a přírůstek zásob ve všech
hospodářských organizacích, plánovaný
ve výši necelých 7 mld Kčs, je o polovinu
nižší než očekáváme
letos. Je to velký úkol pro celou řídící
sféru, pro všechny hospodářské
orgány, který vyjadřuje, že musíme
vyrábět to, co naše společnost potřebuje
a nevyrábět na sklad.
Přitom je nutné říci, že výsledné
finanční saldo hospodářských
organizací, kterým tato sféra přispívá
k financování celospolečenských potřeb,
by bylo ještě větší, kdybychom
v příštím roce nemuseli počítat
s rychlejším růstem cen dovozu než vývozu.
Aktivní způsob řešení všech
těchto otázek vyžaduje vytvářet
především věcné předpoklady
pro všestranný růst efektivnosti národního
hospodářství a jeho jednotlivých článků
a současně vytvářet ekonomický
tlak i hmotný zájem na zvyšování
tvorby finančních zdrojů.
Plánovaný objem zisku má dosáhnout
104,6 mld Kčs, což je srovnatelně skoro o 6%
více než letos. Při relativně nižším
tempu rozvoje je třeba zajistit, aby v přírůstku
zisku ve výši 6 mld 100 mil. Kčs bylo dosazeno
úsporou nákladů 4 mld 300 mil. Kčs,
z nichž připadá na úsporu materiálových
nákladů, po vyloučení odpisů,
3 mld 400 mil. Kčs. Dosáhnout plánovaného
snížení nákladů téměř
o 0,5% je úkol značně náročný,
ale splnitelný, neboť v této oblasti máme
stále ještě rezervy.
Rokem 1981 přistupujeme k praktickému uplatnění
Souboru opatření ke zdokonalení plánovitého
řízení národního hospodářství.
Od jeho přijetí věnovaly stranické,
odborové, státní a další orgány
mimořádnou pozornost realizaci jeho zásad,
vysvětlení podstaty a smyslu přijímaných
opatření. Považujeme za samozřejmé,
že si je musí dokonale osvojit především
vedoucí hospodářští pracovníci.
Zároveň jsme kladli důraz na to, aby nová
pravidla byla srozumitelná všem pracujícím.
Účinnost Souboru opatření bude mimo
jiné záviset na dovedení jeho principů
dovnitř podniků, závodů a dílen,
na rozvinutí vnitropodnikového chozrasčotu.
Vyžaduje to zkvalitňovat normy živé i
zhmotnělé práce, přijmout konkrétní
opatření k lepšímu využití
základních prostředků, k dosažení
úspor ve spotřebě paliv, energie a surovin,
ke zvýšení kvality a technické úrovně
výroby. Zároveň to však vyžaduje
lépe ocenit ty pracovní kolektivy a pracovníky,
kteří mají prokazatelné zásluhy
na zlepšení hospodářských výsledků.
To vše úzce souvisí s finančním
hospodařením. V této oblasti přinesl
Soubor opatření řadu významných
změn. Proto bylo nutno novelizovat 11 základních
finančních předpisů, které
vstupují od příštího roku v platnost.
Posílení finanční základny
podnikové sféry se projevuje především
v poměru rozdělení zisku mezi státem
a podniky a ve financování investiční
výstavby.
Jestliže v podmínkách, které platí
pro tento rok, by ze zisku bylo odvedeno do státního
rozpočtu asi 67,2%, pak v podmínkách platných
od roku 1981 to bude 63,3%. Jinak řečeno: příděly
do fondů organizací včetně odvodů
do fondů jejich orgánů, které je řídí
v nových podmínkách, budou činit téměř
37% ze zisku - tj. o 4 body více než dosud.
Zvyšuje se zejména podíl vlastních zdrojů
podnikové sféry na financování jejich
investičních potřeb a tím i závislost
krytí potřeb na vytvořených vlastních
zdrojích. Při celkovém objemu těchto
potřeb na rok 1981 ve výši skoro 130 mld Kčs
se počítá s účastí vlastních
zdrojů ve výši 82,5 mld Kčs, dotací
ze státního rozpočtu ve výši
18 mld Kčs a 29 mld Kčs připadá na
investiční úvěr. Podíl vlastních
zdrojů podnikové sféry činí
téměř 64%, zatímco v předchozích
podmínkách by to bylo asi 59%. Současně
podíl dotací na investice ze státního
rozpočtu klesá z 18,2% na necelých 14%. V
absolutním vyjádření to na úrovni
roku 1981 představuje 8 mld Kčs.
Připravené zásady dotační politiky
na 7. pětiletku počítají s přísnějšími
podmínkami. Dotace budou poskytovány pouze na vybrané
akce, které jsou důležité pro celou
ekonomiku, zejména na výstavbu palivoenergetické
základny, na vybrané potřeby zemědělství
apod.
Způsob financování investic rozpočtových
a příspěvkových organizací
se nemění. Pro tuto oblast počítá
státní rozpočet s výdaji ve výši
téměř 30 mld Kčs, z čehož
téměř polovina je určena na komunální
bytovou výstavbu.
Vedle změn, které jsem již uvedl, přináší
realizace Souboru opatření řadu dalších
změn ve finanční oblasti. Patří
k nim především nová pravidla v oblasti
finančně ekonomických nástrojů
zahraničního obchodu, při jejichž stanovení
jsme se opírali o výsledky experimentálního
ověřování od roku 1978. Tato pravidla
upravují zejména systém zainteresovanosti
na zvyšování efektivnosti vývozu.
Ve výhodě budou ty podniky a výrobní
hospodářské jednotky, které dosahují
v relaci k domácím cenám vyšších
cen při vývozu. Přitom celkový objem
finančních prostředků získaných
ze zainteresovanosti ve vývozu bude tím vyšší,
čím rychlejší bude růst efektivního
exportu.
V souhrnu lze tedy říci, že se vstupem do 7.
pětiletky rostou nároky na práci podniků
a VHJ. Rozšiřuje se však i prostor pro hmotnou
zainteresovanost, pro ocenění iniciativy, aktivity,
kvality, zkrátka pro dobrou a poctivou práci. Jedině
ta může přinést prospěch současně
pro jednotlivce, podnik i celou společnost.
Soubor opatření a jeho realizace přináší
řadu změn nejen ve finanční oblasti,
na kterou jsem se především soustředil,
ale prakticky na všech úsecích hospodářské
politiky. Je nástrojem, který nám má
pomoci lépe a účinněji řešit
současné i perspektivní otázky rozvoje
naší ekonomiky, zejména zvýšení
její výkonnosti, efektivnosti a exportní
schopnosti.
Jako nástroj však nemůže působit
samočinně. Rozhodujícím činitelem
je kvalita řízení, dobrá organizace
práce, tvůrčí přístup
k řešení všech problémů.
Soubor opatření v praxi, to nejsou jen nové
vyhlášky, jiná metodika, ukazatele a pravidla.
Vyžaduje to především všude vytvářet
ovzduší vysoké náročnosti a odpovědnosti
za plnění stanovených úkolů.
S tím je spojena nezbytnost soustavně zvyšovat
úroveň řízení, prohlubovat
rozborovou a kontrolní činnost, upevňovat
pracovní kázeň, plánovací a
finanční disciplínu.
Změny vyplývající ze Souboru opatření
se musí zcela zákonitě promítnout
i do kvality práce centrálních orgánů,
do kvality jejich rozhodování, i do jejich odpovědnosti
za splnění úkolů na úsecích,
které řídí.
Vážené soudružky a soudruzi, státní
rozpočet - jak tomu je u nás i všude ve světě
- nemůžeme obejít bez otázky hospodárnosti.
Plnění plánovaných úkolů
ve všech oblastech spojujeme stále více s upevňováním
hospodárnosti při využívání
materiálních, finančních a dalších
zdrojů.